6.8.1 Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

240 studenter forventes uteksaminert fra Politihøgskolen våren 2004. Statistikk pr. 1. mars 2004 viste at det var ca. 200 ledige stillinger i politiet. Noen av disse var ledige bl.a. annet pga. manglende kvalifiserte søkere. Politidistriktene har imidlertid rapportert at flere stillinger holdes vakant pga. budsjettsituasjonen. Dette kan føre til at mange av årets avgangsstudenter får problemer med å skaffe seg jobb når de avslutter studiene ved Politihøgskolen. Det foreslås derfor en styrking av politidistriktenes driftsbudsjetter, slik at det gis mulighet for å ansette i ledige stillinger, tilsvarende 180 årsverk fra høsten 2004.

I tillegg til å styrke driftsbudsjettene for å bidra til å sikre nyutdannede jobb i etaten, er det behov for en styrking av politibudsjettet for delvis å dekke økte utgifter til premie for yrkesskadeforsikringen, som i 2004 øker vesentlig. Ut fra den foreliggende sikkerhetssituasjonen er det dessuten nødvendig å øke aktivitetsnivået, særlig på kontraterror-området.

På denne bakgrunn foreslås det å øke bevilgningen med i alt 65 mill. kroner. Justisdepartementet vil komme tilbake til fordelingen mellom kap. 440 Politidirektoratet - politi- og lensmannsetaten og kap. 441 Oslo politidistrikt til høsten.

Komiteens merknader

Komiteen viser til merknad under pkt. 6.8.6 nedenfor.

6.8.2 Ranet av Norsk Kontantservice i Stavanger

Sammendrag

Ranet av Norsk Kontantservice og drapet på en tjenestemann i Rogaland politidistrikt krever store ressurser i forbindelse med etterforskning og oppfølging. Flere politidistrikter bidrar ved å avgi ressurser, og trenger budsjettmessig kompensasjon for denne avgivelsen. Ressursbehovet i saken går langt ut over de midler som er avsatt til reserver i Rogaland politidistrikt og i Politidirektoratet. Det foreslås derfor en tilleggsbevilgning på 40 mill. kroner. Det samlede bevilgningsbehovet er imidlertid usikkert på nåværende tidspunkt.

Politimesteren i Rogaland har bedt SEFO om å etterforske politiets håndtering av ranet.

Politidirektoratet har nedsatt en hurtigarbeidende gruppe som i slutten av juni blant annet skal ha vurdert behovet for nytt og bedre utstyr til politiet. Bruk av såkalte pansrede kjøretøyer inngår også i denne vurderingen.

Justisdepartementet vil om nødvendig komme tilbake til ovennevnte forhold på egnet måte.

Komiteens merknader

Komiteen tar dette til etterretning.

6.8.3 Overføring av personell fra Oslo politidistrikt til Politiets utlendingsenhet

Sammendrag

I St.prp. nr. 1 (2003-2004) ble det forutsatt at Justisdepartementet skal overføre midler fra kap. 441 Oslo politidistrikt til kap. 440 Politidirektoratet - politi- og lensmannsetaten som en konsekvens av at personell er overført fra Oslo politidistrikt til Politiets utlendingsenhet. Total overføring fra kap. 441 er beregnet til 20 mill. kroner. På grunn av forventet effektivisering av utlendingsforvaltningen foreslås at bevilgningen på kap. 440 post 1 økes med 15 mill. kroner og at bevilgningen på kap. 442 post 1 økes med 5 mill. kroner mot en reduksjon på totalt 20 mill. kroner på kap. 441 post 1, jf. omtale under kap. 441 post 1 og kap. 442 post 1.

Komiteens merknader

Komiteen viser til merknad under pkt. 6.8.6 nedenfor.

6.8.4 Overføring til Politihøgskolen

Sammendrag

For å dekke nødvendige utgifter under kap. 442 Politihøgskolen foreslås det å omdisponere 1 mill. kroner fra kap. 440 post 1 til kap. 442 post 1, jf. omtale under kap. 442 post 1. Omdisponeringen dekkes av sentralt tilbakeholdte midler og vil ikke få negative konsekvenser for driftsbevilgningen til politi- og lensmannsetaten.

Komiteens merknader

Komiteen viser til merknad under pkt. 6.8.6 nedenfor.

6.8.5 Prosjektet "Snu unge lovbrytere"

Sammendrag

Det foreslås å samle midlene til prosjektet "Snu unge lovbrytere" på kap. 440. Som følge av dette foreslås det å øke bevilgningen på kap. 440 post 1 med 1 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon av bevilgningen under kap. 430 post 1, jf. omtale under kap. 430.

Komiteens merknader

Komiteen viser til merknad under pkt. 6.8.6 nedenfor.

6.8.6 Samlet bevilgningsforslag

Sammendrag

Samlet forslag om tilleggsbevilgning for kap. 440 post 1 blir etter dette 120 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag om å øke bevilgningen under kap. 440 post 1 med i alt 120,0 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener det er positivt at Regjeringen gjennom Revidert nasjonalbudsjett oppretter nye stillinger til uteksaminerte politistudenter.

Disse medlemmer viser til at Politidirektoratet har utarbeidet et forslag til ny modell for fordeling av stillingshjemler i politiet, basert på en rapport fra konsulentfirmaet Furst & Høvestad. Regjeringen varslet i St.prp. nr. 1 (2003-2004) at den ville komme tilbake til oppfølging av modellen i forbindelse med statsbudsjettet for 2005. Disse medlemmer vil understreke at det må være en forutsetning at utjevning av ressurser mellom politidistriktene skal skje over tid gjennom opprettelse av nye stillinger, ikke ved en storstilt flytting av stillinger mellom politidistriktene. Et mål med politireformen var å frigjøre flere politifolk til operativt politiarbeid i nærmiljøet, derfor er det viktig at vi ikke svekker politiets tilstedeværelse over hele landet.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Kystpartiet er positive til at det legges til rette for at flere av politistudentene skal kunne tilbys jobb etter endt utdanning. Disse medlemmer mener likevel at det foreslåtte beløp ikke er høyt nok og foreslår derfor at posten økes med 20 mill. kroner utover Regjeringens forslag.

Disse medlemmer forutsetter at de økte bevilgninger benyttes til aktivt politiarbeid og slik benyttes til aktiv kriminalitetsforebygging og -bekjempelse.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er meget bekymret over Regjeringens såkalte satsing på å redusere kriminaliteten i samfunnet. Slik disse medlemmer ser det er det faktisk sett det motsatte som skjer gjennom Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett.

Disse medlemmer registrerer at beregnede økte inntekter er 233 mill. kroner mens faktiske økninger innen sektoren er på 66,3 mill. kroner. Med andre ord bidrar justissektoren med ca. 167 mill. kroner til "fellesskapet".

Disse medlemmer tar avstand fra en slik måte å unndra seg ansvar og mener at konsekvensen blir enda større avstand mellom publikum og justissektoren.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2004 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

440

Politidirektoratet – politi- og lensmannsetaten (jf. kap. 3440)

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 441 post 1, forhøyes med

140 000 000

fra kr 5 649 733 000 til kr 5 789 733 000"

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti er tilfredse med at Regjeringa foreslår økte bevilgninger til politiet slik at 180 årsverk kan tilføres etaten, og slik at de store merutgiftene Rogaland og andre politidistrikter har hatt som en følge av ranet og drapet på en politimann i Stavanger i april, kan kompenseres. Videre er disse medlemmer fornøyde med at Politidirektoratet vil vurdere behovet for pansrede kjøretøyer i etaten.

Disse medlemmer vil samtidig uttrykke sin misnøye med tre forhold: For det første at bare 5 av 27 politidistrikter har en familievoldskoordinator på heltid. Sosialistisk Venstreparti vil komme tilbake til dette i et forslag seinere i år. For det andre mener disse medlemmer det må satses mer på Rådgivningskontorene for Kriminalitetsofre (RKK), og det fremmes derfor forslag om å øke bevilgningene til disse kontorene med 1,5 mill. kroner for å sikre etableringen av nytt kontor i Bergen. Kriminalitetsofre i Norge har etter disse medlemmers syn et elendig tilbud fra det offentlige både med hensyn til behovet for informasjon og ivaretakelse på andre måter.

Disse medlemmer har hele tiden vært motstandere av at offentlige midler brukes til stående vakthold utenfor den amerikanske og den israelske ambassade i Oslo. I 2003 ble det brukt 121 mill. kroner til ambassadevakthold i Oslo. Disse medlemmer viser til brevet av 11. februar 2003 fra utenriksminister Petersen til justisminister Dørum, der det eksplisitt bes om at man tar hensyn til amerikanske følelser ved vurderingen av hva som trengs for å ivareta ambassadens sikkerhet, stikk i strid med politifaglige vurderinger. Disse medlemmer mener Oslo-borgernes behov for trygghet burde være viktigere enn amerikanernes behov for symbolsk vakthold utenfor sin ambassade. Derfor er det med glede disse medlemmer registrerer at det nå vil komme en endring som gjør vaktholdet billigere, mer effektivt og som vil redusere slitasjen på politibetjentene i Oslo.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 1,5 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende 121,5 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2004 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

440

Politidirektoratet - politi- og lensmannsetaten (jf. kap. 3440):

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 441, post 1, forhøyes med

121 500 000

fra kr 5 649 733 000 til kr 5 771 233 000"

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Kystpartiet viser til at meningen med politireformen var et bedre politi, ikke et billigere. Intensjonen var å frigjøre personell fra skrivebordsarbeid og til operativ tjeneste. Erfaringene så langt med politireformen er ikke i tråd med forventningene. På svar fra Senterpartiets stortingsgruppe oppgir Politidirektoratet at det som følge av politireformen er "frigjort" 414 stillinger, men at en betydelig del av denne gevinsten er redusert som følge av innføringen av en femte ferieuke. Kombinert med trange økonomiske rammer, har politidistriktene nå kommet i en situasjon med mange vakante stillinger. På denne bakgrunn er det positivt at Regjeringen foreslår å øke rammene.

Disse medlemmer vil likevel peke på at Senterpartiet og Kystpartiet ved behandlingen av statsbudsjettet for inneværende år foreslå 100 mill. kroner mer til politi og lensmannsetaten, enn det som ble resultatet av forliket mellom Arbeiderpartiet og regjeringspartiene.

Disse medlemmer ser på Regjeringens forslag til ekstrabevilgning til politi- og lensmannsetaten som en erkjennelse av at Regjeringen har bevilget for stramme budsjettet for etaten. Men selv om etaten nå får mulighet til å tilsette politifolk i de vakante stillingene, så trengs det fortsatt en ytterligere styrking av politi- og lensmannsetaten. Derfor vil disse medlemmer foreslå å øke kap. 440 post 1 med 50 mill. kroner ut over Regjeringens forslag.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2004 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

440

Politidirektoratet - politi- og lensmannsetaten (jf. kap. 3440):

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 441 post 1, forhøyes med

170 000 000

fra kr 5 649 733 000 til kr 5 819 733 000"