Kultur- og kirkedepartementet har ansvar for
33 underliggende virksomheter og to særlovsselskaper. Departementet
forvalter i tillegg Den norske kirkes landsfond, Fond for lyd og
bilde og Norsk-Finsk kulturfond.
Riksrevisjonens regnskapsrevisjon omfatter departementet,
virksomhetene, særlovsselskapene, fondene og en rekke tilskuddsordninger.
Riksrevisjonen har avgitt 35 avsluttende revisjonsbrev uten merknader
og tre avsluttende revisjonsbrev med merknader til Riksteatret,
Arkivverket og Bunad- og folkedraktrådet.
Riksrevisjonen har kontrollert statsrådens forvaltning
av statens interesser i tre heleide aksjeselskaper og seks deleide
aksjeselskaper. Riksrevisjonen har ikke merknader til statsrådens
forvaltning.
Statsregnskapet for 2007 viser at det er uhjemlede
merutgifter på to kapitler under departementets ansvarsområde. Ifølge
forklaringene til statsregnskapet skyldes overskridelsen for Arkeologisk
museum i Stavanger hovedsakelig terminforskyvning mellom utgifter
og inntekter for oppdragsvirksomheten. Kultur- og kirkedepartementet
opplyser at overskridelsen er dekket inn i regnskapet for 2008.
Overskridelsene for Arkivverket skyldes en uhjemlet
merutgift som følge av overskredet budsjettramme. Departementet
opplyser at organiseringen, kapasiteten og kompetansen i økonomifunksjonen
ikke har vært god nok. Det har vært satt i gang flere tiltak for
å få etablert en tilfredsstillende økonomifunksjon.
I forbindelse med årets revisjon har Riksrevisjonen
kontrollert rapporteringen på aktiviteten i 2006 mot målene. Riksrevisjonen
finner det vanskelig å se av resultatrapporteringen i St.prp. nr. 1
(2007–2008) om Kultur- og kirkedepartementet har nådd målene på
kulturområdet for budsjettåret 2006, eller hva status er for de langsiktige
målene. Mål- og resultatstyringen synes ikke å synliggjøre om støtten
til kulturformål virker, og om de kulturpolitiske målene nås. Kulturområdets
mål framstår som overordnede, mens rapporteringen er detaljert.
Rapporteringen knyttes til virksomheter, mens målene ikke synes
å ha en klart uttrykt sammenheng med virksomheter eller kapitler
og poster. Disse forskjellene i nivå bidrar ikke til å synliggjøre
måloppnåelsen på en tilfredsstillende måte, slik bevilgningsreglementet
krever.
Kultur- og kirkedepartementet har opplyst at
departementet har gjort en ny vurdering av mål- og resultatomtalen
i budsjettproposisjonen og er enig i at dagens omtale gjør det vanskelig
å lese ut av rapporten om målene er nådd. Departementet vil innarbeide
målformuleringene i budsjettproposisjonen som det senere skal rapporteres
på. Ved utarbeidelsen av budsjettproposisjonen for 2009 vil departementet
så langt det er mulig tilrettelegge for rapportering på mål omtalt
i budsjettproposisjonen for 2007.
Departementet har fastsatt 14 resultatmål for bispedømmerådene
og prestetjenesten. For at virksomhetene skal ha en god mål- og
resultatstyring, kan bruk av resultatindikatorer være et nyttig
verktøy for å kontrollere måloppnåelsen. Revisjonen for 2007 har
vist at virksomhetene i sin rapportering på de ulike resultatmålene
normalt ikke konkluderer på om resultatmålene er nådd eller ikke.
Departementet har tidligere opplyst at det pågår et kontinuerlig
arbeid med å utvikle gode resultatindikatorer innen kirkelig sektor,
men at det er særlige utfordringer og problemstillinger på dette
området.
Departementet har opplyst at det ved utformingen
av resultatindikatorer for de kirkelige bevilgningene blant annet
må tas hensyn til at de statlige bevilgningene kun utgjør ca. en
tredel av de offentlige bevilgningene til kirken. Departementet
mener også at staten skal være tilbakeholden med å utforme krav
som kan virke overstyrende overfor de kirkelige rådsorganenes virksomhetsansvar,
av hensyn til det kirkelige demokratiet og selvstyret. Det framgår
også at en stor del av den kirkelige virksomheten ikke vil være
kvantifiserbar i den forstand at måloppnåelsen uten videre kan kontrolleres.
Departementet opplyser at det arbeides med å utvikle resultatindikatorer
som skal benyttes i rapporteringen på bevilgningene til presteskapet.
Revisjonen av regnskapene for 2007 har vist manglende
etterlevelse av regelverket for offentlige anskaffelser. Norsk Tipping
AS har unnlatt å konkurranseutsette enkelte anskaffelser over terskelverdiene
og en del anskaffelser med omfang under 500 000 kroner. Enkelte
eldre avtaler på ikt-området er uten fast sluttdato og er fornyet
flere ganger. Revisjonen har påpekt at ytterligere videreføringer
av ikt-kontraktene ikke vil være i samsvar med anskaffelsesregelverkets grunnleggende
prinsipper om konkurranse og likebehandling, bortsett fra i de tilfellene
der anskaffelsesforskriftens unntaksbestemmelser eventuelt kommer
til anvendelse.
Revisjonen av underliggende virksomheter på Kultur-
og kirkedepartementets område har også vist svakheter i etterlevelsen
av konkurranseprinsippet og kravet til dokumentasjon og sporbarhet.
Det gjelder Opplysningsvesenets fond, Arkeologisk museum i Stavanger,
ABM-utvikling, Språkrådet, Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek,
Riksteatret, Norsk filmutvikling, Nidaros Domkirkes Restaureringsarbeider, Kirkerådet
og enkelte bispedømmeråd.
Det har videre kommet fram mangelfull etterlevelse
av konkurranseprinsippet og kravet til dokumentasjon av anskaffelsesprosessen
for enkelte anskaffelser som Kultur- og kirkedepartementet har gjort.
Så langt Riksrevisjonen kan se, er begrunnelsen for å fravike konkurranseprinsippet ikke
tilfredsstillende.
Departementet uttaler at det ser alvorlig på
Norsk Tipping AS' brudd på anskaffelsesregelverket. Det vil fortsatt
fokusere på etterlevelsen av anskaffelsesregelverket ved eierstyringen
av Norsk Tipping AS. Videre blir det vist til at selskapets styre
er engasjert i tiltak for å utbedre innkjøpsrutiner, og at selskapet
for øvrig vil gjennomføre en rekke forbedringstiltak. Departementet
vil særlig rette oppmerksomheten mot selskapets oppfølging av tiltakene
som iverksettes.
For underliggende virksomheter opplyser departementet
at det vil sende ut en påminnelse om anskaffelsesregelverket. Departementet
vil i tillegg ha møte med virksomhetene som har fått bemerkninger
om manglende oppfølging av regelverket for anskaffelser. Saken vil
også etter behov bli tatt opp på etatsstyringsmøter med virksomhetene.
Departementet har forklart manglende konkurranseutsetting
av egne anskaffelser med stramme tidsfrister, komplekse oppgaver,
at en leverandør har unik kompetanse innen et fagfelt og erfaring
fra andre departementer.
Riksrevisjonen har merknader til Riksteatrets kontantregnskap
for 2007. Regnskapet viser en overvurdering av utgifter og inntekter
som følge av korrigeringer i forbindelse med kontantregnskapet for
2006. Beløpet er vesentlig for Riksteatrets regnskap, og er grunnlaget
for Riksrevisjonens merknad i avsluttende revisjonsbrev.
Arkivverket har fått avsluttende revisjonsbrev med
merknader til regnskapet. Merknadene er knyttet til svikt i økonomistyringen
og mangelfull intern kontroll.
Kultur- og kirkedepartementet uttaler blant
annet at på bakgrunn av overskridelser i 2005 og 2006 har Statens
senter for økonomistyring (SSØ) på oppdrag fra departementet gjennomgått
økonomistyringen i virksomheten. Arkivverket har vedtatt en ny organisasjonsstruktur
med en styrking av økonomifunksjonen. Denne skal være gjennomført
over sommeren i 2008. Departementet uttaler videre at Arkivverket
har inngått fullserviceavtale med SSØ om regnskapsføringen fra 1. januar
2008. Departementet viser til de grep som nå er tatt når det gjelder
økonomistyringen, og vil også i 2008 følge opp virksomheten utover
de halvårlige etatsstyringsmøtene.
Riksrevisjonen har vesentlige merknader til Bunad-
og folkedraktrådets regnskap og disposisjonene som ligger til grunn
for regnskapet. Merknadene er knyttet til økonomistyringen, intern
kontroll og kvaliteten på bilagene.
Kultur- og kirkedepartementet har redegjort
for tiltakene som er iverksatt. Virksomheten ble overført til Valdresmusea
AS fra 1. januar 2008.
Riksrevisjonen fant det kritikkverdig at kontroll og
styring av kapitalforvaltningen for 2005-regnskapet ikke var i tråd
med interne rutinebeskrivelser og overordnet regelverk. Revisjonen
for 2006 viste at Opplysningsvesenets fond hadde iverksatt flere
tiltak for å følge opp merknaden, men flere av endringene ville først
bli iverksatt i 2007. Departementet uttaler at fondet har gjort
ytterligere forbedringer på økonomi- og finansområdet i 2007. Fondet
har redegjort for tiltakene, og departementet har gitt tilbakemelding
på disse i et brev i januar 2008. Departementet opplyser at det
vil følge opp forholdene, blant annet i de halvårlige styringssamtalene
med fondet. Revisjonen for 2007 viser at det fortsatt gjenstår enkelte
tiltak.
Saken blir fulgt opp.
Revisjonen av regnskapet for 2006 viste at både departementet
og flere underliggende virksomheter ikke hadde etablert en internkontroll
som var basert på et formalisert system for risiko- og vesentlighetsvurderinger.
Riksrevisjonen konstaterte at risikostyring var i ferd med å bli
implementert i departementet og i underliggende virksomheter som
Riksrevisjonen hadde bemerkninger til. Riksrevisjonen mente det
var usikkert når risikostyring ville være implementert på hele ansvarsområdet
til departementet, og understreket viktigheten av å prioritere innføringen
av regelverkets bestemmelser om styring basert på risiko og vesentlighet.
Kultur- og kirkedepartementet ville følge opp Riksrevisjonens bemerkninger
med en påminnelse om regelverket i tildelingsbrevene for 2008 og
gjennom styringsdialogen med enkelte virksomheter. Departementet
viste også til at tildelingsbrevene for 2006 og 2007 hadde samme
påminnelse, og at risikostyring var et av hovedtemaene på et seminar
i mars 2007.
Kultur- og kirkedepartementet uttaler at det
etter dette har fulgt opp saken gjennom en påminnelse i tildelingsbrevene
for 2008, at det gjennomførte et seminar om virksomhetsstyring i
februar 2008, og at det dessuten har gjennomført flere andre tiltak
knyttet til de kirkelige virksomhetene. Virksomhetene Riksrevisjonen
hadde bemerkninger til, er også fulgt opp gjennom styringsdialogen.
Riksrevisjonens kontroll for 2007 viser at flere underliggende
virksomheter har etablert risikostyring som et verktøy i mål- og
resultatstyringen, men at det gjenstår noe arbeid før et formalisert
system for risikostyring er tatt i bruk på hele departementets ansvarsområde.
Riksrevisjonen viser til at dette ikke var etablert for departementets
egen virksomhet, Arkivverket, Språkrådet, Norsk filminstitutt, Norsk
filmutvikling, Norsk filmfond og de fleste kirkelige virksomhetene.
Revisjonen av regnskapet for 2006 viste også
at evalueringer av tilskudd ikke var basert på systematiske vurderinger
av risiko og vesentlighet. Riksrevisjonen konstaterte at departementet
var i ferd med å implementere risikostyring og forutsatte at risikostyring
også ble lagt til grunn for departementets evalueringer av tilskudd.
Riksrevisjonen viste også til at de grunnleggende prinsippene om
mål- og resultatstyring gjelder selv om enkelttilskudd kan avvike
fra normalprosedyren i økonomireglementet, og kontroll- og konstitusjonskomiteen
uttalte at den delte denne oppfatningen.
Riksrevisjonen har i 2007 bedt om å få opplyst hvordan
Dokument nr. 1 (2007–2008) er fulgt opp av Kultur- og kirkedepartementet.
Departementet viser til svaret fra statsråden knyttet til regnskapet
for 2006 og at departementet løpende vurderer behovet for evaluering
av tilskuddsbevilgningene. Riksrevisjonen registrerer at departementet
ikke har planer om å etablere et system eller rutiner for evaluering
av tilskudd som følge av departementets graderte styrings- og kontrollsystem
for tilskuddsforvaltningen. Riksrevisjonen vil fortsatt følge opp
departementets etterlevelse av økonomireglementet knyttet til evaluering
av tilskudd.
Saken blir fulgt opp.
Riksrevisjonen rapporterte til Stortinget for
regnskapsåret 2006 om svakheter ved Riksteatrets interne kontroll
og at kontantregnskapet for 2006 ikke var fullstendig.
Kultur- og kirkedepartementet opplyser at Riksteatret
har inngått en fullserviceavtale med Senter for statlig økonomistyring
(SSØ) fra 1. april 2007.
Revisjonen for 2007 har vist forbedringer i
rutinene knyttet til økonomiforvaltningen ved Riksteatret, men Riksrevisjonen
har også merknader til kontantregnskapet for 2007, jf. punkt 2.1.
Saken blir fulgt opp.
I rapporteringen til Stortinget for 2006 omtalte Riksrevisjonen
flere brudd på regelverket for offentlige anskaffelser. Det gjaldt
Norsk Tipping AS, ABM-utvikling, Arkivverket, Språkrådet og Norsk
lyd- og blindeskriftbibliotek. Riksrevisjonen merket seg de forbedringstiltakene
som Norsk Tipping AS hadde iverksatt, og at Kultur- og kirkedepartementet
gjennom etatsstyringsmøter ville følge opp de underliggende virksomhetene
der Riksrevisjonen hadde bemerkninger.
Kultur- og kirkedepartementet opplyser at det
på bakgrunn av Riksrevisjonens merknader og ytterligere forhold
som er tatt opp i forbindelse med revisjonen av regnskapet til Norsk
Tipping AS for 2007, vil be om en skriftlig redegjørelse fra selskapets
styre for å forsikre seg om at ny instruks for innkjøpspolitikken
i tilstrekkelig grad sikrer at selskapet etterlever de nye reglene
for offentlige anskaffelser. Departementet viser for øvrig til sin
redegjørelse i tilknytning til Riksrevisjonens merknader til regnskapet
for 2007.
Til underliggende virksomheter har Kultur- og kirkedepartementet
også i tildelingsbrev for 2008 minnet om virksomhetenes ansvar for
å følge anskaffelsesregelverket. Departementet har videre avholdt
et nytt seminar for samtlige virksomhetsledere der anskaffelsesregelverket var
et av hovedtemaene. Departementet har også under utarbeiding et
rundskriv til underliggende virksomheter, der virksomhetene vil
bli pålagt å tilpasse sine interne rutiner og anskaffelser til regelverket
i løpet av 2008.
Saken blir fulgt opp.
Riksrevisjonen er kjent med prosessen Opplysningsvesenets
fond og Kultur- og kirkedepartementet har hatt for å følge opp merknadene
til fondets regnskap for 2005. Departementet opplyste i rapporteringen
til Stortinget for 2006 at fondet skulle gjennomføre ytterligere
tiltak i 2007, og at departementet ville følge opp dette.
Revisjonen av Opplysningsvesenets fond viser at
det fortsatt gjenstår enkelte utbedringstiltak, blant annet ble
bemanningen i finansforvaltningen ikke økt før i 2008. Kultur- og
kirkedepartementet har opplyst at det fortsatt vil følge opp fondet
gjennom de halvårlige styringssamtalene, og at tiltakene har tatt
lengre tid enn forutsatt på grunn av bemanningssituasjonen i økonomi-
og finansfunksjonen.
Fondets verdipapirportefølje hadde en markedsverdi
på ca. 2 mrd. kroner ved utgangen av 2007. Begrenset bemanning og
kompetanse gir økt risiko for svikt i intern styring og kontroll
av finansforvaltningen. Riksrevisjonen ser positivt på at Opplysningsvesenets
fond har økt bemanningen på finansforvaltningsområdet i 2008. Riksrevisjonen
ser det som uheldig at det har tatt lang tid å gjennomføre tiltaket
og peker på at departementet har hatt ansvaret for å følge opp saken.
Riksrevisjonen understreket for 2006 viktigheten
av at departementet prioriterte innføringen av bestemmelsene om
risikostyring. Riksrevisjonens kontroll viser at departementet har
gjennomført tiltak for å sikre at risikostyring benyttes som et
verktøy i mål- og resultatstyringen, men det gjenstår noe arbeid
før dette er tatt i bruk på hele ansvarsområdet til departementet.
Både departementet og de virksomhetene som ikke hadde startet arbeidet
i 2007, ventes å ha startet implementering av risikostyring i 2008.
Riksrevisjonen har merket seg at departementet ikke har opplyst
om det vil iverksette ytterligere tiltak for å følge opp saken ut
over å bruke styringsdialogen som et virkemiddel.
Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at Kultur-
og kirkedepartementet har brukt lang tid på å innføre risikostyring
som et verktøy i mål- og resultatstyringen. Riksrevisjonen forutsetter
at departementet følger opp og treffer nødvendige tiltak for å sikre
at tidsplanen for å implementere risikostyring i departementet og
alle underliggende virksomheter blir oppfylt.
Riksrevisjonen har forstått at risikostyring
ifølge departementets opplysninger ikke har ligget til grunn for
hvilke tilskuddsbevilgninger som skal evalueres, slik økonomireglementet
stiller krav om. Kultur- og kirkedepartementet har i 2008 gjennomført
en overordnet risikovurdering for selve departementet. Den operative
risikostyringen skal fagavdelingene i departementet gjennomføre
høsten 2008, og resultatet av risikovurderingen vil blant annet
bli brukt som grunnlag for evaluering av tilskuddsbevilgninger.
En vesentlig del (ca. 60 prosent) av departementets
bevilgninger er tilskudd. Tilskuddsporteføljen har også et stort
mangfold. Riksrevisjonen mener dette understreker viktigheten av
å ha gode rutiner for at det gjennomføres evalueringer for å få
informasjon om tilskuddsbevilgningene er effektive i forhold til
ressursbruk, organisering og fastsatte mål.
Riksrevisjonen har påpekt at Kultur- og kirkedepartementets
resultatrapportering til Stortinget i liten grad viser om målene
på kulturområdet er nådd, eller hva status er for de langsiktige målene.
Mål- og resultatstyringen synes ikke å synliggjøre om støtten til
kulturformål virker, og om de kulturpolitiske målene nås. Kultur-
og kirkedepartementet har opplyst at det er enig i at dagens omtale
i budsjettproposisjonen gjør det vanskelig å lese om målene er nådd.
Departementet har opplyst at det har gjort en ny vurdering av mål-
og resultatomtalen og vil så langt det er mulig gjøre endringer
i St.prp. nr. 1 (2008–2009). Riksrevisjonen ser positivt på at Kultur- og
kirkedepartementet iverksetter tiltak for å synliggjøre måloppnåelsen
på hele ansvarsområdet i tråd med bevilgningsreglementet.
For bispedømmerådene har departementet fastsatt
14 resultatmål, men rapporteringen inneholder i liten grad en konklusjon
på om de ulike resultatmålene er oppnådd. Riksrevisjonen ser positivt
på at departementet har iverksatt tiltak for å gjennomgå de enkelte
resultatmålene, og at det arbeides med resultatindikatorene. Departementet
har imidlertid ikke oppgitt når tiltakene vil bli gjennomført og
heller ikke om det vil bli iverksatt særskilte tiltak vedrørende
rapporteringen. Manglende resultatindikatorer og konklusjoner kan
føre til at departementets oppfølging og kontroll vanskeliggjøres,
og at det blir en usikkerhet om Stortingets vedtak og forutsetninger
oppfylles. Riksrevisjonen understreker viktigheten av at dette arbeidet
prioriteres, og forventer at tiltak blir iverksatt innen kort tid.
Revisjonen av regnskapet for 2007 viser at det har
vært manglende etterlevelse av regelverket for offentlige anskaffelser
i departementet, Norsk Tipping AS og flere underliggende virksomheter.
Kultur- og kirkedepartementet viser til at det
i 2008 er gjort påminning i tildelingsbrev, gjennomført et etatsstyringsseminar,
utarbeidet et rundskriv og gjennomført et møte med berørte virksomheter
innen kulturfeltet.
Riksrevisjonen mener det er alvorlig at departementet
ikke har iverksatt tilstrekkelige tiltak for å sikre at anskaffelser
på ansvarsområdet i 2007 foretas i henhold til regelverket. Riksrevisjonen forutsetter
at departementet fortløpende vurderer om tiltakene er tilstrekkelige
for å nå målet om etterlevelse av regelverket for offentlige anskaffelser
i departementet og virksomhetene.
Riksteatret hadde vesentlige feil i regnskapet
for 2006, Arkivverket hadde flere svakheter knyttet til regnskapene
for 2005 og 2006, og Bunad- og folkedraktrådet var i en omstillingsprosess
for å bli overført til Valdresmusea AS fra 1. januar 2008. Riksrevisjonen
understreker at det er virksomhetene som har ansvaret for at regnskapet avlegges
i samsvar med regelverket, selv om Statens senter for økonomistyring
er regnskapsfører. Departementet har det overordnede ansvaret for
at underliggende virksomheter har etablert tilfredsstillende intern
kontroll. Riksrevisjonen ser det som kritikkverdig at departementets
oppfølging av virksomhetene ikke har vært tilstrekkelig til å sikre
korrekte regnskaper i 2007. Riksrevisjonen forutsetter at departementet
påser at nødvendige tiltak får virkning i praksis.
Komiteen viser til
at Riksrevisjonen har avgitt 35 avsluttende revisjonsbrev uten merknader
og tre avsluttende revisjonsbrev med merknader til Riksteatret,
Arkivverket og Bunad- og folkedraktrådet. Komiteen har
merket seg at Riksteateret også i fjor fikk revisjonsbrev med merknad,
og ser alvorlig på det faktum at det i år er en tredobling av antallet
revisjonsbrev med vesentlig merknad. Komiteen forutsetter
at statsråden snarest rydder opp i disse forhold.
Komiteen viser videre til at
Riksrevisjonen har kontrollert statsrådens forvaltning av statens
interesser i ni selskaper, hvorav tre heleide aksjeselskaper og
seks deleide aksjeselskaper uten merknader til statsrådens forvaltning.
Komiteen noterer at det har forekommet
brudd på bevilgningsreglementet og at statsregnskapet for 2007 viser
at det er uhjemlede merutgifter på to kapitler under statsrådens
ansvarsområde: Arkeologisk museum i Stavanger og Arkivverket. Komiteen tar
til orientering at departementet meddeler at overskridelsen er dekket
inn i regnskapet for 2008.
Komiteen har merket seg at flere
av sakene vedrørende departementets oppfølging av tidligere innrapporterte
forhold, krever ytterligere oppfølging fra Riksrevisjonen. Dette
gjelder Opplysningsvesenets fond, risikostyring, evaluering av tilskudd
og mål og resultatstyring. Komiteen finner det uheldig
at statsråden ikke har fulgt opp disse forhold på en slik måte at
Riksrevisjonen kan avslutte sakene, og forventer at statsråden snarest
bringer dette i orden.
Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen finner
det vanskelig å se av resultatrapporteringen i St.prp. nr. 1 (2007–2008)
om Kultur- og kirkedepartementet har nådd målene på kulturområdet
eller hva status er for de langsiktige målene. Det er bekymringsfullt
at Riksrevisjonen anser at mål- og resultatstyringen ikke synes
å synliggjøre om støtten til kulturformål virker, og om de kulturpolitiske
målene nås.
Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen
har tatt opp flere forhold som kan knyttes til departementets underliggende
virksomheter og har merket seg at gjennomgående revisjonsfunn viser
at interne styringsdokumenter manglet, at internkontroll ikke var
basert på tilstrekkelige risiko- og vesentlighetsvurderinger og
at det var svak kontroll med å sikre etterlevelsen av anskaffelsesregelverk
og økonomiregelverk. Dette gjelder i følge Riksrevisjonen Opplysningsvesenets
fond, Arkeologisk museum i Stavanger, ABM-utvikling, Språkrådet,
Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek, Riksteatret, Norsk filmutvikling,
Nidaros Domkirkes Restaureringsarbeider, Kirkerådet og enkelte bispedømmeråd. Komiteen ser
alvorlig på disse forhold, og anser at dette kan medføre økt risiko
for redusert måloppnåelse i forhold til Stortingets forutsetninger,
samt brudd på lover og regler.
Komiteen ser særlig alvorlig
på at det nok en gang er blitt avdekket flere brudd på regelverket for
offentlig anskaffelser, samt sviktende rutiner for internkontroll
rundt anskaffelser i underliggende virksomheter. Komiteen har
ved en rekke anledninger bemerket alvoret ved dette, og er lite
fornøyd med at det også for 2007 avdekkes regelbrudd. Komiteen vil
påpeke viktigheten av at korrekte anskaffelsesrutiner prioriteres
for alle virksomheter innenfor statsrådens ansvarsområde. Komiteen anser
at seminar- og møtevirksomhet, samt skriftlige påminnelser til de
ansatte er nødvendige, men åpenbart ikke tilstrekkelige skritt i
riktig retning, og legger til grunn at statsråden også på andre måter
ivaretar sitt ansvar for aktivt å gjennomføre tiltak for å sikre
at anskaffelsesregelverket etterleves.