Utvalget har i 2009 gjennomført tre inspeksjoner av
FOST. En av inspeksjonene ble gjennomført på Jørstadmoen, der Senter
for beskyttelse av kritisk infrastruktur er lokalisert. Dette er
en seksjon under FOSTs informasjonssikkerhetsavdeling. Under inspeksjonene
i FOST gjennomgår utvalget samtlige negative klareringsavgjørelser fra
FOST siden forrige inspeksjon. I tillegg inspiserer utvalget FOSTs
arkiver, journaler og elektroniske systemer. Under inspeksjonen
på Jørstadmoen inspiserte utvalget dessuten de tekniske kapasitetene
i seksjonen.
Kontrollen av FOST har i flere sammenhenger gitt
inntrykk av at tjenesten ikke har hatt tilstrekkelig forståelse
for utvalgets rolle og funksjon som kontrollorgan. Utvalget har
blant annet hatt vanskeligheter med å få innsyn i tjenestens rutinebeskrivelser
for saksbehandling av personellsikkerhet. Også manglende fremlegging
av saker og dokumenter som utvalget på forhånd har anmodet om, har
vanskeliggjort utvalgets kontroll. Utvalget har dessuten merket
seg at FOST i flere saker utvalget har tatt opp skriftlig, har hatt
svært lang saksbehandlingstid, også etter gjentatte skriftlige purringer.
Utvalget har reist flere viktige spørsmål om FOSTs
inngripende metodebruk, blant annet om hjemmelsgrunnlaget for FOSTs
undersøkelser og notoritet knyttet til tjenestens operasjoner. FOST
synes å ha vært lite bevisst de rettslige rammene for tjenestens
virksomhet og betydningen av individuell rettssikkerhet.
Utvalget ser derfor positivt på at Forsvarsdepartementet
utarbeider en ny instruks for sikkerhetstjenesten i Forsvaret. Instruksen
vil trolig bidra til en bedre tilrettelegging for utvalgets kontroll.
Under inspeksjonen i FOST i desember 2008 ble utvalget
orientert om at det var utarbeidet rutineskriv for saksbehandlingen
i tjenestens personellsikkerhetsavdeling. Utvalget anmodet om å
få disse oversendt, noe tjenesten avviste. Rutineskrivene ble i
stedet fremlagt for utvalget under inspeksjonen i april 2009. Tjenesten
påpekte da at rutineskrivene ikke var godkjent av tjenestens ledelse.
Utvalget innvendte at dette ikke var relevant for utvalgets innsynsrett.
Til slutt fikk utvalget oversendt rutineskrivene fra FOST. De beskriver
interne saksbehandlingsprosedyrer i personellsikkerhetssaker – knyttet
til blant annet økonomiske forhold, straffbare forhold, helseforhold,
rus og doping, klagesaksbehandling, behandling av innsynsbegjæringer
og autorisasjon for «begrenset». Ved oversendelsen av rutineskrivene
ga FOST uttrykk for at tjenesten fastholdt sin skepsis til å utlevere
dokumentene:
«Etter vårt syn fremstår utvalgets krav om å få disse
dokumentene oversendt for inspeksjon, som noe perifert fra utvalgets
hovedoppgave, som er å drive etterfølgende kontroll av våre avgjørelser
jf lov av 3. feb. nr. 7 1995 § 2 siste ledd. … Samtlige rutineskriv
er av oss definert som dynamiske dokumenter. Det innebærer at det
fortløpende og etter behov vil kunne bli gjennomført større eller
mindre endringer og tilføyelser i dokumentene. … FOST vil videre
gi uttrykk for at vi ikke vil føle oss forpliktet til å holde EOS
utvalget oppdatert med fortløpende oversendelse av nye og endrede
versjoner av rutinene.»
I et avsluttende brev til FOST presiserte utvalget blant
annet at dets oppgaver er angitt i kontrolloven § 3 der det fremgår
at utvalget skal ta opp forhold som det ut fra kontrollformålet
finner riktig å behandle, herunder også «regelverk, direktiver og
praksis». Videre uttalte utvalget:
«Utgangspunktet for utvalgets innsynsrett fremgår
av kontrolloven § 4 som fastslår at utvalget har en ubetinget innsynsrett
i tjenestens arkiver og registre. Enhver som tjenestegjør i forvaltningen
plikter på anmodning å tilveiebringe alt materiale, utstyr m.v.
som kan ha betydning for gjennomføring av kontrollen.»
For øvrig presiserte utvalget at det forventet
at FOST oversender innholdsmessige endringer i rutineskrivene. Utvalget
ba FOST bekrefte at en slik praksis vil bli fulgt. Utvalget har
ennå ikke mottatt noen slik bekreftelse og har purret uten å få
svar. Dette er beklagelig. Utvalget vil følge opp saken overfor
FOST i 2010.
I årsmeldingen for 2008 orienterte utvalget
om at det hadde undersøkt tre saker om FOSTs metodebruk. Utvalget
varslet at det ville bli gitt en nærmere orientering i årsmeldingen
for 2009, noe Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité også
forutsatte.
I 2008 reiste NSM i et brev til Forsvarsdepartementet
spørsmål om FOSTs metodebruk innenfor tjenestens sikkerhetsetterretning.
NSM uttrykte bekymring overfor FOSTs undersøkelser av
en sikkerhetsklarert
norsk person i militær stilling i utlandet (heretter omtalt som
«A»)
av den private sikkerhetsbransjen og
av virksomheten innenfor Computer Network Defense
(CND).
I et brev til Forsvarsdepartementet spurte utvalget
om det var iverksatt undersøkelser på bakgrunn av NSMs henvendelse.
Ut fra de alvorlige forholdene som var beskrevet og departementets
opplysning om at det ikke pågikk organiserte undersøkelser, besluttet
utvalget å iverksette egne undersøkelser, noe departementet ble
orientert om. Fra Forsvarsdepartementet fikk utvalget på samme tidspunkt
oversendt forsvarssjefens redegjørelse for saken.
Utvalgets undersøkelser i saken bestod i gjennomgang
av dokumenter og elektronisk lagret materiale, herunder blant annet
video- og lydopptak, bilder, utskrift av meldinger fra et nettsamfunn
og word-dokumenter. Videre gjennomgikk utvalget politidokumenter
og dokumenter i en klareringssak, og gjennomførte samtaler med ansatte
i FOST og med øvrige personer som hadde kjennskap til sakene. Det
ble også stilt skriftlige spørsmål til FOST.
Utvalgets rapport understreker at det for kontrollen
er «av stor betydning at tjenestene kan dokumentere virksomheten,
herunder at tjenesten har notoritet på vurderinger i forhold til
formål, rettsgrunnlag og informasjonsutveksling. Dette er særlig
viktig når operasjonen omfatter inngripende metodebruk, og hvor
undersøkelsene retter seg mot enkeltpersoner». Utvalget påpekte videre
at FOSTs vurdering av hva som anses som en «sikkerhetssak» ikke
syntes å være i samsvar med regelverket, særlig i saken vedrørende
A. Etter utvalgets syn burde denne saken ha vært håndtert som en
personellsikkerhetssak, og undersøkelsene burde ha vært overlatt
til NSM som rette klareringsmyndighet:
«FOSTs manglende bevissthet på dette punktet har
resultert i at tjenesten har behandlet sensitive opplysninger om
en rekke personer som ikke har relevans for tjenestens ansvarsområde.
… Av hensyn til enkeltindividet er det følgelig viktig at det er
fastsatt nærmere retningslinjer for behandling av opplysninger,
herunder innsamling, systematisering, gjenfinning, videreformidling, sletting
etc.»
Utvalget oversendte 17. juni 2009 en gradert
rapport til Forsvarsdepartementet og FOST om undersøkelsene. Forsvarsdepartementet kommenterte
i brev til utvalget i november 2009 de tre sakene utvalget hadde
undersøkt. Til saken om den private sikkerhetsbransjen skrev departementet
at det er uakseptabelt at FOST på utvalgets anmodning verken hadde
kommentert eller oversendt dokumenter vedrørende kilden i saken.
I utvalgets svarbrev til Forsvarsdepartementet ble
det blant annet uttalt:
«Utvalget registrerer at Forsvarsdepartementet ser
at det både fra forsvarssjefens og FOSTs side ikke er gitt tilstrekkelig
informasjon om sakene og at det også i enkelte tilfeller er gitt
uriktige opplysninger om forhold som har betydning for utvalgets
undersøkelse av sakene. Utvalget vil igjen understreke at det er
helt avgjørende for kontrollen – og for legitimiteten til virksomheten i
tjenesten – at kontrollorganet gis tilstrekkelig og riktig informasjon.
At dette ikke har skjedd anser utvalget som svært alvorlig.»
Utvalget vil holde seg orientert om departementets
videre oppfølging. I forbindelse med utvalgets inspeksjoner av FOST
i 2010 vil utvalget følge tett opp de problemstillingene sakene
har reist.
Utvalget mottok våren 2009 en henvendelse fra TV2
med begjæring om innsyn i Forsvarssjefens instruks til Sjef FOST.
Bakgrunnen for henvendelsen var at Forsvarsdepartementet hadde nektet
å gi TV2 innsyn i instruksen, blant annet under henvisning til at
instruksen var gradert «begrenset». FOST avgraderte senere instruksen og
TV2 fikk innsyn i den. TV2 ba likevel utvalget om å vurdere den
opprinnelige innsynsnektelsen og selve grunnlaget for å gradere instruksen.
Utvalget ba i et brev til Forsvarsdepartementet om
en orientering om hvorfor TV2 var nektet innsyn i instruksen, herunder
hjemmelsgrunnlaget for å nekte innsyn og begrunnelsen for å sikkerhetsgradere
instruksen. Det ble også spurt om hvorfor instruksen etter hvert
ble avgradert. Departementet svarte at tjenesten, etter å ha mottatt
innsynsbegjæringen, hadde gradert instruksen fordi det ikke var
ønskelig at tjenestens kapasiteter innenfor militær kontraetterretning
ble eksponert. Utvalget kommenterte dette slik i et nytt brev til
departementet:
«Av instruksen fremgår det at FOST er utøvende ansvarlig
for militær kontraetterretning. Det sies imidlertid ingenting om
hvilken kapasitet tjenesten har innen militær kontraetterretning
eller hvilket personell som er involvert i denne virksomheten. Det
er derfor noe uklart for utvalget hva som var grunnen til at man
mente kapasiteten og personellet kunne bli eksponert dersom det
ble gitt innsyn i instruksen. … På bakgrunn av opplysningene om
at instruksen nå er avgradert og offentliggjort, gir forholdet ikke grunn
til ytterligere oppfølging fra utvalgets side.»
Forsvarsdepartementet ved statsråden sa seg
i et senere brev enig med utvalget i at det ikke hadde vært grunnlag
for å gradere instruksen. Departementet la til at den nye instruksen
om sikkerhetstjenesten i Forsvaret, som er under bearbeidelse i
departementet, ikke ville bli gradert, men gjort offentlig tilgjengelig.
Under utvalgets inspeksjoner i FOST tar utvalget
stikkprøver blant tjenestens negative klareringsavgjørelser. På
bakgrunn av denne kontrollen har utvalget i løpet av 2009 tatt opp flere
spørsmål.
Utvalget stilte spørsmål om tjenestens bruk
av telefonsamtaler i saker om økonomiske forhold og om tjenesten
så det som «åpenbart unødvendig» å avholde sikkerhetssamtale i slike
saker, jf. sikkerhetsloven § 21 tredje ledd. Om dette uttalte utvalget
etter opplysninger om praksis fra FOST:
«Tilfeller hvor det foreligger økonomiske problemer
er ofte kompliserte, og dette tilsier at vedkommende bør få mulighet
til å fremlegge sin sak i en sikkerhetssamtale. Vedkommende har da
mulighet til forberedelser og kan gi en forklaring i en uforstyrret
atmosfære. I tillegg vil vedkommende ha krav på å stille med bisitter.
… Også det forhold at FOST bevisst følger en annen praksis enn øvrige
klareringsmyndigheter er uheldig. Utvalget anmoder derfor FOST om
å gjennomgå rutiner ved bruk av sikkerhetssamtale i saker vedrørende
økonomiske forhold.»
Utvalget har etter nærmere ett år fortsatt ikke
fått noen tilbakemelding fra FOST, og vil følge opp saken i 2010.
Observasjonstid er tidspunktet for når klareringsspørsmålet
tidligst kan tas opp til ny vurdering i saker der det har vært gitt
en negativ klareringsavgjørelse. Observasjonstiden skal ikke overstige
fem år, og er bindende for andre klareringsmyndigheter.
På bakgrunn av gjennomgang av negative klareringsavgjørelser
fra FOST spurte utvalget om hvilke vurderinger tjenesten gjør når
den fastsetter observasjonstid i saker om økonomiske forhold. Det
ble også stilt spørsmål ved begrunnelsen for den varierende lengden
på observasjonstiden i de enkeltsakene utvalget gjennomgikk. Også
i tilknytning til enkeltsaker om promillekjøring fant utvalget grunn
til å stille spørsmål om hva som var begrunnelsen for ulik lengde
på observasjonstiden.
På bakgrunn av utvalgets spørsmål om observasjonstidens
lengde ga FOST etter en fornyet vurdering uttrykk for at det i samtlige
saker unntatt én burde ha vært fastsatt lik observasjonstid. Utvalget
hadde ingen merknader til dette, men bemerket at saken ga uttrykk
for ulik praksis i tjenesten.
FOST har informert utvalget om ny rutine for
behandling av økonomiske forhold i klareringssaker. Rutinen innebærer
at den som skal klareres, må undertegne en fullmakt slik at FOST
kan innhente flere økonomiske opplysninger om vedkommende enn de
som er skrevet i personopplysningsblanketten. Ifølge FOST vil personkontroll
ikke bli iverksatt i de tilfellene der denne prosedyren ikke følges.
Dette reiste flere prinsipielt viktige spørsmål, som utvalget fant
grunn til å kommentere:
«At det opplyses om økonomiske problemer i personopplysningsblanketten
kan vanskelig sies å medføre at klareringsmyndigheten i samtlige tilfeller
skal foreta en nærmere vurdering av forholdene og dermed vil kunne
ha behov for ytterligere opplysninger om vedkommendes økonomi. En
praksis hvor FOST rutinemessig krever samtykke til opphevelse av
taushetsplikten i slike saker er følgelig for inngripende og vil være
i strid med prinsippet i sikkerhetsloven § 6 om at det ikke skal
nyttes mer inngripende metoder eller midler enn nødvendig. … Utvalget anmoder
derfor FOST om å ta opp problemstillinger knyttet til bruk av fullmakt
med NSM med tanke på å avklare hvordan dette skal praktiseres. Utvalget
vil gjerne ha en tilbakemelding når dette er gjort.»
Utvalget vil følge opp saken i 2010.
En person «A» klagde i 2007 til utvalget over
et avslag fra FOST om å få innsyn i sin henlagte klareringssak.
Utvalget kritiserte FOSTs lange saksbehandlingstid i saken og understreket
behovet for en rask behandling av slike innsynsbegjæringer. Først
nærmere ett og et halvt år senere kom FOST tilbake til utvalget
med en redegjørelse: Det var gitt delvis medhold både i klagen på
klareringsavgjørelsen og i klagen over innsynsnektelsen. Om saksbehandlingstiden skrev
FOST at saken hadde tatt lang tid på grunn av skifte av saksbehandler
og fordi saken hadde vært særdeles omfattende, kompleks og utfordrende.
Tjenesten kommenterte ikke utvalgets anmodning
om å gi klageren innsyn i korrespondansen med utvalget i saken,
men kommenterte dette slik i brev til klageren:
«Det anføres også at EOS-utvalget nærmest har lovet
deg innsyn i disse dokumentene i sin korrespondanse med deg i anledning
saken. FOST vil først beklage at EOS‑utvalget med sin uttalelse har
skapt en forventning hos deg om at det vil bli gitt innsyn i disse
dokumentene. Det forhold at din klareringssak har vært drøftet hos
EOS-utvalget som en egen sak, og at vår redegjørelse i så måte er
et dokument i den saken, endrer ikke på det faktum at disse dokumentene
tilhører FOST som utsteder. … Med henvisning til det som er skrevet
over blir det ikke vurdert avgradering og innsyn i dokumentene med
våre redegjørelser til EOS-utvalget i anledning saken.»
I brev til FOST fra oktober 2009 uttalte utvalget blant
annet:
«Utvalget har på bakgrunn av den redegjørelsen som
er gitt funnet grunn til å påpeke at en behandlingstid på over halvannet
år for en klageavgjørelse er svært utilfredsstillende. Når tjenesten
ved førstegangsbehandlingen har brukt omtrent halvannet til to år
på å treffe en avgjørelse i saken, bør det kunne forventes at tjenesten
prioriterer saken når det innkommer en klage, for å unngå ytterligere
ulempe for vedkommende. Som utvalget påpekte i brev herfra 3. mars
2008 og 25. november 2008, er det særlig viktig med en rask behandling
av innsynsbegjæringer, fordi dette er av betydning for vedkommendes
mulighet til å ivareta sine interesser i klagesaken …
FOST
har etter gjentatte henvendelser, henholdsvis 3. mars 2008, 27.
mai 2008, 25. november 2008, 17. februar 2009, 10. mars 2009, 27. april
2009 og 17. juni 2009, fremdeles ikke besvart kontrollorganets henvendelse
om innsyn i dokumentet. Utvalget har imidlertid gjennom oversendelse
fra klager selv fått kjennskap til at tjenesten har nektet innsyn
i brevet fordi dette ikke utgjør en del av 'sakens dokumenter' i
henhold til sikkerhetsloven § 25 a. Etter utvalgets syn er det svært
vanskelig å se at dokumentet ikke kan anses som en del av 'sakens
dokumenter'.»
Utvalget anmodet videre om at også øvrig korrespondanse
i saken mellom FOST og utvalget ble avgradert, slik at klageren
så raskt som mulig kunne få tilsendt kopi av korrespondansen.
Tjenesten har foreløpig ikke gitt noen tilbakemelding
til utvalget. Dette er sterkt beklagelig, særlig sett på bakgrunn
av FOSTs tidsbruk både i forbindelse med klareringssaken og i forbindelse
med klagen til utvalget. FOSTs behandling av disse sakene etterlater
tvil om tjenestens respekt og forståelse for så vel enkeltpersoners rettssikkerhet
som for utvalgets kontrolloppgaver og kontrollfunksjon. Utvalget
vil i 2010 følge saken tett opp overfor FOST og gi en ytterligere redegjørelse
for saken i neste årsmelding.
Komiteen har merket
seg at EOS-utvalget kommer med til dels kraftig kritikk av FOST. Komiteen finner
grunn til å presisere at det er opp til EOS-utvalget å definere
eget behov for innsyn for å foreta sin kontroll av EOS-tjenestene.
Det foreligger ikke hjemmel for at FOST eller andre kan nekte utlevering
av dokumenter til EOS-utvalget når EOS-utvalget mener innsyn er
nødvendig for kontrolloppdraget. EOS-utvalgets rett til innsyn i
interne retningslinjer er ubegrenset. Komiteen presiserer
at dette også gjelder «dynamiske dokumenter» som endres over tid.
Komiteen merker seg at det i
flere saker har vært vanskelig å få svar fra FOST. Komiteen vil
understreke at det er avgjørende for å kunne drive effektiv kontroll
av EOS-tjenestene at henvendelser fra utvalget besvares uten ugrunnet opphold. Komiteen finner
det svært uheldig at flere av EOS-utvalgets henvendelser til FOST fortsatt
stod ubesvart ved avleveringen av EOS-utvalgets årsmelding. Komiteen legger
til grunn at departementet sørger for at FOST prioriterer henvendelser
fra EOS-utvalget fremover.
Komiteen har merket seg at EOS-utvalget
har hatt kritiske merknader til FOSTs håndtering av en konkret sak
knyttet til en ansatt i utenrikstjenesten. Komiteen har
merket seg at FOST fikk oppdraget fra Forsvarsdepartementet og at FOSTs
håndtering av saken må ses i lys av dette. Komiteen understreker
imidlertid viktigheten av at EOS-tjenestene generelt må være svært
bevisst på rammene for egen virksomhet, særlig hva gjelder inngripende
tiltak overfor enkeltpersoner. Komiteen bemerker
videre at Forsvarsdepartementet som oppdragsgiver også må ha et bevisst
forhold til forventet leveranse fra FOST.
Komiteen merker seg at EOS-utvalget
har uttalt at «Politiet bør imidlertid ved samarbeid med andre offentlige
myndigheter kunne forvente at den andre myndigheten holder seg innenfor
sitt eget hjemmelsgrunnlag». Komiteen deler dette syn,
men mener ikke det kan frita samarbeidende myndighet fra det selvstendige
ansvar myndigheten har for å foreta egne vurderinger, eksempelvis
ved vurdering av hvilke beslag som skal tas ved ransaking.
Komiteen merker seg at EOS-utvalget
har uttalt ønske om at det utarbeides et nærmere regelverk for samarbeid
mellom FOST og utenlandske tjenester. Komiteen anser
dette for å være et politisk hensiktsmessighetsspørsmål som bør
vurderes av departementet uten at det påvirker EOS-utvalgets evne
til å gjennomføre nødvendige kontrolltiltak. Komiteen merker seg
at departementet vil komme tilbake til dette spørsmålet.
Komiteen konstaterer for øvrig
at det i stor grad er enighet mellom Forsvarsdepartementet og EOS-utvalgets
rettslige utgangspunkter i denne saken. Det er også i stor grad
enighet om at FOSTs saksbehandling, manglende notoritet, unnlatelse
av å informere EOS-utvalget av eget tiltak, samt mangelfulle bidrag
til å opplyse saken, er uheldig. Komiteen deler dette
syn og legger til grunn at departementet følger dette videre opp
overfor FOST også etter vedtakelsen av ny instruks for tjenesten.
Komiteen har merket seg at regjeringen
har fastsatt ny instruks for FOST og at denne kan innebære endringer
i oppgavefordelingen mellom FOST og INI.
Samlet sett gir EOS-utvalgets rapport om FOST inntrykk
av en tjeneste som i for liten grad har vært opptatt av å sikre
et godt forhold til kontrollmyndigheten. Det er avgjørende for tilliten til
tjenestene at en har et bevisst forhold til tjenestens rettslige
grunnlag og hensynet til enkeltindividet.
Komiteensmedlemmer
fra Fremskrittspartiet vil imidlertid vise til at det er
gjennomført flere tiltak for å sikre de ansattes bevissthet, og
det er grunn til å presisere at politiet etter etterforskning
av flere forhold knyttet til FOST, fant at saken kunne henlegges
uten at det var påvist straffbare forhold. Ansatte i FOST har over
tid vært utsatt for et sterkt press også i media, knyttet til opplysninger
som i stor grad har vært feilaktig fremstilt.
Ny instruks for sikkerhetstjenesten i Forsvaret legger
opp til at Forsvarets senter for beskyttelse av kritisk infrastruktur
(FSKI) legges inn i den nyopprettede enheten Forsvarets informasjonsstruktur
(INI). Ny instruks for tjenesten kan, etter disse medlemmers syn,
bidra til å svekke det helhetlige behovet Forsvaret har for å overvåke
og bekjempe trusler mot Norge og norske interesser via Internett.
Den kompetansen FOST/FSKI har bygget opp på dette området, er av
stor betydning for Forsvarets samlede evne til å bekjempe slik fiendtlig
aktivitet. Disse medlemmer er bekymret for at Forsvaret
taper deler av dette kompetansemiljøet på grunn av et forverret
arbeidsmiljø, vedvarende mistanker om påstått uheldige forhold og
ny instruks for tjenesten.
Komiteen er tilfreds
med at problemstillingene knyttet til klarering av personell under
omstilling i Forsvaret har funnet en løsning som representerer en
forbedret rettsstilling for personellet.
Komiteen viser videre til at
FOST har operert med såkalte «nulldokumenter» som ikke journalføres. Komiteen deler
EOS-utvalgets syn på at de dokumenter som er omtalt som «nulldokumenter»,
må anses som en del av «sakens dokumenter», og at det derfor kan
kreves innsyn i disse på samme vilkår som for sakens dokumenter
for øvrig.
Komiteen viser til at Forsvarsdepartementet anmeldte
FOST til politiet i forbindelse med påstander i media om ulovlig
overvåking fra FOSTs side. Komiteen merker seg at
politiet raskt kunne avklare at det ikke var foregått noe straffbart
fra FOSTs side i disse sakene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Forsvarsdepartementet har et selvstendig ansvar for å sikre
kvaliteten på leveransene fra FOST, og bemerker at departementet i
denne saken burde foretatt grundigere undersøkelser før politianmeldelse.
Gjennom enkle undersøkelser kunne departementet avklart det samme
som politiet gjorde, nemlig at det ikke var foregått straffbar aktivitet.
Disse medlemmer mener videre
det ikke er grunnlag for å mistro de ansattes etikk og oppmerksomhet
rundt personvernutfordringer og mener det er viktig at avgjørende
infrastruktur og sikkerhetstiltak ikke svekkes på grunn av interne
uenigheter eller kamp mellom ulike deler av sikkerhetsmyndighetene. Disse
medlemmer er også bekymret for at kontrollen med FSKI ikke
lenger hører inn under EOS-utvalgets primære kontrollområde. EOS-utvalget
kan foreta inspeksjoner ved militære avdelinger og staber, men dette
skjer på stikkprøvebasis og ikke som ledd i deres primære kontrollfunksjon.