Kommunene utgjør en stor del av offentlig
sektor og bør ha høye ambisjoner knyttet til åpenhet,
rolleklarhet, etisk bevissthet og arbeid mot misligheter og uetiske
forhold. Departementet mener kommunene står godt rustet
til å møte disse utfordringene gjennom sin tradisjon
for åpenhet og nærhet til innbyggerne. Kommunene
har stor frihet til å organisere sin virksomhet. Dette
medfører også ansvar for å sørge
for intern kontroll og rutiner som sikrer en god etisk standard
innenfor den organiseringsform som velges. Det viktigste redskapet
for å sikre kommunesektorens gode omdømme er at
ledelsen har oppmerksomhet på etikk og legger ned innsats
for å bygge en positiv intern kultur.
Departementet vurderer det slik at de mange
aktivitetene i regi av Kommunenes Sentralforbund (KS) og i enkeltkommuner
viser at det er tydelig at kommunesektoren er i stand til å ta
det ansvaret kommunene har for å arbeide mot misligheter
og uetiske forhold.
Departementet på sin side har ønsket å bidra
til å rette søkelys på de etiske problemstillingene
gjennom etablering av Forum for etikk i kommunesektoren. Forumet
er en møteplass for å dele erfaringer, synspunkter og
forslag til tiltak. Departementet satte i august 2006 ned en arbeidsgruppe
som skulle kartlegge regler av etisk betydning for kommunesektoren.
Arbeidsgruppen la fram sin rapport i mars 2007. Departementet ser nå nærmere
på arbeidsgruppens anbefalinger med hensyn til hvilke regler
som bør utredes med sikte på å vurdere
endringer. Departementet planlegger å sende ut et høringsnotat
til høsten.
Gjennom arbeidet med å vurdere og eventuelt
endre regler, vil departementet bidra til at regelverket inneholder
nødvendige og hensiktsmessige reguleringer i forhold til
den forvaltningsetiske dimensjonen.
Komiteen har merket seg at departementet
har etablert Forum for etikk i kommunesektoren, og iverksatt en
gjennomgang av regelverk av betydning for etiske forhold i sektoren. Komiteen har
også merket seg det betydelige arbeidet som nå utføres
av Kommunenes Sentralforbund (KS) og i den enkelte kommune og fylkeskommune
for å sikre at kommunal sektor fortsatt skal ha tillit
og godt omdømme blant innbyggerne. Komiteen mener
det trengs et kontinuerlig fokus på arbeidet med å forebygge
og avdekke uetisk og kriminell adferd i sektoren. Det trengs gjennomgang
og forbedringer av kontrollrutiner når noe galt avdekkes. Samtidig
må enkeltoppslag i media om uheldige forhold ikke få skape
inntrykk av at det generelt er grunn til mistanke om misligheter.
Komiteen vil understreke betydningen
av at Regjeringen støtter opp om initiativ fra KS overfor kommunene
om registrering av verv, økonomisk aktivitet og annet som
har betydning for arbeidet både for folkevalgte og ledere
i administrasjonen. Komiteen mener et slikt krav
om åpenhet vil gjøre det lettere å avdekke
inhabilitet og uheldig samhandling. Komiteen vil
påpeke at det enkelte kommunestyre og fylkesting må vises
tillit til å utøve det nødvendige skjønn når
det gjelder å utpeke ordførere og andre folkevalgte til
styreverv i selskaper der dette anses som viktig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre mener at etikk i kommunal sektor
i stor grad dreier seg om hvordan sektoren er organisert, og at åpenhet,
fri konkurranse og like rammebetingelser for privat og kommunal
virksomhet er av avgjørende betydning.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen har sagt nei til en rekke forslag som ville ha styrket
kontrollen med ressursbruken i kommunesektoren. I denne forbindelse
vil disse medlemmer vise til sine respektive merknader
ved behandlingen av følgende forslag:
– Dokument
nr. 8:13 (2006-2007) Skjerpede krav til uavhengighet for revisorer
i kommunal sektor.
– Dokument nr. 8:45 (2005-2006)
Uavhengighet for kommunale kontrollutvalg.
– Dokument nr. 8:64 (2005-2006)
Konkurranse på like vilkår.
– Dokument nr. 8:12 (2005-2006)
Innkjøp under grensen for anbudsplikt.
Disse medlemmer mener at felles
for disse sakene er at Regjeringen ikke har tatt på alvor
situasjonen i kommune-Norge, og ikke har gitt kommunene bedre redskap
for å hindre korrupsjon og underslag.
Komiteens medlem fra Venstre mener
at Regjeringen i den årlige kommuneproposisjonen må rapportere
om status for lokaldemokratiet (Rikets lokaldemokratistatus), som
en forpliktende oppfølging av Lokaldemokratikommisjonen.
Særlig interessant er det å få en årlig
status over barn og unges deltakelse i lokaldemokratiet, da dette
er en gruppe som ikke er valgbar og ikke har stemmerett. Den kraftige
veksten i antallet kommunale aksjeselskaper og interkommunale selskaper
(IKS) er også interessant å følge, da
dette medfører mer indirekte demokrati. Det bør
derfor opprettes en status over antall og dernest rapporteres årlig tilvekst.
På denne bakgrunn fremmer dette
medlem følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i den årlige
kommuneproposisjonen rapportere om status for lokaldemokratiet (Rikets
lokaldemokratistatus), som en forpliktende oppfølging av
Lokaldemokratikommisjonen."