Justisdepartementets budsjett for 2005 var på 15,4 mrd.
kroner. Budsjetterte inntekter for 2005 var på 2,6 mrd.
kroner.
Justisdepartementet har ansvar for 15 virksomheter. Domstoladministrasjonen,
som har ansvaret for domstolene, er i tillegg under justisministerens
parlamentariske ansvarsområde overfor Stortinget. Riksrevisjonen
har avgitt avsluttende revisjonsbrev med merknader til Politidirektoratet.
For øvrig er det avgitt 15 avsluttende revisjonsbrev uten
merknader.
Riksrevisjonen har kontrollert departementets
forvaltning av statens interesser i ett heleid og ett deleid aksjeselskap.
Riksrevisjonen har ikke merknader til statsrådens forvaltning
av statens interesser i selskapene.
Revisjonen viser at etablering av intern kontroll
tilpasset risiko og vesentlighet ikke fullt ut er gjennomført.
Videre er det avdekket mangelfull måloppnåelse på visse
områder i enkelte av departementets underliggende virksomheter.
Det er foretatt kontroll av resultatrapporteringen
og måloppnåelsen på enkelte områder
i justissektoren. I den forbindelse har Riksrevisjonen bl.a. tatt
opp følgende forhold med departementet:
– Politidirektoratet
rapporterer i enkelte tilfeller ikke på resultatmål
som er nedfelt i departementets tildelingsbrev til direktoratet.
– Domstolene har ikke nådd
målene for gjennomsnittlig saksbehandlingstid for 2005.
Domstoladministrasjonen har opplyst at det bl.a. er igangsatt tiltak
for å redusere restansene gjennom midlertidig økt
bemanning i de største domstolene. Justisdepartementet
har uttalt at det ikke har merknader til Domstoladministrasjonens
redegjørelse.
– Justissekretariatene utfører
bl.a. sekretariatsoppgaver for Erstatningsnemnda for voldsofre og
for Stortingets billighetserstatningsutvalg. Virksomhetens årsrapport
viser at saksbehandlingstiden har vært for lang. For å sikre
at den samlede saksbehandlingstiden i disse sakene reduseres til
et akseptabelt nivå, har de ulike virksomhetene fått
tilført økte stillingsressurser. Ifølge
Justisdepartementet vil de berørte departementer følge
utviklingen nøye.
– Årsrapporten fra Generaladvokaten
viser at saksbehandlingstiden er for lang. Det er også nedsatt
en felles arbeidsgruppe som skal utrede behov for endringer i aktuelt
regelverk.
– Spesialenheten for politisaker
har ikke fått fastsatt mål for saksbehandlingstid,
men uttaler selv i sin årsrapport at saksbehandlingstiden
er for lang. Ifølge departementet har virksomheten måttet håndtere
både flere og mer ressurskrevende saker enn tidligere SEFO.
Departementet uttaler at de følger utviklingen for virksomheten
nøye og vurderer å utforme måltall for
saksavviklingen fra og med 2007, i nær dialog med virksomheten
og Riksadvokaten.
Departementet sier om virksomhetene i justisforvaltningen
at Politidirektoratet har gitt tilbakemelding om at det fra 2006
har integrert kravene til intern kontroll og risikostyring i styringen
av underliggende ledd, og at disse benytter dette i sin interne
styring. Direktoratet har også opplyst at det er etablert
en egen løsning for viktige prosjekter slik at ledelsen
kan følge dem opp særskilt. Videre har departementet
opplyst at Politidirektoratet og Direktoratet for samfunnssikkerhet
og beredskap vil bygge opp kompetanse i risikostyring.
Departementet har også opplyst at helhetlig
intern kontroll i departementet og virksomheter innenfor justissektoren
generelt kan bli bedre, og at dette bl.a. gjelder å identifisere
risikofaktorer som kan påvirke måloppnåelse
og resultater. Fordi dette er et viktig område, vurderer
departementet å etablere et eget prosjekt for å implementere
risikostyring som en del av mål- og resultatstyringen i
justissektoren.
Politidirektoratet har fått avsluttende
revisjonsbrev med merknader, som bl.a. er knyttet til følgende:
Revisjonen har vist at det er svakheter ved
IKT-forvaltningen i politi- og lensmannsetaten. Dette gjelder spesielt
manglende fullverdige reserveløsninger hvis en alvorlig
hendelse skulle oppstå, manglende risiko- og vesentlighetsvurderinger
vedrørende informasjonen i politiets systemer, og manglende
helhetlig risikovurdering for alle systemene. Videre, at det ikke
er etablert en plan for dataklassifisering eller en vurdering av
politiets data for å differensiere for eksempel sikkerhetstiltak.
Det er heller ikke etablert rutiner for administrasjon av nettverkssikkerhet.
Departementet har bl.a. uttalt at det vil bli
innført en metodikk for gjennomføring av risiko-
og vesentlighetsvurderinger for den samlede informasjonen i etatens
IKT-systemer, og at det arbeides med å etablere et kvalitetssystem
i henhold til kjente standarder på området. Det
vil også etableres rutiner for sikkerhetsrapportering av
uønskede hendelser samt påfølgende risiko- og
konsekvensvurderinger av alvorlige hendelser/driftsavbrudd
innenfor IKT-området.
Riksrevisjonen har over lang tid påpekt
svakheter ved avstemming og kontroll av gebyrinntekter i politi- og
lensmannsetaten.
Justisdepartementet har uttalt at Politidirektoratet
vil ha på plass nødvendige avstemmingsrapporter
innen utgangen av 2006, og beklager overfor Riksrevisjonen at saken
har tatt lang tid.
Revisjonen har vist at det er ulik praksis for
fakturering av privatbetalt overtid ved vakthold ved konserter, idrettsarrangementer,
veiarbeid osv. i politidistriktene.
Justisdepartementet viser til at Politidirektoratet
opplyser at praksis i hovedsak er at privatbetalt overtid faktureres
med utgangspunkt i lønnstrinnet til den aktuelle tjenestemann.
Politiets fakturering gir således verken dekning for administrative
kostnader og øvrige felleskostnader, eller lik praksis
for fakturering av privatbetalt overtid. Ifølge departementet
vil direktoratet innen 1. januar 2007 iverksette felles
retningslinjer for fakturering av privatbetalt overtid.
Revisjonen har vist at det er manglende pålitelig
statistikk over inndragninger av utbytte fra straffbare handlinger.
Departementet har uttalt at i 2004 utarbeidet Politidirektoratet
i samarbeid med Riksadvokaten og Politiets data- og materielltjeneste
grunnlag for nye inndragningsstatistikker. Imidlertid inneholdt
statistikken en rekke feilregistreringer og andre forhold som svekket
statistikkens kvalitet. Dette medførte at disse rapportene
ble trukket tilbake. Politidirektoratet har utarbeidet nye elektroniske
rutiner for registrering av inndragning, og ny inndragningsstatistikk
vil foreligge fra og med 2007.
Riksrevisjonen har stilt spørsmål
ved bl.a. kostnadene og framdriften ved Politidirektoratets intranett/internettløsning
- prosjektet "Politiet på nett".
Riksrevisjonen har i forbindelse med revisjonen
av regnskapet for 2004 og 2005 påpekt manglende grensesnitt
på transaksjonsnivå mellom Politiets data- og materielltjenestes
og Politidirektoratets økonomisystemer. Det er også stilt
spørsmål ved hensiktsmessigheten av at to ulike økonomisystemer
er i bruk i Politi- og lensmannsetaten.
Riksrevisjonen har ikke merknader til statsrådens
forvalting av statens interesse i selskapene. Riksrevisjonen har
merket seg at Stortinget har blitt orientert i St.prp. nr. 1 (2006-2007)
om at utbytte fra Norsk Eiendomsinformasjon AS ved en feil ble inntektsført
under rettsgebyr.
Riksrevisjonen har for regnskapsåret
2005 avgitt 15 revisjonsbrev uten merknader. Riksrevisjonen anser det
som kritikkverdig at justissektorens største virksomhet,
Politidirektoratet, har fått revisjonsbrev med merknader.
Flere av de forholdene som Riksrevisjonen har bemerket vedrørende
Politidirektoratet, er tatt opp tidligere år med direktoratet
og departementet.
I antegnelsene til statsregnskapet for 2004
tok Riksrevisjonen opp forhold vedrørende økonomiinstrukser og
leiekontrakt ved Fredriksvern festning, Stavern. Riksrevisjonen
anser sakene som tilfredsstillende fulgt opp og besvart av Justisdepartementet,
og sakene anses derfor for avsluttet.
Riksrevisjonen anser det som kritikkverdig at
det er svakheter i internkontrollen i departementet og virksomheter
innenfor justissektoren. Det er svakheter ved resultatrapporteringen
og måloppnåelsen ved flere av de undersøkte
virksomhetene. Riksrevisjonen har generelt stilt spørsmål
om Justisdepartementet har ivaretatt sitt oppfølgingsansvar
overfor virksomhetene på en tilfredsstillende måte.
Riksrevisjonen har merket seg at Justisdepartementet tar
Riksrevisjonens bemerkninger alvorlig, og at departementet mener
at det er et forbedringspotensial i forhold til både intern
kontroll, risikostyring, resultatrapportering og måloppnåelse
samt oppfølging av virksomhetene, og at departementet vil
følge opp forholdene.
Riksrevisjonen har også merket seg
at Justisdepartementet viser til at resultatutviklingen på viktige
og høyt prioriterte områder innenfor justissektoren
er positiv i 2005. Riksrevisjonen er enig i dette, men vil understreke
viktigheten av at målsettingene innenfor justissektoren
nås.
Riksrevisjonen forutsetter at de tiltak Justisdepartementet
har beskrevet i sitt svar til Riksrevisjonen, blir gjennomført,
og at departementet i sin styringsdialog med virksomhetene følger
opp Politidirektoratet spesielt.
Komiteen viser til at det er
avgitt 15 avsluttende revisjonsbrev uten merknader, mens det for
Politidirektoratet (POD) er avgitt avsluttende revisjonsbrev med merknader.
Politidirektoratet er den klart største virksomheten innen
justissektoren.
Komiteen forventer at departementet
følger nøye opp Politidirektoratet framover og
at de forhold Riksrevisjonen har bemerkninger til, blir rettet opp.
Domstolene har ikke nådd målene
for gjennomsnittlig saksbehandlingstid i 2005. Komiteen har
merket seg at Domstoladministrasjonen har satt i verk ytterligere
tiltak for å få saksbehandlingstiden ned, og forventer
at disse tiltakene gir de ønskede resultater.
Komiteen har merket seg at saksbehandlingstiden er
for lang også hos Erstatningsnemnda for voldsofre, Stortingets
billighetserstatningsutvalg, Generaladvokaten og Spesialenheten
for politisaker. Komiteen legger til grunn at departementet
følger dette nøye og gjennomfører nødvendige
tiltak for å få saksbehandlingstiden ned til akseptabelt
nivå i disse instansene.
Komiteen har merket seg Riksrevisjonens
kommentarer vedrørende tidligere antegnelser om økonomiinstrukser
i justissektoren og departementets planlegging, styring og oppfølging
av avtalen mellom Justisdepartementet og Forsvarsbygg om leie av
Fredriksvern festning, og anser dermed sakene som avsluttet.
Komiteen vil også peke
på Riksrevisjonens bemerkninger vedrørende den
interne kontroll i departementet og virksomheter innen justissektoren
og svakheter ved resultatrapportering og måloppnåelsen. Komiteen har
samtidig lagt merke til at det er en positiv resultatutvikling på høyt
prioriterte områder innen sektoren, selv om måltallene
i stor grad fortsatt ikke er nådd. Komiteen vil
understreke at målene som settes, bør være
realistiske, slik at det ikke blir for stor avstand mellom mål
og resultater.
Komiteen har merket seg at det
er avdekket svakheter i IKT-forvaltningen i politi- og lensmannsetaten. Fullverdige
reserveløsninger ved alvorlige hendelser mangler. Likeledes
risiko- og vesentlighetsvurderinger vedrørende informasjon
i politiets systemer og en helhetlig risikovurdering for alle systemene.
Videre er det ikke etablert noen plan for dataklassifisering eller
foretatt noen vurdering av politiets data for å differensiere for
eksempel sikkerhetstiltak.
Komiteen ser alvorlig på de
svakheter som er avdekket, men har merket seg at departementet vil følge
opp arbeidet for å sikre nødvendig kvalitet på datatjenestene.
Komiteen forutsetter at Riksrevisjonen
følger dette arbeidet og informerer Stortinget på egnet
måte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at mye er kritikkverdig når det gjelder Politidirektoratets
resultatrapportering og måloppnåelse. Direktoratet
har i sitt tildelingsbrev klare resultatmål, men som Riksrevisjonen
påpeker, er rapporteringen mangelfull. Dermed er det vanskelig å se
om direktoratet når de mål som er satt for sin
virksomhet. Disse medlemmer vil påpeke at
dette ikke er akseptabelt, og spesielt ikke innen en sektor med
så stor samfunnsmessig betydning.
Disse medlemmer har merket seg
de svar som Justisdepartementet har gitt i sitt svar til Riksrevisjonene,
og forutsetter, i likhet med Riksrevisjonen, at departementet i
sin styringsdialog med virksomhetene legger vekt på at
nødvendige tiltak gjennomføres, og at Politidirektoratet
følges opp i særlig grad.