Tilrådingen fremmes av komiteens medlemmer fra
Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Sosialistisk Venstreparti.
Komiteen viser til
proposisjonen og til sine merknader, og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak til lov
om endringer i medieeierskapsloven
I
I lov 13. juni 1997 nr. 53 om eierskap i medier gjøres
følgende endringer:
§ 3 skal lyde:
§ 3 Lovens saklige virkeområde
Loven gjelder:
a) dagsaviser og andre periodiske publikasjoner som
hovedsakelig driver journalistisk produksjon og formidling av nyheter,
aktualitetsstoff og samfunnsdebatt,
b) kringkasting, jf. kringkastingsloven § 1-1
første ledd bokstav a, og
c) elektroniske massemedier som har tilsvarende formål
og funksjon som medier nevnt under bokstav a og b.
Loven gjelder ikke medier som har som hovedformål
å drive med reklame eller markedsføring, eller som hovedsakelig
er rettet mot medlemmer eller tilsatte i bestemte organisasjoner,
foreninger eller selskap.
§ 9 første ledd skal lyde:
Medietilsynet kan gripe inn mot erverv av eierandel i foretak
som driver eller har eiermessig innflytelse over medier
som nevnt i § 3 første ledd, dersom erververen alene eller
i samarbeid med andre har eller får en betydelig eierstilling i
mediemarkedet nasjonalt eller regionalt, og dette er i strid med
formålet i lovens § 1.
§ 9 sjette ledd skal lyde:
Bestemmelsene i denne paragrafen gjelder tilsvarende for
samarbeidsavtaler som har tilsvarende virkninger som erverv.
§ 10 skal lyde:
§ 10 Nasjonale mediemarkeder
Som nasjonale mediemarkeder defineres:
a) dagspresse og periodiske publikasjoner,
b) fjernsyn, og
c) radio.
I tillegg kan Medietilsynet forskrift ved behov
definere et eget marked for elektroniske medier.
Betydelig eierstilling i mediemarkedet nasjonalt anses
normalt å foreligge ved
a) kontroll av en andel på 1/3 eller
mer av ett nasjonalt marked, eller
b) kontroll av en andel på 1/4 eller mer i ett
nasjonalt mediemarked dersom vedkommende allerede kontrollerer 1/3
eller mer i et annet nasjonalt mediemarked.
Medietilsynet kan etter en konkret vurdering komme
til at en betydelig eierstilling også foreligger ved kontroll av
en andel mellom 1/4 og 1/3 i et nasjonalt mediemarked.
Medietilsynet har ikke anledning til å gripe inn dersom
markedsandelen ikke overstiger 1/4 av det aktuelle mediemarkedet.
Medietilsynet skal ved forskrift fastsette nærmere regler
om beregning av markedsandeler og prinsipper for tilordning og vekting
av oppslutning.
§ 11 skal lyde:
§ 11 Regionale mediemarkeder
Medietilsynet skal i forskrift definere regionale mediemarkeder
(produktmarkeder og geografiske markeder) med utgangspunkt i lovens
formål. Medietilsynet skal også fastsette når betydelig eierstilling regionalt
normalt anses å foreligge. Medietilsynet skal jevnlig, og som utgangspunkt
hvert tredje år, vurdere behovet for å definere markedene og betydelig
eierstilling regionalt på nytt.
Medietilsynet skal ved forskrift fastsette nærmere regler
om beregning av markedsandeler og prinsipper for tilordning og vekting
av oppslutning.
§ 12 andre og nytt tredje ledd skal lyde:
Bestemmelsene i denne paragrafen gjelder tilsvarende
for samarbeidsavtaler som nevnt i § 9 sjette ledd.
Medietilsynet kan ved forskrift gi nærmere bestemmelser
om melding etter denne paragraf.
§ 13 første ledd skal lyde:
Enhver plikter å gi Medietilsynet og Klagenemnda
for mediesaker de opplysninger tilsynet eller Klagenemnda
krever for å kunne utføre sine gjøremål etter loven, blant annet
for å
a) undersøke om det foreligger et erverv
eller en samarbeidsavtale som er omfattet av lovens virkeområde,
b) fastsette markedsandeler eller definere markeder
c) undersøke om lovens inngrepskriterium er oppfylt
d) undersøke om vedtak i medhold av loven er overtrådt,
eller
e) bidra til å skape større åpenhet, oppmerksomhet eller
kunnskap om eierforhold i norske medier.
§ 16 bokstav c skal lyde:
c) gir uriktige eller ufullstendige opplysninger
til Medietilsynet eller Klagenemnda for mediesaker, eller
II
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer. Kongen
kan sette i kraft de enkelte bestemmelsene til forskjellig tid.