Helse- og omsorgsdepartementets budsjett for
2005 var på 102,3 mrd. kroner, hvorav 97 mrd. er overføringer
til andre.
Departementet har ansvar for ni underliggende virksomheter,
fem regionale helseforetak, ett særlovsselskap og ett deleid
aksjeselskap. Riksrevisjonen har avgitt tre revisjonsbrev med merknader
og fem revisjonsbrev uten merknader. Revisjonsbrevene med merknader
gjelder regnskapsmessige forhold ved Statens legemiddelverk, samt
styring, oppfølging og rapportering i Sosial- og helsedirektoratet
og Nasjonalt folkehelseinstitutt. Riksrevisjonen har merknader til statsrådens
forvaltning av statens interesser i de regionale helseforetakene.
Tre merknader er knyttet til styringen av Helse Midt-Norge RHF,
Kreftregisteret under Helse Sør RHF og avtaler om snorkeoperasjoner
i Helse Øst og i Helse Vest. For samtlige regionale helseforetak
har Riksrevisjonen merknader knyttet til låneopptak i underliggende
virksomheter, praktisering av forskriftene om individuell plan og
prioritering.
Revisjonen for regnskapsåret 2005 viste
følgende svakheter ved departementets etatsstyring og rapportering.
Departementet har svart at det for 2006 har
iverksatt tiltak for å gjøre tildelingsbrevet
mindre omfattende og for å bedre sporbarheten mellom mål
og rapportering. I forhold til implementering og bruk av enhetlig
styrings- og rapporteringsverktøy vil departementet, i samarbeid
med Sosial- og helsedirektoratet og Arbeids- og inkluderingsdepartementet,
arbeide for at styrings- og rapporteringssystemene skal bli mer
effektive og formålstjenlige.
Departementet vil i styringsdialogen med direktoratet
ta opp styringen av SAFH og Kunnskapssenteret. Sentralt her er hvordan
prosessen tilpasses etableringen av et felles styringssystem.
Riksrevisjonen registrerer en generell forbedring
i Helse- og omsorgsdepartementets tilskuddsforvaltning sammenliknet
med tidligere år. I forhold til bestemmelsene om økonomistyring
i staten viser imidlertid kontrollen at enkelte av målekriteriene
fortsatt ikke er utformet konkret og presist i bestillerdokumentene
til de regionale helseforetakene.
I forhold til tilskuddet til Kreftregisteret
uttaler departementet at rapporteringen ved en inkurie falt ut i forbindelse
med bytte av kapittel og post for bevilgningen, og at det vil arbeide
videre med å sette mål for virksomheten i bestillerdokumentet.
Riksrevisjonen har kontrollert de regionale
helseforetakenes rapportering og måloppnåelse
i 2005. De regionale helseforetakenes måloppnåelse
innen satsingsområdene rus samt rehabilitering
og habilitering er vurdert særskilt.
Gjennomgang av de regionale helseforetakenes
rapportering om psykisk helsevern viser manglende måloppnåelse
i forhold til enkelte av kravene i bestillerdokumentene for 2005.
Stortinget har uttalt at det er særdeles
viktig at helseforetakene prioriterer rusbehandlingen og medvirker
til et tettere samarbeid mellom rusbehandling og psykiatri. Departementet
har i bestillerdokumentene stilt krav om at ventetiden for enkelte
behandlingstiltak skal reduseres, samt at kvaliteten skal styrkes
og kapasiteten økes i tverrfaglig spesialisert behandling
av rusmiddelmisbrukere.
Riksrevisjonen har undersøkt utviklingen
i ventetid på behandlingstiltakene innen poliklinikk, avrusning, korttidsbehandling,
langtidsbehandling og LAR (legemiddelassistert rehabilitering).
De regionale helseforetakene rapporterer ulikt i forhold til ventetid,
og begrunner dette med varierende kvalitet på data fra 2004.
Gjennomgangen viser at det er store geografiske forskjeller i ventetid
innen tiltakene, og at ventetiden har økt i flere helseregioner
innen flere behandlingstiltak.
Departementet uttaler at det er utarbeidet system
for ventelisteregistrering på rusområdet. Etter
planen skal systemet implementeres i løpet av 2006, og
aktivitetsdata innrapporteres til Norsk pasientregister i 2007.
Riksrevisjonens kontroll viser at de regionale
helseforetakene verken har oversikt over det totale antall pasienter
innen spesialisert rusbehandling, andelen av denne pasientgruppen
som fikk nødvendig helsehjelp, antall pasienter som fikk
utarbeidet individuell plan, eller antall pasienter som ble vurdert
innen 30 dager. Det er registrert totalt 90 fristbrudd innen spesialisert rusbehandling
i 2005, hvorav 69 fristbrudd er i Helse Nord. Departementet opplyser
at det ikke er etablert et regionalt eller nasjonalt system for
registrering av oppfyllelse av pasientrettigheter, herunder rett
til individuell plan.
Det korrigerte økonomiske resultatet
er forbedret i forhold til 2004 for Helse Sør RHF og Helse
Vest RHF. Resultatet er omtrent uendret for Helse Øst RHF
og Helse Nord RHF, mens det er forverret for Helse Midt-Norge RHF.
På foretaksmøtene i januar 2005 stilte departementet
krav om at de regionale helseforetakene, bortsett fra Helse Sør,
skulle oppnå økonomisk balanse i 2005. I juni 2005 vedtok foretaksmøtene å endre
de økonomiske kravene i tråd med Stortingets behandling av
revidert nasjonalbudsjett. Dette innebar en opprettholdelse av kravene
overfor Helse Øst RHF og Helse Sør RHF, og en
lemping på kravene overfor de øvrige tre regionale
helseforetakene.
Til tross for endrede krav oppnådde
ikke Helse Midt-Norge RHF og Helse Nord RHF eiers resultatkrav i 2005.
Departementet opplyser at det vil videreføre
den tette oppfølgingen av de regionale helseforetakene
når det gjelder det økonomiske omstillingsarbeidet
og resultatutviklingen. Departementet har også en
tettere oppfølging av enkelte regionale helseforetak basert
på risiko og vesentlighetsvurderinger.
Kontrollen med departementets forvaltning av
statens interesser i selskaper har omfattet fem regionale helseforetak,
32 helseforetak med underliggende virksomheter, ett særlovsselskap
og ett deleid aksjeselskap. Riksrevisjonen har merknader til statsrådens
forvaltning av statens interesser i de regionale helseforetakene.
Statsrådens beretninger til Riksrevisjonen
er i år bedre og mer informative enn tidligere. Forvaltningen av
de regionale helseforetakene er dessuten generelt forbedret fra
2004 til 2005. Riksrevisjonen registrerer at regionale forskjeller
kommer tydeligere fram enn tidligere, og at departementets styring
i større grad er tilpasset den enkelte region. Riksrevisjonen
har imidlertid en merknad til styringen av Helse Midt-Norge.
Riksrevisjonen har vesentlige merknader til
Sosial- og helsedirektoratets gjennomføring av budsjettet
for 2005, da enkelte disposisjoner som ligger til grunn for regnskapet,
ikke er akseptable ut fra normer og standarder for statlig økonomiforvaltning.
Ifølge departementet er det igangsatt
et prosjektarbeid som har til hensikt å utarbeide rutiner
for intern kontroll på tilskuddsområdet. Departementet
vil påse at arbeidet har god framdrift.
Riksrevisjonen har merknader til Nasjonalt folkehelseinstitutts
gjennomføring av budsjettet og disposisjoner for revisjonsåret
2005. Merknadene gjelder sakkyndige uttalelser og overtid og kjøp
av aksjer.
Departementet har svart at det tar Riksrevisjonens merknader
om bruk av overtid til etterretning, og at det nå er både
kapasitet og kompetansemessig grunnlag på instituttet for å iverksette
strenge tiltak for ikke å overskride bestemmelsene. Departementet
vil framover ha oppmerksomheten rettet mot overtidsbruken i sin
styringsdialog med instituttet.
Nasjonalt folkehelseinstitutt kjøpte
regnskapsåret 2005 aksjer i forbindelse med stiftelsen
av selskapet IC Particles AS. Riksrevisjonen kan ikke se at instituttet har
hjemmel for å kjøpe aksjer. Nasjonalt folkehelseinstitutt
hadde ikke rapportert om aksjekjøpet til statens kapitalregnskap.
Departementet svarte at man fra instituttets
side ikke var oppmerksom på at aksjetegningen trengte særskilt hjemmel,
og at departementet tar sikte på å fremme forslag
om hjemmel for tegningen av aksjeposten for Stortinget til høsten.
Videre har Nasjonalt folkehelseinstitutt videreformidlet til departementet
at innbetaling av aksjekapitalen ble glemt ved en inkurie ved innrapporteringen
til kapitalregnskapet.
Riksrevisjonen har vesentlige merknader til
regnskapet til Statens legemiddelverk og kan ikke bekrefte at det
ikke inneholder vesentlige feil eller mangler. Merknaden gjelder
at det ikke var mulig å framskaffe tilstrekkelig verifisert
informasjon til å bekrefte inntektene.
Statens legemiddelverk har etablert et prosjekt
for å sikre sporbarheten mellom saksbehandlingssystemet og
regnskapssystemet. Dette arbeidet er planlagt ferdigstilt i løpet
av 2006.
I forbindelse med Riksrevisjonens tilskuddsrevisjon av
kap. 737 post 70 Kreftregisteret (Rikshospitalet-Radiumhospitalet
HF) og gjennomgang av Kreftregisterets rutiner for ekstern finansiert
virksomhet, ble følgende forhold avdekket:
– Styret
i Kreftregisteret opprettet i 1989 Kreftregisterets fond. Fondets
formål er å etablere ny viten og spre kunnskap
som bidrar til å redusere kreftsykdom, herunder innsamling
og kvalitetssikring av grunnlagsdata for kreftforskning. Fondets
formål samsvarer i stor grad med det som er Kreftregisterets
formål. Kreftregisterets direktør er styreleder
i fondet. En ansatt i Kreftregisteret fører fondets regnskaper,
og fondet revideres av egen revisor. Rikshospitalet-Radiumhospitalet
HFs revisor var ikke kjent med fondets eksistens, som per 31. desember
2005 hadde en egenkapital på 3,8 mill. kroner.
– Kreftregisteret inngikk i 2004
en avtale med legemiddelfirmaet MSD-Norge om utarbeidelse av vaksine
mot livmorhalskreft (HPV-vaksine). Det ble avtalt at deler av betalingen,
tilsvarende Kreftregisteres overhead, skulle tilfalle Kreftregisterets fond.
I vedlegg til avtalen framgår det at overhead for perioden
2004-2007 er 838 000 kroner årlig, mens overhead
for perioden 2008-2013 er 752 000 kroner årlig.
Per 19. juni 2006 er ca. 1,7 mill. kroner overført
til fondet.
– Kreftregisteret inngikk i 2004
en toårig avtale med IARC (International Agency for Research
on Cancer) i forbindelse med en kontrollstudie av lungekreft. Avtalen
forutsetter at ansatte ved Kreftregisteret utfører arbeid
for IARC. For kontraktarbeidet er det i 2005 overført ca.
900 000 kroner til fondets bankkonto.
– Ansatte i Kreftregisteret har
inngått personlige avtaler med MSD og/eller morselskapet
Merck & Co Inc i USA. Avtalene er inngått for
perioden 2002-2007, og sikrer de ansatte honorarer og dekning av
utlegg i forbindelse med møter. Beløpene er overført
direkte til den enkeltes bankkonto. Samlet er det overført
ca. 227 000 kroner i honorar og ca. 135 000 kroner
til dekning av flybilletter. Ledelsen i Kreftregisteret har ikke
tidligere vært kjent med saken. Riksrevisjonen har i brev
til departementet forutsatt at dette nå ryddes opp i internt.
– I prosjektet Kreft og dødelighet
blant ansatte i sjøforsvaret er det i kontrakten mellom
Kreftregisteret og FLO avtalt en overhead på 400 000
kroner. Midlene er avsatt Kreftregisterets prosjektkonto for frie
midler. Ifølge kontrakten skulle prosjektet være
avsluttet senest 31. desember 2005. Rikshospitalet-Radiumhospitalet
HF opplyser at 400 000 kroner i overhead vedrørende
prosjektet er avsatt på en konto i balansen, men ikke inntektsført
i 2005. Intensjonen har vært å inntektsføre
all inntekt knyttet til overhead i løpet av prosjektperioden.
Prosjektet er videreført inn i 2006.
– I rutinene skilles det mellom
bidragsforskning (eksternt finansierte prosjekter som delfinansieres av
bidragsyter) og oppdragsforskning (forskning etter bestilling fra
ekstern oppdragsgiver). Overhead er ifølge rutinene 14
pst. av lønnskostnadene for bidragsforskning og minimum
40 pst. for oppdragsforskning. I den tilsendte oversikten over åtte eksternt
finansierte prosjekter i 2005, framkommer det ikke om prosjektene
er bidragsforskning eller oppdragsforskning. Det framgår
imidlertid at avtalt overhead er på 20 pst. av lønnskostnadene
i to prosjekter (HPV-vaksine og Kreft og dødelighet blant ansatte
i sjøforsvaret), 20 pst. av totalkostnadene i ett prosjekt,
og 0 pst. i fem prosjekter.
– På prosjektene NORCCAP,
Arvelig kreft og Innhenting av etterslep i kreftregistreringen,
som består av statlig øremerkede ubrukte midler
overført fra 2004 til 2005, er det et mindreforbruk.
For NORCCAP-prosjektet er det i tillegg til
ubenyttede midler fra 2004 overført 437 803 kroner
til Kreftregisteret fra NORCCAPs bankkonto. Midlene skulle ha vært
inntektsført i Kreftregisterets driftsregnskap. Det har
ikke vært avklart hvordan midlene skulle benyttes. Totalt
ubenyttede midler i NORCCAP-prosjektet per 31. desember
2005 utgjør 1 158 591 kroner.
Departementet opplyser at det i hovedsak er
enig i de forhold Riksrevisjonen tar opp, og forutsetter at de vil bli
fulgt opp av Helse Sør RHF.
Kontrollen for 2005 viser at den økonomiske
situasjonen i Helse Midt-Norge er forverret i forhold til de øvrige
regionene. Kontrollen har også avdekket uklarheter i styringen
av det regionale helseforetaket.
I tråd med Stortingets krav ble det
i foretaksmøtet for Helse Midt-Norge RHF 13. januar
2005 stilt krav om at Helse Midt-Norge skulle oppnå økonomisk
balanse i 2005. På bakgrunn av Stortingets behandling av
revidert nasjonalbudsjett ble kravet endret i foretaksmøtet 20. juni
2005 til at Helse Midt-Norge skulle oppnå et korrigert årsresultat
for 2005 som maksimalt utgjorde et underskudd på 204 mill.
kroner. Underskuddet ble imidlertid betydelig større, og
korrigert årsresultat viste et underskudd på 572
mill. kroner.
Styret i Helse Midt-Norge RHF vedtok i mars
2005 et budsjett med et underskudd på 413 mill. kroner. Inkludert
i dette beløpet var 101 mill. kroner til drift av både
gammelt og nytt sykehus ved St. Olavs Hospital.
I hele 2005 har det fra departementets side
vært fokus på Helse Midt-Norges økonomiske
situasjon. Det har blitt avholdt flere møter mellom departementet
og administrasjonen i Helse Midt-Norge RHF om temaet, samt kommunikasjon
via brev og e-post. Departementet hevder at det aldri har gitt uttrykk
for noe annet enn at merkostnadene på 101 mill. kroner
ved St. Olavs Hospital skulle regnes inn i resultatkravet
for 2005, og at eventuelle unntak fra resultatkravet skal presiseres
i protokollen fra foretaksmøtene. Helse Midt-Norge RHF
på sin side hevder at det i foretaksmøtet i juni 2005
på nytt stilte spørsmål ved om merkostnadene vedrørende
St. Olavs Hospital inngikk i resultatkravet, og at det
etter deres mening først ble gitt endelig avklaring på spørsmålet
om merkostnadene i foretaksmøtet 24. januar 2006.
Riksrevisjonen har tatt opp spørsmålet
om finansielle leieavtaler flere år på rad. Gjennomgangen
av årsregnskapet for 2005 viser at Helse Midt-Norge fortsatt
har finansielle leieavtaler til en bokført verdi på 37,2
mill. kroner. Flere av avtalene er inngått etter sykehusreformen.
Helse Midt-Norge RHF har også fortsatt langsiktig gjeld
på 130 mill. kroner til Orkdal Sanitetsforening.
EuroSleep driver private klinikker i sykehuslokalene til
Voss sjukehus og Stensby sykehus. Klinikkene gir behandling for
søvnapné, snorking og andre relaterte søvnproblemer.
EuroSleep består av EuroSleep Øst AS, EuroSleep
Vest AS og EuroSleep Norge AS, og har én og samme eier.
Riksrevisjonen har i denne saken tatt opp flere
kritikkverdige forhold; bl.a. at EuroSleep driver uten sykehusgodkjenning,
noe som gjør at det kan reises tvil om hvem som har ansvaret
for pasientene, at pasientgruppene med søvnproblemer synes å bli
prioritert høyere enn andre og mer trengende pasientgrupper,
og at det er inngått avtaler uten konkurranse.
Riksrevisjonen rapporterte til Stortinget i
Dokument nr. 1 (2005-2006) om helseforetakenes avtaler med private
virksomheter. I denne forbindelse ba Riksrevisjonen om å få tilsendt
oversikt over alle avtaler inngått i de fem regionene.
Verken Helse Vest RHF eller Helse Øst RHF opplyste om avtalene
med EuroSleep.
Riksrevisjonen påpekte ved revisjonen
av 2004-regnskapet at tilskuddssystemet Pandora ikke gir tilstrekkelig
sikkerhet for riktig saksgang og trygge betalingsrutiner. Kontroll-
og konstitusjonskomiteen påpekte at Sosial- og helsedirektoratets
manglende IT-kontroller kan ha konsekvenser i forhold til riktig
saksbehandling og trygge betalingsrutiner. Det er fortsatt utfordringer
knyttet til tilskuddssystemet Pandora. Riksrevisjonen vil følge
saken videre.
Riksrevisjonen stilte ved revisjonen av 2004-regnskapene
spørsmål om regnskapet til Statens legemiddelverk
ga et fullstendig og riktig bilde av inntektene. Ved behandlingen
av Dokument nr. 1 for 2004-regnskapene fant kontroll- og konstitusjonskomiteen
det alvorlig at Riksrevisjonen ikke kunne bekrefte at regnskapene
til Statens legemiddelverk ikke inneholdt vesentlige feil eller
mangler.
Revisjonen for 2005 viser at det fortsatt er
problemer knyttet til korrekt regnskapsføring av inntektene
ved Statens legemiddelverk. Forholdet vil bli fulgt opp videre.
Riksrevisjonen tok ved revisjonen av regnskapet
for 2004 opp at departementet gjennom sin etatsstyring av Nasjonalt
folkehelseinstitutt ikke hadde avviklet ordningen med at leger ved
instituttet utfører sakkyndige uttalelser utenom ordinær
arbeidstid. Ordningen medførte at leger ved instituttet
mottok betydelige ekstrainntekter som følge av særavtalen.
Departementets svar til merknadene var at særavtalen skulle
avvikles fra 1. mai 2006. Kontroll- og konstitusjonskomiteen fant
det merkelig at saken som første gang ble reist av Riksrevisjonen
i 1995, ennå ikke er avsluttet.
Som det fremgår, er det fortsatt problemer
med å gjennomføre sakkyndige uttalelser innenfor
akseptable rammer. Forholdet vil bli fulgt opp videre.
Riksrevisjonen har avgitt seks revisjonsbrev
uten merknader og revisjonsbrev med merknader til Statens legemiddelverk,
Sosial- og helsedirektoratet og Nasjonalt folkehelseinstitutt. Riksrevisjonen
har ikke merknader til departementets forvaltning av ett særlovselskap
og eierinteressene i ett deleid aksjeselskap. Riksrevisjonen har
merknader til statsrådens forvaltning av de regionale helseforetakene.
Riksrevisjonen tar til etterretning Helse- og omsorgsdepartementets generelle
kommentar til bruk av ordet "avdekke", og vil presisere at begrepet
i de fleste tilfeller ikke mener å indikere at forhold
har blitt forsøkt holdt skjult.
Riksrevisjonen ser alvorlig på svakheter
i departementets etatsstyring av Sosial- og helsedirektoratet. Enkelte
mål i St.prp. nr. 1 (2005-2006) var ikke nedfelt i direktoratets
tildelingsbrev, og det var mangelfull rapportering om måloppnåelse
fra direktoratet til departementet. Riksrevisjonen har merket seg
departementets forsikring om at de i sterkere grad vil følge
opp at alle mål i St.prp. nr. 1 blir fulgt opp av underliggende
virksomheter.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at svakheter
ved tilskuddssystemet Pandora ikke er blitt rettet opp til tross for
at dette ble tatt opp av Riksrevisjonen allerede ved revisjonen
av 2004-regnskapene. Pandora skal gi sikkerhet for riktig saksgang
og trygge betalingsrutiner. Riksrevisjonen har merket seg at det
er igangsatt utbedringstiltak i 2006.
Riksrevisjonen har kritisert at sakkyndige i
ledende stillinger ved Nasjonalt folkehelseinstitutt har fått overtidsbetalinger
i strid med hovedtariffavtalens bestemmelser. Riksrevisjonen har
merket seg at særavtalen for sakkyndige uttalelser ved
Nasjonalt folkehelseinstitutt ble avviklet 1. mai 2006, og at bestemmelsene
i hovedtariffavtalen vil bli fulgt.
Riksrevisjonen har merknader til at det for
regnskapsåret 2005 ikke var mulig å bekrefte fullstendigheten
av inntektene til Statens legemiddelverk. Riksrevisjonen har merket
seg at det er iverksatt tiltak som forventes å gi resultater
for regnskapsåret 2006.
Riksrevisjonen registrerer at Helse- og omsorgsdepartementet
ikke har noen merknader til forholdene i Helse Midt-Norge RHF og
avtalene Helse Øst og Helse Vest har med EuroSleep.
Når det gjelder Helse Midt-Norge RHF,
vil Riksrevisjonen påpeke at saken er svært alvorlig
og dreier seg om store økonomiske underskudd, finansielle
leieavtaler og manglende oppfølging av departementets vedtak og
styringssignaler. Riksrevisjonen mener at slike situasjoner betinger
at departementet benytter de styringsmekanismer det har som eier.
For saken om EuroSleep finner Riksrevisjonen
det kritikkverdig at helseforetakene ikke opptrer ryddig i forholdet
med private leverandører av helsetjenester. Videre vil
Riksrevisjonen framheve at helseforetakene skal følge prioriteringsforskriften,
og at dette ikke skjer når pasienter ut fra økonomiske
motiver prioriteres foran andre og sannsynligvis mer trengende pasienter.
Etter Riksrevisjonens vurdering er rapporteringen
i de årlige meldingene fortsatt mangelfull på områdene psykisk
helsevern og rus. Helse- og omsorgsdepartementet har i sitt svar
uttalt at det ikke deler Riksrevisjonens påstand om at
det er svikt i registrerings- og rapporteringsrutiner. Riksrevisjonen
vil presisere at det er helseforetakene selv som har oppgitt at
svikt i rutiner fører til dårlig datakvalitet
og usikkerhet om rapportering innen områder som psykisk
helsevern og individuell plan. Etter Riksrevisjonens vurdering er
slike årsaker ikke akseptable over tid.
Forholdene som er påpekt om Kreftregisteret
(Helse Sør) er etter Riksrevisjonens vurdering svært
alvorlige. Det er kritikkverdig at krav til styring, kontroll og
habilitet ikke er tilfredsstillende ivaretatt. Forholdene rundt fondet
gir en betydelig fare for manipulering av budsjetter og regnskap.
Når inntekter fra oppdrag ikke tilfaller Kreftregisteret,
men fondet, vil opplysningene i St.prp. nr. 1 om bevilgningsbehov
være uriktige. Kreftregisteret mottar på denne
måten en større bevilgning enn det er berettiget
til. Helse- og omsorgsdepartementet viser til at Helse Sør
RHF har gitt uttrykk for at fondet bør avvikles, og departementet
vil følge opp forholdet.
Riksrevisjonen har merket seg at tilskudd til
store byggeprosjekter for 2007 vil bli vurdert tildelt gjennom oppdragsdokumentet,
og at departementet vil sørge for at oppdragsdokumentet
for 2007 vil klargjøre mål for tilskuddet som
bevilges til Kreftregisteret og dets virksomhet.
Komiteen har merka seg at Riksrevisjonen
har kome med revisjonsbrev med merknader til Statens legemiddelverk,
Sosial- og helsedirektoratet og Nasjonalt folkehelseinstitutt. I
det første tilfellet kan ikkje Riksrevisjonen stadfesta
at rekneskapen for 2005 ikkje inneheld vesentlege feil og manglar. Komiteen meiner
dette er alvorleg, og ber om at departementet følgjer Statens
legemiddelverk tett for å sjå til at tiltak som
er sette i verk, faktisk gjev forventa resultat.
Komiteen har registrert at Riksrevisjonen
er kritisk til departementet si etatsstyring av Sosial- og helsedirektoratet.
Dette gjeld spesifisering av mål og rapportering av måloppnåing. Komiteen viser
til brev frå departementet til Riksrevisjonen, dagsett
20. oktober 2006, der departementet forpliktar seg til å følgja opp
dette. Komiteen legg til grunn at dette inneber både
meir presis målformulering og meir heilskapleg rapportering
av måloppnåing.
I høve Nasjonalt folkehelseinstitutt
uttaler Riksrevisjonen at "det er svært alvorlig at ledelsen
etter elleve år ikke har klart å organisere virksomheten
innenfor akseptable rammer". Komiteen vil streka
under at dette er ei statleg verksemd, og at departementet pliktar å sjå til
at verksemda til Nasjonalt folkehelseinstitutt går føre
seg innanfor dei rammene som gjeld for statlege verksemder.
Komiteen registrerer at Riksrevisjonen
har vesentlege merknader til dokumentasjon og rekneskapsføring
av tilskot til brukarstyrt personleg assistanse. Revisjonen har
avdekka store skilnader mellom kommunane. Komiteen har
merka seg at departementet vil følgja opp saka overfor
direktoratet, og føreset at det ser til at det vert etablert
ein einskapleg praksis.
Riksrevisjonen hadde også i 2004 vesentlege
merknader til tilskotssystemet Pandora for utilfredsstillande saksgang
og utrygge utbetalingsrutinar. Komiteen meiner det
er kritikkverdig at dette heller ikkje i 2005 er ordna. Komiteen har
merka seg at Riksrevisjonen følgjer saka, og ber om at
den vert omtalt i Dokument nr. 1 (2007-2008).
Komiteenhar
merka seg at Riksrevisjonen peikar på at det er stor variasjon
i korleis helseføretaka praktiserer kravet om opne styremøte.
Dette gjeld talet saker som vert handsama i lukka møte,
bruk av heimel og tilgjenge til relevant informasjon for offentlegheita. Vidare
verkar det som om helseføretaka gjev uttrykk for ulik forståing
av kva som ligg i kravet til opne styremøte og kva verksemder
som skal omfattast.
Komiteen vil streka under at
offentlegheitsloven gjeld for verksemda til helseføretaka.
Publikum sitt tilgjenge til informasjon er avgjerande for at folk
skal få tillit til tenestene. Komiteen føreset
at det vert sette ut i livet tiltak som sikrar ein einskapleg praksis
i helseføretaka.
Komiteener
uroa over den sterke kritikken som Riksrevisjonen rettar mot spesielt
Helse Midt-Noreg RHF. Kjernen i denne kritikken er store økonomiske underskot
og manglande oppfølging av departementet sine vedtak og
styringssignal. Komiteen seier seg samd med Riksrevisjonen
i at denne situasjonen krev at departementet nyttar dei styringsinstrumenta
det har som eigar. Komiteen registrerer at departementet
vil føra vidare den tette oppfylginga av dei regionale
helseføretaka i høve det økonomiske omstillingsarbeidet og
resultatutviklinga.
Komiteen registrerer at det er
ei viss usemje mellom Riksrevisjonen og departementet når
det gjeld rapportering i dei årlege meldingane på områda
psykisk helsevern og rus. Riksrevisjonen påstår
at det er svikt i registrerings- og rapporteringsrutinar, medan
departementet ikkje deler den vurderinga. Komiteen viser til
at Stortinget tidlegare har uttalt at det er særs viktig at
helseføretaka prioriterer rusbehandlinga og medverkar til
eit tettare samarbeid mellom rusbehandling og psykiatri, jf. Budsjett-innst.
S. nr. 11 (2004-2005). Stortinget er avhengig av å kunne
kontrollera i kva grad desse felta vert prioriterte, noko som føreset
fullgode registrerings- og rapporteringsrutinar. Komiteen har merka
seg at departementet i brev til Riksrevisjonen, dagsett 20. oktober
2006, slår fast at "[d] er imidlertid et
faktum at både registrering og rapportering kan bli bedre". Komiteen legg
til grunn at departementet intensiverer innsatsen med sikte på å betra
datakvaliteten på desse felta, og ser til at det framover
ikkje skal vera noko grunnlag for å hevda at det er svikt
i desse registrerings- og rapporteringsrutinane.
Komiteen deler Riksrevisjonens
innvendingar mot prosessen som førte fram til inngåing
av avtalen mellom Ahus og EuroSleep AS og dei etterfølgjande reforhandlingane
og forlengingane av avtalen. Slik saka framstår, er dette
klare brot i høve regelverket for offentlege kjøp.
Liknande regelverksbrot gjeld også for Voss sjukehus/Helse
Bergen HF og EuroSleep Vest AS, der det vart inngått avtale
utan anbodskonkurranse. Avtalen vart også reforhandla
og forlenga ved to høve.
Komiteen er kritisk til at helseføretaka
ikkje opptrer ryddig i forhold med private leverandørar
av helsetenester, og legg til grunn at departementet følgjer
opp Riksrevisjonen sine påpeikingar.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til den krasse kritikken fra Riksrevisjonen til de regionale helseforetakenes økonomi
og styring i 2005, i Dokument nr. 1 (2006-2007). Disse medlemmer vil
understreke at situasjonen i de fleste regionale helseforetakene
nå er slik at det foretas nedskjæringer, stenging
av poster og oppsigelse av personell for å klare kravene
til økonomisk styring. Disse medlemmer kan
ikke akseptere at disse forholdene nå vil føre
til økte ventetider, køer og dårligere
forhold for pasientene.
Det er slik disse medlemmer ser
det, sterkt uheldig at Stortingets flertall ikke tidligere har innsett
at uklarhet om åpningsbalanse, urealistiske krav om balanse
i regnskapene og underbudsjettering ville føre til de forhold
som nå blir kritisert av Riksrevisjonen.
Særlig når det gjelder Helse
Midt-Norge er situasjonen ifølge Riksrevisjonen alvorlig
og forverret i forhold til de øvrige regionene. Disse
medlemmer anser den uklarhet i styringen, som er avdekket
ifølge Riksrevisjonen, og som disse medlemmer er
kjent med, som et resultat av den økonomiske situasjonen.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme forslag om at Regjeringen foretar en ny gjennomgang
av de regionale helseforetakene, og at resultatet blir lagt frem
for Stortinget innen utgangen av 2007. Følgende forslag
fremsettes:
"Stortinget ber Regjeringen foreta
en ny gjennomgang av de regionale helseforetakenes situasjon når
det gjelder økonomi og styring, herunder forholdet til balansekrav
og åpningsbalanse, og legge frem egen sak for Stortinget
snarest mulig og senest ved utgangen av 2007."
Komiteen har registrert at Riksrevisjonen
rettar alvorleg kritikk mot Kreftregisteret (Helse Sør).
Kreftregisteret har eit eige fond, og Riksrevisjonen er kritisk til
at dette fondet har fått tilført midlar - rekna
ut på grunnlag av indirekte kostnader for Kreftregisteret
- gjennom avtalar mellom Kreftregisteret og eksterne partar. Riksrevisjonen
meiner at etablering av eit slikt fond ved sida av hovudverksemda,
men med samanfallande føremål, fører
til fare for manipulering av budsjett og rekneskap. Kreftregisteret
er nettobudsjettert, og når "overhead" tilfell fondet,
kan informasjon i St.prp. nr. 1 difor verta ukorrekt og løyvingane
til Kreftregisteret høgare enn dei skulle ha vore. Komiteen viser
til brev frå departementet til komiteen, dagsett den 19.
februar 2007, der statsråden skriv at det er gjeve korrekt
informasjon til Stortinget og at dei statlege løyvingane
er i samsvar med dei opplysningane som er lagt til grunn i budsjettframlegga. Komiteen er
samd i at Riksrevisjonen har peika på kritikkverdige tilhøve.
Komiteen viser til brev frå statsråd
Sylvia Brustad, dagsett den 19. februar 2007, der det mellom anna heiter
at:
"Kreftregisteret informerer i brev av 31.01.07. om
at dei vil setje i verk ytterlegare tiltak for å forbetre
og sikre styring, kontroll og habilitet i stiftinga, og mellom anna
vurdere behov for endringar av vedtektene for stiftinga inkludert
ei endring av styret og ein gjennomgang av praksis for tilleggsbetalingar
i samband med bidrags- og oppdragsfording i Kreftregisteret. Vidare vil
opplysningar av organisatorisk art og rekneskap til stiftinga bli
lagde ved rekneskapen til Kreftregisteret ved innrapportering, og
vil derfor følgje praksis som er i samsvar med økonomiregelverket
for staten."
Komiteen har vidare merka seg
at det i same brev vert lova at departementet vil gjennomføra
ein revisjon i denne saka for å få stadfest at
desse tiltaka vert gjennomførte. Komiteen ber
om at departementet orienterer Stortinget om denne oppfølginga
på eigna vis. Komiteen legg elles til grunn
at departementet føretek ein grundig gjennomgang av alle
sider ved Kreftregisteret si verksemd, og at Stortinget også blir
orientert om dette på eigna måte.