Stortingsrepresentantene Hans Olav Syversen,
Laila Dåvøy og Bjørg Tørresdal
fremsatte 7. mars 2007 følgende forslag:
"1. Stortinget ber Regjeringen
gjennom regelendringer legge til rette for at antallet skjenkesteder
reduseres i særskilte volds- og urobelastede sentrumsområder.
2. Stortinget ber Regjeringen pålegge
kommunene å utarbeide planer som innebærer differensierte
stengetider for skjenkestedene, samt gjennom forskrift pålegge
kommunene å praktisere unntak fra alkohollovens normalskjenketid
strengt i områder med stor uro.
3. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag
om regelendring som forhindrer at det gis salgs- og skjenkebevilling
dersom slik bevilling klart frarådes fra politiet.
4. Stortinget ber Regjeringen legge til
rette for at ungdommer under aldersgrensen, i regi av den kommunale
skjenkekontrollen, kan teste om de får kjøpt alkohol,
samt at bevis som fremkommer i slik kontroll kan brukes som bevis
i en eventuell etterfølgende sak om fratakelse av skjenkebevilling.
5. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag
om å lovfeste regler om provokasjon.
6. Stortinget ber Regjeringen gjennomgå alkoholloven
for å sikre en mer ensartet og restriktiv praktisering.
7. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag
som innebærer at når et skjenkested mister sin
skjenkebevilling, gjøres det gjeldende for lokalet/den adressen
der stedet drives i en periode på 6 måneder, og
ikke bare for bevillingshaver.
8. Stortinget ber Regjeringen tilrettelegge
for at det etableres rusmiddelfrie treffsteder, kulturtilbud og konsertarenaer
for ungdom over 16 år i byene.
9. Stortinget ber Regjeringen tilrettelegge
for et mer tilstedeværende politi.
10. Stortinget ber Regjeringen justere
politiets måleparametrer slik at disse oppfordrer til økt
forebyggende og trygghetsskapende innsats.
11. Stortinget ber Regjeringen fremme en
sak om en mer differensiert politiutdanning.
12. Stortinget ber Regjeringen legge frem
en konkret plan om hvordan man skal rekruttere flere personer med
minoritetsbakgrunn til politiet.
13. Stortinget ber Regjeringen innføre
som en generell strategi i politiet at det skal være nulltoleranse
og rask bøtelegging for mindre alvorlige lovbrudd.
14. Stortinget ber Regjeringen ta initiativ
overfor Domstoladministrasjonen for å sikre at klare og formriktige
uttalelser fra Stortinget om straffenivået i større
grad er og gjøres kjent for domstolene.
15. Stortinget ber Regjeringen legge til
rette for redusert saksbehandlingstid i domstolene og økt
prosessledelse i straffesaker.
16. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag
om endring i plan- og bygningsloven som forplikter kommunene til å ta
kriminalitetsforebyggende hensyn i sin arealplanlegging."
Forslagsstillerne mener det er nødvendig å tilrettelegge
for et trygt og godt samfunn ved å satse bredt på tiltak
og områder som fremmer trivsel, trygghet og gode liv. Byenes
utfordringer må møtes med nye initiativ, og det
foreslås derfor en rekke tiltak.
Forslagsstillerne viser bl.a. til at økt
tilgjengelighet på alkohol og utvidede skjenketider er
en sterk årsak til at det er ordensproblemer i byene i
dag. De siste ti årene har det vært en økning
på 30 prosent i antallet skjenkebevillinger. Samtlige av
landets fylker har hatt en økning i antall skjenkesteder
i denne perioden. Samtidig har alkoholforbruket økt med
33 prosent, og er nå rekordhøyt. Nye tall fra
2006 viser at antall skjenkesteder fortsetter å øke.
For å unngå bråk
og uro som lett kan oppstå når alle eller de fleste
utestedene stenger samtidig, bør det utarbeides kommunale
planer som innebærer differensierte stengetider for skjenkestedene.
Det bør ikke kunne gis salgs- og skjenkebevilling når
politiet klart fraråder dette.
Alkoholloven gir kommunene betydelig frihet
og ansvar for virkemidler for å redusere skadene ved rusmiddelbruk.
Undersøkelser av kommunenes forvaltning av alkoholloven
viser at utviklingen har gått i retning av en betydelig
liberalisering av alkoholpolitikken lokalt. Alkoholloven må gjennomgås
for å sikre en mer ensartet og restriktiv praktisering,
der de sosialpolitiske og kriminalpolitiske utfordringene tillegges økt vekt.
Forslagsstillerne mener at kommunenes kontroll
med skjenkestedene i liten fanger grad opp overskjenking og skjenking
til mindreårige. Det bør derfor åpnes
for at kommunene kan la ungdommer under aldersgrensen teste om de
får kjøpt alkohol. Slike tester bør skje
i regi av den kommunale skjenkekontrollen. Bevis som fremkommer
i slik kontroll bør kunne brukes som bevis i en eventuell
etterfølgende sak om fratakelse av skjenkebevilling.
Når et skjenkested mister sin skjenkebevilling,
bør dette etter forslagsstillernes mening også gjøres
gjeldende for lokalet/den adressen der stedet drives i
en periode på 6 måneder, og ikke bare for bevillingshaver.
Det bør gis støtte til å etablere
rusmiddelfrie treffsteder, kulturtilbud og konsertarenaer for ungdom
over 16 år i sentrum. I bydelene bør det satses
på et variert fritidstilbud og rusmiddelfrie arrangementer
for å gi et tilbud til ungdom under 16 år.
Politiets ressurser må økes,
slik at politiet igjen kan være mer synlige i bybildet
og i større grad kan prioritere problemorientert politiarbeid.
Politistillinger bør ikke holdes vakante, men besettes
for å skape økt trygghet i befolkningen. Politiets
måleparametrer må korrigeres slik at det ikke
bare motiveres til økt oppklaringsprosent og lavere saksbehandlingstid,
men også oppfordres til forebyggende og trygghetsskapende arbeid.
Politiutdanningen bør bli mer differensiert for å møte
politietatens ulike behov på en bedre måte enn
i dag.
Å utsette andre for vold og/eller
voldtekter er en alvorlig integritetskrenkelse. Slike overgrep kan
gi fysiske skader, men kan også medføre angst
og utrygghet i lang tid. Straffenivået for voldskriminalitet
og for voldtekt må heves.
Forslagsstillerne mener at kort tid mellom lovbrudd, straff
og eventuell soning er viktig, både for å bevare legitimiteten
til rettsstaten og for å sikre straffens individualpreventive
funksjon. Domstolenes ressurser må økes for å redusere
saksbehandlingstiden. Det er også nødvendig å tilrettelegge
for økt prosessledelse i straffesaker.
Kjøp av seksuelle tjenester bør
forbys, og politiet bør få adgang til å bruke
romavlytting og hemmelig ransaking i halliksaker og saker om menneskehandel.
Frivillige organisasjoner som driver kriminalitetsforebyggende
og trygghetsskapende arbeid i byene, bør gis økt
støtte.
Kriminalitet forebygges også ved at
byene våre utformes slik at det er mange åpne
og lyse gater og møteplasser, og få mørke
smug og lite opplyste gater. Det er viktig at byplanleggere og planmyndigheter
tenker på kriminalitetsforebygging når de behandler
søknader etter plan- og bygningsloven. Plan- og bygningsloven
bør endres slik at kommunene forpliktes til å ta kriminalitetsforebyggende
hensyn i sin arealplanlegging.
Komiteens utkast til innstilling ble 15. mai
2007 oversendt helse- og omsorgskomiteen til uttalelse. Helse- og
omsorgskomiteen uttalte følgende i brev av 22. mai
2007:
"Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti,
viser til merknadene fra de respektive partiene i innstilingen fra
justiskomiteen.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti
vil vise til sammenhengen mellom alkohol og vold. En økning i
gjennomsnittlig alkoholkonsum på 1 liter alkohol per innbygger
per år gir en økt voldsrate på 8 prosent
ifølge en studie fra 2007, utført av stipendiat
Elin K. Bye ved Statens institutt for rusmiddelforskning, Sirus.
Gjennomsnittlig drakk hver innbygger på 15 år
og over 6,5 liter ren alkohol i 2006, ifølge Statistisk
sentralbyrå, SSB. Det er en økning på 0,09
liter eller 1,4 prosent fra 2005. Disse tallene inkluderer ikke
hjemmeprodusert alkohol, smuglervarer eller turistimport. De siste
10 årene har det registrerte totale alkoholkonsumet økt med
30 prosent.
Dette medlem viser til Dokument nr. 8:46
(2006-2007) fra representantene Syversen, Dåvøy
og Tørresdal som inneholder seksten konkrete og begrunnede
tiltak for økt trygghet i byene, og har merket seg justiskomiteens
grundige behandling av saken.
Dette medlem er glad
for at Justisministeren i sitt brev av 16. april 2007 til
justiskomiteen vektlegger betydningen av forebyggende kriminalitetsarbeid.
Det er også bra at statsråden i brevet stadfester
den uheldige sammenheng som eksisterer mellom alkoholforbruk og vold.
Dette medlem vil fremheve viktigheten av at kommunene tar hensyn
til dette faktum når skjenkepolitikken skal utformes lokalt.
Det
er etter dette medlems oppfatning positivt at flere kommuner samarbeider
godt med politiet, og at arbeidet skal styrkes gjennom oppretting
av lokale politiråd. Etter dette medlems oppfatning bør
imidlertid politiet få økt innflytelse i saker
om salgs- og skjenkebevilling, jf. forslag 3 i representantforslaget.
Etter dette medlems syn er det særlig beklagelig at det
ikke lyktes å få flertall for dette forslaget
som innebærer økt vekt på uheldige kriminalitetsmessige
virkninger av salgs- og skjenkebevillinger.
Dette
medlem har merket seg at Regjeringen vil se nærmere på aktuelle
tiltak for å effektivisere kontrollen med utøving
av skjenkebevilling, og imøteser snarlige konkrete forslag
om dette. Dette medlem har videre merket seg at forslag 16 i representantforslaget
følges opp gjennom Regjeringens arbeid med forslag om ny plandel
i plan- og bygningsloven, hvor det forberedes forslag til en bestemmelse
om at kommuner og regioner skal planlegge for å fremme
befolkningens helse, motvirke sosiale helseforskjeller samt bidra
til å forebygge kriminalitet.
Dette medlem
har merket seg at et flertall i justiskomiteen mener forslagene
i representantforslaget om endringer i alkohollovgivningen innebærer
en overstyring av lokaldemokratiet. Til dette vil dette medlem bemerke
at utfordringene knyttet til alkoholbruk og vold er så store
i vårt samfunn at en økt grad av nasjonal regulering
på området både er forsvarlig og nødvendig.
Dette
medlem vil støtte samtlige forslag fremmet under justiskomiteens
behandling av saken, og kan for øvrig slutte seg til forslaget
om at Dokument nr. 8:46 (2006-2007) vedlegges protokollen.
Komiteens
medlem fra Senterpartiet støtter merknadene fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti i justiskomiteens innstilling.
Komiteens
medlem fra Venstre viser til at det er samfunnets ansvar å bidra
til å forebygge vold og overgrep både på gaten,
arbeidsplassen og i hjemmet. Dette medlem vil understreke at ingen
skal ha grunn til å føle seg utrygg i byene, og
at kriminalitet både må forebygges og bekjempes.
Dette medlem vil trekke fram at trygghet også betyr en
styrking av personvernet og frihet fra overvåkning. Dette
medlem vil imidlertid vise til at politiet ikke alene kan få bukt
med voldskriminaliteten. Den enkelte borger, skole, helsevesenet,
barnevern og psykiatrien er alle viktige bidragsytere og samarbeidspartnere
for politiet. Dette medlem vil peke på at prosjekter som
"Natteravnene" og andre frivillige initiativer gir uvurderlige bidrag
i kampen mot vold.
Når det gjelder forslagene
knyttet til alkoholpolitikk, vil dette medlem vise til at det utvilsomt
er en sammenheng mellom voldsutøvelse og alkoholbruk, og
at dette er en utfordring i samfunnet. Dette medlem vil imidlertid
peke på at kommunene allerede i dag har flere muligheter
til å ilegge sanksjoner for overtredelser av alkoholloven
og for å sikre offentlig ro og orden. Dette medlem mener
det er grunnleggende for det lokale selvstyret at det ikke gis så detaljerte
statlige regler at det kommunale skjønnet blir utvannet.
Dette medlem vil peke på at utfordringene på dette,
som på mange områder, varierer fra sted til sted
avhengig av lokale forhold. Dette medlem ønsker på denne
bakgrunn ikke å støtte forslagene 1, 2, 3, og
6. Når det gjelder forslag 4, mener dette medlem at all
kontroll med alkoholloven må skje av personer som er over
den lovlige aldersgrensen for å kjøpe alkohol.
Dette medlem mener det også vil ha visse etiske sider å la
ungdom forsøke å kjøpe alkohol før
de har oppnådd lovlig aldersgrense for slikt kjøp.
Når
det gjelder politiets metoder og ressurser, vil dette medlem peke
på at det er viktig å styrke den utadrettede turnusbaserte
polititjenesten (ordenstjenesten). Dette medlem understreker viktigheten
av rekruttering, karriere-, lønns- og kompetansemuligheter
for denne tjenesten. Dette medlem vil støtte forslag 9
og 12. Videre støtter dette medlem forslag 5 om lovfesting
av politimetoden provokasjon og vil i denne sammenhengen vise til
en interpellasjon 5. mars 2007 fra representanten Odd Einar
Dørum til Justisministeren. I interpellasjonen tar representanten
både opp lovfesting av provokasjon og infiltrasjon og viser
til at kampen mot kriminalitet må skje på rettsstatens
grunn med lovhjemlede metoder. Dette medlem støtter også forslag 15
om å legge til rette for redusert saksbehandlingstid og økt
prosessledelse. For øvrig støtter ikke dette medlem
forslagene i dokumentet."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Anne Marit Bjørnflaten, Thomas Breen, Ingrid Heggø og
Hilde Magnusson Lydvo, fra Fremskrittspartiet, Torill Ø.
Hanssen, Solveig Horne og Thore A. Nistad, fra Høyre, Elisabeth Aspaker
og André Oktay Dahl, og fra Sosialistisk Venstreparti,
Kirsti Saxi, har merket seg at forslagsstillerne er bekymret
for tryggheten i norske byer. Komiteen er enig i
at vi har som mål at vi i Norge skal føle oss
trygge både i bygd og by. Storbyene har allikevel særlige
utfordringer. Spørsmålet blir hvilke tiltak vi
skal satse på for å nå målet.
Komiteen mener at for å nå målsettingen
om tryggere byer, er forebyggende arbeid viktig. Komiteen viser
til prosjektet Sammen lager vi et trygt Oslo (SaLTo) i noen bydeler
i Oslo - som er 1 av 4 prosjekter som til sammen utgjør
tiltaket "Oppfølgingsteam", der staten samfinansierer de
4 prosjektlederne med kommunene. (De 3 andre prosjektstedene er
Kristiansand, Stavanger og Trondheim.) SaLTo er basert på erfaringene
fra SLT-arbeidet (Samarbeid om Lokale kriminalitetsforebyggende
tiltak) som er et samarbeid mellom kommune og politidistrikt, nå innført
i ca. 170 kommuner/bydeler. SLT-samarbeid er etablert i
alle Oslos bydeler. Det er tilsatt SaLTo-koordinatorer i hver bydel og
barnevernskonsulenter ved hver politistasjon. Dette arbeidet fører
til at ulike instanser som er i kontakt med utsatt ungdom koordinerer
sine aktiviteter, og kan komme inn med ulike forebyggende tiltak
og annen oppfølgning.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser
til at enkelte av de fremlagte forslagene er regulert i lov allerede
i dag. Flertallet viser til at kommunene har et selvstendig
ansvar for skjenkepolitikken, og at det eksisterer lovhjemler for å begrense antall
skjenkesteder og åpningstider. Flertallet vil derfor
oppfordre aktuelle bykommuner til å ta i bruk lovverket
for om nødvendig å redusere antall skjenkesteder
og åpningstidene i utsatte områder.
Politiet har en viktig rolle i dette arbeidet,
og flertallet ser at en økt satsing på politiet
generelt samt økt opptak på politihøyskolen
hvor vi også har fokus på å få inn
elever med minoritetsbakgrunn, er rette veien å gå.
Flertallet viser i denne sammenheng
til statsrådens svarbrev til komiteen (jf. vedlagte brev
av 16 april 2007) og statsrådens kommentar til
de enkelte forslag. Flertallet støtter statsrådens
tilnærming til de ulike forslagene og anbefaler at forslagene
vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er av den klare oppfatning at når forvaltning
av skjenkeloven er tillagt kommunene, er det opp til kommunene selv å bestemme
hvordan loven skal forvaltes innenfor de rammer som loven tilsier. Disse
medlemmer mener derfor at en inngripen i skjenkeloven som
forslagsstillerne legger opp til, vil være en overstyring
av lokaldemokratiet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
at lovverket er godt nok som det er i dag, og det er opp til kommunene å bruke
lovverket på en hensiktsmessig måte.
Disse medlemmer mener et godt
prinsipp er at en skjenkebevilling skal være lett å få og
lett å miste.
Disse medlemmer vil henvise til
riksadvokatens rundskriv nr. 2/2000 når det gjelder
bruk av provokatører. Disse medlemmer mener
at bruk av barn og unge som provokatører i skjenkekontroll
vil være svært uheldig, og disse medlemmer vil
ikke støtte et slikt forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre ser store problemer med forslag nr. 7
der forslagsstillerne vil at inndraging av skjenkebevilling også skal
gjelde for lokalet/adressen der skjenking foregår.
En skjenkebevilling er knyttet opp mot bevillingshaver, og eier
av lokalet har ingen kontrollmyndighet overfor denne. Eier av lokalet
vil med dette forslaget bli straffet for forhold som ligger utenfor
eiers kontroll. Disse medlemmer kan ikke under noen
omstendighet gå inn for en ordning der noen straffes for
det andre har gjort.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er viktig å tilrettelegge for mer tilstedeværende
politi, samtidig bør man vurdere å justere politiets
måleparametere slik at det kan legges større vekt
på det forebyggende arbeidet.
Disse medlemmer ser nødvendigheten
av en differensiert politiutdanning, og viser til merknader i Innst.
S. nr. 145 (2005-2006), jf. St.meld. nr. 42 (2004-2005) Politiets
rolle og oppgaver.
Disse medlemmer er enige i at
det må satses på rekruttering til politiyrket,
men er derimot ikke tilhengere av å bruke kvotering som
virkemiddel. Disse medlemmer mener samtidig det er
viktig at politiet skaffer seg kompetanse i forhold til minoritetskriminalitet.
Disse medlemmer er også enige
i at det skal innføres en strategi for nulltolleranse og
rask bøtelegging og innføring av forenklede forelegg
for en del ordensforstyrrelser mv. Disse medlemmer viser
også her til Innst. S. nr. 145 (2005-2006).
Når det gjelder forslag 14 og 15 vil disse
medlemmer vise til Innst. O. nr. 72 (2004-2005), jf. Ot.prp.
nr. 90 (2003-2004) Lov om straff (straffeloven), og støtter
intensjonen i forslagene.
Disse medlemmer vil støtte
forslagene 9, 10, 11, 13, 14 og 15. Forslagene 1-8, 12 og 16 støttes
ikke.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
støtte forslagene 9, 10, 11, 12 og 15, men går
imot forslagene 1-8, 13, 14 og 16. Disse medlemmer mener
det er nødvendig å tilrettelegge for trygge og
trivelige lokalsamfunn ved å satse bredt på tiltak
og områder som fremmer trivsel, trygghet og gode liv. Forsvar
av det lokale selvstyret innebærer respekt for at lokale
politikere vil kunne ta ulike beslutninger tilpasset muligheter
og utfordringer i den enkelte kommune. Disse medlemmer mener økt
grad av "fjernstyring" gjennom mer detaljerte lover ikke er en egnet
fremgangsmåte for å fange opp problemstillinger
som kan variere fra kommune til kommune. Derfor bør statlige
myndigheter avstå fra innføring av nye lover og
regelverk som frarøver lokalpolitikerne initiativ og uthuler
ansvaret for utvikling av eget lokalsamfunn.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er likevel positive til at den nye plan-
og bygningsloven utformes slik at den gir veiledning til lokalpolitikerne
om kriminalitetsforebyggende tiltak. Loven kan bli et nyttig verktøy
for fysisk planlegging der tanken må være å utforme
et oversiktlig og inkluderende lokalsamfunn uten voksentomme rom som
inviterer til uønsket atferd og kriminalitet.
Disse medlemmer erkjenner at økt
tilgjengelighet av alkohol og mange skjenkesteder kan være
kilde til økt uro. Det er derfor viktig at kommunenes skjenkepolitikk
er forankret i lokale planer som både har retningslinjer
for skjenkesteder og skjenketider og om den kontrollvirksomhet som
skal utøves for å sjekke at reglene for salg og
skjenking overholdes. Disse medlemmer mener forslaget
om bruk av ungdom under 18 år og provokasjon som metode,
er et helt uaktuelt virkemiddel i denne sammenheng. Kontrollvirksomhet
etter alkoholloven må ta utgangspunkt i etablerte aldersgrenser
for kjøp/salg av alkohol. Videre må det
være selvsagt at det ikke for dette formål kan introduseres
metoder som er på siden av hva selv norsk politi kan benytte
seg av. I tillegg er det viktig at kontrollørene på stedet
kan opptre med den nødvendige autoritet dersom lovbrudd
avdekkes. Disse medlemmer vil videre understreke
at effektive kontrolltiltak må suppleres med retningslinjer
om sanksjoner for de tilfeller der det avdekkes brudd på salgs-
og skjenkebestemmelsene. Det skal være like lett å miste bevilling
som å få bevilling. En mer effektiv salgs- og skjenkekontroll
vil kunne lede til flere inndragninger av salgs- og skjenkebevillinger. Disse
medlemmer mener dette vil virke oppdragende og ha en positiv
forebyggende verdi for hele lokalsamfunnet.
Komiteens medlemmer fra Høyre er
opptatt av at det etableres politiråd i kommunene. Dette
vil gi en møteplass for politiet og kommunen der det bl.a. vil
være naturlig å ta opp spørsmål
knyttet til forebyggende arbeid i bred forstand. Evaluering av lokal
alkoholpolitikk vil her høre naturlig hjemme. Som eksempel
på dette vil disse medlemmer spesielt peke
på det samarbeidet som er innledet i Oslo mellom byrådet,
politiet og serveringsnæringen for å få bukt
med de useriøse i bransjen, skjerpe kontrollen med at skjenkebestemmelsene
overholdes og for å motvirke sammenstimling av store folkemengder
ved stengetid. Mindre konsentrasjon av skjenkesteder og en kombinasjon
av utesteder med ulike aldergrenser i samme område, kan
ifølge politiet være en vei å gå for å dempe
gemyttene.
Disse medlemmer er videre kjent
med at politiet, gjennom sin statistikk, har påvist en
tendens der det i byer og større sentra er stor hyppighet
av bl.a. voldsepisoder i tilknytning til salgssteder for mat som holder åpent
etter at steder med alkoholservering har stengt. Dette er også bakgrunnen
for at lokalpolitikere har ytret ønske om en løsning
der åpningstider etter serveringsloven og skjenketider
etter alkoholloven kan harmoniseres; eventuelt at serveringssteder
for mat kan stenge tidligere for å unngå at folk
fristes til å bli værende igjen i sentrum etter
at puber og barer er stengt. Disse medlemmer vil
vise til at Stortingets utredningsseksjon i en utredning av 17. april
2007, på oppdrag fra André Oktay Dahl, har påpekt
at den enkelte kommune har en videre adgang til å utvide
eller innskrenke skjenketider for serverings- og utesteder etter
alkoholloven enn etter serveringsloven. Med bakgrunn i dette vil disse
medlemmer be Regjeringen foreta en gjennomgang av henholdsvis
serveringsloven og alkoholloven for å rydde av veien formelle
hindre for at kommuner kan beslutte differensierte stengetider for
mat og alkohol og fremmer dette forslag:
"Stortinget ber Regjeringen foreta
en gjennomgang av serveringsloven og alkoholloven med sikte på å legge
til rette for at kommuner som ønsker det kan få adgang
til å praktisere åpnings-/stengetider
på en måte som kan forebygge kriminalitet og minske
risikoen for voldsbruk på steder der dette er et problem."
Disse medlemmer deler forslagsstillernes bekymring
over at det ikke har lyktes å rekruttere flere studenter
fra innvandrermiljøene til politihøyskolen fordi
dette svekker politiets evne i dag og i fremtiden til god kommunikasjon
med slike miljøer, samtidig som dette vanskeliggjør
et mer målrettet forebyggende politiarbeid.
Disse medlemmer vil vise til
justisministerens svarbrev av 16. april 2007 til komiteen
der det fremgår at politihøgskolen skal gjennomføre
prosjektet "Ut i felten". Målet er å markedsføre
politiutdanningen overfor unge innvandrere i utvalgte miljøer.
Det er en utbredt oppfatning at politiet vil stå bedre
rustet til å takle kriminalitet med et større
innslag av politistudenter med minoritetsbakgrunn. Det er derfor
nødvendig å etterlyse flere og mer kreative tiltak
for å nå ut i innvandrermiljøer med nødvendig
informasjon som kan motivere innvandrerungdom til å ta
utfordringen og søke politiutdanning.
Disse medlemmer vil vise til
at spørsmålet om en mer differensiert politiutdanning
ble grundig drøftet da Stortinget behandlet St.meld. nr.
42 (2004-2005) våren 2006. Høyre tok den gang
til orde for å få utredet saken for å kartlegge
hvordan en mer differensiert utdanningsmodell kan frigjøre
verdifulle politiressurser til det høyest prioriterte politiarbeidet,
dvs. at mindre krevende oppgaver tenkes ivaretatt av personell med
kortere utdanning/kurs, der også denne type opplæring
foregår i Politihøyskolens regi. Disse
medlemmer kan bare konstatere at en slik utredning ble avvist
av de rødgrønne regjeringspartiene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre støtter forslagsstillerne når
det tas til orde for en mer offensiv politistrategi bygget på nulltoleranse
og rask reaksjon. Skal vi skape trygghet må vi reagere
raskt og tydelig slik at ingen tror at kriminalitet lønner
seg. Samfunnet må tydelig signalisere at lovbrudd er uakseptabelt
og ikke kan få passere uten at det får konsekvenser
for lovbryteren. Enhver lovbryter uansett alder og livssituasjon
må møtes med en tilpasset reaksjon med utgangspunkt
i lovbruddets art. Slik grensesetting har særlig stor verdi
i forhold til å forhindre at unge mennesker innleder en
kriminell karriere.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
fremheve Høyres forslag om "nulltoleranse mot narkotika" som
et klart signal om at alle lokalsamfunn, fra Oslo til Måsøy,
må ta opp kampen og slå tilbake mot miljøer der
narkotika omsettes og brukes fordi vi vet at selv beskjedent misbruk
kan få fatale konsekvenser. Samtidig er det viktig å understreke
at dette ikke innebærer nulltoleranse mot narkomane og
at disse medlemmer vil trappe opp satsingen på rehabilitering
og habilitering slik at narkomane og andre som trenger det, kan
få hjelp til å stable livet sitt på beina
igjen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er i likhet med forslagsstillerne opptatt
av et tilstedeværende politi, og deler den oppfatning at
synlig politi samtidig er en god forebyggende strategi. Utviklingen
i distriktene med utstrakt bruk av reservetjeneste som for eksempel
i Kirkenes nå i 2007, vil sannsynligvis medføre
at politiet skal over på en tjenestemodell som betyr sovende
politifolk på hjemmevakt. Dette vil slik politiet lokalt
ser det, gi lengre utrykningstid og svekke beredskapen og er klart
i utakt med lokalsamfunnets forventninger. Høyre og Fremskrittspartiet
har varslet at disse partiene i Revidert nasjonalbudsjett våren
2007, vil foreslå en vesentlig økning til politiet
slik at ledige politistillinger kan besettes og bidra til en mer
tilfredsstillende politiberedskap i så vel Oslo som resten
av landet.
Et slagkraftig politi er en grunnleggende forutsetning for å kunne
ta opp kampen mot alvorlig organisert kriminalitet og den uverdige
handelen med mennesker som også involverer Norge.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
her også henvise til Dokument nr. 8:39 (2006-2007) "Om å gi
hjemmelsgrunnlag til politiet for å gripe inn overfor frembydelse
av seksuelle tjenester, organisert tigging, m.v." Saken inneholder
ulike forslag til tiltak for å gjøre Oslo til
en tryggere og triveligere by å bo og ferdes i for alle.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener frivillig innsats i lokalsamfunnet
har en egenverdi. Samtidig representerer frivillig sektor store
ressurser som engasjerer mange og representerer et uvurderlig bidrag
til å holde lokalsamfunnet i gang både sosialt
og kulturelt. Engasjement i forhold til medmennesker, enkeltpersoner
og grupper i lokalmiljøet bidrar til et rikere liv og fremmer
sosialt ansvar og tilhørighet. Disse medlemmer vil
peke på at frivillige gjør en stor jobb i forhold
til besøkstjenester i fengslene, hos funksjonshemmede og
på eldreinstitusjoner. Frivillige er tungt engasjert i
forebyggende arbeid blant barn og unge som f.eks. natteravning og
rusfrie ungdomstiltak samt ulike lavterskel-tiltak som inkluderer
rusmiddelmisbrukere og psykisk syke. Disse medlemmer mener
det er viktig at kommunene anerkjenner verdien av frivillig arbeid.
Kommunen må komme i dialog med de frivillige kreftene for å få til
best mulig samarbeid og tilrettelegging slik at den frivillige innsatsen
kan videreføres i årene fremover. Samtidig må vi
erkjenne at trygghet ikke alene er kommunenes ansvar. Trygge lokalsamfunn
handler om samfunnsansvar og om at hver og en av oss tar vår
del av ansvaret for at lokalsamfunnet er et godt sted å bo
for alle.
Disse medlemmer viser for øvrig
til justisministerens svarbrev til komiteen 16. april 2007
og mener forslag som innebærer endringer i straffenivå med
fordel kan sluses inn i det pågående arbeidet
i Justisdepartementet om den spesielle delen av straffeloven.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen tilrettelegge for et mer tilstedeværende politi.
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen justere politiets måleparametrer slik at disse oppfordrer til økt forebyggende og trygghetsskapende innsats.
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen fremme en sak om en mer differensiert politiutdanning.
Forslag 4
Stortinget ber Regjeringen legge til rette for redusert saksbehandlingstid i domstolene og økt prosessledelse i straffesaker.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 5
Stortinget ber Regjeringen innføre som en generell strategi i politiet at det skal være nulltoleranse og rask bøtelegging for mindre alvorlige lovbrudd.
Forslag 6
Stortinget ber Regjeringen ta initiativ overfor Domstoladministrasjonen for å sikre at klare og formriktige uttalelser fra Stortinget om straffenivået i større grad er og gjøres kjent for domstolene.
Forslag fra Høyre:
Forslag 7
Stortinget ber Regjeringen foreta en gjennomgang av serveringsloven og alkoholloven med sikte på å legge til rette for at kommuner som ønsker det kan få adgang til å praktisere åpnings-/stengetider på en måte som kan forebygge kriminalitet og minske risikoen for voldsbruk på steder der dette er et problem.
Forslag 8
Stortinget ber Regjeringen legge frem en konkret plan om hvordan man skal rekruttere flere personer med minoritetsbakgrunn til politiet.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:46 (2006-2007) - representantforslag fra
stortingsrepresentantene Hans Olav Syversen, Laila Dåvøy
og Bjørg Tørresdal om tiltak for økt
trygghet i byene - vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev av 26. mars d.å.
vedrørende Dok. nr. 8: 46 (2006-2007).
Det skal ikke herske tvil om at Regjeringen
har som mål å skape et tryggere og mer rettferdig
samfunn med økt livskvalitet for det enkelte menneske,
også for folk i byene. Dette arbeider vi for innen alle
sektorer, også ved bekjempelse av kriminalitet og uorden.
Trygge møteplasser i byene er et gode som skal ivaretas.
Jeg deler forslagsstillernes vurdering på dette punktet
Vi kan imidlertid være uenige om hvilke virkemidler som bør
kunne tas i bruk og hvor inngripende disse skal være overfor
både de få som dels lager bråk, uorden
og frykt, dels begår vold og annen kriminalitet. Kriminalitet,
bråk og uorden skal ikke begrense folks frihet og rettmessige
livsutfoldelse, verken i byene eller i landet for øvrig.
Politiet har en sentral plass i kriminalitetsbekjempelsen,
der samarbeid med andre sektorer i samfunnet er sentralt. Kriminalitetsbekjempelsen
skal skje på grunnlag av to hovedpilarer:
For det første skal forebyggende tiltak
og innsats stå sentralt i arbeidet for tryggere byer. Innsats
før lovbrudd skjer, som f.eks. informasjon til ungdom,
aktivt politiarbeid, kontroll- og vaktvirksomhet, gode miljøtiltak
osv. skal fortsatt være en viktig del av den forebyggende
virksomheten. For det andre er det like viktig med etterfølgende
tiltak som f. eks etterforsking, iretteføring av saker,
straffereaksjoner og oppfølging av loverytere, når
først lovbrudd skjer. Disse to pilarene forutsetter hverandre
gjensidig. Vi må bruke ulike virkemidler overfor ulike
lovbrytere og ulike lovbruddskategorier. Det er samtidig viktig å bygge
ut livskraftige sosiale nettverk der trygghet er et felles ansvar.
Et samfunn med mindre sosiale forskjeller og færre sosiale
motsetninger og spenninger enn vi finner mange andre land, gir gode
vilkår for trygghet og trivsel. Dette er verdier som det
er viktig å ta vare på.
Forslagsstillerne har fremmet en rekke forslag
i Dok. nr. 8:46 (2006-2007). Flere av forslagene har jeg også gitt
mitt syn på i Stortinget tidligere, bl.a. i interpellasjonsdebattene
8. februar d.å. knyttet til representanten Syversens
interpellasjon, og 5. mars d.å. på grunnlag av
interpellasjoner fra representantene Dørum og Chaudhry,
samt svar i spørretimen 14. februar d.å.
på spørsmål nr. 16 fra representanten
Bøhler. Jeg finner derfor det mest hensiktsmessig å gi
følgende fortløpende kommentarer til forslagene.
Jeg vil peke på at det generelt er
bedre om vi klarer å bygge et samfunn som har lav kriminalitet
og så effektive kontrollmyndigheter som mulig, enn at vi
i etterkant stadig må reparere når den kriminelle
handlingen har skjedd. I denne sammenheng er det viktig at både Regjeringen
og Stortinget setter søkelyset på konsekvensene
av den praktiske gjennomføringen av politikken på de
ulike områdene. Ikke minst er det nødvendig å legge
til rette for at man i større grad ser konsekvensene av
lokalpolitiske tiltak, slik også forslagsstillerne er inne
på.
Imidlertid vil man etter min oppfatning også være nødt
til å balansere ulike hensyn, når man eventuelt skal
gjennomføre nye tiltak eller forsterke allerede eksisterende
ordninger. Slik er det også med de forslagene som fremmes
i Dok. nr. 8:46 (2006 -2007).
Forslag nr. l, 2, 3 og
6 om reduksjon av antall skjenkesteder, differensierte stengetider
for skjenkesteder, regelendring om salgs- og skjenkebevilling, samt spørsmålet
om ensartet og restriktiv praktisering.
Disse forslagene som dreier seg om bl.a. lokal
alkoholpolitikk, skjenkeregler og skjenkepraksis, henger nøye
sammen og kan etter min oppfatning kommenteres samlet. Den sammenhengen
som vi ser mellom alkoholbruk og vold, er en av de best dokumenterte sammenhenger
vi har på kriminalitetsområdet, både gjennom
nasjonal og internasjonal forsking. At antall voldslovbrudd øker
i takt med antall skjenkesteder, og i en viss forstand med konsentrasjonen
av slike, er udiskutabelt. Dersom man vil redusere voldskriminaliteten,
er en naturlig konsekvens av slik kunnskap at man ser på den
skjenkepolitikken som føres lokalt. Dette har jeg pekt
på ved en rekke anledninger og i forhold til Stortinget
senest i spørretimen 8. november 2006 i forbindelse
med spørsmål fra representanten Hans Olav Syversen.
Det er nødvendig at kommunene ser bruken av virkemidler
man har etter alkoholloven i sammenheng med andre virkemidler man
har for å forebygge rusmiddelproblemer, bl.a. vold. Fra
statens side er det lagt til rette for dette ved at Sosial- og helsedirektoratet
har utarbeidet en veileder for kommunenes arbeid med å utforme
helhetlige rusmiddelpolitiske planer. Kommunene kan benytte seg
av denne veilederen for å se bevillingspolitikken i et
helhetlig perspektiv, bl.a. ved også å trekke
politiet ytterligere inn i dette arbeidet. Et lokalt samarbeid mellom
kommune og politi om kriminalitets- og rusforebyggende tiltak er
et samarbeid Regjeringen med styrke oppfordrer til. Gode samarbeidsrelasjoner
mellom politi og kommune er viktig av flere grunner. SLT-modellen
(Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak), som har vært
utprøvd i mer enn 15 år, viser dette. Pr. i dag
samarbeider 162 kommuner på denne måten. Regjeringen har
nå imidlertid besluttet at det skal etableres et mer formalisert
samarbeid mellom politidistriktene og kommunene. Det skal opprettes
lokale politiråd som samler politi og lokale myndigheter
til systematisk samarbeid og felles idédugnad. Dette gir
en arena for å omsette kunnskap om lokale problemer til
en samordnet innsats. Flere politiråd er allerede etablert.
Jeg har i tidligere innlegg i Stortinget, også sammen med
helse- og omsorgsministeren, framhevet at Regjeringen vil se nærmere
på aktuelle tiltak for å effektivisere kontrollen
med utøving av skjenkebevillinger, herunder muligheter
for raskere og strengere reaksjoner ved skjenking av mindreårige
og overskjenking. Dette arbeidet er startet. På det nåværende
tidspunkt er det imidlertid for tidlig å ta stilling til
hvilke konkrete forslag til tiltak man vil gå inn for.
Jeg vil imidlertid understreke at mange tiltak
er allerede på plass. Sammen med helse-og omsorgsministeren
finner jeg grunn til å presisere at en stor del av løsningen
uansett vil ligge i å effektivisere bruken av de tiltak
som allerede er på plass. Alkoholloven hjemler allerede
i dag et vidt spekter av sanksjonsmuligheter som kan benyttes ved
overtredelser av salgs- og skjenkebestemmelser, Jeg nevner i denne
sammenheng straffansvar som følger overtredelser av alkoholloven, og
kan straffes med fengsel. Likeledes har man muligheten for inndraging.
Bevillingsmyndigheten kan inndra bevilling ved brudd på alkoholloven
eller vilkårene for bevillingen. Dessuten har politiet
adgang til å stenge steder, dersom det er nødvendig
av hensyn til offentlig ro og orden m.v. Videre kan Sosial- og helsedirektoratet
pålegge retting og evt. ilegge tvangsmulkt eller fastsette
forhåndsmulkt dersom det skjer overtredelser av reklameforbudet.
Helse- og omsorgsministeren er ansvarlig statsråd
for alkoholloven. Denne loven gir kommunene stor frihet til å føre
den bevillingspolitikken som de ønsker. Med denne friheten
følger også ansvar. Det er kommunene som avgjør
om bevillinger skal gis. Kommunene har derfor en enestående
mulighet til selv å planlegge hvordan de vil at tilgjengeligheten
til alkohol i sin kommune skal være.
Kommunene er også ansvarlige for kontroll
av skjenkesteder og kan inndra bevillinger for kortere eller lengre
tid, herunder alt fra en time til ut bevillingsperioden. Ved at
kommunene har frihet på dette området åpner
man for beslutningsnærhet og at alkoholpolitikken kan varieres
ut i fra befolkningstetthet og andre lokale faktorer.
Det kommunale selvstyret i alkoholpolitikken
skal opprettholdes. Dette vil ligge til grunn når det skal
ses nærmere på eventuelle tiltak.
Forslagene 4, 5 og 7 om
fratakelse av skjenkebevilling, lovfesting av regler om provokasjon,
samt tap av skjenkebevilling også for lokalet
Det er både etter mitt og helse- og
omsorgsministerens syn ikke grunnlag for å åpne
for provokasjon fra unge under 18, eventuelt 20 år, i forbindelse
med kommunal skjenke-og salgskontroll, selv om det skulle bli utført
i regi av den kommunale skjenkekontrollen. I alkoholloven er det
faktisk ikke noe forbud mot at mindreårige kjøper
alkoholholdig drikk. Det er kun et forbud mot å selge eller
skjenke slik drikk til mindreårige. Spørsmålet
blir således den bevismessige verdien av en slik provokasjon.
Det vil heller ikke være et aktuelt tiltak å gjøre
inndragelse av skjenkebevilling gjeldende for adressen hvor skjenkevirksomhet
drives.
Både helse- og omsorgsministeren og
jeg er opptatt av å hindre salg og skjenking av alkoholholdig
drikk til mindreårige. Alkoholloven inneholder et eksplisitt
forbud mot slikt salg og slik skjenking. Brytes denne bestemmelsen,
kan det medføre inndragning av bevilling, samt straffeansvar.
Når kommunene skal utføre
kontroll med utøvelsen av salgs- og skjenkebevilling, kan
kommunen når som helst kreve adgang til salgs- og skjenkestedets
lokaler. I alkoholloven er det ikke noe tak på hvor mange
kontroller av et sted kommunen kan utføre. Mistenkes et sted
for å bryte alkoholloven, er det derfor naturlig at de
har flere kontroller der enn det minimum som følger av
alkoholloven. Ved å foreta gjentatte kontroller har kontrollørene,
slik systemet er i dag, gode muligheter for å avdekke skjenking
av alkoholholdig drikk til mindreårige.
Når det derimot gjelder provokasjon
fra politiets side i visse sammenhenger, åpner Riksadvokatens
rundskriv nr. 2/2000 for at politiet i enkelte situasjoner
kan provosere fram en ulovlig handling for å fremskaffe bevis.
Imidlertid må flere vilkår da være oppfylt.
Bakgrunnen for disse vilkårene er hensynet til rettssikkerhet
og et krav om forholdsmessighet mellom de midler som anvendes og
det som kan oppnås. Et av grunnvilkårene for at
den fremprovoserte handling kan ha bevismessig verdi, er at provokasjonen
ikke må foranledige en straffbar handling som ellers ikke ville ha blitt begått. Videre
kan provokasjon kun benyttes ved alvorlige straffbare handlinger.
Disse vilkårene må, slik jeg
ser det, også legges til grunn hvis man skal åpne
for at provokasjon begått av andre enn politiet skal ha
bevismessig verdi. Dette er også helse-og omsorgsministeren
enig i. Det vil i en situasjon hvor mindreårige framprovoserer
salg og skjenking av alkoholholdig drikk til seg selv, være
så godt som umulig å vite om dette er en handling
som ville funnet sted uten denne provokative handlingen. Det er
kommunen som ved en inndragning av bevilling må føre
bevis for det faktiske grunnlaget for inndragningsvedtaket. Et framprovosert
brudd på alkoholloven vil etter helse- og omsorgsministerens
og mitt syn ha liten bevismessig verdi. Vi mener derfor det er tvilsomt
om det i seg selv vil være tilstrekkelig til å begrunne
en såpass belastende sanksjon som det inndragning alt i
alt er for bevillingshaver.
Når det gjelder mulighetene for å gi
en inndragning av skjenkebevilling gjeldende virkning for lokalet/adressen
der et skjenkested drives, er dette ikke ønskelig. For
det første er en skjenkebevilling knyttet til bevillingshaver
og hennes/hans virksomhet,. Kommunene vil ikke kunne pålegge
andre enn bevillingshaver plikter i forbindelse med utøvelsen
av skjenkebevillingen. For det andre vil en slik løsning
kunne påføre en utleier sanksjoner for forhold
som ligger utenfor hennes/hans kontroll. En utleier vil
ha begrenset mulighet til å kontrollere lokaler all den
tid de er utleid til andre. Videre vil det være fullstendig
utenfor en utleiers rett og ansvar å blande seg inn i annens
virksomhet, selv om han leier ut et lokale. En utleier kan ikke
ilegges sanksjoner for forhold andre personer hefter for.
På denne bakgrunn finner jeg det ikke
formålstjenlig at forslaget om at inndragning av skjenkebevilling
også skal gjøres gjeldende for selve lokalet/adressen
til skjenkestedet.
Forslag 8 om etablering
av rusmiddelfrie treffsteder m.m. for unge over 16 år Jeg
er enig med forslagsstillerne i at restriksjoner og sanksjoner ikke
er tilstrekkelig til å løse problemene som kan
knyttes til skjenking av alkohol, utrygghet, vold og annen kriminalitet.
Den forebyggende innsatsen må ha en sentral plass i arbeidet
for å begrense problemene knyttet til dette.
Imidlertid arbeides det allerede forebyggende
på mange områder. Regjeringen er opptatt av at
ungdom generelt skal ha gode og attraktive fritidstilbud, både
i byer og i tettsteder. Dette er et lokalt ansvar som hver enkelt
kommune både kan og bør føre en aktiv
politikk for å få til. Staten på sin
side skal legge forholdene til rette slik at kommunene i stadig
større grad prioriterer ungdom. Forebygging av rusmiddelproblemer,
atferdsproblemer, psykiske problemer og kriminalitet glir ofte inn
i hverandre. Virkemidler og tiltak er i stor grad de samme.
Mye av den forebyggende innsatsen skjer og må skje lokalt.
Lokale myndigheter kan og bør i stor utstrekning samarbeide
med frivillige organisasjoner, lag og foreninger når det
gjelder forebygging av rusmiddelproblemer. Staten har i stor grad
lagt til rette for at kommunene skal kunne prioritere dette, både økonomisk gjennom
en betydelig styrking av kommuneøkonomien, og organisatorisk
gjennom utvikling av verktøy, kurs, opplæring
m.v. for å styrke kommunene i sin forebyggende innsats.
Gjennom veileder til kommunal rusmiddelpolitisk handlingsplan har
statlige myndigheter synliggjort hvordan kommunene kan føre
en aktiv og sammenhengende forebyggingspolitikk. Her vil også generelle
velferdstilbud for ungdom som treffsteder, kulturtilbud og konsertarenaer
kunne ha sin plass. Vi vet at gode oppvekstvilkår generelt
danner grunnlag for en sunn utvikling. Men vi vet også at
tilbud som det her refereres til, ikke i seg selv kan antas å ha
rusforebyggende effekt. Barne- og likestillingsdepartementet gir
imidlertid ulike former for tilskudd til generelle barne- og ungdomstiltak.
Det fins også en støtteordning for lokalt frivillig
barne- og ungdomsarbeid (Frifond) som Kultur- og kirkedepartementet
har ansvar for. Regjeringen er opptatt av at virkemidler og tiltak
for å forebygge rusmiddelproblemer skal være basert
på kunnskap om det vi vet virker. Derfor legger Sosial-
og helsedirektoratet, sammen med de regionale kompetansesentrene
for rusmiddelspørsmål, stor vekt på Informasjon
og kunnskapsspredning av gode forebyggingstiltak. Nettstedene www.forebygging.no
og www.kommunetorget.no er eksempel på hvordan det er tilrettelagt
for at kommunene på en enda bedre måte kan prioritere
forebygging av rusmiddelproblematikk.
Forslag 9 om et mer tilstedeværende
politi
St.meld. nr. 42 (2004-2005) Politiets
rolle og oppgaver slår fast at den overordnede målsetting
for politiet er økt trygghet i samfunnet. Politiets arbeid
for trygghet forutsetter et lokalt forankret politi. Viktige forutsetninger
for et lokalt forankret politi er gode relasjoner til publikum og
de lokale folkevalgte myndigheter, herunder kommunen.
Politiet skal være tilgjengelig i lokalsamfunnet,
både i de større byene og i mindre landkommuner.
Lokal tilstedeværelse er en nødvendig forutsetning
for samspill og nærhet til publikum. For å møte
publikums forventninger ønsket Regjeringen en viss oppmyking
i sentrale føringer for lokal organisering. Dette er et ønske Stortinget
har gitt sin tilslutning til i forbindelse med behandlingen av St.
meld. nr. 42 (2004-2005), jf Innst. S. nr. 145 (2005-2006). Departementet
har på denne bakgrunn bedt Politidirektoratet om å etablere
en prøveordning i to politidistrikter med mulighet både å få prøvd
ut grensereguleringer, offentlige servicekontorer og politiråd.
Med bakgrunn i Soria Moria-erklæringen
og Stortingets behandling av meldingen politiets rolle har departementet
bedt Politidirektoratet om å utrede og følge opp
en rekke tiltak som har som formål å videreutvikle politiets
forankring lokalt. Regjeringen har besluttet at det skal etableres
et mer formalisert samarbeid mellom politidistriktene og kommunene,
og direktoratet er bedt om at det etableres politiråd i
hver enkelt kommune. Formålet med samarbeidet i de lokale
politirådene skal være å utveksle informasjon,
etablere felles problemforståelse og få kunnskap
av betydning for prioritering og beslutning innenfor den enkelte
sektor.
Det er viktig at mulighetene for samlokalisering med
offentlige servicekontorer utnyttes, slik at publikum kan få utført
forvaltningsoppgaver og enkelte sivile gjøremål.
Jeg har derfor bedt Politidirektoratet om å gjennomgå mulighetene
for samlokalisering med offentlige servicekontorer hvor dette anses
hensiktsmessig. Regjeringen vil også, slik Stortinget ber om
i Innst. S. nr. 145 (2005-2006), foreta en gjennomgang av spørsmålet
om differensiert responstid. Etter min oppfatning er Regjeringen
lang på vei til nettopp å legge til rette for
et mer tilstedeværende politi. En slik lokal forankring,
kombinert med politiets problemorienterte arbeidsmetode, vil nettopp gjøre
politiet bedre i stand til å fylle folks behov for polititjeneste
og utvikle en større grad av trygghet for befolkningen.
I forbindelse med behandlingen av St.meld. nr.
42 (2004-2005) fattet Stortinget et anmodningsvedtak der Regjeringen
ble bedt om å utrede behovet for tilgang på personell
i et lengre tidsperspektiv etter evalueringen av politireformens
fase 2. Dette oppdraget er gitt videre til Politidirektoratet.
Forslagene 10, 11 og 12
om justering av politiets måleparametrer, en mer differensiert
politiutdanning og rekruttering av flere personer med minoritetsbakgrunn til
politiet
Jeg vil påpeke at disse spørsmålene
ble behørig omtalt i St. meld nr 42 (2004-2005) om Politiets
rolle og oppgaver, Innst. S. nr 145 (2005-2006) og gitt anledning
for Stortinget til å debattere 25. mai 2006.
Politiet har måleparametrer både
for proaktiv og reaktiv kriminalitetsbekjempelse. På det
reaktive området er det satt sentrale mål for
flere forhold, herunder saksbehandlingstid for straffesaker, saksbehandlingstid
for visse fristsaker og oppklaringsprosent. Disse målene
er fastsatt i St. prp. nr. 1. Politidirektoratet har pålagt
politidistriktene måleparameter for proaktiv kriminalitetsbekjempelse.
Slike parametrer er reduksjon av antall førstegangslovbrytere
i alderen 15 -18 år; reduksjon av voldskriminalitet; reduksjon
av vinningskriminalitet; kontrollaktivitet for å redusere antall
trafikkulykker med personskade m.v. De konkrete målene
fastsettes for hvert politidistrikt i den årlige styringsdialogen
mellom politidistriktene og Politidirektoratet
Det er politimesteren og det enkelte politidistriktet som
fastsetter hvilke virkemidler som de vil ta i bruk for å nå målene.
Utvikling av måleparameter for politiets kriminalitetsbekjempelse
er en kontinuerlig prosess. Det skal ikke legges skjul på at
det har særlig vært vanskelig å finne
hensiktsmessige måleparametrer nettopp for politiets proaktive
virksomhet i kriminalitetsbekjempelse. Dette har å gjøre
med spørsmålet om hvordan samfunnsmessige forhold
utvikler seg og hvordan de kunne ha vært under andre forutsetninger. Særlig
gjelder dette, i alle fall over kortere tidsperioder, måling
av politiets forebyggende virksomhet. Dette må imidlertid
ikke hindre oss i å satse på forebyggende arbeid
som det er grunn til å anta vil kunne dempe kriminalitet.
I de seinere årene har utdanningen
av politiet blitt styrket Dette har blitt sett på som nødvendig
for å møte kriminalitetsutviklingen og kompleksiteten
i oppgavene som politiet skal løse. Jeg mener at det derfor
ikke er noen god løsning å satse på at
lavere utdanning skal regnes som tilstrekkelig for arbeid i distrikter
med færre ansatte, samtidig som man får en større
bredde i både oppgaver og ansvar.
Med de krav som stilles til høgskoleutdanning
i dag vil en slik kortere utdanning neppe gi grunnlag for avkorting
eller lettelser dersom det er ønskelig å ta ordinær
politiutdanning seinere. Det må også vurderes nøye
hva som kan være effekten av å etablere et nytt
og lavere nivå i grunnutdanningen for politiet Jeg finner det
derfor ikke hensiktsmessig å innføre en slik differensiert
politiutdanning som forslagsstillerne fremmer i forslag 11. Dette
spørsmålet ble også tatt opp i St. meld.
nr 42, og det ble da fra Stortinget ikke vist til at en slik differensiert
politiutdanning var ønskelig.
Det har både fra Justisdepartementets
og fra Politidirektoratets side blitt lagt ned betydelig innsats
for å øke rekrutteringsgrunnlaget for studenter
til Politihøgskolen, ikke minst studenter som kan sies å representere minoritetsbefolkninger.
Jeg er også overbevist om at det ikke bare er nødvendig å ha
en politistyrke som gjenspeiler sammensetningen i befolkningen,
der det legges vekt på integreringshensyn, men jeg er også overbevist
om at politiet vil stå bedre rustet til å bekjempe
kriminalitet med et stort innslag av studenter med minoritetsbakgrunn.
Imidlertid er det viktig mål også å beholde
de ferdig utdannede politifolkene. Derfor skal Politidirektoratet
og Politihøgskolen gjennomføre prosjektet "Rekruttere
og beholde" i 2007. Med særlig tanke på polititjenestemenn
med etnisk minoritetsbakgrunn skal politi- og lensmannsetaten i
framtida oppnå bredere bruk av den eksisterende kompetansen som
etaten innehar. Samtidig kan bruk av denne kompetansen føre
til økt rekruttering av studenter med etnisk minoritetsbakgrunn
til Politihøgskolen.
I tillegg vil jeg nevne at Politihøgskolen
skal gjennomføre prosjektet "Ut i felten". Formålet
med dette prosjektet er bl.a. å få noen bestemte
politidistrikter til å bistå Politihøgskolen
med å markedsføre politiutdanningen overfor unge
med minoritetsbakgrunn; knytte kontakter med minoritetsorganisasjoner
lokalt og utrede hva som lokalt er de 10 største møtearenaene
for unge med minoritetsbakgrunn, herunder idrettsarrangementer,
festivaler og skoler. Prosjektet skal evalueres i 2008 og skal munne
ut i eventuelle nye forslag for framtidig rekrutteringsarbeid.
I disponeringsskrivet for 2007 er alle politidistrikt
og særorganer pålagt å utarbeide mål
og planer for å øke antall ansatte med minoritetsbakgrunn,
herunder innvandringsbakgrunn fra ikke-vestlige land. Jeg har fått opplyst
at Politidirektoratet vil følge dette opp gjennom styringsdialogen.
Videre skal det også gjennomføres opplæring
av ansatte i politidistriktene og særorganene i 2007 for å øke
bevisstheten og kunnskapene om minoriteter i landet.
På denne bakgrunn anser jeg at forslag
10 og 12 fra forslagsstillerne er ivaretatt.
Forslag 13 om strategi
for nulltoleranse og rask bøtelegging
Når det gjelder den generelle kriminalitetsbekjempelsen,
herunder bekjempelse av kriminalitet som anses mindre alvorlig,
men plagsom nok, har Regjeringen som mål at politiet og
de relevante myndigheter for øvrig skal kunne forebygge
bedre, oppklare mer, reagere raskere og rehabilitere bedre. Vl vil
derfor ha en målrettet og balansert satsing på politiet
og påtalemyndigheten, på domstolene og på kriminalomsorgen. Rask
oppfølging fra politiet, rask påtaleavgjørelse, effektiv
domstolsbehandling og rask straffegjennomføring vil etter
min overbevisning også ha en trygghetsskapende effekt.
For å øke folks trygghet er
det ikke minst viktig at politiet bidrar gjennom økt synlighet
og tilgjengelighet, samt målrettet informasjon. Spørsmålet
om politiets nulltoleranse overfor ulike former for ordensforstyrrelse
og mindre alvorlig kriminalitet berører flere sider ved
politiets måte å arbeide på. Etter min
oppfatning er det viktig at politiet også utviser skjønn
og opptrer fornuftig slik at tilliten til politiet ikke svekkes, verken
hos den delen av befolkningen som ikke har noen direkte befatning
med det, eller dem som berøres direkte gjennom politiets
arbeid. Politiets problemorienterte måte å arbeide
på synes å gi resultater og bør videreutvikles.
Etter min vurdering er Oslo-politiets innsats sommeren 2006 for å forebygge
kriminalitet gjennom økt tilstedeværelse på utsatte
områder i sentrum, et godt eksempel på at målrettede
tiltak gir effekt. Jeg finner derfor ikke grunnlag for å fremme
overfor Politidirektoratet å utarbeide en generell strategi
i politiet om nulltoleranse, ut over det som allerede er innarbeidet
i etaten.
Forslag 14 og 15 om straffenivået
i straffesaker, redusert saksbehandlingstid og økt prosessledelse
Hurtig straffesaksbehandling er helt sentralt
for å få til en effektiv kriminalitetsbekjempelse.
Rask oppfølging sikrer bevis, gjør at vitner husker
bedre og gir et best mulig grunnlag for en høy oppklaringsprosent. Dessuten
blir belastningen for ofrene mindre, En rask reaksjon på lovbrudd
virker langt mer effektivt enn den som kommer flere år
etter.
Jeg har derfor sendt på høring
forslag som kan føre til en hurtigere behandling av straffesakene.
Tiltakene er særlig knyttet til påtalemyndigheten
og domstolenes behandling av straffesaker. Målet er å få fram
en kultur der saksbehandlingen går framover så raskt
selve saken tillater, uavbrutt av køer og "liggetider".
Dette vil være en fordel for alle som er berørt
av en sak, ikke minst for en fornærmet eller en pårørende
som lengter etter at saken blir brakt til ende.
I Soria-Moria - erklæringen har Regjeringen
lagt til grunn at den vil arbeide for straffenivået for
alvorlig kriminalitet som voldtekt, drap, grov vold og sedelighetsforbrytelser
skal økes. Arbeidet med straffeloven er et viktig virkemiddel
i så måte. Jeg har merket meg justiskomiteens
merknader om dette ved behandlingen av straffelovens generelle del.
Når det gjelder straffelovens spesielle del vil regjeringen
legges den fram for Stortinget slik at den kan behandles senest
i vårsesjonen 2009. Også jeg anser det nødvendig
at domstolene kan benytte seg av mulighetene som strafferammene gir
til å høyne straffen for alvorlig kriminalitet
med det formål å kunne benytte straffens mulige
allmennpreventive virkning til å hindre ny kriminalitet,
samtidig som en relativt lav straff samfunnsmessig kan oppleves lite
rettferdig.
Imidlertid vil jeg også få peke
på at forholdet mellom Storting, Regjering og Domstoladministrasjonen
er nedfelt i domstolloven og nærmere omtalt Ot.prp. nr. 44
(2000-2001). Her går det fram at Regjeringen har instruksjonsrett
overfor Domstoladministrasjonen kun i administrative spørsmål.
Slike vedtak skal skje ved Kongelig resolusjon. Myndigheten er dessuten
forutsatt brukt i unntakstilfelle. Tilsvarende instruksjonsrett gjelder
ikke for den dømmende virksomhet.
Selv om vi som politikere både kan
og skal ha synspunkter på straffenivået og at
forslag 14 ikke antas å medføre en direkte inngripen
i den dømmende virksomhet, vil likevel forslaget etter
min oppfatning være i strid med prinsippet om domstolenes
uavhengighet, idet et initiativ som foreslått vil kunne
oppfattes som at Regjeringen legger føringer for domstolenes
rettsanvendelse. Som nevnt under kommentaren til forslag 13 legger
Regjeringen stor vekt på å få en rask
saksbehandling i hele straffesaksgangen, inkludert domstolene, samtidig
som man skal ivareta rettssikkerheten. Dette anses å ha
en kriminalitetsbekjempende effekt.
Imidlertid antar jeg at også domstolene
vil være mottakelige for ansvarlige myndigheters vurderinger
og synspunkter på straff, straffenivå og kriminalitetsbekjempelse
over tid og kan justere seg etter det. På denne bakgrunn
finner jeg det ikke tilrådelig å ta et slikt initiativ
overfor Domstoladministrasjonen som forslagsstillerne fremmer.
Forslag 16 om endring av
plan- og bygningsloven for å fremme kriminalitetsforebyggende
hensyn
Jeg er enig i at det er viktig å se
på hvilke muligheter som andre lover gir oss i kriminalitetsbekjempelsen. Kriminalitetsforebygging
kan skje gjennom mange ulike tiltak. Etter mitt syn er samfunnsplanlegging
ett av områdene vi bør være mer oppmerksomme
på når det gjelder muligheter for å bygge
inn bevissthet om kriminalitetsbekjempelse og trygghet for befolkningen.
Det gjelder både ved tilrettelegging for trygge sosiale
miljøer og gjennom den fysiske utformingen av omgivelsene.
Bruken av de fysiske rammene avgjør om de blir arenaer
der kriminalitet og utrygghet kan utvikle seg, eller om de blir
arenaer for sosialt fellesskap og trivsel.
Plan- og bygningsloven er et slikt redskap for å kunne
skape trivsel og trygghet. Derfor har regjeringen tatt et initiativ
til en slik regulering i plan- og bygningsloven. Jeg kan i denne
sammenheng opplyse om at Miljøverndepartementet er i sluttfasen
av sitt arbeid med utkast til en Ot.prp. om ny plandel av plan-
og bygningsloven. Man tar sikte på at den kan fremmes våren 2007.
Det tas sikte på at den nye loven skal ha en bestemmelse
om at kommuner og regioner skal planlegge for å fremme
befolkningens helse, motvirke sosiale helseforskjeller, samt bidra
til å forebygge kriminalitet.
Avslutningsvis vil jeg bare peke på at
selv om justissektoren, herunder politiet, haransvar
knyttet til kriminalitetsbekjempelse og skape trygghet for befolkningen,
ikke minst i byene, er det ikke kun et ansvar som tilligger denne
sektoren alene. Også kommunale myndigheter må være
seg sitt ansvar bevisst slik at ikke oppgaver skyves fra etat til
etat. Det er den samlede innsatsen som til syvende og sist kan gi
best resultater. Derfor må vi også legge oss i
selen for å skape gode samarbeidsforhold og knytte ansvarlige
forbindelser mellom de relevante, ansvarlige etater og organer.
Oslo, i justiskomiteen, den 29. mai 2007
Anne Marit Bjørnflaten
leder |
Hilde Magnusson Lydvo
ordfører |