Når det gjelder kapitler og poster som ikke
er omtalt nedenfor, har komiteen ingen merknader og
slutter seg til regjeringens forslag.
Forskning i statsbudsjettet som helhet er omtalt
i budsjettproposisjonen for Kunnskapsdepartementet, del III kapittel
5. Her omtales forskningspolitiske mål og langtidsplan for forskning
og utdanning, jf. den siste forskningsmeldingen som Stortinget behandlet
i juni 2013, Meld. St. 18 (20122013) Lange linjer – kunnskap gir
muligheter og Innst. 372 S (2012–2013).
Av del III i proposisjonen framgår også FoU-bevilgningene
i statsbudsjettet under de enkelte departementene.
En ny gaveforsterkningsordning foreslås innført, jf.
nedenfor under Kunnskapsdepartementets budsjett, kap. 285.
Komiteen vil peke
på at ny kunnskap gjennom forskning og utvikling er avgjørende for
en god utvikling av samfunnet vårt. Det er ved å ta i bruk ny kunnskap
vi kan løse de store samfunnsutfordringene våre, og det er gjennom
forskning og innovasjon bedriftene våre kan utvikle seg og sikre
framtidig konkurransekraft. Langsiktighet og forutsigbarhet er avgjørende
for om vi skal kunne nå de høye og ambisiøse målene som ble lagt
i Meld. St. 18 (2012–2013).
Komiteen ser fram til at den
bebudede langtidsplanen kommer høsten 2014 fordi det vil bidra til å
realisere målene vi har for forskning og høyere utdanning.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at regjeringen foreslår å styrke den nasjonale forskningsinnsatsen
i statsbudsjettet for 2014. Samlet innsats til forskning og utvikling
(FoU) anslås til 29,5 mrd. kroner. Dette inkluderer 1,8 mrd. kroner
til Skattefunn-ordningen. Dette er 2,1 mrd. kroner nominelt mer
enn i 2013, og det tilsvarer en realvekst på 4,1 pst. Proposisjonen omtaler
videre fem strategiske og fire tverrgående mål for forskningspolitikken
som er beskrevet i Meld. St. 18 (2012–2013) Lange linjer – kunnskap gir
muligheter.
Flertallet understreker viktigheten
av en strategisk og koordinert forskningspolitikk, og viser til regjeringens
arbeid med en langtidsplan for forskning og høyere utdanning.
Flertallet mener regjeringen
gir et viktig signal om et taktskifte i forskningspolitikken ved
å foreslå å øke investeringene til forskning med over 320 mill.
kroner mer enn forslaget i Prop. 1 S (2013–2014). I tillegg kommer
effekten av utvidelsen av Skattefunn-ordningen som er anslått til
160 mill. kroner. Den offentlige innsatsen økes dermed med nesten
0,5 mrd. kroner utover forslaget i Prop. 1 S (2013–2014). Flertallet viser
til NIFUs analyse av forslaget til statsbudsjett for 2014 som viser
at regjeringen i tilleggsproposisjonen øker bevilgningene til FoU
til i alt om lag 27,7 mrd. kroner, tilsvarende en nominell vekst
på 6,9 pst. og en realvekst på 4,1 pst.
Flertallet mener en styrking
av grunnfinansieringen av universitets- og høyskolesektoren, gjennom
å øke rammen for resultatbasert omfordeling av forskningsmidler
(RBO) med 100 mill. kroner, er et skritt i riktig retning for økt
kvalitet i høyere utdanning. Det er også positivt for innovasjonsarbeidet
at bevilgningene til Brukerstyrt innovasjonsarena (BIA), som stimulerer
til ambisiøse FoU-satsinger i norsk næringsliv, økes med 80 mill.
kroner.
Flertallet vil understreke betydningen
av å øke satsingen på forskning og viser til regjeringens ambisjon
om å utvikle flere verdensledende universitetsmiljøer for at Norge
på sikt skal bli ett av de mest innovative landene i Europa. Flertallet er
positive til de signalene som ligger i regjeringens tilleggsproposisjon
om at en større del av oljepengene skal brukes til investeringer
i forsknings- og innovasjonsformål.
Flertallet er tilfreds med retningen
i årets statsbudsjett. Flertallet mener at man i
flere år har hatt et historisk mulighetsrom til å ta inn på forspranget
til de nasjonene vi handler og konkurrerer med, og at dette ikke
har blitt godt nok utnyttet. Flertallet vil påpeke
at analysene av verdien av forskningsinvesteringer er samstemte
i at investering i forskning gir høy samfunnsmessig avkastning.
I denne sammenhengen er det også viktig at Norge har et omfang på
forskningsproduksjonen som gjør det mulig å importere og anvende
ny kunnskap og teknologi produsert i andre land. Det er fortsatt
slik at det i Norge investeres mindre i forskning enn de øvrige
nordiske landene, og innsatsen ligger også under gjennomsnittet
blant OECD-landene målt som andel av BNP. Flertallet er
glade for at regjeringen nå satser klarere på forskning, og vil
særlig understreke satsingene på gode insentivordninger som Skattefunn
og BIA.
Flertallet viser til behandlingen
av Meld. St. 18 (2012–2013) Lange linjer – kunnskap gir muligheter,
da disse partier ba regjeringen fremme en strategi for å styrke
og løfte frem universitetsmiljøer i verdenstoppen. Flertallet viser
også til regjeringens politiske plattform, der ønsket om å utvikle
flere universitetsmiljøer i verdenstoppen er en sentral målsetting.
Flertallet mener at de økte bevilgningene
på 7,8 mill. kroner til 50 stillinger innenfor nærings-ph.d.-ordningen
og en ny ordning med offentlig sektor-ph.d gir viktige signaler
om en positiv utvikling i forskningspolitikken.
Flertallet understreker også
viktigheten av å styrke norske forskningsmiljøers evne og mulighet til
å delta i det europeiske forskningssamarbeid gjennom en ytterligere
økning på 20 mill. kroner til tiltak for økt norsk deltakelse i
det europeiske forskningssamarbeidet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til Prop.
1 S (2013–2014) og en satsing på forskning på 28,9 mrd. kroner. Det
er 1,5 mrd. kroner mer enn fjorårets budsjett, noe som er en realøkning
på 2 pst. Den offentlig finansierte FoU-innsatsen har siden 2005
hatt en realøkning på 34,1 pst. Dette svarer til en gjennomsnittlig
realøkning på 3,3 pst.
Økningen fordeler seg på flere departementer. Helseforetakene
får en økning på sitt budsjett som innebærer 100 mill. kroner i
forskningssatsing. Det investeres i to forskningsfartøy: ett for
arktiske strøk og ett for tropiske strøk. Det satses på nybygg i
UH-sektoren og innføring av ny en gaveforsterkningsordning, satsing
på fri prosjektstøtte for unge forskertalenter og nye stipendiatstillinger.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet er tilfreds med at regjeringen foreslår
å styrke innsatsen innenfor petroleumsforskning, marin forskning
og teknologiområdene nanoteknologi, bioteknologi og IKT utover forslaget i
Prop. 1 S (2013–2014). Disse medlemmer vil videre
fremheve en forsterket innsats for realfag og teknologiutdanning
gjennom bevilgningen på 50 mill. kroner til modernisering av utstyrsparken
i ingeniørutdanningen og 100 mill. kroner til rehabilitering av
kjemibygg og varmeteknisk senter ved NTNU, knyttet til prosjektet
«ECCSEL».
Komiteen mener at
om norsk forskning skal kunne nå sine ambisiøse mål, må internasjonaliseringen
intensiveres. Å delta i forskningsprosjekt sammen med våre naboland
er mest naturlig, og derfor er deltakelse i det europeiske forskningssamarbeidet
avgjørende for om vi lykkes. Komiteen er tilfreds
med at det er bred enighet om å delta i Horisont 2020, og det er
riktig å stimulere dette ved hjelp av STIM-EU.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser i denne sammenheng til at regjeringen i Prop. 1 S Tillegg
1 (2013–2014) foreslår å øke bevilgningen til STIM-EU, og andre
lignende virkemidler, med 20 mill. kroner, sammenliknet med regjeringen
Stoltenberg IIs budsjettforslag. Flertallet mener
dette vil bidra til økt deltakelse i europeisk forskningssamarbeid.
Programkategori 7.70 Forskning under Kunnskapsdepartementet
omfatter bevilgninger til forskning gjennom Norges forskningsråd
og til internasjonalt samarbeid, forskningsinstitutter og andre tiltak,
de nasjonale forskningsetiske komiteene, samt meteorologiformål.
Direkte forskningsbevilgninger til universiteter og
høyskoler ligger under programkategorien for disse (punkt 3.4).
Forskningsbevilgninger i statsbudsjettet som helhet er omtalt ovenfor
(punkt 5.1).
Regjeringen varsler at Norge tar sikte på å
delta som fullverdig medlem i EUs nye forsknings- og innovasjonsprogram,
Horisont 2020. Det tas forbehold om Stortingets samtykke.
I Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014) foreslås endring
under kap. 285, jf. nedenfor.
Det foreslås en bevilgning på kr 346 620 000
under dette kapitlet.
Komiteen viser til
proposisjonen og har ingen merknader.
Det foreslås en bevilgning på kr 17 236 000
under dette kapitlet.
Komiteen viser til
proposisjonen og har ingen merknader.
Det foreslås en bevilgning på kr 2 996 629 000 under
dette kapitlet, jf. Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014) om postene 52
og 53.
Komiteen mener det
arbeidet Norges forskningsråd gjør, er viktig for å sikre høy kvalitet og
relevans i norsk forskning. Gjennom å administrere konkurransen
om forskningsmidler har Forskningsrådet en nøkkelrolle i så måte.
Komiteen ser sentersatsingen
som et godt organisatorisk grep som i likhet med Forskningsrådet bidrar
til økt forskningskvalitet.
Komiteen viser til at en rekke
program finansieres over Forskningsrådet. Mange av disse programmene
er meget gode og bidrar til at forskningsmålene oppnås. FRIPRO,
STIM-EU, samt mange store programområder innen ulike fag, er komiteen tilfreds
med at det satses på.
Gaveforsterkningsordningen blir gjeninnført
i dette budsjettet, i tråd med komitéinnstillingen til Forskningsmeldingen. Komiteen har
merket seg at det er blitt tatt godt imot av mange.
Komiteen merker seg den overordnede
konklusjonen i evalueringen av Forskningsrådet som sier at Forskningsrådet
i hovedtrekk fungerer godt. Komiteen merker seg at
evalueringen peker på at Forskningsrådet bør systematisere sitt
arbeid med evalueringer og legge større vekt på effekten av innsatsen.
Komiteen viser til anbefalingen
i evalueringen av Forskningsrådet om at den forskningspolitiske
koordineringen på nivået over departementene bør styrkes. Det vises
også til Riksrevisjonens merknader om at Kunnskapsdepartementet
bør gjøre forskningspolitikken sterkere og mer kraftfull gjennom
en bedre koordinering av departementene. Komiteen forventer
at regjeringen vil svare på hvordan disse utfordringene skal løses
fremover.
Komiteen vil understreke at en
hovedoppgave for Forskningsrådet er å fordele midler til forskningsprosjekter
av høy kvalitet og å være et virkemiddel for de satsinger innen
forskningspolitikken Stortinget vedtar. Komiteen mener
derfor det er viktig å styrke Forskningsrådet som nasjonal konkurransearena.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
merker seg den positive evalueringen av den nasjonale konkurransearenaen
Fri prosjektstøtte (FRIPRO), og mener det er positivt med en økning
av tildelingen til FRIPRO som et ledd i å styrke ordninger som bidrar
til økt kvalitet gjennom nasjonal konkurranse.
Flertallet synes det er positivt
at det innføres en ny gaveforsterkningsordning for å stimulere til flere
private gaver til forskning etter at regjeringen Stoltenberg II
avviklet denne ordningen i 2012. Flertallet vil imidlertid
understreke at ordningen også vil gjelde for gaver over 3 mill.
kroner som allerede er avtalt utbetalt etter 1. januar 2014, og
som faktisk blir utbetalt etter samme dato.
Flertallet viser for øvrig til
budsjettforliket 15. november 2013 hvor bevilgningen over post 55 foreslås
redusert med 10 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Venstre mener at
det er positivt at den avgåtte regjeringen i tidligere budsjettbehandlinger
har økt bevilgningen til fri prosjektstøtte fordelt av Norges forskningsråd,
men etter dette medlems mening er ikke dette nok.
Dette medlem viser til Venstres
alternative statsbudsjett hvor Forskningsrådet styrkes med ytterligere
50 mill. kroner, for dermed å skape større handlingsrom når potten
med frie midler skal fordeles.
Dette medlem viser til at de
globale klimautfordringene er store, og krever økt forskningsinnsats. Etter dette
medlems mening trenger vi mer forskning både på klimaendringer
og virkningene av disse.
Dette medlem viser til Venstres
alternative statsbudsjett hvor det på denne bakgrunn foreslås å bevilge
75 mill. kroner til en forsterket forskningssatsing på fornybare
energiformer og klimatiltak.
Dette medlem vil understreke
at institusjonene i UH-sektoren sliter med et stort etterslep i
form av vedlikehold og innkjøp av nytt vitenskapelig utstyr. Utskiftingstakten
er økende, og det er liten tvil om at man må prioritere også dette
området dersom man vil satse på forskning og kunnskap. Dette krever langsiktig
opptrapping.
Dette medlem viser til Venstres
alternative statsbudsjett hvor utstyrssatsingen over Forskningsrådets
budsjett ble styrket med 75 mill. kroner. Dette medlem viser
til at det i Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014) foreslås en styrking
av utstyrssatsingen for ingeniørutdanningen med 50 mill. kroner,
og er tilfreds med dette.
Det foreslås en bevilgning på kr 488 440 000
under dette kapitlet.
Komiteen mener forskningsinstituttene
står for et svært viktig bidrag i norsk forskning med tanke på kvalitet,
internasjonalisering, innovasjon og å spre ny kunnskap til samfunnet
og næringslivet. Både for offentlig sektor og svært mange bedrifter
gir instituttsektoren viktige bidrag til fornying og innovasjon.
Instituttene representerer en stor variasjon i saksfelt og størrelse.
Noen er sterke på internasjonal orientering, andre på nærhet til
lokalt næringsliv eller andre behov for kunnskap i egen region.
Evalueringer viser at de gjennomgående leverer forskning av høy
kvalitet, og komiteen mener instituttsektoren gjennom
sitt virke har en svært viktig rolle i norsk forskningspolitikk.
Komiteen ser det som positivt
at mange institutter har tett kontakt med UH-sektoren. Komiteen vil
særlig trekke fram sammenslåingen av Høgskolen i Oslo og Akershus
(HiOA) med NOVA (Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og
aldring) og AFI (Arbeidsforskningsinstituttet) som framtidsrettet
og strategisk riktig. Det vil lage enda mer robuste fagmiljøer innen
svært viktige tema hvor det er et stort behov for økt kunnskap.
Komiteen viser til behovet for
å sikre forskningsinstituttene en tilfredsstillende basisfinansiering,
for på denne måten å styrke anvendt forskning.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
vil peke på at dagens praksis med direktetildeling av oppdrag fra
departementer til institutter kan skape sektorisering av kunnskapsgrunnlaget
og debatt om kunnskapens uavhengighet samt at den begrenser det
tverrsektorielle forskningssamarbeidet. Praksisen fører også til
at relevant kompetanse ikke blir tatt i bruk, til oppbygging av
dobbeltkompetanse, og det både fordyrer og forsinker kunnskapsutviklingen
innenfor enkelte områder.
Flertallet viser til at dette
er problemstillinger disse partier tidligere har tatt opp, bl.a.
i Innst. 3 S (2013–2014).
Komiteens medlem fra Venstre viser til
at det i Venstres alternative statsbudsjett foreslås å øke bevilgningen
over kap. 287 med 20 mill. kroner for å sikre at det blir mulig
for flere teknisk-industrielle forskningsinstitutter, herunder Polytec,
å bli innlemmet i basisfinansieringsordningen.
Dette medlem viser til at Venstre
sammen med andre partier tidligere har fremmet forslag om skattefritak
for forskningsinstitutter som mottar statlig basisbevilgning, jf.
bl.a. Dokument nr. 8:64 (2007–2008). Dette er fortsatt en aktuell
problemstilling. Dette medlem legger til grunn at
regjeringen vil følge opp dette.
Det foreslås en bevilgning på kr 1 593 468 000 under
dette kapitlet.
Komiteen er opptatt
av at Norge skal ha gode muligheter til å delta aktivt i det internasjonale
utdannings- og forskningssamarbeidet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
merker seg at regjeringen styrker virkemidler som stimulerer til
økt deltakelse i det europeiske rammeprogrammet for forskning, Horisont
2020.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Venstre understreker viktigheten av å styrke norske forskningsmiljøers evne
og mulighet til å delta i det europeiske forskningssamarbeid, både
generelle tiltak som styrker forskningskvaliteten og målrettede
tiltak som STIM-EU som bidrar til økt norsk deltakelse i det europeiske
forskningssamarbeidet.
Under programkategorien 17.20 Forskning, innovasjon
og internasjonalisering behandles i denne innstillingen Nærings-
og fiskeridepartementets tilskudd gjennom Norges forskningsråd kap.
920 herunder bl.a. tilskudd til marin forskning, jf. Prop. 1 S Tillegg
1 (2013–2014). Videre er ytterligere fire forskningsrelaterte kapitler
overført fra det tidligere Fiskeri- og kystdepartementet, også det
med virkning fra 1. januar 2014.
Øvrige kapitler under programkategorien behandles
av næringskomiteen.
Skattefunn-ordningen behandles av finanskomiteen,
jf. Prop. 1 LS (2013–2014) Skatter og avgifter og Innst. 3 S (2013–3014).
Regjeringens overordnede mål er å bidra til
størst mulig samlet verdiskapning i norsk økonomi, gjennom å stimulere
til kunnskapsbasert næringsutvikling og til økt FoU-innsats. Det
vises i den forbindelse til forskningsmeldingen Stortinget behandlet
i juni 2013, jf. Meld. St. 18 (2012–2013) og Innst. 372 S (2012–2013),
og til punkt 5.1 overfor.
I Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014) foreslås endring
under kapitlene 920, 925, 927 og 928, jf. nedenfor.
Det foreslås en bevilgning på kr 1 887 340 000 under
dette kapitlet, jf. Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014). Postene 51
og 52 for hhv. marin forskning og primærnæringsinstitutter er overført
fra tidligere kap. 1023.
Komiteen peker på
at Norges forskningsråd har en viktig rolle i å utvikle et velfungerende
FoU-system som er relevant for norsk næringsliv. Et godt samarbeid
mellom næringsliv og universitets- og høyskolesektoren er avgjørende
for at den nasjonale forskningsinnsatsen skal kunne føre til næringsutvikling
og verdiskaping. Forskningsrådet har også virkemidler for å stimulere
til kommersialisering av FoU-resultater som utvikles innenfor de
akademiske miljøene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
vil påpeke at krisen i Europa og utviklingen i det norske kostnadsnivået
i forhold til våre viktigste handelspartnere gir norsk næringsliv
og verdiskaping store utfordringer. Den særnorske kostnadsutviklingen
der lønnskostnad pr. timeverk i industrien nå er ca. 56 pst. høyere
enn hos våre handelspartnere i EU, må møtes med handlekraftige tiltak
innen innovasjon, nyskaping og produktivitetsvekst om konkurranseutsatt
virksomhet skal kunne utvikles i Norge. Kunnskapsutvikling i bedriftene
er helt sentralt for å videreutvikle og sikre Norge som et velstandssamfunn. Flertallet vil
understreke at Brukerstyrt Innovasjonsarena (BIA) representerer
en svært viktig og vellykket medfinansieringskilde for forsknings-
og utviklingsprosjekter i norsk næringsliv. For hver krone bevilget
over BIA-ordningen genereres det 2,2 kroner i privatfinansiert forskningsinnsats. Flertallet er
derfor tilfreds med at regjeringen øker støtten til BIA og andre
innovasjonsfremmende tiltak.
Flertallet understreker betydningen
av å styrke de næringsrettede virkemidlene som stimulerer næringslivet
til å investere mer i FoU for å nå målet om at den samlede forskningsinnsatsen
skal utgjøre 3 pst. av BNP.
Flertallet peker på den nylige
evalueringen av nærings-ph.d.-ordningen som viser at ordningen stimulerer
til forskning i næringslivet og øker mobiliteten mellom næringslivet
og forskningsmiljøene. Det er positivt at regjeringen styrker denne
ordningen og etablerer en tilsvarende ordning for offentlig sektor.
Flertallet viser til regjeringens
forslag om økte bevilgninger til programmet Brukerstyrt innovasjonsarena
(BIA) og forslaget om endret grense for fradragsgrunnlag for egenutført
FoU-prosjekt i Skattefunn-ordningen, som heves fra 5,5 mill. kroner
til 8 mill. kroner.
Flertallet vil trekke frem den
positive veksten i FoU-investeringene når det gjelder næringsrettede virkemidler,
inkludert Skattefunn-ordningen. Flertallet vil understreke
betydningen av å vri bruken av oljepenger over i investeringer i
vekstfremmende tiltak for å stimulere til økt innovasjon og nyskaping og
dermed styrke norsk konkurransekraft.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener Brukerstyrt
innovasjonsarena (BIA) er et godt virkemiddel for å øke forskningsinnsatsen
i næringslivet, og viser til Prop. 1 S (2013–2014) og økning i tildelingen
til BIA-programmet med 10 mill. kroner. Dette vil bidra til å styrke
ambisiøse FoU-satsinger på næringslivets premisser i bredden av
norsk næringsliv gjennom en betydelig utlysning av nye prosjekter
i 2014.
Disse medlemmer er tilfreds med
at ordningen med nærings-ph.d. utvides til offentlig sektor.
Disse medlemmer viser til at
Virkemiddel for regional FoU og innovasjon (VRI) er evaluert og kan
vise til gode resultater. Det gjelder særlig den effekten tiltaket
har på å mobilisere nye bedrifter og offentlige instanser til FoU
og innovasjon. Programmet stimulerer til kompetansemegling, mobilitet
mellom næringsliv og FoU-miljøer, samt forprosjekter som kan formulere
konkrete FoU- og innovasjonsprosjekter.
Regjeringen foreslår å kutte 10 mill. kroner
på denne tilskuddsposten i Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014), noe
som er uheldig når vi vet hvor viktig det er med mer FoU i bedriftene.
For komiteens medlem fra Venstre er det
et selvstendig mål å øke næringslivets forskningsinnsats og næringsrettet
forskning generelt. Dette medlem mener nærings-ph.d.-ordningen
– som skal bidra til å øke kunnskapsintensiteten i næringslivet
og skape et tettere samspill mellom akademia og nærings- og samfunnsliv
– fortsatt må styrkes.
Dette medlem viser til Venstres
alternative statsbudsjett hvor det er satt av 7,8 mill. kroner,
noe som tilsvarer det offentliges andel av 50 nye nærings-ph.d.
fra høsten 2014. Dette medlem er tilfreds med at
tilsvarende satsing er å gjenfinne i Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014).
Dette medlem viser videre til
at det i Venstres alternative statsbudsjett settes av midler for
å styrke den næringsrettede forskningen gjennom Forskningsrådets
programmer med 200 mill. kroner, herunder 75 mill. kroner øremerket
Brukerstyrt innovasjonsarena (BIA), 50 mill. kroner til Forny2020/TTO
og 50 mill. kroner til FoU knyttet til arbeidskraftbesparende teknologi
i helsesektoren. I tillegg foreslås det en rekke forbedringer av
Skattefunn-ordningen i budsjettalternativet, jf. finansinnstillingen.
Det foreslås en bevilgning på kr 666 810 000
under dette kapitlet (tidligere kap. 1020), jf. Prop. 1 S Tillegg
1 (2013–2014).
Komiteen viser til
at Havforskningsinstituttets (HI) hovedmål er å være en ledende
leverandør av kunnskap og råd for bærekraftig forvaltning av ressursene
og miljøet i de marine økosystemene.
Komiteen vil peke på at HIs arbeid
med å skaffe et godt kunnskapsgrunnlag til forvaltningen nasjonalt
og internasjonalt er avgjørende for å legge til rette for en bærekraftig
vekst i havbruksnæringa, en fornuftig langsiktig beskatning av de
viltlevende fiskeressursene og en god økosystembasert forvaltning.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
stiller seg positive til forslaget om å styrke bevilgningene til
å øke overvåkingen og videreutvikle målemetodene for miljøeffekter
av oppdrett på viltlevende laksefisk.
Komiteens medlem fra Venstre viser til
behovet for en styrking av havforskningen. Det er økende avstand
mellom hva som kreves av leveranser fra Havforskningsinstituttet,
og hva som er mulig å levere med tildelte økonomiske rammer. Eksempler på
dette er blant annet et viktig underlagsmateriale i forbindelse
med den forestående oppdateringen av forvaltningsplanene for Barentshavet
og Norskehavet, sammen med økt kunnskap om marginale bestander som
er viktige i økosystemet. På denne bakgrunn foreslås det i Venstres
alternative statsbudsjett å øke bevilgningene til ressursforskning
med 20 mill. kroner. Dette medlem er tilfreds med
at tilsvarende forslag er å gjenfinne i Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014).
Det foreslås en bevilgning på kr 509 230 000
under dette kapitlet (tidligere kap. 1021), jf. Prop. 1 S Tillegg
1 (2013–2014).
Komiteen anser at
forskningsfartøyene, som en plattform for forskning og overvåking
av de marine miljøene, danner grunnlaget for en langsiktig ressursforvaltning
og bærekraftig næringsutvikling.
Komiteen viser til at det er
foreslått å bevilge 300 mill. kroner til bygging av nytt isgående
fartøy i 2014. Det er ventet at prosjektet, med en samlet kostnadsramme
på 1 423 mill. kroner, vil være ferdig i 2016. Komiteen vil
peke på at fartøyet vil være svært viktig for forskningsinnsatsen
og ressurskartleggingen i nordområdene. Komiteen viser
til at Havforskningsinstituttet også har ansvar for anskaffelse
av nytt fartøy til erstatning for «Dr. Fridtjof Nansen».
Komiteen viser til at organisering
og samarbeid knyttet til bruk av fartøyene og kostbart utstyr skal
gjennomgås, med mål om bedre utnyttelse og samordning. Komiteen ser
dette som positivt og ser fram til at resultatene av gjennomgangen
legges fram.
Det foreslås en bevilgning på kr 164 500 000
under kapitlet for Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning
(NIFES) (tidligere kap. 1022), jf. Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014).
Komiteen viser til
at Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning (NIFES)
er myndighetenes forsknings- og kompetansesenter innen fiskeernæring
og trygg og sunn sjømat. NIFES sine prioriteringer for 2014 er knyttet
til trygg og sunn sjømat og fiskeernæring, samt å dokumentere og
formidle helseeffekter av sjømat og marine næringsstoffer.
Komiteen viser til at en evaluering
fra 2012 viste at NIFES leverer forskning på høyt nivå, med god
leveringsevne og kvalitet på råd til myndighetene. Komiteen vil
peke på at finansieringen av NIFES skjer med driftsbevilgning direkte
fra departementet, og at det etter en helhetsvurdering ble konkludert
med at denne finansieringsmodellen fortsetter.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
stiller seg positive til forslaget om å styrke bevilgningene til
å kartlegge nivået av fremmedstoffer i sjømat, bl.a. for å sikre
at EUs grenseverdier overholdes.
Det foreslås en bevilgning på kr 331 330 000
under dette kapitlet (tidligere kap. 1023 med unntak av postene
50 og 52 som gjenfinnes under kap. 920), jf. Prop. 1 S Tillegg 1
(2013–2014).
Komiteen mener at
det for Norge som sjømatnasjon er avgjørende å satse strategisk
på å utvikle kunnskap innen områder hvor vi har kunnskapsbehov og
forutsetninger for å lykkes i den internasjonale konkurransen. Videre
utvikling av sjømatselskaper og sjømatproduksjon avhenger i stor
grad av bedre teknologi, nye produkter, godt markedsarbeid og spissa
satsinger som bereder grunnen for nye marine næringer.
Komiteen mener det er viktig
at nasjonale myndigheter bidrar aktivt til å sikre fremtidsrettet
infrastruktur og laboratorier for avansert, anvendt forskning og
utvikling innen områder der Norge har særskilte nærings- eller kunnskapsmessige
fortrinn. Komiteen viser til at norske fagmiljøer
og selskaper knyttet til maritim sektor, olje/gass og fiskeri/havbruk
har gjort Norge til en av verdens fremste kunnskapsnasjoner innen
havromsteknologi. Våre fortrinn innen dette området bør etter komiteens oppfatning
videreutvikles med fremtidsrettet infrastruktur og laboratorier
for å sikre fremtidig verdiskapning og vekst knyttet til Norges
enorme havressurser, men også for å bidra med kunnskaps- og teknologiutvikling
for å løse verdens store utfordringer knyttet til mat, klima og
energi.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
inntektene fra fiskeriforskningsavgiften i dag fordeles til Havforskningsinstituttet,
Fiskeridirektoratet og NIFES. Regjeringa foreslår at 16 mill. kroner
av denne bevilgningen benyttes til en søknadsbasert tilskuddsordning
rettet mot private og statlige forskningsaktører utenfor fiskeriforvaltningen. Disse
medlemmer mener en slik ordning ikke nødvendigvis er negativ,
men at størrelsen på tilskuddsordninga også påvirker dagens aktørers
muligheter til satsing. Disse medlemmer stiller derfor
spørsmål ved om beløpet avsatt til ordninga er hensiktsmessig.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti ser alvorlig
på at regjeringen Solberg avvikler hele tiltakspakken for torskenæringen.
I regjeringen Stoltenberg IIs foreslåtte økning til Nofima var 5
mill. kroner øremerket til å styrke det strategiske markedsarbeidet
for hvitfisk.
I en tid med rekordhøye torskekvoter kombinert med
økonomisk uro i mange eksportmarkeder er det avgjørende med ekstra
innsats for å sikre økonomien til hvitfisknæringa. Derfor mener disse
medlemmer at det er svært uheldig at satsinga på markedsarbeidet
kuttes.
Komiteens medlem fra Venstre viser til
at Nofima styrkes i Venstres alternative statsbudsjett med 10 mill.
kroner utover bevilgningsforslaget i Prop. 1 S (2013–2014). Hensikten
med styrkingen er å bidra til tiltak for å gjøre oppdrettsnæringen
mer miljøvennlig. Dette medlem merker seg videre at
det i Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014) foreslås å redusere bevilgningen
til Nofima med 10 mill. kroner. Dette medlem viser
til Venstres alternative statsbudsjett hvor dette kuttet reverseres.
Programkategori 15.20 Forskning og innovasjon omfatter
Landbruks- og matdepartementets bevilgninger til forskningsprogrammer,
vesentlig via Norges forskningsråd, samt basisbevilgninger til forskningsinstitutter.
Regjeringen følger i proposisjonen opp de forskningspolitiske
prioriteringene i tidligere meldinger, jf. Meld. St. 9 (2011–2012)
Landbruks- og matpolitikken, St.meld. nr. 39 (2008–2009) Klimautfordringene
– landbruket en del av løsningen, og sist forskningsmeldingen som
Stortinget behandlet i juni 2013, jf. Meld. St. 18 (2012–2013) og
Innst. 372 S (2012–2013), jf. også punkt 5.1 ovenfor.
I Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014) foreslås endring
under kap. 1137, jf. nedenfor.
Det foreslås en bevilgning på kr 419 104 000
under dette kapitlet, jf. Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til budsjettforliket 15. november 2013, hvor bevilgningen
over post 50 foreslås økt med 8,70 mill. kroner og bevilgningen
over post 51 med 10 mill. kroner.
Flertallet vil vise til at Norge
er et land med en liten, åpen økonomi der våre viktigste næringer
er basert på eksport og sterkt konkurranseutsatte. Det høye norske
kostnadsnivået fordrer at vi kompenserer med stadig produktutvikling
og innovasjon, for å sikre at norske produkter og tjenester kan
forsvare høyere priser enn de landene vi konkurrerer med. Mange
konkurrentland har i løpet av de siste årene kraftig styrket sin
satsing på utdanning og forskning. Mange land investerer årlig mer
enn dobbelt så mye i forskning som Norge som andel av BNP, og har
utdanningsinstitusjoner i verdensklasse som årlig utdanner et overskudd
av høyt utdannet relevant arbeidskraft for å kunne sikre sin fremtidige
vekst og konkurransekraft. I motsetning til mange andre land har
Norge ikke bare behov, men også økonomiske muligheter for en ny
kurs i forskningspolitikken. Flertallet er derfor
tilfreds med regjeringens ambisjoner og prioriteringer på forsknings-
og innovasjonsfeltet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
regjeringen i Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014) foreslår å redusere
basisbevilgningene til landbruksforskning, både gjennom Norges forskningsråd
og i forskningsinstituttene. Disse medlemmer finner
det paradoksalt at en regjering som hevder å ville øke forskningsinnsatsen, på
denne måten går inn for å redusere forskningsaktiviteten innen landbruks-
og matsektoren. Disse medlemmer mener det er motstridende
at regjeringen på den ene siden uttaler at landbrukssektoren må
utvikles, samtidig som den i budsjettforslaget legger opp til at
dette skal skje på et ikke kunnskapsbasert grunnlag. Disse
medlemmer mener det derfor er inkonsekvent at regjeringen
på denne måten foreslår en svekkelse av innovasjonskraften i sektoren.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet stiller seg bak forslaget om å legge
om forsknings- og innovasjonsaktivitetene gjennom Norges forskningsråd. Disse
medlemmer synes det er en god idé å etablere en ny post
der innovasjonsaktivitetene skal gi grunnlag for et mer robust og
fremtidsrettet landbruk over hele landet. Disse medlemmer viser
også til forslaget i regjeringens tilleggsproposisjon om å bevilge
5 mill. kroner til innovasjonsaktivitet som skal gi grunnlag for
et mer robust og framtidsrettet landbruk over hele landet.