De regionale helseforetakene har et lovpålagt ansvar
for å skaffe befolkningen i sin region nødvendige spesialisthelsetjenester.
Siden de regionale helseforetakene ikke selv produserer helsetjenester,
blir ansvaret oppfylt enten gjennom helseforetak de eier selv, eller
gjennom avtaler med private aktører.
Midler til å oppfylle ansvaret overfor befolkningen
i sin region får de regionale helseforetakene gjennom årlige bevilgninger
fra Stortinget via Helse- og omsorgsdepartementet. De regionale helseforetakene
mottar både en basisbevilgning og aktivitetsbaserte tilskudd. Basisbevilgningen skal
dekke alle typer kostnader i helseforetakene, inklusiv investeringskostnader.
De regionale helseforetakene videreformidler sin del av de årlige
bevilgningene til egne underliggende helseforetak og stiller årlige
styringskrav om blant annet økonomi og aktivitet til helseforetakene.
Det framgår av Riksrevisjonens undersøkelse om
økonomistyring i helseforetakene at de regionale helseforetakene
kan bli bedre til å ivareta bestillerrollen overfor helseforetakene
ved blant annet å tilpasse de nasjonale målene knyttet til behandlingsaktivitet
til hvert helseforetak, tilpasse kravene i oppdragsdokumentene til
regionens strategiske utfordringer og i større grad operasjonalisere
kravene fra eier. Videre framgår det at vilkår gitt i oppdragsdokumenter og
krav i foretaksmøter var dårlig koordinert med helseforetakenes
plan- og budsjettprosesser.
Formålet med undersøkelsen har vært å vurdere de
regionale helseforetakenes eierskapsutøvelse innen aktivitet og
økonomi overfor underliggende helseforetak i perioden 2010–2012. Formålet
er belyst gjennom følgende problemstillinger:
1. Hvordan fastsetter
det enkelte regionale helseforetak krav til aktivitet og økonomi
for underliggende helseforetak?
2. I hvilken grad er det enkelte regionale
helseforetaks eierskapsutøvelse tilpasset helseforetakenes egenart
og risiko?
Riksrevisjonens dokument redegjør nærmere for gjennomføringen
av undersøkelsen og oppsummerer funnene.
Riksrevisjonen har lagt saken fram for Helse-
og omsorgsdepartementet, og statsrådens svarbrev av 9. oktober 2013
er inntatt i Riksrevisjonens dokument.
Riksrevisjonen legger til grunn at utgangspunktet
for RHF-enes eierstyring må være statens eierskapsprinsipper og
at styring, oppfølging og kontroll skal tilpasses helseforetakenes
egenart, risiko og vesentlighet. Helseforetakene har ulike forutsetninger
for å nå de nasjonale aktivitetskravene, og uten individuell tilpasning
av aktivitetskravene er det en iboende risiko for at helsetjenestene
ikke blir likeverdige. Etter Riksrevisjonens vurdering må alle RHF-ene
inkludere helseforetakenes ulike forutsetninger når de fastsetter
de årlige aktivitetskravene.
Riksrevisjonen har merket seg at Helse Sør-Øst ifølge
departementet har tilpasset styringen ut fra helseforetakenes risiko,
og ikke primært følger opp på risiko som angår foretaksgruppens samlede
resultat. Riksrevisjonen vil imidlertid påpeke at selv om administrasjonen
mottar informasjon om risiko ved det enkelte helseforetak, er det
bare betydelig avvik som kan påvirke foretaksgruppens samlede resultater
som forelegges styret. Slik det også går fram av Dokument 3:2 (2012–2013),
påpeker Riksrevisjonen at styret skal ha en selvstendig oppfølging
av risiko i foretakene.
Riksrevisjonen har merket seg at det i Helse
Sør-Øst ikke skjer en forankring i styret av de årlige resultatkrav
for underliggende helseforetak, og at det er administrasjonen i
RHF-et som har dialogen med helseforetakene om resultatkrav og foretaksspesifikk
risiko. Styret i Helse Sør-Øst RHF er det eneste styret som ikke
fastsetter foretaksspesifikke resultatkrav, og som i stor grad overlater
oppfølging av helseforetakene til egen administrasjon, og dermed
har en mindre aktiv eierrolle. Riksrevisjonen vil understreke viktigheten
av at RHF-styrene forvalter eierinteressene i de underliggende helseforetakene
i samsvar med statens overordnede prinsipper for god eierstyring,
herunder at eier setter resultatmål for selskapet, at styring, oppfølging
og kontroll skal tilpasses selskapets egenart, risiko og vesentlighet
og at tilsynsansvaret etter helseforetaksloven ivaretas.
Komiteen viser til
at formålet med Riksrevisjonens undersøkelse har vært å vurdere
de regionale helseforetakenes eierskapsutøvelse innen aktivitet
og økonomi overfor underliggende helseforetak i perioden 2010–2012. Formålet
er belyst gjennom følgende problemstillinger:
1. Hvordan fastsetter
det enkelte regionale helseforetak krav til aktivitet og økonomi
for underliggende helseforetak?
2. I hvilken grad er det enkelte regionale
helseforetaks eierskapsutøvelse tilpasset helseforetakenes egenart
og risiko?
Komiteen deler Riksrevisjonens
oppfatning om at alle RHF-ene må inkludere de ulike helseforetakenes
forutsetninger når de årlige aktivitetsmålene fastsettes.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
har merket seg at Helse Sør-Øst ifølge departementet har tilpasset
styringen ut fra helseforetakenes risiko, og ikke primært følger
opp på risiko som angår foretaksgruppens samlede resultat.
Komiteen viser videre til at
Riksrevisjonen påpeker at selv om administrasjonen mottar informasjon
om risiko ved det enkelte helseforetak, er det bare betydelig avvik
som kan påvirke foretaksgruppens samlede resultater som forelegges styret.
Slik det også går fram av Dokument 3:2 (2012–2013), påpeker Riksrevisjonen
at styret skal ha en selvstendig oppfølging av risiko i foretakene.
Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen
understreker viktigheten av at RHF-styrene forvalter eierinteressene
i de underliggende helseforetakene i samsvar med statens overordnede
prinsipper for god eierstyring, herunder at eier setter resultatmål
for selskapet, at styring, oppfølging og kontroll skal tilpasses
selskapets egenart, risiko og vesentlighet og at tilsynsansvaret
etter helseforetaksloven ivaretas.