Komiteen viser til Innst. S.
nr. 229 (1996-97), jf. St.prp. nr. 42 (1996-97), der samarbeidsavtalen
av 19. desember 1996 mellom Schengenlandene og Norge og Island ble
behandlet. Komiteen viser videre til vedtak i Stortinget
av 9. juni 1997, der det ble gitt samtykke til ratifikasjon av samarbeidsavtalen
med det materielle virkeområdet for deltakelse i Schengen.
Komiteen vil vise til at det
ved EUs revisjon av sitt traktatgrunnlag i Amsterdam 17. juni 1997
ble besluttet å integrere Schengensamarbeidet i EU. Både Danmark,
Finland og Sverige har ratifisert Amsterdamtraktaten.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
ellers til sin særmerknad.
Komiteens flertall�
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
er enig med Regjeringen i at en forutsetning for videreføring av
Den nordiske passunion etter dette vil være en avtale med
EU som sikrer Norges deltakelse i Schengensamarbeidet ved integreringen
i EU.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, har merket
seg at den avtalen Regjeringen har forhandlet fram 18. desember
1998 om norsk deltakelse i Schengensamarbeidet etter Amsterdamtraktatens
ikrafttredelse fastlegger de institusjonelle løsningene
for Norges og Islands tilknytning til gjennomføringen,
anvendelsen og videreutviklingen av Schengenregelverket. Den nye
institusjonelle avtalen med EU er basert på det materielle
innholdet i samarbeidsavtalen. Det har ikke vært forhandlet
med EU om det materielle innholdet i Schengenregelverket. Anvendelsesområdet
for den institusjonelle avtalen er det samme som i samarbeidsavtalen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at det i proposisjonen understrekes at det ikke er blitt
vedtatt nye regler i Schengensamarbeidet etter desember 1996 som
krever lovendringer i Norge. Ingen av dem innebærer noen
utvidelse av avtalens anvendelsesområde. De reglene som
er utviklet etter 1996 får heller ingen administrative
eller økonomiske konsekvenser utover de forutsetninger
som ble lagt til grunn ved Stortingets behandling av samarbeidsavtalen. Dette flertallet har
merket seg at mange av de nye bestemmelsene er oppdatering eller
presisering av eldre Schengenregler.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, vil i den
forbindelse vise til svar av 12. april 1999 fra utenriksministeren
på brev fra komiteen, der det bl.a. heter:
«Det Schengenreglementet som er vedtatt fra samarbeidsavtalen
ble undertegnet 19. desember 1996, innebærer ingen utvidelse
av dens anvendelsesområde. Det innebærer heller
ikke materielt vesentlige endringer i forhold til det regelverk
som Stortinget fikk seg forelagt i forbindelse med behandlingen
av samarbeidsavtalen. De reglene som er kommet til, består
i det alt vesentlige av såkalt sekundært regelverk,
dvs. regler som utfyller eller presiserer hovedreglene i Schengenkonvensjonen.
Selv om det regelverket som er kommet til utgjør et visst
volum, dreier det seg ikke om noen utvidelse av samarbeidsområdet.»
Brevet er vedlagt innstillingen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmer fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
vil også vektlegge at det i meldingen understrekes at Norge gjennom
sin observatørstatus på alle nivåer har
hatt betydelig innflytelse på reglene vedtatt etter 1996.
Når det gjelder Schengen-avtalens mulige
innvirkning på kontroll med fiskefartøy fra tredjeland
vil komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk
Venstreparti, vise til Innst. S. nr. 229 (1996-97) der komiteens
flertall bl.a. understreker at:
«Flertallet vil i tillegg vise til at det er nedsatt
en interdepartemental arbeidsgruppe som skal vurdere eventuelle
behov for nærmere gjennomføringsbestemmelser for
fiskefartøy. Det er en klar forutsetning fra norsk side
at det ved anvendelse av personkontrollreglene ikke legges
hindringer i veien for utøvelse av vanlig næringsaktivitet.»
Komiteen har reist spørsmålet
om kontroll av fiskefartøy i brev av 9. april 1999 til
utenriksministeren og justisministeren. I svar av 12. april 1999
til komiteen understreker justisministeren bl.a. at kontrollen
med tredjelands fiskefartøy som anløper norske
havner i hovedsak vil bli slik den er i dag og i henhold til dagens lovgivning.
Tredjelands fartøyer må anløpe norsk
havn på godkjent grenseovergangssted. Justisministeren viser
videre til at Regjeringen i arbeidet med anløp av tredjelands
fiskefartøy har lagt vekt på at grensekontrolltiltakene
ikke skal legge hindringer i veien for utøvelse
av næringsvirksomhet.
Brevet fra justisministeren er vedlagt innstillingen.
Dette flertallet vil for øvrig
vise til at saken er drøftet i et utvalg nedsatt av justisministeren,
og at utvalgets rapport vil bli tatt inn som vedlegg til den odelstingsproposisjonen
som skal legges fram i vårsesjonen 1999 om lovendringer
som følge av Norges tiltredelse til Schengen-samarbeidet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
vil vise til at den institusjonelle avtalen innebærer et
samarbeid på folkerettslig grunnlag. Avtalen gir ikke EU-domstolen
eller kommisjonen myndighet i Norge.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, vil videre
vise til at samtlige spørsmål som avtalen omfatter,
skal drøftes i Fellesorganet, der Norge og Island sammen
med alle medlemslandene i EU og kommisjonen deltar. Alle har talerett og
det skal møtes på ekspert-, embets- og ministernivå.
Dette flertallet konstaterer
at Norge og Island hver for seg på selvstendig grunnlag
tar stilling til nye regler som utvikles innen Schengensamarbeidet. Dette
flertallet støtter Regjeringen i at den absolutte
oppsigelsesadgangen gjør avtalen bedre enn samarbeidsavtalen
av desember 1996.
Dette flertallet er videre enig
med Regjeringen i at det er positivt at det i en felleserklæring
til avtalen åpnes for parlamentarikersamarbeid mellom Norge, Island
og Europaparlamentet om Schengenspørsmål.
Dette flertallet viser til at
Regjeringen etter en samlet vurdering har funnet å tilrå at
Schengenavtalen inngås i henhold til Grunnloven § 26
andre ledd.
Dette flertallet vil vise til
at Regjeringen i proposisjonens konklusjoner og tilråding
sier at:
«Regjeringen anser at den avtalen som legges fram, er
så god som det er mulig å få til når
man tar hensyn til rammene for forhandlingene og partenes ulike utgangspunkter.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
vil slutte seg til Regjeringens anbefaling om å godkjenne
den institusjonelle avtalen av 18. desember 1998.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre viser til Voksenåsen-erklæringen
hvor sentrumspartiene klargjorde at disse partiene er imot Schengen-avtalen, bl.a.
på grunn av personvernhensyn, flyktninge- og asylpolitikken,
behovet for grensekontroll og Schengen-avtalens integrering i EU.
I sin redegjørelse for Stortinget om forhandlingene med
EU om Schengen-samarbeidet den 18. desember 1998 understreket utenriksminister
Knut Vollebæk: "Regjeringens prinsipielle syn på Schengen,
slik det er uttrykt i Voksenåsen-erklæringen,
står fast.»
Disse medlemmer viser videre
til at de tre regjeringspartiene, Sosialistisk Venstreparti, Rød
Valgallianse, tre representanter fra Arbeiderpartiet og to uavhengige
stemte imot ratifikasjon av samarbeidsavtalen av 19. desember 1996
mellom Norge, Island og Schengen-landene.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen i sin tiltredelseserklæring la til grunn at
stortingsflertallet ønsket forhandlinger med EU om institusjonelle
løsninger for Norges og Islands tilknytning til Schengen-samarbeidet
etter at dette samarbeidet er integrert i EU. Disse medlemmer er
enig med Regjeringen i at den forhandlingsløsning som er
oppnådd, "er så god som det er mulig å få til
når man tar hensyn til rammene for forhandlingene og partenes
ulike utgangspunkter". Disse medlemmer har bl.a.
merket seg at den nye Schengen-avtalen ikke gir EU-domstolen eller
kommisjonen formell myndighet i Norge, og at de spørsmål
som angår adgang til oppsigelse er bedre ivaretatt enn
i samarbeidsavtalen av desember 1996.
Komiteens medlem fra Senterpartiet mener
det er uheldig at Stortinget skal behandle den nye Schengen-avtalen
under et sterkt tidspress og før Stortinget har fått
seg forelagt de lovendringer som avtalen med EU vil kreve. Selv
om Amsterdamtraktaten trer i kraft 1. mai 1999 mener dette
medlem at det burde ha vært mulig å finne
en overgangsløsning slik at godkjenning av avtalen og behandlingen
av de nødvendige lovendringer kunne ha vært behandlet under
ett og uten et sterkt tidspress.
Dette medlem viser til at Senterpartiet
i stortingsvalgprogrammet for perioden 1997-2001 går imot at
Norge skal slutte seg til Schengen-avtalen. Dette medlem mener
at den nye Schengen-avtalen er beheftet med de samme svakheter,
hva gjelder det materielle innhold, som den samarbeidsavtale som bl.a.
Senterpartiet stemte imot under behandlingen i Stortinget den 9.
juni 1997. Den nye Schengen-avtalen innebærer dessuten
at Schengen-samarbeidet vil være underlagt den dynamiske
utviklingen som følger av at samarbeidet i henhold til
Amsterdamtraktaten blir en integrert del av Den europeiske unionen. Dette medlem mener
dette skaper større usikkerhet med hensyn til videreutviklingen
av Schengen-samarbeidet bl.a. fordi traktaten forutsetter en gradvis
utvikling i mer overnasjonal retning.
Dette medlem tar til etterretning
at det i St.meld. nr. 33 (1998-99) er understreket at det ikke er
blitt vedtatt nye regler i Schengen-samarbeidet etter desember 1996
som krever lovendringer i Norge og at ingen av de nye reglene innebærer
noen utvidelse av avtalens anvendelsesområde.
I St.prp. nr. 50 (1998-99) sier Regjeringen
at regjeringspartienes syn på Schengen er nærmere
utdypet i Innst. S. nr. 229 (1996-97). Dette medlem viser
til mindretallets merknader i denne innstillingen fra mai 1996 hvor
følgende forhold ble anført som de viktigste innvendingene
mot samarbeidsavtalen med Schengen-landene:
– Økt
risiko for narkotikasmugling og internasjonal kriminalitet som en
følge av fjerningen av personkontrollen ved de indre grenser.
– Redusert handlefrihet i asyl-
og flyktningepolitikken.
– Frykt for svekket personvern
og rettssikkerhet.
Dette medlem viser til at det
materielle innholdet i den nye Schengen-avtalen som skal erstatte
samarbeidsavtalen fra desember 1996 i hovedsak er uendret og at
mindretallets merknader i Innst. S. nr. 229 (1996-97) fortsatt gir
et dekkende uttrykk for Senterpartiets syn på avtalen. Dette
medlem mener dessuten at den nye Schengen-avtalen svekker
Norges rett til selv å fremme forslag og at initiativretten
i Fellesorganet bare delvis kompenserer for dette. Norge vil heller
ikke ha møterett i de sentrale Schengen-fora fram til vedtak fattes. Dette
medlem viser til at jusprofessor Erik Boe har fastslått
at presset mot Stortinget vil bli større enn under samarbeidsavtalen
når det gjelder å godta nye regler.
Mot denne bakgrunn vil dette medlem gå imot
at Norge skal samtykke til ratifikasjon av den nye Schengen-avtalen
mellom Den europeiske unionen og Island og Norge.
I Innst. S. nr. 229 (1996-97) viste mindretallet
til at samarbeidsavtalens forhold til Grunnloven var utilstrekkelig
utredet. Dette medlem viser til at et forslag om å få en
uavhengig betenkning av Schengen-avtalens forhold til Grunnloven
ble avvist av Stortinget i 1997. Dette medlem viser
også til at sentrumspartiene i Voksenåsen-erklæringen
varslet at en sentrumsregjering ville gjennomføre en vurdering
av de konstitusjonelle spørsmål knyttet til en
Schengen-avtale.
I april 1998 besluttet Regjeringen å oppnevne
en referansegruppe bestående av uavhengige juridiske eksperter
til å bistå den norske forhandlingsdelegasjonen. Dette
medlem viser i den forbindelse til vedlegg 7 til proposisjonen
hvor medlemmene av den uavhengige referansegruppen gir sin vurdering
av de konstitusjonelle spørsmål som Schengen-avtalen
reiser og til kap. 4 i proposisjonen hvor Regjeringen drøfter disse
spørsmålene.
Dette medlem har merket seg at
Regjeringen i kap. 4 viser til at "flere medlemmer av referansegruppen"
har konkludert med at Grunnloven § 93 er anvendelig
og kan være et alternativ til bruk av § 26, annet
ledd, når det skal inngås en traktat av den typen en
nå står overfor, men at Regjeringen allikevel,
etter en samlet vurdering, tilrår at avtalen inngås
etter framgangsmåten i Grunnloven § 26, annet
ledd.
Dette medlem viser til at ett
medlem av referansegruppen gir uttrykk for at Schengen-avtalen ikke kunne
vært vedtatt med ordinært flertall, jf. Grunnloven § 26,
hvis avtalen hadde blitt lagt fram for Stortinget samlet og at det
i så fall ville vært riktig å fatte vedtak
i henhold til Grunnloven § 93 med kvalifisert flertall. Dette
medlem viser også til at flere framtredende norske
jurister, bl.a. professor i offentlig rett, Eivind Smith, har stilt
seg meget kritisk til de konstitusjonelle sider ved Schengen-avtalen.
Dette medlem viser til at Sverige
og Finland - under henvisning til andre lands utvidede politimyndighet
på svensk og finsk territorium - valgte å fremme Schengen-avtalen
for sine respektive parlamenter på grunnlag av særlige
grunnlovsprosedyrer.
Dette medlem mener den nye institusjonelle avtalen
innebærer overføring av forvaltningsmyndighet,
først og fremst gjennom bestemmelsene om grenseoverskridende
politisamarbeid i Schengen-konvensjonens artikler 40 og 41.
Dette medlem har merket seg at
også Regjeringen i proposisjonen gir uttrykk for at når
utenlandske polititjenestemenn skal kunne operere i uniform overfor
individer i Norge mens de befinner seg på norsk territorium
innebærer det "en viss overføring til utenlandske
polititjenestemenn kompetanse til å utøve forvaltningsmyndighet
med direkte virkning for Norge". Dette medlem mener
det i tillegg til avståelse av forvaltningsmyndighet er
reist tvil om hvorvidt Schengen-avtalen også innebærer
avståelse av lovgivnings- og domsmyndighet.
Dette medlem mener - som Regjeringen
- at utøvelse av politimyndighet berører
selve kjernen i den en tradisjonelt har forstått med staters
suverenitet. Mot denne bakgrunn mener dette medlem at
en ved ratifikasjon - på samme måte som Sverige
og Finland - bør legge en strengere grunnlovsprosedyre
til grunn enn Grunnloven § 26, annet ledd.
Dette medlem mener det er dokumentert
at det blant juridiske eksperter i Norge gjør seg gjeldende
en betydelig tvil om hvorvidt Schengen-avtalen er "holdbar" i forhold
til Grunnloven, dersom tilslutning skjer på grunnlag av
Grunnloven § 26 annet ledd. Dette medlem mener
en må være tilbakeholden med å akseptere
at Grunnlovens krav over tid svekkes for sterkt gjennom en løpende
legitimering av enkeltvise suverenitetsavståelser som skjer
på grunnlag av ordinær stortingsbeslutning, dvs.
med alminnelig flertall. Dette medlem mener også at
det må legges vekt på at denne grunnlovsbestemmelsen
er av relativ ny dato (1962).
Ut fra en helhetsvurdering av de konstitusjonelle spørsmål
mener dette medlem at vedtak om norsk tilslutning
til Schengen bør skje på grunnlag av Grunnloven § 93
og vil fremme følgende forslag:
«Avtalen mellom Den europeiske unionen og Island og
Norge om tilknytning til gjennomføringen, anvendelsen og
videreutviklingen av Schengen-regelverket behandles av Stortinget
etter Grunnloven § 93.»
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til Sosialistisk Venstrepartis arbeidsprogram for 1997-2001 der
det framgår at Sosialistisk Venstreparti går
"mot at Norge blir assosiert medlem av Schengen-samarbeidet". I
samsvar med dette stemte Sosialistisk Venstrepartis stortingsgruppe mot
ratifikasjon av samarbeidsavtalen av 19. desember 1996 mellom Norge,
Island og Schengen-landene.
Avtalen mellom EU og Norge og Island fastslår
i artikkel 2 at EUs regelverk på politi- og justisområdet skal
"gjennomføres og anvendes av Island og Norge". Det gjelder
både Schengen-reglene, EU-regler som har erstattet Schengen-regler
og framtidige EU-regler som endrer eller bygger videre på disse
to gruppenes regler. Denne nye Schengen-avtalen, nå en
avtale med EU, lider av de samme grunnleggende svakheter som avtalen
med Schengen:
– Vi må,
uten avgjørende innflytelse, bøye oss for de vedtak
EU fatter om yttergrensekontroll, innreiseregler, politisamarbeid
og rettssamarbeid innenfor det området som avtalen dekker.
– Vi må innføre
visumplikt i forhold til alle våre hovedsamarbeidsland
i Øst- og Sør-Afrika og mer enn 20 andre land.
– Vi bindes til et politisamarbeid
som vi får minimal oversikt over eller innflytelse over,
som erstatter åpen kontroll ved grensene med ulike former
for skjult kontroll innad i hvert enkelt land, og som i flere sammenhenger
svekker personvern og rettssikkerhet.
På denne bakgrunn kan dette
medlem ikke gi samtykke til ratifikasjon av den nye Schengen-avtalen mellom
Den europeiske unionen og Island og Norge.
Avtalen mellom Norge og Schengen ga Norge adgang
til alle saksforberedende komiteer og arbeidsgrupper i Schengen.
Norge fikk også talerett når justisministrene
fra Schengen-landene skulle møtes for å ta de
endelige beslutningene på vegne av Schengen. Avtalen med
EU endrer dette. Norge får ikke delta når EUs
justisministre møtes i Unionsrådet for å fatte
vedtak som binder Norge på politi- og justisområdet.
Vi får heller ikke adgang til noen av de komiteene og arbeidsgruppene
som forbereder saker for EU-kommisjonen. I stedet opprettes det
"en felleskomité utenfor den institusjonelle rammen til
EU". I denne felleskomiteen kan Norge og Island møte representanter
for EU på "ekspertnivå", på "embetsnivå"
og på statsrådsnivå. I praksis vil dette
bety at Norge kan reagere på forslag og innspill som allerede
er gjennomdiskutert i EU slik at muligheten for å påvirke
blir svært liten. Det er derfor ingen tvil om at Norges
innflytelse blir vesentlig mindre enn den ville vært i
avtalen med Schengen.
Dette medlem viser dessuten til
at anvendelsesområdet for den institusjonelle avtalen ikke
er det samme som i samarbeidsavtalen. Når Schengen-reglene
nå skal integreres i EU, knytter Norge seg ikke bare til
Schengen-reglene, men også til deler av det regelverket
som EU har på politi- og justisområdet. I tillegg
knyttes Norge til en avtalepart som er vesensforskjellig fra avtalepartene
i Schengen-avtalen. Schengen var basert på en konvensjon
inngått mellom 10 EU-land, en konvensjon som bare kunne
endres ved enstemmighet blant konvensjonspartene. EU er et system
med en helt annen dynamikk, særlig fordi Amsterdam-traktaten åpner
for flertallsvedtak når det gjelder yttergrensekontroll,
innreiseregler og visumpolitikk.
Dette medlem viser til at det
i proposisjonen understrekes at det ikke har vært forhandlet
om det materielle virkeområdet for avtalen. Samtidig er
det åpenbart at virkeområdet for avtalen fortsatt
er uavklart og først vil bli avklart etter stortingsbehandlingen
i april. Det påpekes på side 17 i proposisjonen
at EUs råd først i forbindelse med godkjenningen
av avtalen "vil angi de områdene hvor EU anser at Norge og
Island skal involveres i videreutviklingen av regelverket". På side
10 i proposisjonen sies det at Schengen-regelverket av flere grunner
må holdes atskilt fra annet EU-regelverk på justisområdet.
Samtidig reises spørsmålet om det overhodet er
mulig å trekke en slik skillelinje. Dette betyr at det
er helt uavklart om nye EU-regler og EU-vedtak på justisområdet
vil bli presentert Norge som regler eller vedtak som vi i henhold til
den nye Schengen-avtalen bare kan avvise hvis vi er villig til å avbryte
hele samarbeidet eller om det er regler eller vedtak som faller
utenfor Schengen-avtalen.
Dette understrekes av at Norges deltakelse i
videreutviklingen av regelverket "bare gjelder nye regler som "endrer"
eller "bygger på" de Schengen-reglene som i dag faller
inn under avtalens virkefelt" - slik det sies i proposisjonen på side
10.
Dette medlem kan ikke se at det ”dermed
foreligger en klar skranke for omfanget av de reglene som Norge
skal vurdere å godta” - slik det hevdes i proposisjonen.
Det står ingen steder i tilknytningsavtalen
at det må foreligge noen felles forståelse mellom
EU og Norge om hva det vil si at en ny regel "bygger på"
dagens Schengen-regler. Det vil dermed i praksis bli EU som avgjør
om en ny regel ligger innenfor avtalen med Norge eller ikke. Hvis
EU mener den nye regelen ligger innenfor avtalen, må Norge
godta regelen hvis vi vil unngå at hele avtalen med EU
"anses opphørt" slik det heter i avtalens art. 8, punkt
4. Dette innebærer at Norge stadig kan stilles overfor
tvangssituasjoner som skritt for skritt fører oss inn i
ordninger som går langt utover det regelverk som omfattes
av dagens forslag til avtale.
Schengens håndbok om politisamarbeid
innenfor området offentlig orden og sikkerhet er f.eks.
i dag veiledende og ikke bindende. (Se St.meld. nr. 3 (1998-99), side
45.) Hvis denne håndboka på et senere tidspunkt helt
eller delvis gjøres bindende, kan det forventes at EU vil
oppfatte et slikt vedtak som å "bygge på" dagens
Schengen-regler.
Dette medlem mener det er tvil
om hvorvidt Schengen-avtalen er "holdbar" i forhold til Grunnloven,
dersom tilslutning skjer på grunnlag av Grunnloven § 26
annet ledd. Ut fra en helhetsvurdering vil dette medlem derfor
slutte seg til forslaget om at Schengen-regelverket behandles av
Stortinget etter Grunnloven § 93.