Regnskapet for 2013 for Samferdselsdepartementet
viser 50 980 mill. kroner i utgifter og 3 747 mill. kroner i inntekter.
699 mill. kroner er overført til neste år.
Departementet har ansvar for seks virksomheter og
seks selskaper. Jernbaneverket og Statens vegvesen har fått vesentlige
merknader for 2013. Jernbaneverket har fått merknader hvert år siden 2009.
Statens vegvesen fikk merknader for 2009, 2010 og 2012.
Riksrevisjonen har tidligere år pekt på svakheter i
måten Jernbaneverket har innrettet sitt regnskap på og registrerer
at det 2013 har gjennomført store forbedringer, blant annet at fem regnskaper
for forskjellige deler av virksomheten er slått sammen til ett i
regnskapssystemet Agresso. Riksrevisjonen ser positivt på utviklingen,
men Jernbaneverket må fortsatt ha særlig oppmerksomhet på regnskapsrapporteringen.
Riksrevisjonen hadde i 2012 merknad om svakheter
ved Statens vegvesens arbeid med samfunnssikkerhet og beredskap.
Det ble spesielt lagt vekt på mangelfull gjennomføring av øvelser,
risiko- og sårbarhetsanalyser (ROS-analyser), samordnede beredskapsplaner
og mangelfulle kommunikasjonsløsninger for kriser på veinettet.
Også revisjonen av 2013 viser at Statens vegvesens beredskap ikke
er i samsvar med det som overordnet strategi fra Samferdselsdepartementet
angir om læring, rapportering og samhandling ved mindre og større
uforutsette hendelser.
Riksrevisjonen har følgende merknader til Samferdselsdepartementet
for 2013:
Mindreforbruk av
bevilgning til miljøvennlig transport og rassikring på fylkesveger.
Merforbruk av bevilgning til riksveginvesteringer
og kjøp av riksvegfergetjenester.
Manglende styring av Autosys-prosjektet.
Kostnadsoverskridelser av konsulentanskaffelser
i Statens vegvesen.
Svak informasjonssikkerhet i Jernbaneverket.
Riksrevisjonen anbefaler at Samferdselsdepartementet
vurderer følgende tiltak:
påse at aktivitetene
det enkelte regnskapsår tilpasses budsjettet, slik at kravet til
realistisk budsjettering oppfylles
iverksette tettere oppfølging av Autosys-prosjektet
for å sikre at rapportering skjer i tråd med kravene i tildelingsbrevet,
og at det utøves risikostyring for at risiko som truer måloppnåelsen,
kan identifiseres tidlig og tiltak kan iverksettes
sikre at Statens vegvesen har bedre oppfølging av
planlegging og gjennomføring av konsulentanskaffelser
etablere en tettere og mer regelmessig
oppfølging av Jernbaneverkets arbeid med informasjonssikkerhet
Komiteen viser til
at to virksomheter under Samferdselsdepartementet har fått vesentlige merknader
for 2013; Jernbaneverket og Statens vegvesen. Jernbaneverket har
fått merknader hvert år siden 2009, og Statens vegvesen fikk merknader
i 2009, 2010 og 2012.
Komiteen merker seg at om lag
60 prosent av bevilgningen til miljøvennlig transport, forvaltet av
Transnova, var ubenyttet ved utgangen av 2013. Dette utgjorde 111,8
mill. kroner, og komiteen finner det uheldig at det
har vært mindreforbruk på denne posten også tidligere år. Også når
det gjelder bevilgningen til rassikring på fylkesveger, var det
et mindreforbruk i 2013; på 34 prosent. Komiteen finner
det uheldig at midlene ikke blir tatt i bruk til disse viktige formålene,
og i tråd med Stortingets forutsetninger. Komiteen ber
om at dette følges opp i tiden fremover.
Revisjonen viser at det er varslet store kostnadsoverskridelser
og forsinkelser i Autosys-prosjektet – det nye kjøretøy- og førerkortregisteret. Komiteen er
kjent med at prosjektet fikk kritiske merknader av Riksrevisjonen
i 2008, og at det den gang ble uttalt at departementet burde hatt
en bedre oppfølging. Etter komiteens oppfatning er
det svært uheldig at det ikke er tatt tilstrekkelig lærdom av forrige
versjon av prosjektet, og at de samme feilene nå ser ut til å gjenta
seg. Prosjektet skal etter planen være ferdig i 2016, og komiteen legger
til grunn at departementet sørger for at Statens vegvesen styrer prosjektet
på en forsvarlig måte.
Komiteen viser videre til at
Riksrevisjonen har kontrollert 70 konsulentkontrakter inngått av Statens
vegvesen. Komiteen finner det foruroligende at det
er avdekket store overskridelser, som kan summere seg opp til 1,18
mrd. kroner totalt. Riksrevisjonen antyder at kostnadsoverskridelsene
tyder på at forutsetningene som legges til grunn for utlysing av konsulentanskaffelser,
ikke er realistiske.
Informasjonssikkerheten i Jernbaneverket har flere
ganger blitt kritisert, og blir det også etter revisjonen for 2013.
Det kommer frem at Jernbaneverket ikke har iverksatt et styringssystem
for informasjonssikkerhet, og at det heller ikke er planer om å
gjøre det – til tross for merknader også tidligere år. Komiteen forutsetter
at departementet følger Riksrevisjonens anbefaling om å etablere
en tettere og mer regelmessig oppfølging av Jernbaneverkets arbeid
på dette området.
Både Jernbaneverket og Statens vegvesen er etater
med stor aktivitet og ansvar for komplekse samfunnsområder. Det
er viktig at disse virksomhetene styres best mulig, og komiteen har merket
seg at departementet legger opp til tettere oppfølging på flere
områder. Komiteen legger til grunn at departementet
vurderer Riksrevisjonens anbefalinger i sitt videre arbeid med styring av
disse to virksomhetene.