I Innst. S. nr. 95 (2002-2003) fattet Stortinget
et vedtak der Regjeringen ble bedt om å komme tilbake med en
plan for studentboligbygging. I St.prp. nr. 1 (2003-2004) uttaler
Utdannings- og forskningsdepartementet følgende:
"Som ein del av handsaminga av Innst. S. nr. 95 (2002-2003)
fatta Stortinget et vedtak der Regjeringen vart bede om å komme
tilbake med ein plan for studentboligbygging. Som ei oppfølging
av dette har departementet bede Husbanken sjå nærmare
på kostnadsutviklinga i studentbustadbygginga i dei seinare åra.
Departementet har og bede om ei ekstern vurdering av variasjoner
i dekningsgraden og situasjonen på den private leigemarknaden,
samt mogleg tomgangproblemtatikk, for på den måten å bedre
kunne vurdere behovet for nye studentbustader ved dei ulike studiestadene.
Desse undersøkingane vil gi eit bedre grunnlag for å vurdere
fordelinga av tilsegn om statstøtte i 2004. Departementet
vil vurdere alternative modeller for finansiering av studentbustader."
Det vises til proposisjonen for omtale av:
– Utviklingen
i antall tilsagn til studentboligbygging,
– Studentboligbygging i dag
– Problemstillinger knyttet til
studentboligbygging
Siden dekningsgraden ikke gir et fullgodt bilde
av behovet for nye studentboliger på studiestedet, bør fordelingen
av tilsagn til studentboligbygging i tillegg basere seg på faktorer
som antall utenlandsstudenter, tomgang i eksisterende boliger, antall
tilflyttede studenter og andre særskilte faktorer knyttet
til studiested. Viktig er også situasjonen på det
private leiemarkedet. Studentsamskipnadenes boliger er ment å være
et supplement til det private markedet, og et velfungerende lokalt
privat leiemarked reduserer behovet for studentboliger i regi av
samskipnaden.
Utdannings- og forskningsdepartementet gir i
dag tilskudd til 60 pst. av forhåndsgodkjente byggekostnader,
mens resterende 40 pst. av kostnadene kan finansieres med Husbanklån
med en løpetid på 30 år. En reduksjon
av statstilskuddsandelen vil kunne gi rom for flere tilsagn til
studentboligbygging, men alt annet likt innebærer dette
en høyere husleie for studentene. Husbanken kan nå imidlertid
tilby boliglån med løpetid på 50 år
for utleieboliger. Det foreslås derfor at det gis tilskudd
til 50 pst. av øvre kostnadsgrense mot tidligere 60 pst.
forhåndsgodkjente byggekostnader. Med en løpetid
på lånet på 50 år vil dette
medføre at samskipnadene kan opprettholde tilnærmet
samme nivå på husleien samtidig som flere tilsagn
kan realiseres innenfor samme budsjettramme.
I en kostnadsanalyse lagt frem av Husbanken
mars 2004 pekes det på at skillet i kostnadsnivået
mellom Oslo, Bergen og Trondheim og de øvrige samskipnadene
kan synes noe stort. Husbanken viser til at byggekostnadene har
utjevnet seg gradvis de siste årene ved at kostnadene har
gått opp relativt mer i distriktene enn i sentrale strøk.
Departementet vil derfor foreslå å øke
den øvre kostnadsgrensen fra 350 000 kroner til 400 000
kroner. For Oslo, Bergen og Trondheim gjelder fremdeles kostnadsgrensen
på 500 000 kroner.
En av hovedmålsetningene med tilskuddsordningen er
at den skal bidra til et billigere botilbud for studentene. Det
er derfor viktig at samskipnadene bygger boliger som gir en rimelig
husleie for studentene. Utdannings- og forskningsdepartementet har
ved vurdering av finansieringsmodellen for studentboliger lagt vekt
på at modellen skal være enkel å administrere
og samtidig gi insentiver til kostnadsbesparelser. Det foreslås
en ny modell med to nivåer basert på et fast tilskudd:
Nivå 1 omfatter kostnadsarter som gjelder
selve bygget, og som normalt inngår i alle byggeprosjekter, dvs.
kostnader til planlegging, prosjektering, offentlige avgifter, alle
bygningsmessige og tekniske fag i bygget, heis, samt marginer for
uforutsette kostnader og reserver.
Nivå 2 omfatter alle kostnader på nivå 1,
samt kostnadsarter som vil variere fra prosjekt til prosjekt: Utomhusarbeider,
utendørsanlegg, inventar og utstyr, tomtekostnader, salgskostnader
og finansieringskostnader. Kostnadene i nivå 2 vil således
være prosjektets totale rammekostnad som vil gi grunnlag
for bl.a. beregning av husleie. Kostnader kan ikke overflyttes fra
det ene nivået til det andre og besparelser i byggekostnadene
skal medføre tilsvarende besparelser i totale prosjektkostnader.
Et fast tilskudd vil gi bedre insentiver til kostnadsbesparelser
ved at alle kostnadsreduksjoner medfører høyere
prosentvis andel statstilskudd.
Oslo, Bergen og Trondheim:
Nivå 1: Øvre kostnadsramme
420 000 kroner, fast statstilskudd 210 000 kroner
Nivå 2: Øvre kostnadsramme
500 000 kroner, fast statstilskudd 40 000 kroner til sammen 250
000 kroner
Landet for øvrig:
Nivå 1: Øvre kostnadsramme
330 000 kroner, fast statstilskudd 170 000 kroner
Nivå 2: Øvre kostnadsramme
400 000 kroner, fast statstilskudd 30 000 kroner til sammen 200
000 kroner
Det legges opp til en årlig prisjustering
av tilskuddssatsene og kostnadsrammene i samsvar med den generelle
prisjusteringen på posten.
I en rapport utført av Norges Byggforskningsinstitutt i
november 2000 pekes det på at etterspørselen etter studentboliger
for funksjonshemmede studenter vil øke når tilbudet øker,
og at mangelen på tilrettelagte tilbud kan hindre funksjonshemmede
fra å studere. Tall fra samskipnadene tyder imidlertid
ikke på at dette er tilfellet. Store studentsamskipnader
som Oslo, Trondheim og Agder har de siste årene bygget
et stort antall slike boliger. Til tross for en økning
i antall boliger er kun en liten andel av disse i bruk av funksjonshemmede
studenter i dag. Det er viktig at samskipnadene, i samarbeid med
utdanningsinstitusjonene, gjør funksjonshemmede studenter
oppmerksom på det tilbudet som finnes på de ulike
studiestedene.
Å bygge boliger tilpasset funksjonshemmede
studenter kan være en kostnadsdrivende faktor. Regnskapstall
tyder imidlertid på at det ikke nødvendigvis er betydelig økte
kostnader, dersom dette prosjekteres inn i en tidlig fase i byggeprosjektet.
Utdannings- og forskningsdepartementet vil likevel ikke
videreføre kravet om at 10 pst. av de nye studentboligene
som blir bygd skal være tilrettelagt for funksjonshemmede
studenter. Etter departementets oppfatning bør det være
opp til hver enkelt studentsamskipnad å vurdere behovet
for slike boliger på de ulike studiestedene. Departementet vil
imidlertid understreke viktigheten av at hver studentsamskipnad
har et tilfredsstillende tilbud. Departementet vil derfor pålegge
studentsamskipnader å bygge et tilstrekkelig antall boliger
tilpasset funksjonshemmede studenter ved eventuelle tildelinger
av nye tilsagn. Dette vil bli nærmere spesifisert i Husbanken sine
retningslinjer. Departementet vil også oppfordre alle studentsamskipnader
til å bygge studentboliger med universell utforming i fremtiden.
Departementet vil understreke at husleien på boliger for
funksjonshemmede studenter ikke skal settes høyere enn
det andre studenter betaler for en hybelenhet tilpasset for en person.
Graden av tomgang i studentboligene er svært
varierende mellom samskipnadene og de ulike studiestedene. En viss
periodevis tomgang vil ikke være til å unngå som
følge av at noen studenter slutter midt i semesteret og
at samskipnadene da har problemer med å få leid
ut de ledige hyblene. Norges Byggforskningsinstitutts behovsanalyse
for studentboliger karakteriserer problemet som marginalt og peker
på at det i hovedsak er mindre studiesteder som sliter
med dette problemet. Utdannings- og forskningsdepartementet har
våren 2004 gjort en egen undersøkelse av tomgangsproblematikken.
Her fremkommer det at flere samskipnader har en større
tomgang på sine studentboliger enn det som vil være
normalt. Dette kan være et resultat av den økte
satsingen på studentboligbygging de siste årene
og en større tilgang på boliger på det
private markedet. Tilbakemeldinger fra studentsamskipnadene tyder
på at de studentboligene som er vanskeligst å leie ut
er de som ikke ligger nær sentrum eller studiestedet, samt
boliger der studentene må dele kjøkken og bad. Utdannings-
og forskningsdepartementet vil ved tildeling av tilsagn de neste årene
legge vekt på tomgangsproblematikken for å sikre
at samskipnadene som får tilsagn har et reelt behov for
nye studentboliger.
Studentboliger skal være et supplement
til det private leiemarkedet. Det finnes i dag lite spesifikk kunnskap og
statistikk om studentenes situasjon på boligmarkedet utenfor
samskipnadenes studentboligtilbud. Norges Byggforskningsinstitutt
har imidlertid basert på et utvalg sammenlignet gjennomsnittlig
husleienivå på samskipnadenes boliger med gjennomsnittlig
husleie på det private markedet. Forholdet varierer fra
0,5 til 1,06 mellom samskipnadene. Det er usikkerhet knyttet til
tallene, men de gir indikasjoner på at enkelte samskipnader
har priser som ligger i nærheten eller over det private
markedet. Med utgangspunkt i at samskipnadenes boliger bygges med
en stor andel statstilskudd, må disse boligene forutsettes å virke
prisdempende i markedet.
Noen grupper studenter har større problemer
enn andre med å finne seg bolig på det private
leiemarkedet. Norsk Byggforskningsinstitutt viser i sin studie til at
dette særlig gjelder studenter med barn, funksjonshemmede
studenter og studenter med etnisk minoritetsbakgrunn. Det er derfor
viktig at samskipnadene innretter tilbudet til studenter med et
særskilt behov som har vanskeligheter med å finne
seg bolig på det private leiemarkedet. Videre må samskipnadene
legge til rette for at boliger kan stilles til disposisjon for utvekslingsstudenter.
Ved tildeling av tilsagn til studentboligbygging
har det vært en prioritering å øke dekningsgraden
ved de ulike studiestedene i Norge. Det har derfor ikke blitt gitt
støtte til rehabilitering av eksisterende studentboligmasse,
uavhengig av om denne tidligere er finansiert med statstilskudd
eller ikke. Utdannings- og forskningsdepartementet vil fortsatt
prioritere å øke tilbudet av studentboliger i
Norge, men vil se nærmere på problemstillingene
knyttet til rehabilitering av boliger og komme tilbake til saken.
Regjeringen foreslår at nevnte endringer
gjennomføres og at de foreslåtte endringene trer
i kraft fra og med budsjettåret 2005.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti, Venstre og Kystpartiet slutter seg
til Regjeringens forslag.
Når det gjelder endringer
i kriterier og retningslinjer for bygging av studentboliger, vil komiteens
medlemmer fra Arbeiderpartiet ta stilling til endringene
ved budsjettbehandlingen for 2005.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, ønsker
en modell for finansiering av studentboliger som baseres på låneordninger
i Husbanken uten øremerkede midler via UFDs budsjett, og slik
at alle som bygger bolig etter Husbankens retningslinjer kan får
finansiering.
Disse medlemmer har merket seg
departementets redegjørelse om ny modell for finansiering
av studentboliger og slutter seg subsidiert til forslaget. Tallmaterialet
for 2003 viser fortsatt lav dekning i universitetsbyene Bergen og
Trondheim og disse medlemmer vil derfor øke
posten med 10 mill. kroner og øremerke midlene til studentsamskipandene
i disse to byene.
Disse medlemmer fremmer følgene
forslag:
"I statsbudsjettet for 2004 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
270 | | Studier i utlandet og sosiale
formål for elever og studenter | |
| 75 | Tilskudd til bygging av
studentboliger, kan overføres, forhøyes med | 10 000 000 |
| | fra kr 170 158 000 til
kr 180 158 000" | |
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til vedtak i Innst. S. nr. 95 (2002-2003) hvor Stortinget ba Regjeringen
komme tilbake med en plan for studentboligbygging, og til Budsjett-innst.
S. nr. 12 (2003-2004) hvor stortingsflertallet ba Regjeringen komme
tilbake til Stortinget i Revidert nasjonalbudsjett for 2004 med
en plan for hvordan man skal nå Stortingets mål
om bygging av flere nye studentboliger i året. Planen skulle
også vurdere behovet for boliger tilpasset funksjonshemmede
studenter.
Disse medlemmer registrerer at
Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett for 2004 har fremmet et opplegg
for studentboligbygging, men mener at dette opplegget mangler både
mål og midler for å fremme utbyggingstakten fremover. Disse
medlemmer mener det er viktig at man holder fast ved Stortingets målsetning
om å bygge 1 000 nye boliger i året og om å komme
opp i en dekningsgrad på 20 pst. for alle studentsamskipnader.
Det er i dag store forskjeller på hvor stor dekningsgrad
de ulike samskipnadene har. Disse medlemmer viser
til at Regjeringen opererer med ulike metoder for å beregne
dekningsgraden. Disse medlemmer ser ingen endrede
forutsetninger som skulle tilsi at man bør endre beregningsmetoden,
og mener man må holde fast ved at dekningsgraden beregnes
som den andelen antall hybelenheter utgjør av det gjennomsnittlige
antallet studenter som har betalt semesteravgift et år.
Disse medlemmer går
imot Regjeringens forslag til nytt finansieringssystem for bygging
av studentboliger. I dag finansieres byggekostnadene med 60 pst. statstilskudd
og 40 pst. Husbanklån med en løpetid på 30 år.
Regjeringen foreslår å endre dette til 50 pst.
statstilskudd og 50 pst. Husbanklån med en forlenget løpetid
på 50 år. Disse medlemmer vil påpeke
at et slikt system totalt sett vil øke kostnadene for studentsamskipnadene,
og mener at en slik finansieringsordning vil gjøre bygging,
vedlikehold og utleie av studentboliger mindre forutsigbart og mer
sårbart for rentesvingninger fremover. En innskrenkning
av forhåndstilskuddet og økt løpetid
på lånet vil kunne gi flere boliger på kort
sikt, men på lang sikt skyver man utgifter foran seg og
gjør husleien mer utsatt for renteoppgang. Boliger som
bygges i dag, vil måtte pusses opp om 30 år, og
med 50 års løpetid vil man fremdeles ha låneutgifter
som kan vanskeliggjøre finansiering av vedlikehold. På denne
bakgrunn går disse medlemmer inn for å beholde
dagens finansieringssystem.
Disse medlemmer reagerer også kraftig
på at Regjeringen ikke vil videreføre kravet om
at 10 pst. av studentboligene som bygges skal være tilpasset
funksjonshemmede. Tilgangen på tilpasset bolig er liten
for mange grupper av funksjonshemmede studenter, og dette hindrer
flere funksjonshemmede fra å ta høyere utdanning
og å delta aktivt i et studentmiljø. Disse medlemmer mener
at målet om at 10 pst. av studentboligene som bygges/rehabiliteres
skal ha livsløpsstandard, er viktig for å sikre
alle en lik rett til utdanning, og at dette målet bør
oppfylles ved hvert enkelt studiested.
Disse medlemmer forutsetter at
Regjeringen kommer tilbake med nærmere målsettinger
og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i budsjettet
for 2005 legge inn tilskuddsmidler til bygging av 1 000 nye studentboliger."
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og
Kystpartiet viser til proposisjonen der Regjeringen redegjør
for tilskuddsordningen for studentboliger slik den fungerer i dag. Disse
medlemmer registrerer at Regjeringen fremmer forslag om
større endringer i finansieringssystemet uten at dette
er utredet nærmere. Disse medlemmer stiller spørsmål
ved forslaget om ny definisjonen av dekningsgraden, som etter disse
medlemmers oppfatning vil kunne gi en dekningsgrad som kun
favoriserer heltidsstudenter som fullfører studiet på normert tid,
og ikke gi et riktig bilde av behovet for billige boliger for studentene
ved lærestedene.
Disse medlemmer vil også peke
på at en reduksjon i statstilskuddsandelen og lengre løpetid
på lån gitt av Husbanken, vil med et langsiktig
rentenivå, kunne gi økte kostnader for studentsamskipnadene
og dermed økt husleie for studentene.
Disse medlemmer er imot å endre
kravet om at minst 10 pst. av studentboligene skal være
tilrettelagt for funksjonshemmede, og mener det er altfor tidlig å avgjøre
om dette bidrar til at flere funksjonshemmede tar høyere
utdanning. Det vil med nødvendighet ta noe tid fra boligene
er bygget til tilbudet er gjort kjent og interesserte studenter
er klare til å flytte inn.
Disse medlemmer er imot å foreta
endringer i finansieringssystemet slik Regjeringen foreslår
i proposisjonen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme
tilbake til Stortinget i forbindelse med statsbudsjettet for 2005
med en grundig utredning av finansieringssystemet for studentboliger
og en samlet plan for realisering av flere og billigere studentboliger."