Komiteen vil fremheve transportløsningene som
en viktig bærebjelke for dagens moderne samfunnsstruktur. Et sterkt
fokus på sikkerhet må ligge til grunn for hvordan vi tilrettelegger
for både luftfart, vei- og jernbanepolitikk og kravene vi stiller
til sjøfarten.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, vil
samtidig peke på samfunnets mål om at sikkerhet hele tiden må balanseres
opp mot samfunnets behov for effektive kommunikasjonsløsninger og
individets bevegelsesfrihet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
at staten påtar seg en langt større del av finansieringsansvaret
for myndighetspålagte tiltak knyttet til sikkerhet og beredskap.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser
til at det tar minst 9 år å planlegge en ny veistrekning, og at
dette er altfor lang tid. Flertallet viser til at
det finnes en rekke statlige instanser som kan stoppe og/eller forhindre
veibygging, gjennom å komme med innsigelser til reguleringsplanene.
Dette gjelder bl.a. Riksantikvaren, fylkeslandsbruksstyret, Fylkesmannens
miljøavdeling og Sametinget. Saker med uenighet avgjøres av Miljøverndepartementet
ved miljøvernministeren. Flertallet viser til at
lokale myndigheter har stor makt når det gjelder planlegging av
store vei- og jernbaneprosjekter. Det er flere eksempler på små kommuner
midt i en transporttrasé som har ønsket å legge veien andre steder
enn de omliggende kommunene. Flertallet viser til
at det allerede i dag er mulig å hoppe over den mest tidkrevende
delen av planprosessen, gjennom bestemmelsen om statlig regulering
i plan- og bygningslovens § 6-4.
Flertallet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjennomføre endringer
i planprosessen for å oppnå kortere planleggingstid for store prosjekter.»
«Stortinget ber regjeringen legge frem sak med forslag
om tiltak for å redusere planleggingstiden for veibygging i Norge,
øke planproduksjonen og sikre en planberedskap for utbygging og
vedlikehold av et moderne, sikkert og miljøvennlig veinett.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at statlig regulering burde ha vært hovedregelen
ved bygging av vei og jernbane av nasjonal betydning.
Disse medlemmer viser til at
man siden 2003 har måttet benytte ekstern kvalitetssikring av kostnadsoverslag
og styringsunderlag (KS2). I 2005 ble det innført et nytt element
i planprosessen gjennom innføring av ekstern kvalitetssikring av
konseptvalg i tidlig planfase (KS1), for statlige investeringer over
500 mill. kroner.
Disse medlemmer foreslår:
«Stortinget ber regjeringen sørge for at eksterne kvalitetssikringsrapporter
for store statlige investeringsprosjekter offentliggjøres straks
de foreligger.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at KS1 og KS2 strengt tatt ikke er nødvendig på strekninger der
bruk av bil som transportmiddel er det eneste logiske.
Disse medlemmer viser til at
Stortinget hvert fjerde år tar stilling til Nasjonal transportplan, som
er en detaljert plan over planlagte infrastrukturprosjekter kommende
tiårsperiode. Partiene på Stortinget har mulighet til å gjøre endringer
i planen, både på detaljnivå og overordnet nivå, gjennom innstillingen
komiteen avgir. Til tross for at prosessen munner ut i en detaljert
transportplan som blant annet Statens vegvesen konkretiserer i sine
handlingsprogram, følger det ingen bevilgninger med planen.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem en sak
om finansiering og utbygging av store samferdselsprosjekter av nasjonal
betydning, uavhengig av Nasjonal transportplan.»
«Stortinget ber regjeringen bruke statlig regulering
på samtlige utbyggingsprosjekter på riksveinettet og jernbanenettet.
»
«Stortinget ber regjeringen i langt større grad
ta i bruk livsløpsentrepriser og totalentrepriser ved bygging av
store vei- og jernbaneprosjekter.»
«Stortinget ber regjeringen legge frem en egen sak
om finansieringsverktøy til bruk ved investeringer innenfor samferdselssektoren.
Stortinget legger til grunn at dette skjer uavhengig av behandling
av ny Nasjonal transportplan.»
«Stortinget ber regjeringen i løpet av 2013
legge frem egen sak om fornyelse, forenkling og effektivisering
av arbeidet med nasjonale transportplaner, særlig tilpasset sterkere
statlige styring med stam- og riksveiutbygging.»
«Stortinget ber regjeringen i løpet av 2013
legge frem melding om utbygging og finansiering av et moderne og
effektivt samferdselsstamnett for perioden 2013–2040.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti mener planleggingstiden må kortes
ned og prosessen effektiviseres samtidig som hensynet til demokrati,
miljø og rettssikkerhet ivaretas. Disse medlemmer viser
til at offentlige riks- og fylkesveier skal igjennom en omfattende planprosess
før bygging. I planprosessen vil ofte forsinkelser oppstå som følge
av uenigheter om trasévalg og finansieringsmodell. En rekke potensielle konflikter
må ryddes av veien mellom lokale myndigheter og veiforvaltning,
mellom miljø- og jordverninteresser og utbyggerinteresser, mellom
de politiske partiene i kommunestyrene, med hensyn til naboene,
bilistene og næringslivets interesser. Disse medlemmer mener
økt bruk av statlig plan er et av tiltakene som bør benyttes i større
grad enn i dag. Disse medlemmer mener videre at staten må
samkjøre og koordinere de ulike etatenes og aktørenes interesser
i langt større grad, og på en mer effektiv måte, enn i dag. Disse
medlemmer viser for øvrig til Dokument 8:22 S (2011–2012),
Representantforslag om mer effektive planprosesser for raskere realisering
av nye veiprosjekter. Disse medlemmer viser til at
de borgerlige partiene stemte for forslaget, men at forslaget ble
nedstemt av regjeringspartiene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem en sak
om praktiseringen av båndlegging og innløsing av eiendom knyttet
til planlagte veiprosjekter. Saken skal spesielt avklare rettigheter
for eiendomsbesittere, og hvilke tidsfrister og prosedyrer som må
innføres for å unngå at enkeltmennesker må bære urimelige byrder
på statens veier når prosjekter trekker ut i tid.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen etablere en ordning som
automatisk gir personer som får båndlagt sin eiendom til infrastrukturformål,
rett til å innløse eiendommene til markedsverdi umiddelbart etter
at planene er godkjent.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Dokument nr. 8:82 (2007–2008) fra stortingsrepresentantene Per
Sandberg, Arne Sortevik og Bård Hoksrud om at båndlegging av eiendom
i forbindelse med samferdselsprosjekter automatisk følges opp med
tilbud om innløsning. Disse medlemmer viser til at
saken ble behandlet i Innst. S. nr. 245 (2007–2008), der Fremskrittspartiet
stod alene om forslaget om innløsning til markedsverdi.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, mener
at et for ensidig fokus på antall tilbydere per anleggsprosjekt
kan føre til en suboptimalisering ved at hvert enkelt prosjekt blir
for lite. Flertallet påpeker at det er store kostnads-
og planleggingsgevinster ved å bygge lange sammenhengende parseller
på vei- og jernbane. Flertallet ønsker å legge ut
store sammenhengende prosjekter, slik at utenlandske entreprenører
kan delta i konkurransen. Flertallet mener at det
vil være gunstig å la entreprenørene stå for en større del av prosjektplanleggingen,
slik man har gode erfaringer med fra norske OPS-prosjekter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til forslag i Innst. 2 S (2012–2013):
«Stortinget ber Regjeringen sette i gang forsøk med
samlet utbygging av store samferdselsprosjekter og bruke statlige
reguleringsmyndighet for å sikre nødvendig planavklaring og full
statlig prosjektfinansiering av forsøkene.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, mener likestilling mellom kjønnene
er viktig på alle områder. Likestillingspolitikken skal bidra til
å utjevne forskjellene mellom kvinner og menn. Også innenfor transportpolitikken
er det viktig å sikre at begge kjønn får samme mulighet til å delta
i planlegging og avgjørelser innenfor transportområdet. Samferdselssektoren
er tradisjonelt en mannsdominert sektor og det er derfor behov for
virkemidler som bidrar til å jevne ut kjønnsforskjellene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet mener det også
er en likestillingsutfordring at menn i langt større grad enn kvinner
drepes og skades i trafikkulykker. Dette gjelder alle aldersgrupper,
men i aldersgruppen 16–24 år er rundt 80 pst. av de drepte i trafikkulykker
menn.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
sterke tilhengere av likestilling, og mener at likestilling skal
komme som følge av en naturlig utvikling og ikke som følge av byråkratiske detaljregler
og vedtak. Disse medlemmer påpeker at det er betydelige
krefter i det norske samfunn som ønsker å videreføre gårsdagens
likestillingspolitikk. Dette bekreftes ikke minst ved at mange fortsatt har
en ufravikelig tro på kjønnskvotering. Disse medlemmer mener
at et individ som har fått et arbeid eller en posisjon på grunn
av sitt kjønn og ikke på grunn av sine kvalifikasjoner, nedvurderes
av samfunnet. Disse medlemmer mener kvotering er
svært diskriminerende. Det er krenkende for en kvinne å vite at
når hun skal ha en plass i et styre, så kan det være kjønn det kommer
mest an på, og ikke kompetanse og egnethet.
Komiteen tar omtalen i proposisjonen
til orientering.
Komiteenmener
det er svært viktig å utvikle et transportsystem som ivaretar hensynet
til barn og unge på en tilstrekkelig og god måte. Trygg oppvekst krever
at barnas behov veier tungt når fremtidens transportløsninger utformes.
Komiteen er opptatt av å styrke
oppmerksomheten mot de myke og mest sårbare trafikantene.
Komiteen mener det må rettes
spesiell oppmerksomhet mot å trygge skolevegene og vil peke på at
trafikkopplæring og holdningsskapende arbeid i barnehager og i skolene
er viktig for at barna skal bli gode og trygge trafikanter.
Komiteen mener at transportsystemet
må ivareta hensynet til barn og unge på en god måte, og at dette
må være et viktig element i Nasjonal transportplan 2014–2023.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, mener
en i langt større grad må se trafikkutfordringene med barnas øyne. Flertallet viser
til Stortingets behandling av Nasjonal transportplan 2010–2019 der
en samlet opposisjon foreslo at det skulle utarbeides en egen «Barnas
transportplan». Det trengs en bred gjennomgang av utfordringene, og
konkrete forslag til tiltak som kan gjøre hverdagen tryggere og
sikrere for barn og unge som ferdes i trafikken. Flertallet mener
alle skal ha rett til en trygg skoleveg.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at plikten til å gå på
skole må følges av en rett til å komme trygt til og fra. Slik situasjonen
er i dag, ferdes barn, syklister, rullestolbrukere og barnevogner
mange steder i samme kjørefelt som tungtrafikk, biler og traktorer.
Det er helt uakseptabelt. Det må satses langt mer på utbygging av
trygge skoleveger, gang- og sykkelveger. Det trengs mer planleggingsressurser
og mer penger til investeringer.
Disse medlemmer mener Barnas
transportplan må inneholde følgende satsinger:
Kraftig satsing på
utbygging av trygge skoleveger, gang, og sykkelveger. Ulykker som
involverer myke trafikanter øker i antall. Utbedring og bygging
av gang- og sykkelveger langs skolevegene er viktig for barnas sikkerhet,
og kommer også den øvrige befolkningen til gode.
Gang- og sykkelveger må planlegges og bygges parallelt
med nye veganlegg.
Drift og vedlikehold av fortau, sykkel-
og gangveger, også vinterstid, må prioriteres på linje med vedlikeholdet
av det øvrige vegnettet.
Flere trygge kryssingspunkter: Utbygging
av over- og underganger må prioriteres der dette er nødvendig for
å sikre trygg ferdsel.
Det må satses langt mer på lysregulering
av farlige kryss.
Det må opprettes sikre soner rundt skolene
(fartsgrenser på 30 km/t). Ved å etablere trygge soner for elevene
rundt skoler vil nærmiljøene bli tryggere for alle andre myke trafikanter.
Det vil si barn på veg til fritidsaktiviteter, syklister eller eldre
fotgjengere som er spesielt utsatt for alvorlige skader.
Kontroll av bilbeltebruk og riktig sikring
av barn i bil må intensiveres.
Alle foreldre må få informasjon om riktig
sikring av barn i bil. Informasjonen bør finnes på flere språk.
Innkjøpere av transporttjenester må stille
krav til at belter blir brukt – for eksempel ved skoletransport
og transport av funksjonshemmede. Innkjøpere av transporttjenester
må stille krav om kjøretøy med høy sikkerhet.
Krav om alkolås på offentlige kommunikasjonsmidler.
Sikring av bussholdeplasser: Mange ulykker skjer
ved av- og påstigning av bussen. For å forebygge slike ulykker,
må holdeplasser og avkjøringssteder sikres spesielt. Det kan bety
spesielle fysiske tiltak, som ledegjerder, rundkjøringer eller lignende,
samtidig som det må innarbeides gode rutiner som følges opp.
Holdeplasser og parkeringsområder for henting og
bringing av barn til skole, skolefritidsordning og barnehager skal
ha en trafikksikker utforming og lokalisering. Holdeplassene for
skoletransport må utformes slik at elevene i størst mulig grad slipper
å krysse vegen eller slik at de har planfri gangveg.
Busser som kjører skoletransport bør merkes med
egne skilt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det i Norge bygges nye europaveistrekninger uten midtrekkverk,
og at Samferdselsdepartementet vil komme tilbake med forslag til
endrede behovskriterier for etablering av midtrekkverk. Disse
medlemmer vil i den forbindelse vise til sine to forslag
som ble fremmet i debatten til Prop. 53 S (2010–2011), jf. Innst.
177 S (2010–2011):
«Stortinget legger til grunn at den nye europaveien
bygges med midtrekkverk og slik at utrykningskjøretøy kan passere.
Statlig finansiering av merkostnadene dekkes inn i sluttsalderingen
av statsbudsjettet for 2011.»
«Stortinget ber regjeringen
endre vegnormalene gjennom å redusere kravet til årsdøgnstrafikk
slik at viktige trafikksikkerhetstiltak som midtdelere, bred midtmarkering
og 3- eller 4-feltsvei, blir aktuelt på flere prosjekter enn i dag
ved bygging av ny vei eller utbedring av eksisterende vei.»
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres trafikksikkerhetsstrategi, som slår fast at terskelen
for å bygge midtrekkverk må senkes. Mens Sverige har om lag 4 500
km møtefri vei, har Norge kun 500 km. Regjeringen planlegger å bygge 19
km vei med midtrekkverk i 2013. Disse medlemmer viser
til at Høyres budsjettforslag gir rom for omtrent tre ganger så
mye midtrekkverk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets representantforslag 8:57 S (2011–2012) om
statlig fullfinansiering av Oslopakke 3. Disse medlemmer viser
til at tilsagnsfullmakt XVII i regjeringens budsjettforslag lyder
som følger:
«Stortinget samtykker i at:
1. Fjellinjen AS i 2013 får fullmakt til å ta opp lån på
inntil 1 450 mill. kr i tråd med vilkårene i omtalen under programkategori
21.30 Vegformål i Prop. 1 S (2012–2013).
2. Fjellinjen AS får tillatelse til å kreve inn bompenger
til delvis finansiering av Oslopakke 3. Vilkårene framgår av denne
proposisjonen.
3. Samferdselsdepartementet får fullmakt til å inngå revidert
avtale med Fjellinjen AS og fastsette nærmere regler for innkrevingen.»
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet fremmer forslag om sletting av bompengeselskapenes
gjeld i saldert statsbudsjett 2012. Disse medlemmer støtter
fullmakt XVII under forutsetningen av at bompengeinnkrevingen i
Oslo kan utgå innen utgangen av 2013. Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem forslag om
statlig fullfinansiering av Oslopakke 3 i forbindelse med revidert
nasjonalbudsjett for 2013, slik at bompengeinnkrevingen kan opphøre
innen utgangen av 2013.»
Komiteen peker på at kollektivselskapene selv
kan velge å installere alkolås, og bruke dette i konkurransen med
andre selskaper ved å garantere at de leverer alkoholfri kjøring.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, viser til at det er utført forsøk med
alkolås i offentlig transport. Flertallet viser til
at resultater fra forsøksordninger med alkolås er lovende. Flertallet mener
at det på sikt bør innføres påbud om alkolås i offentlige transportmidler. Flertallet viser
til at kjøring i ruspåvirket tilstand er en viktig risikofaktor
i veitrafikken her i landet. Tradisjonelle tiltak mot promillekjøring
som politikontroll og opplysningsvirksomhet er ikke nok alene. Flertallet mener
derfor det er behov for flere virkemidler slik at omfanget av promillekjøring
reduseres.
Flertallet viser til rapporten
«Alkolås som alternativ til tap av førerett» som er en rapport om
implementering av en ordning med alkolås i program mot ruspåvirket
kjøring. Formålet med rapporten er å gi Justis- og beredskapsdepartementet
og Samferdselsdepartementet et godt begrunnet forslag til en ordning
med bruk av alkolåsbetinget førerett som alternativ til tap av føreretten. Flertallet viser
til at alkolåsprogrammer for promilledømte er innført i blant annet
Sverige, Finland og en rekke stater i USA. Erfaringene synes å være
gode. Flertallet imøteser regjeringens videre oppfølging
av hvordan alkolås kan bidra til bedre trafikksikkerhet.
Komiteens medlem fra Høyre
og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge fram egen
sak om tiltak for økt bruk av alkolås.»
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser
til tillegget som er inntatt i Vegtrafikkloven om sikkerhet på skoleskyss
hvor departementet gis anledning til ved forskrift å påby trafikksikkerhetstiltak
på kjøretøyer som brukes til skoleskyss. Dette medlem viser
til at regjeringen i statsbudsjettet for 2013 bebuder en slik forskrift,
som fra neste år skal innføre sitteplasser og setebelter til alle. Dette
medlem mener forskriften og bevilgningene også bør omfatte
krav om alkolås i kjøretøy.