Spørsmål
1
a. Hva vil en eventuell
flytting av helikopterbasen, fra Banak til Hammerfest bety for Halkavarre
treningssenter og muligheten for allierte øvelser?
Se også svaret på spm. 1d.
Halkavarre er sammen med Setermoen det eneste skytefeltet
i Nord-Norge som kan brukes for trening ifm. luft-til-bakkeoperasjoner
med jagerfly, en rolle som vil få økt betydning
ifm. innføring av denne kapasiteten i Forsvaret, og som
er svært aktuell ifm. alliert øvingsaktivitet.
Halkavarre er det eneste skytefeltet som kan brukes til skyting
med styrte våpen og ustyrte bomber fra middels høyde.
Tilgang til et slikt skytefelt er et avgjørende moment
for å få lagt alliert øvingsaktivitet
til Nord-Norge. Behovet for god tilgang til et slikt skytefelt vil
forsterkes ytterligere når Hjerkinn skytefelt i Sør-Norge
avvikles. Det er en forutsetning for bruk av Halkavarre at vi kan
benytte Banak som deployeringsbase. Dersom vi skal fly fra Bodø,
som er nærmeste jagerflybase, vil tilgjengelig tid i skytefeltet bli
vesentlig redusert i forhold til i dag. Dette vil gi en vesentlig
reduksjon av treningsverdien. Flytting av helikopterbasen ville
medføre en vesentlig kostnadsøkning for Forsvaret
som helhet, dersom Forsvaret skal opprettholde Banak som deployeringsbase
for jagerfly. Dette kan medføre at Forsvaret må vurdere
de økonomiske mulighetene for fortsatt drift av flystasjonen.
Se også neste delspørsmål.
Britene trener hver vinter i perioden november
til mars i Norge. Skarpskyting (bombing) har vært en integrert
del av denne treningen. Da skytingen frem til i dag stort sett har
foregått med ustyrte bomber og styrte bomber fra lav høyde,
har Setermoen skytefelt i hovedsak vært benyttet. Nye våpen
og krav tilsier at det er behov for å gjennomføre
bombing fra middels høyde. Setermoen gir ikke rom for slik
bombing. Britene vil derfor trolig ønske å flytte
mye av skyteaktiviteten til Halkavarre. Denne type skyting gjennomføres i
tett integrasjon med norske FAC-lag (Forward Air Controller - målangivelse
til fly fra bakkestyrker). Britene og nederlenderne er i ferd med å anskaffe
Hellfire missiler til sine angrepshelikoptre. I denne forbindelsen
er de på utkikk etter skytefelt hvor de kan trene med denne
kapasiteten. Halkavarre vil være svært aktuell
i forbindelse med denne treningen. I tillegg til dette har USA ,
Frankrike og Tyskland vist interesse for skytefelt i Norge. Dette
gjelder bombing fra fly og skyting med missiler fra helikoptre.
Innføring av luft-til-bakke rollen
for våre jagerfly og de kravene som NATO setter til dette
tilsier at Luftforsvaret har behov for å bruke Halkavarre
i inntil 12 uker pr. år for egne jagerfly. I tillegg vil
komme eventuell alliert øvingsaktivitet.
Det er i dag et krav at det skal stå et
helikopter med ambulansekapasitet på 15 minutters beredskap
på Banak ved trening med jagerfly. Dette kravet medfører at
det ved en eventuell flytting av basen ville være et behov
for at et redningshelikopter fra Hammerfest stod på 15
minutters beredskap på Banak i inntil 30 uker per år,
alternativt at Forsvaret måtte deployere militære helikoptre
med ambulansekapasitet til Banak i samme omfang. Dette ville være
en svært lite rasjonell løsning for Forsvaret
i forhold til dagens ordning.
b. Hvis helikopterbasen
flyttes, hva vil den direkte konsekvensen bli for Banak flystasjon
for Forsvaret?
Vi vil gi et todelt svar på dette spørsmålet,
ved først å fokusere på konsekvensene
for Forsvarets virksomhet sett i helhetlig sammenheng, og deretter
på konsekvensene for utførelsen av redningstjenesten.
Stasjonering av 330 skvadronen på Banak
er en vesentlig forutsetning for Forsvarets drift av flystasjonen
i dag. Banak har status som base underlagt Bodø hovedflystasjon
og deployeringsbase for jagerfly i tillegg til å være
base for 330 skvadronen. Både ved operasjoner og øvelser
i nord-områdene og ved trening på Halkavarre er
det vanlig at norske og allierte jagerfly deployeres til Banak i
perioder. Dette medfører behov for understøttelse
i form av forlegning, forpleining, driftsstøtte og vedlikehold.
I dag kan vi basere denne understøttelsen på baseorganisasjonen
og 330 skvadronen, bl.a. er en del av det tekniske personellet på Banak kvalifisert
for å understøtte norske jagerfly. Dersom helikopterbasen
flyttes, vil Forsvaret måtte etablere en ny baseorganisasjon
for å dekke funksjonene som deployeringsbase for jagerfly
og helikoptre. Dette ville innebære en betydelig merkostnad
i forhold til den synergieffekten vi har i dag ved utnyttelse av
samarbeid med 330 skvadronen. Forutsetningene for å holde en
base i rasjonell drift, er at det er stasjonert avdelinger på stedet.
Forsvaret deler i dag utgiftene for drift av
Banak med Luftfartsverket basert på en fordelingsnøkkel
knyttet opp mot flybevegelser. Ved en flytting av Forsvarets aktivitet
knyttet til 330 skvadronen, vil dette medføre at Luftfartsverket
må bekoste mer av kostnadene ved å holde flyplassen åpen.
Sviktende inntekter på Banak kan medføre at Alta
vurderes som regional sivil flyplass, og Forsvaret kan bli belastet
med alle kostnadene for drift av Banak flyplass. Dette vil igjen
kunne medføre at Forsvaret ikke har økonomiske
muligheter til fortsatt drift på Banak, og kan i ytterste
konsekvens medføre at Banak blir nedlagt som flyplass både
for sivile og militære formål.
De fleste redningsoppdragene fra Banak flys
over land (erfaringsmessig ca. 80%). For landrednings-
og luftambulansetjenesten ville store deler av Finnmark få en
svekket beredskap med en base i Hammerfest. En eventuell flytting
til Hammerfest vil forbedre sjøredningstjenesten for områder
vest av Nordkyn, men samtidig svekke tjenesten for områdene øst
av Nordkyn. Ved utskiftingen av dagens helikoptertype til helikopter
med høyere hastighet og avisningsutstyr, og eventuelt innføring
av døgnkontinuerlig tilstedevakt, vil forskjellen mellom
lokaliseringsalternativene bli minimal mht. sjøredning.
Hammerfest er mer utsatt for vind og for havtåke gjennom
sommermånedene, og vil derfor gi mindre tilgjengelighet
i dårlig vær.
Flytting til Hammerfest kan derfor ikke forutsettes å redusere
flytiden i det store flertall av redningsoperasjoner. Flyttingen
inkludert opprettelse av en fullverdig base med to helikoptre er
kostnadsberegnet til ca 130 mill kroner. Den eventuelle gevinsten
ved flytting av basen forsvarer ikke den økonomiske merutgift
en flytting vil medføre forutsatt at Forsvaret fortsatt
er operatør, sett i forhold til hvordan Banak fungerer
som base i et flerbrukskonsept i dag.
Det bør også nevnes at 330
skvadronen inngår i planene for nasjonal atomberedskap
i våre nordlige områder. Avdelingen er utstyrt
med måleutstyr montert på helikoptrene. Utprøving
har vist bedre resultater ved bruk av helikopter enn tidligere praksis
med bruk av Orion-fly i denne rollen.
c. Hvis Hammerfest blir
valgt, hvordan vil det påvirke den synergieffekten man
i dag har ved bruk av Banak til redningshelikoptertjenesten, kystvakten
og andre deler av Forsvaret?
Det vises til svar på forrige spørsmål.
Den synergieffekten vi har på Banak i dag sett opp imot
Kystvakten, andre helikopteroperatører i Forsvaret og andre
avdelinger, er basert delvis på at vi har en operativ flystasjon,
og delvis på at vi har et helikoptermiljø. Dersom redningshelikoptrene
ble flyttet fra Banak, ville mye av grunnlaget for denne synergien
falle bort. Det vil ikke være rasjonelt for Forsvaret å ha
operatøransvaret for en eventuell base i Hammerfest i tillegg
til å drifte Banak. Dersom basen for redningshelikoptre
ble flyttet til Hammerfest, ville dette kunne innebære
at tjenesten må settes ut til en sivil operatør,
og at Forsvaret må vurdere mulighetene for fortsatt drift
av Banak flystasjon.
d. Vil flytting ha noen
konsekvenser for bruk av garnisonen i Porsanger?
Svaret må også sees i sammenheng
med svaret på spørsmål 1a og 1b.
Garnisonen i Porsanger (GP) har et økende
påtrykk fra allierte og egne spesialstyrker som trener
og som ønsker å trene der i fremtiden. I år
vil GP ha ca. 350 personell av denne kategorien som trener der.
Neste år vil behovet være over 500 slik det nå planlegges.
Dette er styrker som trener over store områder med små enheter
som hopper i fallskjerm, dykker, gjennomfører overlevelseskurs
både sommer og vinter, driver fjellklatring og isklatring.
Alt dette er forbundet med en viss risiko. Alle brukerne har gitt
uttrykk for at de er meget fornøyd med det faktum at Forsvaret
har Search And Rescue (SAR) kapasitet på Banak. Det skaper
en større grad av trygghet for disse avdelingene, noe som gjør
GP til et attraktivt treningsområde.
Denne type øvingsvirksomhet innebærer
et betydelig behov for bruk av fly og helikoptre, og forutsetter
derfor nærhet til en (militær) flyplass. Bruk
av GP er i denne sammenheng derfor i stor grad basert på tilgang til
Banak militære flyplass. En reduksjon/nedleggelse av
Banak som militær flyplass ville derfor redusere nytteverdien
av GP i betydelig grad både for nasjonal og alliert øvingsvirksomhet
av denne kategori.
Spørsmål
2
Dersom reaksjonstiden endres
fra 1 time til 15 minutter, hvilke konsekvenser får det
for vaktplanene og dermed for budsjettet?
Dette ville kreve en økning av antallet
personell, økte lønnsutgifter knyttet til variable
tillegg, økt behov for treningsflygning, og behov for investeringer
i infrastruktur på basene.
I dag har operativt personell 1 time varsel
før avgang, og utenom ordinær arbeidstid har personellet hjemmevakt.
15 minutter beredskap innebærer døgnkontinuerlig
tilstedevakt på basen. Dette vil gi økte satser
for vakttillegg og derfor økte variable lønns-utgifter.
Det vil også kreve en ekstra besetning på hver
base samt ekstra teknikere.
Krav om døgnkontinuerlig tilstedevakt
innebærer at personellet må oppholde seg på basen
i nær tilknytning til hangaren til enhver tid. Det må derfor
bygges støy-isolerte forlegninger for vaktpersonellet,
slik at det går an å sove/hvile selv
om det pågår aktivitet på basen.
Personell på vakt vil i noe mindre
grad enn i dag kunne delta i daglig arbeide, det kreves derfor ekstra personell
i administrasjon/ledelse.
I dag kan treningsflygning for opplæring
og vedlikehold av kompetanse gjennomføres med helikoptre
og besetninger som har beredskap, med skjerpede krav til reaksjonstid
vil dette ikke være mulig. Treningsflygning må derfor
gjennomføres utenom vakter. Også dette gir en
merkostnad.
I lys av ovenstående er etableringskostnadene
for døgnkontinuerlig tilstedevakt estimert til ca. 100
millioner kroner med dagens materiellpark. Dette inkluderer driftskostnadene
for det første året, og omfatter også oppgradering
av detasjementet på Rygge til en fast base med tilstedevakt.
De årlige driftskostnadene for tilstedevakt er estimert
til ca. 45 millioner kroner. Disse kostnadstallene inkluderer ikke økte
driftskostnader til et økt årlig utdanningsvolum.
Disse er ikke inkludert fordi forutsetningene så langt
ikke er kjent.
Forsvaret har imidlertid ikke praktiske muligheter for å etablere
en tjeneste innenfor de forutsetninger som er skissert i St.meld.
nr. 44, med eksisterende flypark og personelloppsetning:
– Det vil
ikke være mulig å etablere døgnkontinuerlig
tilstedevakt på fem baser med 100 % tilgjengelighet
på fire av disse, samt en base (Rygge) med 85% tilgjengelighet,
uten en betydelig økning av bevilgninger utenom det ordinære forsvarsbudsjettet/ overføring
fra et annet departements budsjett.
– Det vil først være
mulig å implementere døgnkontinuerlig
tilstedevakt som skissert ovenfor med full tyngde ca. 2 år
etter at oppdraget er gitt.
– Forsvaret vil først
kunne etablere eventuelle nye baser ved innføring av enhets-helikopter.
– FD har tidligere informert JD
om at det vil være teknisk mulig å opprette en
sjette base på Florø/Vigra med 85% beredskap
i tillegg til fire på 100% + Rygge på 85%,
forutsatt en betydelig økning av bevilgninger utenom det
ordinære forsvarsbudsjettet. En ny, helhetlig vurdering
av totaliteten mht. materiell og personell tilsier imidlertid at
dette ikke vil være forsvarlig basert på eksisterende materiellpark.
Etableringskostnadene for en ny fast base på Nord-Vestlandet
med tilstedevakt er estimert til ca. 80-100 millioner kroner, samt
ca. 40 millioner kroner i årlig drift.
Ved innføring av enhetshelikopter,
og forutsatt ekstra bevilgninger utover det som ligger til grunn
for 4-årsperioden i Gjennomføringsproposisjonen,
vil Forsvaret kunne etablere en fullverdig tjeneste med 100% beredskap
innenfor de forutsetninger som er skissert i St.meld. nr. 44, med
en betydelig reduksjon i driftskostnader i forhold til dagens materiellpark.
Spørsmål
3
Dersom helikopterbasen
for Nord-Vestlandet skal lokaliseres til Vigra, hvilke økonomiske
og operasjonelle konsekvenser vil det ha?
Det vises til svar på spørsmål
2. For øvrig har det ingen økonomisk eller operasjonell
betydning for Forsvaret om basen på Nord-Vestlandet lokaliseres
til Vigra eller Florø.
Spørsmål
4
Hvis beredskapen på Rygge
flyplass endres fra 85% - 100%, vil det ha konsekvenser
for antall helikoptre og dermed også budsjettmessige konsekvenser?
Det vises til svar på spørsmål
2. 100% beredskap krever stasjonering av minst to helikoptre,
for å sikre at minst ett er teknisk tilgjengelig til enhver
tid. Dette er ikke gjennomførbart med dagens materiellpark,
men kan gjennomføres ved innføring av enhetshelikopter. Planene
for anskaffelse av enhetshelikopter er basert på at Forsvaret
har operatøransvar for 5 baser med 100% beredskap,
herunder Rygge med 2 helikoptre. Dette er grunnlaget for JDs opsjon
på 10 enhetshelikoptre til redningstjenesten. For hver
ny base Forsvaret eventuelt etablerer utover dagens 5, må det
anskaffes 2 nye helikoptre.
Spørsmål
5
a. Hvilke konsekvenser
vil andre valg av helikoptre enn dagens enhetshelikoptre få for
Forsvaret?
Forsvaret gjennomfører et prosjekt
med målsetting å anskaffe en enhetsflåte
med helikoptre for alle Forsvarets behov, inkludert redningstjeneste.
Enhetshelikopterkonseptet gir stor fleksibilitet, bl.a. mulighet
for å redusere det totale antall helikopterskrog fra 29
til 24 for de tre maritime helikopterskvadronene (fregatt, kystvakt
og redningstjeneste). Basert på en anskaffelsespris på ca.
200 millioner kroner pr. helikopter, gir dette en innsparing for
staten på ca. 1 milliard kroner. Enhetshelikopterkonseptet
bygger på felles utdanning, trening og standardisering
av det operative personellet. Dette vil i liten grad la seg gjøre
hvis man velger en annen type helikopter.
Forsvaret ville derfor ikke kunne operere redningshelikoptertjenesten
på den mest rasjonelle måte for Forsvaret og samfunnet
ved valg av annet helikopter enn NH-90 (et slikt valg ville bl.a.
medføre at antall helikoptre til fregattene og Kystvakten
måtte vurderes på nytt og økes, bl.a.
på grunn av andre justisoppgaver, for eksempel i antiterrorsammenheng,
som ikke kan leveres av sivile operatører). Det vises også til
svaret på spm. 7a. Konklusjonen er at dette ville innebære
en vesentlig merkostnad for Forsvarets militære helikoptervirksomhet
både mht. investering og drift. Valg av enhetshelikopter
gir derfor etter Forsvarets oppfatning størst fleksibilitet
og en kostnadseffektiv løsning sett i en helhetlig samfunnsøkonomisk
sammenheng.
Det vil neppe være interessant for
Forsvaret å konkurrere om operatøransvar for nye
baser dersom driften ikke kan baseres på enhetshelikopter,
jf. også svar på spm. 7a.
b. Hvordan vil en kapasitet
på 25 nødstedte innvirke på evnen til
redning og på fleksibiliteten?
NH 90 har kapasitet til 20 nødstedte
(+), men like stor løfteevne som større
helikoptre. Det bør her påpekes at NH-90 var det
helikopter som best tilfredsstilte alle de krav til redningstjenesten
som har fremkommet via Fostervollutvalget og St.meld. nr. 44. Det
vesentlige er ikke hvor mange det er plass til i kabinen, men hvilken
samlet kapasitet helikopteret har. Rekkevidde og utholdenhet/flytid
er variabler som avhenger av hvilken nyttelast helikopteret har
om bord. Dette gjelder for alle flytyper. Et fullastet helikopter
har vesentlig kortere rekkevidde enn et tomt. Et helikopter som kan
ta 25 nødstedte om bord, kan følgelig ikke gjøre dette
på maksimal oppgitt rekkevidde. Kravet om kapasitet på 25
nødstedte vil derfor kun ha relevans innenfor en begrenset
del av dekningsområdet, relativt nær kysten. Delvis
av denne årsak, men også i tilfelle det er behov
for å frakte hardt skadete raskt til sykehus, vil Hovedredningssentralene
ved større ulykker alltid sende ut flere helikoptre. Det
tar lang tid å heise opp 25 personer, det er derfor mer
rasjonelt å bruke flere helikoptre.
Et annet viktig aspekt som taler for enhetshelikoptre, er
samarbeidet med Sjøforsvarets helikopterbærende fartøyer.
Ved større ulykker eller langt til havs vil redningshelikoptrene
kunne lande på kystvaktfartøyer eller på de
nye fregattene for å sette av nødstedte eller for å fylle
drivstoff. Forsvaret har på denne måten et helhetlig
redningskonsept som gir betydelige gevinster og har en betydelig
større rekkevidde for redningsoperasjoner enn ved bruk
av helikopter alene. Store sivile helikoptre vil ikke kunne lande
på fartøyene, og må eventuelt heise ned
nødstedte, noe som vil ta betraktelig lengre tid. En sivil
operatør vil heller ikke ha nødvendig kompetanse
for landing på Sjøforsvarets fartøyer.
Dette setter også klare begrensninger for sivile operatører
ifm. avanserte og krevende redningsoppdrag. Vi vil også nevne
at innføring av store helikoptre med kapasitet til 25 nødstedte
trolig ville kreve kostbare modifiseringer av landingsfasilitetene
på offshoreinstallasjonene.
Spørsmål
6
Dersom den foreløpige
flertallsinnstillingen fra Justiskomiteen blir vedtatt, hvilke overføringer
av budsjettmidler mellom Justisdepartementet og Forsvarsdepartementet
er da nødvendige?
Det er ikke mulig å angi eksakte kostnader
for dette i dagens situasjon. JD bør overta budsjettansvaret
for redningshelikoptertjenesten, men 330 skvadronen er en militær
avdeling hvor ikke alle kostnadsfaktorer i budsjettet nødvendigvis
er relevante i denne sammenheng. Bl.a. gjelder dette andre justisoppdrag
for JD, militære oppdrag og luftambulansetjeneste. Det
må derfor inngås en driftskontrakt mellom JD og
ansvarlig operatør, som er FD, jf. kontrakt om luftambulansetjenesten
som forhandles mellom FD og HD. Bevilgninger til redningshelikoptertjenesten
bør budsjetteres over JDs budsjett hva angår alle
merutgifter som påløper for Forsvaret, herunder
investeringer, drift og kjøp av tjenester utført
av 330 skvadronen. Det eksakte beløpet vil derfor være
avhengig av hvilke tjenester JD vil ønske å kjøpe
fra FD, og hvilke fordelingsnøkler mht. kostnadsfaktorer
som skal legges til grunn.
Vi vil allikevel antyde et tentativt svar. Det
er ikke mulig å kostnadsberegne effektene av å redusere
Forsvarets operatøransvar iht. komiteens forslag innen svarfristen.
Vi forutsetter derfor videreføring av Forsvaret som operatør
på eksisterende baser med eksisterende materiellpark, med
oppgradering av Rygge til en fullverdig base med døgnkontinuerlig
tilstedevakt.
Følgende kostnadselementer må evt.
overføres fra JD til FDs budsjett:
– Årlige
driftskostnader for 330 skvadronen beløper seg til ca.
226 millioner kroner for 2002 (estimert forbruk med dagens materiellpark
og basemønster). Opplysningene er basert på 330
skvadronens totale årlige driftskostnader. Den reelle overføringen
vil bli en prosentdel av dette beløpet, basert på en
omforent fordelingsnøkkel.
– Etableringskostnader for døgnkontinuerlig
tilstedevakt, inkludert oppgradering av Rygge til en fullverdig
base. Dette vil beløpe seg til ca. 100 millioner kroner,
inkludert driftskostnader for det første året.
Dette er en kostnad JD eventuelt vil måtte dekke fullt
ut. Årlig drift vil beløpe seg til ca. 45 millioner
kroner.
– Etableringskostnader for en
ny fast base på Nord-Vestlandet. Dette vil beløpe
seg til fra 80 til 100 millioner kroner. Dette er en kostnad JD
eventuelt vil måtte dekke fullt ut. Årlig drift
vil beløpe seg til ca. 40 millioner kroner.
Vi gjør oppmerksom på at de årlige
driftskostnadene forventes redusert ved innføring av enhetshelikopter.
Spørsmål
7
a. Dersom redningshelikoptertjenesten
eller deler av denne skal konkurranseutsettes, hvordan kan Forsvaret
konkurrere på linje med øvrige aktører?
Konkurranseutsetting, som er et aspekt ved bortsetting,
er et virkemiddel som har til hensikt å effektivisere egen
virksomhet ved å eksponere driften for konkurranse fra
eksterne aktører. Forsvaret har fokusert på bortsetting
av virksomhet som ett av mange omstillingstiltak og søker
aktivt å benytte bortsetting av virksomhet som en finansieringskilde
for modernisering av Forsvaret. Sett i lys av dette er det i Forsvarets
interesse at deler av redningshelikoptertjenesten konkurranseutsettes,
som et virkemiddel for å effektivisere Forsvarets egen
virksomhet. Dette er i tråd med intensjonene bak komiteens
forslag om konkurranseutsetting, og vil kunne medvirke til en effektivisering
også av den virksomhet komiteen har foreslått
videreført med Forsvaret som operatør. Vi er altså i
prinsippet positive til konkurranseutsetting av tjenesten, under forutsetning
av at også Forsvaret gis anledning til å konkurrere.
Det synes på denne bakgrunn fornuftig om basene på Nord-Vestlandet
og Svalbard konkurranseutsettes.
Forsvaret har og vil fortsatt ha en betydelig
driftsorganisasjon for helikoptertjenester, men sivil redningstjeneste
er ikke en av Forsvarets primæroppgaver. Det kan derfor
være hensiktsmessig for staten å konkurranseutsette
denne virksomheten. Dette bør imidlertid forutsette at
Forsvaret, som operatør av tjenesten siden 1973 og en av
de aktuelle fremtidige hovedoperatørene iht. justiskomiteens
forslag, får anledning til å delta i konkurransen
på lik linje med sivile operatører. Dette er en
forutsetning også for å sikre en reell konkurransesituasjon
for de sivile operatørene, som gjør at disse må konkurrere
mot den kvalitet og økonomi Forsvaret faktisk tilbyr i
dag og vil kunne tilby i fremtiden. En slik konkurranse må ta
utgangspunkt i en anbudsinnbydelse fra JD, basert på en
kravspesifikasjon mht. hvilke tjenester som skal leveres.
Forsvaret vil kunne tilby en enhetshelikopterløsning sett
i sammenheng med Forsvarets maritime helikoptre som vil gi en betydelig
gevinst for statens virksomhet sett under ett. Vi vil i denne sammenheng
også henvise til andre justisoppgaver bl.a. ifm. antiterroroperasjoner,
som ikke kan kjøpes av sivile operatører. Dette
er oppgaver som, hvis det ikke blir anskaffet enhetshelikopter til
redningstjenesten, vil kunne kreve et øket antall rent
militære helikoptre eller redusert tilgjengelighet for
antiterror-operasjoner. Jf. også svar på spm. 5.
b. Hvilke konsekvenser
vil konkurranseutsetting ha for Sola flystasjon spesielt?
Konkurranseutsetting av redningshelikopterbasen
på Sola synes lite hensiktsmessig ut fra Stortingets vedtak om å etablere
en base for Forsvarets maritime helikoptre på Sola ifm.
innføring av enhetshelikoptre. Komiteens begrunnelse for å beholde
Forsvaret som operatør på Bodø, Ørlandet
og Rygge var jo nettopp at Forsvaret har aktivitet der. Sola vil
bli Forsvarets største helikopterbase, og vi vil kunne
oppnå en betydelig synergi med de sivile helikoptermiljøene
der. Det ville kunne få konsekvenser for Forsvaret dersom
vi mistet operatøransvaret for denne redningshelikopterbasen.
Dette ville kunne rokke ved forutsetningene for etableringen av
basen for maritime helikoptre, og ville kunne medføre at
hele denne etableringen måtte vurderes på nytt.