Forsvarsdepartementet har ansvar for fire underliggende
virksomheter. Riksrevisjonen har avgitt to avsluttende revisjonsbrev
uten merknader. Forsvaret og Forsvarsbygg har fått avsluttende revisjonsbrev
med merknader.
Ved behandlingen av St.prp. nr. 48 (1999–2000) Anskaffelse
av nye fregatter la komiteen til grunn at fartøyene ved avsluttede
test- og verifikasjonsprogrammer fullt ut tilfredsstiller de tekniske
og funksjonelle krav prosjektet fastsetter. I St.prp. nr. 65 (1998–1999)
Om Forsvarets investeringer framgår det at kravene til fartøyene er
stilt gjennom et meget stort antall spesifikasjoner, og at dette
innebærer en risiko for å overse sammenhenger mellom enkelte av
spesifikasjonene. Bruk av fartøyene over lengre drifts- og evalueringsperioder
til sjøs samtidig med at siste del av testprogrammet blir gjennomført,
vil kunne avdekke feil som ikke er mulig å oppdage i avgrensede
testsekvenser. Garantiperioden for fregatt nr. 1 og fregatt nr.
2 utløp henholdsvis 5. april 2008 og 21. mai 2008.
Seilingsaktiviteten for de to første fregattene fram
mot garantiutløpsdato er nedjustert i forhold til opprinnelige planer.
Forsvarsdepartementet støtter Forsvarsstabens vurdering om at de
manglende testene har liten innvirkning på kostnadsrisikoen.
Leverandøren har brukt vesentlig lengre tid
enn kravene i kontrakten tilsa, på å rette opp innmeldte mangler
ved fartøyene. Det er leverandørens ansvar å holde reservedeler
fram til og med garantiperiodenes utløp. Fregattprosjektet har pekt
på at mangel på reservedeler har forsinket garantiarbeidet.
Vedlikeholdsdokumentasjonen fra leverandøren for
de to første fregattene har i driftsperioden fram til garantiutløpsdato
ikke vært av tilfredsstillende kvalitet. Blant annet er det mangelfull
informasjon om periodiske vedlikeholdsintervaller, og det er funnet
vesentlige avvik på ca. 10 prosent av den dokumentasjonen som er
levert. Det er videre uenighet mellom fregattprosjektet og leverandøren
om omfanget av dokumentasjonen. Forsvarsdepartementet opplyser at
det ikke på selvstendig grunnlag kan ta stilling til i hvilken grad
mangler i vedlikeholdsdokumentasjonen har betydning for gjennomføringen
av testprogrammet, men departementet deler bekymringen for at dokumentasjonen
ikke er oppdatert med tanke på framtidig drift og vedlikehold.
Riksrevisjonen har kontrollert et utvalg av
departementets anskaffelser, i alt 11 kontrakter. Revisjonen har
avdekket mangelfull dokumentasjon og manglende sporbarhet til kontraktsgrunnlag
på bilag i økonomisystemet. Kontrollen viser her at det gjennomgående
mangler underdokumentasjon om begrunnelse for valg av innkjøpsmetode,
og det mangler protokoller og sporbarhet mellom bestilling/kontrakt
og faktura. Det er også avdekket utbetalinger utover kontraktsfestet
beløp uten at det er inngått endringsavtaler, eller at grunnlaget er
dokumentert i protokollene.
Forsvarsdepartementet opplyser at de har iverksatt
tiltak, blant annet er det utarbeidet instruks for anskaffelser
i departementet for å bedre rutinene innen anskaffelsesområdet.
Forsvaret har fått avsluttende revisjonsbrev
med merknader som er knyttet til følgende forhold:
Riksrevisjonen har gjennomført kontroll av 296 driftsanskaffelser
hos 27 enheter. Kontrollen har avdekket følgende:
Anskaffelser kan
være foretatt utenfor gjeldende rammeavtaler og til priser som ikke
er i henhold til avtalene da det ikke finnes en samlet oversikt over
gjeldende rammeavtaler.
FLO innførte innkjøpsstopp hos FLO Base Trondenes
i 2007. Samtidig ble det gitt anledning til å fylle opp lageret,
mot at betaling måtte finne sted i 2008. Dette er i strid med kontantprinsippet
jf. bevilgningsreglementet § 3.
Det er inngått avtaler med leverandører
hvor innehaver er ansatt i Forsvaret. Dette er i strid med Forsvarets
eget anskaffelsesregelverk.
Forsvarsdepartementet slutter seg til at enkelte av
disse anskaffelsene er gjort med utgåtte rammeavtaler og derfor
er i strid med regelverket. I en rapport fra Forsvarssjefens internrevisjon erkjennes
det også at Forsvaret har mangler tilknyttet forvaltning av rammeavtalene.
Departementet er enig med Riksrevisjonen i at anskaffelser
som forutsatte betaling i et påfølgende budsjettår, var i strid
med regelverket og vil følge opp dette overfor Forsvarsstaben. Departementet
deler Riksrevisjonens syn på at det i enkelte tilfeller er begått
regelbrudd ved at det er inngått kontrakt om anskaffelser med ansatte
i forsvarssektoren.
Revisjonen har vært utført ved 27 enheter i
Forsvaret. Kontrollen avdekket at de forsvarsgrenvise randsystemene
ikke er à jour, at egenkontrollene i noen tilfeller er fraværende eller
bare delvis er utført, og at det er betydelige differanser i regnskapene
som ikke er avklart. Tilsvarende forhold ble også tatt opp i Dokument
nr. 1 for budsjettårene 2005 og 2006.
Riksrevisjonen har stilt spørsmål ved om de
dataene som skal overføres til Felles integrert forvaltningssystem
(FIF 2.0), vil være av tilfredsstillende kvalitet slik at uavklarte
differanser og feil ikke blir overført i forbindelse med konverteringen.
FLO Base Viken, Forsyningsenhet Romerike, avdeling
Nordkisa har avdekket og arbeider med å avklare store avvik i materiellbeholdningene. Det
er framsendt lagerkorrigeringsbilag på ca. 53,6 mill. kroner, og
i tillegg arbeides det med andre avvik som for eksempel differanser
for sambandsmateriell på ca. 9,6 mill. kroner.
Forsvarsdepartementet slutter seg til Riksrevisjonens
hovedvurderinger knyttet til mangler og feil i Forsvarets materiellforvaltning.
Departementet understreker videre at gjeldende bestemmelser for
materiellforvaltning skal følges, og at fraværende eller delvis
fraværende egenkontroll ikke kan aksepteres, samt at regnskapsføringen skal
være à jour. Departementet understreker at innføringen av FIF 2.0
er nøye forberedt og gitt meget høy prioritet. Videre vises det
til Prosjekt datakvalitets arbeid med å rydde og forberede overgangen
til nytt system. Departementet ser alvorlig på uoverensstemmelsene
i lagerbeholdningene.
Kontroll av utvalgte investeringsprosjekter
har avdekket at Forsvaret har gått utover sine fullmakter ved inngåelse
av økonomiske forpliktelser på investeringskapitlet. Riksrevisjonen
stiller også spørsmål ved om konsekvenser i form av levetidskostnader
blir ivaretatt på en tilfredsstillende måte når investeringsprosjekter blir
gjennomført. Revisjonen har også avdekket at prosjekter er omdefinert
fra drift til investering.
Forsvarsdepartementet opplyser at det ikke var orientert
om kostnadsoverskridelsen og følgelig heller ikke hadde godkjent
denne.
Forsvarsdepartementet erkjenner i sitt svarbrev at
det er uheldig at investeringer posteres feil og gjøres uten at
departementet har godkjent dem i forkant.
Revisjonen har avdekket at antall forfalte fakturaer
per 31. desember har økt med ca. 20 prosent fra 2006 til 2007. Ved
utgangen av 2007 forelå det ca. 3200 forfalte fakturaer. Antall inkassosaker
er omtrent på samme nivå som i 2006. Betalte morarenter og inkassosalær
utgjorde ca. 1,4 mill. kroner i 2007, mot ca. 1,55 mill. kroner
i 2006. Hovedårsakene til at mange fakturaer betales for sent, synes
å være manglende kompetanse og lojalitet til innkjøpsrutiner, som
for eksempel feil eller manglende intern adressat, at det ikke benyttes
korrekt fakturaadresse, og at Forsvaret i mange tilfeller aksepterer
en betydelig kortere betalingsfrist enn 30 dager.
Forsvarsdepartementet ser alvorlig på at Forsvaret
ikke lyktes med å redusere antallet ubetalte fakturaer i 2007, til
tross for iverksatte tiltak. Fakturaflyt og rettidig betaling er
blant de områdene som følges spesielt opp i Forsvaret gjennom veiledning
og kompetanseheving, ved at fakturaflyten er tatt opp med budsjett-
og resultatansvarlige sjefer, og gjennom oppfølging i et eget purreteam.
Fakturaflyten følges opp av departementet overfor Forsvarssjefen
og Forsvarsstaben som ledd i etatsstyringen.
Kontroll av større utbetalinger foretatt i desember
2007 viste at 37 av 92 kontrollerte fakturaer hadde forfall i 2008,
men ble betalt i 2007. Beløpsmessig utgjorde de forserte utbetalingene 153
mill. kroner. Framskynding av utbetalinger ved årsskiftet for å
unngå at en restbevilgning faller bort, er i strid med bevilgningsreglementet § 3
(kontant- og ettårsprinsippene).
Forsvarsdepartementet tar Riksrevisjonens kritikk
av forserte utbetalinger ved årsskiftet til etterretning og vil
presisere overfor Forsvaret at det ikke er adgang til å framskynde
normale utbetalingsrutiner ved årsskiftet.
Riksrevisjonen har gjennomført kontroller i
alle våpengrener, enkelte fellesinstitusjoner og enheter under Forsvarets
logistikkorganisasjon (FLO).
Det er avdekket avvik
mellom etablerte strukturelementer og målkravene i langtidsplanen.
Manglende tilgang på enkelte typer materiell
har ført til at den nye strukturen er forsinket.
Forsvaret vil i flere år framover ha en
underdekning av personell innen enkelte kompetansemiljøer som samband,
sanitet og teknisk kompetanse.
Forsvaret har redusert øvingsaktiviteten
i 2007.
Funnene samsvarer med forhold rapportert i Forsvarssjefens
årsrapport for 2007.
Departementet opplyser at ambisjonsnivået for etablering
av strukturelementer er endret, og at etablering av større elementer
er overført til neste langtidsperiode. Videre erkjenner departementet
at belastningen på enkelte personellgrupper med spesiell kompetanse
har vært stor, og har hatt konsekvenser for produksjonen av styrker.
Departementet understreker at forsinkede materiellinvesteringer
fører til forsinket realisering av strukturen slik den ble vedtatt
ved Stortingets behandling av langtidsplanen for inneværende periode.
Departementet erkjenner at mange avdelinger øvde mindre enn opprinnelig
planlagt i 2007.
Forsvarsbygg har fått avsluttende revisjonsbrev med
merknader, som er knyttet til følgende forhold:
Forsvarsbygg (FB) har ved flere direkte anskaffelser
under terskelverdien på 500 000 kroner, kun innhentet tilbud fra
én leverandør. Utbyggingen av Rena leir har pågått i over 15 år
og i flere etapper. Da det opprinnelige utbyggingsprosjektet, Forsvarets
relokalisering Gardermoen, ble avsluttet, forsvant mye av historikken og
erfaringene fra FB. FB har i senere utbygginger i noen grad valgt
å benytte seg av samme leverandører, og personer hos dem, med begrunnelse
om at dette er en kostnadseffektiv måte å få videreført erfaring
og kjennskap til Rena leir på. En av kontraktene overstiger terskelverdiene,
og leverandøren er benyttet i en rekke kontraktsforhold siden byggingen
av Rena leir startet. Forsvarsbygg har ikke lagt fram dokumentasjon
som bekrefter at det kun finnes én leverandør i markedet som er
villig til å tilby tjenesten.
Departementet deler Riksrevisjonens syn på at innhenting
av tilbud fra kun én leverandør i de omtalte kontraktene er i strid
med regelverkets alminnelige prinsipper, blant annet konkurranseprinsippet.
Departementet uttaler at de ikke er enig med FB at det er vanskelig
og kostnadskrevende å gjennomføre en rettferdig konkurranse. Departementet
har merket seg at FB har etablert rammeavtaler i ettertid for å
bedre rutinene.
I Dokument nr. 1 for (2007–2008) anmerket Riksrevisjonen
en vesentlig mindreutgift på kap. 1760, post 45 Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold.
Statsregnskapet viser en mindreutgift på kap. 1760,
post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold på ca. 653,4 mill.
kroner. Dette utgjør 8,13 prosent av bevilgningen. Merinntekten
på kap. 4760 post 45 på 62 mill. kroner er fullt ut disponert til
å dekke merutgifter på andre kapitler.
Mindreutgiften viser en positiv utvikling sett
i forhold til 2006, men er fortsatt betydelig.
Forsvarsdepartementet forklarer at mindreforbruket
skyldes leverandørforsinkelser på flere store og en del mindre materiellprosjekter.
Status for Forsvaret på investeringssiden er at forpliktelsesgraden
er for lav. Dette medfører at leveranser ikke kan framskyndes i
tilfelle forsinkelser på andre leveranser. Store kapasitetsproblemer
innenfor tekniske og merkantile områder har også rammet Forsvarets
evne til å inngå kontrakter og gjennomføre prosjekter.
Saken blir fulgt opp.
Riksrevisjonen hadde vesentlige merknader til Forsvarets
regnskap for 2006 som omfattet blant annet styrkeproduksjon, operativ
virksomhet og logistikk, prognoseverktøy og lønn.
Revisjonen i 2007 viser at styrket intern kontroll har
medført færre feil på en rekke områder, men fortsatt vurderes kontrolltiltakene
til ikke å være tilfredsstillende før og mellom lønnskjøringer. Personalmedarbeidere
i Forsvaret har anledning til å registrere lønnsforhold på seg selv.
Disse registreringene kontrolleres av Forsvarets lønnsadministrasjon
gjennom en egen rapport. Det har vært økte kontroller rettet mot avdelinger
med gjentagende feil i lønnsrutinene. Nye rutiner er utarbeidet,
og opplæring er videreført. Det er lagt inn varsling i egenregistreringssystemet
for lønn ved overtredelse av timeantall i henhold til arbeidsmiljølovens begrensinger.
Det har vært en gjennomgang og opprydding av gamle innlagte variabler
i lønnssystemet. Feilutbetalinger av lønn følges opp av Forsvarsdepartementet
i styringsdialogen.
Saken blir fulgt opp.
Riksrevisjonen er kritisk til at mangler ved
fregattene ikke er rettet til avtalt tid i garantiperioden, og at
det er mangler ved leveranser av reservedeler og vedlikeholdsdokumentasjon. Riksrevisjonen
vil understreke viktigheten av at testprogrammer og seilingsaktivitet
blir gjennomført i henhold til fastlagte planer for å fastslå om
fartøyene tilfredsstiller kravene i kontrakten.
Riksrevisjonen er kritisk til at det er mangelfull sporbarhet
og dokumentasjon av anskaffelser i departementet. Dette gjør det
vanskelig å etterprøve om kravene til offentlige anskaffelser er fulgt.
Riksrevisjonen mener det er uheldig at Forsvaret ikke
har en samlet oversikt over alle gyldige rammeavtaler. Dette kan
blant annet føre til at gyldige avtaler ikke er kjent og blir benyttet
slik at Forsvaret ikke oppnår de priser og/eller de betingelser
som er forutsatt.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at det er avdekket brudd
på bevilgningsreglementets regler om periodisering ved at det ble
gitt anledning til å fylle opp lager mot at betaling kunne finne
sted i 2008. I strid med Forsvarets eget regelverk for anskaffelser
er det avdekket at Forsvaret har inngått avtaler med leverandører
hvor innehaver er ansatt i Forsvaret.
Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at de forsvarsgrenvise
materiellregnskapene ikke er à jour.
Riksrevisjonen er videre kritisk til at Forsvaret fortsatt
har et stort antall forfalte fakturaer. Riksrevisjonen forutsetter
at departementet følger opp forholdene i styringsdialogen slik at
staten ikke påføres unødige kostnader som blant annet forsinkelsesrenter
og inkassoutgifter.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at Forsvaret
har brutt bevilgningsreglementet (kontant- og ettårsprinsippene)
ved å ha framskyndet utbetalinger for i alt 153 mill. kroner ved
årsskiftet, slik at disse feilaktig ble belastet 2007-regnskapet.
Riksrevisjonen har merket seg at departementet skriftlig har presisert
overfor Forsvaret at reglementet skal overholdes, og at det ikke
er anledning å forsere normale utbetalingsrutiner ved årsskiftet.
Riksrevisjonen er også kritisk til at Forsvaret
har gått utover fullmaktene i forhold til inngåelse av forpliktelser
på investeringssiden. Riksrevisjonen har merket seg at Forsvarsdepartementet anser
omfanget av omdefinering av midler, ca. 270 mill. kroner fra drift
til investering for å være marginalt og gjelder få tilfeller. Riksrevisjonen
anser denne omdefineringen som betydelig.
Riksrevisjonen er også kritisk til at kontrakt
om anskaffelse av nye sjømålsmissiler ble framforhandlet før avtale
om drift og vedlikehold, og at anbefalingene i rapport fra ekstern kvalitetssikrer
for å motvirke monopolsituasjon ikke ble fulgt. Kostnader til drift
og vedlikehold utgjør en vesentlig usikkerhet, og Riksrevisjonen
vurderer de mulige kostnadsmessige konsekvensene som betydelige.
Riksrevisjonen er kritisk til at Forsvarsbygg
ikke har fulgt anskaffelsesregelverket ved kjøp av enkelte konsulenttjenester
i tilknytning til utbyggingen av Rena leir. Riksrevisjonen har merket seg
at Forsvarsdepartementet ikke har uttalt seg til spørsmålene om
Forsvarsbyggs praksis kan ha medført økte kostnader, og hvorvidt
tap av historikk og erfaring har bidratt til at enkelte leverandører
har fått tilnærmet monopolsituasjon på leveranser av tjenester.
Riksrevisjonen har merket seg at Forsvarsbygg har
iverksatt tiltak og forutsetter at Forsvarsdepartementet følger
opp disse i styringsdialogen med Forsvarsbygg.
Komiteen viser til
at det er avgitt fire avsluttende revisjonsbrev for Forsvarsdepartementets underliggende
virksomheter. To virksomheter har mottatt revisjonsbrev uten merknader,
mens Forsvaret og Forsvarsbygg har fått revisjonsbrev med merknader.
Riksrevisjonen viser til at det ved behandling
av St.prp. nr. 48 (1999–2000) Anskaffelse av nye fregatter, ble
lagt til grunn at fregattene ved avsluttede test- og verifikasjonsprogrammer
fullt ut skulle tilfredsstille de tekniske og funksjonelle krav
prosjektet fastsatte. Komiteen har merket seg at
Riksrevisjonen på bakgrunn av den foretatte revisjon er kritisk
til at mangler ved fregattene ikke er rettet til avtalt tid i garantiperioden, og
at det er mangler ved leveranser av reservedeler og vedlikeholdsdokumentasjon.
Komiteen registrerer at departementet
mener det er vanskelig å vurdere hvorvidt redusert seilingsaktivitet
og gjennomføring av tester vil ha konsekvenser for driften av fartøyene.
Departementet viser til at Forsvarsstaben har vurdert situasjonen
slik at manglende gjennomføring av tester ikke vil ha innvirkning
på gjennomføringsrisikoen og kostnadsrisikoen for fregattprosjektet
og slutter seg til denne vurderingen.
Komiteen viser til at spørsmålet
om mangler ved reservedeler m.v. ikke eksplisitt er kommentert i
departementets svar og ber Riksrevisjonen følge saken.
Komiteen registrerer at Riksrevisjonen
også for 2007 kritiserer Forsvarsdepartementet for mangelfull sporbarhet
og dokumentasjon ved anskaffelser. På tross av departementets forsikring
i brev av 20. august 2007 til Riksrevisjonen, gjengitt i Dokument
nr. 1 (2007–2008) om at "Brudd på anskaffelsesregelverket i Forsvaret,
herunder eventuelle mangler knyttet til anskaffelsesprotokoller,
er prinsipielt uakseptabelt, og følges kontinuerlig opp gjennom
den etablerte tiltakslisten for tilfredsstillende økonomistyring
og forsvarlig forvaltning (TØFF)", er det fortsatt betydelige mangler. Komiteen noterer
at departementet opplyser at de har iverksatt tiltak for å bedre
rutinene innen anskaffelsesområdet. Sporbarhet er avgjørende for
kontrollorganets mulighet for å drive en effektiv kontroll med anskaffelsene. Komiteen forutsetter
at departementet følger opp forholdet og ber om at saken kommenteres
i tilknytning til Dokument nr. 1 for budsjettsåret 2008.
Komiteen viser til at mangler
ved materiellforvaltningen har stått på listen over problemområder
gjennom flere år. I forbindelse med revisjonen for 2007 har det
vært foretatt undersøkelser ved 27 enheter. Kontrollen har avdekket at
de forsvarsgrenvise randsystemene fortsatt ikke er à jour, at egenkontrollene
i noen tilfeller er fraværende eller bare delvis utført, og at det
er betydelige differanser i regnskapene som ikke er avklart. Dette
er forhold som også ble tatt opp i tilknytning til Dokument nr.
1 for budsjettårene 2005 og 2006.
Komiteen er ikke tilfreds med
Forsvarets håndtering av saken og ber om at saken gis høy prioritet. Komiteen forutsetter
at Riksrevisjonen holder fokus på problemområdet og ber om å bli holdt
orientert.
Komiteen registrerer at Riksrevisjonens
gjennomgang har avdekket at Forsvaret har gått ut over sine fullmakter
ved inngåelse av en rekke kontrakter og følgelig har forpliktet
seg økonomisk for betydelige beløp på investeringskapitlet. Komiteen har
merket seg at Forsvarsdepartementet erkjenner forholdet. Komiteen mener
at slikt fullmaktsbrudd er uheldig og forutsetter at departementet
sørger for å unngå tilsvarende feil for fremtiden.
Komiteen registrerer at det også
for 2007 opereres med et betydelig antall inkassosaker. I følge Riksrevisjonen
er antallet omtrent på samme nivå som i 2006 og med kostnader til
morarenter og inkassosalærer på 1,4 millioner kroner. Komiteen viser
til sine merknader til revisjonen for 2006 hvor komiteen fant økningen
i forfalte, ubetalte fakturaer uakseptabel og forutsatte at departementet
tok tak i forholdet. Komiteen ser i likhet med Forsvarsdepartementet
alvorlig på at Forsvaret ikke har lykkes med å redusere antall ubetalte
fakturaer i 2007 og forutsetter at saken gis høy prioritet. Departementet
må følge regelmessig opp med kontroller for å se til at Forsvaret
nå rydder opp i dette. Komiteen ber om å bli orientert
om så vel antall ubetalte forfalte fakturaer, som morarenter og
inkassosalærer i Dokument nr. 1 for budsjettåret 2008.
Komiteen har merket seg at Forsvaret
forserte en rekke utbetalinger ved årsskiftet 2007. Av 92 kontrollerte
utbetalinger som ble foretatt i desember 2007, hadde 37 fakturaer
forfall i 2008. Komiteen vil understreke at forsering
av innbetalinger for å hindre mindreforbruk og derved bortfall av
bevilgete midler, er i strid med bevilgningsreglementet og følgelig
ikke akseptabelt. Komiteen forutsetter at Forsvaret
for fremtiden følger regelverket.
Komiteen viser til at også statsregnskapet
for 2007 viser en betydelig mindreutgift på posten for større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold. Beløpet er mindre enn i 2006, men fortsatt betydelig.
653,4 millioner kroner eller 8,13 pst av bevilgningen sto ubenyttet
ved årsskiftet. Komiteen forutsetter at Riksrevisjonen
følger saken.
Komiteen registrerer med tilfredshet
at antall feilutbetalinger av lønn ble betydelig redusert i 2007
og forutsetter at det arbeides videre med å perfeksjonere betalingsrutinene.
Komiteen har merket seg diverse
avvik mellom etablerte strukturkrav og langtidsplanen. På bakgrunn
av opplysning om at Riksrevisjonen for tiden gjennomfører en forvaltningsrevisjon om
omstilling i Forsvaret hvor disse temaene inngår, finner komiteen ikke
grunn til å gå nærmere inn på disse spørsmålene.
Komiteen viser til at Forsvarsbygg
har unnlatt å følge anskaffelsesreglementet ved kjøp av enkelte
konsulenttjenester i tilknytning til utbyggingen av Rena leir. Komiteen har
merket seg at Forsvarsdepartementet ser alvorlig på forholdet og
forutsetter at departementet følger opp saken i styringsdialogen
med Forsvarsbygg.