Regjeringen vil legge fram en stortingsmelding
om distrikts- og regionalpolitikken før sommeren 2006.
Stortingsmeldingen vil inneholde en konkretisering av
hvordan Regjeringen vil arbeide for å fremme målene
i distrikts- og regionalpolitikken i inneværende stortingsperiode.
Det er et hovedmål for Regjeringen å bidra til økt
tilflytting til distriktene.
Regjeringen vil høsten 2006 legge fram
en stortingsmelding om hovedstaden.
EU-kommisjonen og EFTAs overvåkingsorgan, ESA,
har vedtatt nye retningslinjer for regionalstøtte for EØS-landene
som skal gjelde fra 1. januar 2007 til 31. desember
2013. Retningslinjene setter ytre rammer for hva landene kan gi
av regionalt begrunnet offentlig støtte til næringslivet.
Det nye regelverket for regionalstøtte åpner
for å gjeninnføre differensiert arbeidsgiveravgift
som et virkemiddel i områder med svært lav befolkningstetthet.
Regjeringen arbeider for å gjeninnføre
den differensierte arbeidsgiveravgiften i et så stort omfang
som mulig fra 1. januar 2007.
Regjeringen arbeider også for
fullt med å lage gode alternative ordninger for
de kommunene som eventuelt ikke får gjeninnført
differensiert arbeidsgiveravgift.
Ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift
og virkeområdet for de distriktspolitiske virkemidlene
vil bli nærmere omtalt i stortingsmeldingen for distrikts- og
regionalpolitikken som legges frem før sommerferien.
Kommunal- og regionaldepartementet arbeider
med en odelstingsproposisjon med forslag til ny bygnings- og gjennomføringsdel
av plan- og bygningsloven. Proposisjonen planlegges lagt fram høsten
2007.
Hovedhensikten med lovreformen er å effektivisere og
forenkle byggesaksbehandlingen, og forbedre måloppnåelsen
i loven.
Kommunal- og regionaldepartementet forbereder forslag
til enkelte endringer i teknisk forskrift til plan- og bygningsloven.
Forslagene vil i noen grad berøre kommunene som bygningsmyndighet,
men vil i hovedsak få konsekvenser for kommunene som bygningseiere
og som eiere av VA-anlegg. Endringsforslagene vil sendes på høring
i løpet av 2006 med sikte på ikrafttreden 1. januar
2007.
I 2006 er ordningen utvidet til å omfatte
alle bygningsmessige arbeider vedrørende kirkebygg, også nybygg
og påbygg.
Hovedprinsippet om ferdigstilling innen utgangen
av 2007 gjelder fortsatt, men etter en forskriftsendring kan det
søkes om inntil 6 måneders utsettelse på ferdigstilling
av prosjekter ut over 2007 der særskilte forhold gjør
det nødvendig.
Strategien "På vei til egen bolig"
ble igangsatt 1. januar 2005. Departementet vil forsterke
innsatsen i strategien. Spesielt skal arbeidet med å avvikle
hospits og andre midlertidige botilbud av lav kvalitet som tilbys
bostedsløse forsterkes i 2007.
Stortinget vedtok den 26. april 2005
anmodningsvedtak nr. 332 til Regjeringen, som lyder:
"Stortinget ber Regjeringen på egnet måte
informere Stortinget om utformingen av forskrift om utbyggingsavtaler
før lov og forskrift trer i kraft (jf. Innst. O. nr. 73
og Ot.prp. nr. 22 (2004-2005))."
Kommunal- og regionaldepartementet fastsatte 20. april
2006 forskrift om avgrensning av bruk av utbyggingsavtaler, som
avskjærer adgangen til å inngå utbyggingsavtaler
som forplikter utbyggere til å besørge eller bekoste
sosial infrastruktur. Lov og forskrift trer i kraft 1. juli
2006.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg
til Regjeringens framlegg og har for øvrig ingen merknad.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener det er på høy
tid at hovedstadens rammebetingelser tas opp til debatt, og er opptatt
av at Oslo fritt skal kunne utvikle seg til å bli en dynamisk
storby uten at storting og regjering hindrer denne prosessen. Disse
medlemmer viser til at storbyenes rolle i verdensøkonomien
blir stadig viktigere i takt med at en stor og voksende andel av
verdiskapingen finner sted innen tjenesteytende sektor, og mener
at konkurransedyktige norske storbyer vil bety svært mye
for Norges konkurranseevne internasjonalt. Disse medlemmer håper
Regjeringen i hovedstadsmeldingen går bort ifra de tradisjonelle
ideene om at urbanisering er negativt, og isteden anerkjenner storbyenes
rolle som vekstmotor i norsk økonomi.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet påpeker
at Oslo kommune som landets hovedstad har helt spesielle funksjoner
og utfordringer man ikke finner i andre av landets kommuner eller
fylker. Disse er hovedstadsfunksjoner og servicefunksjoner på nasjonalt
nivå, samt en rekke internasjonale oppgaver. Som landets
eneste kommune har Oslo også ansvaret for fylkeskommunale
oppgaver, noe som gir en effektiv og hensiktsmessig organisering
av oppgaveløsningen i hovedstaden. Oslo er vertskapsby
ved statsbesøk, internasjonale og nasjonale arrangementer. Oslo
er representasjonssete for konge, regjering, Storting, domstoler,
statsadministrasjon og utenlandske ambassader. Dette stiller krav
til særlig ressursallokering innenfor politi, sikkerhetstjeneste,
samferdsel, kommunale tjenester og næringslivspolitikk.
Disse medlemmer ønsker å få frem
at Oslo har en rekke sosiale utfordringer som fremkommer gjennom
ulik storbyproblematikk. Rusmiljøet er stort og synlig.
Oslo er utsatt for organisert kriminalitet av ulik karakter som
menneskehandel, narkotikahandel og vinningskriminalitet. Innenfor
enkelte byområder er det en opphopning av sosiale problemer
som følge av stor migrasjon inn til byen og en konsentrert
kommunal boligmasse.
Disse medlemmer slår
fast at innvandringen til Oslo er stor. Dette stiller store krav
til integreringspolitikken. Store ressurser må blant annet
allokeres til tilrettelagte tiltak i skolen for barn med fremmedspråklig bakgrunn.
Andre ressurskrevende tiltak gjør seg også gjeldende
innenfor sosialomsorgen, arbeidsmarkedet og barnehager. Det er vanskelig å danne
seg et totalbilde av hva alt dette koster, siden det er stor politisk
og administrativ uvilje mot å samle kostnadene i en helhetlig
oversikt. Oslo kommune fikk blant annet 250 mill. kroner som statlig
overføring til å integrere flyktninger. Når
kommunen får 250 mill. kroner til bare å integrere
flyktninger, kan man tenke seg hvor mye den totale integreringen
koster med alt som har å gjøre med familiegjenforening
og veksten i andregenerasjons innvandrere. Eksempelvis er 30 pst.
av elevmassen i Oslos grunnskole barn med fremmedspråklig
bakgrunn. Disse medlemmer forutsetter at Hovedstadsmeldingen
inngående drøfter de utfordringene som den stadig økende
ikke-vestlige innvandringen fører til for hovedstaden.
Ikke minst gjelder dette utfordringene knyttet til økende
segregering og sosial, kulturell og religiøs isolasjon.
Sentralt i disse drøftelsene bør være innvandrernes
eget ansvar for å tilpasse seg til norske forhold.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at
Regjeringen arbeider aktivt og målrettet for å gjeninnføre
den differensierte arbeidsgiveravgiften i et så stort omfang
som mulig fra 1. januar 2007. Flertallet viser
til at denne målsettingen har bred oppslutning i Stortinget. Flertallet viser
også til at Regjeringen har arbeidet systematisk overfor
ESA for at regelverket tolkes så lempelig som mulig med
hensyn til geografisk virkeområde, næringsunntak,
satsstruktur mv. Flertallet viser videre til at Regjeringen
har varslet at gjeninnføringen av differensiert arbeidsgiveravgift
skal være provenynøytral, at alle områder
som ikke får gjeninnført den ordningen som gjaldt
pr. 31. desember 2003 vil bli kompensert og at hoveddelen
av de ordningene som gjelder i dag som alternativ til differensiert
arbeidsgiveravgift, vil bli videreført. Dette
vil bli nærmere omtalt i den kommende stortingsmeldingen
om distrikts- og regionalpolitikken.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
at i St.prp. nr. 1 (2005-2006) skriver regjeringen Bondevik II:
"Regjeringen anser differensiert arbeidsgiveravgift som
det mest treffsikre regionalpolitiske virkemiddelet for å opprettholde
bosetting og sysselsetting i distriktene".
Det er bred politisk enighet om dette. Den forrige
og den nåværende regjering har hatt som målsetting å få aksept
for et regelverk som må gi grunnlag for en ordning med
regional differensiert arbeidsgiveravgift som kan omfatte Nord-Norge,
deler av Nord-Trøndelag og deler av Sør-Norge
der en legger vekt på at ordningen tar mest mulig utgangspunkt
i det som er situasjonen i Norge og på en best mulig måte
sikrer distriktspolitikken fremover.
Norge fikk under regjeringen Bondevik II i stor
grad gjennomslag i EU-kommisjonen for vår argumentasjon.
EFTAs overvåkingsorgan, ESA, har nå vedtatt nye
retningslinjer for regionalstøtte. Disse tilsvarer retningslinjene
fra kommisjonen.
Disse medlemmer mener at dette
er det viktigste distriktspolitiske virkemiddelet Norge har. Saken
er derfor av helt avgjørende betydning for våre
muligheter for å legge til rette for verdiskaping i hele
landet. Verdiskaping er en forutsetning for bosetting, lokalsamfunn
med optimisme og positiv utvikling.
Saken dreier seg ikke bare om Norge skal akseptere retningslinjene
fra ESA, men også om det parallelle arbeidet med alternative
løsninger for de områdene som eventuelt må kompenseres.
Spørsmålet om videreføring av regjeringen
Bondevik IIs ordning med næringslivsstyrte utviklingsmidler
til områder som må kompenseres for økt
avgift, er også sentralt.
På bakgrunn av den viktigheten denne
saken har for hele landet og at dette dreier seg om det mest sentrale virkemiddelet
i distriktspolitikken, viser disse medlemmer til
at Høyres stortingsgruppe har bedt om at redegjørelsen
om saken foretas i Stortingets plenum. Dette er avvist av Regjeringen.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen i denne saken blir nødt til å foreta
avveininger mellom ulike interesser som vil ha stor betydning for
enkeltkommuner. Hvilke kriterier og prioriteringer som Regjeringen
legger til grunn vil derfor være helt avgjørende. Disse
medlemmer mener det er uheldig at den type vurdering gjøres
uten at de i forkant er diskutert i Stortinget.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen arbeider for å gjeninnføre den differensierte
arbeidsgiveravgiften i så stort omfang som mulig
fra 1. januar 2007. Disse medlemmer mener
at de kommuner som eventuelt ikke får gjeninnført
arbeidsgiveravgift, må kompenseres fullt ut. Og at regjeringen
Bondevik IIs ordning med næringslivsstyrte utviklingsmidler
videreføres.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til en forholdsvis ny rapport fra
Transportøkonomisk Institutt (TØI) og Norsk Institutt
for By- og Regionforskning (NIBR), skrevet på oppdrag fra
Kommunal- og regionaldepartementet. Ifølge denne rapporten
har de nordnorske byene Bodø, Harstad, Tromsø,
Alta og Hammerfest for sterk vekst til at differensiert arbeidsgiveravgift
kan forsvares ut i fra objektive kriterier overfor ESA.
Disse medlemmer viser til at
unntaket fra den tradisjonelle politiske nedprioriteringen av byene
historisk sett har vært Nord-Norgestilskuddet og den differensierte
arbeidsgiveravgiften. Begge disse ordningene har også byene
i Nord-Norge tatt del i, på samme måte som øvrige
kommuner.
Disse medlemmer peker på at
hvis bedrifter som holder til i nordnorske byer må betale
høyere arbeidsgiveravgift enn i omkringliggende kommuner, vil
dette føre til en konkurransevridning innad i regionen.
Dersom bedrifter velger å flytte ut av byene og inn i tynt
befolkede nabokommuner for å slippe unna økt arbeidsgiveravgift,
vil det føre til større avstander mellom bedrifter
og deres kunder, et mindre dynamisk arbeidsmarked, en dyrere bosettingsstruktur
og økt forurensning som følge av økte
transportavstander. Disse medlemmer ser det derfor
som en stor fordel hvis Bodø, Harstad, Tromsø,
Alta og Hammerfest fortsetter å ha de samme rammebetingelsene
som tynt befolkede nabokommuner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
frem til fremleggelsen av den varslede stortingsmeldingen for distrikts-
og regionalpolitikken, men begynner å få et inntrykk
av at Regjeringen er i ferd med å svikte i forhandlingene
med ESA.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til regjeringen Bondevik
IIs boligmelding, St.meld. nr. 23 (2003-2004). Disse medlemmer slutter
opp under den tidligere regjeringens visjon om at alle skal kunne
bo godt og trygt. Disse medlemmer mener det best kan
oppnås gjennom å tilrettelegge for et velfungerende
boligmarked, skaffe boliger til vanskeligstilte og øke
antallet universelt utformede og miljøvennlige boliger.
Disse medlemmer vil videre særlig
påpeke den nasjonale strategi for bekjempelse av bostedsløshet, "på vei
til egen bolig", som avløste prosjekt bostedløse. Disse
medlemmer viser til at disse prosjektene ble startet under
den forrige regjeringen. Disse medlemmer vil påpeke
viktigheten av at det gode arbeidet fortsetter gjennom den nye nasjonale
strategien.
Disse medlemmer viser til at
bostøtten er det mest treffsikre boligpolitiske virkemiddelet. Disse medlemmer viser
til at bostøtten har blitt styrket på en rekke
områder under regjeringen Bondevik II, blant annet som
en del av tiltaksplan mot fattigdom, og at det var en sterk vekst
i bostøtteutbetalingene. I tillegg vil disse medlemmer påpeke
at bostøtten også ble prisjustert i perioden.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker økt
kommunalt handlingsrom i boligpolitikken. Disse medlemmer mener
bostøtte er mer hensiktsmessig enn investeringsstøtte,
fordi husleien den enkelte betaler uansett ikke nødvendigvis
vil reflektere subsidiene. Det er heller ikke noe mål i
seg selv at kommune/stat skal eie utleieboliger. Tvert
imot kan en omlegging fra investeringsstøtte til direkte bostøtte
gjøre det mulig å frigjøre kommunale
utleieboliger til eierboliger til beste for kommunenes innbyggere. Disse
medlemmer viser til at dagens høye boligpriser
i stor grad skyldes barrierer mot nybygging, særlig:
– Mangel på nye
utbyggbare tomter som følge av negative statlige og kommunale
vedtak, og
– kunstige begrensninger på bruk
av eksisterende tomter.
Disse medlemmer påpeker
at man ved å legge til rette for økt nybygging,
og derved også lavere priser, ville gjort det lettere for
bostedløse å etablere seg på boligmarkedet,
og at de nevnte barrierene kan reduseres uten at man behøver å bevilge
mer penger over statsbudsjettet.
Reformen med ny arbeids- og velferdsforvaltning (NAV)
skal gjennomføres i nært samarbeid mellom staten
og kommunene. Forslag til lov om arbeids- og velferdsforvaltningen
er fremmet for Stortinget i Ot.prp. nr. 47 (2005-2006). Loven regulerer
samarbeidet mellom den enkelte kommune og den nye arbeids- og velferdsetaten
om felles førstelinjekontorer.
KS og Arbeids- og inkluderingsdepartementet
underskrev 21. april 2006 en rammeavtale om NAV.
Arbeids- og inkluderingsdepartementet tar sikte
på konsultasjoner med KS før sommerferien for å kartlegge
kommunenes merutgifter som følge av reformen og fordelingen
av merutgifter mellom kommunene. Endelig opplegg for kompensasjon
vil bli presentert i forbindelse med statsbudsjettet for 2007.
I St.prp. nr. 46 (2004-2005) åpnes
det for en ordning med kommunalt ansvar for arbeidsmarkedstiltak
for personer som har sosialhjelp som viktigste kilde til livsopphold
i store kommuner, jf. Innst. S. nr. 198 (2004-2005). Eventuell overføring
av ansvaret for arbeidsmarkedstiltak til kommuner kan tidligst skje
fra 1. januar 2007, og først etter etablering
av NAV-kontor i de aktuelle kommunene og bydelene.
Forsøk med kommunalt ansvar for arbeidsmarkedstiltak
i fire bydeler i Oslo kommune videreføres med 500 plasser
i 2006. For 2006 ble KRD samlet tilført 63,35 mill. kroner.
Regjeringen vil legge fram for Stortinget en
melding om arbeid, velferd og inkludering. Meldingen vil ta for seg
inkluderingspolitikken for personer som har problemer på arbeidsmarkedet.
Regjeringen tar sikte på å legge
fram meldingen for Stortinget høsten 2006.
Regjeringen vil legge fram en handlingsplan
mot fattigdom.
Regjeringen vil gjennom konsultasjonsordningen legge
til rette for dialog mellom staten og kommunesektoren for å nå nasjonale
mål i fattigdomsbekjempelsen.
Arbeids- og inkluderingsdepartementet arbeider
med en handlingsplan for integrering og inkludering av innvandrerbefolkningen.
Kommunene er en sentral aktør i integrerings- og inkluderingsarbeidet,
og handlingsplanen vil derfor drøftes med KS.
Arbeids- og inkluderingsdepartementet er i ferd
med å få gjennomført en ekstern evaluering
av integreringstilskuddets måloppnåelse og administrative
oppfølging. På bakgrunn av evalueringen vil endringer
bli vurdert. I dette arbeidet vil det bli lagt vekt på at
kommunene, så langt som råd er, skal ha forutsigbare
rammebetingelser, og KS vil bli trukket inn i dette arbeidet.
Komiteen viser til Regjeringens
framlegg og har for øvrig ingen merknad utover det som
er kommentert nedenfor.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets merknader i Innstilling fra arbeids- og
sosialkomiteen om lov om arbeids- og velferdsforvaltningen, (arbeids-
og velferdsforvaltningsloven) Innst. O. nr. 55 (2005-2006).
Komiteens medlem fra Venstre merker
seg at forsøk med kommunalt ansvar for arbeidsmarkedstiltak
i fire bydeler i Oslo kommune videreføres i 2006. Dette
medlem vil varsle at Venstre i sitt forslag til statsbudsjett
for 2007 vil fremme forslag om prøveprosjekter med borgerlønn
i noen utvalgte kommuner. Arbeidsmarkedstiltak vil være
ett av virkemidlene som må inngå i forsøkene
med en slik ordning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets merknader i Innstilling fra arbeids- og
sosialkomiteen om lov om arbeids- og velferdsforvaltningen, (arbeids-
og velferdsforvaltningsloven) Innst. O. nr. 55 (2005-2006).
Komiteen viser til sine respektive
partiers merknader i innstilling fra sosialkomiteen om tiltaksplan mot
fattigdom, Innst. S. nr. 184 (2002-2003).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Arbeids- og inkluderingsdepartementets handlingsplan for integrering
og inkludering av innvandrerbefolkningen, og slutter seg til målsettinger om å bidra
til at innvandrere raskest mulig bidrar med sine ressurser i samfunnet,
at det ikke utvikler seg et klassedelt samfunn på etnisk
grunnlag, og at innvandrere og etterkommere får like muligheter
som andre i samfunnet. Disse medlemmer påpeker
imidlertid at det er varslet at innsats mot rasisme og diskriminering
vil være et gjennomgående tema i handlingsplanen,
og deler ikke Regjeringen syn på dette området.
Disse medlemmer påpeker
at en rekke organisasjoner allerede får statsstøtte
samt deler av tippemidlene til å drive antirasistisk arbeid,
og at dette regnes som en del av integreringspolitikken. Disse
medlemmer slår fast at bakgrunnen for pengestøtten,
og det generelle fokuset på rasisme og diskriminering fra Regjeringens
side, er en antagelse om at manglende deltagelse i samfunnet hos
enkelte innvandrergrupper kan forklares med rasisme og diskriminering. Disse medlemmer påpeker
at innvandrerbefolkningen ikke er noen ensartet gruppe, og at deltagelse
i arbeidslivet varierer fra 27 pst. sysselsatte mellom 16 og 74 år for
personer fra Somalia, til opp imot landsgjennomsnittet på rundt
70 pst. for enkelte andre grupper. Forskjellene kan ikke forklares
ut ifra etnisitet.
Disse medlemmer viser til at
enkeltmennesket selv har ansvar for å integrere seg og
komme i jobb, og at man gjør folk en bjørnetjeneste
hvis man gjør dem avhengige av offentlige goder og støtteordninger. Disse
medlemmer er svært positive til det flertallet
av personer med innvandrerbakgrunn som velger å integrere
seg.
Disse medlemmer er imot enhver
form for diskriminering på grunnlag av religion, kjønn,
legning, etnisk og politisk tilhørighet. Disse medlemmer påpeker
at man ikke kan bekjempe diskriminering gjennom å innføre
nye former for diskriminering, der etniske nordmenn ikke gis de
samme fordelene som innvandrere.
I proposisjonen omtales to tilbud om vaksinering: pneumokokkvaksine
og vaksine mot sesonginfluensa.
Over 400 kommuner har innført IPLOS.
De resterende er i ferd med å innføre systemet
- et informasjonssystem basert på individdata for søkere
og tjenestemottakere av kommunale sosial- og helsetjenester. Det
er en obligatorisk del av KOSTRA og vil gi et bedre grunnlag for
planlegging og styring samt vurdering av kvalitet og effektivitet
mellom tjenester og kommuner.
Helse- og omsorgsdepartementet vil sende på høring et
forslag om at trygdefinansiering av tjenester fra privatpraktiserende
logopeder og audiopedagoger bortfaller, og at midlene som nå utbetales
til privatpraktiserende logopeder og audiopedagoger som trygderefusjon
overføres til rammetilskuddet til kommunene. Forslaget
krever endring i folketrygdloven. Departementet tar sikte på å fremme
en odelstingsproposisjon høsten 2006, med iverksetting
1. januar 2007.
I 2005 ble 450,1 mill. kroner fra tilskuddet
til vertskommuner innlemmet i inntektssystemet til kommunene (2005
kroner). En forutsetning for vedtaket var at vertskommunene ikke
skulle tape på omleggingen. Kriteriet for psykisk utviklingshemmede
i inntektssystemet ble derfor vektet opp, slik at alle brukere i
vertskommunene etter innlemmingen skulle utløse et tilskudd
gjennom inntektssystemet tilsvarende reduksjonen i det øremerkede
tilskuddet.
Beregninger foretatt av Kommunal- og regionaldepartementet
basert på 2006-tall viser at 30 kommuner har vunnet på omleggingen
og at tre kommuner har et moderat tap. Samlet mottar vertskommunene
reelt vel 46 mill. kroner, tilsvarende 95 kroner pr. innbygger, mer
i tilskudd i 2006 enn om innlemmingen ikke hadde funnet sted.
Med bakgrunn i at vertskommunene samlet sett
får mer i tilskudd i 2006 enn om innlemmingen ikke hadde funnet
sted, er det etter Helse- og omsorgsdepartementets vurdering ikke
grunnlag for å endre finansieringsordningen til vertskommunene.
En arbeidsgruppe med representanter fra Sosial-
og helsedirektoratet og KS har i en rapport datert 15. mars 2006,
kommet med forslag til justeringer i regelverket.
Regjeringen er opptatt av at tilskuddet skal
sikre gode tjenester til brukere med store behov. Helse- og omsorgsdepartementet
utreder eventuelle endringer i ordningen og regelverket og vil komme
tilbake med en samlet vurdering i St. prp. nr. 1 for 2007.
I forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet
for 2002 (jf. Innst. S. nr. 11 (2001-2002)), ba Stortinget regjeringen,
i samarbeid med brukerorganisasjonene, å utarbeide en handlingsplan
med tiltak som settes i verk for å sørge for at
alle unge funksjonshemmede som ønsker det, er flyttet ut
av eldreinstitusjon innen utgangen av 2005.
Etter departementets vurdering fikk alle som
etter siste kartlegging (2004) var bosatt i alders- eller sykehjem
tilstrekkelig oppfølging slik at utflytting vil skje. Tidspunkt
for utflytting må vurderes individuelt.
Reviderte KOSTRA-tall vil foreligge 15. juni
2006. Rapporteringen vil gi oss svar på hvor mange unge med
nedsatt funksjonsevne som fortsatt er bosatt i alders- og sykehjem
ved utgangen av 2005.
Fylkesmennene vil våren 2006, tilsvarende
som for 2005, med bakgrunn i foreløpige KOSTRA- tall, følge opp
kommuner som har unge personer under 50 år bosatt i alders-
eller sykehjem. Sosial- og helsedirektoratet skal gi Helse- og omsorgsdepartementet
en samlet oppsummering om status i hver enkelt kommune innen 15. juni
2006.
Kontaktgruppen, ledet av Helse- og omsorgsdepartementet,
skal følge utviklingen på området og
komme med forslag til tiltak.
Helse- og omsorgsdepartementet vurderer toppfinansieringsordningen
for ressurskrevende brukere som et hensiktsmessig virkemiddel for å forhindre
at unge personer med nedsatt funksjonsevne mot sin vilje bor på syke-
og aldershjem. Ordningen innebærer at de eventuelle merkostnadene
for kommunene knyttet til å gi unge personer med nedsatt
funksjonsevne et botilbud utenfor institusjon, reduseres betydelig.
Kvalitetsavtalen ble inngått sommeren
2003 mellom regjeringen og KS. Målsettingen er at partene
i fellesskap skal legge til rette for bedre kvalitet og enklere ordninger
i den kommunale pleie- og omsorgstjenesten. Partene har samarbeidet
om en rekke prosjekter, bl.a. knyttet til bedre organisering og
ledelse og system for å måle kvalitet. Den nåværende
avtalen utløper 1. juli 2006 og partene er enige
om å inngå en ny avtale.
Regjeringen har mål om 10 000 nye årsverk
i pleie- og omsorgstjenesten innen 2009. Dette ble fulgt opp med
en tydelig styrking av kommunenes frie inntekter i statsbudsjettet
for 2006. Dersom man ser 2005 og 2006 under ett, kan det være
realistisk å forvente en samlet vekst på anslagsvis
2 500 årsverk. Det økonomiske opplegget for 2007
vil legge forholdene til rette for 2 000 nye årsverk i
pleie- og omsorgstjenesten.
Innsatsen i kommunene har vært økende
i løpet av opptrappingsperioden. Det er blitt tilført
om lag 1 800 nye årsverk og det er gitt 3 400
boligtilsagn. Boligene vil bli ferdigstilt i løpet av 2006-2007.
Til 2006 har nivået på øremerkede midler
til drift i kommunene økt med drøyt 2 mrd. kroner
innen opptrappingsplanen.
Tilskudd for 2006 utbetales på grunnlag
av planlagt aktivitet i 2006 i kommunene på dette området.
Kommunene må ha levert tilfredsstillende resultatrapportering
for 2005, og samtidig vist at den samlede aktiviteten i 2006 planlegges økt
i forhold til 2005-nivået minst svarende til økningen
i tilskuddet fra 2005 til 2006.
Det er avsatt 2 509 mill. kroner til drift som
fordeles til kommunene etter inntektssystemets kostnadsnøkkel for
den kommunale helse- og sosialtjenesten.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader og forslag i Innst. S. nr. 121 (2005-2006), til
St.prp. nr. 39 (2005-2006) og i innstillingen til St.prp. nr. 66
(2005-2006) Revidert nasjonalbudsjett der disse medlemmer går
inn for at pneumokokkvaksine skal tilbys alle barn under to år. Disse
medlemmer anser det for uakseptabelt at barn i aldersgrupper,
der muligheten for å forebygge og unngå alvorlig
sykdom er dokumentert, ikke skal omfattes av tilbudet om vaksine. Disse
medlemmer viser til at forslagene fra Fremskrittspartiet
ikke oppnådde flertall ved behandlingen av de nevnte innstillinger
og fremmer på denne bakgrunn ikke forslagene på nytt.
Disse medlemmer er positive til
departementets forslag om å innføre et tilbud
om vaksine mot sesonginfluensa i kommunenes vaksinasjonsprogram. Disse medlemmer vil
imidlertid påpeke at svært mange av dem som har
et særlig behov for slik vaksine er eldre, ofte syke og
pleietrengende personer med svak økonomi. Disse
medlemmer vil derfor be Regjeringen fremme forslag om at
minstepensjonister, både alders- og uførepensjonister,
skal tilbys vaksine mot sesonginfluensa uten å betale egenandeler.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at en arbeidsgruppe nedsatt av Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet
allerede i mai 2001 avleverte en rapport om tilbudet til personer
med språk- og talevansker, der den gikk inn for at folketrygdens
stønadsordning skulle avvikles og at midlene skulle overføres
til Utdannings- og forskningsdepartementet. Rapporten har, ifølge
St.prp. nr. 1 (2003-2004), vært på høring.
Disse medlemmer registrerer at
Helse- og omsorgsdepartementet nå vil sende på høring
et forslag om at trygdefinansiering av tjenester fra privatpraktiserende
logopeder og audiopedagoger skal bortfalle og at midlene skal overføres
til rammetilskuddet til kommunene. Disse medlemmer er
i utgangspunktet skeptiske til en slik omlegging fordi brukernes
rettigheter blir svekket og tilbudets omfang og kvalitet blir overlatt
til de respektive kommuners prioriteringer. Det framgår
av St.prp. nr. 61 (2005-2006) at departementet tar sikte på å fremme
en odelstingsproposisjon høsten 2006, med iverksetting
fra 1. januar 2007. Disse medlemmer vil
be om at også høringsuttalelsene fra høringen
av rapporten fra 2001 omtales i den proposisjonen som Regjeringen
vil legge frem til høsten, slik at grunnlaget for å vurdere
konsekvensene av å fjerne rettighetene etter lov om folketrygd
og overføre midlene til kommunenes rammebevilgninger, kan
vurderes på bredest mulig grunnlag.
Komiteen registrerer at vertskommunene
ifølge de beregningene Regjeringen nå legger fram
samlet sett får mer i tilskudd enn om innlemmingen ikke hadde
funnet sted. Av i alt 33 kommuner er det kun tre kommuner som taper
moderat på ordningen i 2006. Dette er knyttet til endringer
i avtrappingen av tilskuddet når brukere faller fra. Komiteen viser
til den gjennomgangen Regjeringen har gjort av ordningen. Komiteen vil
videre presisere at Regjeringen skal videreføre god dialog
med de berørte kommunene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Budsjett-innst. S. nr. 11 (2004-2005) der Fremskrittspartiet
hadde felles merknad med regjeringspartiene når det gjaldt
tilskuddet til vertskommunene. I Budsjett-innst. S. nr. 11 (2005-2006)
ba medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Senterpartiet Regjeringen foreta en vurdering av konsekvensene av
at vertskommunetilskuddet var lagt inn i kommunenes rammer. De nevnte
partier, dagens regjeringspartier, har foretatt en slik vurdering
i St.prp. nr. 61 (2005-2006) der konklusjonen, ikke overraskende
for disse medlemmer, konkluderer med at det ikke
er grunnlag for å endre finansieringsordningen til vertskommunene.
Disse medlemmer er imidlertid
fremdeles av den oppfatning at mange kommuner kan komme dårligere
ut i forhold til den gruppen som vertskommunetilskuddet er basert
på når midlene er lagt inn i kommunenes rammebevilgninger. Disse
medlemmer er også bekymret for at brukernes interesser
og behov blir dårligere ivaretatt når midlene
ikke er øremerket. Disse medlemmer vil komme
tilbake til vertskommunetilskuddet under behandlingen av statsbudsjettet
for 2007 med forslag om en tilbakeføring til ordningen
med øremerking av midlene.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, tar Regjeringens foreløpige
vurdering til etterretning. Regelverket knyttet til den kommunale
egenandelen bør gjennomgås også med sikte
på en mest mulig rettferdig fordeling kommunene imellom.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, har som klar målsetting
at den kommunale egenandelen i toppfinansieringsordningen for særlig
ressurskrevende brukere skal reduseres i løpet av stortingsperioden.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
Regjeringens politikk overfor ressurskrevende brukere har klare
svakheter. For det første innebærer den en lav
dekning av kommunens reelle utgifter til brukere med stort behov
for hjelp, samtidig som det nærmest vil stimulere kommuner
til å ta i bruk sykehjemsplasser for behandling av brukere
med spesielle behov. Dette fordi en sykehjemsplass de aller fleste
steder i landet koster mindre enn kr 700 000 (ifølge
St.prp. nr. 66 (2002-2003) ca. kr 575 000). Disse
medlemmer viser til at det for den enkelte kommune kan dreie
seg om årlige bevilgninger på 2-3 mill. kroner
pr. bruker, noe som kan gi store utslag i kommunenes økonomiske
balanse.
Disse medlemmer mener den ideelle
modellen er at staten sikrer 100 pst. finansiering av behovet til brukere
med særskilte behov, ved at ressursene følger brukeren.
Med Fremskrittspartiets modell ville debatten om ulike finansieringsmodeller
vært overflødig, da den til fulle ville ivaretatt
brukernes reelle behov. Disse medlemmer peker på at
i en slik modell kan det utvikles et fleksibelt system som ivaretar
behovet som brukeren, og eventuelt foresatte, måtte ha. Disse medlemmer vil
i den forbindelse vise til Budsjett-innst. S. nr. 11 (2003-2004)
der Arbeiderpartiet i en merknad påpekte at en modell der
kommunene kompenseres for 80 pst. av de totale utgiftene på landsplan, ikke
godt nok sikret enkeltkommuners utgifter knyttet til disse tjenestene. Disse
medlemmer erkjenner imidlertid at Fremskrittspartiets politikk
ikke har støtte i regjering og storting, og fremmer derfor
et alternativt forslag som er til forveksling likt et forslag som
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet fremmet i Innst. S. nr.
245 (2004-2005):
"Stortinget ber Regjeringen om at innslagspunktet
i finansieringsordningen for brukere med særlige behov settes
til 400 000 kroner pr. bruker."
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet i samarbeid med Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet i Innst. S. nr. 245 (2004-2005) fremmet
forslag om å endre finansieringsordningen for ressurskrevende
brukere, og ønsker å fremme et likelydende forslag
igjen.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om
at finansieringsordningen for særlig ressurskrevende brukere
endres slik at den enkelte kommunes utgifter utover innslagspunktet
legges til grunn for den statlige kompensasjonen."
Komiteen mener at det er uakseptabelt
at unge personer med særlige behov skal bo i institusjoner beregnet
på omsorgs- og pleietrengende eldre.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen intensivere planene
for å få unge brukere med særlige behov
ut av institusjon."
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at Norge har stor
mangel på kvalifisert arbeidskraft i helse- og omsorgssektoren.
Dette problemet vil forsterke seg i årene som kommer. Til
tross for at mange som mottar pleie- og omsorgstjenester har behov
for kvalifisert helsehjelp, er om lag en tredjedel av de ansatte
i denne sektoren ufaglærte. Regjeringens svar på dette
har så langt vært at de har lovt flere hender
i sektoren. Disse medlemmer mener at dette ikke er
tilstrekkelig. Det er behov for flere hender, men enda viktigere
er det med flinke folk på rett plass. Vi må heve
kompetansen og øke rekrutteringen, samtidig som vi beholder
folk i arbeid og gjør jobben på en ny måte.
Disse medlemmer mener det er
behov for en helt ny rekrutteringsplan som tar utgangspunkt i at
det er behov for flere høyt kvalifiserte folk. Vi må beholde og
videreutvikle dem som allerede jobber i sektoren, og vi må være
villige til å tenke nytt i forhold til hvordan vi organiserer
arbeidet. Kun på den måten kan samfunnet gi våre
eldre og pleietrengende en helse- og omsorgssektor som vi kan være
stolte av. Disse medlemmer viser til at Høyre
har fremmet forslag om dette i Dokument nr. 8:88 (2005-2006).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
av den oppfatning at Regjeringens mål om 10 000
nye hender i pleie- og omsorgssektoren er et riktig skritt i riktig
retning med tanke på fremtidig behov i denne sektoren. Disse
medlemmer er allikevel bekymret for at denne målsettingen
ikke vil bli nådd ved å la ansvaret ligge i kommunene. Disse medlemmer ønsker å la
staten få finansieringsansvaret for eldreomsorgen, for å sikre
tjenestemottakerne et likt tilbud uavhengig av hvilken kommune de bor
i.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil trekke
frem at det er helt nødvendig med et tverrpolitisk løft
i eldreomsorgen i tiden som kommer. Fram mot 2050 vil det bli dobbelt
så mange personer over 67 år som det vi har i
dag, og tallet på de aller eldste, dvs. 90 år
og oppover, vil bli mellom tre- og seksdoblet i samme periode. Det
er stor grunn til å tro at nye generasjoner eldre vil ha
helt andre forventninger og krav til innholdet i omsorgstilbudet.
Det er gjennomført en vellykket eldreplan
med tverrpolitisk innsats, og de siste årene er det brukt
40 mrd. kroner på det. Det har gitt mange nye
sykehjemsplasser og omsorgsboliger. Det er nå behov for
en satsing minst på høyde med dette i årene
framover, med satsing på kvalitet i tjenesten, mer personell
og fokus på innholdet i det som skal være framtidens
omsorg for landets eldre. Kristelig Folkeparti har tatt initiativ
til en tverrpolitisk satsing på dette, og har fått
positiv respons fra Regjeringen og fra alle de andre partiene. Disse medlemmer vil
understreke viktigheten av at partiene forplikter seg til å prioritere
dette.
Komiteens medlem fra Venstre har
i Venstres forslag til Revidert nasjonalbudsjett for 2006 fremmet
tilskudd til igangsetting av et forsøk med et ambulerende
psykiatrisk kriseteam i Nordland, Troms og Finnmark. Overgrepssaken
i Lakselv er bakgrunn for dette. Vi sitter dessverre igjen med et
sterkt inntrykk av at ofrene, deres familier og en hel generasjon ungdommer
er hardt rammet av de omfattende overgrepene i denne saken, og det
uten at storsamfunnet har vært i stand til å gripe
inn og yte tilstrekkelig hjelp og veiledning i etterkant. Samtidig
er det et spørsmål om vi kan forvente at små kommuner
i distriktene skal ha en permanent beredskap for å møte
potensielle ofre for slik kriminalitet. Ved store ulykker eller
naturkatastrofer settes nasjonale beredskapsteam inn. Vi har blant annet
en ordning med redningssentraler til å bygge opp under
dette. Når det gjelder ofre for kriminelle handlinger,
f.eks. et stort antall ofre for omfattende seksuelle overgrep som
rammer et helt samfunn, har vi ingen nasjonal beredskap eller redningssentral å ty
til. Dette er en sak for både Justisdepartementet, som øverste ansvarlige
for beredskap, for Helse- og omsorgsdepartementet som ansvarlig
for helsetjenestene, men også for kommunene som ansvarlig
for primærhelsetjenesten.
Det foreligger nå en rapport fra Norsk
institutt for by- og regionforskning (NIBR) om evalueringen av lokaldemokratiet
i Longyearbyen. Rapporten viser at halvparten av innbyggerne i Longyearbyen
er motstandere av lokaldemokratiet. Innbyggerne synes i liten grad
at de har fått mer innflytelse etter innføringen
av lokaldemokrati. Tilfredsheten med tjenestene som tilbys i Longyearbyen
er svært stor, men slik var det også i 2000, før
lokalstyret ble innført. Justisdepartementet vil i samarbeid
med Longyearbyen lokalstyre bruke funnene i rapporten til å videreutvikle
lokaldemokratiet i Longyearbyen.
Første utbyggingsområde utgjøres
av politidistriktene Follo, Romerike, Oslo, Asker og Bærum,
Søndre Buskerud og Østfold og omfatter 54 kommuner.
Etter planen skal det inngås kontrakt med leverandør
om bygging og drift av nødnett i løpet av sommeren
2006, og utbyggingen skal starte høsten 2006. Det første utbyggingsområdet
skal etter planen være ferdig utbygget og testet sommeren
2007.
Justisdepartementet ved Nødnettprosjektet
vil innen utbyggingen av et felles digitalt radiosamband (nødnett)
for nød- og beredskapsetatene starter, ta initiativ til å etablere
avtaler med de kommunene som skal motta systemet i det første
utbyggingsområdet. Oppfølgingsansvaret i forhold
til leverandørene vil dermed bli klart definert. Det er
tidligere innhentet fullmakter fra samtlige av landets kommuner,
slik at kommunene kan kjøpe utstyr over de rammeavtalene
staten inngår med leverandører. Det er etablert
et godt samarbeid med KS med tanke på informasjonsspredning
og utarbeidelse av mønsteravtaler.
Det har i 2005/2006 blitt gjennomført
et arbeid med sikte på å komme fram til en brukerbetalingsordning. Nødetatene
og KS har deltatt i arbeidet. Det er oppnådd enighet om
de grunnleggende prinsippene for brukerbetaling. Forslaget innebærer
at brukerne faktureres for de tjenester som kjøpes fra
nødnettet. Helse- og omsorgsdepartementet og Justisdepartementet
vil arbeide videre med forslaget.
Komiteen viser til Regjeringens
framlegg og har for øvrig ingen merknad, utover det som
er kommentert nedenfor.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
prinsipielt at det bør være større åpning
for alternative eier-, innkjøps- og driftsordninger i forhold
til det nye nødnettet.
Disse medlemmer mener at det
ikke er nødvendig at staten skal stå som eier
av hele nettet. Det vises til at mange av samfunnets oppgaver løses
ved offentlig-privat samarbeid (OPS). Dette kan også være
en av flere muligheter i forhold til alternative eierformer for nødnettet.
Disse medlemmer vil at det skal
stilles krav til god bildeoverføringskapasitet og datakapasitet. Disse
medlemmer mener videre at det er viktig at man legger nødetatenes
behov i dag og i fremtiden til grunn for evalueringen før
den videre utbyggingen.
Disse medlemmer minner om at
det er påbegynt en fulldigitalisering av det landsdekkende
NMT-nettet med amerikansk CDMA-teknologi. Dette vil gi hele landet
- også strøk med spredt befolkning - et 3G-nett for
avanserte mobil- og bredbåndstjenester. Disse medlemmer mener
at denne utbyggingen av NMT betyr en 3. generasjons mobiltelefoni
med god dekning og bredbånd uansett hvor man befinner seg
i landet.
Disse medlemmer ser klart at
dette nettet og denne teknologien parallelt er svært godt
egnet til å benyttes til nødnett, helsenett og
andre særskilte digitale tjenester det offentlige trenger.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at det er realistisk å kunne etablere et nødnett
langt raskere enn planlagt og samtidlig spare over 4 mrd. kroner
i investeringer og hundrevis av mill. kroner i driftskostnader årlig.
Kultur- og kirkedepartementet tar høsten
2006 sikte på å legge frem en odelstingsproposisjon
med forslag om en lov som skal omfatte det kommunale og det fylkeskommunale
ansvaret for kultursektoren.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og
Venstre, viser til Regjeringens framlegg og har for øvrig
ingen merknad.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at det ikke vil være riktig å gi
en egen kulturlov med sikte på nærmere å gi
føringer for kulturaktiviteten i kommunene og fylkeskommunene. Disse
medlemmer legger her betydelig vekt på det generelle ønsket
om å styrke det kommunale selvstyret, og understreker i
denne sammenheng viktigheten av å gi kommunene og fylkeskommunene størst
mulig handlingsrom.
I Ot.prp. nr. 59 (2005-2006) Om lov om endringar
i opplæringslova har Regjeringen fremmet forslag om endringer
i opplæringsloven fra 1. januar 2007. Endringene
består i at ansvaret for opplæring etter opplæringsloven
av pasienter i private helseinstitusjoner blir overført
fra pasientens bostedskommune og bostedsfylkeskommune til fylkeskommunen
der helseinstitusjonen ligger, og at ansvaret for opplæring
av beboere i barnevernsinstitusjoner flyttes fra fylkeskommunen der
den kommunen ligger som er ansvarlig for plasseringen til den fylkeskommunen
der institusjonen ligger.
Forslaget medfører ingen endringer
i de samlede utgiftene til slik opplæring, men medfører
en innsparing for kommunene og en tilsvarende merutgift for fylkeskommunene.
Det legges til grunn at midler må omfordeles mellom kommuner
og fylkeskommuner f.o.m. 2007 for å ivareta fylkeskommunenes
merutgifter.
Kunnskapsdepartementet viser til at maksimalprisen på foreldrebetalingen
ble redusert fra 2 750 kroner pr. måned til 2 250
kroner pr. måned fra 1. januar 2006. For ikke å øke
kommunenes finansieringsansvar, er den reduserte foreldrebetalingen
finansiert gjennom en økning i det statlige driftstilskuddet.
Videre er det i statsbudsjettet for 2006 satt av midler til fullfinansiering
av en kapasitetsvekst på 13 500 heldagsplasser eller om
lag 10 500 nye barn i barnehage.
Ved tildeling av skjønnsmidler øremerket
til barnehagedrift forutsettes det at kommunene opprettholder sin
egenfinansiering for denne sektoren på samme nominelle
nivå som i 2003.
Regjeringens mål er full barnehagedekning
innen utgangen av 2007. Før full barnehagedekning er nådd, vil
de øremerkede tilskuddene til barnehager ikke bli innlemmet
i rammetilskuddet til kommunene.
Ny lov om barnehager (barnehageloven) trådte
i kraft 1. januar 2006.
Kunnskapsdepartementet fastsatte 1. mars
2006 ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver med hjemmel
i barnehageloven § 2.
Komiteen viser til Regjeringens
framlegg og viser videre til merknader under kapittel 2.2 og 3.2
i denne innstilling.
Komiteen viser til sine respektive
partiers merknader i innstillingen om Revidert nasjonalbudsjett
for 2006, Innst. S. nr. 205 (2005-2006).
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre understreker at det er viktig
at de kommunale og private barnehagene får økonomisk
likebehandling. Dette for å ivareta et viktig supplement
og mangfold i barnehagetilbudet. Disse medlemmer understreker
behovet for økt forutsigbarhet i den kommunale finansieringen
av private barnehager når Regjeringen gjennomgår
praktiseringen av regelverket om likeverdig behandling av offentlige
og private barnehager.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet merker
seg at den forrige regjeringen med forskrift om likeverdig behandling
"innfaser" likebehandling av offentlige og private barnehager. De
gjeldende forskriftene likestiller kostnadsdeknings- og enhetskostnadsprinsippet,
og lar kommunene selv velge hvilket prinsipp de vil legge til grunn
for utbetaling av støtte til private barnehager. Samtidig
har departementet sendt ut til alle kommuner "rettleder" til kostnadsdekningsprinsippet,
slik at kommuneadministrasjoner lettere kan bruke denne. Disse
medlemmer mener at det er åpenbart at det kun er egenkostnadsprinsippet
som gir reell likeverdig behandling mellom kommunale og private
barnehager.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utforme
nye forskrifter om likeverdig behandling av offentlige og private
barnehager, hvor det fastslås at kommunene skal følge enhetskostnadsprinsippet."
Disse medlemmer står
fast på målsettingen om maksimalpris og full barnehagedekning. Disse medlemmer mener
imidlertid at frem til det er full banehagedekning, må utbygging
prioriteres fremfor prisreduksjoner. En redusert pris samtidig med
mangel av plasser vil avstedkomme ytterligere ubalanse i markedet
- hvilket verken utbyggere, det offentlige eller brukersiden er
tjent med.
Disse medlemmer mener at det
er grunn til å be departementet foreta en nøye
vurdering av posten for skjønnsmidler. Det vises her til
St.prp. nr. 1 (2005-2006) side 147 under omtalen av kommunenes regnskaper,
der det fremgår at kommunenes driftutgifter til barnehager
er gått ned med 3,3 pst. fra 2003 til 2004. Der heter det:
"Dette er i strid med forutsetningen i barnehageforliket
og i rundskrivet om tildeling av skjønnsmidler for 2004".
Landbruks- og matdepartementet har sendt på høring et
forslag om lovendringer som vil gi kommunene ansvar for å sørge
for tilfredsstillende tilgang på tjenester fra dyrehelsepersonell
samtidig som ansvaret for den kliniske veterinærvakten
overføres fra staten til kommunene. En sentral forutsetning
for overføring er at de økonomiske og administrative
konsekvensene kompenseres.
Komiteen viser til Regjeringens
framlegg og har for øvrig ingen merknad.
Miljøverndepartementet har endret forurensningsforskriften
for å oppnå en mer helhetlig og effektiv regulering
av avløpsområdet. De fleste av endringene trer
først i kraft fra 1. januar 2007. Da endres myndighetsfordelingen
mellom kommunene og fylkesmannen, og kommunene vil få økt
myndighet på avløpsområdet. Fra samme
tidspunkt blir det innført et nytt saksbehandlingssystem
hvor kommunenes og fylkesmannens utslippstillatelser tar utgangspunkt
i standardkrav for rensing, prøvetaking mv. Kravene i EUs avløpsdirektiv
er integrert i det nye regelverket og gjennomføres også ved
hjelp standardkrav.
Det foreligger et forslag om endring av vedlegg
II i forskrift 1. juni 2004 nr. 930 kapittel 9 om deponering av
avfall. Deponier vil heretter få større kontrolloppgaver
knyttet til avfallet før det tillates deponert. Kravene vil
medføre økte kostnader for kommunene. Statens forurensningstilsyn
har anslått kostnadene til 44 mill. kroner fordelt på 100
kommunale deponier det første året etter ikrafttredelsen.
Det er antatt at kostnadene vil bli redusert i de påfølgende år.
Kommunenes kostnader kan dekkes inn gjennom avfallsgebyrene og gebyrer overfor
dem som leverer avfall til deponering.
For å sikre at bygg- og anleggsavfall
får en miljømessig forsvarlig behandling vil Regjeringen
gjøre det obligatorisk for alle kommuner å kreve
avfallsplan i byggesaker. SFT har fått i oppdrag å utforme
regelverket. Saken vil bli sendt på høring. Det
tas sikte på at kravet innføres med virkning fra
1. januar 2007.
Komiteen viser til Regjeringens
framlegg og har for øvrig ingen merknad.
Det er etablert et nært IT-samarbeid
på overordnet nivå mellom staten og kommunesektoren.
Det ble i juni 2005 lagt fram en ny eNorge-plan.
Ett av hovedtemaene der er at offentlig sektor under stor forandring
skal ta ut gevinster gjennom digitalisering. Kommunesektoren har
deltatt i utarbeidelsen av planen.
I oktober 2005 la KS fram en omfattende plan
for modernisering av kommunesektoren, eKommune 2009 - det digitale
spranget. Dokumentet er kommunesektorens oppfølging av
eNorge og skal bidra til å bedre kommunikasjonen mellom
innbyggerne og de folkevalgte og effektivisere den kommunale forvaltningen.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, viser til Regjeringens framlegg
og har for øvrig ingen merknad.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet ved behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett
for 2006 foreslår å bevilge 50 mill. kroner mer
til bredbånd enn Regjeringen. Disse medlemmer viser
i den anledning til Stortingets vedtak 7. mai 2002 hvor
et flertall støttet et forslag om å fremme en
egen sak for Stortinget om utbygging av bredbåndsnett i
områder av landet der markedet i seg selv ikke er sterkt
nok til å sikre utbygging.
Disse medlemmer ønsker å fremme
forslaget på nytt, for å sikre fortgang i arbeidet
med å gi hele landet tilgang til bredbåndsnett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
en egen sak for Stortinget om utbygging av bredbåndsnett
i områder av landet der markedet i seg selv ikke er sterkt
nok til å sikre utbygging."
Fiskeri- og kystdepartementet reviderer for
tiden havne- og farvannsloven. Den reviderte loven vil bli sendt
ut på alminnelig høring i løpet av første
halvdel av 2006.
Komiteen viser til Regjeringens
framlegg og har for øvrig ingen merknad.