For å nå Regjeringens hovedmål
i den økonomiske politikken, må vi både
skape verdier og fordele goder. Det er vår evne til å utnytte
og prioritere bruken av våre samlede ressurser effektivt
som avgjør den samlede verdiskapingen og dermed også hvilket
velferdsnivå Norge kan ha. Vår evne til å utvikle
nye produkter og ny teknologi er sentral for å lykkes.
Det er også viktig at arbeidskraft og kapital benyttes
på de områder i økonomien der verdiskapingen
er høyest. Regjeringens mål i næringspolitikken
er å legge til rette for innovasjon, omstilling og effektivisering
i næringslivet for dermed å sikre høyest
mulig verdiskaping og velferd.
Verdiskaping kan anta ulike former. Verdiskapingen skjer
både i næringslivet og ved offentlig tjenesteyting. Miljøkvalitet,
fritid og rekreasjon er også en form for verdiskaping,
siden forbedringer på disse områdene også bidrar
til å øke vår velferd. Veksten i samfunnets ressursgrunnlag,
ressursbruken i offentlig sektor, samt målene for miljø-
energi-, distrikts- og regionalpolitikken gir rammer for verdiskapingen
i næringslivet. Det samme gjør kravene til helse,
miljø og sikkerhet (HMS). I dette kapitlet omtales Regjeringens
politikk for økt verdiskaping i næringslivet innenfor
disse rammene.
Verdiskapingen i næringslivet påvirkes
i stor grad av den generelle økonomiske politikken. Det
viktigste bidraget den økonomiske politikken kan gi for å sikre høy
verdiskaping i næringslivet, er en jevn og balansert økonomisk
utvikling. Utjevning av svingningene i økonomien bidrar
til bedre utnytting av ressursene og mindre usikre rammebetingelser
for næringslivet. Det er også viktig at den økonomiske
politikken baseres på langsiktige vurderinger av offentlige
inntekter og utgifter, slik at man unngår den usikkerheten
og de omstillingskostnadene som følger av omlegginger av den økonomiske
politikken.
Nedbygging av handelshindre og teknologisk utvikling
gjør at stadig flere næringer er utsatt for internasjonal
konkurranse. Selv om noen bedrifter vil tape på økt
konkurranse, medfører samtidig nedbyggingen av handelshindre
store markedsmuligheter i utlandet for norske bedrifter. Selv om
petroleumsformuen og kapitalen i Statens petroleumsfond gir oss økte
muligheter til å finansiere forbruket av varer og tjenester
som er produsert i utlandet, er denne formuen langt fra stor nok
til å finansiere hele forbruket framover. Det er derfor
viktig at den generelle økonomiske politikken er innrettet
slik at omfanget av konkurranseutsatt næringsliv er tilstrekkelig
stort. Norsk næringsliv må derfor sikres konkurransedyktige
rammebetingelser. Det er den samlede effekten av ulike rammebetingelser som
er avgjørende. Konkurransedyktige rammevilkår bestemmes
derfor av langt mer enn skattesatser, støtteordninger,
konkurransepolitikk og andre tradisjonelle næringspolitiske
virkemidler.
Regjeringen vil føre en framtidsrettet
næringspolitikk der ressursinnsatsen gir god avkastning
for samfunnet. Næringspolitikken må stimulere
til lønnsomme omstillinger. Samtidig må politikken
innrettes slik at omstillingskostnadene blir minst mulig. Det er
derfor viktig at den offentlige virkemiddelbruken sikrer nødvendige
endringer i næringsstrukturen og i produksjonen. Dersom
strukturbevarende næringsstøtte, skjerming fra
internasjonal konkurranse, markedsmakt eller reguleringer hindrer
en kontinuerlig og hensiktsmessig omstilling, kan omstillingsprosessene
senere bli langt mer smertefulle.
Regjeringen vil generelt legge til rette for
lønnsom næringsutvikling i alle deler av landet.
Dette skal skje både gjennom en politikk for nyskaping
og vekst og gjennom å legge til rette for internasjonalt
konkurransedyktige rammevilkår. Regjeringen vil legge vekt
på å utforme rammebetingelsene slik at næringsmiljøer som
er veletablerte og sterke i Norge, som fiskeri og havbruk, energi
(olje og gass) og maritime næringer skal kunne videreutvikle
seg. Regjeringen vektlegger også at IKT-sektoren, som følge
av dens betydning for økonomien generelt over tid, bør
prioriteres.
Det arbeides kontinuerlig med å forenkle
og fornye eksisterende regelverk, blant annet innrapporteringsordninger
fra næringslivet til det offentlige, for å øke produktiviteten
i næringslivet.
Effektive kapitalmarkeder er nødvendig
for at kapital kanaliseres til de mest lønnsomme investeringene. Nyetablerte
og små bedrifter kan imidlertid i noen grad ha særlige
problemer med å få finansiering i det private markedet.
Regjeringen legger derfor vekt på å bedre kapitaltilgangen
for nyetablerte og små og mellomstore bedrifter. Dette
er viktig for å stimulere til at flere prosjekter som faktisk
er lønnsomme, realiseres og utvikles.
For å styrke norske kapitalmiljøer
foreslo Regjeringen å opprette et statlig/privat
investeringsselskap. Stortinget sluttet seg til dette og har i statsbudsjettet
for 2001 bevilget 2,45 mrd. kroner til investeringsselskapet, som
skal etableres i partnerskap mellom private investorer og staten.
Det skal etableres ett eller flere selskaper hvor private skal ha
majoritet med 51 pst. av aksjekapitalen. Det er lagt til grunn at
staten går inn med kapital på samme betingelser
som de private, og at investeringsselskapet skal opptre kommersielt
i forhold til sine investeringer. Hovedhensikten med investeringsselskapet
er å styrke det aktive og langsiktige eierskapet i norske
kapitalmiljøer. Nærings- og handelsdepartementet
er i dialog med blant annet private investorer for å teste
ut ulike modeller for investeringsselskapet. Regjeringen vil komme
tilbake til organiseringen i en stortingsmelding våren
2001.
Det offentlige eierskapet i norsk næringsliv
er omfattende. Begrunnelsen for offentlig eierskap har variert over
tid, men har i første rekke vært knyttet til behov for
kontroll med nøkkelressurser, korrigering av markedssvikt
og for å sikre utnytting av stordriftsfordeler, fordelingshensyn
og hensynet til nasjonal næringsutvikling. Utvikling av
reguleringsverktøy og teknologi gjør at behovet
for statlig eierskap av hensyn til samfunnsøkonomiske eller
sektorpolitiske interesser endres over tid. I tillegg er det økt
oppmerksomhet om håndteringen av rollekonflikter mellom
staten som eier og som tilsyns- og reguleringsmyndighet i flere
sektorer.
Regjeringen vil derfor ta initiativ til at formålet
med eierskapet i statens ulike selskaper gjennomgås og klargjøres.
Regjeringen vil kontinuerlig vurdere på hvilke områder
statlig eierskap er nødvendig for å ivareta overordnede
politiske mål. På områder hvor staten utøver
eierskap vil Regjeringen vurdere i hvilken grad et bedre forvaltningsmessig
skille av statens ulike roller som eier og som reguleringsmyndighet
er hensiktsmessig. Regjeringen ønsker i større
grad å rendyrke statens rolle som eier i forhold til rollene
som regulerings- og tilsynsmyndighet, særlig for selskaper
med et forretningsmessig formål. En klargjøring
og styrking av eierrollen kan bidra til større legitimitet
og effektivitet i utøvelsen av statens roller.
Regjeringen legger vekt på å stimulere
til og ivareta nasjonalt eierskap. Eiernes nasjonalitet vil kunne
ha betydning blant annet for lokalisering av nøkkelfunksjoner
som ledelse og forsknings- og utviklingsaktiviteter. Fysisk nærhet
kan dessuten ha betydning for informasjonstilgangen forut for strategiske
beslutninger. Regjeringen mener også at staten gjennom
sitt direkte eierskap i norsk næringsliv kan bidra til å sikre nasjonalt
eierskap.
Regjeringen ser det som viktig med ytterligere
handelsliberalisering gjennom multilaterale handelsregelverk eller
regionalt handelssamarbeid. Regjeringen legger stor vekt på arbeidet
med å få i gang en ny bred runde i Verdens handelsorganisasjon
(WTO). Handelspolitikk og politikk rettet mot hjemmemarkedet blir stadig
tettere sammenvevd. Regjeringen vil legge vekt på aktiv
deltakelse i forhold til sentrale organer i EØS-samarbeidet
for best mulig å sikre norsk innflytelse på viktige
rammer for norsk strukturpolitikk og næringsliv. Det norske
tollregelverket er til tross for de forenklingene som er gjennomført
de siste årene, komplisert og uoversiktlig. Regjeringen
vil derfor gå inn for en gradvis avvikling av tollsatsene
på industrivarer.
Regjeringen har nedsatt et offentlig utvalg
som har startet arbeidet med å gjennomgå norsk
konkurranselovgivning på bred basis. Behovet for denne
gjennomgangen er blant annet begrunnet i erfaringene med den norske
konkurranseloven og EØS-avtalens konkurranseregler, utviklingen
i EUs og EØS" konkurransepolitikk, samt spørsmålet
om desentralisert håndheving av EØS-avtalens konkurranseregler.
Komiteen viser til
kapittel 4 i Regjeringens Langtidsprogram 2002-2005.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at Norge har hatt en eventyrlig vekst og velstandsutvikling
etter andre verdenskrig. Det skyldes først og fremst teknologiske
framskritt, et høyere utdanningsnivå og at vi
har utnyttet arbeidskraften og andre ressurser på en mer
effektiv måte enn tidligere. Disse medlemmer viser
til at vi ved fortsatt satsing på nyskaping, omstilling
og økt produktivitet, kan øke verdiskapingen i
næringslivet og at dette er en forutsetning for en videreutvikling
av velferden.
Disse medlemmer ønsker
at norsk næringsliv skal sikres konkurransedyktige rammevilkår.
Skattesatser, støtteordninger og andre tradisjonelle næringspolitiske
virkemidler utgjør bare en del av disse vilkårene.
Vel så viktig er det å føre en økonomisk
politikk som sikrer stabilitet, og dermed reduserer usikkerhet. En
framtidsrettet utdannings- og forskningspolitikk, en god infrastruktur
i form av veier, jernbane, flyplasser og havner og aktiv bruk av
informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) skal gjøre
næringslivet mer nyskapende og omstillingsdyktig. Et samfunn
preget av trygghet, rettferdig fordeling og gode velferdsordninger
gir også næringslivet gode forutsetninger for høy
verdiskaping.
Disse medlemmer viser til at
vekst krever omstillinger. Det må føres en næringspolitikk
som stimulerer til omstillinger, samtidig som kostnadene ved omstillinger – for
bedriftene og for hver enkelt som berøres – blir
så lave som mulig. Dersom næringsstøtte eller
skjerming mot konkurranse hindrer lønnsomme omstillinger,
bremses veksten. Endringer over tid kan da bli langt mer smertefulle
enn om de gjennomføres løpende.
Disse medlemmer viser til at
det offentlige eierskapet i norsk næringsliv er omfattende
og at Regjeringen i Langtidsprogrammet varsler en gjennomgang og klargjøring
av formålet med eierskapet i statens ulike selskaper og
vurdere eventuelle endringer i måten staten utøver
eierskapet på. Disse medlemmer ber Regjeringen
legge vekt på å stimulere til og ivareta nasjonalt
eierskap. Dette kan skje blant annet gjennom statens direkte eierskap
i norsk næringsliv.
Større åpenhet over landegrensene
gir stadig flere næringer internasjonal konkurranse. Friere
handel gir større markedsmuligheter i utlandet for flere
norske bedrifter. Disse medlemmer ser det som viktig å åpne
for ytterligere nedbygging av handelshindringer. Dette vil gi enda
større muligheter for lønnsom eksport av blant
annet fiskeriprodukter. I Verdens handelsorganisasjon (WTO) er det
også enighet om ytterligere å bygge ned den nasjonale
skjermingen av landbruksnæringen. Fra norsk side er målet å sikre
nasjonalt handlingsrom for å føre en landbrukspolitikk
som gir grunnlag for jordbruksdrift over hele landet i tråd
med målene om et multifunksjonelt landbruk. Disse medlemmer viser
til at dette er en spesiell utfordring for Norge, som følge
av den sterke skjermingen norsk landbruk har i dag og den rollen
landbruket spiller for distrikts-Norge. Disse medlemmer vil
at omstillingene i landbruket skal skje gradvis og langsiktig.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre viser til sine merknader under
kap. 17.2.6.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener Norge
må fremstå som et attraktivt land for investeringer
og utvikling av nye ideer og virksomheter. Verdiene næringslivet
skaper er grunnlaget for samfunnets velstand. Familienes økonomi,
arbeidsplassene og kvaliteten på offentlige velferdstjenester
avhenger av næringslivets konkurransekraft og evne til å utvikle
og fornye seg. Den fremtidige verdiskapingen i Norge bygger på foretaksomhet
og innsatsvilje i et mangfold av store og små bedrifter.
Den økonomiske politikken må derfor innrettes
på å gi bedriftene konkurransedyktige og forutsigbare
rammebetingelser.
Disse medlemmer har merket seg
at Regjeringen tilsynelatende deler denne målsettingen.
Ifølge Langtidsprogrammet må den økonomiske
politikken være innrettet slik at konkurranseutsatt sektor
er tilstrekkelig stor til å finansiere det fremtidige behovet for å kjøpe
varer og tjenester produsert i utlandet. Det understrekes at petroleumsformuen
langt fra er stor nok til å finansiere dette behovet fremover.
Regjeringen mener derfor norsk næringsliv må sikres
konkurransedyktige rammebetingelser. Disse medlemmer konstaterer
at Regjeringens faktiske politikk ikke er egnet til å nå denne
målsettingen. Avstanden mellom Regjeringens ord og handlinger
på dette området er oppsiktsvekkende stor. På den
ene siden understreker Regjeringen at behovet for konkurransedyktige
rammebetingelser. På den annen side har Regjeringen i inneværende års
budsjett foreslått og fått gjennomslag for rekordhøye
skatte- og avgiftsøkninger som direkte rammer bedriftenes
konkurranseevne. Disse medlemmer viser til at Regjeringen
har som uttalt målsetting at offentlig sektor skal fortrenge
bedriftenes andel av realressursene i økonomien. I stedet
for å styrke det offentlige tjenestetilbudet gjennom å øke
tilgangen på arbeidskraft og stimulere til produktivitetsvekst
i offentlig sektor fører Regjeringen en politikk som reduserer
sysselsettingen, investeringene og nyskapingen i norsk næringsliv.
Disse medlemmer har merket seg
at Regjeringen gjentatte ganger finner grunn til å påpeke
at konkurransedyktige rammevilkår også må måles
etter andre kriterier enn skattesatser, konkurransepolitikk og andre
tradisjonelle næringspolitiske virkemidler. Man skulle
forvente at en slik påpekning ble ledsaget av konkrete
forslag til økt satsing på samferdsel, forskning
og utdanning, et mer entreprenørvennlig regelverk eller
forbedringer i andre myndighetsbestemte rammebetingelser. Uten slike
forslag fremstår denne påpekningen enten som en
selvfølgelighet eller som et hjelpeløst forsøk
på å bagatellisere virkningene av Regjeringens
skatte- og avgiftspolitikk. De samlede rammebetingelsene Regjeringen
kan påvirke går i feil retning.
Disse medlemmer viser i denne
sammenheng til at den sveitsiske høyskolen IMD hvert år
utarbeider rapporten "World Competitivness Yearbook" som rangerer
verdens mest konkurransedyktige land basert på 293 ulike
kriterier. Rapporten viser i hvor stor grad hvert enkelt land har
lagt forholdene til rette for et konkurransekraftig næringsliv.
Rapporten for 2001 viser at Norge de siste fire årene har
falt fra 5. til 20. plass på listen over konkurransedyktige
land. Norge ligger for eksempel etter alle de øvrige nordiske
landene. For produksjonsvirksomheter har Norge falt fra 22. til
24. plass fra 2000 til 2001. Tilsvarende har Norge bare det siste året
falt fra 20. til 24 plass for forskning og utvikling og fra 19 til
24. plass for service- og rådgivningsvirksomheter blant
de 49 landene undersøkelsen omfatter.
Disse medlemmer har merket seg
Regjeringens advarsel mot økt bruk av petroleumsinntekter:
"Ved økt bruk av petroleumsinntekter vil
norske konkurranseutsatte produkter erstattes av import, og sysselsetting
og andre ressurser vris i favør av tjenesteyting og annen
virksomhet som er skjermet fra internasjonal konkurranse. Dersom
denne prosessen må reverseres vil kostnadene kunne bli
betydelige."
Disse medlemmer slutter seg til
disse vurderingene. Det er en betydelig fare for at den nye handlingsregelen
for å fase inn petroleumsinntektene i norsk økonomi
vil føre til at ressursene vris fra konkurranseutsatt til
offentlig og annen skjermet sektor. Forutsetningen for at det ikke
skal skje er at petroleumsinntektene i stor grad brukes til å forbedre rammebetingelsene
for konkurranseutsatt næringsliv gjennom lavere skatter
og avgifter.
Disse medlemmer mener at næringslivet
må få bruke mer tid på produktiv virksomhet
og slippe å bruke tid og krefter på å tilpasse
seg et uoversiktlig og komplisert offentlig regelverk. Henvendelser
og søknader til det offentlige som ikke er besvart innen
en bestemt frist bør for eksempel automatisk godkjennes. Det
må ryddes opp i skjemaveldet og forskriftsjungelen. Antall
regler og skjemaer som belaster småbedriftene må reduseres.
For å fremme verdiskaping og utvikling i småbedriftene
vil Høyre forenkle arbeidsmiljøloven og øke
bruken av anbudskonkurranser i offentlig tjenesteproduksjon.
Disse medlemmer er derfor positive
til Regjeringens ambisjon om å ligge i forkant av utviklingen
i EU når det gjelder regelverket for offentlige anskaffelser.
Et naturlig første skritt i retning av en slik lederrolle
vil være å innføre en allmenn momskompensasjonsordning
for det offentliges kjøp av tjenester fra private tilbydere.
Bare slik kan man sikre konkurransemessig likebehandling mellom
private og offentlige tjenesteprodusenter. Dette aktualiseres av
den forestående utvidelsen av merverdiavgiftsgrunnlag til
flere tjenesteområder. Disse medlemmer mener
også det er positivt at Regjeringen varsler en gjennomgang av
ulike sider av konkurranselovgivningen og særlig klageordningen
for enkeltvedtak av Konkurransetilsynet. Dagens ordning der Arbeids-
og administrasjonsdepartementet er klageinstans, er ikke tilfredsstillende. Disse
medlemmer viser til at Høyre gjentatte ganger har
fremmet forslag om å opprette en uavhengig klageinstans
for Konkurransetilsynets vedtak. Det er ikke behov for nye utredninger
av dette spørsmålet. En lovendring bør
komme raskt. Disse medlemmer har merket seg at Regjeringen
vil legge til rette for økt konkurranse på det
norske jernbanenettet. Disse medlemmer mener imidlertid
det ikke er noen grunn til å begrense konkurransen til
godstransport. Det bør så snart som mulig åpnes
for økt konkurranse på jernbanen både
for person- og godstransporten.
Disse medlemmer peker på at
nye bedrifter etableres og gamle avvikles i et høyere tempo
enn før. Utviklingen stiller større krav til omstilling,
men byr også på store muligheter for land som
greier å utvikle et klima for nyskaping og entreprenørskap.
For at Norge skal oppfattes som et jevnbyrdig investeringsområde,
mener disse medlemmer norske rammebetingelser må kompensere
for ulempen av å stå utenfor eurosonen. Disse
medlemmer vil føre en forsvarlig økonomisk
politikk som sikrer lav inflasjon og som kan bringe det norske rentenivået
ned mot nivået i eurosonen. Skal vi sikre et høyt
norsk velferdsnivå i fremtiden må det samlede
skatte- og avgiftsnivået reduseres ned mot nivået
i EU-landene.
Disse medlemmer mener økt
kvalitet i skolen og i høyere utdanning er viktig for å styrke
næringslivets tilgang på kompetent arbeidskraft.
Samtidig må forskningsinnsatsen styrkes. For å stimulere
næringslivets eget forsknings- og utviklingsarbeid vil
Høyre innføre en fradragsordning for bedriftenes
FoU-utgifter i tråd med Hervik-utvalgets forslag.
Disse medlemmer ønsker
en sterkere satsing på samferdsel som kan øke
effektiviteten og konkurransekraften i norsk næringsliv.
Det er en klar sammenheng mellom gode transportløsninger
og et konkurransedyktig næringsliv. Store avstander innenlands,
flaskehalser i veinettet og lange transportveier til markedene i utlandet
gjør det nødvendig å satse på investeringer
i veier og havneanlegg. Disse medlemmer vil derfor øke
bevilgningene til veiinvesteringer.Høyres
målsetning er at alle deler av landet skal ha en sikker
og moderne infrastruktur. For å få best mulig
samferdselsløsninger ut av hver offentlige krone som brukes
på samferdsel, ønsker disse medlemmer at
også private må få anledning til å prosjektere,
bygge, vedlikeholde og drive infrastruktur som havner, veier, jernbane
og flyplasser. Det høye norske avgiftsnivået påfører
norsk næringsliv en betydelig konkurranseulempe. Disse
medlemmer vil derfor redusere avgiftene på eie
og bruk av kjøretøy.
Disse medlemmer har merket seg
at Regjeringen mener at endringene i innholdet i og rammene omkring
statens eierskap gjør det nødvendig å vurdere hvilke
områder der statlig eierskap fortsatt er nødvendig
for å ivareta overordnede politiske mål. Disse medlemmer er
positive til en slik gjennomgang. På områder der
formålet med det statlige eierskapet er uklart eller ikke
lenger er relevant, bør virksomhetene selges. Private eiere
som deltar aktivt i bedriftenes daglige liv har større
interesse av å lykkes og utnytter derfor egne investeringer
og eierposisjoner bedre enn offentlige myndigheter. Selskaper der
staten har betydelige eierinteresser får ofte tilgang til
statlig kapital på gunstige vilkår. Dette er både
konkurransevridende og gjør det mulig for selskapene å unnslippe
kapitalmarkenes krav til effektivitet og avkastning. Slik svekkes lønnsomhetsincentivene
i statlige selskaper og den samlede verdiskapingen i økonomien.
Samtidig fører statlig eierskap både til maktkonsentrasjon
og uheldige habilitetskonflikter mellom statens rolle som eie og reguleringsmyndighet.
Rollekonfliktene kan reduseres, men ikke fjernes ved at eier- og
tilsynsansvaret deles på flere departementer. Problemene
knyttet til statlig eierskap oppstår både i rendyrkede
statlige selskaper og i selskaper der staten har en betydelig eierandel. Disse
medlemmer går på denne bakgrunn i mot
opprettelsen av et halvstatlig investeringsselskap.
Disse medlemmer vil byggestatens eierskap i næringslivetkraftig ned og i stedet stimulere til økt
privat eierskap i næringslivet. Det krever at skattesystemet
ikke diskriminerer aktive private eiere. For å styrke det
private eierskapet og investeringene i næringslivet må formueskatten
avvikles og rammevilkårene for aktive, private eiere bedres. Disse
medlemmer viser videre til at Høyre gjennom reformer
i folketrygden vil bidra til å bygge opp private pensjonsfond
som kan gå inn på eiersiden i norsk næringsliv.
Disse medlemmer understreker
at politikkens oppgave ikke er å peke ut markedets vinnere,
men å legge til rette for verdiskaping ved å fjerne
hindringer for vekst og nyskaping. Selektiv næringsstøtte
til bedrifter og bransjer bør derfor avvikles til fordel
for bedre rammebetingelser for all næringsvirksomhet. Rammebetingelsene
må samtidig utformes slik at de gir rom for at sterke og
veletablerte næringsmiljøer som fiskeri og havbruk,
energi og maritime næringer kan utvikle seg videre. Ny
teknologi kombinert med lokal innsikt og erfaring gir mange ressursbaserte næringer
et betydelig potensial. Disse medlemmer vil derfor
sikre eiendomsretten og fjerne politiske hindringer for en forsvarlig
utnyttelse av naturressursene. Forbedret markedsadgang gjennom bekjempelse av
handelshindringer vil bl.a. skape grunnlag for økt videreforedling
av norske naturressurser og mer lønnsomme og attraktive
arbeidsplasser i distriktene. Disse medlemmer er
positive til Regjeringens forslag om å avvikle tollen på industrivarer.
Tollsatsene bør avvikles så fort som mulig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader under kap. 17.
Komiteens medlem fra Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og representanten Steinar Bastesen vil vise
til viktigheten av å sikre nasjonalt eierskap med hovedkontor
i Norge, ikke minst i forhold til store industrilokomotiver som
Orkla, Kværner, Hydro og andre større konsern. Dette medlem vil
særlig understreke disse selskapenes betydning for det
samlede nærings- og finansmarked i Norge, ikke minst i
form av disse selskapenes betydning for forsknings- og universitets/høyskole
miljøet i Norge. Dessuten er de store konsernene store
konsumenter av varer og tjenester fra andre, og er således viktig
for en rekke underleverandører.
Dette medlem mener prinsipielt
at staten ikke bør eie for store andeler i norske konserner,
men ser samtidig at dette kan være nødvendig for å hindre
oppkjøp fra utlandet. Dette medlem mener
derfor at staten enten direkte eller gjennom statlige fond bør bruke
sin økonomiske makt for å redusere faren for salg
av konserner og virksomheter til utlandet.
Dette medlem vil videre minne
om at Norges tilslutning til EØS-avtalen førte
til at den daværende konsesjonsloven ble fjernet til fordel
for loven om erverv, og at statens muligheter for å hindre
uønskede oppkjøp og salg i norsk næringsliv
har blitt betydelig svekket som følge av dette. Dette
medlem mener at lov om erverv bør revideres for å sikre
at langsiktig eierskap med samfunnsansvar. Loven bør være
et virkemiddel til å vedlikeholde og videreutvikle samfunnskontrakten
mellom samfunnets interesser og næringslivets ønske
om fortjeneste.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti understreker
at næringslivet skal skaffe det materielle livsgrunnlaget,
skape nyttige goder og tjenester, muliggjøre at et samfunn
bytter goder med omverdenen, gi mennesker fellesskap og tilhørighet
gjennom arbeidet og bidra til bosetting i hele landet. Innenfor
rammene av økologisk bærekraftighet og en høy
standard på helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet
må næringslivet få rammevilkår
som gir dem et best mulig utgangspunkt for verdiskapning.
De siste tiårene har Norge blitt mer
og mer avhengig av olje- og gassressursene. Det er viktig at norsk økonomi
får flere bein å stå på, og
det er nødvendig med langsiktig satsing på det
landbaserte næringslivet. En sentral forutsetning for dette
er at næringslivet må sikres stabile rammevilkår.
Det betyr at man bør være forsiktig med hyppige
og dårlig gjennomarbeidede endringer av den typen vi har
sett en del av i de siste budsjettbehandlingene.
Dette medlem vil arbeide for
en overgang til en grønn kunnskapsøkonomi som
kan nyttiggjøre seg alle sider av menneskets evner og kunnskaper.
Dette innebærer en omstilling av samfunnets produksjon
og forbruk av varer og tjenester i en mer miljøvennlig
retning. Forbruket av naturressurser må reduseres. En grunnleggende
forutsetning for offentlig næringsstøtte til bedrifter
og næringer er at denne skal bidra til den nødvendige
omstillingen mot et samfunn i økologisk balanse. Internasjonal
transport må bære sine reelle kostnader, også overfor
miljøet.
Et variert og dermed robust næringsliv
må sikre at vi beholder industriell kompetanse i Norge.
Det må også skje på områder
hvor lønnsomheten ikke er så høy i perioder,
men hvor kostnadene ved å legge ned bedrifter og tape den
industrielle kompetansen kan være høyere på sikt.
Et avgjørende trekk i norsk økonomi
vil fortsatt være foredling av naturgitte, fornybare ressurser
som fisk, jord- og skogbruksprodukter og fossekraft og ikke-fornybare
ressurser som olje, gass og mineraler. På noen områder
ligger Norge langt framme i teknologisk utvikling. I tillegg har
statens engasjement på nøkkelområder
i industrien bidratt til utvikling av nye næringer i Norge.
Et stabilt og langsiktig eierskap er en forutsetning
for å opprettholde og videreutvikle norsk næringsliv.
Et viktig virkemiddel for å forebygge slakting av bedrifter,
utflagging og for stor eierkonsentrasjon, ligger i konsesjonslovgivninga. Dette
medlem vil arbeide for at ervervsloven brukes aktivt, blant
annet ved at oppkjøp konsesjonsbehandles når noen
vil kjøpe mer enn 20 pst. av aksjene. Det må også legges
vekt på å trygge arbeidsplassene og andre samfunnsmessige hensyn.
For å fremme sosiale og økologiske
mål må det være demokratisk kontroll
med kapitalbevegelsene. Dette medlem mener det må opprettes
et statlig næringsfond for å sikre allmenne langsiktige
interesser i store næringsvirksomheter.
SND er et viktig virkemiddel i omformingen av
det norske næringslivet, men lider av store svakheter.
Kravene til avkastning er for strenge, og for å skape nye, varige
arbeidsplasser, mener dette medlem SND må ta
større risiko enn i dag. Miljøvurderinger må tillegges
større vekt innen SND-systemet. Det er viktig at beslutninger
treffes på et lavt nivå, slik at lokal kunnskap
spiller en sentral rolle i beslutninger om støtte. Dette
medlem mener de økonomiske rammene for SND må økes,
samtidig som det er behov for større forutsigbarhet i forhold
til hvilke økonomiske ressurser SND årlig tildeles.
Sosialistisk Venstreparti mener at det må utredes å desentralisere
SNDs hovedkontor, og hvorvidt SNDs fylkeskontorer bør være
en del av virkemiddelapparatet til det organ som har ansvar for regional
utvikling.
Næringspolitikken har mye å si
for hvordan samfunnet blir seende ut. Et mål for SVs næringspolitikk
er å skape arbeidsplasser der folk bor, innenfor rammene av
en bærekraftig utvikling. Dette medlem vil
derfor arbeide for en variert næringsstruktur over hele
landet, og viser i denne sammenheng til sine merknader til kap.
10.
Internasjonale forhold får større
innvirkning på norsk økonomi og næringsliv.
Internasjonaliseringen av økonomien er et resultat av deregulering
blant annet ved fri flyt av kapital. Det fører til at makt
overføres fra demokratisk valgte organer til markedet.
Det er derfor viktig å gjenvinne politisk styring.
Dette medlem er svært
skeptisk til arbeidet som gjøres i WTO i tilknytning til å liberalisere
handelen med tjenester - GATS-prosessen. Mye av motivasjonen for
denne prosessen er å gjøre store deler av det
offentlige tjenestetilbudet til gjenstand for konkurranse og privatisering.
En framtidsrettet næringspolitikk må innebære
en sterk satsing på utdanning, forskning og utvikling, samt
tilrettelegging av infrastruktur i hele landet. Det er viktig at
eksisterende bedrifter og miljøer med høy kompetanse
forblir i Norge, samtidig som en må finne fram til nye
muligheter for å skape trygge arbeidsplasser.
Store deler av norsk næringsliv er
i større eller mindre grad utsatt for konkurranse fra utlandet.
Kravet om konkurransedyktighet blir ofte brukt som argument for å gjøre
lønns- og arbeidsvilkår dårligere, og
for at Norge ikke kan ha strengere krav til miljø og helse
enn andre land. Konkurranseevnen må ikke styrkes på denne
måten, men ved å satse på kvalitet, kompetanse og
en velfungerende velferdsstat. Samarbeid mellom miljø-,
forbruker- og fagorganisasjoner internasjonalt er avgjørende
for å hindre økologisk og sosial dumping, og for å presse
produksjonen i en mer miljøvennlig retning.
Industrien blir mer og mer kompetansekrevende. Hvis
rammevilkårene for denne sektoren blir for skiftende, slik
at bedrifter går konkurs eller ikke kan tenke langsiktig,
vil deler av kompetansen gå tapt. Det tar tid å dyrke
fram slik kompetanse, og den består i et komplisert samspill
av markedskunnskap, organisasjonskunnskap og produksjonskunnskap.
Komiteens medlem representanten Steinar
Bastesen viser til sine merknader i kap 17.6.