Ved opprettelsen av en toll- og sambandsstilling ved
ambassaden i Madrid og en spesialutsending fra Finansdepartementet
til ambassaden i Washington, ble det rammeoverført midler til Utenriksdepartementet
fra Finansdepartementet til dekking av lønns- og driftsutgifter
i tilknytning til stillingene.
Det er besluttet at stillingene skal inndras
fra hhv. 1. august og 1. september 2013, og det foreslås derfor
å tilbakeføre midler til Finansdepartementet, jf. omtale under kap.
1610 Toll- og avgiftsetaten og kap. 1600 Finansdepartementet.
Det foreslås at bevilgningen på posten reduseres med
1,5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Venstre viser til
at romfolket er Europas største minoritet og en utsatt gruppe på
mange områder. Svært mange lever under vanskelige økonomiske og
sosiale kår. Romfolk er også utsatt for intoleranse, diskriminering
og utestengelse fra samfunnet. Denne situasjonen representerer felles
europeiske utfordringer som krever samordnet innsats og nasjonale
krafttak, og hvor Norge bør bidra.
Dette medlem viser til at Norge
bidrar for avhjelpe situasjonen for denne gruppen gjennom EØS-midlene,
men at det utenom dette bør gis direkte tilskudd til organisasjoner
– som for eksempel Frelsesarmeen – som står klare med prosjekter
for å hjelpe. På denne bakgrunn foreslår dette medlem å
bevilge 10 mill. kroner til dette formål.
Dette medlem foreslår dermed
å øke posten med samlet 10 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag
til revidert budsjett, tilsvarende en økning på 10 mill. kroner
i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
100 | | Utenriksdepartementet | |
| 71 | Diverse tilskudd,forhøyes med | 10 000 000 |
| | fra kr 24 260 000 til kr 34 260 000» | |
Komiteen viser til
at mange romfolk i Sentral- og Øst-Europa er blant Europas fattigste
mennesker, med generelt lav skole- og yrkesdeltakelse og ofte en prekær
bosituasjon. Viktige årsaker er diskriminering i skole og arbeidsliv
og mangelfullt velferdstilbud fra myndighetenes side. Noen av romminoritetenes
tradisjoner kan også gi uregelmessig skolegang. Veien ut av fattigdom
på sikt er skole og fast arbeid.
Komiteen viser til at EØS-midlene
har som formål å bidra til sosial utjevning i Europa. I avtaleperioden
som startet i 2009, er det avtalt at Norge fram mot 2016 skal utbetale
i alt om lag 300 mill. kroner fra EØS-midlene til ulike tiltak som
er rettet mot rombefolkningen i ti av mottakerlandene i sentral-
og Sør-Europa. To av landene, Romania og Bulgaria, vil motta 205
mill. kroner. For Bulgarias del betyr det at 10 pst. av EØS-midlene
knyttes til relevante tiltak for romfolket.
Komiteen viser videre til utenriksministerens redegjørelse
om viktige EU- og EØS-saker, holdt i Stortinget 14. mai 2013, hvor
utenriksministeren ga utdypende informasjon om regjeringens arbeid
for romfolk ute i Europa gjennom EØS-midler og i Europarådet. Når
det gjelder EØS-midlene, opplyste utenriksministeren da:
«Vi skal også ta initiativ til en dialog med EU og aktuelle
mottakerland om muligheten for å bruke eventuelle ubrukte EØS-midler
i inneværende periode til økt innsats for romfolket.»
Komiteen er positiv til at regjeringen
vil ta initiativ til en dialog med EU og aktuelle mottakerland om
bruken av eventuelle ubrukte EØS-midler i inneværende periode med
sikte på økt innsats for romfolket. Komiteen viser
til at det kan være aktuelt med ulike typer tiltak med sikte på
økt sysselsetting, økt skoledeltakelse og bedrede sosiale kår, som
bedret bosituasjon og helsetilbud. Komiteen vil se
positivt på at regjeringen i samarbeidet med mottakerlandene søker
å øke programandelen som går til å bedre romfolks situasjon i Sentral-
og Øst-Europa i de kommende årene. Komiteen vil fremheve
at frivillige organisasjoner kan være en egnet aktør i gjennomføringen
av mange av disse tiltakene. Norske organisasjoner har en mulighet
til å bidra dersom de samarbeider med, og søker gjennom, organisasjoner i
mottakerlandene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at romfolkets situasjon i Sentral- og Øst-Europa har vært tilnærmet
uendret gjennom årtier. Folkegruppen har en lav skole- og yrkesdeltakelse
og deres situasjon har ikke endret seg nevneverdig på tross av økende
bistand gjennom EØS-midler.
Disse medlemmer viser til at
Norge totalt har betalt rundt 23 mrd. kroner i EØS-midler i perioden
2004–2014. Midlene går til fattige EU-land med det formål å bidra
til sosial utjevning i mottakerlandene. Det er etter disse
medlemmers syn grunnlag for å stille spørsmål ved oppnådd
effekt og resultat rettet mot de bidrag som er gått til å bedre romfolkets
situasjon. Disse medlemmer mener at midlene i langt
større grad må prioriteres til helse-, skole- og arbeidstilbud.
Videre er det etter disse medlemmers syn avgjørende
å sikre bedre kontroll og oppfølging av prosjekter og midler som
kanaliseres til denne gruppen. Rapporter tyder på at andelen av
EØS-midler som går til miljøtiltak, er langt større enn tiltak rettet
inn mot å bedre levekårene for utsatte grupper i mottakerlandene. Disse
medlemmer mener at dette er en feil prioritering og bruk
av midlene.
Komiteens medlem fra Venstre mener det
er behov for målrettede økonomiske bidrag til frivillige og ideelle
organisasjoner utover det som EØS-finansieringsordningene åpner
for og viser i så måte til forslag om å bevilge 10 mill. kroner
til dette, jf. omtale og forslag til kap. 100 post 71 over.
Det vises til omtale under kap. 43 Stortingets
ombudsmann for forvaltningen, post 1 Driftsutgifter. Som delvis
inndekking for utgiftene til etablering av Sivilombudsmannen som
nasjonal forebyggende mekanisme, foreslås det at bevilgningen på
kap. 118 post 71 reduseres med 0,7 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, slutter seg til
regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser
til at problemene i eurosonen har bidratt til en alarmerende økning
av arbeidsledigheten i en del land i Europa, spesielt blant ungdom.
Dette skaper ekstra utfordringer i arbeidet for sosial inkludering
av enkelte vanskeligstilte grupper, herunder minoriteter med romfolksbakgrunn. Dette medlem viser
til at en gjennomgående utfordring i arbeidet for varig å bedre
romfolks levekår er å sikre den oppvoksende generasjon utdanning
og kompetanse, slik at de kan oppnå fast arbeid og inntekt. For å
lykkes må hjemlandets myndigheter bedre skoletilbudet og styrke
arbeidet for sosial inkludering, samtidig som foreldregenerasjonen
må bidra til at barna får fullføre skolegangen. Dette medlem konstaterer
at en slik strategi kan gi gode resultater for det store flertall
av romfolksfamilier. Barn i familier som fortsetter med omreisende
tigging kan bli tapere, fordi foreldrenes reising medfører at barna
stadig blir revet ut av nærmiljøet og skolegangen.
Dette medlem mener at den mest
effektive strategien for å hjelpe folk ut av fattigdom og et liv med
uverdig tigging er å hjelpe familiene til sosial inkludering, utdanning
og arbeid på hjemstedet. Dette medlem anser de eksisterende
europeiske samarbeidstiltak overfor rom-minoriteter som positive, men
utilstrekkelige. På denne bakgrunn vil dette medlem foreslå
at det opprettes et nytt norsk bistandsprogram for å fremme utdanning,
sysselsetting og sosial inkludering av vanskeligstilte rom-minoriteter
i EØS-land, med hovedvekt på Romania og Bulgaria. Intensjonen er
at programmet kan fases ut så snart andre europeiske samarbeidsprogrammer
og nasjonale programmer for rom-minoriteter er bedre utbygd. Dette
medlem legger til grunn at norske frivillige organisasjoner
med dokumentert erfaring med planlegging, gjennomføring, revisjon
og kontroll av bistandsprosjekter i utlandet skal kunne søke om
midler. Dette medlem forutsetter at Utenriksdepartementet
utarbeider det nødvendige regelverk for forvaltningen av den nye
støtteordningen i tråd med erfaringene fra andre bistandsprogrammer
overfor land i Sentral- og Øst-Europa.
Dette medlem foreslår å øke posten
med 50 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag, tilsvarende
en økning på 49,3 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
118 | | Nordområdetiltak mv. | |
| 71 | Støtte til utvikling av samfunn, demokrati
og menneskerettigheter mv., kan overføres,
forhøyes med | 49 300 000 |
| | fra kr 58 831 000 til kr 108 131 000» | |
Det foreslås å omdisponere 18 mill. kroner fra kap.
150 post 78 til kap. 161 postene 75 og 95. Omdisponeringen gjelder
investering i et lokalt investeringsselskap i Sør-Sudan. Midlene
skal kanaliseres gjennom Norfund, og bør derfor bevilges på de postene
som er definert for Norfunds virksomhet.
Som inndekking for andre forslag om bevilgningsøkninger
under programområde 03 foreslås det at bevilgningen på kap. 150
post 78 reduseres med 43 mill. kroner. Reduksjonen av bevilgningen
vil ikke ha betydelige konsekvenser for gjennomføring av planlagte
tiltak, men kan innebære at enkelte tiltak blir forskjøvet.
Samlet foreslås det at bevilgningen på kap.
150 post 78 reduseres med 61 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti, slutter
seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at regjeringen foreslår
at bevilgningen reelt reduseres med 43 mill. kroner, og at dette
medfører at planlagte tiltak blir forskjøvet. Disse medlemmer støtter
ikke en slik reduksjon, og vil prioritere norsk utviklingshjelp til
Afrika som del av en geografisk og tematisk konsentrasjon som vil
effektivisere og fokusere norsk utviklingspolitikk. Afrika er et
kontinent med enormt potensial, men også dyp fattigdom, og bør,
etter disse medlemmer oppfatning være hovedsatsingsområdet
for norsk bilateral bistand.
Disse medlemmer foreslår derfor
å øke bevilgningen med 50 mill. kroner utover regjeringens forslag
på denne posten. Økningen øremerkes tiltak til utdanning, særlig
for jenter, og sivilsamfunn.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 50 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en reduksjon på 11 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
150 | | Bistand til Afrika: | |
| 78 | Regionbevilgning for Afrika, kan overføres, nedsettes med | 11 000 000 |
| | fra kr 2 158 300 000 til kr 2 147 300 000» | |
Det foreslås at bevilgningen på kap. 151 post
72 reduseres med 20 mill. kroner, som inndekking for andre forslag
om bevilgningsøkninger under programområde 03. Reduksjonen vil ikke
berøre inngåtte avtaler om støtte til Afghanistan.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det foreslås at bevilgningen på posten reduseres med
10 mill. kroner, som inndekking for andre forslag om bevilgningsøkninger
under programområde 03. Reduksjonen av bevilgningen vil ikke ha
betydelige konsekvenser for gjennomføring av planlagte tiltak, men
kan innebære at enkelte tiltak blir forskjøvet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, slutter
seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre foreslår å redusere bevilgningen med 20 mill. kroner
i forhold til regjeringens forslag, tilsvarende en reduksjon på
30 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
151 | | Bistand til Asia: | |
| 78 | Regionbevilgning for Asia, kan overføres, nedsettes med | 30 000 000 |
| | fra kr 290 000 000 til kr 260 000 000» | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
utviklingslandene må gis mulighet til økonomisk utvikling. De må
derfor få adgang til å eksportere sine varer til Norge uhindret av
restriksjoner, kvoter, toll og avgifter. Disse medlemmer ønsker
ikke en utviklingspolitikk som går ut på å bygge ut et produksjonsapparat
i fattige land, for deretter å begrense vareflyten fra de samme
landene. Disse medlemmer mener staten bør legge til
rette for at norsk næringsliv kan etablere seg i fattige land. Det
er gjennom utvidet handel med de fattige landene vi kan gi våre
beste bidrag.
Disse medlemmer viser til at
erfaringene med Norges bistandspolitikk viser at bistanden ikke har
gitt de ønskede resultater. Land som har mottatt mest norsk bistand,
er blitt helt avhengige av bistanden, og bistanden har bremset nødvendige
økonomiske og demokratiske reformer i utviklingsland. Forskning
indikerer at utenlandske bistandspenger kan forsterke korrupsjonen
i fattige land, siden det blir mer lønnsomt å arbeide for å få mer
bistand enn å skape egne verdier.
Så lenge det ikke er mulig å få flertall for
å begrense den statlige bistanden, vil disse medlemmer arbeide
for at den bistanden som gis, skal få størst mulig effekt. Disse
medlemmer viser til at dagens bistand ifølge økonomiske
eksperter har liten eller ingen virkning i mottakerlandene fordi
u-hjelpen gis til de landene som har den dårligste økonomiske politikken. Disse
medlemmer mener bistand bør kanaliseres til de landene som
arbeider aktivt for å åpne for frihandel, opphever prisreguleringer
og er villige til å balansere sine offentlige budsjetter. Bistanden
bør også konsentreres tematisk og geografisk slik at man kan forvalte
den godt. Det er blant annet viktig å stimulere til en effektiv
jordbruksproduksjon, slik at sult kan forhindres og tørkekatastrofer
kan forebygges.
Komiteens medlemmer fra Høyre ønsker
en helhetlig norsk utviklingspolitikk hvor bistand kun skal utgjøre
en del. Målet må være mest mulig utvikling, ikke nødvendigvis mest
mulig bistand. Disse medlemmer mener at et fortsatt høyt
bistandsnivå fra de rike landene er nødvendig for å kunne nå FNs
tusenårsmål, men innenfor tradisjonell bistand ønsker Høyre et klarere
tematisk og geografisk fokus og strengere krav til mottakerlandene
når det kommer til utvikling innen demokrati, rettsstatsprinsipper
og styresett. Særlig vil Høyre sette strenge krav til land som mottar
norsk budsjettstøtte. Høyre vil konsentrere norsk bistand til Afrika,
og noen særlig viktige temaområder som helse og utdanning. Disse
medlemmer foreslår derfor å redusere norsk bilateral støtte
til Latin-Amerika og Asia, med unntak av Afghanistan.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre foreslår å redusere posten med 74 mill. kroner
sammenlignet med regjeringens forslag, som tilsvarer en reduksjon
på 74 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
153 | | Bistand til Latin-Amerika: | |
| 78 | Regionbevilgning for Latin-Amerika, kan overføres, nedsettes med | 74 000 000 |
| | fra kr 200 500 000 til kr 126 500 000» | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknad under kap. 151 post 78 over.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Høyre i flere år har foreslått å avvikle norsk bistand til
stater i Latin-Amerika, som del av en geografisk og tematisk konsentrasjon
for å effektivisere og fokusere norsk utviklingspolitikk. Disse
medlemmer er kjent med at det allerede er inngått bindende
avtaler for et betydelig beløp over budsjettposten for 2013.
Komiteens medlem fra Venstre viser til
at Venstre tidligere har foreslått å vri store deler av bistanden
fra Latin-Amerika til Afrika. Dette medlem mener
at regjeringens satsing på bistand til Latin-Amerika langt på vei
er ideologisk begrunnet. Denne satsingen bidrar etter dette
medlems mening til å svekke fattigdomsorienteringen i bistanden,
da de fleste landene i regionen er mellominntektsland.
Dette medlem viser til at det
per 14. mai d.å er inngått bindende avtaler for ca. 132 mill. kroner
av en samlet bevilgning på ca. 206 mill. kroner. Dette medlem ønsker
på denne bakgrunnen å redusere bevilgningen i tråd med så langt
gjenstående midler på posten, og heller omdisponere bevilgningen
for å opprettholde nivået på klima- og skogsatsingen, jf. omtale
under kap. 166 post 73.
Dette medlem foreslår dermed
å redusere posten med samlet 70 mill. kroner i forhold til regjeringens
forslag til revidert budsjett, tilsvarende en reduksjon på 70 mill.
kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
153 | | Bistand til Latin-Amerika | |
| 78 | Regionbevilgning for Latin-Amerika, kan overføres, nedsettes med | 70 000 000 |
| | fra kr 200 500 000 til kr 130 500 000» | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til sine alternative budsjett for 2013, og
viderefører i dette budsjettforslaget sine prioriteringer derfra. Disse
medlemmer anser at deler av norsk bistandsinnsats er lite
målrettet og ikke på en optimal måte bidrar til varig å skape utvikling
og redusere fattigdom, og velger derfor å nedprioritere enkelte
slike innsatsområder.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 6 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
160 | | Sivilt samfunn og demokratiutvikling | |
| 73 | Kultur, kan overføres,
nedsettes med | 6 000 000 |
| | fra kr 106 000 000 til kr 100 000 000» | |
Det vises til forslag om omdisponering av 18 mill.
kroner fra kap. 150 post 78. Det foreslås at bevilgningene til Norfund
økes med tilsvarende beløp, fordelt med 4,5 mill. kroner på post
75 og 13,5 mill. kroner på post 95. Omdisponeringen gjelder investering
i et lokalt investeringsselskap i Sør-Sudan. Midlene skal kanaliseres
gjennom Norfund, og bør derfor bevilges på de postene som er definert
for Norfunds virksomhet.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det foreslås at bevilgningen på posten reduseres med
20 mill. kroner, som inndekking for andre forslag om bevilgningsøkninger
under programområde 03. Reduksjonen av bevilgningen vil ikke ha
betydelige konsekvenser for gjennomføring av planlagte tiltak, men
kan innebære at enkelte tiltak blir forskjøvet.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det foreslås at bevilgningen på posten reduseres med
30 mill. kroner, som inndekking for andre forslag om bevilgningsøkninger
under programområde 03. Reduksjonen av bevilgningen vil ikke ha
betydelige konsekvenser for gjennomføring av planlagte tiltak, men
kan medføre at enkelte tiltak blir forskjøvet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, slutter
seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til merknad under kap. 160 post 73.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 15 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en reduksjon på 45 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
164 | | Fred, forsoning og demokrati | |
| 70 | Fred, forsoning og demokratitiltak, kan overføres, nedsettes med | 45 000 000 |
| | fra kr 648 200 000 til kr 603 200 000» | |
Det foreslås at bevilgningen på posten reduseres med
10 mill. kroner, som inndekking for andre forslag om bevilgningsøkninger
under programområde 03. Reduksjonen av bevilgningen vil ikke ha
betydelige konsekvenser for gjennomføring av planlagte tiltak, men
kan medføre at enkelte tiltak blir forskjøvet.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det foreslås at bevilgningen på posten reduseres med
40 mill. kroner, som inndekking for andre forslag om bevilgningsøkninger
under programområde 03. Reduksjonen av bevilgningen vil ikke ha
betydelige konsekvenser for gjennomføring av planlagte tiltak, men
kan medføre at enkelte tiltak blir forskjøvet.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det foreslås at bevilgningen på posten reduseres med
11 mill. kroner, som inndekking for andre forslag om bevilgningsøkninger
under programområde 03. Reduksjonen av bevilgningen vil ikke ha
betydelige konsekvenser for gjennomføring av planlagte tiltak, men
kan medføre at enkelte tiltak blir forskjøvet.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Som følge av økende prosjektportefølje i Klima- og
skogsatsingen, jf. omtale i Prop. 1 S (2012–2013) for Utenriksdepartementet
og overføring av forvaltningen av de hjemmestyrte klima- og skogtiltakene til
Norad, er det behov for å styrke forvaltningskapasiteten i Norad,
Miljøverndepartementet og Utenriksdepartementet, herunder berørte
ambassader. Utgiftene til denne forvaltningen dekkes over bevilgningen
på kap. 166 post 1.
Det foreslås å øke bevilgningen på posten med
15 mill. kroner. Bevilgningen på kap. 166 post 73 Klima- og skogsatsingen
foreslås redusert tilsvarende.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det foreslås at bevilgningen på posten reduseres med
2 mill. kroner, som inndekking for andre forslag om bevilgningsøkninger
under programområde 03. Reduksjonen av bevilgningen vil ikke ha
konsekvenser for gjennomføring av planlagte tiltak.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det foreslås at bevilgningen på posten reduseres med
til sammen 84,9 mill. kroner. Av dette er 15 mill. kroner inndekking
for tilsvarende økte utgifter til å styrke forvaltningskapasiteten
i Klima- og skogprosjektet, jf. omtale under kap. 166, post 1. Resterende reduksjon
på 69,9 mill. kroner gjelder inndekking for andre forslag om bevilgningsøkninger
under programområde 03. Reduksjonen vil ikke ha betydelige konsekvenser
for gjennomføring av planlagte tiltak. Dette har sammenheng med
at det så vidt tidlig i budsjettåret ikke er inngått bindende avtaler
for hele bevilgningen på posten.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at regjeringen foreslår en reduksjon
på posten på 84,9 mill. kroner, og at 15 mill. kroner av disse omprioriteres
for å styrke forvaltningskapasiteten i klima- og skogprosjektet. Disse
medlemmer mener at en slik styrking av forvaltningen er
nødvendig, og støtter denne.
Disse medlemmer mener likevel
at regjeringens praksis over flere år har medført et uheldig avvik
mellom budsjettår og utbetaling, noe som bør unngås. Disse
medlemmer viser til at OECDs DAC-komité nylig la en slik
tilnærming til grunn i sin vurdering av norsk bistand, noe som også
medfører at Norge for 2011 og 2012 ikke oppfyller regjeringens mål
om 1 pst. av BNI til bistand. Disse medlemmer har
i den forbindelse merket seg at regjeringen skriver at det så langt
i budsjettåret ikke er inngått bindende avtaler for hele bevilgningen
på posten.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 50 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en reduksjon på 134,9 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
166 | | Miljø og bærekraftig utvikling mv. | |
| 73 | Klima- og skogsatsingen, kan overføres, nedsettes med | 134 900 000 |
| | fra kr 2 932 500 000 til kr 2 797 600
000» | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at regnskogsatsingen kom inn som en del av klimaforliket i 2008
etter initiativ for Høyre, og vil uttrykke sin støtte til programmet.
Komiteens medlem fra Venstre er
uenig i regjeringens forslag til reduksjon i klima- og skogsatsingen,
samt begrunnelsen for dette. Dette medlem viser til
nærmere omtale under kap. 153 post 78 om forslag om å omfordele
70 mill. kroner fra Latin-Amerika-bistand til å opprettholde den planlagte
aktivitet knyttet til klima- og skogsatsingen i bistandssammenheng.
Dette medlem foreslår dermed
å øke posten med samlet 70 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag
til revidert budsjett, tilsvarende en reduksjon på 14,9 mill. kroner
i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
166 | | Miljø og bærekraftig utvikling mv. | |
| 73 | Klima- og skogsatsingen, kan overføres, nedsettes med | 14 900 000 |
| | fra kr 2 932 500 000 til kr 2 917 600
000» | |
Det foreslås at bevilgningen på posten reduseres med
30 mill. kroner. Reduksjonen har sammenheng med forsinkelser i utbetalingene
til enkelte prosjekter for ren energi.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
I henhold til retningslinjene til OECDs Development
Assistance Committee (DAC) kan enkelte flyktningtiltak i Norge klassifiseres
som offisiell utviklingshjelp (ODA). Dette gjelder deler av utgiftene til
tiltak som bevilges over budsjettene til Justis- og beredskapsdepartementet,
Kunnskapsdepartementet og Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet.
Disse utgiftene refunderes over Utenriksdepartementets kap. 167
post 21 og motsvares av tilsvarende inntektsbevilgninger under ovennevnte
departementer.
Utgiftene til flyktningtiltak i Norge som er
godkjent som offisiell bistand (ODA), anslås netto å øke med 188,9
mill. kroner, til 1 459,6 mill. kroner. Det vises til omtale under
Justis- og beredskapsdepartementet, Kunnskapsdepartementet og Barne-,
likestillings- og inkluderingsdepartementet. De økte utgiftene på
kap. 167 post 21 foreslås dekket gjennom omdisponeringer innenfor
uendret bistandsbudsjett. Det foreslås å øke bevilgningen på posten
med 188,9 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, slutter
seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til merknad under kap. 490 post 21.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 53,6 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 135,3 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
167 | | Flyktningtiltak i Norge, godkjent som
utviklingshjelp (ODA) | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, forhøyes med | 135 300 000 |
| | fra kr 1 270 658 000 til kr 1 405 958
000» | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at det i langt større grad enn i dag må sikres
at norsk støtte til multilaterale organisasjoner brukes effektivt
og støtter opp under norske prioriteringer og mål for utviklingspolitikken.
Det er behov for systematisk oppfølging av evalueringer av FN-organisasjonenes
innsats, med omprioriteringer og klare budsjettmessige konsekvenser
for de organisasjonene som vurderes som lite effektive og målbevisste. Disse
medlemmer mener at slike evalueringer, med påfølgende vridninger
av støtte, bør gjøres i tett samarbeid med andre donorland for å
skape størst mulig effekt og påvirkningskraft. Disse medlemmer ønsker derfor
å redusere norske overføringer til enkelte FN-organisasjoner og
vri midler til kanaler som både leverer resultater og som prioriterer
i tråd med norske politiske mål.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 20 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
170 | | FN-organisasjoner mv. | |
| 70 | FNs utviklingsprogram (UNDP), nedsettes
med | 20 000 000 |
| | fra kr 760 000 000 til kr 740 000 000» | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til merknad under kap. 170 post 70
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 25 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
170 | | FN-organisasjoner mv. | |
| 76 | Tilleggsmidler via FN-systemet mv., kan overføres, nedsettes med | 25 000 000 |
| | fra kr 860 500 000 til kr 835 500 000» | |
Det foreslås at bevilgningen på posten reduseres med
10 mill. kroner. Reduksjonen skyldes blant annet at flere av utbetalingene
hittil i år er foretatt med en gunstigere valutakurs, enn det som
var lagt til grunn for bevilgningsforslaget i Prop. 1 S (2012–2013).
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, slutter
seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til merknad under kap. 170 post 70.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 15 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en reduksjon på 25 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
170 | | FN-organisasjoner mv. | |
| 78 | Bidrag andre FN-organisasjoner mv., kan overføres, nedsettes med | 25 000 000 |
| | fra kr 311 000 000 til kr 286 000 000» | |
Utgiftene til enkelte tilskudd til Verdensbanken vil
bli noe lavere enn budsjettert, som følge av gunstigere valutakurs
enn det som var lagt til grunn for bevilgningsforslaget i Prop.
1 S (2012–2013).
Det foreslås at bevilgningen på posten reduseres med
9 mill. kroner, som inndekking for andre forslag om bevilgningsøkninger
under programområde 03.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Utgiftene i 2013 til tilskudd til Den afrikanske
utviklingsbank (AfDB) blir 4 mill. kroner lavere enn forventet,
i hovedsak som følge av gunstig valutakurs. Videre foreslås bevilgningen
redusert som inndekking for andre forslag om bevilgningsøkninger under
programområde 03.
Det foreslås at bevilgningen på posten reduseres med
19 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Det foreslås at bevilgningen på posten reduseres med
45 mill. kroner, som inndekking for andre forslag om bevilgningsøkninger
under programområde 03. Reduksjonen av bevilgningen vil ikke ha
betydelige konsekvenser for gjennomføring av planlagte tiltak, fordi
bevilgningen for 2013 på nåværende tidspunkt ikke er fullt ut disponert.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
I løpet av de siste årene har IMF solgt om lag
1/8-del av sin gullbeholdning. Inntektene fra salget tilhører medlemslandene
og skal plasseres i et investeringsfond. Den årlige avkastningen
fra fondet skal utgjøre medlemslandenes betaling for den generelle rådgivings-
og overvåkningsvirksomheten til IMF. Den gunstige gullprisen har
imidlertid ført til at de samlede inntektene ble høyere enn lagt
til grunn. På bakgrunn av dette besluttet IMF-styret i februar 2012 å
sette av 700 mill. SDR (Special Drawing Rights) av overskuddsinntektene
fra salget til å finansiere rentesubsidier til IMFs låneordninger
for lavinntektsland med betalingsbalanseproblemer.
Inntektene fra gullsalget er medlemslandenes
felles eiendom. IMFs juridiske rammeverk forhindrer derfor en overføring
av midler direkte til ordninger som er forbeholdt en avgrenset del
av medlemskretsen. Som en pragmatisk løsning er det derfor lagt
opp til at midlene utbetales til medlemslandene med en intensjon
om at det enkelte land innbetaler et beløp tilsvarende deres andel,
som subsidiemidler til IMFs låneordninger for lavinntektsland. Iverksettelsen
av IMFs vedtak om utbetaling er imidlertid betinget av at medlemslandene
samlet sett samtidig gir tilsagn om støtte til låneordningene for
lavinntektsland tilsvarende minst 90 pst. av de samlede midlene.
Norges andel er 5,54 mill. SDR, tilsvarende
om lag 50 mill. kroner. Norges andel inngår i Norges Banks valutareserver
og ble tilbakeført til Norges Bank høsten 2012. Ved behandlingen
av Innst. 375 S (2011–2012) til Prop. 111 S (2011–2012) Tilleggsbevilgninger
og omprioriteringer i statsbudsjettet 2012 ga Stortinget sin tilslutning
til at Utenriksdepartementet i 2012 kunne gi tilsagn til IMF om
tilskudd på inntil 5,54 SDR til IMFs låneordninger for lavinntektsland.
I september 2012 besluttet IMFs styre at også
resten av overskuddet fra gullsalget, 1,75 mrd. SDR tilsvarende
om lag 15,8 mrd. kroner, skulle gå til IMFs låneordninger for lavinntektsland
(del 2). Norges andel av dette er 13,84 mill. SDR, tilsvarende om
lag 130 mill. kroner. Regjeringen foreslår at også disse midlene,
i likhet med 5,54 mill. SDR fra del 1 av gullsalget, skal tilbakeføres
til IMF, som tilskudd til låneordningene for lavinntektsland. Samlet
legger regjeringen opp til å gi tilskudd på 19,38 mill. SDR, tilsvarende
om lag 180 mill. kroner.
IMF-vedtaket i september innebærer også at midlene
skal skytes inn i en ny fondsmekanisme for låneordningene for lavinntektsland.
Dette fondet, som skal være selvdrivende etter de respektive innskuddene
fra gullsalgsoverskuddet, skal sikre driften av låneordningene for
lavinntektsland fram mot 2034. Det er avkastningen fra fondet som
skal brukes til å subsidiere låneordningene for lavinntektsland.
Regjeringen har vært skeptisk til den fondsmodellen
som nå er vedtatt. Norge var imidlertid i mindretall i valgkretsen
da spørsmålet om finansieringsmodell ble behandlet i IMF. Selv om
regjeringen har vært imot den fondsmodellen som ble valgt, er modellen
vedtatt av IMFs styre, og Norge må innrette sin del av finansieringen
etter dette.
Fondsmodellen som er vedtatt innebærer at tilskuddet
som overføres til IMF i år ikke nødvendigvis vil bli brukt til bistandsformål
i inneværende budsjettår. Overføringen krever således unntak fra
bestemmelsene i stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling
av gitte bevilgninger, jf. forslag til romertallsvedtak.
På grunnlag av ovennevnte foreslås det å øke
bevilgningen på kap. 172 post 70 med 180 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak I og X.
I Prop. 1 S (2012–2013) for Utenriksdepartementet
ble Stortinget informert om dialogen med OECDs Development Assistance
Committee (DAC), om rapporteringen av Norges bistand til Brasil
gjennom Amazonasfondet som offisiell utviklingshjelp (ODA). Denne
dialogen er avsluttet. OECD/DAC stiller ikke spørsmål ved om bidragene
er å anse som offisiell utviklingshjelp (kan rapporteres som offisiell bistand),
men har konkludert med at midlene først bør rapporteres til OECD/DAC
når Brasil har tilgang til disse, og ikke når midlene, gjennom gjeldsbrevordningen,
er overført til Utenriksdepartementets gjeldsbrevkonto i Norges
Bank. Utenriksdepartementet vil innrette rapporteringen i tråd med
dette.
Det er ønskelig at det i større grad enn i dag
blir samsvar mellom tidspunktene tilskuddene til Amazonasfondet
henholdsvis bevilges og utgiftsføres i statsregnskapet, og rapporteres
som bistand til OECD/DAC. Utenriksdepartementet vurderer flere muligheter
for å oppnå dette.
Komiteen tar omtalen
til orientering.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at en
betydelig del av Norges klima- og skoginnsats går til å betale for
redusert avskoging i utvalgte land. Flertallet viser
videre til at det er et krav at midlene brukes på en måte som er
god utviklingshjelp og kan rapporteres som offisiell utviklingshjelp
i tråd med OECD/DACs regelverk.
Flertallet mener det er ønskelig
at det i større grad enn i dag blir samsvar mellom tidspunktene
tilskuddene til Amazonasfondet henholdsvis bevilges og utgiftsføres
i statsregnskapet, og rapporteres som bistand til OECD/DAC. Flertallet viser
til at Utenriksdepartementet vurderer flere muligheter for å oppnå
dette.
Flertallet mener det representerer
en utfordring når resultatene i form av redusert avskoging er gode
og utløser store betalingsforpliktelser, mens utviklingen av gode
prosjekter og forbruk av tilskuddene ikke går tilsvarende raskt.
Det har i enkelte tilfeller tatt tid å utvikle gode utviklingsprosjekter
i skoglandene. Dette gjør at behovet for tilskuddsmidler har vært
mindre enn opprinnelig planlagt.
Flertallet er kjent med at dette
er tilfellet for partnerskapet med Brasil. For å oppnå større grad
av samsvar mellom tidspunktene tilskuddene til Amazonasfondet henholdsvis
bevilges og utgiftsføres i statsregnskapet, og rapporteres som bistand
til OECD/DAC, tilrår flertallet at Utenriksdepartementet
vurderer å reforhandle avtalen med BNDES, slik at bidrag til Amazonasfondet
kan utbetales når verifiserte resultater er oppnådd.
Flertallet mener en eventuell
ny ordning for Brasil må utformes slik at muligheten til kontroll
og oppfølging ikke svekkes. Videre bør det gjennom forhandlinger
med BNDES oppnås en ordning som er utformet slik at midler som ikke
er forpliktet til godkjente prosjekter innen en viss tidsperiode,
tilbakeføres Norge.
For å gi Utenriksdepartementet mulighet
til å utbetale tilskudd til BNDES under en ny/reforhandlet avtale,
tilrår et annet flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, at Utenriksdepartementet
i 2013 får unntak fra stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling
av tilskuddsmidler.
Dette flertallet fremmer følgende
forslag:
«Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet
i 2013 kan fravike stortingsvedtak av 8. november 1984 ved utbetaling
av tilskudd til Brasils Amazonasfond (Fundo Amazonia) i henhold
til avtale med den brasilianske utviklingsbanken (BNDES) som fondsforvalter.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til avdekkingen
av pengestøtten fra palestinske selvstyremyndigheter til innsatte
i israelske fengsler. Disse medlemmer viser til at
utenriksministeren i et brev til Stortingets kontrollkomité bekrefter
at størrelsen på støttebeløpet øker med lengden på straffen. For
fanger med lengst soningstid ble støtten i 2010 tredoblet til rundt 19 200
kroner i måneden, noe som er flere ganger vanlig lønnsnivå for yrkesaktive.
Ifølge palestinske selvstyremyndigheter er det rundt 70 fangefamilier som
mottar et slikt «toppbidrag». Det finnes en egen støtteordning for
personer som sitter fengslet etter dom i israelsk militærdomstol.
Flere av dem er dømt for alvorlige terroranslag.
Disse medlemmer mener det er
uakseptabelt om norske midler direkte eller indirekte går til pengestøtte
til terrorister. Disse medlemmer mener at regjeringen
ikke bør slå seg til ro med de svar som så langt er gitt fra de
palestinske selvstyremyndighetene og forventer at Norge selv aktivt
søker å finne ut hvordan dette tilskuddssystemet fungerer.