Departementet fremmer i proposisjonen en rekke
forslag til endringer i domstolloven, straffeprosessloven og en
endring i tvisteloven.
I kapittel 3 foreslås det at det lovfestes krav
om begrunnelse for beslutninger om å nekte anker fremmet i straffesaker.
Forslagene innebærer i det vesentlige en lovfesting av den rettstilstand om
begrunnelseskrav for slike beslutninger som er etablert i rettspraksis.
Det foreslås at lagmannsrettens beslutninger om å nekte anker fremmet
etter straffeprosessloven § 321 annet ledd skal være begrunnet.
Det foreslås at lagmannsrettens beslutninger om å ikke samtykke til
å fremme anke etter straffeprosessloven § 321 første ledd skal være
begrunnet dersom «særlige grunner» tilsier det. Begrunnelsesplikten
skal gjelde både i saker der siktede har anket og der påtalemyndigheten
har anket. Videre foreslås det at lagmannsrettens beslutninger om
ikke å omgjøre tidligere beslutning om å nekte anke fremmet, skal
være begrunnet dersom anken omfattes av straffeprosessloven § 321
annet ledd første punktum, og det er fremsatt nye anførsler i begjæringen
om omgjøring.
Det foreslås at det lovfestes at beslutninger
fra Høyesteretts ankeutvalg om å nekte å fremme anke over lagmannsrettens
fellende dom hvor domfelte er frifunnet i tingretten, skal være
begrunnet, og at slik anke bare kan nektes fremmet dersom ankeutvalget
finner det klart at anken ikke vil føre frem. Denne regelen foreslås
å gjelde ved anke fra siktede og ved anke fra påtalemyndigheten
til siktedes gunst. Det foreslås også en begrenset begrunnelsesplikt
for beslutninger om omgjøring av slike beslutninger.
Det foreslås å ikke lovfeste nærmere krav til
begrunnelsens innhold, verken for beslutninger fra lagmannsrettene
eller fra Høyesteretts ankeutvalg.
I kapittel 4 foreslås det at det lovfestes et
krav om begrunnelse for beslutninger om å nekte anke fremmet etter
tvisteloven § 29-13 annet ledd i sivile saker. Forslaget innebærer
en lovfesting av den rettstilstand som er etablert i rettspraksis.
Det foreslås også at lagmannsrettens beslutninger om ikke å gi samtykke
til å fremme anke etter tvisteloven § 29-13 første ledd skal være
begrunnet dersom «særlige grunner» tilsier det.
I kapittel 5 foreslås det generelle og permanente regler
om bruk av fjernmøte og fjernavhør i straffesaker. Det foreslås
nye regler i straffeprosessloven § 185 om adgang til bruk av fjernmøte i
saker om fengslingsforlengelse. Det foreslås at fjernmøte skal kunne
benyttes uten siktedes samtykke i slike saker. Likevel skal forlengelse av
fengsling med fullstendig isolasjon etter straffeprosessloven § 186
a ikke kunne besluttes i fjernmøte uten siktedes samtykke. Siktede
som sitter varetektsfengslet over lengre tid skal ha rett til å
kreve ordinært rettsmøte hver gang det er gått mer enn 90 dager
siden forrige gang siktede hadde rett til ordinært rettsmøte. Fjernmøte skal
foregå ved overføring av lyd og bilde. Siktede skal sikres adgang
til fortrolig kommunikasjon med sin forsvarer når fjernmøte benyttes.
Det skal være et vilkår for bruk av fjernmøte at retten finner det
ubetenkelig. I denne vurderingen må retten legge vekt på siktedes
syn.
Det foreslås en tilsvarende adgang til å benytte fjernmøte
i rettsmøter om forlengelse av fengslingsfrist når fengslingen er
besluttet med hjemmel i utlendingsloven.
Det foreslås en generell adgang til å avholde rettsmøte
i saker om tilståelsespådømmelse etter straffeprosessloven § 248
som fjernmøte, dersom siktede samtykker i bruk av fjernmøte. Fjernmøte
skal bare kunne benyttes dersom retten finner det ubetenkelig. I
et slikt fjernmøte skal det også være adgang til å gi siktede pålegg om
å møte til fremmøteforkynning av dommen.
Det foreslås nye bestemmelser i straffeprosessloven
§§ 109 a og 149 a om adgang til fjernavhør av vitner og sakkyndige
i straffesaker. Det foreslås at det skal være et hovedvilkår for bruk
av fjernavhør at forklaringen ikke er særlig viktig, og at det ikke
må være betenkelig å bruke fjernavhør. Selv om forklaringen kan
være særlig viktig, skal fjernavhør kunne benyttes ved avhør av
vitner som ikke har møteplikt for domstolen. Det foreslås også at
dersom vilkårene for å la tiltalte eller andre tilstedeværende i
retten forlate rettssalen etter straffeprosessloven § 284 er oppfylt,
kan avhør av vitne skje ved fjernavhør selv om forklaringen kan
være særlig viktig.
Departementet foreslår at de samme vilkårene skal
gjelde for å avhøre sakkyndige ved fjernavhør som for vitner.
Etter frifinnelsene i straffesakene mot Fritz Moen
har det vært maktpåliggende for Justisdepartementet å sørge for
tiltak som bidrar til at rettspleien tar lærdom av det som gikk
galt og å forhindre at noe liknende skjer igjen. Det har i den forbindelse
vært viktig å kartlegge tiltak som de seneste årene er gjennomført,
påbegynt eller planlagt for å styrke rettssikkerheten i strafferettspleien,
og som kan bidra til å forhindre justismord i fremtiden. I kapittel
7 gir departementet en samlet redegjørelse for disse tiltakene.
Kapittel 7 inneholder også departementets vurdering av anbefalingene
i NOU 2007:7 «Fritz Moen og norsk strafferettspleie». Det er gjort
rede for høringen av utredningen i tilknytning til drøftelsen av
de enkelte anbefalingene. Tiltakene som departementet redegjør for
begrenser i stor grad behovet for lovendringer, og flere av anbefalingene
følges derfor ikke opp med endringsforslag. Departementet foreslår
likevel enkelte lovendringer.
Departementet foreslår at straffeprosessloven § 100
annet ledd endres slik at det uttrykkelig går frem at en særlig
grunn til å oppnevne forsvarer kan være at siktede har nedsatt funksjonsevne
eller er i en annen fysisk eller psykisk tilstand som tilsier at
det foreligger et særskilt behov for forsvarer. Forslaget er ikke
ment å endre gjeldende rettstilstand, men kan bidra til større klarhet
om når forsvarer bør oppnevnes og derved styrke siktedes rettssikkerhet.
Departementet går dessuten inn for en ny § 142 a i
straffeprosessloven om at rettsoppnevnte sakkyndige skal ha skriftlig
mandat. Tilsvarende forslås det et nytt fjerde punktum i straffeprosessloven
§ 148 om at det samme som hovedregel skal gjelde for sakkyndige
oppnevnt av påtalemyndigheten.
Videre foreslås et nytt tredje punktum i straffeprosessloven
§ 304 første ledd om at aktor skal frafalle tiltalen eller nedlegge
påstand om frifinnelse hvis det fremstår som klart at det ikke er
tilstrekkelig bevis for domfellelse.
Departementet foreslår også at enkelte av anbefalingene
i NOU 2007:7 følges opp ved endringer i påtaleinstruksen.
I kapittel 8 foreslår departementet enkelte
lovendringer med sikte på å effektivisere straffesaksbehandlingen.
Disse forslagene har bakgrunn i departementets høringsnotat av september
2006.
Det foreslås en presisering i straffeprosessloven § 310
om at lengstefristen for ankefristens utløp for påtalemyndigheten
(fireukersfristen) bare kommer til anvendelse i tilfeller der dommen
er sendt til den påtalemyndighet som utførte aktoratet, men som
ikke selv er ankeberettiget.
Departementet foreslår at det gjøres en endring
i straffeprosessloven § 40 tilsvarende den endring som ble vedtatt
med straffeloven 2005, om at det i domsgrunnene skal angis om bestemmelsen
i straffeloven § 59 annet ledd første punktum om tilståelsesrabatt
er anvendt, og at det bør angis hvilken betydning tilståelsen har
hatt for straffutmålingen.
Det foreslås at forsvareren skal kunne anmodes om
å bistå med forkynning av tiltale og innkalling til hovedforhandling
overfor tiltalte. Forslaget innebærer ikke at forsvareren skal måtte
bruke særlig mye tid og ressurser på dette, men at forsvareren kan
anmodes om å bistå med forkynning i forbindelse med møter som likevel avholdes
med klienten.
Det foreslås at anker over kjennelser og beslutninger
i straffesaker skal kunne undertegnes av forsvareren, uten siktedes
medunderskrift. Forsvareren må likevel innhente siktedes (eventuelt uformelle)
samtykke til å inngi anken.
Det foreslås at siktede skal ha rett til å kreve
at påtalemyndigheten bringer en sak som er avgjort ved påtaleunnlatelse
etter straffeprosessloven § 70 (prosessøkonomisk påtaleunnlatelse),
inn for retten.
Det foreslås endringer i straffeprosessloven § 329
om sending av saksdokumenter i ankesaker. Det foreslås at retten
skal sende saksdokumentene til påtalemyndigheten i alle saker om anke
over dom, og at påtalemyndigheten skal sende dokumentene videre
til forsvareren bare dersom forsvareren ikke allerede har et kopisett.
Departementet fremmer også forslag om endringer
i straffeprosessloven kapitler 9 og 9 a. Forslagene har til hensikt
å gi mer symmetri mellom reglene om faste forsvarere og reglene
om faste bistandsadvokater, og å gi hjemmel for å lage en felles
forskrift om faste forsvarere og faste bistandsadvokater.
Departementet foreslår å oppheve endringene
i domstolloven og straffeloven om rekkevidden av fotoforbudet i
straffesaker som ble vedtatt ved lov 4. juni 1999 nr. 37, og som
ikke er blitt satt i kraft.
Endelig foreslås det oppretting av enkelte inkurier
i lovverket.
De økonomiske og administrative konsekvensene
av de ulike forslagene, er behandlet i kapittel 10 i proposisjonen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Sigvald Oppebøen Hansen, Stine Renate Håheim, Thor Lillehovde
og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland
Asmyhr, Morten Ørsal Johansen, Åse Michaelsen og lederen Per Sandberg,
fra Høyre, André Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk
Venstreparti, Akhtar Chaudhry, og fra Senterpartiet, Jenny Klinge,
viser til at regjeringen i denne proposisjonen har lagt frem en
rekke forslag om endring i straffeprosessloven mv. Straff er samfunnets
sterkeste og mest inngripende virkemiddel, og komiteen understreker
viktigheten av at straff og strafferettslige reaksjoner blir truffet
på riktig måte. Komiteen mener derfor at endringene
som er foreslått i proposisjonen vil bidra til å styrke rettssikkerheten.
Komiteen viser til
forslaget om at det lovfestes krav om begrunnelse for beslutninger
om å nekte anke fremmet i straffesaker. Komiteen støtter forslagene
om at lagmannsrettens beslutning om å nekte anker fremmet etter
straffeprosesslovens § 321 annet ledd skal være begrunnet.
Komiteen viser til at Høyesterett
i sin høringsuttalelse uttaler at forslaget samsvarer godt med det
rettslige syn som er lagt til grunn i Høyesteretts storkammeravgjørelse
inntatt i Rt. 2008 side 1764.
Når det gjelder straffeprosesslovens § 321 første ledd,
deler komiteen departementets syn om at ankenekt
skal være begrunnet dersom «særlige grunner» tilsier det.
Komiteen mener det ikke er grunn
til å innføre en generell plikt til å begrunne alle beslutninger om
ikke å omgjøre tidligere beslutning om å nekte anke fremmet. Komiteen støtter
regjeringens forslag om at begrunnelsesplikt for omgjøringsbeslutninger
som går i siktedes disfavør, bare skal gjelde når det er fremsatt
nye anførsler og viser til forslaget til straffeprosessloven § 321
femte ledd nytt fjerde punktum.
Komiteen støtter regjeringens
forslag om at det lovfestes et krav om begrunnelse for beslutninger
om å nekte anke fremmet i sivile saker etter tvisteloven § 29-13
annet ledd. Komiteen viser til at dette er en lovfesting
av gjeldende rettstilstand som er etablert i rettspraksis, jf. Rt. 2009
side 1118. Komiteen mener at hensynet til at den
tapende part blir gjort kjent med lagmannsrettens begrunnelse må
veie tungt, og viser til at de fleste høringsuttalelsene har uttalt
at begrunnelsesplikt ikke antas å innebære økonomiske og administrative
konsekvenser for lagmannsrettene.
Komiteen støtter også regjeringens
forslag om begrunnelse for ankenekt etter straffeprosesslovens § 29-13
første ledd dersom «særlige grunner» tilsier det.
Komiteen støtter regjeringens
forslag om generelle og permanente regler om bruk av fjernmøte og
fjernavhør i straffesaker. Mulighetene for å foreta fjernavhør er
generelt til stede i dag, mens bruk av fjernmøte er begrenset til
seks utvalgte domstoler. Komiteen mener det er viktig
å legge til rette for større bruk av fjernmøte og fjernavhør i straffesaker. Komiteen mener
det derfor er hensiktsmessig å oppheve kravet om at siktede må samtykke
i bruk av fjernmøte i saker om fengslingsforlengelse. Komiteen viser
til at flere av høringsinstansene har pekt på at lovendringen vil
være ressursbesparende, men like viktig vil forslaget gi en sikkerhetsgevinst
ved å redusere antall transporter og fremstillinger.
Komiteen deler departementets
syn om hovedregelen og utgangspunktet er at siktede har rett til
å være tilstede ved behandling av fengslingsforlengelse. For å ivareta
siktedes rettssikkerhet, mener komiteen at det er
riktig å videreføre regjeringens forslag om begrensningene som forslått
i høringsnotatet. Dette innebærer at fullstendig isolasjon etter
straffeprosessloven § 186 a ikke kan besluttes i fjernmøte uten
siktedes samtykke og at siktede som sitter varetektsfengslet over
lengre tid skal ha rett til å kreve ordinært rettsmøte hver gang
det har gått mer enn 90 dager siden forrige gang siktede hadde rett
til ordinært rettsmøte. For å ivareta rettssikkerheten har forsvarer
og siktet en ubetinget rett til fortrolig og uforstyrret kontakt
i forbindelse med fjernmøte. Komiteen viser til at
denne retten er i ivaretatt i forslag til straffeprosesslovens § 185
tredje ledd nytt tredje til niende punktum, og vil inngå som et
moment i rettens vurdering om fjernmøte er betenkelig. Komiteen understreker
også at det er et vilkår for bruk av fjernmøte at retten ikke finner
det betenkelig, og at manglende samtykke er ett av momentene som
retten skal vurdere.
Komiteen mener at
frifinnelse i straffesakene mot Fritz Moen viser viktigheten av
å sette i gang tiltak som bidrar til at rettspleien tar lærdom av
det som gikk galt og forhindre at noe liknende skjer igjen. Den
25. juni 2007 leverte Mælandsutvalget sin utredning og anbefalinger til
regelendringer som kunne bidra til å forhindre uriktige domfellelser
i fremtiden. Komiteen viser til departementets gjennomgang
og vurdering av anbefalingene i NOU 2007:7 Fritz Moen og norsk stafferettspleie.
Komiteen støtter endringen i
straffeprosesslovens § 100 annet ledd, slik at det uttrykkelig går
frem at en særlig grunn til å oppnevne forsvarer, kan være at siktede
har nedsatt funksjonsevne eller er i en annen psykisk eller fysisk tilstand
som tilsier at det foreligger et særskilt behov for å oppnevne forsvarer. Komiteen viser
til at dette ikke vil endre gjeldende rettstilstand, men mener likevel
at det er hensiktsmessig å bidra til en større klarhet om når forsvarer
bør oppnevnes, og at dette vil bidra til å styrke siktedes rettssikkerhet.
Komiteen støtter for øvrig regjeringens
forslag til tiltak for å effektivisere straffesaksbehandlingen.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i straffeprosessloven mv.
I
I lov 13. august 1915 nr. 5 om domstolene (domstolloven)
gjøres følgende endringer:
§ 159 a annet ledd tredje punktum
skal lyde:
Er siktede til stede eller deltar i rettsmøtet
ved fjernmøteteknikk når saken tas opp til doms, gjelder reglene
i straffeprosessloven § 42 annet ledd.
§ 159 a tredje ledd tredje punktum skal lyde:
Er siktede til stede eller deltar i rettsmøtet
ved fjernmøteteknikk når saken tas opp til doms, gjelder reglene
i straffeprosessloven § 42 annet ledd.
§ 197 nytt annet ledd skal lyde:
Forkynning av tiltalebeslutning og innkalling
til hovedforhandling i straffesaker kan sendes til siktedes offentlig
oppnevnte forsvarer med anmodning om at denne forestår forkynning
overfor siktede etter reg-lene i § 179.
II
I lov 10. februar 1967 om behandlingsmåten i forvaltningssaker
(forvaltningsloven) gjøres følgende endringer:
§ 24 tredje ledd annet punktum skal
lyde:
I tilfelle som går inn under § 19 første ledd bokstav d,
skal begrunnelse på anmodning gis en representant for parten når
ikke særlige grunner taler mot det, likevel slik at muntlig orientering
kan tre istedenfor skriftlig grunngiing.
I § 38 første ledd bokstav a rettes ordet «utrykkelig» til
«uttrykkelig».
III
I lov 12. mai 1972 nr. 28 om atomenergivirksomhet
skal § 22 første punktum lyde:
Er skadevoldende atomsubstans
på ulykketiden ikke i noe atomanlegg og heller ikke under transport, skal
ansvaret for atomskaden ligge hos den innehaver av atomanlegg i
konvensjonstat som på ulykketiden eller senest før ulykken hadde
atomsubstansen i sin besittelse, eller som uttrykkelig har
påtatt seg ansvaret i skriftlig avtale.
IV
I lov 22. mai 1981 nr. 25 om rettergangsmåten i straffesaker
(straffeprosessloven) gjøres følgende endringer:
§ 40 annet ledd nytt tredje punktum
skal lyde:
Det skal opplyses i domsgrunnene om hvorvidt straffeloven
§ 59 annet ledd første punktum er anvendt, og det bør angis hvilken
betydning tilståelsen har hatt for straffutmålingen.
§ 40 annet ledd nåværende tredje punktum blir fjerde punktum.
§ 42 annet ledd første punktum skal lyde:
Dersom siktede er til stede eller deltar i rettsmøtet
ved fjernmøteteknikk når saken tas opp til doms, skal
retten opplyse hvordan dommen vil bli forkynt.
§ 54 første punktum skal lyde:
Har retten flere medlemmer og de ikke er samlet til møte,
kan rettens leder treffe avgjørelser som ikke etter
sin art hører til hovedforhandlingen eller pådømmelsen, når ikke
annet er bestemt ved lov.
§ 55 første ledd nr. 3 skal lyde:
3. politimestrene, visepolitimestrene, sjefen og
den assisterende sjefen for Politiets Sikkerhetstjeneste, sjefen
og den assisterende sjefen for Kripos, politiinspektørene,
politiadvokatene, og politifullmektigene for så vidt de har juridisk
embetseksamen eller mastergrad i rettsvitenskap og gjør tjeneste
i embete eller stilling som er tillagt påtalemyndighet,
§ 59 a annet ledd nytt fjerde punktum skal lyde:
Siktede kan likevel påklage påtaleunnlatelse etter §
70.
§ 59 a annet ledd nåværende fjerde punktum blir femte
punktum.
§ 71 første ledd første punktum skal lyde:
Dersom siktede hevder at han ikke er skyldig i en straffbar
handling som påtale er unnlatt for etter §§ 69 eller 70,
kan han kreve at påtalemyndigheten bringer saken inn for retten,
om den ikke frafaller siktelsen.
§ 100 annet ledd skal lyde:
Utenfor de tilfeller som er omhandlet i §§ 96-99, kan retten
også oppnevne offentlig forsvarer for siktede når særlige grunner
taler for det, herunder at siktede har nedsatt funksjonsevne
eller er i en annen fysisk eller psykisk tilstand som tilsier at
det er et særskilt behov for forsvarer.
§ 100 a annet ledd tredje punktum skal lyde:
Advokaten kan anke rettens kjennelse.
§ 101 nytt annet ledd skal lyde:
Kongen kan gi nærmere regler om antakelsen av faste
forsvarere.
§ 107 første ledd første punktum skal lyde:
Offentlig forsvarer og advokat oppnevnt etter § 100
a skal ha godtgjørelse av staten.
107 b annet ledd nytt femte punktum skal lyde:
Hvis fornærmede eller etterlatte ikke har ønske om
en bestemt advokat, oppnevnes en av de faste bistandsadvokatene.
§ 107 b annet ledd nåværende femte punktum blir sjette
punktum.
§ 107 g skal lyde:
§ 107 g Domstoladministrasjonen antar et tilstrekkelig
antall advokater til å gjøre tjeneste som faste offentlige bistandsadvokater.
Kongen kan gi nærmere regler om antakelsen av faste
bistandsadvokater.
§ 109 a skal lyde:
§ 109 a Vitner kan avhøres for retten ved fjernavhør
dersom vitnet ikke har møteplikt på grunn av den geografiske begrensning,
eller andre særlige forhold gjør fjernavhør ønskelig. Fjernavhør
bør ikke foretas om forklaringen kan være særlig viktig, eller hvor andre
forhold gjør det betenkelig. Dersom vilkårene for å pålegge tiltalte
eller andre å forlate rettssalen etter § 284 første ledd første,
fjerde eller femte punktum er oppfylt, eller vitnet ikke har møteplikt
for domstolen, kan fjernavhør foretas også dersom forklaringen kan
være særlig viktig. Før beslutning tas skal påtalemyndigheten og
siktede gis anledning til å uttale seg.
Fjernavhør foretas ved bildeavhør. Er utstyr for bildeavhør
ikke tilgjengelig, kan lydavhør brukes hvis vilkårene i første ledd
likevel er oppfylt. Retten bestemmer hvor avhøret skal foretas.
Retten kan pålegge vitner å møte på et nærmere angitt sted for fjern-avhør.
Ved fjernavhør gjelder § 109 og domstolloven § 205 tilsvarende.
Kongen kan gi nærmere forskrift om fjernavhør.
§ 111 første ledd annet punktum skal lyde:
I påtrengende tilfelle gjelder det samme enhver som har
møteplikt etter § 109 første ledd.
Ny § 142 a skal lyde:
§ 142 a Retten fastsetter skriftlig mandat om
hva den sakkyndige skal utrede. Også eventuelle endringer i mandatet
fastsettes skriftlig. Retten kan pålegge påtalemyndigheten, forsvareren
eller bistandsadvokaten å utarbeide forslag til mandat eller til
endring i mandatet. Kongen kan ved forskrift gi nærmere reg-ler
om utformingen av mandat og eventuelt tilleggsmandat.
§ 148 nytt fjerde punktum skal lyde:
Påtalemyndigheten fastsetter mandat i samsvar med
§ 142 a og forskrifter fastsatt i medhold av den, med mindre det
er stor fare for at etterforskingen vil lide ved opphold.
Nåværende § 148 fjerde og femte punktum blir femte og
sjette punktum.
§ 149 a skal lyde:
§ 149 a Sakkyndige kan avhøres ved fjernavhør. Reg-lene
i § 109 a og domstolloven § 208 gjelder tilsvarende.
§ 160 annet punktum skal lyde:
Regelen i § 157 annet ledd gjelder tilsvarende.
§ 185 tredje ledd nytt tredje til niende punktum
skal lyde:
Retten kan beslutte at rettsmøte om forlengelse av
fengslingsfristen kan holdes som fjernmøte med bildeoverføring når
retten finner det ubetenkelig ut fra formålet med rettsmøtet og
øvrige omstendigheter, og rettsmøtet ellers ville medført omkostninger som
ikke står i rimelig forhold til betydningen av at siktede møter.
Tvisteloven § 13-1 annet ledd gjelder tilsvarende. Før beslutning
om fjernmøte tas, skal påtalemyndigheten og siktede gis anledning
til å uttale seg. Siktede skal sikres adgang til direkte og fortrolig
kommunikasjon med forsvareren under møtet. Skal retten samtidig
behandle spørsmål om ileggelse eller forlengelse av isolasjon etter
§ 186 a, kan rettsmøtet ikke avholdes som fjernmøte uten siktedes
samtykke. Det samme gjelder for rettsmøte om forlengelse av fengslingsfristen
når det er gått mer enn 90 dager siden forrige gang siktede hadde
rett til å få behandlet fengslingsspørsmålet i ordinært rettsmøte. Kongen
kan gi nærmere regler om fjernmøte i forskrift.
§ 210 b tredje ledd skal lyde:
Bestemmelsen her gjelder ikke for utlevering av kommunikasjonsdata,
jf § 216 b annet ledd bokstav d.
§ 222 d annet ledd bokstav c skal lyde:
c) straffeloven §§ 148, 149, 150, 151, 151
a, 151 b, 152, 152 b, 153, 154, 154 a eller 159 og som
begås med sabotasjehensikt, eller
§ 248 nytt femte ledd skal lyde:
Retten kan beslutte at rettsmøte til pådømmelse av
saken skal holdes som fjernmøte med bildeoverføring dersom siktede
samtykker til dette og retten finner det ubetenkelig ut fra formålet
med rettsmøtet og øvrige omstendigheter.
§ 248 nåværende femte ledd blir sjette ledd.
§ 263 skal lyde:
§ 263 Påtalemyndigheten lar tiltalebeslutningen snarest
mulig forkynne for tiltalte med underretning om hvem som er oppnevnt
som hans forsvarer. Har tiltalte fått oppnevnt offentlig
forsvarer, kan tiltalebeslutningen sendes til forsvareren med anmodning om
at denne forestår forkynningen etter reglene i domstolloven § 179.
§ 265 nytt annet ledd skal lyde:
Er tiltalebeslutningen sendt forsvareren med anmodning
om forkynning, jf. § 263 annet punktum, skal forsvareren innen en
frist som påtalemyndigheten setter underrette påtalemyndigheten
om hvorvidt forkynning har skjedd.
§ 265 nåværende annet og tredje ledd blir tredje
og fjerde ledd.
§ 271 annet ledd første punktum skal lyde:
Ved bevisopptaket gjelder reglene i §§ 109 a, 243,
244, og 245 første og annet ledd tilsvarende.
§ 272 første ledd skal lyde:
Retten kan beslutte at det skal holdes rettsmøte under
saksforberedelsen til behandling av spørsmål
a) om å avvise saken,
b) om å frifinne tiltalte fordi det forhold som er beskrevet
i tiltalebeslutningen, ikke er straffbart eller straffansvaret er
falt bort,
c) om å avskjære bevisførsel under hovedforhandlingen, eller
om å nekte å utsette hovedforhandlingen av hensyn til bevisførselen,
d) om plikt til å avgi vitneforklaring,
e) om et vitne skal forklare seg anonymt, jf. § 130 a eller
§ 234 a,
f) om siktede eller andre personer skal pålegges å forlate
rettssalen mens et vitne eller en medsiktet blir avhørt,
g) om saken helt eller delvis skal føres
for lukkede dører og med referatforbud,
h) om pådømmelsen av krav som nevnt i § 3 skal utsettes
etter § 431, eller
i) om et vitne eller en sakkyndig skal avhøres
ved fjernavhør.
§ 272 sjette ledd første punktum skal lyde:
Avgjørelse om å fremme saken og avgjørelser etter første
ledd bokstav c, d, e, f, g og i er ikke bindende
ved hovedforhandlingen.
§ 275 fjerde ledd nytt tredje og fjerde punktum skal lyde:
Innkalling kan sendes offentlig oppnevnt forsvarer
med anmodning om at denne forestår forkynningen for tiltalte etter
reglene i domstolloven § 179. Forsvareren skal senest en uke før
hovedforhandlingen underrette påtalemyndigheten om hvorvidt forkynning
har skjedd.
§ 304 første ledd nytt tredje punktum skal lyde:
Fremstår det som klart for aktor at det ikke er
ført tilstrekkelig bevis for domfellelse, skal aktor for forholdet
det gjelder frafalle tiltalen eller nedlegge påstand om frifinnelse.
§ 304 første ledd nåværende tredje punktum blir fjerde
punktum.
§ 310 tredje ledd annet punktum skal lyde:
Fristen løper likevel senest ut fire uker etter at dommen
kom inn til den påtalemyndighet som utførte aktoratet.
§ 318 annet ledd skal lyde:
Retten kan unnlate å ta stilling til spørsmål om avvisning
dersom den finner at anken må nektes fremmet i medhold av § 321
annet eller tredje ledd eller § 323 første ledd tredje
punktum, eller at samtykke må nektes i medhold av § 321
første ledd eller § 323 første ledd første og annet punktum.
§ 321 femte ledd nytt annet til fjerde punktum skal
lyde:
Beslutning etter første ledd skal være begrunnet når
særlige grunner tilsier det. Beslutning etter annet ledd skal være
begrunnet. Beslutning etter fjerde ledd annet punktum skal være
begrunnet når anken omfattes av annet ledd første punktum og det
er fremsatt nye anførsler i begjæringen om omgjøring.
§ 323 skal lyde:
§ 323 Anke til Høyesterett kan ikke fremmes uten samtykke
av Høyesteretts ankeutvalg. Samtykke skal bare gis når anken gjelder
spørsmål som har betydning utenfor den foreliggende sak, eller det
av andre grunner er særlig viktig å få saken prøvd i Høyesterett. Anke
fra siktede eller fra påtalemyndigheten til siktedes gunst som gjelder
forhold siktede er frifunnet for av tingretten, men domfelt for
i lagmannsretten, kan bare nektes fremmet dersom Høyesteretts ankeutvalg
finner det klart at anken ikke vil føre frem.
Avgjørelse etter første ledd treffes
ved beslutning. Beslutning om å nekte anke fremmet etter
første ledd tredje punktum skal være begrunnet. Samtykke etter
første ledd første punktum eller henvisning av anke etter første
ledd tredje punktum kan begrenses til en del av saken.
Avgjørelse om å nekte samtykke eller om å nekte anke fremmet krever
enstemmighet. Den kan omgjøres til gunst for siktede når særlige grunner
foreligger. Beslutning om å ikke omgjøre nektelse av å
fremme anke etter første ledd tredje punktum skal være begrunnet
dersom det er fremsatt nye anførsler i begjæringen om omgjøring.
§ 329 skal lyde:
§ 329 Retten sender saksdokumentene
til påtalemyndigheten med pålegg om innen en fastsatt frist å sende
dokumentene til forsvareren dersom forsvareren ikke allerede
har kopi av dokumentene. Foreligger bevisanke, fastsetter retten overfor
partene frist for innsending av bevisoppgave. I
andre saker fastsettes om nødvendig frist for innsending av bevisoppgave.
Om utarbeidelse av utdrag gjelder lov
14. august 1918 nr. 2 om utdrag i sivile saker og straffesaker.
§ 380 første ledd nytt tredje punktum skal lyde:
Anken skal være undertegnet av siktede, eller dennes
forsvarer når forsvareren er advokat.
§ 427 første ledd tredje punktum skal lyde:
Om kravets forberedelse gjelder § 252 tredje ledd annet
punktum, § 264 b første ledd og § 265 tredje ledd.
§ 428 tredje ledd skal lyde:
Om kravets forberedelse gjelder § 264 b annet ledd og §
265 tredje ledd.
V
I lov 4. juni 1999 nr. 37 om endringer i rettergangslovene
m.m. (kildevern og offentlighet i rettspleien) gjøres følgende endringer:
Romertall I om endring i lov
22. mai 1902 nr. 10 Almindelig borgerlig Straffelov oppheves.
I romertall II om endringer i lov 13. august 1915 nr.
5 om domstolene gjøres følgende endringer:
Ny § 131 oppheves.
Opphevelsen av § 131 a oppheves.
Endringen i § 198 tredje ledd oppheves.
VI
I lov 17. juni 2005 nr. 90 om mekling og rettergang
i sivile tvister (tvisteloven) skal § 29-13 femte ledd lyde:
(5) Avgjørelse etter første og
annet ledd treffes ved beslutning uten muntlig forhandling. Beslutning etter
første ledd skal være begrunnet når særlige grunner tilsier det. Nektelse
etter annet ledd krever enstemmighet og skal være begrunnet. Beslutningen kan
bare ankes på grunnlag av feil i saksbehandlingen. At en anke ikke
er nektet fremmet etter annet ledd, kan ikke ankes eller brukes
som ankegrunn.
VII
I lov 15. juni 2007 nr. 37 om endringer i lov 12. mai
1972 nr. 28 om atomenergivirksomhet og om samtykke til ratifikasjon
av endringsprotokoller 12. februar 2004 til Pariskonvensjonen 29.
juli 1960 og Brusselkonvensjonen 31. januar 1963 om erstatningsansvar
på atomenergiens område gjøres følgende endring:
Under romertall I skal endringen
i lov 12. mai 1972 nr. 28 om atomenergivirksomhet § 23 første punktum lyde:
Er skadevoldende atomsubstans på ulykketiden ikke i noe
atomanlegg og heller ikke under transport, skal ansvaret for atomskaden
ligge hos den innehaver av atomanlegg i en konvensjonstat som på
ulykketiden eller senest før ulykken hadde atomsubstansen i sin
besittelse, eller som uttrykkelig har påtatt
seg ansvaret i skriftlig avtale.
VIII
I lov 19. juni 2009 nr. 74 om endringer i straffeloven
20. mai 2005 nr. 28 mv. (siste delproposisjon –– sluttføring av
spesiell del og tilpasning av annen lovgivning) gjøres følgende
endring:
Under romertall I om endringer i
lov 20. mai 2005 nr. 28 om straff skal § 412 om endringer i andre
lover, nr. 179 om endringer i folketrygdloven, lyde:
179. I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd
gjøres følgende endringer:
§ 13-12 første ledd bokstav e skal lyde:
medlemmer som utfører samfunnsstraff etter straffeloven
§ 48,
§ 24-4 femte ledd skal lyde:
Den som forsettlig eller grovt uaktsomt gir uriktige eller
ufullstendige opplysninger, eller unnlater å sende inn pliktig oppgave
til skatteoppkreveren eller ligningsmyndighetene i forbindelse med
beregning, fastsetting eller endring av arbeidsgiveravgiften, straffes
etter bestemmelsene i ligningsloven kapittel 12.
IX
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer. Kongen kan sette
i kraft de enkelte bestemmelsene til forskjellig tid.
Kongen kan fastsette nærmere overgangsbestemmelser.
Oslo, i justiskomiteen, den 9. november 2010
Per Sandberg |
Stine Renate Håheim |
leder |
ordfører |