Det vises til brev fra fungerende leder i utenrikskomiteen
Inge Lønning av 23. oktober 2002, til utenriksminister
Petersen og statsrådene Frafjord Johnson og Brende, hvor
det bes om departementenes vurdering av Dok. nr 8:144 (2001-2002).
Brevet besvares av utenriksministeren på vegne av de tre
statsråder.
Avskoging er et alvorlig internasjonalt problem.
Det er derfor behov for tiltak som kan stanse avskoging og fremme
bærekraftig skogforvaltning. I dag er ulovlig hogst et
stort problem i mange land. Dette øker avskogingsraten,
utarmer det biologiske mangfoldet og fratar myndighetene inntekter
fra virksomheten. Internasjonalt er det enighet om behovet for tiltak
for å sikre bærekraftig uttak av trevirke, styrke
nasjonal håndhevelse av lover og regler knyttet til skogsektoren
og hindre ulovlig internasjonal handel med skogprodukter.
En stor del av verdens skogområder
ligger i den tredje verden. Den fattige delen av verden kan ikke
ta hele belastningen med å opprettholde et biologisk mangfold
og en forsikring mot klimaendringer. Et viktig bidrag fra Norge
og andre industriland som tar trusselen om avskoging alvorlig er
bistand for å fremme en bærekraftig ressursforvaltning
i berørte utviklingsland. Et eksempel er intensjonsavtalen
mellom Indonesia og Norge, der en viktig målsetting er å få slutt
på import av ulovlig hogd tømmer fra Indonesia.
Forslaget i Dok. nr 8:144 (2001-2002) kan deles
i to hovedkomponenter:
(i) tiltak for å hindre omsetning av
tømmer og trevirke som er basert på ulovlig hogst.
(ii) tiltak som fremmer omsetning basert på bærekraftig
skogbruk, hvor frivillige merkeordninger spiller en sentral rolle.
Når det gjelder
det første punktet blir hovedutfordringen å definere
ulovlig hogst, samt hvordan lovlig hogst skal dokumenteres. De fleste
relevante land har nasjonal skoglovgivning som definerer lovlig
hogst. Slike nasjonale definisjoner kan danne grunnlag for arbeidet
med å finne felles definisjoner.
Tiltak som iverksettes fra norsk side må være
i tråd med våre internasjonale forpliktelser på andre
områder. I henhold til våre forpliktelser i GATT
må et eventuelt omsetningsforbud, slik forslaget innebærer,
gjelde for både norsk og importert tømmer. I følge
GATT artikkel XI (1) er det forbud mot å nekte import av
en vare, mens artikkel XX åpner for unntak dersom nærmere bestemte
vilkår er oppfylt. Det innebærer bl.a. at tiltakene
ikke blir anvendt på en måte som medfører
vilkårlig eller uberettiget diskriminering mellom land
hvor de samme forhold gjør seg gjeldende, eller at de ikke vil
innebære skjulte restriksjoner for internasjonal handel.
Regjeringen vil se nærmere på hvordan man kan
få til effektive tiltak mot ulovlig hogd tømmer
som samtidig er utformet slik at de er i samsvar med våre
WTO-forpliktelser.
Når det gjelder
det andre punktet, eksisterer det over 40 frivillige sertifiseringsordninger
for tømmer. Arealet av sertifisert skog er økende,
men det er også store og viktige skogarealer i verden som
ikke omfattes av sertifiseringsordninger. Bare en meget liten andel
av skogen i for eksempel Asia og Afrika er sertifisert. Norske krav
til sertifisering vil kunne være en pådriver for
sertifisering i land som har viktige eksportmarkeder i
Norge. På den annen side kan vi risikere å nekte import
av tømmer og treprodukter også fra områder
i land som har et regelverk for bærekraftig skogforvaltning.
Frivillige sertifiseringsordninger har en viktig
funksjon når det gjelder å fremme omsetning av
tømmer, trevirke og treprodukter som er basert på bærekraftig skogbruk.
Sertifisering er viktig for å få frem tilstrekkelig
informasjon om produktene. Regjeringen vil arbeide for at forbrukerne
skal være i stand til å handle ut fra best mulig
informasjon. Tilsvarende arbeider regjeringen for at statlige virksomheter
aktivt skal ta miljøhensyn i sine innkjøpsrutiner.
Det finnes i dag ingen internasjonale mellomstatlige ordninger
eller regelverk for å vurdere hvorvidt tømmer
er basert på bærekraftig skogsforvaltning. Det eksisterer
heller ingen internasjonal enighet om hva som er lovlig hogd tømmer.
Statlige tiltak for omsetning av tømmer kan ikke baseres
på vurderinger fra frivillige organisasjoner, men må ha
grunnlag i internasjonale mellomstatlige ordninger. Dette er nødvendig for å sikre
at kriteriene er ikke-diskriminerende, etterprøvbare og
i samsvar med våre øvrige internasjonale forpliktelser.
Regjeringen vil på dette grunnlag arbeide
aktivt for å finne multilaterale løsninger som
sikrer lovlig og bærekraftig skogbruk globalt. Vi vil ta
initiativ i FNs skogforum (UNFF), det utvidede arbeidsprogrammet
for skog under Konvensjonen om biologisk mangfold, i FNs matvareorganisasjon
(FAO), Den internasjonale organisasjonen for tropisk tømmer
(ITTO), FNs miljøprogram UNEP og i de pågående
forhandlingene i WTO.
Det foregår nå et betydelig
arbeid innenfor EU når det gjelder sertifisering og mulighetene
for forbud mot ulovlig hogst. Kommisjonen har varslet at den innen utgangen
av 2002 vil legge frem en meddelelse for Rådet med anbefalinger
om felles EU-tiltak mot import av ulovlig hogd tømmer.
Når rapporten fra dette arbeidet foreligger, vil vi identifisere
mulige norske tiltak, samt tiltak som bør inngå i
et bredere europeisk samarbeid. Regjeringen vil om ønskelig
informere utenrikskomiteen om resultatet av analysen. Regjeringen
vil også ta initiativ til et nærmere samarbeid
med EU for å identifisere konstruktive tiltak for å stanse
ulovlig hogst av tømmer og fremme bærekraftig
skogsdrift i alle deler av verden.