Finansdepartementets utgiftsbudsjett for 2006 var
på 147 mrd. kroner. Budsjetterte inntekter for 2006, eksklusiv skatter
og avgifter, var på 111,3 mrd. kroner, hvorav tilbakeføring av kapital
utgjorde 103,7 mrd. kroner, og renteinntekter, utbytte, bøter m.m.
utgjorde 7,6 mrd. kroner.
Finansdepartementet hadde i 2006 ansvar for seks
underliggende virksomheter og forvaltning av statens interesser
i Norges Bank. Departementet forvaltet i tillegg Statens pensjonsfond og
Finansmarkedsfondet med en samlet regnskapsført kapital på ca. 1 889,97
mrd. kroner per 31. desember 2006. Det regnskapsmessige oljekorrigerte
underskuddet ble 44,0 mrd. kroner i 2006, noe som er 13,4 mrd. kroner
lavere enn det som er lagt til grunn i nysaldert budsjett.
Riksrevisjonen har avgitt åtte avsluttende revisjonsbrev
uten merknader og ett avsluttende revisjonsbrev med merknader. Skatteetaten
har fått avsluttende revisjonsbrev med merknader. Det er i tillegg
avgitt ett avsluttende revisjonsbrev uten merknader for Skattedirektoratets
forvaltning av svalbardskatt.
Statens garantiansvar er presentert i St.meld.
nr. 3 (2006-2007). Revisjonen viste at garantiansvaret for Finansdepartementet
som presenteres i statsregnskapet, er ca. 511 mill. kroner for høyt. Finansdepartementet
opplyser at garantiansvaret er presentert med feil verdi målt i
norske kroner, og at dette skyldes at feil valutakurs ble lagt til grunn
ved rapporteringen til statsregnskapet. Departementet opplyser videre
at et rettebrev med oppdaterte tabeller og tekst er sendt Stortinget.
I toll- og avgiftsetatens regnskap for 2006
er det betydelige saldoer på interimskonti. Flere av kontiene relaterer
seg til forhåndsinnbetalte motorvognavgifter der toll- og avgiftsetaten
ikke har kunnet foreta maskinell utligning mot fastsatte krav. Ved
etterfølgende manuell oppfølging vil toll- og avgiftsetaten være
avhengig av opplysninger fra betalers bank. I de tilfellene der innbetalingen
har skjedd gjennom post i butikk, har DnB NOR ikke vært i stand
til å skaffe nødvendig dokumentasjon for innbetalingstransaksjoner
eldre enn ni måneder.
Finansdepartementet opplyser at oppbevaringskravet
i rammeavtalen samsvarer med kravene som stilles i bokføringsloven,
og at det ikke er kjent med at det er gitt samtykke til å fravike statens
rammeavtale når det gjelder bankens oppbevaringsplikt for bokførte
opplysninger. Departementet vil be Kredittilsynet vurdere om det er
behov for å følge opp saken ut fra tilsynshensyn.
Riksrevisjonen har siden 1999 tatt opp svakheter ved
bruk av Autosys som forsystem til regnskapssystemet i toll- og avgiftsetaten.
Svakhetene skaper usikkerhet om motorvognavgiftene er korrekt fastsatt.
Selv om det over tid er iverksatt kompenserende tiltak, mangler
det fortsatt revisjonsspor mellom Autosys og toll- og avgiftsetatens
systemer.
Riksrevisjonen er imidlertid kjent med at framdriftsplanen
for Au2sys er endret, og at det er betydelig usikkerhet knyttet
til prosjektets framdrift, økonomiske rammer og systemets funksjonalitet.
Finansdepartementet viser til at Au2sys er Vegdirektoratets prosjekt,
og at Samferdselsdepartementet har opplyst at Vegdirektoratet ønsker
å øke kostnadsrammen og forlenge prosjektperioden. Det vises også
til at Samferdselsdepartementet ikke har avsluttet behandlingen
av forslaget.
Forsinkelsen har ført til at det er søkt om
ytterligere dispensasjon fra bestemmelsene i økonomireglementet
til ny modul for avgiftstekniske data i det nye Au2sys er satt i
drift til 31. desember 2009.
Revisjonen har vist at Oslo fylkesskattekontor og
Oslo likningskontor i liten grad anmelder overtredelser av skatte-
og avgiftslovgivningen til Oslo politidistrikt. Bakgrunnen er manglende kapasitet
og prioritering av skattesaker hos politi/påtalemyndighet i Oslo.
Det opplyses at det arbeides aktivt for i fellesskap
å prioritere de alvorligste sakene, og det framholdes at tidlig
kontakt i anmeldelsesverdige saker og bruk av bistandsrevisorer
har høy oppmerksomhet. Finansdepartementet uttaler at det forutsetter
at Skattedirektoratet følger dette arbeidet nøye.
I tilknytning til Riksrevisjonens kontroll med statsrådens
myndighetsutøvelse overfor Norges Bank har Riksrevisjonen i 2006
tatt opp forhold vedrørende den etablerte revisjonsordningen, forankret
i sentralbankloven, hvor en ansatt revisor knyttet til representantskapet
dekker den "eksterne revisjonsfunksjonen". Riksrevisjonen har stilt
spørsmål ved hvorvidt en ansatt revisor i Norges Bank kan sies å
inneha den nødvendige uavhengighet i forhold til nye og strengere
krav til ekstern revisor for en virksomhet.
Riksrevisjonen har i avsluttende revisjonsbrev
til Skattedirektoratet merknader til internkontrollen. Merknadene
er knyttet til brudd på anskaffelsesregelverket, mangelfulle rutiner
for tilganger til Skatteetatens nettverk, og mangelfull sperring
i DSB (Datastøttet Selvangivelses Behandling) og SLN (System for
Likning av Næringsdrivende) for tilsatte i skatteetaten.
Revisjonen av anskaffelser i Skattedirektoratet viser
svakheter i interne rutiner og manglende etterlevelse av regelverk
for offentlige anskaffelser, spesielt kravet om konkurranse. Dette
har vært tatt opp med Skattedirektoratet også for 2003, 2004 og
2005, og direktoratet har i den forbindelse skissert ulike forbedringstiltak. Direktoratet
uttaler at de forbedringstiltakene som det ble henvist til i forbindelse
med regnskapsrevisjonen for 2005, ikke har gitt tilstrekkelig effekt.
Departementet uttaler at den utilfredsstillende internkontrollen
som er avdekket på anskaffelsesområdet for 2006, vil bli fulgt opp
med en rekke forbedringstiltak.
Skatteetaten har utarbeidet interne retningslinjer og
rutiner for håndtering og vedlikehold av autorisasjoner og tilganger
for pålogging til Skatteetatens nettverk. Revisjonen har påvist svakheter
og mangler i etterlevelsen. Det gjelder blant annet manglende sperring,
endring og opphør av tilganger når ansatte er i permisjon over lengre
tid, endrer arbeidssted eller slutter i etaten. Tilsvarende gjelder
også for eksterne konsulenter som er gitt tilgang til nettverket.
Videre er det avdekket bruk av tilganger som ikke er knyttet til
en bestemt person, noe som kan medføre manglende mulighet for sporing.
Mangelfulle rutiner for arkivering og oppbevaring av autorisasjonsskjemaer
gjør det vanskelig å gjennomføre kontroll av autorisasjoner for
tilganger. Svakheter i den interne kontrollen på dette området reduserer
ikt-sikkerheten og kan påvirke muligheten for forebygging og avdekking
av misligheter.
Skattedirektoratet har uttalt at det i 2006/2007
er iverksatt organisatoriske og tekniske tiltak for å styrke etatens
interne kontroll for autorisasjoner og tilganger i ytre etat og
direktoratet. Departementet uttaler at det vil følge opp saken gjennom styringsdialogen.
Ved flere av de kontrollerte likningskontorene
er det påvist brudd på sperringsrutinene i DSB. Dette gjelder spesielt
overfor nytilsatte medarbeidere i den første perioden etter tiltredelsen. Enkelte
kontorer har opplyst at sperringen i SLN (System Likning Næringsdrivende)
ikke synes å fungere tilfredsstillende for tilsattes nærstående som
driver næringsvirksomhet. Revisjonen har også påvist tilfeller der
rutinerte tjenestemenn har vært inne på egne og kollegers/nærståendes likningsdata,
og hendelsesloggen viser at i ett tilfelle har endring av likning
funnet sted.
Finansdepartementet viser til at Skattedirektoratet
ser svært alvorlig på de brudd på etatens retningslinjer som Riksrevisjonen
har avdekket. Det framgår at direktoratet har innskjerpet gjeldende
retningslinjer og arbeider med å avklare de konkrete enkelttilfellene.
Departementet ser alvorlig på saken og uttaler at Riksrevisjonen
vil bli holdt orientert.
Finansdepartementet har ansvar for forvaltningen
av statens interesser i Norges Bank. Riksrevisjonen har ikke merknader
til statsrådens forvaltning.
Riksrevisjonen rapporterte til Stortinget for
regnskapsåret 2005 at det under Finansdepartementets ansvarsområde
var enkelte svakheter knyttet til struktur og dokumentasjon vedrørende
risikostyringen. Departementet opplyser at det i 2006 bl.a. har
fulgt opp arbeidet med brev, møter og en etatslederkonferanse om
temaet. Revisjonen for regnskapsåret 2006 viste at det i varierende grad
var implementert en tilfredsstillende risikostyring i virksomhetene,
men at det pågikk et arbeid for å få risikostyringen på plass.
Saken følges opp.
Riksrevisjonen har ved flere anledninger tatt
opp med Toll- og avgiftsdirektoratet hvor viktig det var å få på
plass et system som dokumenterer virksomhetens risikostyring. Revisjonen
viste at en helhetlig og overordnet risikovurdering først var på
plass våren 2006.
Saken følges opp.
Riksrevisjonen rapporterte for regnskapsåret 2005
til Stortinget at Senter for statlig økonomistyring (SSØ) hadde
fått avsluttende revisjonsbrev med merknader. Merknadene vedrørte SSØs
rolle som tjenesteyter og var knyttet til mangelfull måloppnåelse.
Finansdepartementet opplyser at SSØ ved utgangen
av 2006 hadde gjennomført en omfattende kursendring og videreutvikling
av produkt- og tjenestetilbudet på lønnsområdet, og at implementeringen
ble startet på nytt med nye forutsetninger fra årsskiftet 2006-2007.
Riksrevisjonens kontroll har vist at det er
iverksatt tiltak og utbedringer på flere områder, og det forutsettes
at dette bidrar til at SSØs mål "Levere økonomitjenester av høy
kvalitet" oppnås. Saken følges opp.
Riksrevisjonen rapporterte senest for regnskapsåret
2005 at Statistisk sentralbyrå (SSB) har fått avsluttende revisjonsbrev
med merknader vedrørende informasjons- og kommunikasjonsteknologi
(ikt) og regnskaps- og årsavslutning. Merknadene vedrørende ikt
er blant annet knyttet til at det ikke er etablert et overordnet
rammeverk for risikostyring, og at det mangler en oppdatert og fullstendig
risikoanalyse. Videre er det ikke utarbeidet katastrofe- og beredskapsplan,
og konfigurasjonsstyringen er mangelfull. Det ble også henvist til
betydelige svakheter for tidligere år.
Finansdepartementet uttaler blant annet at SSB har
etablert risikovurdering på overordnet nivå, og at SSB har gjennomført
en risiko- og sårbarhetsanalyse i løpet av 2006. Riksrevisjonens kontroll
har vist at det er iverksatt tiltak for å bringe forholdene i orden,
men at arbeidet med flere av tiltakene først vil bli avsluttet i
2007. Riksrevisjonen forutsetter at Finansdepartementet i tilstrekkelig
grad følger opp de tiltakene som er skissert.
Saken følges opp.
Riksrevisjonen har merket seg departementets redegjørelse
vedrørende disponeringen av statsregnskapets overskudd på 13,4 mrd.
kroner. Riksrevisjonen har ikke merknader til føringsmåten, men
stiller spørsmål ved om det er behov for en nærmere presisering
i budsjettproposisjonen om hvordan et eventuelt overskudd før lånetransaksjoner
på statsregnskapet skal disponeres.
Riksrevisjonen viser til at garantiansvaret
for Finansdepartementet er presentert ca. 511 mill. kroner for høyt
i St.meld. nr. 3 (2006-2007). Riksrevisjonen har merket seg at departementet
har sendt rettebrev til Stortinget.
Riksrevisjonen viser til at Oversikt over samtykker
til låneopptak ikke er presentert i St.meld. nr. 3 (2006-2007) i
samsvar med bestemmelsen i nytt bevilgningsreglement. Riksrevisjonen
forutsetter at en slik oversikt vil bli presentert i statsregnskapet
for 2007.
Det er fortsatt ikke implementert en tilfredsstillende
risikostyring i alle virksomheter. Riksrevisjonen understreker viktigheten
av at dette arbeidet prioriteres, og forutsetter at departementet
følger opp, slik at virksomhetene får på plass en systematisk og
dokumentert risikostyring innen kort tid.
Riksrevisjonen har merket seg at den overordnede
risikovurderingen i Toll- og avgiftsdirektoratet først var på plass
våren 2006. Riksrevisjonen har også merket seg at departementet
framhever at det er igangsatt et prosjekt i toll- og avgiftsetaten
for å forbedre styringssystemet der risikostyring og internkontroll
inngår. Riksrevisjonen forutsetter at departementet følger opp at
styringssystemet blir implementert innen kort tid.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at toll- og avgiftsetaten
ikke blir forelagt nødvendig dokumentasjon for betalingstransaksjoner
i henhold til rammeavtalen for statens konsernkontoordning. Riksrevisjonen
har merket seg at det arbeides med nye løsninger som vil bedre informasjonen om
hvem som betaler ved innbetaling gjennom post i butikk. Videre har
Riksrevisjonen merket seg at departementet har bedt Kredittilsynet
vurdere saken ut fra tilsynshensyn, og at det på bakgrunn av Kredittilsynets
tilbakemelding vil vurdere behov for videre oppfølging. Riksrevisjonen
finner det kritikkverdig at departementet ikke har sikret at bankens
plikt til minste oppbevaringstid for dokumentasjon av betalingstransaksjoner
oppfyller bestemmelsene i inngått rammeavtale og bokføringsloven.
Riksrevisjonen viser til at det ikke er tilfredsstillende
revisjonsspor mellom Autosys og Toll- og avgiftsdirektoratets fastsettelsessystem, selv
etter at kompenserende tiltak er iverksatt. Riksrevisjonen er også
kjent med at Toll- og avgiftsdirektoratet på grunn av forsinkelser
i framdriften for den nye systemet (Au2sys), har søkt om forlenget
dispensasjon fra bestemmelsene i økonomireglementet til ut 2009.
Riksrevisjonen har merket seg Finansdepartementets uttalelse om
at det følger arbeidet med Au2sys nøye, både i kontakten med toll-
og avgiftsetaten og i dialog med Samferdselsdepartementet. Riksrevisjonen
har også merket seg at departementet finner forsinkelsen uheldig,
og at det i brev til Samferdselsdepartementet har bedt om å prioritere
arbeidet med den delen av Au2sys som påvirker avgiftsfastsettelsen.
Riksrevisjonen ser det som uheldig at utviklingen av Au2sys er forsinket,
og at motorvognavgiftene fortsatt må fastsettes på grunnlag av informasjon
fra Autosys og de svakheter som hefter ved dette gamle systemet.
Riksrevisjonen forutsetter at departementet, som har det overordnede
ansvaret for at motorvognavgiftene blir korrekt fastsatt og regnskapsført,
følger opp at Au2sys blir ferdigstilt snarest mulig.
Riksrevisjonen anser det uheldig at skatteunndragelser
i Oslo i mange tilfeller ikke blir anmeldt på grunn av politiets/påtalemyndighetens manglende
kapasitet og prioritering. Forholdet medvirker til at store beløpsmessige
unndragelser ikke blir anmeldt. Riksrevisjonen legger til grunn
at det foretas vurderinger mellom bruk av anmeldelse eller tilleggsskatt
over hele landet og ikke bare i Oslo. Riksrevisjonen har merket
seg at det er lagt opp til et formalisert samarbeid mellom de berørte
virksomheter, og forutsetter at departementet følger opp at de bebudede
tiltak får virkning i praksis og bidrar til å styrke kampen mot
økonomisk kriminalitet. Riksrevisjonen understreker departementets
overordnede ansvar for å sikre lik behandling av saker uavhengig
av geografisk tilhørighet.
Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at Finansdepartementet
ikke har fulgt opp og sikret at skatteetaten har tilfredsstillende
rutiner for å sikre etterlevelse av anskaffelsesregelverket. Riksrevisjonen
har merket seg at Finansdepartementet legger til grunn at iverksatte
og planlagte tiltak vil bringe anskaffelsesvirksomheten i skatteetaten
under betryggende kontroll og i overensstemmelse med anskaffelsesregelverket. Riksrevisjonen
forutsetter at dette arbeidet blir fulgt opp av departementet.
Det er også kritikkverdig at skatteetaten ikke
har hatt en tilfredsstillende oppfølging og kontroll av gitte tilganger
til nettverket, og Riksrevisjonen merker seg departementets opplysning
om at det er satt i verk tiltak for å sikre en tilfredsstilende
internkontroll. Svakheter på dette området vil øke risikoen for
misbruk av skatteetatens data systemer, og kan svekke tilliten til etaten.
Riksrevisjonen understreker viktigheten av at departementet følger
opp at de iverksatte og planlagte tiltakene får virkning i praksis.
Riksrevisjonen har ved en begrenset kontroll påvist
at enkelte tilsatte ved likningskontorene som følge av mangelfull
intern kontroll har vært inne på egne, kollegers og nærståendes
likningsdata. Det er også påvist ett tilfelle der det er foretatt
urettmessig endring av likning. Riksrevisjonen har rapportert tilsvarende
forhold også for to tidligere år. Kontrollkomiteen har ved behandlingen
blant annet uttalt at det er uholdbart at tilsatte kan påvirke egen
eller nærståendes likning, og har forutsatt at departementet følger
opp at nye rutiner blir etablert og etterlevd. Riksrevisjonen ser
det som kritikkverdig at departementet ikke har fulgt opp tilstrekkelig
at nye rutiner blir etablert og etterlevd som forutsatt, og ser
det som viktig at det unngås at tilliten til skatteetaten svekkes
på grunn av slike forhold. Riksrevisjonen registrerer at direktoratet
har foretatt innskjerping av rutinene på området overfor alle likningskontorene,
og at det arbeides med nye retningslinjer for likningsbehandling
av tilsatte i skatteetaten. Riksrevisjonen forutsetter at departementet
sikrer at nevnte tiltak og den interne kontrollen på området i praksis
forhindrer ytterligere gjentakelser av slike forhold.
Riksrevisjonen har merket seg departementets uttalelse
om at Senter for statlig økonomistyring (SSØ) har foretatt en kursendring
og videreutvikling av økonomitjenestene, og at oppfølging og kvalitetssikring
av dette arbeidet er høyt prioritert i departementets etatsstyring.
Riksrevisjonen har merket seg at departementet har iverksatt flere
tiltak for å sikre at SSØs mål om å levere økonomitjenester av høy
kvalitet oppnås. Riksrevisjonen forutsetter at departementet følger
opp at tiltakene får virkning i praksis.
Riksrevisjonens kontroll har vist at Statistisk sentralbyrå
har iverksatt tiltak for å bringe svakheter knyttet til informasjons-
og kommunikasjonsteknologi og regnskaps- og årsavslutning i orden,
men at arbeidet med flere av tiltakene først vil bli avsluttet i
2007. Riksrevisjonen forutsetter at Finansdepartementet i tilstrekkelig grad
følger opp de tiltakene som er skissert.
Komiteen har merket
seg at det er avgitt åtte avsluttende revisjonsbrev uten merknader
og ett brev med merknader.
Komiteen ser at det er iverksatt
en rekke tiltak i Statistisk sentralbyrå for å bringe tidligere påtalte
forhold i orden, men at flere av disse tiltakene har en tidshorisont
utover 2006, og er derfor ikke avsluttet. Komiteen forutsetter
at departementet ivaretar nødvendig oppfølging av tiltakene.
Revisjonsbrevet med merknader gjelder forhold i
skatteetaten.
Komiteen viser til at Toll- og
avgiftsetaten ikke blir forelagt nødvendig dokumentasjon for betalingstransaksjoner
i henhold til rammeavtalen for statens konsernkontoordning. Det
arbeides med nye løsninger som vil bedre informasjonen om hvem som
betaler ved innbetaling gjennom post i butikk. Riksrevisjonen har videre
påpekt at departementet ikke har sikret at bankenes plikt til minste
oppbevaringstid for dokumentasjon av betalingstransaksjoner oppfyller bestemmelsene
i inngått rammeavtale og i bokføringsloven.
Forsinkelser i fremdriften av registreringssystemet
Au2sys gjør at avgifter må fastsettes på grunnlag av systemet Autosys,
som har svakheter. Komiteen ser viktigheten av at
motorvognavgiftene blir korrekt fastsatt og regnskapsført, ut fra
de til enhver tid gjeldende regler, og at departementet følger opp
med sikte på at Au2sys blir ferdigstilt så snart som mulig.
Komiteen ser alvorlig på at skatteunndragelser i
Oslo i mange tilfelle ikke blir anmeldt på grunn av manglende kapasitet
eller prioritering hos politi og påtalemyndighet. Unndragelsene
kan dreie seg om til dels store beløp. Det er sterkt kritikkverdig
forhold, som ikke bare gjelder Oslo, men også enkelte andre deler
av landet. Forholdet har også en annen side, nemlig likhet for loven.
Et grunnleggende prinsipp i en rettsstat er at like saker skal behandles
likt, uavhengig av geografisk tilhørighet.
Komiteen finner at også skatteetatens
manglende etterlevelse av anskaffelsesregelverket er kritikkverdig. Komiteen har
merket seg at departementet har satt i gang tiltak for å bringe
anskaffelsesvirksomheten under betryggende kontroll, og regner med
at dette arbeidet vil bli fulgt opp.
Muligheter for at skatteetatens datasystemer
kan misbrukes kan ikke aksepteres. Komiteen vil
i likhet med Riksrevisjonen understreke behovet for at arbeidet
med iverksatte og planlagte tiltak får praktiske følger i form av
resultater.
Også ved de enkelte ligningskontorer bør internkontroll
vektlegges sterkere. Det er blitt avdekket et tilfelle der det er
foretatt urettmessig endring av egen ligning. Komiteen vil
påpeke at et tilsvarende forhold har skjedd tidligere, noe som komiteen
den gang reagerte sterkt på. Det ble da forutsatt at departementet
etablerte nye rutiner for å hindre liknende tilfelle ikke skjedde igjen.
Om det er blitt iverksatt nye rutiner, synes det åpenbart at disse
har hatt den tilsiktete effekt. Komiteen vil sterkt
poengtere at det på dette området ikke må forekomme muligheter for
misbruk, og arbeidet med å hindre misbruk må prioriteres høyt.