Statens inntekter fra sektoravgifter anslås
til vel 2,1 mrd. kroner i 2014. Sektoravgiftene motsvares normalt
av utgiftsbevilgninger knyttet til næringen eller sektoren som betaler
avgiften. Tabell 9.1 i proposisjonen gir en oversikt over innbetalte
sektoravgifter i 2012 og anslag for bokførte inntekter i 2013 og
2014. Oversikten omfatter bare sektoravgifter som inngår i statsbudsjettet.
Ordninger der staten gir hjemler til å kreve inn avgifter som øremerkes
bestemte formål, men der verken inntektene eller utgiftene framgår
av statsbudsjettet, er ikke tatt med i oversikten. Slike lov- eller
forskriftsfestede betalingsordninger utenom statsbudsjettet er i
bruk blant annet overfor primærnæringene og energisektoren.
Avvikling av blant annet kystavgiften under Kystverket
og avgifter i matforvaltningen har bidratt til en reell reduksjon
av statens inntekter, mens flere andre inntektsendringer skyldes
opprydding i finansieringsformen. Vinmonopolavgiften er avviklet
som følge av at skattefritaket for AS Vinmonopolet ble opphevet
fra 2012, dvs. at avgiften er erstattet av alminnelig skatteplikt.
Fra 2013 erstattet avgift for forhåndskontroll av film tidligere
brukerbetaling, mens innføring av sektoravgift for delvis finansiering
av Petroleumstilsynets virksomhet for en stor del var en omlegging
fra tidligere refusjoner fra oljeselskapene. Fiskeriforskningsavgift,
som innføres i 2014, kommer i stedet for den tidligere ordningen
med forskningskvoter. Konsesjonsavgifter til staten for vannkraftutbygging
føres fra 2014 som sektoravgifter.
Kapitlet omfatter årsavgift fra stiftelser,
vederlag fra TV 2, refusjoner etter kontroll av pengespill og avgift
fra forhåndskontroll av film.
Posten gjelder den årlige avgiften som alle
stiftelser registrert i stiftelsesregisteret må betale i henhold
til § 4 i forskrift 21. desember 2004 nr. 1793 om stiftelsesloven.
Departementet vil endre forskriften slik at
avgiftsgrunnlaget for 2014 vil gi en antatt økning av inntektene
på om lag 2,6 mill. kroner, til totalt 22,3 mill. kroner. Økningen
gir rom for etablering av ny stiftelsesklagenemd og en nødvendig
styrking av ressursene til kontroll av stiftelser.
Siden Stiftelsestilsynet ble etablert i 2005
har omfanget av stiftelser i Norge økt betydelig, og den samlede
egenkapitalen i stiftelsene har blitt nær fordoblet. Dette innebærer
at tilsynsansvaret har blitt større og hver tilsynssak mer kompleks.
Det foreslås derfor en omlegging av årsavgiften. Forslaget innebærer
at antallet avgiftsklasser øker, og at de nye klassene blir mer
progressive slik at de store stiftelsene betaler en større avgift
enn tidligere. Dette vil bedre gjenspeile det faktiske ressursbehovet
knyttet til kontroll og tilsyn.
Det er inngått en avtale mellom Kulturdepartementet
og TV 2 AS som fastsetter at TV 2 AS skal betale et årlig vederlag
til de tilskuddsordninger for audiovisuelle produksjoner som forvaltes
av Norsk filminstitutt. For 2014 anslås vederlaget fra TV 2 til om
lag 10,5 mill. kroner.
Posten gjelder refusjoner for utgiftene ved
kontroll av spillene til Norsk Rikstoto og Norsk Tipping AS. Bevilgningen
er videreført på samme nivå som i 2013.
Gebyret for forhåndskontroll av film er erstattet med
en ny avgift med samme formål. Avgiften finansierer Medietilsynets
utgifter knyttet til forhåndskontroll av film.
Posten skal dekke Petroleumstilsynets faktiske kostnader
for oppfølging av næringen i tillegg til tilsynsgebyrer over kap.
3642, post 3.
Det foreslås bevilget 86,87 mill. kroner i 2014.
Avgiften legges på all legemiddelomsetning ut fra
grossist. Avgiftssats foreslås uendret fra 2013. Avgiften dekker
bl.a. utgiftene til tilskudd til fraktrefusjon av legemidler, Relis
og tilskudd til apotek mv. jf. omtale under kap. 751 post 70, samt
delfinansiere driften ved Statens legemiddelverk, jf. Ot.prp. nr.
61 (2000–2001) og St.prp. nr. 1 (2000–2001).
Skattefritaket for AS Vinmonopolet er opphevet fra
2012. Som en følge av dette er vinmonopolavgiften opphørt, og 2011
var siste år det ble beregnet avgift (innbetalt 2013). Endringen
er en opprydning hvor avgiften erstattes av alminnelig skatteplikt. Endringen
medfører ikke vesentlige økonomiske konsekvenser. Det vises til
nærmere omtale og nødvendige lovendringer, herunder oppheving av § 7-2
i alkoholloven, i Prop. 1 LS (2011–2012) Skatter, avgifter og toll
2012.
Avgiften kreves inn som en prosentvis avgift
basert på grossistenes omsetning til utsalgssteder for legemidler
utenom apotek. Inntektene skal dekke Legemiddelverkets kostnader
knyttet til administrasjon av ordningen, samt Mattilsynets kostnader
forbundet med tilsyn.
Avgiften legges på legemiddelprodusentenes omsetning
og skal bl.a. finansiere Legemiddelverkets arbeid med kvalitetskontroll,
bivirkningsovervåkning, informasjonsvirksomhet mv.
På posten føres inntekter fra avgifter knyttet
til Patentstyrets søknadsbehandling. Inntekter fra gebyrer knyttet
til Patentstyrets søknadsbehandling føres under kap. 3901. Det foreslås
bevilget 150 mill. kroner under posten i 2014. Det vises til nærmere
omtale under kap. 901 og 3901 Patentstyret.
Inntektene fra sektoravgiften dekker en del
av statens kostnader knyttet til kontroll og tilsyn med havbruk.
Det foreslås å bevilge 30,655 mill. kroner på posten i 2014.
Inntektene fra sektoravgiften dekker en del
av statens kostnader knyttet til drift og vedlikehold av Merkeregisteret
og bruk av registeret til statistikk- og forvaltningsformål. Det
foreslås å bevilge 9,55 mill. kroner på posten i 2014.
Posten omfatter Kystverkets inntekter fra losavgiftene
og sikkerhetsavgift.
Losavgiftene dekker 100 pst. av kostnadene for lostjenesten.
Budsjettert inntekt fordeler seg slik: Losingsavgift 418,65 mill.
kroner, losberedskapsavgift 273,518 mill. kroner og farledsbevisavgift
5,582 mill. kroner.
Sikkerhetsavgiften dekker driftskostnadene ved sjøtrafikksentralene
i Horten, Brevik, Kvitsøy og Fedje, og det er budsjettert en inntekt
fra avgiften på 75,703 mill. kroner.
Det foreslås å bevilge 773,453 mill. kroner
på posten i 2014.
Posten gjelder inntekter fra fiskeriforskningsavgiften
som innføres fra 2014 som følge av omleggingen av ordningen med
kvoter til forskningsformål. Inntektsposten motsvares av utgifter
på kap. 1023 Fiskeri-, havbruks- og transportrettet FoU, post 21 Spesielle
driftsutgifter. Omleggingen er nærmere omtalt under utgiftsposten.
Størrelsen på fiskeriforskningsavgiften samsvarer
med gjennomsnittlig førstehåndsverdi av forskningsfangsten for årene
2010–2012, fratrukket verdien av de forskningskvotene som fortsatt
må forventes avsatt, beregnet til 151 mill. kroner.
Fiskeridirektoratet har anslått den samlede
førstehåndsverdien fra norske fiskerier i 2014 til 11,2 mrd. kroner.
På denne bakgrunn er avgiftssatsen beregnet til 1,35 pst. Avgiften
foreslås innkrevd av fiskesalgslagene i forbindelse med avregning
til fisker av oppgjør for levering.
Det forslås å bevilge 151 mill. kroner på posten
i 2014.
Sektoravgiftene i matforvaltninga blei avvikla frå
1. januar 2012.
Under posten blir det ført inntekter frå avgift
på totalisatorspel.
I 2012 var den samla omsetnaden på totalisatorspel
3 879 mill. kroner. Dette var noko høgare enn året før. For 2014
er det budsjettert ut frå ei samla omsetnad på om lag 3 400 mill.
kroner. Departementet gjer framlegg om ei løyving under posten på 125 mill.
kroner. Det er i framlegget lagt til grunn ein uendra avgiftssats
på 3,7 pst. av omsetnaden.
For å hindre uønskt reklame er det fastsett
reglar for å avgrense marknadsføringa av lovlege spel. Lotteri-
og stiftingstilsynet har fått oppgåva å kontrollere alt spel i Noreg.
Dette inneber også ansvaret for kontroll med at totalisatorspelet
er i samsvar med det spelereglement som er godkjent av Landbruks-
og matdepartementet.
Denne posten blir nytta til avgifter som, i
samsvar med Svalbardmiljølova, skal overførast til Svalbards miljøvernfond.
Miljøavgift for reisande til Svalbard er hovudinntektskjelda til
fondet, men under denne posten blir det òg budsjettert med sal av jakt-
og fiskekort m.m.
Meirinntekter under kap. 5578 post 70 gir grunnlag
for tilsvarande meirutgifter som er budsjetterte under kap. 1472
Svalbards miljøvernfond, jf. forslag til vedtak II nr. 1.
Jeger- og fellingsavgiftene som blir innbetalte
til Viltfondet er inntektsførte i statsbudsjettet på denne posten.
I dette framlegget er løyvinga redusert med
2,4 mill. kroner i høve til 2013. Det er venta same nivå på innbetalingane
i 2014 som i 2013, men i 2013 var løyvingane ekstra høge grunna
oppspart kapital i fondet etter uventa stort tal innbetalingar i
tidlegare år. Når 2013 er omme er denne oppsparte kapitalen venteleg
brukt opp, og løyvingane må i 2014 derfor ned på nivå med inntektene.
Fiskaravgiftene som blir innbetalte til Statens fiskefond
er inntektsførte i statsbudsjettet på denne posten.
Posten er foreslått auka med 1,7 mill. kroner
i høve til 2013. Endringa skuldast auka inntekter frå fiskaravgiftene,
og bruk av fondskapital.
Utgiftene til Finanstilsynet vert fullt ut dekte
av dei institusjonane som er under tilsyn etter finanstilsynslova § 1
eller annan lovheimel. Utlikninga vert gjord av Finanstilsynet og
godkjend av Finansdepartementet. Inndekkinga av utgiftene er heimla
i finanstilsynslova § 9. Det samla tilskotet frå tilsynseiningane
i 2014 er budsjettert til 329,8 mill. kroner. Utrekninga og betalinga
av tilskotet frå kvar tilsynseining skjer etterskotsvis. Dei budsjetterte
inntektene for 2014 vert difor inntektsførte i 2015. Grunnen er at
det samla utlikningsbeløpet ikkje vil vera klårt før på slutten
av budsjettåret, og at oversynet over kva for einingar som skal
utliknast, fyrst ligg føre når året er omme. Dette gjeld ikkje prospektkontrollen,
der hovudregelen er at prospektutferdarane betaler same året som
kontrollen vert gjord, og at inntekta vert ført på kap. 4602 Finanstilsynet,
post 3 Prospektkontrollgebyr.
Sidan 2005 har utgifter til tilsyn med filialar
av føretak som høyrer heime i andre EØS-land, vorte utlikna mellom
desse føretaka. Fordi tilsynsoppgåvene som er retta mot filialane,
er mindre omfattande enn dei som gjeld norske selskap, betaler filialane
ei redusert tilsynsavgift.
Konsesjonsavgiftsfondet foreslås avviklet i 2014,
jf. kap. 4829, post 50.
Midlene til fondet kommer fra statens andel
av konsesjonsavgifter på vannkraftutbygging, og brukes etter vedtekter
som fastsettes av Stortinget. Fondet bidrar blant annet til at det
foreligger midler til å forebygge, erstatte eller avbøte skader
som skyldes dambrudd, isgang, flom eller andre ekstraordinære ulykkeshendelser.
Det er rimelig å legge til grunn at konsesjonshaverne fortsatt bidrar
til å dekke slike utgifter ved en sektoravgift som tilsvarer fastsatte
konsesjonsavgifter til staten. Videre vil inntektene fra sektoravgiften
bidra til å finansiere forskning og utvikling innenfor energisektoren
over statsbudsjettet.
Olje- og energidepartementet vil iverksette
nødvendige administrative og lovtekniske prosesser slik at Konsesjonsavgiftsfondet
kan avvikles i løpet av 2014. Vassdragsreguleringsloven må endres
slik at det ikke lenger spesifiseres at konsesjonsavgiftene skal
avsettes i et fond. Departementet vil utarbeide et høringsnotat
og senere en lovproposisjon for endring.
Det budsjetteres med 149 mill. kroner i innbetalte konsesjonsavgifter
i 2014.
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | | |
5574 | | Sektoravgifter under Nærings- og fiskeridepartementet: | |
| (Ny) 72 | Kontroll- og tilsynsavgift akvakultur | 30 655 000 |
| (Ny) 73 | Årsavgift Merkeregisteret | 9 550 000 |
| (Ny) 74 | Fiskeriforskningsavgift | 151 000 000 |
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | | |
5575 | | Sektoravgifter under Fiskeri- og kystdepartementet | |
| 70 | Kontroll- og tilsynsavgift akvakultur
mot tidligere foreslått kr 30 655 000 | 0 |
| 73 | Årsavgift Merkeregisteret mot tidligere
foreslått kr 9 550 000 | 0 |
| 74 | Sektoravgifter Kystverket mot tidligere
foreslått kr 773 453 000 | 0 |
| 75 | Fiskeriforskningsavgift mot tidligere
foreslått kr 151 000 000 | 0 |
Det foreslås en bevilgning på kap. 5577 post
74 på 773,5 mill. kroner. Dette tilsvarer forslaget til bevilgning
i Gul bok 2014 på kap. 5575 Sektoravgifter under Fiskeri- og kystdepartementet,
post 74 Sektoravgifter Kystverket, som nå avvikles.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag til sektoravgifter med endringer
i Prop. 1 LS Tillegg 1 (2013–2014).
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til Prop.
1 LS (2013–2014) og opprettholder regjeringen Stoltenberg IIs forslag
til sektoravgifter.