Statens pensjonsfond består av Statens pensjonsfond
– Utland og Statens pensjonsfond – Norge. Formålet med Statens pensjonsfond
er å understøtte statlig sparing for finansiering av folketrygdens
pensjonsutgifter, og å underbygge langsiktige hensyn ved anvendelsen
av statens petroleumsinntekter.
Finansdepartementet er i lov 21. desember 2005 nr.
123 om Statens pensjonsfond (pensjonsfondsloven) gitt i oppgave
å forvalte fondet. Departementet fastsetter den overordnede investeringsstrategien
for fondet og de etiske retningslinjene, og følger opp den operative
forvaltningen. Oppgaven med å forestå den operative forvaltningen
av de to delene av Statens pensjonsfond er lagt til henholdsvis
Norges Bank og Folketrygdfondet. Statens pensjonsfond har ikke eget
styre eller egen administrasjon.
Regjeringens mål er at Statens pensjonsfond
skal være verdens best forvaltede fond, noe som krever at en sikter
mot beste praksis internasjonalt i alle deler av forvaltningen.
Målet for forvaltningen av Statens pensjonsfond er å oppnå høyest
mulig finansiell avkastning innenfor moderat risiko. På denne måten
kan også framtidige generasjoner få mest mulig nytte av vår oppsparte
kapital.
I kraft av våre langsiktige investeringer i
svært mange av verdens selskaper har vi både et ansvar for og en
egeninteresse i å bidra til god selskapsstyring og ivaretakelse
av miljø og sosiale hensyn. Regjeringen vil derfor vektlegge rollen som
ansvarlig investor i forvaltningen av fondet.
I St.meld. nr. 24 (2006–2007) varslet Regjeringen
at den ville foreta en evaluering av de etiske retningslinjene for
Statens pensjonsfond – Utland. Målet for evalueringen er å sikre
at de etiske retningslinjene virker etter intensjonen, samtidig
som en bevarer bred oppslutning om retningslinjene og fanger opp
innspill som kan bidra til å styrke fondets etiske profil. Denne prosessen
ble igangsatt i januar 2008, og resultatene av evalueringen presenteres
nærmere i kapittel 4 i stortingsmeldingen.
Stortingsmeldingen består av to deler: Del I
gir en samlet beskrivelse av hovedtrekkene ved forvaltningen av
Statens pensjonsfond, der det er lagt vekt på å gi framstillingen
en mest mulig ikke-teknisk form. I del II presenteres mer detaljerte
analyser av de ulike temaene som er omtalt i del I. Departementet
har også utarbeidet dokumentasjonsnotater av mer teknisk karakter som
vil bli offentliggjort på Finansdepartementets hjemmeside (www.regjeringen.no/spf).
Del I er bygd opp som følger: Kapittel 1.2 redegjør
for fondets investeringsstrategi, inkludert forslag til videreutvikling
av strategien for Statens pensjonsfond – Utland og en ny gjennomgang
av hvorvidt, eller i hvilket omfang, aktiv forvaltning skal videreføres.
Kapittel 1.3 omhandler ansvarlige investeringer, hvor det gjøres rede
for eierskapsarbeidet i Norges Bank og Folketrygdfondet og resultatene
av evalueringen av de etiske retningslinjene for Statens pensjonsfond
– Utland. Kapittel 1.4 presenterer resultatene i forvaltningen av
Statens pensjonsfond, med særlig vekt på utviklingen i 2008, mens
kapittel 1.5 gjør rede for arbeidet med videreutvikling av rammeverket
for forvaltningen av fondet.
I del II gis det i kapittel 2 en nærmere redegjørelse
for departementets arbeid med investeringsstrategien for Statens
pensjonsfond. I kapittel 3 rapporteres det om arbeidet med de etiske
retningslinjene for Statens pensjonsfond i 2008, mens kapittel 4
omhandler evalueringen av de etiske retningslinjene for Statens
pensjonsfond – Utland. Kapittel 5 presenterer detaljerte analyser
av avkastning og risiko i Statens pensjonsfond. I kapittel 6 beskrives
rammeverk og oppfølgingsregime for forvaltningen av fondet.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Alf E. Jakobsen, Rolf Terje Klungland, Torgeir Micaelsen, lederen Reidar
Sandal, Eirin Kristin Sund og Marianne Aasen, fra Fremskrittspartiet, Gjermund
Hagesæter, Ulf Leirstein, Peter N. Myhre og Jørund Rytman, fra Høyre,
Svein Flåtten, Linda C. Hofstad Helleland og Jan Tore Sanner, fra
Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og Heikki Holmås, fra
Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet, Per
Olaf Lundteigen, og fra Venstre, Lars Sponheim, tar omtalen
til orientering.
Komiteen mener at det er svært
viktig med åpenhet omkring forvaltningen av Statens pensjonsfond,
og støtter det pågående arbeidet med dette både i Regjeringen, i
Norges Bank og i Folketrygdfondet. Komiteen understreker
også behovet for en løpende fyllestgjørende informasjon om forvaltningen
og forankring av viktige strategiske beslutninger og styringsstruktur
for fondet. Årlige forvaltningsmeldinger som behandles av Stortinget
er, etter komiteens mening, et velegnet virkemiddel
for en slik forankring.
Komiteen viser til at Regjeringen
i St.meld. nr. 20 (2008–2009) presenterer og analyserer avkastningen
på investeringene i Statens pensjonsfond i 2008, et år hvor finanskrisen
har medført en sterk negativ avkastning på fondets plasseringer
både i innland og utland. Regjeringen fremmer videre forslag om
justeringer i de etiske retningslinjene på bakgrunn av en gjennomført evalueringsrunde,
og foreslår endringer i rammeverket for oppfølging og kontroll av
forvaltningen.
Komiteen viser til merknader
fra de respektive fraksjoner om de ulike tema under de enkelte kapitler
i innstillingen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
bekymret for at Norges Banks forvaltning av Statens pensjonsfond
– Utland etter hvert er blitt så omfattende at den kan gå på bekostning
av Norges Banks tradisjonelle oppgaver. Ettersom en stadig større
andel av bankens tilsatte har oppdrag knyttet til pensjonsfondets forvaltning,
vil det være en risiko for at banken har mindre fokus på finansiell
stabilitet og analyser. Dagens ordning kan videre medføre uheldig
samrøre mellom Finansdepartementet og forvaltningen av Statens pensjonsfond
– Utland (SPU).
Det var gode grunner til at Norges Bank fikk
oppgaven med å forvalte Oljefondet da det ble opprettet i 1996,
ettersom sentralbanken hadde en viss erfaring med obligasjoner,
samt greide å holde en armlengdes avstand til politisk detaljstyring.
I dag setter stadig flere spørsmålstegn ved om Norges Bank har hatt
tilstrekkelig kapasitet til å følge opp investeringene, og noen
mener fondet har vokst seg for stort for banken.
Disse medlemmer viser til at
Norges Banks forvaltningsselskap, Norges Bank Investment Management
(NBIM), i dag har 217 fast ansatte, hvor anslagsvis 55 personer
er ansatt ved NBIMs utenlandskontorer i New York, London og Shanghai.
96 personer er knyttet til investeringsvirksomheten, mens de øvrige
121 ansatte er knyttet til operative avdelinger. Videre anslår Norges
Bank at 400 eksterne årsverk er tilknyttet forvaltningsvirksomheten.
Dette utgjør etter hvert en betydelig virksomhet, som ligger langt unna
en sentralbanks kjernevirksomhet. Dette taler for at denne virksomheten
muligens burde tas ut av Norges Bank. Samtidig er det ikke mulig
å endre denne strukturen over natten, og alternative forvaltningsmodeller
og strukturer må utredes og deretter komme på plass før man kan
gjøre endringer, dersom man finner dette nødvendig. Disse
medlemmer ønsker derfor å evaluere dagens forvaltning av
Statens pensjonsfond – Utland for å avdekke om det finnes bedre måter
å gjøre dette arbeidet på.
Disse medlemmer viser til at
forvaltningen av Statens pensjonsfond – Utland settes bort til utenlandske
forvaltningsselskap. Disse medlemmer mener dette
ikke nødvendigvis er den beste måten å forvalte fellesskapets verdier
på. Disse medlemmer minner om at Fremskrittspartiet
over lengre tid har argumentert for at en større andel av Statens
pensjonsfond – Utland bør forvaltes fra Norge. Dette skyldes at
kapital i dag er et av Norges komparative fortrinn, og at vi bør
kunne utnytte vår nye ressurs til å bygge opp et ledende kapitalforvaltermiljø
dersom Statens pensjonsfond – Utland (SPU) i fremtiden skal forvaltes
på denne måten.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem en utredning
og vurdering av hvorvidt det er mer hensiktsmessige måter å organisere
forvaltningen av Statens pensjonsfond – Utland på, herunder vurdere
om forvaltningen av Statens pensjonsfond – Utland burde beholdes
i Norges Bank, samt vurdere mulige alternativer."
"Stortinget ber Regjeringen utrede muligheten for
å opprette flere separate forvaltningsfond, eventuelt med ulike
mandater og ulik risikoprofil."
"Stortinget ber Regjeringen utrede alternative investeringsmuligheter
for Statens Pensjonsfond – Utland, med mål om å redusere risiko."
"Stortinget ber Regjeringen utrede mulighetene for
å etablere et norsk kapitalforvaltermiljø med bakgrunn i investeringene
som foretas gjennom Statens pensjonsfond – Utland. Dette kan fortrinnsvis
gjøres ved at utenlandske forvalterselskap pålegges å opprette eller
utvide sin norske virksomhet."
Disse medlemmer har merket seg
at Norges Bank praktiserer en betydelig grad av hemmelighetskremmeri
rundt forvalternes lønns- og bonusbetingelser. Disse medlemmer mener dette
er uheldig, og mener slike forhold bør komme klart frem i Norges
Banks rapporter. Disse medlemmer har også merket
seg at flere av fondets forvaltere mottok store bonusutbetalinger
i 2008, et år hvor fondet hadde en negativ avkastning på 633 mrd.
kroner. Disse medlemmer mener at fjorårets bonusutbetalinger
viser at det i for liten grad er samsvar mellom oppnådde forvaltningsresultater
og bonusutbetalinger. Disse medlemmer mener det bør
være størst mulig sammenfallende interesser mellom kapitaleier og
forvaltere. Ideelt sett bør derfor et bonusprogram ha både en opp-
og nedside. Ikke minst bør dette være tilfelle i et forvaltningsfond som
SPU, der forvaltningskapitalen overføres kvartalsvis uten at forvalterne
trenger å gjøre noen anstrengelser for å skaffe investeringskapitalen
til veie. Ved innføring også av en nedsidebonus vil kapitaleier
og forvalter få samme avkastningsprofil og dermed større grad av
interessesammenfall.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen pålegge Norges Bank
for fremtiden å inngå arbeidsavtaler med sine forvaltere som også
inkluderer nedsidebonus. Dette skal også gjelde eksterne forvaltere som
NBIM inngår avtale med."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser til at Statens pensjonsfond – Utland i
løpet av få år har vokst til å bli et av verdens største fond, og
at det vil vokse videre. Det er bred politisk enighet om målet om
høyest mulig finansiell avkastning innenfor moderat risiko. Disse
medlemmer viser til at det foretas en jevnlig evaluering
av forvaltningen til Statens pensjonsfond. Det er nødvendig. Disse medlemmer mener
at det i tillegg bør foretas en vurdering av om den valgte organiseringen
av Statens pensjonsfond – Utland er optimal sett i forhold til de
mål som er satt for forvaltningen. Disse medlemmer vil
derfor be om at det i forbindelse med neste evaluering også foretas
en utredning av alternative måter å organisere fondet, herunder
spørsmålet om det i fortsettelsen skal være ett eller flere fond.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med neste
evaluering av Statens pensjonsfond – Utland at det også foretas
en utredning av alternative måter å organisere fondet, herunder spørsmålet
om det i fortsettelsen skal være ett eller flere fond."