Ovennevnte grunnlovsforslag som er fremmet av
Ågot Valle, Ingvild Vaggen Malvik, Siri Hall Arnøy og Øystein Djupedal,
gjelder endringer i Grunnloven §§ 2, 4, 12 og 16 med sikte på å avskaffe
bestemmelsene om statskirkeordningen og grunnlovsfeste landets statsskikk
og menneskerettighetsforpliktelser.
Forslagsstillerne ønsker å oppheve de bestemmelsene
i Grunnloven som direkte eller indirekte favoriserer den kristne
lutherske religion foran andre religioner og livssyn. Det fremmes
også alternativ tekst som har som siktemål å synliggjøre de viktigste
sidene ved den norske statsforfatningen og Norges menneskerettighetsforpliktelser.
Forslagsstillerne mener at det vil være prinsipielt riktig
å oppheve ordningen med statskirke. Norge har alltid vært og er
fortsatt et samfunn med et religiøst mangfold. Staten bør derfor
ifølge forslagsstillerne ikke fremme en spesiell religion eller
stille krav til at personer i enkelte ansvarsposisjoner skal bekjenne
seg til en spesiell religion. Staten har ansvar for å sikre respekten
for ethvert menneskes religionsfrihet, og en ordning med statskirke
står etter forslagsstillernes oppfatning i motstrid med viktige demokratiske
prinsipper som trosfrihet og livssynsmessig likeverd. Forslagsstillerne
understreker det felles verdigrunnlaget som finnes i menneskerettighetene,
og at dette, og ikke en bestemt religion, bør danne et verdimessig
utgangspunkt for staten.
Forslagsstillerne viser til at det ved kongelig
resolusjon 14. mars 2003 ble oppnevnt et utvalg med oppgave å utrede
forholdet mellom stat og kirke. Forslagsstillerne mener denne utredningen
er viktig for å underbygge en beslutning om statskirkeordningen,
men fremmer forslag knyttet til en prinsipiell oppfatning av forholdet
mellom stat og religion.
Forslagsstillerne foreslår å innføre en ny § 2
som har til hensikt å understreke de demokratiske verdiene som ligger
i vår forfatning og i våre forpliktelser med hensyn til menneskerettighetene.
Det mest vidtrekkende forslaget til endring
av Grunnloven § 2 inneholder folkesuverenitetsprinsippet, maktfordelingslæren,
parlamentarismen og statens generelle forpliktelser mht. menneskerettigheter,
jf. alternativ 3. Forslaget fremmes i første rekke ut fra rene pedagogiske grunner
fordi det er et gode at de viktigste rammene om konstitusjonen står
beskrevet i Grunnlovens tekst tidlig i Grunnloven. I tillegg vil
Grunnloven § 2 bli stående alene med kun én av flere menneskerettigheter,
nemlig religionsfriheten, dersom bestemmelsene om statskirken ble
opphevet. De to andre alternativene er noe mer modererte forslag
til tekst.
Andre bestemmelser i Grunnloven favoriserer indirekte
den kristen-lutherske religion. Disse bestemmelsene bør etter forslagsstillernes
syn også opphøre når Grunnloven § 2 opphører. Forslagsstillerne
fremmer derfor forslag om å oppheve Grunnloven § 4 om at Kongen
må bekjenne seg til den evangelisk-lutherske religion. Videre fremmer
forslagsstillerne forslag om å oppheve bestemmelsen om at halvparten
av regjeringsmedlemmene må være medlemmer av statskirken, jf. Grunnloven
§ 12 andre ledd. Likeledes fremmer forslagsstillerne forslag om
å oppheve Grunnloven § 16 om Kongens myndighet over religionssaker.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
"Kapittel A overskriften skal lyde:
Om Statsformen og Menneskerettighederne
§ 2 skal lyde:
Alternativ 1:
All offentlig Magt i Norge udgaar fra Folket.
Det norske Folkestyret hviler paa Individets frie Meningsdannelse
og almindelig Stemmeret.
Den offentlige Magten udøves efter Lov, og med Respækt
for alle Individers Ligeverd og Borgernes Frihed og Verdighed.
Alternativ 2 (som alternativ 1, men tillagt
et tredje ledd):
Den lovgivende og bevilgende Magt er tillagt Storthinget.
Den udøvende Magt er hos Kongen og Regjeringen. Regjeringen må ha
Storthingets Tillid. Den dømmende Magt er hos Domstolene.
Alternativ 3 (som alternativ 2, men tillagt
et fjerde ledd):
Menneskeverdets Ukrænkelighed og Individets grundlæggende
Frihed og Rettigheder sikres ved Lov og Statens aktive Deltagelse.
§ 4 oppheves.
§ 12 annet ledd oppheves.
§ 16 oppheves."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Svein Roald Hansen og Ivar Skulstad, fra Fremskrittspartiet,
Carl I. Hagen og lederen Lodve Solholm, fra Høyre, Per-Kristian
Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Aud Herbjørg Kvalvik, fra Kristelig
Folkeparti, Ola T. Lånke, og fra Senterpartiet, Lars Peder Brekk,
viser til at Stortinget har fått til behandling St.meld. nr. 17
(2007-2008) Staten og Den norske kirke, om det fremtidige forholdet
mellom staten og Kirken. Ved behandlingen av stortingsmeldingen
vil Stortinget også måtte drøfte hvilken betydning eventuelle reformer
vil ha for bestemmelsene i Grunnloven som gjelder statskirken.
Komiteen finner det derfor naturlig
å avvente behandlingen av stortingsmeldingen før det tas stilling
til eventuelle endringer i Grunnloven på dette området. Komiteen vil
på denne bakgrunn tilrå at det foreliggende grunnlovsforslag ikke
bifalles.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at spørsmålet om opphevelse av statskirkeordningen er et prinsipielt spørsmål,
som er behandlet en rekke ganger i Stortinget. Etter dette
medlems mening er det grunnleggende galt å favorisere en
religion på bekostning av andre i Grunnloven. Norge er et land med
religiøst og livssynsmessig mangfold, og staten har et overordnet
ansvar for å sikre likeverd for ulik tro og ulike livssyn. Det er
på denne bakgrunn riktig å oppheve statskirkeordningen, og erstatte
den med en paragraf som understreker de demokratiske og menneskerettslige
verdier i vår forfatning.
Dette medlem viser til det brede
forliket som nylig ble inngått om forholdet stat–kirke i Stortinget
og videre til den kommende behandling av dette i Stortinget. Denne
behandlingen vil medføre endringer av dagens statskirkeordning.
Dette medlem vil på denne bakgrunn
ikke fremme forslag om endringer av statskirkeordningen i dette
dokumentet, men vise til behandlingen av stat–kirke-meldingen når
den behandles i Stortinget.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument nr. 12:17 (2003-2004) – grunnlovsforslag fra Ågot Valle, Ingvild Vaggen Malvik, Siri Hall Arnøy og Øystein Djupedal om endringer i Grunnloven § 2, samtlige alternativer og §§ 4, 12 og 16 med sikte på å avskaffe Grunnlovens bestemmelser om statskirkeordningen og grunnlovsfeste landets statsskikk og menneskerettighetsforpliktelser – bifalles ikke.
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 29. april 2008
Lodve Solholm |
Ola T. Lånke |
leder |
ordfører |