17. Samferdselsdepartementet

17.1 Sammendrag

Regnskapet for 2013 for Samferdselsdepartementet viser 50 980 mill. kroner i utgifter og 3 747 mill. kroner i inntekter. 699 mill. kroner er overført til neste år.

Departementet har ansvar for seks virksomheter og seks selskaper. Jernbaneverket og Statens vegvesen har fått vesentlige merknader for 2013. Jernbaneverket har fått merknader hvert år siden 2009. Statens vegvesen fikk merknader for 2009, 2010 og 2012.

Riksrevisjonen har tidligere år pekt på svakheter i måten Jernbaneverket har innrettet sitt regnskap på og registrerer at det 2013 har gjennomført store forbedringer, blant annet at fem regnskaper for forskjellige deler av virksomheten er slått sammen til ett i regnskapssystemet Agresso. Riksrevisjonen ser positivt på utviklingen, men Jernbaneverket må fortsatt ha særlig oppmerksomhet på regnskapsrapporteringen.

Riksrevisjonen hadde i 2012 merknad om svakheter ved Statens vegvesens arbeid med samfunnssikkerhet og beredskap. Det ble spesielt lagt vekt på mangelfull gjennomføring av øvelser, risiko- og sårbarhetsanalyser (ROS-analyser), samordnede beredskapsplaner og mangelfulle kommunikasjonsløsninger for kriser på veinettet. Også revisjonen av 2013 viser at Statens vegvesens beredskap ikke er i samsvar med det som overordnet strategi fra Samferdselsdepartementet angir om læring, rapportering og samhandling ved mindre og større uforutsette hendelser.

Riksrevisjonen har følgende merknader til Samferdselsdepartementet for 2013:

  • Mindreforbruk av bevilgning til miljøvennlig transport og rassikring på fylkesveger.

  • Merforbruk av bevilgning til riksveginvesteringer og kjøp av riksvegfergetjenester.

  • Manglende styring av Autosys-prosjektet.

  • Kostnadsoverskridelser av konsulentanskaffelser i Statens vegvesen.

  • Svak informasjonssikkerhet i Jernbaneverket.

Riksrevisjonen anbefaler at Samferdselsdepartementet vurderer følgende tiltak:

  • påse at aktivitetene det enkelte regnskapsår tilpasses budsjettet, slik at kravet til realistisk budsjettering oppfylles

  • iverksette tettere oppfølging av Autosys-prosjektet for å sikre at rapportering skjer i tråd med kravene i tildelingsbrevet, og at det utøves risikostyring for at risiko som truer måloppnåelsen, kan identifiseres tidlig og tiltak kan iverksettes

  • sikre at Statens vegvesen har bedre oppfølging av planlegging og gjennomføring av konsulentanskaffelser

  • etablere en tettere og mer regelmessig oppfølging av Jernbaneverkets arbeid med informasjonssikkerhet

17.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til at to virksomheter under Samferdselsdepartementet har fått vesentlige merknader for 2013; Jernbaneverket og Statens vegvesen. Jernbaneverket har fått merknader hvert år siden 2009, og Statens vegvesen fikk merknader i 2009, 2010 og 2012.

Komiteen merker seg at om lag 60 prosent av bevilgningen til miljøvennlig transport, forvaltet av Transnova, var ubenyttet ved utgangen av 2013. Dette utgjorde 111,8 mill. kroner, og komiteen finner det uheldig at det har vært mindreforbruk på denne posten også tidligere år. Også når det gjelder bevilgningen til rassikring på fylkesveger, var det et mindreforbruk i 2013; på 34 prosent. Komiteen finner det uheldig at midlene ikke blir tatt i bruk til disse viktige formålene, og i tråd med Stortingets forutsetninger. Komiteen ber om at dette følges opp i tiden fremover.

Revisjonen viser at det er varslet store kostnadsoverskridelser og forsinkelser i Autosys-prosjektet – det nye kjøretøy- og førerkortregisteret. Komiteen er kjent med at prosjektet fikk kritiske merknader av Riksrevisjonen i 2008, og at det den gang ble uttalt at departementet burde hatt en bedre oppfølging. Etter komiteens oppfatning er det svært uheldig at det ikke er tatt tilstrekkelig lærdom av forrige versjon av prosjektet, og at de samme feilene nå ser ut til å gjenta seg. Prosjektet skal etter planen være ferdig i 2016, og komiteen legger til grunn at departementet sørger for at Statens vegvesen styrer prosjektet på en forsvarlig måte.

Komiteen viser videre til at Riksrevisjonen har kontrollert 70 konsulentkontrakter inngått av Statens vegvesen. Komiteen finner det foruroligende at det er avdekket store overskridelser, som kan summere seg opp til 1,18 mrd. kroner totalt. Riksrevisjonen antyder at kostnadsoverskridelsene tyder på at forutsetningene som legges til grunn for utlysing av konsulentanskaffelser, ikke er realistiske.

Informasjonssikkerheten i Jernbaneverket har flere ganger blitt kritisert, og blir det også etter revisjonen for 2013. Det kommer frem at Jernbaneverket ikke har iverksatt et styringssystem for informasjonssikkerhet, og at det heller ikke er planer om å gjøre det – til tross for merknader også tidligere år. Komiteen forutsetter at departementet følger Riksrevisjonens anbefaling om å etablere en tettere og mer regelmessig oppfølging av Jernbaneverkets arbeid på dette området.

Både Jernbaneverket og Statens vegvesen er etater med stor aktivitet og ansvar for komplekse samfunnsområder. Det er viktig at disse virksomhetene styres best mulig, og komiteen har merket seg at departementet legger opp til tettere oppfølging på flere områder. Komiteen legger til grunn at departementet vurderer Riksrevisjonens anbefalinger i sitt videre arbeid med styring av disse to virksomhetene.