Presidentskapet har drøftet
gjeldende regler og praksis for behandling av private forslag (Dok.
nr. 8-forslag). Bakgrunnen for overveielsene har vært det faktum
at det brukes forholdsvis betydelige ressurser til arbeidet med
slike forslag, både i stortingskomiteene og i
departementene, når de sistnevnte utreder eller uttaler
seg om forslag. Denne ressursbruken bør sees i sammenheng
med at få private forslag blir bifalt, og at det i en del
tilfelle er sannsynlig allerede når forslaget blir fremsatt
at det ikke vil bli bifalt.
FO § 28 tredje ledd bestemmer hvilke
valgmuligheter med hensyn til behandlingsmåte
vedkommende ting har når "nye saker, herunder forslag"
blir referert. Oversendelse til komité etter
bokstav b er her bare en av mulighetene, men som kjent skjer dette
i praksis alltid med nye saker fra regjeringen, og med de aller fleste
private forslag. Etter bokstav d kan en ny sak imidlertid
tas opp til avgjørelse straks, hvis ikke presidenten
eller 1/5 av de tilstedeværende medlemmer motsetter
seg dette. Etter bokstav c kan saken legges ut til gjennomsyn for
tingets medlemmer i minst en dag og deretter
føres opp på kartet til behandling. Det har hendt
noen få ganger at en av behandlingsmåtene
etter c eller d er blitt fulgt for private forslag.
Etter bokstav e kan tinget bestemme at en sak
skal "avvises eller ikke tas under behandling". Avvisning kan
være aktuelt av en formell grunn, som at Stortinget ikke
har kompetanse etter Grunnloven til å vedta
det som er foreslått, eller at saken er avgjort av Stortinget i
samme samling, jf. FO § 47. Meningen med alternativet
" ikke tas under behandling" var ifølge forarbeidene (Innst.
S. nr. 439 (1976-1977)) at dette særlig kunne brukes i
tilfelle hvor det på slutten av sesjonen ble gjort vedtak
om at en sak ikke skulle tas under behandling av det sittende Storting.
Senere har det hendt enkelte ganger at det med en rent politisk begrunnelse
er blitt vedtatt at et privat forslag ikke skulle tas under behandling.
FO § 29 annet ledd inneholder bestemmelser
om komitébehandlingen av private forslag. Etter ordlyden gjelder
reglene bare for private lovforslag, men de må antas å gjelde
analogisk for andre private forslag. Leddet skisserer tre muligheter
for komitébehandlingen: 1)
Komiteen finner at det er behov for nærmere utredning av
forslaget før standpunkt tas til det - i så fall
bør komiteen innstille på at forslaget sendes
til regjeringen til utredning og uttalelse. 2) Komiteen finner at
forslaget helt eller delvis bør imøtekommes, og
at saken egner seg for avgjørelse uten nærmere
utredning. I så fall skal komiteen innhente uttalelse fra
statsråden før den avgir realitetsinnstilling.
3) "Finner komiteen det utvilsomt at forslaget ikke fortjener
Stortingets tilslutning, bør
den uten videre fremme innstilling om at forslaget ikke bifalles."
I de sistnevnte tilfelle er det altså ikke nødvendig å innhente
uttalelse fra statsråden. Vanlig praksis
synes likevel å være at private forslag nærmest
automatisk blir oversendt til statsråden med anmodning
om uttalelse. I mange tilfelle nedlegges det et
betydelig arbeid i departementene med slike uttalelser.
Både under henvisning til reglene i § 29
annet ledd og til reelle hensyn, bør komiteene
- etter Presidentskapets oppfatning - i større
grad gjøre seg opp en mening om innholdet i private
forslag før de tar stilling til om departementet skal bes
om uttalelse. Komiteen bør ikke be departementet om uttalelse
dersom komitéflertallet allerede før dette blir
gjort, mener at forslaget ikke bør bifalles.
Presidentskapet fremmer forslag
om å endre ordlyden i FO § 29 annet ledd for å klargjøre
at bestemmelsen gjelder alle private forslag - ikke bare lovforslag.
Første punktum i annet ledd kan forstås
slik at private lovforslag alltid skal sendes til komité.
Det vil i tilfelle si at de andre mulige behandlingsmåtene
etter § 28 tredje ledd, som det er redegjort for ovenfor,
ikke står åpne. Etter Presidentskapets oppfatning
bør de forskjellige behandlingsmåtene
som § 28 tredje ledd hjemler, stå åpne
også for private lovforslag. Derfor foreslås ordlyden
i § 29 første punktum forandret også på dette
punkt.
Når Presidentskapet foreslår
behandlingsmåten for et private forslag, blir det vurdert
om det i stedet for oversendelse til komité bør
innstilles på at forslaget føres
opp på kartet til behandling i et senere møte,
jf. FO § 28 tredje ledd bokstav c.