Viktige endringer i styringsopplegget følger
av at særbestemmelsene for statsaksjeselskaper vil falle bort.
Andre viktige endringer i styringsopplegget
følger av at det ikke vil være grunnlag for å videreføre
de mer sedvanebaserte ordninger for styring av statsaksjeselskaper,
som det vedtektsfestede krav om at det hvert år skal legges
fram en plan for virksomheten (§ 10-plan), og at det jevnlig
skal legges fram stortingsmeldinger om selskapets virksomhet.
Departementet vil nøye følge
utviklingen i samfunnsforpliktelsene framover, særlig med
hensyn til de regionale og distiktsmessige konsekvensene. Departementet
vil komme tilbake til spørsmålet om hvordan formålstjenlige
informasjonskanaler om utviklingen i telebransjen kan utvikles under
de endrede rammebetingelsene.
Eierskapets departementstilknytning har vært
vurdert. Det er Regjeringens oppfatning at det vil kunne være
uheldig å endre departementstilknytning under selve omdanningen
av selskapets eierform. Regjeringen vil komme tilbake til spørsmålet
når delprivatiseringen er gjennomført og paritet
i eierskapet er oppnådd.
Sammenslåingen av Telenor og Telia
antas å ha betydelige synergieffekter som vil komme eierne
av det nye selskapet til gode. For den norske staten som eneeier
av Telenor AS og med en eierandel på 40 pst, i det nye
selskapet, vil disse synergieffektene gi seg utslag i betydelig økt
verdi av statens aksjeinnehav.
For å forberede børsintroduksjonen
og det offentlig salget er det enighet om å nedsette en
styringskomité på seks medlemmer med to medlemmer
utpekt av hver av statene og to medlemmer fra det nye selskapet.
Salget vil bli organisert slik det er vanlig ved slike store offentlige
aksjesalg. Det er forutsatt at utgiftene knyttet til børsintroduksjonen
og det videre nedsalget skal fordeles pro rata mellom den norske
og svenske stat i forhold til de respektive andeler som skal selges.
Disse utgiftene vil komme til fradrag i provenyet ved aksjesalget.
Statsaksjeselskapsformen for Telenor AS er lovfestet,
jf. lov av 24. juni 1994 nr. 45 om omdanning av forvaltningsbedrifta
Televerket til aksjeselskap. Det ble også vedtatt en annen
lov i forbindelse med omdanning av Televerket til aksjeselskap,
jf. lov av 24. juni 1994 nr. 44 om at tilsette i Televerket mellombels
skal behalde visse rettar etter lov av 4. mars 1983 om statens tjenestemenn
ved overgang til selskap utskild frå Televerket. Regjeringen
har på denne bakgrunn også fremmet forslag om
lovendring, jf. Ot.prp. nr. 49. (1998-99)
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er kjent med rollekonflikten som Samferdselsdepartementet
befinner seg i som eier av Telenor og som administrativ overordnet
for Post- og teletilsynet.
Disse medlemmer vil i denne sammenheng
vise til Innst. S. nr. 77 (1998-99) fra næringskomiteen
der det heter:
"Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet,
har merket seg at det i dag er slik at eier- og regulatørrollen
i mange tilfeller utøves av samme departement og at det
er blitt reist kritikk om hvorvidt en slik organisering gir den
nødvendige tilliten til at staten faktisk klarer å skille
mellom eier- og regulatørrollen. Dette økte fokus
på statens dobbeltrolle henger bl.a. sammen med de krav
om mest mulig like konkurransevilkår som følger
av EØS-avtalen og andre internasjonale avtaler Norge har
tiltrådt. Dersom konkurransen skal oppfattes som lik, kan
det være problematisk at eierskap, reguleringer og økonomiske
virkemidler utøves av samme departement. Flertallet mener
man må gjøre det som er mulig for å sikre
likeverdige konkurranseforhold mellom private og offentlig eide
virksomheter. Det statlige eierskap er i dag spredd på flere
departement. Flertallet mener det også må vurderes å samle
de statlige eierinteresser i ett departement."
Disse medlemmer vil videre vise
til den svenske regjerings proposisjon 1998/99:99 Sammenslagning
av Telia AB och Telenor AS der det heter:
"EU ställer i sitt ONP-ramdirektiv (direktivet
90/387/EEG om upprätthålldande
av den inre marknaden för teletjänster genom att
tillhandahålla öppna nät, i den lydelse
direktivet har efter ändring genom direktivet 97/51/EG)
upp krav på att medlemsländerna måste särskilja
sitt ägande i från sin regleringsroll. Näringsdepartementet
förvaltar nu statens ägande i Telia i anslutning
til ägandet i andre konkurrensutsatta företag och
Telia kan inte uppfattas som et verktyg för den svenske
telepolitiken."
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn foreslå at Næringsdepartementet overtar
forvaltningen av statens aksjer i det sammenslåtte selskapet.
Disse medlemmer vil foreslå:
"Stortinget ber Regjeringen medvirke
til at Næringsdepartementet overtar forvaltningen av statens
aksjer i det sammenslåtte selskapet Telenor AS og Telia
AB."
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre viser til at departementet finner
det uheldig å endre departementstilknytning under selve
omdanningen av selskapets eierform, og at Regjeringen vil komme
tilbake til spørsmålet når delprivatiseringen
er gjennomført og paritet i eierskapet er oppnådd. Disse
medlemmer slutter seg til dette.