Forslagsstillerne viser til at de frivillige organisasjonene utgjør en viktig del av samfunnet vårt. Tall fra 2002 viste at frivillig arbeid sto for 115 000 årsverk. Det var sysselsatt 66 000 årsverk i sektoren, og den hadde en omsetning nær 40 mrd. kroner, eller 3,7 pst. av bruttonasjonalproduktet (BNP).
Det vises videre til at flere av våre offentlige velferdsordninger har sin opprinnelse i det frivillige arbeidet. Forslagsstillerne ønsker seg en samfunnsutvikling som innebærer at det tas vare på og videreutvikler det arbeidet som gjennom generasjoner er båret frem av idealisme. Det innebærer at det offentlige må samarbeide mer med frivillige aktører.
Forslagsstillerne vil be Stortinget anmode Regjeringen om en egen stortingsmelding om frivillig sektor hvor målet er å bedre rammebetingelsene. Den bør ta for seg formålene med frivillig sektor, både for samfunnet og enkeltmennesket. Det bør være et politisk mål å sørge for at rammevilkår for alt frivillig arbeid sikrer vekst og uavhengighet. Stortingsmeldingen bør problematisere på hvilken måte og i hvilken grad offentlig virksomhet virker begrensende på frivillig sektor.
Frivillig sektor er i hurtig forandring og møter stadig nye utfordringer. Frivillig sektor er et sammensatt felt og er krevende å forholde seg til. For å få oversikt over de nye utfordringene man står overfor, ønskes en bred gjenomgang der alle relevante sider er belyst.
Forslagsstillerne ønsker at meldingen tar for seg flere forhold, herunder blant annet
-
– tilgang til frie midler
-
– gjennomgang av inntektsmulighetene
-
– regelverket rundt merverdiavgift
-
– beløpsgrensene for arbeidsgiveravgiftsfritak for lønnet arbeid for veldedig eller allmennyttig institusjon eller organisasjon
-
– skattefritak på gaver til frivillige formål
-
– rapporterings- og registreringsplikter
-
– tildelingsvilkår og tildelingsprosedyrer ved tildeling av offentlige midler med fokus på forholdet mellom driftsstøtte og prosjektbaserte støtteordninger
-
– krav om særskilt kompetanse for å kunne tilby/ utføre oppdrag, drive vedlikehold, servering osv.
-
– krav til lokaliteters standard
-
– hvordan organisasjonenes mulighet for å markedsføre seg og nå ut til potensielle givere kan bedres
-
– trygdemottakeres mulighet til ulønnet deltakelse i organisasjonslivet
-
– mulighetene for å gjøre deltakelse i frivillig arbeid kompetansegivende og kvalifiserende for arbeidsliv og utdanning
-
– frivillig sektors muligheter til å utføre oppgaver innen helse- og omsorgssektoren.
Stortingsmeldingen bør inneha et mer overordnet blikk på sektoren og redegjøre for frivillighetens økonomiske og politiske uavhengighet og dens samfunnsmessige verdi. Det må vurderes om en nå får en økt profesjonalisering av frivillig sektor og om dette er et gode eller om dette har negative konsekvenser som ikke er ønskelige. Videre er det behov for en kartlegging av folks endrede holdninger til det frivillige organisasjonsliv.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem en stortingsmelding om frivillig sektor med forslag om tiltak for å bedre sektorens rammevilkår."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunn Karin Gjul, Knut Werner Hansen, Britt Hildeng og Espen Johnsen, fra
Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, fra Høyre,
Olemic Thommessen, fra Sosialistisk Venstreparti, May Hansen, fra
Kristelig Folkeparti, lederen May-Helen Molvær Grimstad,
fra Senterpartiet, Magnhild Eia, og fra Venstre, Trine Skei Grande,
viser til de ulike partifraksjonenes merknader i forbindelse med behandlingen
av St.meld. nr. 39 (2007-2008).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
at forslaget ble fremmet 16. juni 2006. Forslaget var ikke
behandlet da komiteens flertall, bestående av regjeringspartiene,
stemte for en utsettelse av saken i påvente av den varslede
frivillighetsmeldingen. St.meld. nr. 39 (2007-2008) Frivillighet
for alle ble fremmet 10. august i 2007, over ett år etter
fremleggelsen at representantforslaget. Våren 2007 behandlet
komiteen to lovforslag knyttet til frivillig sektor, lov om frivillighetsregister
og lov om registrering av innsamlingsaksjoner. Komiteens mindretall, bestående
av opposisjonspartiene, fremmet ønske om å sende
lovforslagene tilbake til Regjeringen slik at disse skulle inngå i
Regjeringens helhetlige gjennomgang av sektoren under arbeidet med
den varslede frivillighetsmeldingen. Mindretallets forslag om å om
sende lovproposisjonene tilbake ble nedstemt av regjeringspartiene
og lovforslagene ble vedtatt.
Disse medlemmer finner ikke at
Regjeringen har behandlet frivillighetsområdet og frivillighetens rammevilkår
på en helhetlig og god måte. Frivillighetsmeldingen
som foreligger, har ikke tatt opp alle de problemstillinger som
representantforslaget omhandler og som forslagsstillerne mener burde
ligge til grunn for meldingen. Særlig kan det trekkes frem
at momskompensasjonsordninger ikke behandles i den fremlagte melding.
Det er også kritikkverdig at det vedtas lover som i stor
grad berører frivillig sektor, uten at disse sees i sammenheng
med øvrige rammevilkår.
Disse medlemmer viser til at
det i representantforslaget er listet opp en rekke forhold det var
viktig å få behandlet i frivillighetsmeldingen,
samt at det er lagt til grunn noen overordnede premisser for de
vurderinger som burde gjøres i frivillighetsmeldingen,
herunder å se på sektoren som en del av sivilsamfunnet
og hvordan sektorens frihet kan begrenses av offentlig finansiering
og politiske føringer.
Disse medlemmer vil særlig
trekke frem at rammevilkårene for sektoren må innrettes
på en måte som sikrer vekst og autonomi. Forslagsstillerne
understreker behovet for en drøftelse av sektorens uavhengige stilling
i forhold til politiske føringer og offentlig finansiering.
Disse medlemmer konstaterer at
flere av de problemstillinger og innfallsvinkler i herværende
forslag ikke er behandlet i forelagte St.meld. nr. 39 (2007-2008).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Regjeringen allerede i regjeringserklæringen
i 2005 uttalte at den ville ha en ny og helhetlig frivillighetspolitikk,
etter at regjeringen Bondevik II ikke hadde lagt fram noen melding
i løpet av de fire årene den styrte. Flertallet viser
til at denne er fremlagt gjennom St.meld. nr. 39 (2006-2007) Frivillighet
for alle.
Flertallet viser til den fremlagte
frivillighetsmeldingen og mener denne meldingen gir en helhetlig
og grundig gjennomgang av frivillig virksomhet i Norge og på denne
måten setter betydningen av frivillig virksomhet inn i
et samfunnsperspektiv. Meldingen understreker både den
historiske betydningen av frivillig sektor og hvilken betydning
frivillig virksomhet fortsatt spiller i utviklingen av det sivile
samfunn.
Flertallet mener denne meldingen
gir et godt tilsvar på behovet for en ny og helhetlig frivillighetspolitikk. Flertallet mener
videre at frivillighetsmeldingen er et viktig bidrag i å synliggjøre
omfanget av det arbeidet som utføres i sektoren, og gir
således anerkjennelse til en samlet frivillig virksomhet
som en viktig samfunnssektor.
Flertallet viser for øvrig
til Innst. O. nr. 93 (2006-2007) Om frivillighetsregister og Innst.
O. nr. 69 (2006-2007) Om registrering av innsamlinger.
Komiteen viser til
dokumentet og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:107 (2005-2006) - forslag fra
stortingsrepresentantene Karin S. Woldseth, Olemic Thommessen, May-Helen
Molvær Grimstad og Trine Skei Grande om å bedre
vilkårene og rammebetingelsene for frivillig sektor - vedlegges
protokollen.
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 11. desember 2007
May-Helen Molvær Grimstad
leder |
Magnhild Eia
ordfører |