Tropisk regnskog er jordas viktigste ressursbase
for biologisk mangfold. Tropisk regnskog dekker i dag 6 pst. av
jordas overflate. 50-80 pst. av alle plante- og dyrearter i verden
finnes i regnskogen. De genetiske ressursene i regnskogen er utgangspunktet
for mange medisiner og vaksiner, og for utvikling av nye medikamenter.
Hvert år ødelegges over 150
000 km2 tropisk skog. Det tilsvarer halve
Norges areal. I løpet av 1990-tallet forsvant 8 pst. av
de tropiske skogsområdene i verden. Avskogingen er størst
i Asia, der nesten 20 pst. av den tropiske skogen ble ødelagt
mellom 1990 og 2000.
Uttaket av tropisk tømmer er i dag
av en karakter og på et nivå som er langt utover
det forsvarlige. Det bør derfor være et klart
mål å redusere forbruket av tropisk trevirke.
Kommersiell tømmerhogst er den viktigste årsaken
til at regnskog og andre tropiske skoger ødelegges, og
mye av hogsten er ulovlig.
En rekke produkter som finnes på markedet
i Norge lages av ødelagt regnskog. Størst forbruk
av tropisk trevirke finnes i byggevaresektoren. Parkett av den tropiske
tresorten merbau er den klart dominerende enkeltvaren som lages
av regnskogtømmer.
Ytterdører og garasjeporter utgjør
den nest største varegruppen der det selges tropisk trevirke.
Blant andre byggevarer som lages av regnskogstømmer
er kryssfiner, listverk, terrassegulv, kjøkkeninnredninger
og baderomsutstyr. En rekke ulike treslag benyttes.
Uttaket av tropisk tømmer er preget
av korrupsjon og ulovlig hogst. I de viktigste eksportlandene er
andelen ulovlig hogst svært høy. 73 pst. av hogsten
i Indonesia er ulovlig, det samme gjelder 80 pst. av hogsten i Brasil og
50 pst. av hogsten i Kamerun. I tillegg kommer at mye av den lovlige
hogsten kan være like uforsvarlig og miljøødeleggende
som den illegale.
Avskogning bidrar til å øke
de globale utslippene av klimagassen karbondioksid (CO2). Bevaring og bærekraftig bruk
av skog er en forutsetning for å klare å møte
klimautfordringen. Behovet for dette understrekes også i
FNs klimakonvensjon og Kyoto-avtalen.
Problemene knyttet til import av tropisk trevirke
er så store at det er legitimt å stille krav til
tømmeret som importeres. Hogsten ødelegger uerstattelige
naturverdier, og tar livsgrunnlaget fra urfolk og andre folkegrupper
som er avhengige av ressursene i skogen for å overleve.
Mangel på markeder og lav etterspørsel
har vært et hovedproblem for de som forsøker å drive
forsvarlig skogsdrift i tropiske områder, særlig
fordi det har vært stor tilgang på uforsvarlig
og delvis ulovlig hogd trevirke til en langt lavere pris. Ved å stille
krav om sertifisering, økes incentivene for en overgang
til en bærekraftig skogsforvaltning.
Det bør være importørene
av trevirke sin oppgave å bevise at varene de selger er
lovlig og forsvarlig hogd, og dette kan gjøres ved å stille
krav om troverdig sertifisering av produktene.
For å oppnå dette må en
skogsertifisering fokusere på produksjonen, det vil si
uttaket og forvaltningen av skogressursene, og ikke kvaliteten på det
eksporterte tømmeret eller de ferdige produktene. Det finnes
internasjonale sertifiseringsordninger hvor kravene er basert på generell
praksis og steds-spesifikk kunnskap om god skogsforvaltning. Kravene
er som oftest mer omfattende enn lokale lover og regler.
Det finnes en internasjonal sertifiseringsordning
for alle skogstyper med tilfredsstillende miljømessige
og sosiale kriterier som heter Forest Stewardship Council (FSC).
Kravene til sertifisering skal være en garanti for at trevirket
hogges lovlig og på en forsvarlig måte, der det
tas hensyn både til miljø og lokale folkegruppers rettigheter
og interesser.
Flere kjøpere av trevirke og papir
fra Norge stiller allerede krav om at produktene skal være
miljøsertifiserte. Norske Skog ønsker for eksempel,
så langt det er mulig, å basere all sin papirproduksjon
på miljøsertifisert virke. Moelven har også valgt å miljøsertifisere sine
produkter, og oppgir hard konkurranse på eksportmarkedene
som begrunnelse for å velge sertifisering.
Et krav om miljøsertifisering av alt
trevirke som importeres og omsettes i Norge vil angå vårt
medlemsskap i Verdens Handelsorganisasjon (WTO), fordi ut-viklingsland
som trenger eksportmuligheter, kan oppleve våre miljøkrav
som handelshindringer.
Det er av avgjørende betydning at myndighetene
i sin konkrete utforming av et slikt tiltak er varsom, slik at man
unngår å møte beskyldninger om at tiltaket
vil utgjøre en diskriminerende handelshindring, men understreker
at tiltaket bidrar til å redde biologisk mangfold og fremme
en bærekraftig utvikling.
Forslaget lyder:
"Stortinget ber Regjeringen innføre
krav om at alt tømmer, trevirke og alle treprodukter som
skal omsettes i Norge må være basert på lovlig
hogst innenfor rammen av økologisk og sosialt forsvarlig
skogsdrift. Dette innebærer at trevirket må være
sertifisert innenfor en troverdig sertifiseringsordning med absolutte
og stedsspesifikke krav til uttaket av tømmer. Ordningen må være åpen
for deltakelse fra alle relevante parter, kontrolleres av en uavhengig
tredjepart, og ta relevante hensyn til biodiversitet, berørte
urfolk og lokal gruppers rettigheter og interesser og være åpen
for innsyn."
Det vises også til spørsmål fra utenrikskomiteen
og svar fra utenriksministeren som er vedlagt.