Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Svein
Flåtten og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti,
Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra
Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til at
regjeringen i Prop.111 L (2010–2011) fremmer forslag til lov om
næringsberedskap (næringsberedskapsloven).
Komiteen merker seg at formålet
med loven er så langt som mulig å sikre samfunnets behov for varer
og tjenester ved kriser. Denne loven vil videre bidra til at lov
14. desember 1956 nr. 7 om forsyningssikkerhet og beredskapstiltak
(forsyningsloven) oppheves. Komiteen har videre merket
seg at Nærings- og handelsdepartementet i samarbeid med Arbeidsdepartementet,
har foreslått å endre §§ 10 og 11 i NAV-loven, som regulerer Arbeids-
og velferdsetatens beredskapsoppgaver.
Komiteen merker seg at nærings-
og samfunnsutviklingen har gjort gjeldende forsyningslov mindre
hensiktsmessig som verktøy for håndtering av de utfordringene landet
kan møte når det gjelder kriser knyttet til tilgang på varer og
tjenester. Gjeldende forsyningslov er tilpasset de næringsstrukturer,
logistikkløsninger og infrastrukturer som fantes i Norge på 50-tallet.
Også utfordringer innen samfunnssikkerhet og beredskap og de administrative
løsninger innen offentlig sektor har endret seg. Spesielt kan nevnes
situasjonen rundt IKT-tjenester. Et bortfall av IKT-tjenester i
en krisesituasjon vil i dag kunne få store konsekvenser for enkeltvirksomheter,
ikke minst ved kortsiktige kriser.
Komiteen mener at den nye loven
vil være bedre tilpasset dagens utfordringer, og merker seg spesielt
at den mer tydelig baserer seg på samarbeid med næringslivet. Det
vil bidra til at den kan komme til anvendelse i et bredt spekter
av uforutsette situasjoner og i stor grad åpner for en virkemiddelbruk
som er basert på den konkrete situasjonen.
Komiteen ser positivt på at den
nye loven om næringsberedskap legger opp til at Nærings- og handelsdepartementet
har et ansvar for å bidra til gode rammevilkår for næringslivet
også ved forsyningskriser. Komiteen merker seg også
at bare når det er helt nødvendig, vil næringene bli pålagt særskilte
tiltak.
Det er videre positivt at loven kan bli et nyttig verktøy
for andre departementer, fordi disse også kan benytte de nye hjemlene
som et supplement til egen sektorlovgivning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre forutsetter at næringsdrivende skal ytes full reell
erstatning for økonomisk tap, meromkostninger og vesentlige ulemper
ved å stille sin næringsstruktur, logistikkløsninger og infrastruktur
samt sine varer og tjenester til disposisjon.