240 studenter forventes uteksaminert fra Politihøgskolen
våren 2004. Statistikk pr. 1. mars 2004 viste at det var
ca. 200 ledige stillinger i politiet. Noen av disse var ledige bl.a.
annet pga. manglende kvalifiserte søkere. Politidistriktene
har imidlertid rapportert at flere stillinger holdes vakant pga.
budsjettsituasjonen. Dette kan føre til at mange av årets
avgangsstudenter får problemer med å skaffe seg
jobb når de avslutter studiene ved Politihøgskolen.
Det foreslås derfor en styrking av politidistriktenes driftsbudsjetter,
slik at det gis mulighet for å ansette i ledige stillinger,
tilsvarende 180 årsverk fra høsten 2004.
I tillegg til å styrke driftsbudsjettene
for å bidra til å sikre nyutdannede jobb i etaten,
er det behov for en styrking av politibudsjettet for delvis å dekke økte
utgifter til premie for yrkesskadeforsikringen, som i 2004 øker vesentlig.
Ut fra den foreliggende sikkerhetssituasjonen er det dessuten nødvendig å øke
aktivitetsnivået, særlig på kontraterror-området.
På denne bakgrunn foreslås
det å øke bevilgningen med i alt 65 mill. kroner.
Justisdepartementet vil komme tilbake til fordelingen mellom kap.
440 Politidirektoratet - politi- og lensmannsetaten og kap. 441 Oslo
politidistrikt til høsten.
Komiteen viser til merknad under
pkt. 6.8.6 nedenfor.
Ranet av Norsk Kontantservice og drapet på en tjenestemann
i Rogaland politidistrikt krever store ressurser i forbindelse med
etterforskning og oppfølging. Flere politidistrikter bidrar
ved å avgi ressurser, og trenger budsjettmessig kompensasjon
for denne avgivelsen. Ressursbehovet i saken går langt
ut over de midler som er avsatt til reserver i Rogaland politidistrikt
og i Politidirektoratet. Det foreslås derfor en tilleggsbevilgning
på 40 mill. kroner. Det samlede bevilgningsbehovet er imidlertid
usikkert på nåværende tidspunkt.
Politimesteren i Rogaland har bedt SEFO om å etterforske
politiets håndtering av ranet.
Politidirektoratet har nedsatt en hurtigarbeidende gruppe
som i slutten av juni blant annet skal ha vurdert behovet for nytt
og bedre utstyr til politiet. Bruk av såkalte pansrede
kjøretøyer inngår også i denne
vurderingen.
Justisdepartementet vil om nødvendig
komme tilbake til ovennevnte forhold på egnet måte.
Komiteen tar dette til etterretning.
I St.prp. nr. 1 (2003-2004) ble det forutsatt
at Justisdepartementet skal overføre midler fra kap. 441
Oslo politidistrikt til kap. 440 Politidirektoratet - politi- og lensmannsetaten
som en konsekvens av at personell er overført fra Oslo
politidistrikt til Politiets utlendingsenhet. Total overføring
fra kap. 441 er beregnet til 20 mill. kroner. På grunn
av forventet effektivisering av utlendingsforvaltningen foreslås
at bevilgningen på kap. 440 post 1 økes med 15
mill. kroner og at bevilgningen på kap. 442 post 1 økes
med 5 mill. kroner mot en reduksjon på totalt 20 mill.
kroner på kap. 441 post 1, jf. omtale under kap. 441 post
1 og kap. 442 post 1.
Komiteen viser til merknad under
pkt. 6.8.6 nedenfor.
For å dekke nødvendige utgifter
under kap. 442 Politihøgskolen foreslås det å omdisponere
1 mill. kroner fra kap. 440 post 1 til kap. 442 post 1, jf. omtale under
kap. 442 post 1. Omdisponeringen dekkes av sentralt tilbakeholdte
midler og vil ikke få negative konsekvenser for driftsbevilgningen
til politi- og lensmannsetaten.
Komiteen viser til merknad under
pkt. 6.8.6 nedenfor.
Det foreslås å samle midlene
til prosjektet "Snu unge lovbrytere" på kap. 440. Som følge
av dette foreslås det å øke bevilgningen
på kap. 440 post 1 med 1 mill. kroner mot en tilsvarende
reduksjon av bevilgningen under kap. 430 post 1, jf. omtale under
kap. 430.
Komiteen viser til merknad under
pkt. 6.8.6 nedenfor.
Samlet forslag om tilleggsbevilgning for kap.
440 post 1 blir etter dette 120 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag om å øke
bevilgningen under kap. 440 post 1 med i alt 120,0 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
det er positivt at Regjeringen gjennom Revidert nasjonalbudsjett
oppretter nye stillinger til uteksaminerte politistudenter.
Disse medlemmer viser til at
Politidirektoratet har utarbeidet et forslag til ny modell for fordeling
av stillingshjemler i politiet, basert på en rapport fra
konsulentfirmaet Furst & Høvestad. Regjeringen
varslet i St.prp. nr. 1 (2003-2004) at den ville komme tilbake til oppfølging
av modellen i forbindelse med statsbudsjettet for 2005. Disse
medlemmer vil understreke at det må være
en forutsetning at utjevning av ressurser mellom politidistriktene
skal skje over tid gjennom opprettelse av nye stillinger, ikke ved
en storstilt flytting av stillinger mellom politidistriktene. Et
mål med politireformen var å frigjøre
flere politifolk til operativt politiarbeid i nærmiljøet,
derfor er det viktig at vi ikke svekker politiets tilstedeværelse
over hele landet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet er positive til at det legges til rette for
at flere av politistudentene skal kunne tilbys jobb etter endt utdanning. Disse
medlemmer mener likevel at det foreslåtte beløp
ikke er høyt nok og foreslår derfor at posten økes
med 20 mill. kroner utover Regjeringens forslag.
Disse medlemmer forutsetter at
de økte bevilgninger benyttes til aktivt politiarbeid og
slik benyttes til aktiv kriminalitetsforebygging og -bekjempelse.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
meget bekymret over Regjeringens såkalte satsing på å redusere
kriminaliteten i samfunnet. Slik disse medlemmer ser
det er det faktisk sett det motsatte som skjer gjennom Regjeringens
forslag til Revidert nasjonalbudsjett.
Disse medlemmer registrerer at
beregnede økte inntekter er 233 mill. kroner mens faktiske økninger innen
sektoren er på 66,3 mill. kroner. Med andre ord bidrar
justissektoren med ca. 167 mill. kroner til "fellesskapet".
Disse medlemmer tar avstand fra
en slik måte å unndra seg ansvar og mener at konsekvensen
blir enda større avstand mellom publikum og justissektoren.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2004 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
440 | | Politidirektoratet – politi-
og lensmannsetaten (jf. kap. 3440) | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes
under kap. 441 post 1, forhøyes med | 140 000 000 |
| | fra kr 5 649 733 000 til
kr 5 789 733 000" | |
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti er
tilfredse med at Regjeringa foreslår økte bevilgninger
til politiet slik at 180 årsverk kan tilføres
etaten, og slik at de store merutgiftene Rogaland og andre politidistrikter
har hatt som en følge av ranet og drapet på en
politimann i Stavanger i april, kan kompenseres. Videre er disse
medlemmer fornøyde med at Politidirektoratet vil
vurdere behovet for pansrede kjøretøyer i etaten.
Disse medlemmer vil samtidig
uttrykke sin misnøye med tre forhold: For det første
at bare 5 av 27 politidistrikter har en familievoldskoordinator
på heltid. Sosialistisk Venstreparti vil komme tilbake
til dette i et forslag seinere i år. For det andre mener disse medlemmer det
må satses mer på Rådgivningskontorene
for Kriminalitetsofre (RKK), og det fremmes derfor forslag om å øke
bevilgningene til disse kontorene med 1,5 mill. kroner for å sikre
etableringen av nytt kontor i Bergen. Kriminalitetsofre i Norge
har etter disse medlemmers syn et elendig tilbud
fra det offentlige både med hensyn til behovet for informasjon og
ivaretakelse på andre måter.
Disse medlemmer har hele tiden
vært motstandere av at offentlige midler brukes til stående
vakthold utenfor den amerikanske og den israelske ambassade i Oslo.
I 2003 ble det brukt 121 mill. kroner til ambassadevakthold i Oslo. Disse
medlemmer viser til brevet av 11. februar 2003 fra utenriksminister Petersen
til justisminister Dørum, der det eksplisitt bes om at
man tar hensyn til amerikanske følelser ved vurderingen
av hva som trengs for å ivareta ambassadens sikkerhet,
stikk i strid med politifaglige vurderinger. Disse medlemmer mener
Oslo-borgernes behov for trygghet burde være viktigere
enn amerikanernes behov for symbolsk vakthold utenfor sin ambassade. Derfor
er det med glede disse medlemmer registrerer at det
nå vil komme en endring som gjør vaktholdet billigere,
mer effektivt og som vil redusere slitasjen på politibetjentene
i Oslo.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 1,5 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende
121,5 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2004 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
440 | | Politidirektoratet - politi-
og lensmannsetaten (jf. kap. 3440): | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes
under kap. 441, post 1, forhøyes med | 121 500 000 |
| | fra kr 5 649 733 000 til
kr 5 771 233 000" | |
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og
Kystpartiet viser til at meningen med politireformen var
et bedre politi, ikke et billigere. Intensjonen var å frigjøre
personell fra skrivebordsarbeid og til operativ tjeneste. Erfaringene
så langt med politireformen er ikke i tråd med
forventningene. På svar fra Senterpartiets stortingsgruppe
oppgir Politidirektoratet at det som følge av politireformen
er "frigjort" 414 stillinger, men at en betydelig del av denne gevinsten
er redusert som følge av innføringen av en femte
ferieuke. Kombinert med trange økonomiske rammer, har politidistriktene
nå kommet i en situasjon med mange vakante stillinger.
På denne bakgrunn er det positivt at Regjeringen foreslår å øke
rammene.
Disse medlemmer vil likevel peke
på at Senterpartiet og Kystpartiet ved behandlingen av
statsbudsjettet for inneværende år foreslå 100
mill. kroner mer til politi og lensmannsetaten, enn det som ble
resultatet av forliket mellom Arbeiderpartiet og regjeringspartiene.
Disse medlemmer ser på Regjeringens
forslag til ekstrabevilgning til politi- og lensmannsetaten som en
erkjennelse av at Regjeringen har bevilget for stramme budsjettet
for etaten. Men selv om etaten nå får mulighet
til å tilsette politifolk i de vakante stillingene, så trengs
det fortsatt en ytterligere styrking av politi- og lensmannsetaten.
Derfor vil disse medlemmer foreslå å øke
kap. 440 post 1 med 50 mill. kroner ut over Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2004 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
440 | | Politidirektoratet - politi-
og lensmannsetaten (jf. kap. 3440): | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes
under kap. 441 post 1, forhøyes med | 170 000 000 |
| | fra kr 5 649 733 000 til
kr 5 819 733 000" | |