Som strategisk mål for bevaring av
biologisk mangfold mener Regjeringen at naturen skal forvaltes slik
at arter som finnes naturlig, sikres i levedyktige bestander, og
slik at variasjonen av naturtyper og landskap opprettholdes og gjør
det mulig å sikre det biologiske mangfoldets fortsatte
utviklingsmuligheter. Følgende nasjonale resultatmål
presenteres i St.meld. nr. 8 (1999-2000):
– Et representativt
utvalg av norsk natur skal vernes for kommende generasjoner.
– I truede naturtyper skal inngrep
unngås, og i hensynskrevende naturtyper skal viktige økologiske funksjoner
opprettholdes.
– Kulturlandskapet skal forvaltes
slik at kulturhistoriske og estetiske verdier, biologisk mangfold
og tilgjengelighet opprettholdes.
– Høsting og annen bruk
av levende ressurser skal ikke føre til at arter og bestander
utryddes eller trues.
– Menneskeskapt spredning av organismer
som ikke hører naturlig hjemme i økosystemene,
skal ikke skade eller begrense økosystemenes funksjon.
– Truede arter skal opprettholdes
på eller gjenoppbygges til livskraftige nivåer.
Når det gjelder virkemiddelbruk og
tiltak vil Regjeringen:
– Videreføre
den kommunale kartleggingen og verdiklassifiseringen av biologisk
mangfold med sikte på avslutning i 2004,
– etablere et overvåkingsprogram
for biologisk mangfold innen 2003,
– legge frem en omfattende handlingsplan
om biologisk mangfold,
– gjennomgå de juridiske, økonomiske
og administrative virkemidlene med sikte på å styrke
og koordinere forvaltningen av truede og hensynskrevende naturtyper,
– gjennomgå viltloven,
– bidra til å utvikle
FNs konvensjon om biologisk mangfold til en effektiv avtale.
Det vises i St.meld. nr. 33 (1999-2000) til
at Regjeringen nå arbeider med en handlingsplan om biologisk mangfold.
Planen vil også drøfte den nasjonale oppfølgingen
av Biokonvensjonen i lys av EUs politikk på området.
Videre vises det i St.meld. nr. 33 (1999-2000)
til Bernkonvensjonen og til at Regjeringen vil ha en aktiv oppfølging
av europarådsstrategien i denne forbindelse. Regjeringen ønsker
gjennom den nasjonale handlingsplanen å styrke den nasjonale
innsatsen, bl.a. ved å etablere en mer aktiv forvaltning
av verneområdene, ta initiativ til en norsk artdatabank
og ved å gjennomføre en nasjonal statusrapport
på biologisk mangfold. I en slik analyse vil en gjennomgang
av den norske vernepolitikken i et europeisk perspektiv være et
sentralt element.
Regjeringen viser i St.meld. nr. 33 (1999-2000)
til EUs direktiv 98/44/EF om rettslig beskyttelse
av bioteknologiske oppfinnelser (Patentdirektivet) som ble vedtatt
i EU i 1998. Regjeringen vil vurdere de ulike aspektene av denne
saken, og om Norge bør godta at direktivet gjøres
til en del av EØS-avtalen på bakgrunn av bl.a.
den høringsrunden som har vært.
For øvrig støtter Regjeringen
i St.meld. nr. 33 (1999-2000) målsettingen om at forhandlingene
om plantegenetiske ressurser for mat og landbruk under FAO skal resultere
i en avtale, som sikrer åpen tilgang til og utveksling
av de genressursene som er viktige for verdens matforsyning.
Komiteen viser til
Innst. S. nr. 150 (1997-1998) og omtalen av biologisk mangfold,
hvor en samlet komité slår fast at målsettingen
om å ta vare på det biologiske mangfoldet best
kan ivaretas gjennom en kombinasjon av vern og bærekraftig
bruk. Komiteen vil vise til at Stortinget i innstillingen
ga Regjeringen klar beskjed om at arbeidet med å styrke
det biologiske mangfoldet skal prioriteres, også gjennom økt offentlig
innsats:
«Komiteen viser til at av Norges totale artsantall
på opp mot 60 000 arter, er det fortsatt bare to tredjedeler som
ikke er registrert. Kartleggingsarbeidet må derfor intensiveres
kraftig dersom vi skal kunne håndtere og sikre mangfoldet
for ettertiden. Komiteen vil derfor påpeke det store behovet
det er for å utdanne flere taksonomer, som kan bidra til
identifikasjon av artene, samt behovet for økt offentlig
innsats til formålet. Komiteen mener det må etableres
en "Artdatabank" (f.eks. etter mønster fra Sverige), slik
at vi kan få en samlet kunnskapsbase over alle arter."
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at biologisk
mangfold er sentralt for å oppnå en bærekraftig
utvikling.
Flertallet slutter seg til det
strategiske mål og de nasjonale resultatmål som
foreslås i St.meld. nr. 8 (1999-2000). Flertallet er
enig i at de nasjonale resultatmålene skal ta utgangspunkt
i truslene mot det biologiske mangfoldet.
Flertallet mener forvaltningen
i større grad må tilpasses det økosystem
og de arter og gener som til sammen utgjør eller danner
grunnlaget for det biologiske mangfoldet.
Flertallet mener arbeidet med
bevaring og utvikling av bærekraftig bruk av det biologiske
mangfoldet må ha høy prioritet. I denne sammenheng
vil oppfølging av Biokonvensjonen stå sentralt.
Flertallet regner med at den
nasjonale handlingsplanen om biologisk mangfold som må legges
fram for Stortinget senest i løpet av våren 2001,
ytterligere vil konkretisere den økte innsats. Den nasjonale
innsatsen på området må styrkes. Dette
gjelder ikke minst det initiativ som Regjeringen nå varsler
i St.meld. nr. 33 (1999-2000) om artsdatabank og gjennomføringen
av en nasjonal statusrapport, samt en nødvendig intensivering
av kartleggings- og overvåkningsarbeidet som følge
av dette.
Flertallet slutter seg for øvrig
til den virkemiddelbruk og de tiltak som foreslås i St.meld.
nr. 8 (1999-2000) og St.meld. nr. 33 (1999-2000).
Flertallet vil understreke at
den nasjonale naturforvaltningspolitikken må ha lokal forankring
og aksept for å lykkes, og støtter Regjeringens ønske
om å trekke kommuner og fylkeskommuner mer aktivt med både
i verneprosesser etter naturvernloven og i forvaltningen av verneområdene.
Biologisk mangfold bør være
et prioritert tema i Regjeringens arbeid med Lokal Agenda 21. Flertallet ser
med forventning fram til den bebudede utredningen som skal klargjøre
kommunenes handlingsrom for å utvikle en lokalt fundert
og samordnet politikk for bærekraftig bruk og vern av biologisk
mangfold.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til behandlingen av St.meld. nr. 58 (1996-1996), jf. Innst. S. nr.
150 (1996-1997).
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti er
opptatt av konkrete nasjonale resultater i dette arbeidet, og ønsker
at dette prioriteres framfor å bruke mye tid på å holde
et europeisk perspektiv. Dette medlemmener
en slik strategi vil styrke så vel vern av naturen i Norge,
samt bidra til å styrke Bern-konvensjonens arbeid på området.
Det er også viktig for dette medlem å slå fast
at det kun er EU-direktiv som kan styrke nasjonale mål
om bevaring og bærekraftig bruk av det biologiske mangfoldet,
som kan vurderes implementert i Norge.
Komiteen vil vise
til at Regjeringen har bred tilslutning for å framføre
klare holdninger i internasjonale forhandlinger knyttet til det
biologiske mangfoldet. I Innst. S. nr. 150 (1997-1998) uttaler en
samlet komité:
«Konvensjonen om biologisk mangfold slår
fast at hver enkelt part har myndighet til å bestemme hvorvidt det
skal gis adgang til landets genetiske ressurser. Komiteen støtter
opp om at Regjeringen vil arbeide for at regelverket for patenter
og andre eiendomsrettigheter til genressurser og bioteknologiske
oppfinnelser støtter opp om intensjonene i biokonvensjonen,
slik at bl.a. utviklingslandene sikres en rettmessig andel av det økonomiske
utkommet fra deres genetiske ressurser.»
Komiteen ser et klart behov for
at dette følges opp, med utgangspunkt i nasjonale og internasjonale målsettinger.
Dette ikke minst i forhold til det som omtales som gentyveri, som
må få større oppmerksomhet. Selvsagt
i forhold til utviklingslandene, men også nasjonalt, jf.
skriftlig spørsmål nr. 128 (1999-2000) fra representanten
Gunn Karin Gjul. Komiteen stiller seg positiv til
at Regjeringen varsler bidrag til rettferdige løsninger,
og regner med tilbakemelding på dette arbeidet i neste
melding til Stortinget om rikets miljøtilstand.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre forutsetter
at Regjeringen, med bakgrunn i Stortingets klare holdning til FN-konvensjonen
om biologisk mangfold, også om at dette syn konsekvent
følges opp i forbindelse med forhandlingene om EUs patentdirektiv. Disse
medlemmer forutsetter også at regjeringen Stoltenberg følger
opp regjeringen Bondeviks støtte til Nederlands sak for
EU-domstolen, eventuelt også at vetoretten benyttes om
Stortingets entydige holdning ikke blir fulgt opp.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser til en rekke
nordiske forskningsrapporter fra de siste årene som konkluderer
med at det må vernes mye mer skog for at det biologiske
mangfoldet skal opprettholdes. Norsk Institutt for Naturforskning (NINA)
sier at det er nødvendig å verne minst 5 pst.
av den produktive skogen. Svensk offentlig Utredning 1997:97/98
anbefaler vern av 5 pst. på kort sikt, og mellom 9 og 16
pst. på lang sikt (40 år).
Verneplan for barskog er allerede utsatt i 3 år,
og når den avsluttes i 2002 vil Norge ha vernet 1,06 pst.
av den produktive skogen. Til sammenlikning har Sverige og Finland
nå vernet ca. 4 pst. av den produktive skogen, og har vedtatt
utvidelser til 5 pst., samtidig som skogbrukets sektoransvar på øvrig
ikke-vernet areal er betydelig styrket. Det satses altså parallelt
på både vern og bærekraftig bruk. Årlig
investeres det i hvert av disse landene 10-15 ganger mer i vern
av skog enn i Norge. Det svake skogvernet svekker Norges anseelse internasjonalt
og i markedet for tømmerprodukter.
Disse medlemmer minner om at
allerede under behandlingen av "Barskogmeldingen" (St.meld. nr.
40 (1994-1995)) mente komiteens flertall at det burde utarbeides
en strategi for vern av nye områder ut over den foreslåtte
verneplanen. En slik strategi er ennå ikke utarbeidet. Disse
medlemmer ber departementet om at en slik strategi blir
utarbeidet i samsvar med komiteens innstilling, jf. Innst. S. nr.
220 (1995-1996).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
en fornuftig avvirkning og bearbeiding sammen med de allerede innførte
nasjonalparker og de utilgjengelige skogsområder vi har,
er tilstrekkelig for å bevare barskog for ettertiden.
Disse medlemmer viser til at
dette også var Fremskrittspartiets begrunnelse for å gå imot
barskogvernets utvidelse ved Stortingets behandling av saken i 1996.
Disse medlemmer har registrert
at det vedtak Stortinget fattet den gang har skapt store problemer
for mange skogeiere.
Disse medlemmer mener Regjeringen
snarest må stille de nødvendige ressurser til
rådighet for en snarlig gjennomføring av barskogvernarbeidet.
Disse medlemmer viser for øvrig
til Fremskrittspartiets merknader ved Stortingets behandling av
St.meld. nr. 40 (1995-1995) og St.meld. nr. 17 (1998-1999), hvor
partiet bl.a. motsatte seg utvidelsen av den opprinnelig barskogplanen.
Regjeringen presenterer i St.meld. nr. 8 (1999-2000) hovedtrekkene
i den fremtidige villaksforvaltningen, herunder oppfølgingen
av Villaksutvalgets innstilling - NOU 1999:9 "Til lags åt
alle kan ingen gjera?"
Regjeringen legger i St.meld. nr. 8 (1999-2000)
til grunn at de norske laksebestandene kan gjenvinne mye av sin
tidligere styrke. Følgende hovedtrekk fremheves i den fremtidige
villaksforvaltningen:
– Styrke
det sektorovergripende samarbeidet om lakseforvaltningen,
– konsentrere innsatsen innenfor
lakseforvaltningen og legge særlig vekt på å beskytte
de viktigste bestandene og deres leveområder,
– tilpasse reguleringene i laksefisket
bedre til situasjonen for den enkelte bestand og utrede hvordan et
kvoteregulert laksefiske kan bidra til dette,
– bedre kunnskapsgrunnlaget gjennom
styrket og mer målrettet forskning og overvåking,
– styrke innsatsen mot de viktigste
trusselfaktorene, bl.a. lakseparasitten gyrodactylus salaris, lakselus, rømning
av oppdrettslaks og uheldige effekter av inngrep i vassdrag,
– styrke de ansvarlige sektorenes
kontroll- og tilsynsoppgaver.
Miljøverndepartementet vil i samråd
med berørte departementer opprette og utarbeide retningslinjer
for et samarbeidsorgan for lakseforvaltningen. Miljøvernmyndighetene
vil styrke overvåkingen av laksebestandene, og det tas
sikte på en nærmere integrering mellom Statens
naturoppsyn og lakseoppsynstjenesten.
Det vises i St.meld. nr. 33 (1999-2000) til
at Regjeringen vil styrke lakseforvaltningen i tråd med
forslagene i St.meld. nr. 8 (1999-2000). Regjeringen vil i tillegg
opprette en ordning med nasjonale laksevassdrag og laksefjorder.
Regjeringen viser i denne sammenheng til Villaksutvalgets innstilling,
hvor det foreslås å opprette 50 nasjonale laksevassdrag
og 9 nasjonale laksefjorder. 33 av vassdragene har utløp
i de 9 fjordene som er foreslått som nasjonale laksefjorder.
Vassdragene og fjordene danner dermed helhetlige systemer som omfatter
leveområdene både i sjøen og vassdragene.
Forslaget innebærer et vern mot bl.a. vassdragsreguleringer,
veibygging, forurensning og matfiskoppdrett av anadrome laksefisk.
Regjeringen har i St.meld. nr. 33 (1999-2000)
ikke tatt stilling til hvilke områder ordningen skal gjelde. Når
det gjelder nasjonale laksevassdrag, er det allerede klart at ordningen
i første omgang vil omfatte vassdrag som fra før
er vernet mot kraftutbygging. De vassdragene som er aktuelle for
kraftutbygging skal sees i en mer helhetlig sammenheng, som vil
bli vurdert i forbindelse med en samlet gjennomgang av Samlet plan og
vurdering av verneplanene for vassdrag.
Regjeringen vil videre legge vekt på at
alle forhold som er knyttet til havbruket blir avklart og avveid
før det tas stilling til omfanget av slike nasjonale laksefjorder.
Regjeringen mener at Villaksutvalgets forslag
til nasjonale laksefjorder og sjøområder vil legge
for store begrensninger på oppdrettsnæringen i
Finnmark i forhold til områdene i landet for øvrig.
For å begrense de regionale konsekvensene, vil Regjeringen
derfor legge opp til en mindre omfattende ordning i Finnmark (spesielt
i Øst-Finnmark) enn det utvalget har foreslått.
Ordningen med nasjonale laksevassdrag og -fjorder skal
forankres i et hensiktsmessig lovverk, og forvaltningen av områdene
vil skje i henhold til dagens ansvarsfordeling mellom sektormyndighetene.
Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget i løpet av
2001 med hvordan dette skal gjøres og med et forslag til
en slik ordning.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er positive til
at Regjeringen legger opp til å styrke innsatsen for å snu
den negative utviklingen for de ville laksebestandene, slik at laksebestandene
kan gjenvinne mye av sin tidligere styrke. Flertallet er
positive til at Regjeringen legger opp til en prinsipiell tilslutning
til forslaget om å opprette nasjonale laksevassdrag (NLV)
og fjorder (NLF), et av hovedgrepene fra Villaksutvalgets innstilling
- NOU 1999:9 "Til laks åt alle kan ingen gjera?"
Flertallet viser til høringene
av Villaksutvalgets innstilling, som viste en bred oppslutning om å innføre en
ordning med nasjonale laksevassdrag og -fjorder.
Flertallet støtter Regjeringen
i å styrke lakseforvaltningen i tråd med de forslagene
som er fremmet i St.meld. nr. 8 (1999-2000), jf. kap. 2.4.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Venstre, viser til at Regjeringen vil komme tilbake med
konkrete forslag til en slik ordning i løpet av 2001.
Når det gjelder utvalget
av nasjonale laksevassdrag, mener komiteens medlemmer fra
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Venstre at Regjeringen også må vurdere
de laksevassdrag som ikke er foreslått av Villaksutvalget,
fordi det manglet statistikk som følge av at laksebestanden
har vært midlertidig redusert på grunn av rotenonbehandling.
Disse medlemmer vil også påpeke
at det er viktig å styrke samarbeidet om lakseforvaltningen
nasjonalt og lokalt. Disse medlemmer vil peke på at samarbeid
mellom sektorene er avgjørende for å skape bred
forståelse for at det er nødvendig med omfattende tiltak
for å redde villaksbestandene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, mener det
er viktig å ha en forsvarlig forvaltning av de ville laksebestandene. Flertallet registrerer
den innsatsen oppdrettsnæringen har gjort, spesielt de
siste årene, der man har arbeidet målrettet for å redusere
uønskede miljømessige effekter av produksjonen.
Arbeidet med å redusere rømming
og bekjempelse av lakselus har vært de viktigste satsningsområdene. Det
har også vært arbeidet med å redusere
organisk utslipp fra oppdrettsnæringen. Flertallet viser
til det initiativet Norske Fiskeoppdretteres Forening har tatt til
en nasjonal tiltaksplan mot rømming, og som er et samarbeid
med Miljøverndepartementet og Fiskeridepartementet.
Flertallet viser også til
at oppdrettsnæringen i flere år har arbeidet målrettet
for å bekjempe lakselus i oppdrettsanlegg. Dette arbeidet
har foregått i nært samarbeid med Statens Dyrehelsetilsyn,
bl.a. gjennom arbeidet med Nasjonal handlingsplan mot lakselus og oppfølgingen
av denne. Aktiv bekjempelse av lakselus i oppdrettsanleggene bl.a.
i Nord-Trøndelag viser at det er mulig å oppnå positive
resultater både for villaksen og oppdrettslaksen.
Flertallet mener at havbruksnæringen
har et betydelig utviklings- og markedspotensial. Næringen
har og vil ha en stor betydning for norsk økonomi og distriktsutvikling,
dersom myndighetene legger forholdene til rette for også en
bærekraftig utvikling av næringen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
for øvrig til partiets merknader i Innst. S. nr. 168 (1998-1999)
Om vern og bruk i kystsona, samt i Innst. S. nr. 93 (1997-1998)
Perspektiver på utvikling av norsk fiskerinæring.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Venstre viser til at Regjeringen i St.meld. nr. 33 (1999-2000)
likevel skaper usikkerhet om en prinsipiell tilslutning om å opprette
NLV og NLF egentlig bringer arbeidet med å sikre vår
villaks bedre, i forhold til hva det ble lagt opp til i St.meld.
nr. 8 (1999-2000). Prinsipper er lite verdt om det legges opp til
en praksis hvor de skal brytes.
Disse medlemmer er opptatt av å sikre
en bærekraftig forvaltning av villaksen. Villaksutvalgets
utredning "Til laks åt alle kan ingen gjera?" (NOU 1999:9 ledet
av Georg Fredrik Rieber-Mohn) har for første gang foretatt
en fullstendig gjennomgang av villlaksforvaltningen, definerte
trusselfaktorer, beskrevet status for villaksbestandene, pekt på utfordringer
og fremmet forslag til en samlet tiltakspakke for villaksen, kommet
fram til at et strategisk overordnet grep er helt nødvendig
for å sikre villaksen betingelser som gjør det
mulig å redde den. Villaksutvalget har også vært
villig til å gjøre prioriteringer av de ulike
villaksbestandene. Gjennom de framlagte forslagene til nasjonale
laksevassdrag og nasjonale laksefjorder, har utvalget lagt til grunn
at det er de sterke villaksbestandene en bør satse mest
på.
Slik komiteens medlem fra
Sosialistisk Venstreparti vurderer det ligger styrken i
det bredt sammensatte Villaksutvalgets innstilling nettopp i den helhetlige
tilnærmingen til problematikken. Utvalgets forslag til
tiltakspakke er nødvendig for å nå målsettingen
om en bærekraftig forvaltning av villaksen.
Dette medlem viser til at Regjeringen
følger opp deler av det framlagte forslaget til tiltakspakke
i en kombinasjon av allerede etablerte tiltak, tiltak som foreslås
forsterket/endret og nye elementer, men altså kun
gir en prinsipiell tilslutning til forslaget om opprettelse av nasjonale
laksevassdrag og nasjonale laksefjorder. Dette medlem vil
minne om at dette forslaget kommer som et resultat av en erkjennelse
om at selv om en tar i bruk samtlige av de virkemidlene forvaltningsapparatene
rår over i dag, så vil en ikke kunne redde villaksen.
Villaksutvalget har, etter en omfattende beskrivelse og analyse
av situasjonen, kommet fram til at et strategisk overordnet grep
er helt nødvendig for å sikre villaksen betingelser
som gjør det mulig å redde den. Villaksutvalget
har også vært villig til å gjøre
prioriteringer av de ulike villaksbestandene. Gjennom de framlagte
forslagene til NLV og NLF, har utvalget lagt til grunn at det er
de sterke bestandene en bør satse på.
Bak utvalgets forslag til konkrete vassdrag
og fjorder ligger en bred og grundig gjennomgang basert på faglige kriterier
(biologiske, kulturelle og samfunnsmessige). Disse kriteriene er
basert på en vurdering av blant annet:
– laksebestandens
størrelse og produktivitet (betydning for vassdragets biologiske
og genetiske variasjon)
– geografisk spredning
– bestander av storlaks, smålaks
og relikt laks
– representativt utvalg av vassdragssystemer
Dette medlem viser til at med
Villaksutvalgets innstilling og en helhetlig oppfølging
av denne, vil det kunne sikres en bærekraftig forvaltning
av en art som vi som nasjon har et nasjonalt og internasjonalt ansvar for å ta
vare på. Dette medlem viser til at Villaksutvalget
var bredt sammensatt av representanter fra de fleste berørte
interesser. Selv om det er noe uenighet om forslagene som utvalget
har lagt fram, er det tross alt bred enighet om utvalgsinnstillingen.
Dette medlem viser til at etter
at Villaksutvalget hadde lagt fram sin innstilling (NOU 1999:9),
ble denne sendt på en omfattende høringsrunde,
herunder til samtlige kommuner. I Direktoratet for naturforvaltnings
oppsummering av innkomne høringsuttalelser heter det blant
annet at flertallet av høringsinstansene sluttet seg til
forslaget om opprettelse av nasjonale laksevassdrag og nasjonale
laksefjorder. Dette medlem viser til at Norske Fiskeoppdretteres
Forening (NFF) i sin høringsuttalelse ikke avviser forslaget
om nasjonale laksefjorder og laksevassdrag, men mener at antallet
og omfanget er for stort. Samtidig som foreningen stiller det naturlige,
og etter dette medlems mening riktige krav, at en
eventuell flytting av anlegg må kompenseres.
Dette medlemmener
Regjeringen i St.meld. nr. 33 (1999-2000) er langt fra klar nok
når det gjelder de 22 vassdragene som ikke er vernet mot
kraftutbygging gjennom Verneplan I-IV. I 19 av disse foreligger
det vannkraftprosjekter. Dette medlem ønsker å slå fast
at villaksen i disse vassdragene skal prioriteres. Det betyr at
det ikke kan foretas naturinngrep i disse vassdragene.
Dette medlemer
også av den oppfatning at Regjeringen er utydelig når
det gjelder oppdrett av matfisk i NLF. Dette medlem er
av den oppfatning at villaksen skal ha forkjørsrett i NLF
og at fjordene skal være uten oppdrettsvirksomhet. Det
vises i denne forbindelse til debatten om Innst. S. nr. 168 (1999-2000)
om vern og bruk av kystsona, og spørsmålet om forsøksvirksomhet
med oppdrett innenfor en vernesone. Dette medlemmener at de matfiskanlegg som i dag ligger
innenfor fjorder som er foreslått som NLF, må flyttes
ut av fjorden eller legges på land. Av de 22 konsesjoner
som er berørt av villaksutvalgets forslag ligger 15 i Finnmark. Dette
medlem viser til at i Finnmark og særlig Øst-Finnmark
finner vi våre sterkeste villaksbestander, og at det derfor
er særlig viktig at disse områdene blir med som
NLF. Dette innebærer at Regjeringen i dette området
må være spesielt innstilt på å finne
spesialløsninger i samarbeid med lokale interesser og myndigheter,
og at noen av disse løsningene kan bli mer kostnadskrevende
enn i andre områder.
Dette medlem ønsker
at det blir tatt et krafttak for å berge villaksen, og ønsker å forholde
seg til de framlagte forslagene i Villaksutvalgets innstilling til tiltak
som en helhet, og vil på denne bakgrunn slutte seg til
de forslag til tiltak og strategier for en framtidig villaksforvaltning
som er lagt fram av Villaksutvalget, herunder også slutte
seg til forslagene om 50 navngitte nasjonale laksevassdrag og 9
nasjonale laksefjorder. Dettemedlember videre Regjeringen i neste miljøtilstandsrapport å vurdere
om det kan være aktuelt å utvide antallet nasjonale
laksevassdrag og laksefjorder. Dette medlem ber om
en spesiell vurdering av følgende vassdrag med tilhørende
fjorder: Driva (Møre og Romsdal), Eidfjord- og Vossovassdraget
(Hordaland), Årdalselva og Suldalslågen (Rogaland)
og Beiarnvassdraget (Nordland).
Dette medlem foreslår
følgende:
«Stortinget ber Regjeringen følge
opp de tiltak og strategier for en framtidig villaksforvaltning
som er lagt fram av Villaksutvalget, inkludert forslagene om 50
navngitte nasjonale laksevassdrag og 9 nasjonale laksefjorder.»
Komiteen har merket
seg den store utviklingen i oppdrettsnæringen, og interessen
fra eierne om å legge en avgift på eksport som øremerkes
forskning og utvikling av oppdrettsnæringen. Komiteen viser
til at ordningen nå innføres, jf. behandlingen
av Ot.prp. nr. 32 (1999-2000) Lov om avgift til forskning og utvikling
i fiskeri- og havbruksnæringen.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at norsk oppdrettsnæring i 1998 produserte 412 000
tonn oppdrettslaks og 50 000 tonn ørret, som i all hovedsak
gikk til eksport (nest største eksportnæring).
Det er all grunn til å anta en fortsatt vekst og utbredelse
av næringen, også som vi ser ved oppdrett av andre
arter. Dette medlem viser til behandlingen av Ot.prp.
nr. 32 (1999-2000), jf. Innst. O. nr. 74 (1999-2000) og pålegg
av FoU-avgift knytta til eksport, og er positiv til dette. Men dette medlem mener
denne ikke i sterk nok grad ivaretar de forskningsbehov som finnes
på feltet om en ikke også inkluderer områder
som påvirkes av næringen.
Dette medlem er opptatt av at
også staten må spille en aktiv rolle i dette arbeidet,
ikke minst for å sikre at det drives aktiv forskning på området,
samt at det sikres at Norge blir i front på utvikling av
nytt utstyr og teknologi. Dette medlem ønsker
også at Regjeringen bidrar til at det drives forskning
på og utvikling av landbaserte anlegg. Dette medlem viser
i den forbindelse til at oppdrettsnæringen selv har foreslått
en avgift på produksjon øremerket til et fond for
forskning på og utvikling av oppdrettsnæringen. Dette
medlem støtter dette forslaget, og mener at også det
nasjonale forskningsprogrammet som Regjeringen vurderer i forbindelse
med villaksen vil kunne finansieres av en slik avgift. Oppdrettsnæringen
har som vi kjenner til konsekvenser for villaksen. Dette medlem ber
derfor Regjeringen om å innføre en FoU-avgift
på produksjon (eller fôret) i oppdrettsnæringen
i forbindelse med budsjettet for 2001.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen, i forbindelse
med nasjonalbudsjettet for 2001, å fremme forslag om en
FoU-avgift på produksjon/fôrmengde i
oppdrettsnæringen. Inntektene plasseres på et
fond som Regjeringen utarbeider retningslinjer for.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre,ser
positivt på at Stortinget i Innst. O. nr. 74 (1999-2000)
har styrket innsatsen for forsknings- og utviklingsarbeid
og derved økt muligheten for miljøtilpasning av
næringen. Flertalletser
positivt på at det arbeides med å samordne kreftene
og styrke innsatsen for villaksen, men er bekymret for rømningsstatistikken
som fortsatt viser høye tall. Flertallet ønsker
at Regjeringen foretar en grundig vurdering av mindretallets forslag
i Villaksutvalget om å gjøre Statens Forurensningstilsyn
(SFT) til kontrollinstans, eventuelt fremmer forslag om dette.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstreviser til at behovet for økt
innsats og kontroll fra myndighetenes side også kan leses
ut fra statistikk på rømning. I Fiskeridirektoratets årlige
statistikker fremkommer det at 430 000 laks og 152 000 ørret
rømte fra oppdrettsanlegg i 1997, mens tallene for 1998
viste 538 000 rømt laks og 77 000 rømt ørret.
Dette er altfor store tall, og forteller at også kontrollen
med anleggene må styrkes.
Komiteen er kjent
med at lakselus fra oppdrettsanleggene er et stort problem for forvaltningen
av villaksen i deler av landet, og ser positivt på at Regjeringen
vil styrke dette arbeidet. Komiteen vet at det i deler
av landet foretas avlusning i oppdrettsanleggene inntil to ganger
i året. Komiteen ber Regjeringen løpende
evaluere om den nye nasjonale forskriften for bekjempelse av lakselus
fungerer etter hensikten, og orientere om dette i kommende meldinger
til Stortinget om rikets miljøtilstand.
Komiteen viser til
at et enstemmig storting i forbindelse med budsjettet for 1999 vedtok
at det skulle utarbeides flerårige tiltaksplaner for bekjempelse
av Gyrodactylus salaris. Komiteen regner med at disse planene
nå er under utarbeidelse, og kommer til behandling i løpet
av inneværende år. Spørsmålet
om bruk av rotenon og andre alternativer bør behandles inngående
i handlingsplanen. Det vises i denne sammenhengen til uttalelser
fra SFT, og komiteen forventer at det klargjøres
om bruken av rotenon er i samsvar med eksisterende lov og regelverk.