Landbruks- og matdepartementets utgiftsbudsjett
for 2005 var på 13,7 mrd. kroner. Budsjetterte inntekter
for 2005 var 953 mill. kroner.
Landbruks- og matdepartementet har ansvar for
ni virksomheter, herunder fire forvaltningsorganer med særskilte
fullmakter.
Det er sendt avsluttende revisjonsbrev med merknader
til Mattilsynet og Veterinærinstituttet. Det er avgitt sju
avsluttende revisjonsbrev uten merknader.
Kontrollen har omfattet statsrådens
forvaltning av statens interesser i ett heleid aksjeselskap, tre
deleide aksjeselskaper og ett statsforetak. Riksrevisjonen har ikke
merknader til statsrådens forvaltning av statens interesser
i selskapene.
Styringsdialogen mellom Landbruks- og matdepartementet
og virksomhetene omfatter føringer og styringssignaler
i tildelingsbrev, etatsstyringsmøter og rapportering fra
etatene. Når det gjelder Mattilsynet, har departementet
på bakgrunn av fjorårets merknader fra Riksrevisjonen
bedt om statusrapport på de tiltak som er satt i verk.
Videre har departementet bedt Mattilsynet være mer tydelige
på hvilke mål som er nådd, ikke er nådd,
samt hvorfor målene ikke ble nådd. Departementet
sier også at selv om årsrapporten for 2005 er
forbedret, er den likevel ikke god nok. Departementet uttaler at
det i sin styringsdialog vil følge opp de merknadene Riksrevisjonen
har hatt til Veterinærinstituttet og Mattilsynet i årets
revisjon.
Mattilsynet har fått avsluttende revisjonsbrev
med merknader. Grunnlaget for merknadene er manglende etterlevelse
av regelverket for offentlige anskaffelser, manglende dokumentasjon
på utført kontroll av inntekter og manglende avtale
med kontroll- og godkjenningsinstansen for økologisk produksjon,
foredling, omsetning og import i Norge - Debio. Landbruks- og matdepartementet
har svart at det i hovedsak er enig i de feil og mangler Riksrevisjonen
har påvist.
Revisjonen av regnskapet for 2005 viser at dokumentasjon
på hvordan anbudsprosesser har vært gjennomført,
fortsatt mangler helt eller delvis. Mattilsynet uttaler i brev til
Riksrevisjonen at de for 20 av 40 utvalgte leverandører
enten mangler dokumentasjon på anbudsinnhenting, eller
at anskaffelsen ikke har vært ute på anbud, selv
om den burde vært det.
Mattilsynets distriktskontorer produserer grunnlagsdokumentasjon
for å kreve inn gebyrer for gebyrpliktige oppgaver som
utføres ved distriktskontorene. Disse inntektene utgjorde
i underkant av 30 mill. kroner i 2005. Mattilsynet hevder at det
er gjennomført egne kontroller på stikkprøvebasis
for å etterse at innkomne fakturagrunnlag faktisk er utfakturert,
og at det ikke er funnet avvik i denne sammenheng. Verken gjennomføring
eller resultat av stikkprøvekontroller kan dokumenteres.
Ny funksjonalitet i fagsystemet MA3 vil ivareta dokumentasjonskravet,
men er bare delvis tatt i bruk. Landbruks- og matdepartementet er enig
med Riksrevisjonen i at de kontrollene Mattilsynet har gjennomført
av distriktskontorenes grunnlag for innkreving av gebyrer, burde
vært dokumentert, og beklager at det ikke har funnet sted.
Veterinærinstituttet har fått
avsluttende revisjonsbrev med merknader. Merknadene gjelder manglende
etterlevelse av regelverket for offentlige anskaffelser, kjøp av
konsulenttjenester og manglende avstemminger av konti i regnskapet.
Landbruks- og matdepartementet har svart at de i hovedsak er enige
i de feil og mangler Riksrevisjonen har påvist.
Revisjonen har videre vist at Veterinærinstituttet over
en treårsperiode benyttet innleid konsulent til å gjøre
arbeid som er fast organisert. Dette er et brudd på tjenestemannsloven § 3,
jf. Statens personalhåndbok punkt 2.2.5. Departementet
er enig i at bruken av den innleide konsulenten har vært
uheldig, men opplyser at avtalen opphørte 1. august
2006.
Riksrevisjonen har ikke merknader til statsrådens forvaltning.
Riksrevisjonen har avgitt sju revisjonsbrev
uten merknader og revisjonsbrev med merknader til Mattilsynet og
Veterinærinstituttet. Riksrevisjonen har ikke merknader
til statsrådens forvaltning av statens interesser i selskapene.
Revisjonen av regnskapet for 2005 for Mattilsynet viser
at det har vært en positiv utvikling i kvaliteten på regnskapsarbeidet.
Bl.a. er det etablert tilfredsstillende avstemmingsrutiner for regnskapet,
og det beregnes nå renter ved purring/inkasso.
Disse forholdene anses for avsluttet.
Riksrevisjonen har merket seg departementets
uttalelse om at mål og resultatstyring er en kontinuerlig prosess,
og at Mattilsynet hele tiden arbeider med å vurdere og
utvikle hensiktsmessige resultatkrav og indikatorer for å måle
resultatoppnåelse, samt påse at de data som ligger
til grunn for dette, er både pålitelige og gyldige.
Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at det
fortsatt er svakheter i Mattilsynets håndtering av innkjøp
sett i forhold til regelverket om offentlige anskaffelser. Riksrevisjonen
har merket seg at departementet beklager at det også i år
er foretatt innkjøp over terskelverdien uten at det er
gjennomført anbudsinnbydelse, og hvor det følgelig
heller ikke foreligger anskaffelsesprotokoll. Riksrevisjonen har
også merket seg at departementet vil følge opp
Mattilsynets arbeid med å forbedre innkjøpsrutinene,
og at departementet legger til grunn at Mattilsynets innkjøpsrutiner
vil være vesentlig forbedret i forhold til 2005.
Riksrevisjonen er enig i at der hvor det er gjennomført
anbudskonkurranse, er anskaffelsesprosessen tilfredsstillende dokumentert.
Riksrevisjonen er kritisk til at Veterinærinstituttet fortsatt
har manglende og til dels fraværende rutiner for kjøp
av varer og tjenester. Riksrevisjonen har imidlertid merket seg
at departementet også ser alvorlig på at anskaffelsesrutiner
ikke var på plass innen 15. september 2005 som
forutsatt i forbindelse med revisjonen av regnskapet for 2004. Riksrevisjonen
har merket seg at departementet nå vil følge opp
at Veterinærinstituttet iverksetter nødvendige
tiltak.
Videre har Riksrevisjonen merket seg at departementet
vil påse at Veterinærinstituttet etablerer avstemmingsrutiner
i tråd med regelverket for økonomistyring i staten.
Riksrevisjonen vil understreke departementets ansvar
for at det blir etablert tilfredsstillende rutiner for intern kontroll
i de underliggende virksomhetene.
Komiteenviser
til at Riksrevisjonen har avgitt sju avsluttende revisjonsbrev uten
merknader og avsluttende revisjonsbrev med merknader til Mattilsynet
og til Veterinærinstituttet. I tillegg har Riksrevisjonen kontrollert
statsrådens forvaltning av statens interesser i fire hel-
eller deleide aksjeselskaper og et statsforetak, og komiteen viser
til at Riksrevisjonen ikke har merknader til statsrådens
forvaltning av statens interesser i selskapene.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
har vesentlige merknader til regnskapet for Mattilsynet, men vil
også understreke at Riksrevisjonen skriver at det har vært
en positiv utvikling i kvaliteten på regnskapsarbeidet.
Komiteen viser videre til at
Riksrevisjonen skriver at det er etablert tilfredsstillende avstemmingsrutiner og
at det nå beregnes renter ved purring/inkasso. Komiteen er
tilfreds med at Riksrevisjonen nå anser disse forholdene
for avsluttet.
Komiteenviser
til at Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at det fortsatt er
svakheter ved Mattilsynets håndtering av innkjøp
i forhold til regelverk om offentlige anskaffelser. Komiteen merker
seg at departementet i sitt svar til Riksrevisjonen legger til grunn
at innkjøpsrutinene er vesentlig forbedret i forhold til 2005
og at forbedringsarbeidet fortsetter. Komiteen ber
Riksrevisjonen om å kontrollere hvilke forbedringer som
er gjort og orientere Stortinget på egnet måte.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
er kritisk til at Veterinærinstituttet fortsatt har manglende
og til dels fraværende rutiner for kjøp av varer
og tjenester. Komiteen merker seg at departementet
i sitt svar til Riksrevisjonen ser alvorlig på at instituttet
ikke hadde etablert interne anskaffelsesrutiner innen 15. september
2005, slik det ble forutsatt i forbindelse med revisjonen av regnskapet
for 2004. Komiteen viser videre til at slike rutiner
ble fastsatt 7. februar 2006, men at departement er blitt
informert om at det er nødvendig med tiltak for å sikre
at innkjøp faktisk skjer i samsvar med regelverket. Departementet
har bedt om en konkret fremdriftsplan for gjennomføring
av disse tiltakene. Komiteen vil be Riksrevisjonen
vurdere virkningen av tiltakene og orientere Stortinget på egnet måte.