Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, fremmer følgende
forslag:
Kap. 116 | | Deltaking i internasjonale
organisasjoner: | |
| 71 | Låne- og tilskuddsordningen
under EØS-
avtalen, kan overføres, nedsettes med
| kr
187 400 000 |
| | fra kr 187 400 000 til
kr 0 | |
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at opposisjonspartiene gjennom arbeidet med denne innstillingen
danner flertall mot en rekke av de budsjettiltak Regjeringen foreslår. Disse
medlemmer viser til at budsjettrevisjonen bør holdes innenfor
de rammer som er lagt til grunn i det økonomiske opplegget
fra Regjeringen. Av denne grunn har disse medlemmer funnet
det riktig å støtte enkelte inndekningsforslag
foreslått av andre partier slik at disse forslagene får
flertall.
Disse medlemmer viser til svar
fra finansministeren av 4. juni om det er grunnlag for å kutte
i bevilgningen på dette området. I svaret heter
det:
«Låne- og tilskuddsordningen under EØS-avtalen, kap
116, post 71, har gitt finansieringsbistand til utvikling og strukturtilpasning
i Hellas, Irland, Portugal og deler av Spania. Det er bevilget 187,4
mill kroner til dette formålet i 2000.
Forhandlingene
mellom mottakerlandene og EFTA/EØS landene om
den konkrete utformingen av den nye ordningen er blitt forsinket
slik at utbetalingene først kan finne sted i 2001. Dette
ble klart 22 mai. Midlene vil imidlertid komme til utbetaling i
2001. Det er derfor grunnlag for å sette ned posten i 2000
med 187,4 mill kroner."
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener
at dagens skole ikke godt nok oppfyller de krav som elevene og framtida
krever av den. Et område dette medlem finner rom til å spesielt løfte
fram i sitt budsjettalternativ er IT-satsingen i ungdomsskolen.
Krittets tidsalder i skolen er nå over. Framtidas skole
er en skole hvor tavle og kritt suppleres av datamaskiner og multimedia.
Dette medlem vil fremheve at
framtidas skole kommer ikke av seg selv. Skal Norge ligge i forkant, krever
det at vi bruker menneskelige og materielle ressurser på å få det
til. Dagens PC-er i norsk skole, er utstyr som ikke er tilpasset
skoleverket. Det gjelder både maskiner og programmer. En
satsing på datamaskiner i skolen, må derfor stille
krav til bedre maskiner og bedre programmer
Dette medlem vil påpeke
at framtidas skole stiller nye krav til læreren. Han eller
hun vil i større grad være veileder for den enkelte
elevs arbeid. Lærerne trenger etterutdanning, både
for å lære seg nye måter å lære
bort på og for å kunne utnytte de muligheter IT i skolen
gir. Lærere trenger ikke å finne opp hjulet flere ganger.
Det må lages møteplasser på nettet hvor
lærere kan utveksle ideer. Det kan være forelesningsnotater, god
eksempler og illustrasjoner, advarsler mot dårlige lærebøker
og lignende. På den måten kan de spare seg selv
og andre for mye arbeid. Undervisningen av lærere må tilpasses
dataalderen og ikke kritt-tida. Lærerskolestudenter som
begynner sin utdannelse neste år, må sikres en
undervisning som er tilpasset bruk av IT i ungdomsskolen.
Dette medlem går derfor
inn for et program for investeringer i IT-satsing i grunnskolen,
og setter av 600 millioner. Programmet skal rette seg inn mot følgende
tiltak:
– Alle lærere
i ungdomsskolen skal ha egen bærbar PC.
– Lærerne skal tilbys
etterutdanning i bruk av informasjonsteknologi i undervisningen.
– Skolene og klasserommene må få bedre
tilknytning til internett.
– Økt tetthet av PCer
for elevene i ungdomsskolen.
Skolene skal etter søknad få bevilget
midler til å gjennomføre disse tiltakene.
Dette medlem vil også påpeke
at en slik kjempesatsing på IT vil få positive
ringvirkninger til IT-næringene. Dette forslaget må sees
i sammenheng med dette medlems forslag om å doble
konsesjonsavgiften for tildeling av etablering og drift av tredje
generasjons system for mobilkommunikasjon som i alt vil innbringe
800 mill. kroner.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
Kap. 228 | | Kvalitetsutvikling i grunnskolen (jf.
kap. 3228) | |
| 61 | (NY) IT-pakke, bevilges med
| kr 600 000 000 |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Høyre i sitt alternative budsjettopplegg for 2000 foreslo å øke
bevilgningene til etterutdannelse for lærere i videregående
opplæring med 125 mill. kroner. Disse medlemmer mener
at det fortsatt er viktig å styrke innsatsen på dette
område, og vil øke post 21 med 50 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
Kap. 238 | | Kvalitetsutvikling i videregående
opp-læring: | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med
| kr 50 000 000 |
| | fra kr 82 898 000 til
kr 132 898 000 | |
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til merknad under avsnitt 5.6, jf. kap. 228 post 21, og fremmer
følgende forslag:
Kap. 238 | | Kvalitetsutvikling i videregående
opplæring: | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med
| kr 15 000 000 |
| | fra kr 82 898 000 til
kr 97 898 000 | |
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Høyre, Senterpartiet og Venstre viser til at utlånsordningen
for skolebøker i videregående skole ennå ikke
er iverksatt. Disse medlemmer viser til behovet for
omprioriteringer på budsjettet, og foreslår at
ordningen ikke settes i verk.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
Kap. 239 | | Andre formål i
videregående opplæring | |
| 60 | Utlånsordning
for skolebøker i videregående skole, nedsettes med … | kr 100 000 000 |
| | fra kr 100 000 000 til
kr 0 | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen i forbindelse
med statsbudsjettet for 2001 legge frem forslag om avvikling av ordningen
med utlån av skolebøker.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at behandlingen av revidert nasjonalbudsjett skal være
en revidering av inneværende års budsjett, og
ikke en arena for ny budsjettbehandling eller omkamp av tidligere
behandle saker. For disse medlemmer er det viktig
at de som skal motta tilskudd eller arbeider i sektorer som er avhengig
av vedtak i Statsbudsjettet eller revidering av statsbudsjettet, skal
kunne budsjettere og planlegge for et år av gangen. For å oppnå dette
vil disse medlemmer ved enkelte anledninger måtte
stemme mot noe de er for. Dette vil være tilfelle når
det gjelder utlånsordningen for skolebøker. Departementet
har sendt ut tilsagnsbrev til de respektive fylkeskommuner, slik
at planlegging av innkjøp og innkjøp allerede
vil være i gang i den enkelte fylkeskommune.
Disse medlemmer stemte imot innføringen
av denne ordningen når den var til behandling i Stortinget, disse
medlemmer registrer at enkelte av de partier som stemte
for en innføring av ordningen nå har snudd og ønsker å fjerne
ordningen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet,viser
til den vanskelige situasjonen ved Kunsthøyskolene i Oslo
og Bergen. Kunstutdanningen bør opp på samme nivå som
i Finland. Bergen ligger etter Oslo og det bør derfor legges
opp til en opptrappingsplan for Kunsthøyskolen i Bergen
over 3 år. Flertallet vil derfor øke
bevilgningene til Kunsthøyskolen i Oslo med 3 mill. kroner
og Kunsthøyskolen i Bergen med 3,5 mill. kroner.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
Kap. 273 | | Statlige kunsthøgskoler (jf.
kap. 3273) | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med
| kr 6 500 000 |
| | fra kr 136 601 000 til
kr 143 101 000 | |
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er kjent med stiftelsen
Vannakademiet på Abildsø. Denne nystartede forskningsstiftelsen
har som formål å forske på og formidle
forskningsresultater til land der vann er en minimumsfaktor. Komiteen
viser til at Norge på denne måten kan bidra aktivt
med faktakunnskaper i land der vannressurser er en knapphetsfaktor
og dermed årsak til konflikter. Vannakademiet har tidligere
fått noe midler fra KUF-budsjettet for året 1999. Flertallet foreslår
at det bevilges 2 mill. kroner til Vannakademiet for år
2000.
Flertallet viser til forslag
nedenfor.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at et
bredt flertall i Stortinget, ved flere anledninger og senest i forbindelse med
behandlingen av statsbudsjettet for 1999, har gitt utrykk for at
aktiviteten knyttet til Andøya rakettskytefelt (ARS) er
av stor betydning for romrelatert virksomhet nasjonalt. I de senere år
har ARS igangsatt omfattende virksomhet innefor forskning og opplæring.
Denne virksomheten støtter opp under primærvirksomheten. Flertallet er
kjent med at ARS har søkt KUF, NHD og KRD om midler til å videreføre opplæringsaktivitetene.
Disse medlemmene ønsker å gi opplæringsaktiviteten
knyttet til ARS rom for videre drift og foreslår at det
bevilges 1 mill. kroner til dette prosjektet.
Flertallet viser også til
merknad foran om Vannakademiet og fremmer følgende forslag:
Kap. 287 | | Forskningsinstitutter og andre
tiltak | |
| 71 | Tilskudd til andre private institusjoner, forhøyes med
| kr 3 000 000 |
| | fra kr 10 807 000 til
kr 13 807 000 | |
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Høyre, Senterpartiet, Venstre og representanten Steinar
Bastesen viser til Den norske kirkes behov for å bygge
opp sitt medlemsregister. Disse medlemmer foreslår
derfor å bevilge 2 mill. kroner til kirkens medlemsregister.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
Kap. 294 | | Kirkelig administrasjon (jf.
kap. 3294) | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med
| kr 2 000 000 |
| | fra kr 80 929 000 til
kr 82 929 000 | |
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
foreslår å øke bevilgningen til Kirkerådet
med 3 mill. kroner. Bevilgningen fordeles med 2 mill. kroner til
arbeidet med kirkens medlemsregister og 1 mill. kroner til informasjonstiltak
knyttet til menighetsrådsvalget i 2001.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
Kap. 294 | | Kirkelig administrasjon (jf.
kap. 3294): | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med
| kr 3 000 000 |
| | fra kr 80 929 000 til
kr 83 929 000 | |
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti
og representanten Steinar Bastesen vil vise til merknader
fra flere år tilbake, som omhandler prosjektet Jugendsenteret i Ålesund. Disse
medlemmer vil peke på at et flertall allerede i
behandlingen av statsbudsjettet for 1998 uttalte m.a.:
«Dette flertallet har merket seg det grundige arbeidet fra
arbeidsgruppens side med utarbeidingen av prosjektbeskrivelsen,
og mener dette er et godt utgangspunkt".
Disse medlemmer vil peke på at
prosjektbeskrivelsen la opp til en kostnadsfordeling til investeringer til
et Jugendsenter med hhv. stat 60 pst., kommune 20 pst. og fylkeskommune 20
pst. Prosjektbeskrivelsen omtaler et totalbeløp av 27,2
mill. kroner, der Statens andel er anslått til kr 16 320
000. Disse medlemmer vil peke på at det
til tross for flertallets positive omtale og bevilgningsforslag,
fortsatt ikke har lykkes for Jugendsenteret å få realisert
planene. Disse medlemmer vil vise til innstillingen
fra finanskomiteen fra behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett
for 1999, der flertallet uttaler:
«Komiteens medlemmer fra Høyre, Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Tverrpolitisk Folkevalgte viser til Innst. S. nr.
246 (1997-1998) der det ble slått fast at Tusenårsstedene
i fylkene skal finansieres over post 73 Nasjonale kulturbygg. Disse
medlemmer viser til at både Ålesund kommune og
Møre og Romsdal fylkeskommune har gjort forpliktende vedtak
for å få realisert Jugendsenteret i Ålesund.
Det haster nå med å få realisert dette
prosjektet. Prosjektet vil bidra til å øke kunnskapene
om og forståelsen for den spesielle jugendarkitekturen.
Disse medlemmer vil derfor øke bevilgningen over kap. 320
post 73 med 1,5 mill. kroner i forhold til forslaget i proposisjonen.»
Disse medlemmer viser til at
til tross for disse klare uttalelsene fra Stortingets flertall,
ikke har realisering av Jugendsenterets etablering seg i eget bygg. Disse
medlemmer vil sterkt råde Regjeringen til å få fortgang
i saken, og vil fremme forslag om å øke bevilgningen
til senteret med 1 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
Kap. 320 | | Allmenne kulturformål: | |
| 73 | Nasjonale kulturbygg, kan overføres, forhøyes med
| kr 1 000 000 |
| | fra kr 54 500 000 til
kr 55 500 000 | |
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og representanten Steinar Bastesen vil peke på betydningen
av ordningen med utsmykkingsmidler til fylkeskommunale og kommunale
bygg. Ordningen har bidratt til at barn og unge kan møte
kunst og oppleve estetiske kvaliteter i hverdagen, og at billedkunstnere
og kunsthåndverkere har fått arbeidsoppgaver der
de bor. Disse medlemmer vil minne om at et flertall
bestående av Arbeiderpartiet, Høyre og Sosialistisk
Venstreparti i Budsjett-innst. S. nr. 2 (1999-2000) pekte på at
ordningen ble nesten halvert i 1999 og ba om at ordningen blir trappet
opp. Flertallet viste til at dette vil være et viktig kulturpolitisk
tiltak i Distrikts-Norge.
Disse medlemmer vil fremme følgende
forslag:
Kap. 322 | | Billedkunst, kunsthåndverk og
design (jf. kap. 3322) | |
| 50 | Utsmykking av offentlige bygg, forhøyes med
.. fra kr 5 774 000 til
kr 6 774 000 | kr
1 000 000 |
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti
og representanten Steinar Bastesen viser til at Rikskonsertene
på grunn av budsjettkutt ikke vil arrangere konserter i
barnehagene høsten 2000. Barnehagebarn i fylkene som til
nå har nytt godt av tilbudet, mister dermed muligheter
til å få gode musikkopplevelser. Disse
medlemmer mener at det er et overordna mål at barn
og unge skal kunne få gode kunst- og kulturopplevelser,
og at det er viktig å styrke tilbudet i barnehagene.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
Kap. 323 | | Musikkformål (jf.
kap. 3323) | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med
fra kr 96 458 000 til
kr 96 758 000 | kr
300 000 |
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti
og representanten Steinar Bastesen vil peke på at
Hordaland Teater har en spesiell stilling som nynorskteater med
produksjoner for barn og unge. Teateret har de siste årene
hatt flere nyskrevne stykker for barn og ungdom. Teateret har gjennom
flere år hatt mange produksjoner til tross for svært
knappe rammer, men teateret kan ikke lenger opprettholde drifta
på et tilfredsstillende nivå dersom det ikke tilføres
mer midler.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
Kap. 324 | | Teater og operaformål (jf. kap.
3324) | |
| 70 | Nasjonale intensjoner, forhøyes med
fra kr 446 169 000 til
kr 446 369 000 | kr
200 000 |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, viser
til avtale mellom de samme partiene i forbindelse med behandlingen
av budsjettramme 3 for år 2000, jf. merknad i Budsjett-innst.
S. nr. 2 (1999-2000), om å bevilge kr 300 000 til Kristelig
Pressekontor ved å øke kap. 326 post 78 med samme
sum i forhold til St.prp. nr. 1 (1999-2000). Ved en inkurie ble ikke
dette tallet lagt til under kap. 326 post 78 i tilrådingen.
Derved er ikke pengene blitt overført til formålet.
Flertallet fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
Kap. 326 | | Språk-, litteratur-
og bibliotekformål (jf. kap. 3326): | |
| 78 | Ymse faste tiltak, forhøyes med
| kr 300 000 |
| | fra kr 51 460 000 til
kr 51 760 000 | |
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og representanten Steinar Bastesen peker på at
bibliotektilbud er en viktig del av det totale rehabiliteringstilbudet
i norske fengsler. I St.meld. nr. 22 (1999-2000) Kjelder til kunnskap
og oppleving, vises det til at bare 44 pst. av soningsplassene i
norske fengsler har bibliotektilbud. Disse medlemmer viser
til at de innsattes store etterspørsel etter bøker
og andre medier tilsier en økning allerede i år.
Disse medlemmer viser til at
Bjørnsonfestivalen i Molde gjør et viktig arbeid
for presentasjon av norske og utenlandske forfattere generelt, og
i et ytringsfrihetsperspektiv spesielt. Disse medlemmer er
kjent med at festivalen sliter økonomisk, og mener at driften
må sikres ved mer midler.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
Kap. 326 | | Språk-, litteratur- og
bibliotekformål (jf. kap. 3326) | |
| 78 | Ymse faste tiltak, forhøyes med
fra kr 51 460 000 til
kr 51 960 000 | kr
500 000 |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til behovet for omprioriteringer på statsbudsjettet. Disse medlemmer henviser
også til at Høyre er imot pressestøtte på et
prinsipielt grunnlag, og fremmer følgende forslag:
Kap. 335 | | Pressestøtte: | |
| 71 | Produksjonstilskudd, nedsettes med
| kr 60 000 000 |
| | fra kr 164 170 000 til
kr 104 170 000 | |
| 76 | Tilskudd til ymse publikasjoner, nedsettes med
| kr 10 000 000 |
| | fra kr 35 100 000 til
kr 25 100 000 | |
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at Dagspresseutvalget i sin utredning peker på behovet
for økte bevilgninger til pressestøtte. Dette
medlem er enig iat pressestøtta er
avgjørende for eksistensen til lokalaviser, nr. 2-aviser
og de riksdekkende meningsbærende avisene som ikke har
mektige eiere i ryggen. Dette medlem vil peke på at
det er stor politisk enighet om målet om å sikre
ytringsfriheten, demokratiet og kulturlivet gjennom et mangfold
av uavhengige medier med god geografisk spredning. Dette
medlem mener at dette målet er truet ved at stortingsflertallet
har skåret ned pressestøtta to år på rad.
Situasjonen for flere aviser er nå så alvorlig
at det trengs tiltak straks.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
Kap. 335 | | Pressestøtte | |
| 71 | Produksjonstilskudd, forhøyes med
fra kr 164 170 000 til
kr 174 170 000 | kr
10 000 000 |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til behovet for omprioritering på statsbudsjettet, og fremmer
følgende forslag:
Kap. 450 | | Sivile vernepliktige (jf. kap.
3450): | |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes med
| kr 5 000 000 |
| | fra kr 231 031 000 til
kr 226 031 000 | |
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Venstre og representanten Steinar Bastesen viser
til behovet for oppfølging av personregisterloven for å sikre
at den nye loven kan tre i kraft, og foreslår å bevilge
2,5 mill. kroner til dette formålet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
Kap. 463 | | Datatilsynet (jf. kap. 3463) | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med
| kr 2 500 000 |
| | fra kr 12 953 000 til
kr 15 453 000 | |
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre,
viser til at tidligere myndigheters fornorskingspolitikk har medført
store problemer for mange av de samene som vokste opp og fikk sin
skolegang i denne tiden. Mange av dem fikk en mangelfull skolegang
og har fått liten formell utdanning.
Flertallet mener det bør
opprettes et eget fond som en kollektiv erstatning for de skadene
og den urett fornorskningspolitikken har påført
det samiske folk. Det fremmes derfor forslag om å bevilge
75 mill. kroner til et slikt fond.
Flertallet mener avkastningen
av fondet bør forvaltes av Sametinget. Avkastningen av
fondet skal gå til forskjellige tiltak som vil styrke samisk
språk og kultur. Lag, foreninger og enkeltpersoner skal
kunne søke om midler fra fondet. Det forutsettes at Regjeringen
utarbeider vedtekter for fondet.
Flertallet viser for øvrig
til merknader under kap. 526 post 90.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
Kap. 541 | | Tilskudd til samiske
formål: | |
| 90 | (NY) Samefond, bevilges med
| kr 75 000 000 |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til behovet for omprioriteringer på statsbudsjettet og
til merknad under 8.10, og fremmer følgende forslag:
Kap. 550 | | Lokal næringsutvikling: | |
| 61 | Kommunale næringsfond, nedsettes med
| kr 50 000 000 |
| | fra kr 127 540 000 til
kr 77 540 000 | |
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
påpeke den store mangelen av billige utleieboliger. Etter
flere år med kraftig stigning både i leie- og
eiepriser, er det nå blitt så dyrt å leie
at også en rekke husholdninger med normale inntekter ikke
har råd til bolig. Norge har svært få allmennyttige utleieboliger
sammenlignet med det som er vanlig i andre europeiske land og dette
skaper store levekårs- og gjeldsproblemer for mange. Andelen
allmennyttige utleieboliger må økes kraftig. Dette
kan skje både gjennom bygging og gjennom kjøp
i ordinær boligmasse.
Dette medlem vil fremme følgende
forslag:
Kap. 581 | | Bolig- og bomiljøtiltak: | |
| 75 | Boligtilskudd til etablering,
utbedring og utleieboliger, kan overføres, forhøyes med
| kr 150 000 000 |
| | fra kr 524 000 000 til
kr 674 000 000 | |
| | | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til behovet for omprioritering på statsbudsjettet, og fremmer
følgende forslag:
Kap. 600 | | Sosial- og helsedepartementet
(jf. kap. 3600): | |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes med
| kr 5 000 000 |
| | fra kr 149 900 000 til
kr 144 900 000 | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til behovet for omprioritering på statsbudsjettet, og fremmer
følgende forslag:
Kap. 604 | | Etat for rådssekretariater og
enkelte helse- og sosialfaglige oppgaver m.v. (jf. kap. 3604): | |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes med
| kr 3 000 000 |
| | fra kr 40 000 000 til
kr 37 000 000 | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til behovet for omprioritering på statsbudsjettet og fremmer
følgende forslag:
Kap. 610 | | Rusmiddeldirektoratet (jf. kap.
3610): | |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes med
| kr 3 000 000 |
| | fra kr 48 795 000 til
kr 45 795 000 | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
Kap. 710 | | Statens institutt for folkehelse (jf.
kap. 3710): | |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes med
fra kr 191 750 000 til
kr 176 750 000 | kr
15 000 000 |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til behovet for omprioritering på statsbudsjettet, og fremmer
følgende forslag:
Kap. 710 | | Statens institutt for folkehelse (jf.
kap. 3710): | |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes med
| kr 2 000 000 |
| | fra kr 191 750 000 til
kr 189 750 000 | |
| 21 | Formidlingsvirksomhet, nedsettes med
| kr 3 000 000 |
| | fra kr 106 300 000 til
kr 103 300 000 | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til behovet for omprioritering på statsbudsjettet, og fremmer
følgende forslag:
Kap. 713 | | Statens råd for
ernæring og fysisk aktivitet (jf. kap. 3713): | |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes med
| kr 5 000 000 |
| | fra kr 36 600 000 til
kr 31 600 000 | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til behovet for omprioritering på statsbudsjettet, og fremmer
følgende forslag:
Kap. 714 | | Statens tobakksskaderåd (jf.
kap. 3714): | |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes med
| kr 5 000 000 |
| | fra kr 41 594 000 til
kr 36 594 000 | |
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
påpeke det spenningsforhold som ligger i organisasjonen
AANs målsetning; det overordnede mål om å verne
det ufødte liv og redusere antall aborter, samtidig som
målet for rådgivningssamtalene er å gi
et bredest mulig beslutningsgrunnlag for det valg som kvinnen/paret
må ta. Dette medlem mener at denne typen
informasjon bør skje i regi av helsevesenet som en mest
mulig ensartet og verdinøytral informasjon, og at midler
brukt til denne typen informasjonsvirksomhet ikke bør tilføres
AAN, men det ordinære helsevesenet.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
Kap. 719 | | Helsefremmende og forebyggende
arbeid: | |
| 72 | Stiftelsen AAN- Alternativ
til abort i Norge, nedsettes med … | kr 5 500 000 |
| | fra kr 11 410 000 til
kr 5 910 000 | |
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til St.prp.
nr. 47 (1999-2000), jf. Innst. S. nr. 241 (1999-200) Om sykehusøkonomi
og budsjett 2000, samt merknad i Budsjett-innst. S. II (1999-2000). Flertallet mener
det er behov for å styrke sykehusøkonomien betydelig.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
Kap. 730 | | Fylkeskommunenes helsetjeneste: | |
| 60 | Innsatsstyrt finansiering av
sykehus, overslagsbevilgning, forhøyes med
| kr
300 000 000 |
| | fra kr 11 633 000 000 til kr
11 933 000 000 | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknader og forslag fra Fremskrittspartiet i innstillingen
til St.prp. nr. 47 (1999-2000), jf. Innst. S. nr. 241 (1999-2000)
Om sykehusøkonomi og budsjett 2000. Disse medlemmer vil
på denne bakgrunn tilleggsbevilge et større beløp
for å opprettholde den økningen av tjenesteproduksjonen
i norske sykehus som Stortinget og Regjeringen har ønsket.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
Kap. 730 | | Fylkeskommunenes helsetjeneste | |
| 60 | Innsatsstyrt finansiering av
sykehus, overslagsbevilgning, forhøyes med fra kr 11 633 000 000 til kr 12 223 000 000 | kr 590 000 000 |
Disse medlemmer vil subsidiært
slutte seg til forslaget fra komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Høyre, Senterpartiet, Venstre og representanten Steinar
Bastesen.
Disse medlemmer viser for øvrig
til forslag om økning av bevilgningen under kap. 730 post
62 med 100 mill. kroner, jf. avsnitt 7.18.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sitt prinsipielle syn på innsatsstyrt finansiering i
helsevesenet. Dette medlem tar til etterretning flertallets
syn for inneværende budsjettår, og vil bidra til å oppfinansiere
den underdekningen som nå er knyttet til ordningen. Dette
medlem vil derfor forhøye bevilgningen på kap.
730 post 60 med 300 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til behovet for omprioritering på statsbudsjettet, og fremmer
følgende forslag:
Kap. 750 | | Statens legemiddelkontroll (jf.
kap. 3750 og 5578): | |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes med
| kr 10 000 000 |
| | fra kr 81 060 000 til
kr 71 060 000 | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til behovet for omprioritering på statsbudsjettet, og fremmer
følgende forslag:
Kap. 800 | | Barne- og familiedepartementet (jf.
kap. 3800): | |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes med
| kr 3 000 000 |
| | fra kr 73 096 000 til
kr 70 096 000 | |
Komiteens medlemmer fra Høyre mener støtte
til foreldreveiledning ikke bør være en prioritert offentlig
oppgave, og fremmer følgende forslag:
Kap. 830 | | Foreldreveiledning og samlivstiltak: | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, foreldreveiledning, nedsettes med
| kr 1 000 000 |
| | fra kr 2 056 000 til
kr 1 056 000 | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til behovet for omprioritering på statsbudsjettet, og fremmer
følgende forslag:
Kap. 847 | | Kompetansesenter for likestilling: | |
| 50 | Basisbevilgning, nedsettes med
| kr 1 000 000 |
| | fra kr 5 114 000 til
kr 4 114 000 | |
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at det må tas et krafttak for å opprettholde
tidligere vedtak fra Stortinget om full barnehagedekning. I tillegg ønsker dette
medlem en styrking av overføringene til barnehager,
slik at kommunene gis muligheter til å opprette flere barnehageplasser
fremfor å legge plasser ned for å få kommunebudsjettene
til å strekke til.
Dette medlem mener man må bidra
til å gjøre flere barnehager mer økonomisk
tilgjengelig for flere barn, ved at foreldre har råd til
den oppholdsbetaling som kreves. Barnehagene skal være
tilgjengelige for barn uten at foreldrene opplever oppholdsbetalingen som
en stor økonomisk byrde.
Dette medlem vil påpeke
aten OECD-rapport fra 1999 viser at Norge
har barnehager med høy foreldrebetaling som favoriserer
barn av velstående foreldre. Rapporten viser også at
kontantstøtten forverrer situasjonen. For at foreldrene
skal ha reel valgfrihet må prisen for barnehageplass reduseres.
Dette medlem viser til at deti dag er det et behov for mellom 10 000
og 30 000 plasser for å oppnå full barnehagedekning
innen utgangen av år 2000.
Dette medlem viser til opplysninger
fra Norsk Lærerlag, som sier at mellom 50 og 60 barnehager kan bli
nedlagt i 2000, samt at en rekke kommuner har planer om å legge
ned avdelinger i enkelte barnehager. Foreldrebetalingen er foreslått økt
i halvparten av kommunene.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
Kap. 856 | | Barnehager | |
| 60 | Driftstilskudd til barnehager,
kan nyttes under kap. 844 post 70, overslagsbevilgning, forhøyes med
fra kr 4 716 000 000 til kr 5 013 000 000 | kr
297 000 000 |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til behovet for omprioritering på statsbudsjettet, og fremmer
følgende forslag:
Kap. 857 | | Barne- og ungdomstiltak: | |
| 74 | Ungdomssatsing i distriktene, kan overføres, nedsettes med
| kr 1 000 000 |
| | fra kr 2 878 000 til
kr 1 878 000 | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til behovet for omprioritering på statsbudsjettet, og fremmer
følgende forslag:
Kap. 860 | | Forbrukerrådet (jf.
kap. 3860): | |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes med
| kr 2 000 000 |
| | fra kr 65 262 000 til
kr 63 262 000 | |
Komiteens medlemmer fra Høyre mener kompetanseheving
og rekruttering av kvinner til fiskerinæringen best oppnås
gjennom det ordinære utdanningstilbudet og virkemiddelapparatet
til SND.
Disse medlemmer viser for øvrig
til behovet for omprioriteringer på statsbudsjettet og
fremsetter følgende forslag:
Kap. 1050 | | Diverse fiskeriformål: | |
| 73 | Kvinnerettede og kompetansehevende
tiltak, kan overføres, nedsettes med
| kr 6 500 000 |
| | fra kr 13 000 000 til
kr 6 500 000 | |
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Venstre og representanten Steinar
Bastesen viser til at Norge ikke lenger har et høyt
nivå på dyrevern og dyrevelferd. Dette arbeidet må styrkes
i åra framover, både for å følge
opp internasjonale krav og forbrukerkrav, men spesielt for å bedre dyrevelferden.
Det er akutt behov for å styrke dyrehelsetilsynet og spesielt
dyrevernsnemndene. Flere fylkesveterinærer rapporterer
om at kontrollvirksomheten er betydelig redusert og dette er stikk
i strid med behovet for et styrket dyrevern. Dette er nødvendig
først og fremst fordi dyrevelferdshensyn tilsier at det
er nødvendig. Etisk produksjon av mat er også et
viktig forbrukerkrav som vil øke i tida framover. Hvis
ikke dette tas på alvor mister norsk landbruk nødvendig
troverdighet og tillit hos forbrukerne. God dyrehelse er ikke kun
et spørsmål om etikk hos den enkelte bonde, men også et
viktig ansvar for myndighetene.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
Kap. 1107 | | Statens dyrehelsetilsyn (jf. kap.
4107) | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med
fra kr 174 034 000 til
kr 179 034 000 | kr
5 000 000 |
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Venstre og representanten Bastesen vil understreke
Redningsselskapets store betydning for sikkerheten på kysten. Disse
medlemmer mener at samfunnet må trygge aktørene
innen de maritime næringene og småbåtflåten
bedre. Derfor ønsker disse medlemmer bl.a. å styrke
beredskapen langs kysten. Redningsselskapet er en viktig aktør
for å skape tryggere forhold til havs og særlig
langs de nære kystfarvannene.
Disse medlemmer foreslår
på denne bakgrunnen at kap. 1060 post 70 økes
med 6 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
Kap. 1060 | | Kystadministrasjon (jf. kap.
4060): | |
| 70 | Tilskudd Redningsselskapet, forhøyes med
| kr 6 000 000 |
| | fra kr 52 000 000 til
kr 58 000 000 | |
Komiteens medlem representanten Steinar
Bastesen viser for øvrig til St.prp. nr. 1 (1999-2000)
og til sin merknad om å ikke tildele midler til WWF og
IUCN utover kontingenten over Statsbudsjettet.
Komiteens medlemmer fra Høyre understreker
at formålet med jordskifteinstituttet er å omforme
eiendoms- og rettighetsforhold slik at de eiendommene som inngår
i et jordskifte skal kunne utnyttes på en bedre måte.
I henhold til § 3 i jordskifteloven skal jordskifte ikke
fremmes "dersom kostnadene og ulempene blir større enn
nytten for kvar einskild eiendom". Jordskifteloven har således
et klart privatøkonomisk siktemål. Jordskifteloven
skal fremme økonomisk hensiktsmessige driftsenheter og bidra
til klart avgrensede eiendomsrettigheter. På bakgrunn av
flere enkeltsaker der grunneiers eller rettighetshavers nytte av
jordskiftet har vært neglisjerbar, finner disse
medlemmer grunn til å understreke at det må foreligge
en klar og påviselig privatøkonomisk gevinst for
at det skal holdes jordskifte. Disse medlemmer mener
jordskifteretten må foreta en strengere prioritering mellom
ulike jordskiftesaker, og unnlate å behandle saker der
den privatøkonomiske nytten av et skifte er marginal.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
Kap. 1145 | | Jordskifteverket (jf. kap. 4145): | |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes med
| kr 10 248 000 |
| | fra kr 128 792 000 til
kr 118 544 000 | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til behovet for omprioriteringer på statsbudsjettet og fremmer
følgende forslag:
Kap. 1150 | | Til gjennomføring
av jordbruksavtalen m.m. (jf. kap. 4150): | |
| 50 | Fondsavsetninger, overslagsbevilgning, nedsettes med
| kr 150 000 000 |
| | fra kr 1 471 560 000 til
kr 1 321 560 000 | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Høyres forslag til endringer i tilskuddsordningene for
landbruket bl.a. gjengitt i Innst. S. nr. 167 (1999-2000) vil bidra
til omstilling i retning av flere økonomisk robuste driftsenheter.
Det betyr en sterkere prioritering av bruk der landbruksinntekten
utgjør en vesentlig del av familiens skattbare inntekt. Disse medlemmer mener
dette er nødvendig for å sikre fremtidig rekruttering
av profesjonelle utøvere i landbruket. En fortsatt strukturutvikling
er nødvendig for å utnytte potensialet for mer
effektiv drift og et lavere kostnadsnivå i næringen. Disse
medlemmer går derfor inn for en omlegging av støtteordningene
slik at støtten blir mer lik per dekar dyrket mark og per
husdyr, uavhengig av produksjonsvolum og brukets størrelse.
Tilskuddsordningene bør utformes slik at de stimulerer
til arbeidsinnsats og effektiv drift enten bruket er stort eller
lite. En slik omlegging er spesielt aktuell innenfor grovfôrbaserte
produksjonsområder som melk og sauekjøtt. Disse
medlemmer minner om at Høyre ved behandlingen av
St.meld. nr. 19 (1999-2000) motsatte seg innføringen av
det ekstraordinære inntektsfradraget på 36 000
kroner pr. gårdsbruk som kompensasjon for reduserte målpriser.
Høyre mente et slikt fradrag vil gi uheldige strukturvirkninger
sammenlignet med løsninger som i større tar hensyn
til det enkelte bruks størrelse og avkastning. Disse
medlemmer foreslår på denne bakgrunn å heve
bunnfradraget i støtteordningene i landbruket fra 5 000
til 15 000 kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
Kap. 1150 | | Til gjennomføring
av jordbruksavtalen m.m. (jf. kap. 4150): | |
| 74 | Direkte tilskudd, kan overføres, nedsettes med
| kr 615 000 000 |
| | fra kr 6 944 959 000 til kr
6 329 959 000 | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til behovet for omprioritering på statsbudsjettet, og fremmer
følgende forslag:
Kap. 1410 | | Miljøvernforskning (jf. kap.
4410): | |
| 52 | Rekrutteringsstipend til kvinnelige
miljøvernforskere, nedsettes med | kr 1 000 000 |
| | fra kr 3 200 000 til
kr 2 200 000 | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til behovet for omprioritering på statsbudsjettet, og fremmer
følgende forslag:
Kap. 1426 | | Statens naturoppsyn (jf. kap.
4426): | |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes med
| kr 4 000 000 |
| | fra kr 40 536 000 til
kr 36 536 000 | |
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti
og representanten Steinar Bastesen er opptatt av de mange
skipsvrakene som ligger langs kysten og utgjør en potensiell
stor trusel mot miljø, fiskeinteresser og folks helse. Dessuten
er det et beklagelig faktum at den meget farlige miljøgiften
PCB er brukt i industriell virksomhet i mange havner. Norges Naturvernforbund har
avdekket store mengder PCB på sjøbunnen langs
hele kysten, og estimerer kostnadene for å rydde opp i
dette problemet med mange hundretalls millioner kroner. PCB er en
klororganisk gift som akkumuleres oppover i næringskjeden,
og representerer en meget stor fare for både mennesker
og dyr. Dermed representerer denne situasjonen også en
trusel mot lokal industri som fiskeriinteresser så vel
som folks helse.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
Kap. 1441 | | Statens forurensningstilsyn (jf.
kap. 4441): | |
| 39 | Opprydningstiltak, kan overføres, forhøyes med
| kr 10 000 000 |
| | fra kr 20 400 000 til
kr 30 400 000 | |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Høyre, foreslår
at kap. 1442 post 1 Miljødata, forurensning og miljøeffektivitet
reduseres med 2 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
Kap. 1442 | | Miljødata, forurensning og
miljøeffektivitet: | |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes med
| kr 2 000 000 |
| | fra kr 15 459 000 til
kr 13 459 000 | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til behovet for omprioritering på statsbudsjettet, og fremmer
følgende forslag:
Kap. 1463 | | Regional og lokal planlegging: | |
| 74 | Lokal Agenda 21, kan overføres, nedsettes med
| kr 6 000 000 |
| | fra kr 22 000 000 til
kr 16 000 000 | |
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Høyre, Senterpartiet, Venstre og representanten Steinar
Bastesen viser til at disse medlemmer har
gått mot det statlige engasjementet i IT-Fornebu.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Venstre
og representanten Steinar Bastesen fremmer følgende forslag:
Kap. 1582 | | Utvikling av Fornebuområdet: | |
| 35 | Innløsing av areal
til nasjonalt IT- og kunnskapssenter, kan overføres, nedsettes med
| kr 242 500 000 |
| | fra kr 242 500 000 til
kr 0 | |
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti
og representanten Steinar Bastesen viser til at Sosialistisk
Venstreparti helt siden forslaget om å plassere et IT-senter
på Fornebu har advart sterkt mot dette, og gått
imot ved alle korsveger i Stortinget. Forslaget om IT-Fornebu har
fått flertall med Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiets støtte
- mot alle faglige anbefalinger, med unntak av en håndfull
mennesker i selskapet Investorforum. Disse medlemmer vil
fortsatt advare mot at et slikt senter blir etablert på Fornebu,
og vil gå imot bevilgninger til dette.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Høyre, Senterpartiet og Venstre konstaterer med
tilfredshet at arbeidsledigheten er lav. På grunn av det
høye sysselsettingsnivået har det oppstått
press i arbeidsmarkedet og enkelte bransjer opplever mangel på arbeidskraft
og lønnspress. Derfor finner disse medlemmer å kunne
redusere bevilgningene til kap. 1591 Arbeidsmarkedstiltak med 150 mill.
kroner. Selv med en slik reduksjon vil antallet tiltaksplasser i
annet halvår 2000 være høyere enn det regjeringen
Bondevik foreslo i statsbudsjettet for 2000.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
Kap. 1591 | | Arbeidsmarkedstiltak (jf. kap.
4591): | |
| 71 | Opplæringstiltak,
drift, kan overføres, kan nyttes under
postene 60 og 70, nedsettes med | kr 150 000 000 |
| | fra kr 1 213 088 000 til
kr 1 063 088 000 | |
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet konstaterer
at Sentrumspartiene foreslår å redusere bevilgningene
på kap. 1591 Arbeidsmarkedstiltak med 150 mill. kroner.
Dette tilsvarer et kutt på 3 000 tiltaksplasser i annet
halvår. Disse medlemmer viser til at innenfor
det opprinnelige tiltaksnivået var det en forutsetning
at det skulle anvendes 3 000 tiltaksplasser til innsats i verkstedindustrien.
Dersom en opprettholder disse tiltaksplassene, slik Arbeiderpartiet
og Sentrum var enige om i budsjettet for år 2000 vil tiltaksnivået
for de øvrige tiltakene være svært lavt
resten av året. Disse medlemmer mener at
et så lavt tiltaksnivå vil gi klare negative virkning
for arbeidsmarkedspolitikken og gå utover langtidsledige,
sosialhjelpsmottakere og innvandrere.
Disse medlemmer vil bemerke at
dette er stikk i strid med det Sentrumspartiene har gått
inn for i Utjamningsmeldingen som regjeringen Bondevik la fram.
Disse medlemmer mener at det
nivået vi har hatt på arbeidsmarkedstiltak i 1.
halvår er også helt avgjørende for å greie å få oppfylt
det et enstemmig Storting har bedt om, nemlig å få flyktninger og
innvandrere raskere ut av mottak og raskere i aktivitet ute i kommunene.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til behovet for omprioritering på statsbudsjettet, og fremmer
følgende forslag:
Kap. 1600 | | Finansdepartementet (jf. kap.
4600): | |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes med
| kr 2 000 000 |
| | fra kr 179 178 000 til
kr 177 178 000 | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til behovet for omprioritering på statsbudsjettet, og fremmer
følgende forslag:
Kap. 1700 | | Forsvarsdepartementet: | |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes med
| kr 1 000 000 |
| | fra kr 129 611 000 til
kr 128 611 000 | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til behovet for omprioritering på statsbudsjettet, og fremmer
følgende forslag:
Kap. 1719 | | Fellesutgifter under Forsvarsdepartementet (jf. kap.
4719): | |
| 43 | Til disposisjon for Forsvarsdepartementet, nedsettes med
| kr 3 000 000 |
| | fra kr 20 000 000 til
kr 17 000 000 | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til behovet for omprioritering på statsbudsjettet, og fremmer
følgende forslag:
Kap. 1720 | | Felles ledelse og kommandoapparat (jf.
kap. 4720): | |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes med
| kr 2 000 000 |
| | fra kr 1 041 212 000 til
kr 1 039 212 000 | |
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Venstre og representanten Steinar
Bastesen mener fortsatt at det er feil prioritering å bygge
et nytt skytefelt på Østlandet, og foreslår
derfor å redusere i kap 1760 post 47 med til sammen 21,5
mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
Kap. 1760 | | Nyanskaffelser av materiell
og nybygg og nyanlegg (jf. kap. 4760) | |
| 47 | Nybygg og nyanlegg, kan overføres, kan nyttes under kap.
1760 postene 1 og 44, nedsettes med | 21
500 000 |
| | fra kr 1 121 020 000 til
kr 1 099 520 000 | |
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti
og representanten Steinar Bastesen vil peke på at
Kystvakten ivaretar i dag mange viktige oppgaver, ikke minst knyttet
til miljø- og ressursforvaltning. Disse medlemmer vil styrke
dette arbeidet og fremmer følgende forslag:
Kap. 1790 | | Kystvakten (jf. kap. 4790): | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med
| kr 15 000 000 |
| | fra kr 531 914 000 til
kr 546 914 000 | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til behovet for omprioritering på statsbudsjettet, og fremmer
følgende forslag:
Kap. 1800 | | Olje- og energidepartementet
(jf. kap. 4800): | |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes med
| 2 000 000 |
| | fra kr 95 025 000 til
kr 93 025 000 | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til behovet for omprioritering på statsbudsjettet, og fremmer
følgende forslag:
Kap. 1810 | | Oljedirektoratet (jf. kap. 4810): | |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes med
| kr 2 000 000 |
| | fra kr 221 659 000 til
kr 219 659 000 | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til behovet for omprioriteringer på statsbudsjettet og fremmer
følgende forslag:
Kap. 2603 | | Trygderetten: | |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes med
| kr 1 000 000 |
| | fra kr 35 000 000 til
kr 34 000 000 | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til behovet for omprioritering på statsbudsjettet, og fremmer
følgende forslag:
Kap. 2683 | | Stønad til enslig
mor eller far (jf. kap. 5701): | |
| 73 | Utdanningsstønad, nedsettes med
| kr 73 000 000 |
| | fra kr 146 000 000 til
kr 73 000 000 | |
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti
og representanten Steinar Bastesen vil vise til dokument
8-forslaget fra representantene Ballo og Alvheim angående
dekning av utgifter for tilbaketransport med luftambulanse. Disse
medlemmer mener at utgiftene skal dekkes av Rikstrygdeverket
når andre transportformer framstår som så belastende
begrunnet av lang reiseavstand i kombinasjon med pasientenes nedsatte
helsetilstand, at alternative transportformer i praksis ikke vil
kunne benyttes. I påvente av at dokument 8-forslaget blir behandlet,
mener disse medlemmer at de løpende kostnader
fortsatt skal dekkes av Rikstrygdeverket, og at utgiftene ikke skal
belastes den enkelte fylkeskommune. Til inndekning for dette formålet
legger disse medlemmer inn 5 mill. kroner i sitt
alternative budsjettforslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
Kap. 2750 | | Syketransport m.v.: | |
| 72 | Luftambulansetransport, forhøyes med
| kr 5 000 000 |
| | fra kr 224 000 000 til
kr 229 000 000 | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til behovet for omprioritering på statsbudsjettet, og fremmer
følgende forslag:
Kap. 2751 | | Medisiner m.v.: | |
| 72 | Sykepleieartikler, nedsettes med
| kr 50 000 000 |
| | fra kr 863 000 000 til
kr 813 000 000 | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til erfaringene fra Storbritannia vedrørende auksjonering
av konsesjoner for etablering og drift av tredje generasjons system
for mobilkommunikasjon (UMTS) som innbrakte rundt 300 mrd. kroner og
at dette nå kopieres av andre land ved tildeling av slike
konsesjoner. Disse medlemmer mener at også Norge
bør benytte seg av auksjon etter mønster av Storbritannia,
men at myndighetene først må utarbeide konsesjonsbestemmelser,
herunder dekningsgrad og den tidsperiode som skal gjelde for utbyggingen.
På grunn av en annen befolkningstetthet og topografi kan en
ikke forvente de samme inntekter som i Storbritannia, men i Norge
er mobiltettheten sannsynligvis større enn i Storbritannia,
slik at det å beregne en inntekt på 10 mrd. kroner
ved auksjonering av disse konsesjoner skulle være oppnåelig.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
Kap. 5583 | | Særskilte avgifter m.v.i
telesektoren | |
| 40 | (ny) Inntekter fra auksjoner
på frekvenser, bevilges med | kr 10 000 000 000 |
«Stortinget ber Regjeringen tildele
UMTS-konsesjoner basert på auksjonsprinsippet etter mønster
av Storbritannia og forhåndsbestemte konsesjonskrav, herunder
utbyggingsgrad, tidsperiode for utbygging, med mer.»