Under kap. 2410 post 1 disponeres om lag 1,5
mill. kroner av Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet til
tiltak knyttet til utdanningsstøttesystemet. Dette omfatter
hovedsakelig vurderinger og utredninger knyttet til oppfølgingen
av Aamodt-utvalgets innstilling, jf. NOU 1999:33.
Komiteen tar dette
til orientering.
Det foreslås at bevilgningene på kap.
2410 post 1 økes med kr 450 000 og kap. 2410 post 73 økes
med kr 2 550 000 mot en tilsvarende reduksjon på kap. 550 post
60. Se omtale under Kommunal-, og regionaldepartementet.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag under kap. 2410 post 1.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
Regjeringens forslag under kap. 2410 post 73.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
Kap. 2410 | Statens lånekasse
for utdanning
(jf. kap. 5310): |
| 73 | Avskrivninger, overslagsbevilgninger, nedsettes med
fra kr 403 000 000 til kr
400 350 000 | kr 2 650 000 |
Komiteen viser når
det gjelder Regjeringens forslag til inndekning fra kap. 550 post
60 til merknader under avsnittene 8.6 og 8.10.
Det vises til omtalen av kunstfagstipendet i
St.prp. nr. 1 (1999-2000) for Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet
og i Budsjett-innst. nr. 12 (1999-2000). Det er der foreslått å omfordele
kunstfagstipendet innenfor gjeldende rammer til grupper med særlig dårlig
fremtidig inntjeningsevne.
Det har vist seg meget vanskelig å avklare
ulike kunstnergruppers inntekt etter endt utdanning for å kunne
fastslå på objektivt grunnlag hvilke utdanninger som
fortsatt bør omfattes av ordningen med kunstfag-stipend.
Det vil være lite forsvarlig å foreta en omlegging
med mindre det finnes sikre holdepunkter for å fastslå at
noen grupper av kunstnere kommer klart dårligere ut enn
andre.
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet foreslår
derfor at denne saken behandles i forbindelse med departementets
oppfølging av Aamodt-utvalgets utredning, jf. NOU 1999:33.
Komiteen tar dette
til orientering.
Som oppfølging av Stortingets vedtak
i forbindelse behandlingen av Innst. S. nr. 173 (1996-1997), jf. St.meld.
nr. 19 (1996-1997) Om studier i utlandet, ble det i skoleåret
1999-2000 innført en forsøksordning med støtte
fra Lånekassen til elever som tar et år som utvekslingselever
i utlandet mens de er i gang med videregående opplæring.
Forsøksordningen har vært
avgrenset til å gjelde elever som har vært utvekslet
gjennom organisasjonene American Field Service (AFS) og Youth for Understanding (YFU).
Organisasjonen STS High School Foundation, som også tilbyr
utvekslingsopphold for elever i videregående opplæring,
meldte saken inn for Konkurransetilsynet. På bakgrunn av
dette ba Arbeids- og administrasjonsdepartementet Kirke-, undervisnings-
og forskningsdepartementet vurdere en utvidelse av støtteordningen
til også å gjelde elever som utveksles gjennom
andre utvekslingsorganisasjoner.
Som følge av dette åpnet Kirke-,
undervisnings- og forskningsdepartementet for at elever som utveksles gjennom
organisasjonene STS High School Foundation, ASSE Norwegian Educational
Travel og EF språkreiser fra skoleåret 2000-2001
også kan få støtte fra Lånekassen på lik
linje med elever som utveksles gjennom AFS og YFU.
Komiteen tar dette
til orientering.
Prøveordningen med støtte
fra Lånekassen til elever i videregående opplæring
som tar ett år i utlandet som en del av det treårige
løpet ble evaluert høsten 1999, jf. omtale i St.prp.
nr. 1 (1999-2000). Evalueringen var positiv. Departementet vil også vurdere
støtteordningen i forbindelse med oppfølgingen
av Aamodt-utvalgets utredning, jf. NOU 1999:33. Ved årsskiftet
hadde to skoler søkt om å bli innlemmet i ordningen
i skoleåret 2000-2001.
Det foreslås å godkjenne de
to skolene med én klasse hver, og dermed øke bevilgningen
på post 70 med kr 350 000 og bevilgningen på post
71 med kr 100 000.
Komiteen viser til
merknader og forslag til kap. 2410 postene 70 og 71 under avsnitt
5.28.6.
Det vises til merknader fra kirke-, utdannings-
og forskningskomiteen om beregningsmodellen ANSA har utviklet for
kostnader for studenter i land utenfor Norden, jf. Budsjett-innst.
S. nr. 12 (1999-2000).
I St.meld. nr. 19 (1996-1997) ble det skissert
et nytt system for fastsetting av kostnadssats med kostnadene for
landene fastsatt i blokker hvor den norske kostnadsnormen skulle
legges til grunn med et prosenttillegg eller -fradrag, avhengig
av valutasituasjonen på fastsettingstidspunktet. I studieåret
1998-1999 ble dette blokksystemet tatt i bruk og beregningstidspunktet
ble fastsatt per 15. april med hensyn til søknadsbehandlingen
i Lånekassen.
Høsten 1998 lanserte ANSA en ny modell
for beregning og utbetaling av støtte til studier i utlandet
som innebærer at kostnadsnormen fastsettes i utenlandsk valuta,
og at dette beløpet skulle være utgangspunkt for utbetaling
ved senere søknadsbehandling. En negativ kursutvikling
ville som følge av denne modellen ikke belastes studentene.
ANSA har senere overfor departementet presisert
sin forståelse av modellen slik at gebyrstipend også skal være
gjenstand for valutajustering. En slik forståelse av modellen
vil kreve lov- og forskriftsendringer da det i dag er Stortinget som
fastsetter størrelsen på dette. Denne presiseringen
av modellen fremkom høsten 1999.
I vurderingen av ANSAs forslag til modell er
det lagt vekt på følgende:
– Modellen
forutsetter konstant lånebeløp og kan derfor gi
ulik stipendandel til studenter som studerer i samme land og ved
samme lærested, avhengig av tidspunkt for søknadsbehandling.
– Modellen forutsetter symmetri
slik at en styrking av den norske kronen i forhold til den utenlandske valutaen
vil redusere stipendet.
– Modellen forutsetter at studentene
veksler om til utenlandsk valuta så snart gjeldsbrevet
er mottatt, og at valutaendringer etter utbetalingstidspunkt er studentens
eget ansvar.
– Ytelser til andre norske statsborgere
i utlandet blir ikke valutajustert ved utbetalingstidspunktet.
– Modellen krever lov- og forskriftsendring.
En slik endring vil vanskelig kunne gjennomføres allerede fra
høsten 2000.
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet
har bedt Lånekassen om å foreslå en forbedring
i dagens modell. Lånekassens forslag innebærer
at det to ganger i løpet av studieåret vil bli
foretatt en vurdering av om valutaendringene har vært så store
at studentenes utbetaling skal justeres. Til grunn for denne modellen
ligger dagens blokkmodell.
Etter en totalvurdering konkluderes det med
at Lånekassens utvidede modell bør innføres
fra studieåret 2000-2001. ANSA er invitert til detaljutformingen
av den nye modellen.
Komiteen tar dette
til orientering.
Komiteenser
det som svært viktig at norsk ungdom tar utdanning i utlandet.
Dette bidrar til å gi norsk nærings- og samfunnsliv
kunnskaper om og kontakter med andre kulturer og markeder. Det blir
stadig viktigere i den økte globaliseringen med kontakt,
samhandling og konkurranse over landegrensene. Komiteen mener
at i denne situasjonen er det viktig å legge situasjonen
best mulig til rette for at norsk ungdom tar utdanning i utlandet.
Studentene kommer i en helt håpløs situasjon når
kurssvingningene er så store som de har vært den
siste tiden, og ingen kan være tjent med at mange utenlandsstudenter
må avbryte studiene av økonomiske årsaker
og ta seg jobb.
Ifølge ANSA har ca. 8 000 studenter
hatt tap som følge av valutasvingninger på mellom
5 000 og 20 000 kroner. Komiteen vil fremme forslag
om å kompensere for disse tapene, jf. avsnitt 5.28.7.
Standpunkttabell, avsnitt
5.28.7, kap. 2410 Statens lånekasse for utdanning, postene
70 og 71
Kap. | Post | Betegnelse | Regj. forslag
mill. kroner | AP | KrF, Sp, V | FrP | H | SV | SB |
2410 | 70 | | | | | | | | |
| 1 | Ett år utlandet,
jf. 5.28.5 | +0,35 | +0,35 | +0,35 | +0,35 | +0,35 | +0,35 | +0,35 |
| 2 | Valutakompensasjon | 0 | +15,5 | +15,5 | +15,5 | +15,5 | +15,5 | +15,5 |
| | Sum | +0,35 | +15,85 | +15,85 | +15,85 | +15,85 | +15,85 | +15,85 |
| | | | | | | | | |
| 71 | | | | | | | | |
| 1 | Ett år i utlandet,
jf. 5.28.5 | +0,10 | +0,10 | +0,10 | +0,10 | +0,10 | +0,10 | +0,10 |
| 2 | Nord-Norge | 0 | +3,70 | +3,70 | +3,70 | +3,70 | +3,70 | +3,70 |
| | Sum | +0,10 | +3,80 | +3,80 | +3,80 | +3,80 | +3,80 | +3,80 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Komiteen fremmer følgende
forslag:
Kap. 2410 | Statens lånekasse
for utdanning
(jf. Kap. 5310): |
| 70 | Utdanningsstipend, overslagsbevilgning, forhøyes med
| kr 15 850 000 |
| | fra kr 4 227 400 000 til kr
4 243 250 000 | |
Komiteen viser til
at gjeldende støtteordning medfører at studenter
fra Nord-Norge må ta opp lån for å dekket økte
kostnader for å reise innenlands. Dette er en kostnad studentene
fra Østlandet ikke har. Dette vil forsterke den skjeve
rekrutteringen til studier i utlandet der sentrale østlandsområdet
er kraftig overrepresentert.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
Kap. 2410 | Statens lånekasse
for utdanning
(jf. kap. 5310): |
| 71 | Andre stipend, overslagsbevilgning, forhøyes med
fra kr 703 100 000 til kr
706 900 000 | kr 3 800 000 |
Det foreslås å øke
posten med 150 mill. kroner. Økningen skyldes i hovedsak
endrede renteforutsetninger for inneværende budsjettår.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Posten skal i all hovedsak dekke saker som overføres permanent
til Statens Innkrevingssentral (SI). I tillegg kan Lånekassen under
denne posten avskrive andre krav som med stor sikkerhet kan klassifiseres
som tapte, men som ikke overføres til SI. Lånekassen avskriver
fordringen når den permanent overføres til SI.
Det er tidligere beregnet årlige tap
på 800 mill. kroner. Ved den satsning på inkassostrategien
som er foreslått, vil Lånekassen kunne redusere
disse tapene med 300 mill. kroner i året. Dette innebærer
at man i betydelig grad reduserer den årlige tilveksten
av tap. For ikke igjen å akkumulere tap vil det være
nødvendig med bevilgning til tapsavskriving i størrelsesorden
400 mill. kroner i året.
For den del av samarbeidet med SI hvor SI fungerer som
namsmann, er det pr. i dag overført om lag 29 000 saker.
En betydelig del av disse har ligget hos SI de tre siste år
uten noe resultat. Disse sakene kommer nå tilbake til Lånekassen som
ikke-søkegode. Det ble i 1998 tilbakeført 1 817
slike saker og i 3 458 saker 1999. Pr. i dag antar man at det står
6 000-7 000 namsmannssaker hvor kunden er ikke-søkegod.
Disse sakene vil etter hvert bli overført SI som permanente
og i stor utstrekning avskrevet i Lånekassens regnskap
i 2001-2002.
Med bakgrunn i dette foreslås det at
posten økes med 261 mill. kroner i 2000.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser
til behovet for å finne inndekning. I brev av 6. juni 2000
fra finansministeren opplyses det at bevilgningen til tapsavsetning
i Lånekassen kan utsettes. Brevet lyder:
«Det er ingen formelle hindringer knyttet til å utsette økningen
av bevilgningen til tapsavskrivning i Lånekassen med 261
mill. kroner. Det gjøres oppmerksom på at det
i St.prp. nr. 61 er foreslått å øke bevilgningen under
kap. 5310, post 91 med 176 mill. kroner i forbindelse med forslaget
om økt bevilgning til tapsavskrivning. Ved en utsettelse
må også dette bevilgningsforslaget reverseres
i 2000.»
Flertallet går
derfor imot forslagene i proposisjonen under kap. 2410 post 74.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Sosialistisk Venstreparti slutter seg til Regjeringens
forslag til bevilgningsøkning.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
Kap. 2410 | Statens lånekasse
for utdanning
(jf. kap. 5310): |
| 74 | Tap på utlån, forhøyes med
| kr 261 000 000 |
| | fra kr 155 000 000 til kr
416 000 000 | |