I dag er Telenor AS et norsk selskap som beskattes
i Norge. Hovedkontoret til det sammensluttede selskapet vil ligge
i Sverige. Morselskapet vil ha datterselskaper i Norge og i andre
land. Det svenske morselskapet vil være underlagt svensk
beskatning. De norske datterselskapene vil være skattepliktig
til Norge for alle inntekter. Dette gjelder også for inntekter
fra virksomheter som drives gjennom eventuelle filialer i Sverige
og andre land. Inntekten inngår i skattegrunnlaget alminnelig
inntekt og beskattes med en sats på 28 pst.
Gjennomgang viser at all virksomhet som drives
i Norge i praksis vil være skattepliktig her. Sammenslåingen
av Telia og Telenor vil kun innebære reduserte skatteinntekter
i den utstrekning virksomhet flyttes ut av landet, eventuelt at
utenlandsvirksomheten overføres til det svenske morselskapet.
Det vises i den forbindelse til de prinsipper som skal gjelde for
virksomheten i det sammenslåtte selskapet. Norske aksjonærer
i det svenske morselskapet vil bli gjenstand for en høyere
beskatning enn aksjonærer i norske selskaper. Det er vanskelig å beregne
nøyaktig effektene av ulike skatteregler for norske aksjer
i et norsk selskap sammenlignet med aksjer i et utenlandsk selskap,
men det kan ikke utelukkes at det vil kunne ha en ikke ubetydelig
effekt for norske aksjonærers interesse for selskapet.
Regjeringen ser det i denne omgang ikke som
riktig å legge til rette for spesielle skatteordninger
knyttet til denne transaksjonen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Venstre, har merket seg de ulempene departementet fremholder
for norske aksjonærer i det sammenslåtte selskapet
og viser til St. prp. nr. 58 (1998-99) der det heter:
"Norske aksjonærer i det svenske morselskapet
vil bli gjenstand for en høyere beskatning enn aksjonærer i
norske selskaper. Det er vanskelig å beregne de nøyaktige
effektene av ulike skatteregler for norske aksjer i et norsk selskap
sammenlignet med aksjer i et utenlandsk selskap, men det kan ikke
utelukkes at det vil kunne ha en ikke ubetydelig effekt for norske
aksjonærers interesse for selskapet."
Flertallet vil be Regjeringen
vurdere hva som kan gjøres for å unngå disse
problemene.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
peke på at Sverige har beholdt det prinsipp som Norge forlot
ved skattereformen i 1992, nemlig at mottatt aksjeutbytte skal beskattes.
Med de store utbetalingene av aksjeutbytte som har vært
i årene siden, er dette en viktig årsak til de økte
forskjellene i Norge på 90-tallet som bl.a. Statistisk
Sentralbyrå har dokumentert. Norske aksjonærer
som velger å kjøpe Telenor/Telia-aksjer
på Stockholmsbørsen, må betale en kildeskatt
på utbytte på inntil 15 pst. Videre kan disse
aksjonærene ikke benytte seg av den skattegunstige RISK-metoden
ved realisasjon av aksjer.
Det bør ikke være aktuelt å legge
opp til noen form for skatteordning som gjør at aksjonærene
subsidieres med sikte på å oppnå mindre
skatt. For det første vil dette bidra til en uheldig skattekonkurranse
mellom Norge og Sverige. For det andre kan det ha en rekke nye,
utilsiktede virkninger, bl.a. om alle norske skattebetalere som
engasjerer seg i utenlandsk næringsvirksomhet skal få innført
lignende ordninger. For det tredje er slik skattlegging av aksjeutbytte
et rettferdig og fornuftig prinsipp som Norge heller bør
stimulere til å opprettholde ved å gjeninnføre
den samme ordning selv.