5.1 Sammendrag

5.1.1 Inspeksjoner – og generelt om kontrollen med tjenesten

Utvalget har hatt tre inspeksjoner i E-tjenesten sentralt. I tillegg er det gjennomført to øvrige inspeksjoner av tjenestens tekniske innhentingsvirksomhet. Utvalget har i 2009 mottatt fem klager rettet mot E-tjenesten, hvorav samtlige også rettet seg mot PST. Én av klagene rettet seg i tillegg også mot NSM og FOST. Denne saken er fortsatt til behandling. Samtlige saker er undersøkt i tjenesten. Det er ikke uttalt kritikk i de avsluttede sakene.

Utvalget har ved sine inspeksjoner av E-tjenesten prioritert kontrollen med den tekniske innhentingsvirksomheten som tjenesten utfører. Teknisk sakkyndig har bistått utvalget i forbindelse med denne kontrollen.

5.1.2 Samarbeidsoperasjon mellom PST og E-tjenesten

Som det er redegjort for i de to siste årsmeldingene, har utvalget undersøkt en samarbeidsoperasjon mellom PST og E-tjenesten. Undersøkelsene som har vært rettet mot E-tjenesten, har dreid seg om spørsmål knyttet til det rettslige grunnlaget for tjenestens del av operasjonen. Kontroll- og konstitusjonskomiteen ba ved behandlingen av årsmeldingen for 2008 om å bli holdt orientert om utvalgets undersøkelser.

Utvalget har avsluttet arbeidet med saken. Spørsmålene utvalget har tatt opp med E-tjenesten, har vært knyttet til det rettslige grunnlaget for tjenestens del av operasjonen, herunder forholdet til etterretningstjenesteloven § 4 og rutinene for politisk godkjenning av tjenestens metoder og operasjoner. E-tjenesten har vurdert operasjonen til å være i samsvar med tjenestens rettsgrunnlag, fordi den gjaldt internasjonal terrorisme og falt innenfor kjernen av tjenestens lovpålagte oppgaver. Videre har tjenesten pekt på at operasjonen var rettet mot utlandet og ikke mot norske statsborgere. E-tjenesten framholdt blant annet følgende:

«Samarbeidsoperasjonen ble utført både i E-tjenestens og PSTs interesse. E-tjenestens operasjonsformål og fokus i denne saken var utelukkende rettet mot utenlandske (ytre) forhold. Innhentingen i den konkrete sak skjedde i etterretningsloven § 4 første ledds forstand ikke 'på norsk territorium'. Vi viser i den forbindelse til den dialog og brevveksling som har vært mellom EOS-utvalget, tjenesten og FD om generelle tolkningsspørsmål vedrørende etterretningstjenesteloven § 4. E-tjenesten kan ikke se at man i denne saken har foretatt uheldige koblinger mellom rettsgrunnlaget for henholdsvis E-tjenesten og PST. Skillet mellom utenlandsetterretning og innenlandsetterretning er opprettholdt i denne saken.»

Ved avslutningen av saken uttalte utvalget at det ved samarbeid mellom tjenestene er viktig at det rettslige grunnlaget for en operasjon utredes grundig på forhånd, og at tjenestene gjør hverandre oppmerksom på rettslige skranker i eget regelverk. Siden tiltakene som var utført faktisk og teknisk sett kunne vurderes på ulike måter, fant utvalget grunn til å uttrykke noe forsiktighet i konklusjonen.

E-tjenesten uttalte deretter følgende i et brev til utvalget:

«Etterretningstjenesten er enig i at tiltaket stod i et tvilsomt forhold til legalitetsprinsippet … Nyanser i de faktiske forhold kan imidlertid ha betydning for den rettslige vurdering av tiltaket, slik utvalget fremholder.

...

Tjenesten har i ettertid gjennomgått og utbedret de interne rutiner for å sikre at disse forhold ivaretas ved fremtidige samarbeidsoperasjoner.»

Saken har gitt prinsipielt viktige avklaringer, og utvalget vil fortsatt være opptatt av kontrollen med samarbeidet mellom tjenestene.

5.1.3 Utfyllende rutiner for samarbeid mellom PST og E-tjenesten

Utfyllende rutiner for samarbeidet mellom de to tjenestene ble fastsatt 14. oktober 2009.

Formålet med rutinene er først og fremst å presisere samarbeidet mellom tjenestene. Dette kan gjelde blant annet forholdet til utenlandske samarbeidende tjenester og myndigheter, informasjonsutveksling, analysesamarbeid og gjensidig bistand i enkeltsaker og konkrete operasjoner. Rutinene skal primært regulere samarbeidsformer som krever avklaring opp mot tjenestenes respektive rettsgrunnlag eller som er av prinsipiell betydning. Rutinene skal sikre at det ved utveksling av informasjon legges vekt på notoritet og etterprøvbarhet.

Utvalget ser positivt på at PST og E-tjenesten nå har regulert samarbeidet mellom tjenestene ytterligere. Utvalget vil fremover føre en løpende kontroll av om rutinene etterleves, og om de gir et tilstrekkelig grunnlag for å sikre individuell rettssikkerhet på tjenestenes områder.

5.1.4 Informasjonsutveksling med utenlandske samarbeidende tjenester

Etterretningstjenesteloven bestemmer at en av E-tjenestens oppgaver er å skaffe informasjon om internasjonal terrorisme. Tjenesten samarbeider derfor med utenlandske etterretnings- og sikkerhetstjenester. Under inspeksjonene foretar utvalget søk og stikkprøver blant meldinger som tjenesten har sendt til utenlandske tjenester. Tjenesten vurderer så om det av kildevernhensyn overfor samarbeidende tjenester bør gjøres unntak fra utvalgets innsynsrett i meldingenes innhold. Dersom slike hensyn gjør seg gjeldende, skal tjenesten begrunne overfor utvalget hvorfor unntak gjøres. Og den skal meddele utvalget hva slags informasjon som er blitt unntatt fra utvalgets innsyn.

Et viktig kontrollpunkt for utvalget er å undersøke hvorvidt tjenesten overholder forbudet i etterretningstjenesteloven § 4. Den slår fast at E-tjenesten på norsk territorium ikke skal «overvåke eller på annen fordekt måte innhente informasjon om norske fysiske eller juridiske personer». Tjenesten kan imidlertid etter loven oppbevare informasjon også om norske borgere såfremt informasjonen har direkte tilknytning til ivaretakelsen av tjenestens lovbestemte oppgaver. Utvalget må derfor kontrollere hvordan mottatt informasjon, eller informasjonsforespørsler om norske borgere, behandles av tjenesten. Praksis er at mottatt informasjon om norske borgere enten slettes eller videresendes til PST. Utvalget kontrollerer både informasjon som tjenesten videresender til PST, og at tjenesten ikke utleverer informasjon om norske borgere til utenlandske samarbeidspartnere.

Etterretningstjenesten har etablert et system for internkontroll som skal fange opp brudd på interne rutiner, også i forhold til informasjonsutveksling med utenlandske samarbeidende tjenester. Tjenesten vil i den forbindelse styrke sin interne opplæring.

Utvalget vil holde seg orientert om tjenestens internkontroll i 2010 og tar sikte på å foreta en mer regelmessig kontroll av tjenestens informasjonsutveksling med samarbeidende tjenester i tiden fremover. Utvalgets kontroll med tjenestens informasjonsutveksling med utenlandske samarbeidende tjenester i 2009 har ikke gitt grunnlag for kritikk av tjenesten.

5.1.5 Utvalgets kontroll med tjenestens tekniske informasjonsinnhenting

Utvalget har ved inspeksjonene av E-tjenesten i 2009 prioritert kontrollen av tjenestens tekniske innhentingsvirksomhet. Hovedformålet med denne kontrollen er å se til at tjenesten ikke på norsk territorium overvåker norske personer, jf. igjen etterretningstjenesteloven § 4.

I løpet av 2009 har utvalget sammen med E-tjenesten etablert nye inspeksjonsrutiner av tjenestens tekniske innhenting: I større grad enn tidligere forbereder sekretariatet inspeksjonene sammen med utvalgsleder og teknisk sakkyndig. Dette vil føre til en grundigere og mer relevant kontroll av tjenestens tekniske informasjonsinnhenting.

Utvalget har i 2009 sett at E-tjenesten fortsatt arbeider kontinuerlig med å utvikle sine kapasiteter og sin metodikk for teknisk informasjonsinnhenting. Også saksbehandlings- og analyseverktøy for behandling av innsamlet informasjon blir oppdatert og videreutviklet fortløpende. Tjenesten har i løpet av året holdt utvalget løpende orientert om dette arbeidet. Tilnærmingen fra E-tjenestens side har vært åpen og imøtekommende.

Utvalgets kontroll i 2009 av E-tjenestens tekniske informasjonsinnhenting har ikke avdekket tilfeller der forbudet mot innhenting mot norske rettssubjekter har vært overtrådt. Utvalget har heller ikke funnet andre kritikkverdige forhold i kontrollen av den tekniske innhentingsvirksomheten i E-tjenesten.

5.2 Komiteens merknader

Komiteen er fornøyd med at EOS-utvalget ikke finner grunnlag for kritikk i avsluttede klagesaker rettet mot E-tjenesten. Komiteen er videre enig med EOS-utvalget i at det ved operativt samarbeid mellom PST og E-tjenesten klargjøres hvilke rettslige rammer den enkelte tjeneste opererer under og at tjenestene gjør hverandre oppmerksom på dette. Komiteen er tilfreds med at det er fastsatt utfyllende rutiner for samarbeidet mellom PST og E-tjenesten.

Komiteen er videre fornøyd med at utvalget ikke har funnet kritikkverdige forhold i forbindelse med kontrollen av den tekniske innhentingsvirksomheten til E-tjenesten, herunder forbudet mot overvåking av norske borgere. Tilsvarende gjelder for tjenestens informasjonsutveksling med utenlandske samarbeidende tjenester.