Komiteen har merket
seg at de samlede utgifter for 2000 anslås å bli
175 820,41 mill. kroner; en økning på 6 145,08
mill. kroner i forhold til saldert budsjett. Komiteen har
også merket seg at de samlede inntekter for 2000 anslås å bli
123 994,70 mill. kroner, en økning på 3 592,2
mill. kroner i forhold til saldert budsjett.
Komiteen er enig i at folketrygdens
budsjett tilføres et statstilskudd på 51 825,71
mill. kroner for å komme i balanse.
Når det gjelder de kapitlene som ikke
er omtalt nedenfor, har komiteen ingen merknader.
Komiteen viser til at i forhold
til saldert budsjett for 2000 anslås sykefraværet å øke
til 13 pst. for arbeidstakere. Komiteen har merket
seg at psykiske lidelser er den diagnosegruppen som bidrar mest
til veksten i fraværet i 2000. Komiteen ser
med bekymring på denne utviklingen og viser for øvrig
til sosialkomiteens budsjettinnstilling (Budsjett-innst. S. nr.
11 (2000-2001)) der sykefraværet og ulike tiltak som settes
i gang for å flere til å bli i arbeidslivet, omtales. Komiteen er
enig i at den samlede bevilgning for 2000 økes med 874
mill. kroner til 19 700 mill. kroner.
Komiteen viser til at antall
uførepensjonister har økt mindre enn ventet i
2000. Dette skyldes at trygdeetatens avslagsprosent har økt,
at attføring blir forsøkt i større grad
enn tidligere, og at flere går lenger på rehabiliteringspenger. Komiteen har
merket seg at når det gjelder grunnpensjonen, har gjennomsnittlig trygdetid
gått ned, og regelendring har ført til at stadig større
andel gifte og samboende får sin pensjon redusert med 75
pst. av grunnbeløpet. Grunnstønaden har økt
fordi endring i reglene gir ekstrastønad til kosthold for
personer med særskilt kosthold. Tilleggspensjonen har en
noe sterkere vekst, mens særtillegget noe lavere vekst
enn forutsatt.
Komiteen er enig i at den samlede
bevilgningen for 2000 reduseres med 200 mill. kroner til 33 144
000 mill. kroner.
Komiteen viser til en økning
i antall stønadsmottakere som får rehabiliteringspenger,
på 15 pst. fra 1999 til 2000. Dette skyldes at en høy
andel av de langtidssykmeldte som går ut fra sykepengeperioden,
fyller vilkårene for rehabiliteringspenger. Komiteen har merket
seg at skjerpingen av attføringskravet ved behandling av
søknad om uførepensjon også fører
til økning av varigheten på rehabiliteringspenger.
Komiteen vil peke på at
tilskudd til biler har økt på grunn av kostnadene
pr. bil er høyere enn anslått, og at kostnadene
til spesialutstyr øker sterkere enn regnet med. Komiteen har
også merket seg at stønaden til høreapparater
har økt som følge av at de nå stort sett
er digitale høreapparater.
Komiteen er enig i at den samlede
bevilgningen for 2000 under kap. 2663 økes med 319 mill.
kroner til 7 873 mill kroner.
Komiteen har merket seg at refusjonsutgiftene
til legespesialister pr. 30. september 2000 var 17,0 pst. høyere
enn tilsvarende tidspunkt i 1999. Komiteen vil peke
på at takstene for enkelte kirurgiske inngrep har økt
betydelig, f.eks. grå stær-operasjoner. For psykologhjelp
var refusjonsutgiftene 10,1 pst. og for tannlegehjelp 4 pst. høyere.
For sykestønadsutgifter i utlandet var de nominelle refusjonsutgiftene
65,3 pst. høyere.
Komiteen har merket seg at det
er forventet et mindreforbruk på om lag 23 mill. kroner
til opptreningsinstitusjonene enn forutsatt i budsjettet. Komiteen viser
til at CatoSenteret er etablert uten godkjenning som opptreningsinstitusjon
eller spesiell helseinstitusjon. Komiteen har merket
seg at Sosial- og helsedepartementet vil utbetale 3,1 mill. kroner
som ekstraordinært tilskudd til CatoSenteret i 2000 fra
kap. 2711 post 75 Opptreningsinstitusjoner. Videre har komiteen merket
seg at departementet varsler at det vil vurdere kjøp av
tjenester ved CatoSenteret i 2001 tilsvarende 30 plasser. I denne
sammenheng vurderes det bruk av midler som bevilges under kap. 2600
Trygdeetaten til kjøp av helsetjenester for sykmeldte,
samt at det også skal vurderes om det er rom for å dekke deler
av utgiftene under kap. 2711 post 75 Opptreningsinstitusjoner. Komiteen tar
dette til etterretning.
Komiteen er enig i at den samlede
bevilgning for 2000 under kap. 2711 økes med 179, 5 mill.
kroner til 2 462,3 mill. kroner.
Komiteen viser til
et høyere aktivitetsnivå og også til
at økningen inkluderer bortfall av honorar fra fylkeskommunene
for tilbakeføringsoppdrag. Etter sykehusloven har staten
ansvar for planlegging, utbygging og drift av luftambulansetjenesten.
Etter dagens regelverk skal staten ikke betale for tilbakeføringsoppdrag. Fordi
Nord-Norge har størst omfang av tilbakeføringsoppdrag,
har ikke denne blitt satt ut i livet samtidig som det i budsjettet
for 2000 ble lagt inn en innsparing på 5 mill. kroner. Komiteen viser
til at fra 1. januar 2001 vil det etter felles europeisk regelverk
ikke bli mulig for bårepasienter å bli fraktet
med rutefly uten store merkostnader for flyselskapene som staten
må refundere.
Komiteen har merket seg at av økonomiske
grunner kan saken best løses ved å overføre
bårepasienter fra rutefly til ambulanseflyene. Komiteen er
enig i at det ikke lenger er hensiktsmessig at fylkeskommunene skal
finansiere tilbakeføringstransportene, og at det er naturlig
at staten overtar det økonomiske totalansvar for alle pasienter
som transporteres i ambulansefly.
Komiteen er enig i at post 72
luftambulansetransport økes med 30 mill. kroner
hvor 5 mill. kroner gjelder fylkeskommunenes tilbakeføringsoppdrag. Komiteen er
også enig i at den samlede bevilgningen for 2000 under
kap. 2750 økes med 141,4 mill. kroner til 1 816,5 mill.
kroner.