Regnskapet for 2013 for Justis- og beredskapsdepartementet
viser 31 725 mill. kroner i utgifter og 4 088 mill. kroner i inntekter.
862 mill. kroner er overført til neste år.
Departementet har ansvar for 18 virksomheter.
I tillegg er Domstoladministrasjonen underlagt justisministerens
parlamentariske ansvarsområde overfor Stortinget. Politidirektoratet
har fått vesentlige merknader for 2013. Direktoratet har fått merknader
hvert år siden 2009.
Riksrevisjonen har tidligere år hatt kritiske merknader
til styring, framdrift og kostnadsutvikling av nødnettprosjektets
trinn 1. Årets revisjon av nødnettprosjektets trinn 2 viser at det
er utfordringer knyttet til feilretting og avklaring for hvordan
Nødnett skal brukes. Samtidig understreker Riksrevisjonen at det
i trinn 2 er gjennomført flere tiltak som har ført til bedre styring, kontroll
og samordning av prosjektet.
Riksrevisjonen har gjennom flere år påpekt svakheter
ved avstemming av gebyrinntekter og mangelfulle rutiner for anskaffelser
i politiet. Revisjonen for 2013 viser en forbedring sammenliknet
med tidligere år, men det er fortsatt risiko knyttet til disse områdene.
Riksrevisjonen er kjent med at Politidirektoratet har satt i gang flere
større reform- og utviklingsarbeider innenfor blant annet ikt, ledelse
og organisering. Både 22. juli-kommisjonens rapport og politianalysen er
en del av grunnlaget for de strategiske utviklingsprosjektene i
politiet.
Riksrevisjonen har følgende merknader til Justis-
og beredskapsdepartementet for 2013:
Manglende enhetlig
og helhetlig oppfølging av det kriminalitetsforebyggende arbeidet.
Dette omfatter manglende styringsinformasjon fra departementet og
svakheter i politidistriktenes ivaretakelse av det kriminalitetsforebyggende arbeidet.
Svakheter ved arbeidet i kriminalomsorgen
med tilbakeføring av de innsatte. Dette omfatter manglende kartlegginger
og dokumentasjon i kriminalomsorgen, mange bostedsløse og mangelfull oppfølging
av innsatte med rusproblemer og få som får arbeid og utdanning.
Ikke tilstrekkelig sikring av Sivilforsvarets
operative evne. Dette omfatter blant annet manglende bemanning,
lav øvingsmengde, at Sivilforsvaret mangler nødvendig materiell
og personlig utrustning.
Fortsatt utfordringer med den offentlige
kontrollen av vaktvirksomheten
Svakheter ved fylkesmannsembetenes arbeid med
samfunnssikkerhet og beredskap.
Fortsatt utfordringer med Nødnett.
Riksrevisjonen anbefaler at Justis- og beredskapsdepartementet
vurderer følgende tiltak:
sørge for et mer
samordnet, helhetlig og strukturert arbeid med kriminalitetsforebygging,
blant annet sikre relevant styringsinformasjon
sikre at kriminalomsorgen koordinerer og
tilrettelegger for andre etater og tjenester, innfører et enhetlig
og helhetlig kartleggingssystem og bedrer dokumentasjonen av de
innsatte
sikre et operativt sivilforsvar, blant
annet sikre nødvendig bemanning, øvelser, kompetanse og utstyr,
vurdere behovet for å utarbeide et nytt estimat for nyinvesteringer
og etterslep og utarbeide en tidsplan for å ivareta Sivilforsvarets materiellbehov
sikre at det raskt opprettes et sentralt
elektronisk register over godkjente vaktforetak, og at det utarbeides
nye sentrale krav til opplæring av vektere
sikre at oppfølgingen av fylkesmannsembetene bidrar
til at de fylkesvise ROS-analysene har tilstrekkelig kvalitet, og
at analysene er oppdaterte og forankret hos regionale beredskapsaktører
sørge for å forbedre Nødnett, slik at kritiske
og alvorlige feil blir rettet
Komiteen viser til
at departementet har ansvar for 18 virksomheter, i tillegg til at
Domstoladministrasjonen er underlagt justisministerens parlamentariske
ansvarsområde.
Politidirektoratet har fått vesentlige merknader for
2013. Riksrevisjonen er kritisk til at departementet i for liten
grad har sikret en enhetlig og helhetlig oppfølging av det kriminalitetsforebyggende
arbeidet og at dette fører til at politidistriktene i for liten
grad arbeider strukturert og systematisk med kriminalitetsforebygging. Komiteen er
enig med Riksrevisjonen i at forebygging er et av de viktigste tiltakene
innenfor kriminalitetsbekjempelse, og at økt innsats på feltet vil
ha stor samfunnsmessig effekt. Fordi departementet og direktoratet
ikke har utarbeidet relevante resultatindikatorer, blir det opp
til hvert enkelt politidistrikt om de vil prioritere kriminalitetsforebyggende
arbeid. Som en følge av dette blir det vanskelig for departementet
og direktoratet å vurdere hvordan arbeidet med kriminalitetsforebygging
blir utført og prioritert.
Komiteen har merket seg at Politidirektoratet har
satt i gang flere større reform- og utviklingsarbeider innenfor
blant annet ikt, ledelse og organisering, og at både 22. juli-kommisjonens rapport
og politianalysen er en del av de strategiske utviklingsprosjektene
i politiet.
Komiteen har videre merket seg
at Riksrevisjonen er bekymret for at innsatte i norske fengsler
ikke får de tjenestene de har krav på, og at dette kan føre til
at løslatte ikke tilbakeføres til samfunnet i tråd med intensjonen
i Innst. S. nr. 169 (2008–2009). Riksrevisjonen viser til at flere
departementer har ansvar for å sikre bolig, helsehjelp, arbeid eller
utdannelse, men at Justis- og beredskapsdepartementet har et overordnet ansvar
for å samordne innsatsen slik at færre lovbrytere begår kriminelle
handlinger etter endt soning.
Komiteen viser videre til de
øvrige merknadene fra Riksrevisjonen og vil understreke behovet
for at Riksrevisjonens anbefalinger følges opp av Justis- og beredskapsdepartementet.
Komiteen har ingen ytterligere
merknader.