Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at det opprettes en psykiatrisk ambulansetjeneste i samtlige regionale helseforetak etter modell fra Helse Bergen."
Som bakgrunn for forslaget viser forslagsstillerne til lov om psykisk helsevern § 3-1 som inneholder bestemmelser om tvungent psykisk helsevern, og politiloven § 12 som fastslår at politiet skal hjelpe eller sørge for hjelp til syke personer som ikke er i stand til å ta vare på seg selv når ingen pårørende eller andre ansvarlige er til stede og kan ta seg av dem. Forslagsstillerne påpeker at det oppleves som stigmatiserende både for pasienten og de pårørende når politiet henter psykiatriske pasienter, og mener at helsevesenet er ansvarlig når det gjelder transport av psykiatriske pasienter.
Det vises videre til § 14 i forskrift om krav til akuttmedisinsk tjeneste utenfor sykehus som sier at de regionale helseforetakene skal sørge for at personer som oppholder seg innen helseregionen, tilbys nødvendige ambulansetjenester, og til merknad til § 14 som fastslår at psykiatriske pasienter skal likestilles med somatiske pasienter.
Forslagsstillerne framholder at Helse Bergen 1. mai 2005 innførte en spesiell transporttjeneste for psykiatriske pasienter. Bilen er sivil og er registrert som utrykningskjøretøy. Den kjøres av ambulansepersonell som kan yte førstehjelp ved akutte situasjoner, men den er ikke å betrakte som en ambulanse. Dersom det må benyttes maktmidler for å få pasienten med til sykehus, nyttes assistanse fra sivilt politi.
Det uttales at politiet i Bergen gjennom dette blir avlastet med om lag 1 100 utrykninger i året.
Det opplyses at prosjektet koster om lag 5 mill. kroner i året, men at Helseregion Vest sparer 1,5 mill. kroner, og politiet sparer store ressurser. Operativt er ordningen underlagt AMK-Bergen og driftsmessig organisert som en egen enhet under Psykiatrisk akuttmottak. Forskrift om krav til akuttmedisinske tjenester utenfor sykehus og lov om psykisk helsevern ligger til grunn for tjenesten.
Personellgruppen knyttet til tjenesten består av sju faste ambulansesjåfører som rullerer, og et psykiatripersonell bestående av fire fast ansatte med pleiefaglig utdannelse og bakgrunn. Bilen er alltid bemannet med tre personer: én sjåfør og to personer med psykiatrisk bakgrunn. Alle oppdrag meldes gjennom AMK-Bergen, som vurderer hvilke oppdrag som skal prioriteres.
Forslagsstillerne mener erfaringene viser at tjenesten har fungert, og at pasienter som omfattes av § 3-1 i lov om psykisk helsevern, får bedre oppfølging.
Forslagsstillerne har vært i kontakt med Hordaland politidistrikt, Psykiatrisk divisjon ved Haukeland Universitetssjukehus og AMK-sentralen i Helseregion Vest. Det uttales at samtlige instanser som er berørt av ordningen, har positive tilbakemeldinger.
Det er forslagsstillernes syn at en slik ordning er svært nyttig for de berørte parter, og at det derfor bør bli en ordning som videreføres til alle regionale helseforetak.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Jan Bøhler, Sonja Mandt-Bartholsen, Gunn
Olsen og Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen,
Vigdis Giltun og lederen Harald T. Nesvik, fra Høyre, Inge
Lønning og Sonja Irene Sjøli, fra Sosialistisk
Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen, fra Kristelig Folkeparti, Laila
Dåvøy, fra Senterpartiet, Rune J. Skjælaaen,
og fra Venstre, Gunvald Ludvigsen, deler forslagsstillernes
vurdering om at pasienter med psykiske lidelser så langt
som mulig bør fremstilles for psykisk helsevern uten bruk
av tvang og uniformert politi. Det er avgjørende at pasienter
med psykiske lidelser blir møtt av kvalifisert helsepersonell i
alle ledd av behandlingsforløpet, også under syketransport.
Det er etter komiteens mening ikke akseptabelt at
politiet må bistå med syketransport i fravær
av mer egnede tilbud. Komiteen viser til forskrift
om akuttmedisinske tjenester § 14 som fastslår
at de regionale helseforetakene skal sørge for nødvendige
ambulansetjenester. Det følger av merknadene til loven
at ambulansetjenesten også omfatter syketransport for pasienter
med psykiske lidelser.
Komiteen deler forslagsstillernes
vurdering om at Helse Bergen har ivaretatt dette ansvaret på en
god måte.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, mener imidlertid
det er viktig at de enkelte helseforetakene har frihet til å organisere
tilbudet i samsvar med lokale forhold.
Komiteen forutsetter
at helse- og omsorgsministeren påser at helseforetakene
ivaretar sin plikt til å sørge for egnede ambulansetjenester
for psykisk syke.
På denne bakgrunn foreslår komiteens
flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk
Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre,
at forslaget vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at statsråd Sylvia Brustad i brev av 7. april
2006 til komiteen uttaler at hun ikke finner det hensiktsmessig å instruere
de regionale helseforetakene med hensyn til hvordan de konkret organiserer
sine tjenester. Disse medlemmer har imidlertid merket
seg at statsråden uttaler seg positivt hva gjelder måten
en har valgt å organisere sin ambulansetjeneste på i
Bergen. I det omtalte brev fra statsråden til komiteen
uttales følgende:
"Det er et viktig utgangspunkt at psykisk helsevern må organisere
seg slik at det også underbygger samarbeidet med andre
aktører, herunder politiet. Den psykiatriske ambulansetjenesten
i Bergen har på mange måter løst en del
utfordringer som helsetjenesten i Bergen har stått overfor
både når det gjelder håndtering av mennesker
i akutte psykiske krisesituasjoner generelt og i forhold til politiet
spesielt. Denne erfaringen er viktig å ta med seg også for
andre."
Disse medlemmer mener det er
viktig at også andre helseforetak får på plass
denne typen ordninger særlig knyttet opp til befolkningstette
områder. Det er åpenbart at det finnes områder
innenfor alle landets fem helseregioner som oppfyller dette kriteriet. Disse medlemmer vil
vise til at forslaget tar opp i seg både de problemer som
oppstår for pasientene og eventuelt deres pårørende
som opplever at det er politiet, gjerne sammen med helsepersonell,
som står på døren når situasjonen
er der, og de problemer som politiet har ved til stadighet å måtte
bruk tid og ressurser til oppgaver som helt tydelig hører
inn under helsetjenesten.
Forslaget innebærer ikke at politiet
ikke skal bistå i vanskelige situasjoner. Det kan imidlertid
i dag virke som om politiets utrykning i visse områder
nærmest er hovedregelen som følge av at en ikke
har et opplegg innen helsetjenesten som kan fange opp slike situasjoner. Disse
medlemmer mener en må tilstrebe at det er helsetjenesten
selv som i størst mulig grad skal takle dette. Disse
medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at det opprettes en psykiatrisk ambulansetjeneste i samtlige
regionale helseforetak etter modell fra Helse Bergen."
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Stortinget ber Regjeringen sørge for
at det opprettes en psykiatrisk ambulansetjeneste i samtlige regionale helseforetak
etter modell fra Helse Bergen.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Høyre,
Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og
Venstre.
Komiteen viser til
dokumentet og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:47 (2005-2006) - forslag fra
stortingsrepresentantene Robert Eriksson, Harald T. Nesvik, Vigdis
Giltun og Jan Arild Ellingsen om å opprette psykiatrisk
ambulansetjeneste i samtlige regionale helseforetak etter modell
fra Helse Bergen - vedlegges protokollen.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 9. mai 2006
Harald T. Nesvik
leder |
Inge Lønning
ordfører |