3.3 Investeringsavgift på ombruksemballasje m.v.

Sammendrag

Etter Stortingets plenarvedtak II § 7 er det gitt et fritak for nærmere angitte miljøinvesteringer i avfallshåndteringsanlegg. Fritaket er nærmere avgrenset i forskrift. Fritaket gjelder blant annet visse investeringer anskaffet som ledd i ombruk og materialgjenvinning av avfall. I motsetning til ombruksemballasje anses engangsemballasje som avfall. Fritaket vil således omfatte investeringer anskaffet som ledd i gjenvinning av engangsemballasje, men ikke som ledd i ombruk av ombruksemballasje.

Den avgiftsmessige forskjellsbehandlingen av returflasker og bokser og driftsmidler som håndterer slik emballasje kan bidra til økt bruk av engangsemballasje på områder hvor emballasjeformene ellers fremstår som likeverdige alternativer.

Departementet foreslår på denne bakgrunn at det innføres et avgiftsfritak for ombruksemballasje og driftsmidler som behandler denne emballasjeformen med virkning fra 1. juli 2000. Departementet foreslår at avgiftsfritaket for ombruksemballasje gjennomføres ved at det tas inn en ny § 15 i Stortingets plenarvedtak om merverdiavgift og avgift på investeringer m.v. Departementet vil videre endre forskriften om delvis fritak for investeringsavgift på driftsmidler i industri og bergverk, slik at driftsmidlene som håndterer ombruksemballasje vil bli fritatt på lik linje med driftsmidler som håndterer alternativ engangsemballasje.

Departementet foreslår også at fritaket for miljøinvesteringer i avfallshåndteringsanlegg blir gjort tilsvarende gjeldende for anlegg m.v. for håndtering av flasker, kasser o.l. som benyttes som ombruksemballasje. Departementet foreslår at fritaket blir tatt inn i eksisterende § 7 i Stortingets plenarvedtak om merverdiavgift og avgift på investeringer m.v. med virkning fra 1. juli 2000. Nødvendige avgrensningsforskrifter vil bli fastsatt.

Med utgangspunkt i beregninger fra Norsk bryggeri- og mineralvannindustris forening er det anslått at provenyvirkningen av et fritak for investeringsavgift på ombruksemballasje m.v. kan utgjøre om lag 20 mill. kroner på årsbasis og om lag 7 mill. kroner på 2000-budsjettet.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om fritak for investeringsavgift på ombruksemballasje, jf. forslag XXV bokstav A, C og D under kapittel 22 Komiteens tilråding.

Komiteen viser til at bevilgningsforslag under kap. 5521 post 70.2 som følger av forslag fremsatt ovenfor er behandlet i avsnitt 3.20.1.