I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Likestilling skal være
et mål for samferdselspolitikken. Målet skal være
et likestilt transportsystem, der transportsystemet er utformet
etter både kvinners og menns transportbehov. Kvinner og
menn skal gis samme mulighet til å påvirke transportsystemets utvikling,
utforming og forvaltning og deres vurderinger skal veie like tungt."
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Sigrun Eng, Bjørgulv Froyn, Oddbjørg Ausdal Starrfelt
og Tor-Arne Strøm, frå Høgre, Anne Berit
Andersen, Sverre J. Hoddevik, Hans Gjeisar Kjæstad og leiaren
Petter Løvik, frå Framstegspartiet, Thore A. Nistad
og Kenneth Svendsen, frå Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil
Hansen og Heidi Sørensen, frå Kristeleg Folkeparti,
Odd Holten og Jan Sahl, og frå Senterpartiet, Jorunn Ringstad,
viser til fråsegn frå Samferdselsdepartementet ved
statsråden datert 28. mai 2004 i saka. Fråsegna
er lagt ved innstillinga.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, seier seg
samd i intensjonane i forslaget, og at det vil bli føreteke
ein gjennomgang av transportpolitikkens betydning for likestilling
mellom kjønn. Fleirtalet er samd i dette, men
vil peika på at desse vurderingane må skje løpande.
Fleirtalet vil utover dette vise
til merknader og prioriteringar i samband med behandlinga av St.meld. nr.
24 (2003-2004) Nasjonal transportplan 2006-2015, jf. Innst. S. nr.
240 (2003-2004).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at samferdselspolitikken ikke bare skal legge kjønnsrollene
til grunn ved sine prioriteringer. I samfunnet er det mange utfordringer blant
annet å legge til rette for handikappede og barn. Disse
medlemmer viser derfor til sine forslag og merknader i Innst.
S. nr. 240 (2003-2004) Nasjonal transportplan 2006-2015, hvor det
er tatt hensyn til de forskjellige utfordringer befolkningen som
helhet har.
Komiteen har elles
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget
til å gjere følgjande
vedtak:
Dokument nr. 8:71 (2003-2004) - forslag fra
stortingsrepresentantene Heidi Sørensen, Inga Marte Thorkildsen
og Siri Hall Arnøy om likestilling i transportsektoren
- vert å leggje ved protokollen.
Det vises til brev av 4.05.04, der det blir
bedt om uttalelse til ovennevnte forslag.
Forslaget går både på at
likestilling skal være et selvstendig mål for
transportpolitikken, og på kvinners mulighet til å delta
i utformingen av transportpolitikken.
Likestilt transportsystem
Det heter i forslaget at "Likestilling skal
være et mål for samferdselspolitikken. Målet
skal være et likestilt transportsystem, der transportsystemet
er utformet etter både kvinners og menns transportbehov."
Likestilling mellom menn og kvinner er viktig
på alle politikkområder. Jeg er enig i at likestilingsperspektivet
også skal inngå i vurderingen av tiltak og prioriteringer
i transportsektoren.
Utgangspunktet for utformingen av transportpolitikken
er at den skal være et middel for å nå nasjonale mål
knyttet til verdiskapning og velferd, næringsutvikling
og regional utvikling. For å bidra til å nå disse overordnede
målene er hovedmålet å utvikle et transportsystem
med god framkommelighet, samtidig som hensyn til miljø og
trafikksikkerhet ivaretas. Resultatene av en slik transportpolitikk
kommer både menn og kvinner til gode.
Som det framgår av forslaget kan imidlertid
menn og kvinner uttrykke ulike preferanser med hensyn på hvilke
mål og hensyn de mener er viktige i transportpolitikken.
Det vises til avsnittet til kvinners holdning til samferdsel, der
det heter at "Undersøkelser tyder på at kvinner
i større grad enn menn handler miljøvennlig, og
er generelt mer opptatt av miljøvern og kollektive løsninger".
Det er videre slik at kvinners og menns bruk av transportsystemet
i dag er forskjellig. Årsaken til ulike preferanser gjenspeiler
i hovedsak trolig generelle sosioøkonomiske ulikheter mellom
menn og kvinner. Slik utjevning er et mål for den generelle likestillingspolitikken.
Regjeringens transportpolitikk - slik den er utformet i Stortingsmeldingen
om NTP - bidrar til å legge til rette for kvinners valg
av mer miljøvennlige transportformer. Det er et viktig
mål i NTP å legge til rette for mer miljøvennlig
bytransport - med redusert bilavhengighet og økt kollektivtransport. Dette
bidrar til renere miljø, bedre helse og god arealbruk -
som er viktig for alle innbyggerne.
Det gjøres i NTP rede for hva som oppnås
på viktige områder med den politikken Regjeringen
trekker opp, jf. bl.a. kapittel 11 om virkningsberegninger. Det
vil i praksis være svært krevende å utforme
konkrete mål, med tilhørende indikatorer, for å måle
virkningen av transportpolitikken på menns og kvinners
transportbehov på de områder der disse behovene
over tid ikke er sammenfallende.
I en vurdering av hvilke tiltak som bør
settes inn er det heller ikke hensiktsmessig - og ofte ikke praktisk mulig
- å skille mellom menns og kvinners behov. Det er avgjørende å satse
på de tiltakene som mest effektivt kan nå målene
i transportpolitikken, herunder mål om et mer miljøvennlig
transportsystem. For å styrke næringslivets konkurranseevne
har regjeringen i NTP derfor prioritert investeringer i transportkorridorer
med kapasitetsproblemer og dårlig standard, samt et tilstrekkelig
nivå på drift og vedlikehold. Tilsvarende vil
regjeringen for å legge til rette for en mer miljøvennlig
bytransport prioritere økt kapasitet for jernbanen, bedre
framkommelighet for buss og trikk, og statlig belønning
til byer som viser vilje til å vri lokal transport over
til kollektivtransport.
Deltakelse i planlegging og beslutninger innenfor transportpolitikk
I forslaget heter det at "Kvinner og menn skal
gis samme mulighet for å påvirke transportsystemets utvikling,
uforming og forvaltning og deres vurderinger skal veie like tungt."
Flere kvinner i besluttende posisjoner er viktig
for bredden i planarbeid og annet som har betydning for menns og
kvinners hverdag. Arbeidet med å øke kvinneandelen
gir resultater om enn i varierende grad i de ulike etatene. I forbindelse
med prosjektet "Kvinne, kvalitet og kompetanse i staten", økte
andelen kvinner i ledende stillinger i Samferdselsdepartementet
med underliggende etater fra 10,6 pst. i 1997 til 16,7 pst. i 2002.
Post- og teletilsynet, som er nevnt i dokumentet, hadde som mål å få 29 % kvinner
i ledende stillinger i løpet av prosjektperioden, men kom
vesentlig over dette og hadde 39,1 % kvinnelige ledere
ved periodens slutt. Årsaken til dette antas å være
at kompetansebehovet i denne virksomheten har dreiet fra tekniske
fagområder til de juridiske, økonomiske og administrative områder,
og at kvinner i større grad dermed har søkt seg
til etaten.
Arbeidet med å øke kvinneandelen
fortsetter, og i staten totalt er det fastsatt som nytt mål
at andelen kvinner i ledende stillinger skal være minst
40 pst. innen 01.07.2006
Jeg er enig i forslagstillernes intensjon. Der
det er formålstjenlig skal også transportpolitikken
bidra til likestilling mellom menn og kvinner. Den transportpolitikken
som er trukket opp i NTP tilfredsstiller i stor grad både
menns og kvinners transportbehov. Samtidig vil det være
ytterst krevende å utforme et beslutningssystem der menns
og kvinners eventuelt ulike krav til transportsystemet inngår
som en indikator. Jeg ønsker derfor i forbindelse med forberedende
arbeid til neste rullering av NTP å ta en gjennomgang av
transportpolitikkens betydning for likestilling mellom kjønn.
Det legges i hele transportsektoren vekt på å øke kvinners
deltakelse i planlegging og beslutninger. Dette arbeidet skal fortsette
med sikte på lik deltakelse.
Oslo, i samferdselskomiteen, den 8. juni 2004
Petter Løvik
leiar |
Oddbjørg Ausdal Starrfelt
ordførar |