Justisdepartementet viser til debatten i Stortinget
13. juni 2000 og statsråd Hanne Harlems redegjørelse
i forbindelse med mistillitsforslag fra stortingsrepresentant Carl
I. Hagen, etter at departementet den 7. juni 2000 ga familien Gholam
oppholdstillatelse, som en oppfølgning av regjeringen Bondeviks
tilbud om amnesti 17. desember 1998.
Justisministeren bekreftet videre 16. juni 2000,
på skriftlig spørsmål nr. 376 fra stortingsrepresentant Kristin
Krohn Devold, at hun i samråd med kommunalministeren, ville
gi Stortinget en nærmere orientering om det betingede amnestiet
og avslutningen av de aktuelle sakene ved sesjonsstart høsten
2000.
Det vises samtidig til diskusjonen i Stortinget
18. mai 1999 i forbindelse med "forslag fra stortingsrepresentant
Carl I. Hagen og Jan Simonsen om å omgjøre det
betingede amnestiet i de såkalte Quetta og Laos-prosjektene".
I Innst. S. nr. 172 (1998-1999) uttrykte justiskomiteen "skepsis
til bruk av amnesti som generelt virkemiddel". Flertallet uttalte
at de "erkjenner allikevel at dette vedtaket er gjort innenfor det
som må antas å være departementets myndighetsområde"
og "slutter seg til departementets presisering at konsekvensen av
ikke å oppfylle disse betingelsene er at de aktuelle personene
ikke vil bli omfattet av amnestiet og at de i så fall må returnere
til sine hjemland."
Saken til familien Gholam, som er en del av
"Quettaprosjektet ", blir spesielt omtalt nedenfor under pkt. 7.1.6.
Utlendingsmyndighetene fikk i 1988/89
mistanke om at en rekke afghanske asylsøkere i Norge -
alle etniske hazara - var pakistanske borgere fra byen Quetta i
pakistansk Baluchistan. Opplysninger gitt i en rekke asylsaker på 1990-tallet
styrket mistanken i betydelig grad.
Høsten 1994 ble det satt i gang et
samarbeid mellom Utlendingsdirektoratet og Kripos, det såkalte
Quettaprosjektet. Det ble gjennomført et omfattende etterforskningsarbeid
med blant annet tilleggsavhør, språktester, beslag
av omfattende bevismateriale og innhenting av opplysninger fra visumsøknader.
Undersøkelsene i Quettaprosjektet viste
at det i årene 1988-1995 foregikk en omfattende, systematisk
og godt organisert menneskesmugling og illegal innvandring fra Quetta
til Norge. Det er ingenting i sakene som tyder på at de
involverte noen gang har hatt behov for beskyttelse. De involverte
hadde fått oppholdstillatelse i Norge basert på falsk
forklaring om nasjonalitet, identitet, reiserute og asylgrunnlag
for øvrig.
Utlendingsmyndighetene fikk i 1994/95
mistanke om at en rekke laotiske borgere bosatt i Norge i perioden
1987 til 1992 i realiteten var thailandske borgere og således
hadde fått oppholdstillatelse på uriktige forutsetninger.
I forbindelse med etterforskning av i alt 77
personer, forlot et titalls personer Norge før det ble
opprettet tilbakekallssaker, og et titalls personer valgte å reise hjem
etter å ha mottatt vedtak om tilbakekall av oppholdstillatelse.
De forlot Norge uten å påklage vedtakene.
Etter norsk lov er utlendinger som søker
asyl eller en annen tillatelse i Norge, forpliktet til å oppgi
korrekt identitet og nasjonalitet og ellers forklare seg sannferdig
til norske myndigheter, jf. utlendingsloven § 44. Det er
anledning til å trekke tilbake tillatelser som er gitt
for eksempel på bakgrunn av falsk forklaring, samt utvise
på grunn av brudd på utlendingsloven. De aktuelle
bestemmelsene er utlendingsloven § 13 og utlendingsforskriften § 50
(tilbakekall) og utlendingsloven § 29 (utvisning).
I sine beslutninger om å tilbakekalle
de aktuelle tillatelsene som var gitt på bristende forutsetninger
og også fatte vedtak om utvisning, la Utlendingsdirektoratet
og Justisdepartementet stor vekt på allmennpreventive hensyn.
Menneskesmugling er straffbart. Det var også med i vurderingen
at misbruk av asylinstituttet tilsa at illegal innvandring og menneskesmugling
ble tatt alvorlig og fikk konsekvenser.
17. desember 1998 kunngjorde daværende
justisminister Aud-Inger Aure at de personene som var omfattet av
de såkalte Quetta og Laos-prosjektene kunne få opphold
i Norge etter nærmere bestemte retningslinjer. Begrunnelsen
var den lange faktiske botiden og tilknytningen de fleste hadde
til Norge, uten at tillatelsen var trukket tilbake eller at hjemsendelse
var iverksatt. Det ble lagt stor vekt på hensynet til barna.
Konsekvensen av ikke å oppfylle betingelsene
var at de aktuelle personene ikke ville bli omfattet av amnestiet.
De måtte i så fall returnere til sine hjemland.
Ved eventuelle straffbare forhold i fremtiden, ville de vanlige
regler for utvisning gjelde også denne gruppen. Amnestiet
omfattet ikke personer som var hjemsendt, hadde reist frivillig
eller kunne utvises på grunn av andre straffbare handlinger
enn brudd på utlendingsloven.
I meldingen redegjøres det nærmere
for retningslinjene som amnestisakene blir behandlet etter.
I pressemelding av 17. desember 1998 om amnestiet gikk
det fram at de det gjaldt ville "bli innvilget opphold etter nærmere
bestemte retningslinjer" og at det er "en forutsetning at norske
myndigheter kjenner nasjonaliteten og identiteten til de utlendinger
som bor i Norge".
Bortsett fra familien Gholam har ingen av de øvrige personene
som i utgangspunktet kunne omfattes av amnestiet, oppfylt vilkårene.
Departementet kjenner ikke til at noen av de øvrige personene
i Quettaprosjektet har levert individuelle søknader om
reisedokumenter til den pakistanske ambassaden i Oslo.
På bakgrunn av erfaringene fra arbeidet
med sakene gjennom flere år, særlig erfaringer
med familien Gholam, ser departementet svært liten mulighet
for å tvangsreturnere de aktuelle personene uten reisedokumenter.
Departementet har derfor besluttet at også de
personene som ikke har oppfylt vilkårene, kan få oppholdstillatelse.
Det vil imidlertid ikke bli gitt ordinære tillatelser med
vanlige rettigheter. Departementet ser fortsatt meget alvorlig på at
det oppholder seg personer her med uavklart identitet. Det vil således
bli gitt tillatelser som kan fornyes, men som ikke gir grunnlag
for familiegjenforening, bosettingstillatelse eller statsborgerskap.
Tillatelsene blir gitt på vedkommendes pakistanske nasjonalitet,
som er en identitet departementet finner sannsynliggjort gjennom
verifiseringer, språktester, dokumentbeslag, søknader
om visum til Danmark med mer. Disse identitetene er ikke bekreftet
av pakistanske myndigheter.
Quettaprosjektet utgjør ca. 50 personer,
hvorav sakene til ca. 30 personer behandles i Justisdepartementet,
og de resterende i Utlendingsdirektoratet. Sakene ble avsluttet
i september 2000. Alle fikk en begrenset tillatelse som nevnt ovenfor.
I meldingen omtales saksgangen.
Pakistanske myndigheter har bekreftet familien Gholams
pakistanske nasjonalitet, gjennom flere noter til norske myndigheter,
sist ved noter av 30. oktober 1999 og 17. november 1999.
Notevekslingen om familiens pakistanske statsborgerskap
anses minst like betryggende som bekreftelse på nasjonaliteten
som utstedelsen av nasjonalitetspass. Norske myndigheter har i denne
saken valgt å forholde seg til de personopplysningene pakistanske
myndigheter har brukt om sine borgere. På denne bakgrunn
har norske myndigheter funnet at familien oppfyller vilkårene
knyttet til amnestiet, og gitt familien oppholdstillatelse.
Det har vært et omfattende arbeid med
Gholam-saken, også etter at tilbudet om amnesti ble gitt,
for å legge forholdene til rette for oppfyllelse av vilkårene. Det
tok over ett år fra tilbudet om amnesti til departementet
kunne konstatere at vilkårene var oppfylt. Saken ble kontinuerlig
fulgt opp av Justisdepartementet. Det har vært tett kontakt,
både skriftlig og muntlig, med familien Gholams advokat.
Pakistanske reisedokumenter ble utstedt i mars 2000, etter at pakistanske myndigheter
for så vidt allerede i 1997 hadde bekreftet at familien
var pakistansk.
Familiemedlemmene fikk innvilget nye oppholdstillatelser
den 7. juni 2000 på bakgrunn av de pakistanske reisedokumentene.
Laosprosjektet besto i utgangspunktet av 78
personer. 41 personer fikk ikke tilbud om amnesti, idet de fleste
hadde forlatt landet. 37 personer fikk tilbud om amnesti, og av
disse har 12 fått innvilget nye ordinære oppholdstillatelser
på thailandsk identitet etter fremleggelse av thailandske
nasjonalitetspass. Saker knyttet til ytterligere 14 personer falt
bort, og det gjenstår uavklarte saker for i alt 11 personer
tilhørende to familier. Utlendingsdirektoratet vil behandle
disse sakene ut fra de opplysningene som foreligger.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti,vil
vise til orienteringen om betinget amnesti i forbindelse med Quettaprosjektet. Flertallet vil
vise til at Regjeringen i stortingsmeldingen under overskriften
"avslutningen av arbeidet med sakene" omtaler den betingede oppholdstillatelsen
som er gitt i Quettaprosjektet.
Flertallet mener at prosjektet
har fått en brukbar kortsiktig løsning, men at
det ikke er funnet noen tilfredsstillende langsiktig løsning. Flertallet vil
peke på at Quettaprosjektet blant annet omfatter 20 barn som
alle er født i Norge. Flertallet er kjent
med at det i disse dager er til behandling en fornyet tillatelse og
ber Regjeringen etter dette vurdere situasjonen for disse personene.
Flertallet mener Laosprosjektet
har fått en tilfredsstillende løsning så langt,
men vil vise til at den ennå ikke er avsluttet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Innst. S. nr. 172 (1998-1999), jf. Dokument nr. 8:25 (1998-1999),
om de såkalte Quetta- og Laosprosjektene.
Disse medlemmer vil spesielt
vise til hva en samlet justiskomité sa:
"Komiteen har merket seg at vi i disse sakene står overfor
et systematisk lovbrudd i forhold til norske utlendingsmyndigheter
og at både Utlendingsdirektoratet og KRIPOS, gjennom det
såkalte Quetta-prosjektet har måttet utføre
et stort etterforskningsarbeid med bl.a. tilleggsavhør,
språktester, beslag og omfattende bevismateriale og innhenting
og gjennomgang av visumsøknader i Norge og Pakistan. I
dette arbeidet har KRIPOS måttet samarbeide med flere politidistrikter
i Norge, danske utlendingsmyndigheter og danske Kripos. Komiteen
vil vise til de betydelige ressurser, både personellmessig
og økonomisk, som er gått med til denne etterforskningen.
Det
vises for øvrig til Justisdepartementets pressemelding
av hhv. 6. mai og 17. desember 1998 som følger som vedlegg
2 og 3 til innstillingen.
Komiteen vil understreke
at illegal innvandring og menneskesmugling er ulovlig og belagt
med straffeansvar etter utlendingslovens § 47. Komiteen
er opptatt av de allmennpreventive hensynene i slik saker, nettopp
fordi de er så omfattende, så kompliserte og så vanskelige å etterforske.
Komiteen legger vekt på at de hverken av etiske eller praktiske
hensyn må godtas en praksis hvor ulovlig opptreden i forhold
til norske myndigheter gir preferanse for å få opphold
og senere statsborgerskap i Norge.
Komiteen har merket
seg at departementet henviser til at "amnestiet ble gitt av flere
grunner", bl.a. at de fleste involverte har hatt langt opphold i
Norge og at et stort antall av de berørte personer er barn.
Komiteen
vil i utgangspunktet uttrykke skepsis til bruk av amnesti som generelt
virkemiddel, og vil advare mot en praksis der uærlig og
uredelig adferd gir oppholdstillatelse."
Disse medlemmer vil videre vise
til hva justiskomiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet sa:
"Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til
at vedtaket om betinget amnesti for utlendinger som omfattes av
de såkalte Quetta- og Laos-prosjektene er i strid med de
signaler og retningslinjer som er gitt av Stortinget for behandling
av utlendingssaker. Det er derfor naturlig at et slikt omfattende
amnesti som angår store grupper asylsøkere blir
vurdert av Stortinget. I tråd med de synspunktene som fremkommer ovenfor,
og med henvisning til argumentasjonen i Dokument nr. 8:25 (1998-1999)
fremmer disse medlemmer derfor følgende forslag:
Komiteens medlemmer fra Høyre anerkjenner
at det å innvilge et amnesti til familien Gholam er innenfor
Justisdepartementets/justisministerens kompetanseområde. Disse
medlemmer vil understreke at de er uenig i den vurdering
som er gitt i denne saken, amnestitiden var over og varige identitetsdokumenter
er ikke produsert.
For øvrig vil disse medlemmer understreke
at det aldri skal lønne seg å lyve om egen identitet
og få oppholdstillatelse på falsk grunnlag. Disse
medlemmer mener det derfor må arbeides videre med å fastlegge
medlemmene i Quettaprosjektets faktiske identitet.