Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at det blir overensstemmelse mellom de statlige begrensningene for utsalgstider for øl og annen alkoholholdig drikk med volumprosent mellom 2,5 og 4,7, og generelle åpningstider for butikker i Norge på hverdager."
Forslagsstillerne viser til at salgstid for øl i Norge er regulert gjennom alkoholloven § 3-7, og at butikkenes åpningstider er regulert gjennom lov om helligdager og helligdagsfred.
Forslagsstillerne mener at forskjellen mellom reguleringsmåtene skaper problemer, forvirring og irritasjon, og at forskjellen i åpningstider og salgstider for øl og annen alkoholholdig drikk medfører ekstra kostnader for butikkene.
Det framholdes at internasjonal forskning viser at norsk alkoholpolitikk har vært effektiv i forhold til å begrense totalkonsumet og dermed skadevirkningene knyttet til alkoholbruk. Forslagsstillerne mener at hensynet til å begrense skadevirkningene av alkoholbruk må avveies mot forbrukerpolitiske hensyn, og at en harmonisering av utsalgstidene for øl og butikkenes åpningstid vil framstå som logisk for forbrukerne og samtidig bidra til større oppslutning om norsk alkoholpolitikk generelt.
Forslagsstillerne finner det naturlig at kommunene selv kan bestemme salgstidene for øl og annen alkoholholdig drikk på hverdager, og framholder at forslaget vil gi et generelt forbud mot salg av øl mv. i butikk på søndager og helligdager.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Jorodd Asphjell, Jan Bøhler, Sonja
Mandt-Bartholsen, Gunn Olsen og Dag Ole Teigen, fra Sosialistisk
Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen, fra Kristelig Folkeparti,
Laila Dåvøy, og fra Senterpartiet, Rune J. Skjælaaen,
viser til at butikkenes åpningstid etter Stortingets behandling
av Ot.prp. nr. 11 (2002-2003) ble hjemlet i lov om helligdager og
helligdagsfred, noe som medfører at det er adgang til å holde
butikkene åpne døgnet rundt alle dager, unntatt
på søn- og helligdager da de skal være
stengt. Etter dette vedtaket har kommunene ikke hjemmel til å regulere
butikkenes åpningstider.
Flertallet legger til grunn at
forslagsstiller ønsker å tilpasse alkohollovens
regulering av utsalgstider for øl og annen alkoholholdig
drikk med volumprosent mellom 2,5 og 4,7 til åpningstidene
etter lov om helligdager og helligdagsfreden. Dette medfører
at kommunene ikke kan begrense utsalgstiden for øl, og åpner med
dette for utsalgstid hele døgnet dersom butikkeierne ønsker å ha
slike åpningstider for sine butikker.
Flertallet viser til omfattende
forskning som peker på sammenheng mellom tilgjengelighet
til alkohol, alkoholforbruk og alkoholskader, og kan derfor ikke
støtte forslag som åpner for alkoholsalg hele
døgnet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Vigdis Giltun og lederen Harald T. Nesvik,
fra Høyre, Inge Lønning og Sonja Irene Sjøli,
og fra Venstre, Gunvald Ludvigsen, viser til Ot.prp. nr.
86 (2003-2004) og den gjeldende alkoholloven som trådte
i kraft i 1998. Departementet har ifølge proposisjonen
over lang tid fra kommuner, frivillige organisasjoner og næringsdrivende
mottatt en rekke innspill og synspunkter på hvordan lovverket
fungerer i praksis. Disse medlemmer viser også til
utredninger som har bidratt til økt kunnskap om den dokumenterbare
effekten av de ulike alkoholpolitiske virkemidlene. Forholdet til EØS-avtalen
krever også en videre oppfølging gjennom generell
gjennomgang av alkoholloven.
Disse medlemmer slutter seg til
de forslag til endringer som dette representantforslaget fremmer. Disse
medlemmer mener det vil være riktig åinnføre samme salgstider for alkoholholdige
drikker som åpningstiden for butikkene.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser til at norsk alkoholpolitikk har vært effektiv
i forhold til å begrense alkoholkonsumet og dermed skadevirkningene
knyttet til misbruk av alkohol. Det norske alkoholforbruket er betydelig
lavere enn i andre europeiske land, også når det
tas hensyn til konsum av importerte og illegale alkoholvarer. Disse medlemmer påpeker
videre at EUs helseministere 5. juni 2001 ba kommisjonen
om å utarbeide et forslag til en alkoholpolitisk strategi
basert på sammenhengen mellom totalkonsum og totale skader,
og tidlig debutalder og senere forbruksnivå. Disse
medlemmer understreker at det er viktig å sikre
oppslutning om norsk alkoholpolitikk, og at dette tilsier en avveining mellom
sosialpolitiske og forbrukerpolitiske hensyn. En harmonisering av
utsalgstidene for øl i butikk og butikkenes åpningstider
vil fremstå som mer logisk for forbrukerne og kan dermed
bidra til større oppslutning om alkoholpolitikken.
Disse medlemmer viser til at
forslagsstillernes intensjon er å gi kommunene rett til å fastsette
utsalgstidene for øl og annen alkoholholdig drikk med volumprosent
mellom 2,5 og 4,7 på hverdager. Det vil således ikke
være butikkeieren selv som avgjør utsalgstiden
for alkoholvarer. Slik disse medlemmer ser det, vil kommunene
sikre en nødvendig avveining mellom sosialpolitiske og
forbrukerpolitiske hensyn.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre er opptatt av å kunne se
både det registrerte og uregistrerte forbruket avalkohol i en sammenheng og redusere det
uregistrerte forbruket, slik at man kan målrette de tiltak
en setter inn for å redusere rusmiddelbruken i Norge.
Disse medlemmer er enige i at
en må tilstrebe færrest mulige skader som følge
av rusmiddelbruk, på lik linje med at vi ønsker
færrest mulig skader og helseproblemer av andre årsaker.
Det er imidlertid etter disse medlemmers mening grunn
til å påpeke at det må gå et
skille mellom det som karakteriseres som bruk, og det som er misbruk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
videre vise til at det helt åpenbart er en sammenheng mellom
for høye avgifter på lovlig omsettbar alkohol
og kriminalitet relatert til smugling og hjemmebrenning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre mener det er nødvendig åse norsk alkoholpolitikk i en større
sammenheng, hvor en naturlig tilpasning til Europa må gjennomføres.
Disse medlemmer viser til at
det kommunale bevillingssystemet for salg og skjenking av alkoholholdige
drikk skal bidra til å oppnå de nasjonale mål
som er satt for alkoholpolitikken. De foreslåtte endringer
vil gi kommunene større frihet til å organisere
sitt alkoholpolitiske arbeid ut fra en vurdering basert på lokal
tilpasning og lokale forhold.
Etter alkoholloven § 1-7d
har kommunene plikt til å utarbeide en alkoholpolitisk
handlingsplan. Disse medlemmer legger til grunn at
den alkoholpolitiske handlingsplanen skal være et sentralt
instrument for å sikre helhetlig behandling av alkoholpolitiske
spørsmål i kommunene, og disse medlemmer forutsetter
at dette er på plass.
Disse medlemmer finner det derfor
naturlig at kommunene selv kan bestemme salgstidene for øl
og annen alkoholholdig drikk på hverdager. Salg av øl
mv. kan da naturlig følge åpningstidene for butikkene,
eller kommunene kan om de ønsker, redusere salgstiden og tilgangen
til alkoholholdig drikk.
Disse medlemmer mener dette vil
gi kommunene økt selvstyre og således styrke lokaldemokratiet.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at det blir overensstemmelse mellom de statlige begrensninger
for utsalgstider for øl og annen alkoholholdig drikk med volumprosent
mellom 2,5 og 4,7 og generelle åpningstider for butikker
i Norge på hverdager."
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og
Venstre:
Stortinget ber Regjeringen sørge for
at det blir overensstemmelse mellom de statlige begrensninger for utsalgstider
for øl og annen alkoholholdig drikk med volumprosent mellom
2,5 og 4,7 og generelle åpningstider for butikker i Norge
på hverdager.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet.
Komiteen viser til
dokumentet og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:108 (2005-2006) - forslag fra
stortingsrepresentantene Peter Skovholt Gitmark, Olemic Thommessen,
Trond Helleland, André Oktay Dahl og Martin Engeset om å innskrenke
de statlige begrensningene for salgstid for øl og annen
alkoholholdig drikk mv. i butikk – bifalles ikke.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 14. november 2006
Harald T. Nesvik
leder |
Jan-Henrik Fredriksen
ordfører |