Et av regjeringens viktigste satsingsområder
er å løfte konkurransekraften i norsk næringsliv, slik at det skapes
flere trygge arbeidsplasser og at finansieringen av velferdsordningene
blir sterkere.
Vår konkurransekraft påvirkes av hvor effektivt vi
utnytter landets ressurser og vår evne til innovasjon og omstilling.
Regjeringen vil iverksette et bredt sett av tiltak for å styrke konkurransekraften
og øke samlet verdiskaping i Norge. Ett av tiltakene er å legge
til rette for et mangfoldig og verdiskapende eierskap. Et godt eierskap,
både privat og offentlig, er viktig. Vår konkurransekraft og verdiskaping
avhenger av at det etableres, videreutvikles og drives lønnsomme
virksomheter, og at ulønnsomme omstilles eller avvikles. God ledelse
og godt eierskap er viktige bidrag til dette. Mangfoldige, velutviklede
og kompetente eiermiljøer er en forutsetning for samfunnets konkurransekraft
og verdiskaping.
Regjeringen vil innrette politikken slik at
alle kan spare og investere, og gjennom sitt eierskap ta direkte
del i og høste avkastning av den verdiskapingen som finner sted
i Norge. Målet er økt konkurransekraft, verdiskaping og flere trygge
og gode arbeidsplasser. Regjeringen vil med bakgrunn i dette styrke
det private eierskapet i Norge.
Regjeringen mener at det er flere gode grunner til
at staten bør være eier i ulike selskaper. Begrunnelsene varierer
fra selskap til selskap og tar utgangspunkt i at statlig eierskap
kan bidra til at samfunnsøkonomiske og samfunnsmessige hensyn ivaretas.
Norge vil på bakgrunn av dette i overskuelig fremtid ha et betydelig
statlig eierskap. Samtidig er det statlige eierskapet i norsk næringsliv
svært omfattende i dag. For å bidra til et mer mangfoldig og verdiskapende
eierskap og for å redusere potensielle utfordringer med et omfattende
statlig eierskap, ønsker regjeringen å redusere det direkte statlige
eierskapet over tid.
Regjeringen mener det er avgjørende at det statlige
eierskapet forvaltes på en profesjonell og forutsigbar måte, og
vil føre en ansvarlig statlig eierskapspolitikk som gir rom for
både eiermangfold og verdiskaping som et bidrag til å styrke norsk
konkurransekraft. Regjeringen legger med bakgrunn i dette, og med
utgangspunkt i regjeringens politiske plattform, frem en melding
til Stortinget om eierskap i norsk næringsliv, med hovedvekt på
rammene og politikken knyttet til statens direkte eierskap.
Eierskapet kan være av stor betydning for selskapers
konkurransekraft og verdiskaping. Eiere og investorer har en fundamental
rolle for at det kan utøves lønnsom virksomhet ved å bidra med risikokapital
til etablering av nye virksomheter eller til videreutvikling av
etablerte virksomheter. Et mangfold av eiere, eiertyper og eiermiljøer
vil kunne bidra til god sammensetning av virksomheter og eiere,
til ønsket omstilling og innovasjon og slik til økt konkurransekraft.
Økt endringstakt i næringslivet gjør at betydningen
av virksomheters evne til omstilling og innovasjon øker. Dette stiller
større krav til eierne, som legger føringer for selskapenes virksomhet og
tar avgjørende beslutninger ved større endringer i selskapene. I
et slikt forretningsklima er kompetente eiere av betydning for å
kunne realisere selskapets verdiskapingspotensial. Eiersammensetningen
og eiertyper kan ha betydning for verdiskapingen i selskaper ved
at de kan gi ulike insentiver for å utøve god selskapsstyring. Ulike
kombinasjoner av eierkonsentrasjon, eiertype og varigheten på eierskapet
kan slik påvirke kvaliteten av eierutøvelsen.
Hvordan eierskap utøves har endret seg de senere
årene. Det har vært en gradvis utvikling mot mer fragmentert eierskap
i børsnoterte selskaper. Selskaper må forholde seg til stadig raskere
endringer i omgivelsene og større usikkerhet og volatilitet i de
globale markedene. Dette gjør det mer krevende å opprettholde strategiske konkurranseposisjoner
og evne til verdiskaping over tid, og det stilles større krav til
ledelse, styrer og eiere om å fatte gode beslutninger raskt. Oppmerksomheten
mot eieres og selskapers samfunnsansvar har også økt.
Etter regjeringens syn bør privat eierskap være hovedregelen
i norsk næringsliv. Regjeringen vil styrke det private eierskapet
som et ledd i å styrke norsk næringslivs konkurransekraft.
Selv om det er stor variasjon blant private
eiere, er det regjeringens oppfatning at det knytter seg noen grunnleggende
forhold til det private eierskapet som gjør at dette i utgangspunktet
er godt egnet til å bidra til verdiskaping og til å styrke norsk
konkurransekraft. Private eiere kan ofte mer direkte ivareta egne
preferanser og eiendom og utøve et mer direkte personlig eierskap
enn staten som utøver eierrollen på vegne av fellesskapet. Private
eiere kan ofte i større grad være nær og bedre orientert i markedene.
Private eiere har gjerne sterkere insentiver for effektiv drift
og høy avkastning. Dette kan være et argument for å styrke det private
eierskapet. Det kan også være et argument for å få inn private medeiere
i selskaper hvor staten er en dominerende eier og hvor det foreligger
gode begrunnelser for et statlig eierengasjement.
Regjeringen vil også peke på enkelte potensielle utfordringer
knyttet til det statlige eierskapet som trekker i retning av å begrense
omfanget av det direkte statlige eierskapet i kommersielle selskaper,
og styrke det private eierskapet. Dette knytter seg til potensielle
konflikter mellom statens ulike roller, fare for maktkonsentrasjon
og begrenset industriell kompetanse hos staten som eier.
Regjeringen vil styrke det private eierskapet gjennom
et bredt sett av tiltak.
Skattesystemet er en vesentlig økonomisk rammebetingelse
som har stor betydning for norsk næringsliv og for det private eierskapet. Regjeringen
vil bruke skatte- og avgiftssystemet til å finansiere fellesgoder,
legge til rette for sosial mobilitet, oppnå mer effektiv ressursutnyttelse
og gi bedre vilkår for norsk næringsliv. Det private eierskapet
skal styrkes, og det skal lønne seg å jobbe, spare og investere
og etablere, drive og utvikle virksomhet. Regjeringen tok det første
steget med vekstfremmende skattelettelser, som bl.a. vil bidra til
å styrke det private eierskapet, i statsbudsjettet for 2014. Regjeringen
viser for øvrig til Scheel-utvalget som gjennomgår selskapsbeskatningen.
Arbeidet med forenklinger for næringslivet og privatpersoner
er et viktig område for regjeringen. Det skal bli lettere å etablere,
drive og utvikle næringsvirksomhet i Norge. Det vil over tid gi
økt privat eierskap. Regjeringen har som mål å redusere næringslivets
årlige kostnader med å oppfylle lover og regler med 15 mrd. kroner
innen utløpet av 2017, sammenlignet med kostnadsnivået i 2011, noe
som utgjør en reduksjon på 25 pst. Regjeringen vil også fremme en kultur
for entreprenør- og gründerskap. Over tid vil det gi økt evne til
omstilling og innovasjon, verdiskaping og privat eierskap.
Regjeringen vil arbeide for et enklere og mer vekstfremmende
skattesystem, og vil fortsatt prioritere skattelettelser som styrker
norsk konkurransekraft og bidrar til gode og verdiskapende norske
arbeidsplasser. Regjeringen vil også vurdere andre tiltak som kan
styrke det private eierskapet, herunder tiltak for å øke småsparernes
eierskap i norske selskaper og tiltak for å stimulere ansattes medeierskap.
Etter regjeringens syn bør privat eierskap være hovedregelen
i norsk næringsliv. Direkte statlig eierskap bør begrunnes særskilt.
Etter regjeringens syn er det flere gode grunner til
at staten bør være eier i ulike selskaper. Dette knytter seg eksempelvis
til korrigering av markedssvikt, nasjonal forankring av viktige
selskaper, hovedkontorfunksjoner og nøkkelkompetanse, forvaltning
av felles naturressurser og sektorpolitiske og samfunnsmessige hensyn.
Det er også særskilte karakteristika med staten som kan gjøre staten
til en god eier i et bredere perspektiv. Dette knytter seg bl.a.
til at den norske stat er en langsiktig og kapitalsterk eier som
kan bidra positivt til langsiktig eierskap. Staten kan sammen med
andre langsiktige investorer, bidra til stabilitet i eierskapet
og stimulere til industriell utvikling av norske selskaper og oppbygging av
kompetanse over tid. Dette tilsier at staten i overskuelig fremtid
vil ha et betydelig direkte eierskap.
Det er regjeringens vurdering at utøvelsen av
det direkte statlige eierskapet håndteres på en profesjonell og
god måte. Gjennom åpenhet om eierstyringsprinsipper, aksept for
rolledelingen i selskapslovgivningen, eierstyring gjennom generalforsamling
og vekt på å velge kompetente og uavhengige styrer, kan den statlige
norske eierutøvelsen sies å ligge langt fremme, også i internasjonal
sammenheng.
Selskapene i statens portefølje har siden 2006 vært
kategorisert i fire ulike kategorier. Utgangspunktet for kategoriseringen
har vært statens begrunnelser og mål for det direkte statlige eierskapet.
Regjeringen vil videreføre denne kategoriseringen.
Regjeringen mener at staten ikke bør ha som langsiktig
ambisjon å være eier i selskaper der staten kun har forretningsmessige
mål med eierskapet. Det er regjeringens oppfatning at over tid vil
andre eiere ofte være i bedre stand enn staten til å utvikle verdiene
i slike selskaper. Regjeringen vil på denne bakgrunnen fremme forslag
til Stortinget i budsjettproposisjonen for 2015 om fullmakter til
helt eller delvis å avhende statens eierskap i selskapene i kategori
1. For flere av disse selskapene har regjeringen slike fullmakter allerede
i dag. Regjeringen vil fremheve at selv om staten ikke bør ha en
langsiktig ambisjon om å være eier i disse selskapene, så vil eventuelle endringer
i statens eierandeler kun gjennomføres dersom dette anses å være
økonomisk gunstig for staten. Videre kan det være selskaps- og markedsmessige
forhold som tilsier at staten bør vente med eventuell utnyttelse
av fullmaktene.
Selskapene i kategori 2 er forretningsmessige selskaper
hvor målet med det statlige eierskapet, ut over avkastning på investert
kapital, er å opprettholde hovedkontorfunksjoner i Norge. Dette
oppnås ved en eierandel som gir negativ kontroll, dvs. mer enn en
tredjedel. Regjeringen vil derfor ha som utgangspunkt at det ikke
vil være aktuelt å redusere statens eierskap til under 34 pst. i
disse selskapene. Det kan foreligge særskilte hensyn som tilsier
at den nedre grensen for statens eierandel i enkeltselskaper i kategori
2 er forskjellig fra 34 pst. Regjeringen vil på denne bakgrunn i
budsjettproposisjonen for 2015 fremme forslag til Stortinget om
fullmakter som åpner opp for å kunne redusere statens eierandel for
Kongsberg Gruppen ASA og Telenor ASA, ned mot 34 pst.
I kategori 3 inngår selskaper der staten har
forretningsmessige mål med eierskapet og hvor det er andre begrunnelser
for statlig eierskap enn norsk forankring av hovedkontor. Regjeringen mener
det er gode begrunnelser for at staten bør være eier i disse selskapene.
Det vil imidlertid for selskapene i kategori 3 likevel kunne være rom
for justeringer og endringer i statens eierskap ut fra kommersielle
betraktninger, og på en måte som også ivaretar statens begrunnelse
for eierskapet i selskapene.
Statens eierandeler i de sektorpolitiske selskapene
i kategori 4 bør i utgangspunktet ligge fast. Dette er imidlertid
ikke til hinder for endringer dersom de sektorpolitiske hensynene
bortfaller eller kan ivaretas på en annen og tilfredsstillende måte
ved bruk av andre virkemidler enn eierskap.
Som eier stiller regjeringen seg i utgangspunktet positiv
til strategiske initiativer og transaksjoner som kan forventes å
bidra til verdiutviklingen i selskapene og som samtidig kan gjennomføres innenfor
en ramme som ivaretar statens mål med eierskapet.
Regjeringen vil kun i helt særskilte situasjoner vurdere
å øke statens eierandel i deleide selskaper. Regjeringen ser det
heller ikke som aktuelt at staten arbeider aktivt med å ta nye strategiske
posisjoner i konkurranseutsatte selskaper. Kun i helt ekstraordinære
tilfeller vil regjeringen kunne vurdere nytt statlig eierskap. Regjeringen
vil legge vekt på at statlig produksjonsvirksomhet skal utføres
effektivt og ha en hensiktsmessig styrings- og organisasjonsstruktur.
Regjeringen vil på bakgrunn av dette kunne vurdere omorganiseringer
av statlig virksomhet og nye selskapsetableringer.
Regjeringen har som ambisjon at den norske stats
eierskapsutøvelse skal være av beste praksis internasjonalt. Eierskapet
skal forvaltes profesjonelt, og regjeringen vil føre en ansvarlig eierskapspolitikk
preget av forutsigbarhet og fastlagte prinsipper for statlig eierstyring.
I sin eierskapsutøvelse vil staten legge vekt på områder hvor staten
som eier har gode forutsetninger for å tilføre selskapene verdi,
herunder fortsatt legge vekt på å styrke den strategiske og økonomiske
oppfølgingen av selskapene gjennom analytisk oppfølging, styrke
arbeidet med rekruttering av styremedlemmer og systematisere vurderingen
av styrets arbeid. Staten vil legge vekt på å være en ledende eier
når det gjelder å fremme god eierstyring og selskapsledelse.
Regjeringen har i meldingen gjort enkelte justeringer
av statens eierstyringsprinsipper, i tråd med utviklingen innenfor
eierstyring og selskapsledelse og etablert praksis.
Hovedhensynet i de kommersielle selskapene er avkastning
på investert kapital. Regjeringen mener at ulike faktorer bidrar
til dette. Med bakgrunn i dette har regjeringen tydelige forventninger
til selskapene når det gjelder avkastning og utbytte, styrets arbeid,
samfunnsansvar, lederlønn, forskning og utvikling og mangfold og likestilling.
Regjeringen forventer at selskaper med statlig eierandel
arbeider systematisk med sitt samfunnsansvar og er ledende på sine
områder. Regjeringen vil særlig vise til utviklingen på klima- og miljøområdet
og til virkninger dette kan ha for samfunnet som helhet og selskapenes
utvikling spesielt. Regjeringen forventer at selskapene har god
risikoforståelse med hensyn til hvordan klimaendringer og klimapolitiske
tiltak kan påvirke deres virksomhet og at selskapene skal være i fremste
rekke når det gjelder arbeidet for klima og miljø i sin bransje.
Når det gjelder statens holdning til lederlønn, signaliserer
regjeringen noen endringer i meldingen. På enkelte områder mener
regjeringen imidlertid at det er behov for en nærmere gjennomgang
før regjeringen legger frem sine nye retningslinjer. Stortinget
vil bli orientert på egnet måte når retningslinjene foreligger.
Selskapsgjennomgangen i kapittel 9 angir statens
mål med eierskapet i hvert enkelt selskap, med utgangspunkt i begrunnelsene
for statlig eierskap og de fire eierskapskategoriene.
Velutviklede og kompetente eiermiljøer er en
forutsetning for samfunnets verdiskaping. Eiere og investorer har
en fundamental rolle for at det kan utøves lønnsom virksomhet ved
å bidra med risikokapital til etablering av nye virksomheter eller
til videreutvikling av etablerte virksomheter. Sterke og kompetente
eier- og fagmiljøer kan være avgjørende for å analysere og forstå
risiko og potensiell avkastning, og dermed sørge for riktig tilførsel
av kapital.
Eierskap har betydning for hvordan selskaper styres
og drives. Gode eiere med lav grad av aktiv involvering vil i hovedsak
sørge for at selskaper følger prinsipper for god eierstyring og selskapsledelse
for å verne om egne interesser. Ved større grad av involvering kan
eiere søke å skape merverdi gjennom å støtte og følge opp selskapene.
Private equity (PE)-aktører er et eksempel på eiere
som involverer seg sterkt i porteføljeselskapene sine. Hva som skaper
meravkastning for PE-aktørene har endret seg over tid. Tidligere var
avkastningen i stor grad basert på å identifisere og investere i
riktige selskaper og sektorer («buying well»). Utviklingen har de
senere årene gått i retning av at godt eierskap i stadig større grad
antas å drive verdiskapingen («owning well»). Dette kan reflektere
at eiernes kompetanse har fått større betydning.
Eierne velger selskapets styre. Et kompetent styre
har betydning for om et selskap skal kunne drive forsvarlig og lønnsomt.
Det synes å være bred oppfatning av at god eierstyring er viktig for
verdiskapingen, og litteraturen trekker i retning av å gi empirisk
støtte til dette.
Ulike kombinasjoner av eierkonsentrasjon, eiertype
og varigheten på eierskapet kan innvirke på kvaliteten av eierutøvelsen.
På Oslo Børs synes lønnsomheten for selskaper med høy eierkonsentrasjon
å være lavere enn selskaper med lav eierkonsentrasjon, mens sammenhengen
er mer sprikende internasjonalt.
Et sentralt skille mellom eiertyper går mellom direkte
og indirekte eiere. Et annet skille mellom eiertyper er mellom offentlig
og privat. Litteraturen gir ingen entydige svar på om privat eierskap
gir bedre avkastning enn offentlig eierskap, men noe forskning gir
støtte til denne oppfattelsen. At det offentlige er en indirekte
eier, er en mulig forklaringsvariabel. Videre vil for eksempel høy
offentlig eierkonsentrasjon i enkeltselskaper kunne ha en effekt
gjennom redusert likviditet, som igjen kan påvirke markedspris.
Varigheten på eierskapet vil legge føringer
på utøvelsen av eierskap. Langsiktige eiere kan skape verdier ved
å finansiere strategier som gir langsiktig, men ikke nødvendigvis
kortsiktig, gevinst. På en annen side kan langsiktig eierskap føre
til mindre press på ledelsen. Forskning gjort på norske børsdata
gir noe indikasjon på at indirekte langvarig eierskap gir lavere
avkastning, mens direkte langvarig eierskap gir høyere avkastning.
Verdiskapingen som følge av kapitalallokering og
eierstyring vil variere mellom ulike typer eiermodeller. I kapittel
2.2 i meldingen utdypes kort hva som kjennetegner de fremste eierne
innenfor hver modell.
Utviklingen med en økende grad av passive eiere henger
sammen med økningen av institusjonelt eierskap. Institusjonelle
eiere eier en betydelig andel av verdens selskaper som er notert
på børs. Selskaper med en fragmentert aksjonærstruktur og overvekt
av institusjonelle eiere blir ofte omtalt som «eierløse» selskaper,
ettersom de mangler større direkte eiere med insentiver til å utøve
aktivt eierskap. I slike eierløse selskaper kan ofte mye makt være
konsentrert hos ledelsen. Institusjonelle eiere har færre insentiver
for å arbeide for langsiktig verdiskaping. Problemstillinger knyttet
til eierløse selskaper og passivt eierskap reflekteres i flere ulike
retningslinjer for eierstyring og selskapsledelse.
Det er i økende grad fremvoksende økonomier som
driver veksten i verdensøkonomien. Dette gjør dem stadig mer viktige,
også for vestlige selskaper, og skaper behov for ny kompetanse og erfaring.
Samtidig har gradvis nedbygging av handelsbarrierer og økt integrering
i verdensøkonomien sørget for at stadig flere bransjer har blitt
konkurranseutsatt. I en verden med sterkere konkurranse og raskere
endringer stilles det større krav til ledelse, styrer og eiere til
å fatte gode beslutninger raskt. Eierne bør på denne bakgrunn være
forberedt på å ta stilling til avgjørende strategiske endringer,
til oppkjøp og andre større investeringer på kortere tid.
Store skjevheter i de globale handelsbalansene har
ført til stor statlig formuesoppbygging i enkelte land og derfor
et større statlig eierskap i kommersielle selskaper. Gjennom store
statlige investeringsfond, særlig fra Kina og Midtøsten, eier statlige
aktører en stadig større andel av verdens aksjekapital, jf. figur
2.3 i meldingen. Også nasjonalt statlig eierskap har vokst, mye
drevet av statlige overtagelser i forbindelse med finanskrisen.
Det er økende oppmerksomhet knyttet til eieres og
selskapers samfunnsansvar.
For eiere er det derfor et økende behov for
å sørge for gode systemer og rutiner for å følge opp samfunnsansvar
på ulike områder. Mange utviklingstrekk tyder på at dette kan bli
et konkurransefortrinn for selskaper og aksjeeiere i fremtiden.
Aktivist-investorer er forretningsmessig orienterte
investorer som går inn med en mindre eierandel i et selskap og forsøker
å øke verdien av investeringen ved å søke å tvinge gjennom endringer
i selskapsstyringen. Trenden med aktivist-investorer er sterkest
i USA, men har også spredt seg til Europa. Analyser tyder på at
aktivist-investorer generelt har en positiv effekt på avkastningen
til selskaper, også på lengre sikt.
Styret blir i økende grad ansett som en avgjørende
faktor for selskapets langsiktige suksess. Gode styrer, som fungerer
som en effektiv sparringspartner og utfordrer til ledelsen, blir
en stadig viktigere komponent i et veldrevet selskap.
I kapittel 3.1 i meldingen er det gitt en oversikt over
det norske kapitalmarkedet.
Privat eierskap utgjør om lag 65 pst. av verdiene på
Oslo Børs. Av dette er andelen utenlandsk eierskap høy (37 prosentpoeng),
målt mot andre land. Norge har en lav andel privat eierskap på børs
sammenlignet med flere andre europeiske land. Dette må sees på bakgrunn
av at andelen offentlig eierskap er høyere i Norge enn i andre land.
Når det gjelder det unoterte private eierskapet, er situasjonen
annerledes. Utenlandske eiere eier en andel på 17 pst., mens industrielle eiere
og husholdninger eier en andel på henholdsvis 38 pst. og 22 pst.
Gründere er en del av det industrielle eiermiljøet. En
indikator på gründeraktivitet kan være antall nyetablerte selskaper
som andel av det totale antall selskaper. Denne etableringsraten
i Norge er relativt lav sammenlignet med andre land. Det sentrale
for samfunnet og verdiskapingen er imidlertid ikke antall gründere
og nye foretak, men heller deres verdiskaping. Dårlige muligheter
på arbeidsmarkedet kan i mange tilfeller føre til at flere etablerer
egne selskaper. Det er derfor ikke opplagt hvor høy etableringsraten
i et land bør være. I en gjennomgang av norsk økonomi trekker OECD
frem at etableringsraten og antallet selvstendig næringsdrivende
i Norge er lavt på tross av lave etableringshindre. Blant mulige forklaringer
trekker de frem lav arbeidsledighet, gode velferdsordninger og relativt
høye skatter.
Selv om det i Norge er en relativt liten andel
institusjonelle investorer, målt etter eierskapets verdi, er institusjonelle
eiere fortsatt en viktig kilde til kapital. Tall fra VPS viser at
institusjonelle eiere i 2012 eide 9 pst. av de børsnoterte verdiene
i Norge. Til sammenligning eide private institusjonelle eiere i
2007 27 pst. av verdiene på børsen i Sverige, og 44 pst. av verdiene
på børsen i Storbritannia. En grunn til den begrensede andelen institusjonelle
eiere er at norske husholdninger sparer lite relativt sett i verdipapirer
og at sparing i stor grad skjer gjennom investering i egen bolig.
Spesielt har nordmenn lav pensjonssparing, da dette i stor grad
ivaretas av staten gjennom Folketrygden.
Økt globalisering, og en stadig større grad
av vare-, tjeneste- og kapitalflyt over landegrenser, har bidratt
til at utenlandske eiere har blitt et av de største eiermiljøene
i Norge. Direkte utenlandsk eierskap i Norge har omtrent doblet
seg siden starten av 2000-tallet, og mer enn tidoblet seg siden
begynnelsen av 1990-tallet. Historisk har den store veksten primært
forekommet i tilknytning til olje- og gassvirksomhet og i bransjer
som finansiell tjenesteyting, transport og produksjon. Målt i verdier
er det Sverige som har størst andel direkte utenlandsinvesteringer
i Norge med 23 pst.
Helt fra den norske industrialiseringen på starten av
1900-tallet har utenlandske eiere vært med på å bygge næringslivet
i Norge, ofte i form av relativt store og kapitalintensive foretak
knyttet til eksportindustrien. Fra 2000 til 2014 har utenlandske
investorers eierandel på børs økt fra 34 pst. til 37 pst. Antall
utenlandskontrollerte foretak i Norge har økt med 38 pst., fra 3 608
i 2000 til 4 979 i 2007. Antall norskkontrollerte foretak økte med
kun 20 pst. i samme periode. Innenfor norsk industri økte antall
selskaper eid av utenlandske aktører med 90 pst. fra 2003 til 2010.
Ifølge SSB omhandler det offentlige eierskapet alle
unoterte og noterte finansielle og ikke-finansielle selskaper hvor
stat, kommune og fylkeskommune direkte eller indirekte eier mer
enn 50 pst. av innbetalt andels- og aksjekapital, kapitalinnskudd
eller kommandittinnskudd og statlig og kommunal forretningsdrift.
Det offentlige eier en vesentlig andel av landets økonomiske
virksomhet. Totalt er om lag en tredjedel av all egenkapital i Norge
eid av det offentlige, noe som er betydelig sammenlignet med andre
OECD-land. Den offentlige eide norske egenkapitalen fordeler seg
mellom notert kapital på om lag 646 mrd. kroner og unotert kapital
på om lag 1 062 mrd. kroner. Sammenlignet med øvrige land i Norden
har Norge et større offentlig eierskap. Det er likevel større likheter
mellom landene i Norden enn ellers i Europa.
Per 1. januar 2014 var det ifølge SSB 526 703 virksomheter
i Norge. En overveiende andel av disse virksomhetene er eid av private
aktører.
Regjeringen mener at privat eierskap bør være hovedregelen
i norsk næringsliv, og at statlig eierskap bør begrunnes særskilt.
Etter regjeringens syn er det flere gode grunner til at staten bør være
eier i ulike selskaper. Begrunnelsene varierer fra selskap til selskap
og tar utgangspunkt i at statlig eierskap kan bidra til å ivareta
samfunnsøkonomiske og samfunnsmessige hensyn. Norge vil på bakgrunn
av dette i overskuelig fremtid ha et betydelig statlig eierskap.
Det er redegjort for slike begrunnelser i kapittel 6.1 i meldingen.
Selv om det er stor variasjon blant private
eiere, er det regjeringens oppfatning at det knytter seg noen grunnleggende
forhold til det private eierskapet som gjør at dette i utgangspunktet
er godt egnet til å bidra til verdiskaping og til å styrke norsk
konkurransekraft.
Privat eiendomsrett er grunnleggende i et velfungerende
samfunn. Dette bør også danne et grunnleggende utgangspunkt for
eierskap til selskaper og virksomheter.
Det er i all hovedsak private aktører som tar
initiativ og står bak nyetableringer, eierskapet og drift av virksomheter
i norsk næringsliv. I kommersielle virksomheter i velfungerende konkurranseutsatte
markeder vil det ofte være private eiere som har best forutsetning
for å være en god eier.
Private eiere kan ofte mer direkte ivareta egne preferanser
og eiendom og utøve et mer direkte personlig eierskap enn staten
som utøver eierrollen på vegne av fellesskapet. Når eieren er personlig,
vil det normalt være færre beslutningsledd mellom eiere og ledelse
enn dersom eierskapet forvaltes av institusjoner. Dette tilsier
at personlige (private) eiere kan ha sterkere insentiver til å ivareta
egne eierinteresser. Det kan gi bedre eierstyring, økt forventet
lønnsomhet og en mer hensiktsmessig styring av risiko, i tråd med
eiernes interesser.
Private eiere har gjerne sterkere insentiver
for effektiv drift og høy avkastning. Sterke insentiver for private
med tanke på både kostnadsreduksjon og innovasjon er et grunnleggende
argument for at privat eierskap er mer hensiktsmessig. Dette har
blitt underbygd av flere empiriske studier som viser at privatisering
som regel medfører produksjon til lavere kostnad og med bedre kvalitet.
Mangelfull og skjevt fordelt informasjon mellom
selskaper og dets eier(e) og ulike insentiver mellom ledelse og
eiere kan også tilsi at privat eierskap i utgangspunktet er å foretrekke.
Det er regjeringens vurdering at utøvelsen av
det direkte statlige eierskapet håndteres på en profesjonell og
god måte. Gjennom åpenhet om eierstyringsprinsipper, aksept av rolledelingen
i selskapslovgivningen, eierstyring gjennom generalforsamling og
vekt på å velge kompetente og uavhengige styrer, kan den statlige
norske eierutøvelsen sies å ligge langt fremme – også i internasjonal
sammenheng.
Det er imidlertid særskilte utfordringer knyttet til
det statlige eierskapet som trekker i retning av å begrense omfanget
av det direkte statlige eierskapet i kommersielle selskaper i velfungerende konkurranseutsatte
markeder, særlig på områder hvor det er enkelt å skille mellom statens
bruk av regulerende virkemidler og den produserende virksomheten.
Utover argumentene for privat eierskap som er nevnt
i kapittel 4.1 i meldingen, vil regjeringen peke på tre særskilte
utfordringer knyttet til det statlige eierskapet:
konflikt mellom eierskap
i selskaper og statens øvrige roller
fare for maktkonsentrasjon som svekker
privat sektor
begrensninger i industriell kompetanse
Det ligger potensielle konflikter mellom utøvelse
av rollen som eier av næringsvirksomhet og utøvelse av statens øvrige
roller. For å unngå rollekonflikter vil det, på områder hvor det
er politiske mål, være hensiktsmessig at disse målene i størst mulig
grad søkes oppnådd ved hjelp av andre virkemidler enn statlig eierskap. Statens
hovedoppgave overfor næringslivet bør, der det er private aktører
og velfungerende markeder, være å legge til rette for høy verdiskaping
i økonomien gjennom stabile og gode rammebetingelser, fremfor at
staten skal drive eller være eier av næringsvirksomhet.
Så lenge staten har eierinteresser, er det neppe mulig
å organisere staten og opptre slik at ikke noen kan eller vil reise
tvil om statens nøytralitet i myndighetsutøvelsen. Det er derfor
nødvendig løpende å vurdere berettigelsen og omfanget av statens
eierskap i forretningsmessige selskaper.
I et demokratisk samfunn er private initiativ
og investeringsvilje drivkraften for utviklingen i økonomien. Regjeringen
mener at dette er en særlig utfordring i et lite land som Norge,
hvor staten eier en stor del av den finansielle kapitalen. Et betydelig
statlig eierskap vil bidra til økt maktkonsentrasjon hos statsforvaltningen
på bekostning av borgerne. Regjeringen mener at dette er et element
som bør tillegges betydelig vekt og som bør trekke i retning av
at staten over tid bør redusere sitt eierskap.
Staten er eier av virksomhet i mange bransjer
og næringer hvor markedsforholdene endrer seg raskt. Det kan være
krevende ut fra eierposisjon alene, særlig i betraktning av den
bransjemessige spredningen mellom selskaper med statlig eierandel,
å ivareta behovet for aktiv eierdeltakelse i slike selskaper. Også
dette tilsier at det direkte statlige eierengasjementet bør begrenses.
Regjeringen har et mål om å styrke det private eierskapet
i Norge og innrette politikken slik at det lønner seg mer å etablere
virksomhet, jobbe, spare og investere. Flere nye private virksomheter
og flere private eiere vil over tid bidra til regjeringens mål.
Målet er økt verdiskaping og flere trygge og gode arbeidsplasser.
Regjeringen vil føre en fremtidsrettet politikk som
legger til rette for verdiskaping og sysselsetting i norsk økonomi.
Det er de ansattes, virksomhetenes og eiernes omstillings- og innovasjonsevne
som har gjort virksomhetene konkurransedyktige. Regjeringen skal
legge til rette for at de kan videreføre dette ved forutsigbare
og gode rammevilkår. Det bidrar til at næringslivet har god konkurransekraft
og mulighet til å skape større verdier.
Det er de samlede rammevilkår og deres virkning
på evnen til ønsket omstilling, innovasjon og verdiskaping som er
sentralt for konkurransekraften. Disse bør derfor sees i sammenheng.
Sentrale rammevilkår er et forutsigbart og godt skattesystem, effektiv
infrastruktur, muligheter for forskning og innovasjon, tilrettelegging
for entreprenørskap, tilgang på kompetent arbeidskraft og tilgang
på kapital.
Politikken bør innrettes slik at kostnadene
ved omstilling blir lavest mulig. Den offentlige virkemiddelbruken
bør legge til rette for endringer i næringsstruktur og i produksjon
som gir økt lønnsomhet.
Fra et næringspolitisk ståsted er det først
og fremst ønskelig å redusere de skattene som er mest hemmende for
verdiskapingen. Regjeringen tok det første steget med vekstfremmende skattelettelser
i statsbudsjettet for 2014. Samlede skattelettelser i det vedtatte
budsjettet utgjorde i overkant av 7 mrd. kroner påløpt.
Lavere skatt på alminnelig inntekt for personer og
selskaper bidrar til å gjøre økonomien mer vekstkraftig.
Lavere formuesskattesats demper betydningen av
at bolig og annen fast eiendom har lav ligningsverdi. Det legger
til rette for at en større del av sparingen kan bli kanalisert til
investering i næringsvirksomhet. Lavere formuesskatt kan også redusere
eventuelle likviditetsutfordringer blant private norske eiere.
Bortfallet av arveavgiften fra 2014 vil lette
likviditetsbelastningen ved generasjonsskifter, være en forenkling
for skattyterne og redusere de administrative kostnadene for skatteetaten.
Endringen kan styrke det private eierskapet som følge av at mer
kapital forblir hos privatpersoner og familieselskaper.
Regjeringen ønsker å stimulere til økt FoU i næringslivet
og gjennomførte i statsbudsjettet for 2014 en omfattende styrking
av Skattefunn. Endringene fra 2014 innebærer økte fradragsmuligheter
for foretak som benytter seg av ordningen. Økte FoU-investeringer
kan bidra til å styrke det private eierskapet ved at nyskaping gir fremvekst
av ny virksomhet i nye eller eksisterende virksomheter.
Selskapsskattesatsen er en vesentlig del av
en virksomhets økonomiske rammebetingelser og kan ha betydning for
hvor virksomheter lokaliseres. Reduksjonen av selskapsskattesatsen
til 27 pst. var et første skritt i en nødvendig tilpasning av selskapsskatten
til den internasjonale utviklingen. Det kan bli behov for ytterligere satsreduksjoner
for å styrke de generelle rammebetingelsene for næringsvirksomhet
i Norge. Scheel-utvalget er bedt om å vurdere dette nærmere. Utvalget
skal legge frem sine forslag til endringer høsten 2014. En reduksjon
i selskapsskattesatsen vil gjøre det mer attraktivt å investere
i næringsvirksomhet og gjennom dette kunne bidra til å styrke det
private eierskapet i norsk næringsliv.
Regjeringen vil også vurdere andre tiltak som kan
styrke det private eierskapet, herunder tiltak for å øke småsparernes
eierskap i norske selskaper og tiltak for å stimulere ansattes medeierskap.
Regjeringen har som mål å redusere næringslivets
årlige kostnader med å oppfylle lover og regler med 15 mrd. kroner
innen utløpet av 2017, sammenlignet med kostnadsnivået i 2011, noe som
utgjør en reduksjon på 25 pst. Slike tiltak vil bidra til å redusere
virksomheters kapitalbehov, og kommer særlig nye og små virksomheter
til gode. Dette kan legge til rette for økte investeringer og styrke
det private eierskapet.
Regjeringen vil gjennomgå virkemidlene og arbeide
for et treffsikkert og helhetlig offentlig virkemiddelapparat. Målet
er mer effektiv ressursbruk og bedre effekt av de næringsrettede virkemidlene.
Staten forvalter et direkte eierskap i rundt
70 selskaper gjennom ti ulike departementer. Selskapsrettslig er
disse virksomhetene organisert som aksjeselskap, allmennaksjeselskap,
statsforetak, helseforetak eller andre typer særlovselskap. Hvert
år utgis Statens eierberetning hvor det gis en oversikt over statens
direkte eierskap som forvaltes av departementene, inkludert omtale
av de fleste selskapene. Selskapsgjennomgangen i meldingen dekker
de forretningsmessige selskapene og de mest sentrale selskapene
med sektorpolitiske mål i det direkte eierskapet.
Markedsverdien av statens direkte eierskap på Oslo
Børs var på om lag 552 mrd. kroner ved utgangen av 2013. Statens
andel av den bokførte verdien av egenkapitalen i de unoterte selskapene
med forretningsmessig drift som hovedmål, ble på samme tidspunkt
anslått til om lag 113 mrd. kroner. Dette gir et samlet verdianslag
på 665 mrd. kroner for statens direkte forretningsmessige eierskap
på dette tidspunkt. Den bokførte verdien av egenkapitalen kan avvike betydelig
fra selskapenes reelle markedsverdi. I tillegg kommer investeringene
i selskapene med sektorpolitiske oppgaver.
I kapittel 6 i meldingen gis en gjennomgang
av de begrunnelsene som regjeringen mener bør ligge til grunn for
et statlig eierskap. Målformuleringene for statens eierskap i hvert
enkelt selskap fremgår av kapittel 9 i meldingen.
Markedssvikt karakteriseres ved at det oppstår
et avvik mellom privat- og samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Statlig
eierskap bør bare brukes for å korrigere for eksterne effekter eller
andre former for markedssvikt dersom det ikke finnes andre virkemidler
som er mer treffsikre.
Statlig eierskap kan være en av flere måter
å ivareta og utvikle ønsket virksomhet og kompetanse på i Norge,
og gjennom dette bidra til økt samlet verdiskaping for samfunnet.
Sentrale deler av et selskaps kompetanse, inkludert
forsknings- og utviklingsmiljø, har tradisjonelt vært lokalisert
i tilknytning til selskapenes hovedkontorer. Statlig eierskap kan
benyttes som et virkemiddel for å opprettholde hovedkontor i Norge.
Dette sikres ved å eie minimum en tredjedel av et selskap, noe som
gjør at staten som eier kan motsette seg endringer i vedtektene.
Et vesentlig bidrag fra staten for å opprettholde, tiltrekke seg
og utvikle slike kunnskapsmiljøer vil være gjennom en helhetlig politikk
som kan gjøre Norge til et attraktivt land å drive næringsvirksomhet
i. Dette vil samtidig bidra med skatteinntekter.
Et annet mål med eierskap kan være å sikre kontroll
med at det fortsatt foregår produksjon av varer og tjenester av
betydning for nasjonal sikkerhet, leveringssikkerhet eller for å
ivareta nasjonal suverenitet. Hensynet til strategisk produksjon
har medført statlig eierengasjement ved flere ulike virksomheter.
På Svalbard vil statlig eierskap videreføres
i selskaper som på hver sin måte bidrar til å understøtte norsk
Svalbard-politikk, jf. St.meld. nr. 22 (2008–2009).
Det har vært bred politisk enighet om å sikre
fellesskapet en stor andel av verdiskapingen fra utvinning av naturressurser
som fiskeri og havbruk, vannkraft og petroleum. På enkelte områder
har andre offentlige virkemidler enn statlig eierskap ikke vært
ansett som tilstrekkelig for å sikre råderetten over og inntektene
fra landets store naturressurser.
Staten vil, uavhengig av eierskap, ha en viss
kontroll med ressursene og på ulike måter regulere forvaltningen
av dem, samt sikre seg en rimelig del av avkastningen og grunnrenten
fra ressursen, gjennom skattesystemet. Statlig direkte eierskap
bør således over tid vurderes opp mot andre alternativer.
Statlig eierskap kan i enkelte tilfeller begrunnes sektorpolitisk
og særlig på områder hvor staten har et særskilt ønske om styring
og kontroll, herunder mulighet for å endre vilkår raskt. Private
eiere kan ha et begrenset ønske om å etablere virksomhet på slike
områder da muligheter for endringer i rammevilkår (den politiske
risikoen) kan anses som for stor (i så fall kan statlige selskaper
utgjøre et mulig virkemiddel på et bestemt politikkområde). Staten
har bl.a. et særskilt ansvar for å ivareta god nasjonal infrastruktur
som flyplasser og strømnett.
Statlig eierskap kan også sees i lys av et ønske om
lik tilgang til og sikker forsyning av visse tjenester uavhengig
av etterspørsel, bosted, betalingsvilje og -evne og annen status.
Slike begrunnelser for statlig eierskap må sees i sammenheng med
ønsket om å ivareta sektorpolitiske hensyn, og det må i hvert enkelt
tilfelle vurderes hvorvidt statlig eierskap er det mest hensiktsmessige
virkemiddelet, målt mot andre virkemidler.
Det kan også oppstå krisesituasjoner hvor statlig eierskap
kan være en egnet eller eneste mulighet for å ivareta samfunnsmessige
hensyn. Slik agering hører til unntakstilfellene.
Det bør vurderes for hvert enkelt tilfelle om
eierskap er det mest effektive virkemidlet for staten for å oppnå
aktuelle mål, og bør gjøres ved å vurdere nytte og kostnader opp
imot politiske mål. Slike vurderinger bør gjøres med jevne mellomrom
ettersom forutsetninger gjerne endres over tid. Insentiver, ny teknologi
og økt konkurranse i større og mer integrerte markeder gjør at ulike mål
i dag ofte kan oppnås mer effektivt gjennom bl.a. markedet, lov,
reguleringer og konsesjonsvilkår, enn gjennom statlig eierskap.
Andre alternativ er å knytte subsidier eller avgifter
til bestemte handlingsmønstre, kontraktstyring og statlig kjøp.
Selskapene i statens portefølje har siden 2006 vært
kategorisert i fire ulike kategorier. Utgangspunktet for kategoriseringen
har vært statens begrunnelser og mål for det direkte statlige eierskapet.
Regjeringen mener at systemet med kategorisering av eierskapet har
bidratt til å tydeliggjøre statens mål med eierskapet i det enkelte
selskap og at dagens fire kategorier er en hensiktsmessig inndeling.
Regjeringen vil derfor videreføre denne kategoriseringen. Den konkrete
kategoriseringen av og målformuleringen for statens eierskap i hvert
enkelt selskap fremgår av kapittel 9 i meldingen.
De fire kategoriene er:
1. Selskaper med forretningsmessige
mål.
2. Selskaper med forretningsmessige mål
og nasjonal forankring av hovedkontorfunksjoner.
3. Selskaper med forretningsmessige mål
og andre spesifikt definerte mål.
4. Selskaper med sektorpolitiske mål.
Regjeringen ønsker å legge til rette for et
mangfoldig og verdiskapende norsk næringsliv, og vil styrke det
private eierskapet. Dette vil bidra til å styrke norsk konkurransekraft.
Med bakgrunn i dette ønsker regjeringen over tid å redusere statens
direkte eierskap. Dette vil i særlig grad knytte seg til selskaper
hvor staten ikke har særskilte grunner for å være eier. Det vil
også kunne være aktuelt å redusere statens eierandel i øvrige selskaper,
gitt at dette kan gjøres innenfor en ramme som ivaretar statens
mål med eierskapet.
I kapittel 7 i meldingen angis hvilke endringer regjeringen
vil legge opp til i statens direkte eierskap over tid.
Regjeringen mener at staten ikke bør ha som langsiktig
ambisjon å være eier i selskaper der staten kun har forretningsmessige
mål med eierskapet. Over tid vil andre eiere ofte være i bedre stand
enn staten til å utvikle verdiene i slike selskaper. Regjeringen
vil på denne bakgrunnen fremme forslag til Stortinget i budsjettproposisjonen
for 2015 om fullmakter til helt eller delvis å avhende statens eierskap
i selskapene i kategori 1. For flere av disse selskapene har regjeringen allerede
slike fullmakter i dag.
Regjeringen vil fremheve at selv om staten ikke bør
ha en langsiktig ambisjon om å være eier i disse selskapene, vil
eventuelle endringer i statens eierandeler kun gjennomføres dersom
dette anses å være økonomisk gunstig for staten. Videre kan det
være selskaps- og markedsmessige forhold som tilsier at staten bør
vente med eventuell utnyttelse av fullmaktene.
Selskapene i kategori 2 er forretningsmessige selskaper
hvor målet med det statlige eierskapet, ut over avkastning på investert
kapital, er å opprettholde hovedkontor i Norge. Dette oppnås i hovedsak
ved en eierandel som sikrer negativ kontroll, dvs. mer enn en tredjedel.
Regjeringen vil derfor ha som utgangspunkt at det ikke vil være
aktuelt å redusere statens eierskap til under 34 pst. i disse selskapene.
I den grad det kommer forslag fra styrene eller andre om verdiskapende industrielle
løsninger som bare vil realiseres ved en reduksjon av statens eierskap
til under 34 pst., vil dette bli gjenstand for en konkret vurdering av
den forretningsmessige nytten og muligheten til å ivareta statens
mål med eierskapet. Eventuelle saker av en slik karakter vil bli
forelagt Stortinget.
Det kan foreligge særskilte hensyn som tilsier
at den nedre grensen for statens eierandel i enkeltselskaper i kategori
2 er forskjellig fra 34 pst. Dette gjelder for eksempel Statoil
ASA, Aker Kværner Holding AS og Nammo AS. En relevant faktor er
også hvorvidt selskapene er børsnoterte eller ikke. I selskaper
hvor det ikke er spredt eierskap kan det være nødvendig med en høyere
eierandel for å ivareta tilfredsstillende eiermessig innflytelse.
I kategori 3 inngår selskaper der staten har
forretningsmessige mål med eierskapet og hvor det er andre begrunnelser
for statlig eierskap enn norsk forankring av hovedkontor. Regjeringen mener
det er gode begrunnelser for at staten bør være eier i disse selskapene.
Det vil imidlertid likevel kunne være rom for justeringer og endringer
i statens eierskap ut fra kommersielle betraktninger, og på en måte
som også ivaretar statens begrunnelse for eierskapet i selskapene. Eventuelle
konkrete saker vil bli forelagt Stortinget.
Statens eierandel i de sektorpolitiske selskapene i
kategori 4 bør i utgangspunktet ligge fast. Dette er imidlertid
ikke til hinder for endringer dersom de sektorpolitiske hensynene
bortfaller eller kan ivaretas på en annen og tilfredsstillende måte ved
bruk av andre virkemidler enn eierskap.
Regjeringen vil legge vekt på at staten som
eier bør opptre slik at selskapene kan utnytte gode forretningsmuligheter,
og vil derfor aktivt vurdere eventuelle initiativer som fremmes
fra selskapene, gitt at slike anses å være forretningsmessig gunstig
og ivaretar statens mål med eierskapet. Bl.a. med bakgrunn i dette, og
for å redusere statens direkte eierskap over tid, vil regjeringen
være åpen for å kunne redusere statens eierandel for to av selskapene
i kategori 2.
Regjeringen vil kun i helt særskilte situasjoner vurdere
å øke statens eierandel i deleide selskaper. Regjeringen ser det
heller ikke som aktuelt at staten arbeider aktivt med å ta nye strategiske
posisjoner i konkurranseutsatte selskaper. Kun i helt ekstraordinære
tilfeller vil regjeringen kunne vurdere nytt statlig eierskap.
Regjeringen legger vekt på at statlig produksjonsvirksomhet
skal utføres effektivt og ha en hensiktsmessig styrings- og organisasjonsstruktur.
På veiområdet arbeider regjeringen for å opprette et utbyggingsselskap,
med det formål å gjennomføre flere veiprosjekter og gjøre utbyggingen
mer effektiv. I reformarbeidet tas det også sikte på en omorganisering
av Jernbaneverket og NSB for å oppnå en hensiktsmessig styringsstruktur,
en forretningsmessig organisasjonsform og tydelige mål.
Regjeringen vil fremheve at det er avgjørende
at endringer i statens eierskap gjennomføres på en måte som er profesjonell,
forretningsmessig forsvarlig og som ivaretar statens verdier. Regjeringen
vil ikke gjennomføre endringer i statens eierskap eller støtte transaksjoner
med mindre dette vurderes som økonomisk gunstig for staten i hvert
enkelt tilfelle. Fullmaktene som eventuelt gis til regjeringen i
selskaper i kategori 1 og 2, må videre forstås ut fra et ønske fra regjeringen
om å kunne stille seg åpen for å bidra til verdiskapende transaksjoner
gjennom å kunne justere sitt eierskap i disse selskapene.
Ved vurderinger av transaksjoner vil regjeringen normalt
også benytte eksterne rådgivere.
Med bakgrunn i at regjeringen ønsker å redusere det
statlige eierskapet og å bidra til verdiskapende transaksjoner,
vil regjeringen fremme forslag til Stortinget i forbindelse med
statsbudsjettet 2015 om følgende fullmakter:
Regjeringen har også vurdert behovet for øvrige fullmakter.
Regjeringen mener at det ikke er grunn til å gå bort fra den grunnleggende
arbeidsdelingen mellom regjering og storting i eierskapssaker, og
vil legge denne til grunn også fremover. Regjeringen mener videre
at det ikke er grunner til å gå bort fra etablert praksis om at staten
er tilbakeholden med å gi fullmakter til styret i saker som etter
loven tilligger generalforsamlingen.
Regjeringen har som ambisjon at den norske stats
eierskapsutøvelse skal være av beste praksis internasjonalt. I kapittel
8 i meldingen gjennomgås statens eierskapsutøvelse.
Grunnloven § 3 fastslår at den utøvende makt
er hos kongen, som i praksis innebærer regjeringen. Stortinget kan
likevel gi generelle retningslinjer og instruere regjeringen i enkeltsaker,
i form av plenarvedtak eller lovvedtak. Det statlige eierskapet
reguleres også av Grunnloven § 19. Det er således regjeringen som
forvalter statens aksjer og eierskap i statsforetak og særlovselskap
mv. Bestemmelsen gir Stortinget en uttrykkelig hjemmel til å instruere
regjeringen i saker som angår det statlige eierskapet. Stortingets
bevilgningsmyndighet innebærer at det må innhentes samtykke fra
Stortinget ved endringer av statens eierandeler i et selskap (kjøp og
salg av aksjer) og vedtak om kapitaltilførsel som innebærer utbetalinger
for staten.
Riksrevisjonen fører kontroll med statsrådens (departementets)
forvaltning av det statlige eierskapet, og rapporterer til Stortinget
om denne.
Det rettslige grunnlaget for statsrådens eiermyndighet
i et aksjeselskap er aksjeloven § 5-1. Tilsvarende bestemmelse gjelder
for allmennaksjeselskapene, statsforetakene og for de fleste særlovsselskapene.
Hva angår statsforetakene, er «generalforsamlingen» byttet ut med
«foretaksmøtet», men realiteten er den samme.
I henhold til aksjeloven/allmennaksjeloven § 6-12
og tilsvarende bestemmelser i de andre selskapslovene hører forvaltningen
av selskapet under styret og daglig leder. Dette innebærer at den daglige
forretningsmessige ledelsen av selskapet og ansvaret for denne ligger
hos selskapsledelsen.
Utover rammene som følger av Grunnloven, den generelle
forvaltningsretten og selskapslovgivningen, er det i hovedsak konkurranseretten og
børs- og verdipapirretten som stiller rettslige krav til eierskapsutøvelsen.
Andre sentrale rettslige rammer følger av EØS-regelverket, bl.a.
reglene om offentlig støtte.
EØS-avtalen er i utgangspunktet nøytral med hensyn
til offentlig og privat eierskap. Forbudet mot offentlig støtte
i EØS-avtalens artikkel 61 (1) gjelder således også overfor offentlige
eide foretak. Dette begrenser regjeringens muligheter til å vektlegge
ikke-kommersielle hensyn i eierskapsutøvelsen. EFTAs Overvåkingsorgan (ESA)
påser at statsstøtteregelverket overholdes i Norge.
En avgjørende ramme for statens eierskapsutøvelse
er også «Reglement for økonomistyring i staten».
Norsk utvalg for eierstyring og selskapsledelse (NUES)
la 21. desember 2012 frem en revidert versjon av Norsk anbefaling
for eierstyring og selskapsledelse. Norsk anbefaling for eierstyring og
selskapsledelse supplerer statens egne prinsipper for god eierstyring.
I 2005 utga OECD retningslinjer for styring
av statlig eide selskaper som et supplement til OECDs prinsipper
for corporate governance. Den norske stats eierskapsutøvelse og
statens prinsipper for god eierstyring er i all hovedsak i samsvar
med anbefalingene i OECDs retningslinjer for styring av statlig
eide selskaper.
Styring av et statsforetak, aksjeselskap og
særlovselskap skiller seg fra styring av organer innenfor det statlige
forvaltningssystemet. Eierne (herunder staten som aksjeeier) må
forholde seg til den lovbestemte rollefordelingen mellom generalforsamling,
styret og daglig ledelse. Gjennom å organisere virksomheter som
selvstendige rettssubjekter, fraskriver staten seg i utgangspunktet
muligheten til direkte å påvirke den løpende driften. Gjennom deltakelse
i nominasjonsprosesser og valg til styrende organer, fastlegging
av selskapets formål og øvrige vedtektsbestemmelser, og gjennom
å trekke opp rammer for virksomheten på generalforsamlingen kan
staten som eier likevel øve innflytelse på selskapets virksomhet.
Innflytelsen vil avhenge av størrelsen på statens eierandel.
I meldingen er omtalt hva en eier oppnår av
innflytelse i et selskap med noen aktuelle eierandeler, og hvordan
dette påvirker eierstyringen.
Regjeringen Bondevik II utformet i 2002 ti prinsipper
for god eierstyring som angir hvordan staten vil agere som eier
og hva staten vil forvente av selskapene. Disse prinsippene har
skapt en forutsigbarhet i statens eierskapsutøvelse som er positivt
tatt imot av aktørene i det norske kapitalmarkedet. Statens prinsipper
for god eierstyring har vært uendret siden 2002. Regjeringen har i
meldingen foretatt enkelte tilpasninger av prinsippene for å sikre
at de i størst mulig grad er i tråd med praksis og allment aksepterte
eierstyringsprinsipper.
For forretningsmessige selskaper med statlig eierandel
er statens hovedmål å maksimere verdiene av statens investeringer.
For statlige selskaper med sektorpolitiske mål er det et overordnet
mål at målsettingene oppnås på en ressurseffektiv måte.
Statens prinsipper for god eierstyring er:
1. Aksjeeiere skal likebehandles.
2. Det skal være åpenhet knyttet til statens
eierskapsutøvelse og selskapets virksomhet.
3. Eierbeslutninger og vedtak skal foregå
på generalforsamling.
4. Styret er ansvarlig for å utarbeide
klare mål og strategier for selskapet innenfor rammen av vedtektene,
staten stiller forventninger til selskapets resultater.
5. Kapitalstrukturen i selskapet skal være
tilpasset selskapets formål og situasjon.
6. Styresammensetningen skal være kjennetegnet av
kompetanse, kapasitet og mangfold ut fra det enkelte selskaps egenart.
7. Styret har det overordnede ansvaret
for forvaltningen av selskapet og skal herunder ivareta en uavhengig
kontrollfunksjon overfor selskapets ledelse på vegne av eierne.
8. Styret bør ha en plan for eget arbeid,
arbeide aktivt med egen kompetanseutvikling og evaluere sin virksomhet.
9. Lønns- og insentivordninger bør utformes
slik at de fremmer verdiskapingen i selskapet og fremstår som rimelige.
10. Selskapet skal arbeide målrettet for
å ivareta sitt samfunnsansvar.
Regjeringen har i meldingen gitt utfyllende kommentarer
til hvert av prinsippene.
Regjeringen er opptatt av at selskapene opprettholder
og videreutvikler sin konkurranseposisjon og effektive drift, både
på kort og lang sikt. Regjeringen legger til grunn at selskapene har
et bevisst forhold til hvilke faktorer som bidrar til selskapets
utvikling. Statens prinsipper for god eierstyring inneholder forventninger
til selskapene. I kapittel 8.3 i meldingen finnes en detaljert omtale
av hvilke forventninger regjeringen har til selskapene på områder
av betydning for deres verdiskaping.
Regjeringen forventer at selskapene i kategori 1–3
leverer markedsmessig avkastning, i tråd med målet om høyest mulig
avkastning over tid på investert kapital. Med avkastningsmål menes den
avkastning en investor kan forvente å få over tid tatt hensyn til
risiko. Avkastningsmålene utarbeides spesifikt for hvert enkelt
selskap og formidles til selskapene. Avkastningsmålene gjelder i
utgangspunktet som et gjennomsnitt for en periode på tre til fem
år, og revideres normalt hvert tredje til femte år. Det fastsettes
ikke avkastningsmål for selskaper som ikke er basert på forretningsmessig
drift eller som er avhengig av tilskudd fra staten. Disse selskapene
følger Stortingets bevilgningsreglement. Regjeringen forventer at
driften i slike selskaper skal være effektiv. Utbytte fra et selskap
er ofte en sentral del av avkastningen på den investerte kapitalen.
I selskapene med forretningsmessige mål vil regjeringen generelt
støtte en utbyttepolitikk som fremmer langsiktig avkastning. Enkelte heleide
selskaper er i tillegg til ordinær forretningsdrift pålagt sektorpolitiske
oppgaver som kan være bedriftsøkonomisk ulønnsomme for selskapet.
I slike tilfeller skal selskapene normalt kompenseres særskilt for
dokumenterte ekstrakostnader, og ikke indirekte gjennom reduserte utbytter.
Enkelte sektorpolitiske selskaper har vedtektsfestet at de ikke
skal betale utbytte. Selskaper som er avhengig av statlige bevilgninger betaler
normalt ikke utbytte.
Som for utbytte er tilbakekjøpsprogram for aksjer
en form for anvendelse av overskudd og bør sees i sammenheng med
kapitalsituasjonen i selskapet. Regjeringen mener at børsnoterte
selskaper med statlig eierandel bør ha tilsvarende mulighet som
andre selskaper til å benytte tilbakekjøp av aksjer. Det er i samråd
med de aktuelle selskapene over tid etablert et avtaleopplegg som
innebærer at staten i forbindelse med selskapers tilbakekjøpsprogram
opprettholder sin eierandel. Disse avtalene er offentlig tilgjengelige.
Regjeringen vil videreføre det etablerte avtaleopplegget ved inngåelse
av nye tilbakekjøpsavtaler.
Regjeringen mener det er av avgjørende betydning,
og en av statens viktigste oppgaver som eier, å sørge for kompetente
styrer. Regjeringen forventer at styrene forvalter selskapene til
det beste for selskapet, eierne og de ansatte, og er opptatt av
at styrene arbeider aktivt med å utvikle sitt arbeid.
Regjeringen vil vise til at det har vært en
betydelig utvikling de siste årene knyttet til hvordan styret kan
bidra til selskapets verdiskaping. I meldingen er det gitt noen
perspektiver til inspirasjon for styrer i selskaper med statlig eierandel
på hvordan gode styrer arbeider.
En faktor for å bidra til best mulig sammensatte styrer,
er at styremedlemmene tilbys en styregodtgjørelse for arbeidet som
reflekterer styrets ansvar, kompetanse, tidsbruk og virksomhetens kompleksitet.
Riktig kompensasjon kan være viktig for å tiltrekke seg relevant
kompetanse og sørge for at styremedlemmer bruker nok tid på styrearbeidet,
selv om det ikke bør være hovedmotivasjonen for styrevervet.
Regjeringen har en ambisjon om å opprettholde et
moderat nivå på styregodtgjørelsene.
Regjeringen forventer at selskaper med statlig eierandel
arbeider systematisk med sitt samfunnsansvar og er ledende på sine
områder. Når staten som eier stiller forventninger til selskapenes arbeid
med samfunnsansvar, er det både fordi regjeringen mener at en god
håndtering av slike forhold bidrar til å ivareta statens aksjonærverdier
og fordi selskaper med statlig eierandel skal opptre etisk forsvarlig.
Med samfunnsansvar menes i meldingen hvilket ansvar
selskapene forventes å påta seg for mennesker, samfunn og miljø
som påvirkes av virksomheten.
Regjeringen har både generelle og mer spesifikke
forventninger til selskapene på samfunnsansvarsområdet. De spesifikke
forventningene er knyttet til fire tematiske kjerneområder: klima og
miljø, menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter og antikorrupsjon.
Regjeringens forventninger tar utgangspunkt i og bygger på nasjonale
og internasjonale standarder, konvensjoner og rapporteringsnormer.
Det er selskapenes styrer som har ansvaret for
å vurdere hvordan forventningene fra staten som eier best kan følges
opp, og for at disse operasjonaliseres på en hensiktsmessig måte.
Regjeringen vil vise til at det de siste årene
har vært en omfattende utvikling på samfunnsansvarsområdet. I kapittel
8.3.3 i meldingen skisseres noen sentrale utviklingstrekk på feltet.
Regjeringen forventer at
Arbeidet med samfunnsansvar
er forankret i selskapenes styrer, at styrene har en aktiv og sentral rolle,
og at de rapporterer på vesentlige områder i sin årlige beretning.
Styrene sørger for nødvendig egen kompetanseutvikling
på de relevante saksområdene.
Selskapene skal være ledende innenfor arbeidet med
samfunnsansvar på sine områder. Det forventes at selskapene aktivt
følger og er med på å utvikle god forretningsskikk på de områder
som er relevante for virksomheten.
Selskapene har etiske retningslinjer, og
at disse er offentlig tilgjengelig.
Selskapene utarbeider retningslinjer for
sitt arbeid med samfunnsansvar og at retningslinjene er offentlig
tilgjengelige. Selskapene integrerer arbeidet med klima og miljø,
menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter og arbeid mot korrupsjon
i sine retningslinjer.
Selskaper med internasjonal virksomhet
knytter seg til FNs Global Compact. Alle selskapene forventes å
kjenne til og arbeide for å etterleve Global Compacts ti prinsipper,
og vurdere å knytte seg til Global Compact.
Selskaper med internasjonal virksomhet
eller internasjonal leverandørkjede setter seg inn i og følger anbefalingene
i OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper.
Selskapene legger ILOs åtte kjernekonvensjoner til
grunn for sin virksomhet.
Selskaper rapporterer om sitt arbeid med
samfunnsansvar, med vekt på vesentlige utfordringer, mål og indikatorer
for måloppnåelse. Selskaper av en viss størrelse forventes å benytte den
internasjonalt anerkjente rapporteringsstandarden Global Reporting
Initiative.
Selskapene har gode varslingssystemer i
egen virksomhet.
Selskapene har dialog med vesentlige interessenter
der det er relevant, for å kartlegge hvem som berøres av virksomheten
og for å redusere risiko.
Regjeringen mener at økt kunnskap om internasjonale
normer, konvensjoner og retningslinjer som ILOs kjernekonvensjoner,
FNs Global Compact, UNGP og OECDs retningslinjer for flernasjonale
selskaper kan bidra til å redusere risiko for selskapers medvirkning
til menneskerettighetsbrudd og brudd på arbeidstakerrettigheter.
Regjeringen vil holde fast på hovedprinsippene
i statens holdning til lederlønn i selskaper der staten er eier,
jf. dagens retningslinjer. Dette knytter seg til at fastsettelse
av godtgjørelse for ledende ansatte skal være styrets ansvar og
at lederlønningene skal være konkurransedyktige, men ikke lønnsledende.
Det skal legges vekt på moderasjon.
Ut fra erfaring og praksis de siste årene ser regjeringen
behov for å justere statens holdning til lederlønn på tre punkter.
Dette knytter seg til hvilke selskaper som skal omfattes, pensjonsvilkår
og hvordan heleide selskaper skal forholde seg til statens holdning.
Regjeringen vil legge opp til en vedtektsendring i
de heleide selskapene hvor det fremgår at i lederlønnserklæringen
som skal behandles på generalforsamling i morselskapet, skal det
også gjøres rede for hvordan styrets erklæring er implementert i
heleide datterselskaper. Regjeringen vil i tillegg gjøre en vurdering
av om deleide datterselskaper av statlige heleide selskaper også skal
omfattes.
Regjeringen mener at staten som eier ikke bør støtte
pensjonsopptjening ut over 12 G. Regjeringen mener dette vil ivareta
prinsippet om at slike pensjoner ikke skal finansieres over selskapets
egen drift og det vil støtte opp under hovedprinsippet om at fastlønnen
bør være hovedkomponenten i en godtgjørelsesordning. Regjeringen
mener også at et slikt tiltak vil bidra til økt gjennomsiktighet
når det gjelder nivået på lederlønningene.
Statens retningslinjer for lederlønn åpner i
dag for variabel lønn inntil det som tilsvarer seks måneders fastlønn.
Regjeringen viser til at det er komplekst å vurdere ordninger med
variabel lønn. Det er regjeringens vurdering at det bør gjøres en
nærmere gjennomgang av slike ordninger før regjeringen legger frem
sine retningslinjer for lederlønn. Det samme gjelder for selskapenes
langtidsinsentivordninger. Regjeringen vil med bakgrunn i dette
legge frem sine retningslinjer for lederlønn når ovennevnte vurderinger
er gjennomført, og orientere Stortinget på egnet måte.
Det er en sentral lederoppgave at likestilling
og mangfold er solid forankret i selskapenes personalpolitikk. For
selskapene vil det være viktig å legge strategier for hvordan den
beste kompetansen kan benyttes i selskapene, inklusive hvordan det
kan legges til rette for flere kvinnelig toppledere. Regjeringen
har som ambisjon å øke antallet kvinnelige styreledere i selskaper med
statlig eierandel.
Statens prinsipp 1 for god eierstyring slår
fast at aksjeeiere skal likebehandles i selskaper hvor staten er
en av flere aksjeeiere. Dette omfatter også hvilken informasjon
staten som eier mottar fra selskapet og hvilken kontakt det er med
staten som eier.
Rammene omkring eierstyring er ikke til hinder for
at staten, som andre aksjeeiere, i møter tar opp forhold som selskapene
bør vurdere i tilknytning til sin virksomhet og utvikling. De synspunkter
staten gir uttrykk for i slike møter, er å betrakte som innspill
til selskapets administrasjon og styre.
Det har over lengre tid pågått prosesser for
å skille statens roller som eier og som myndighetsutøver. Eierskapet
i de fleste av selskapene med forretningsmessige mål forvaltes i
dag av Eierskapsavdelingen i Nærings- og fiskeridepartementet, i
tråd med OECDs anbefaling om størst mulig grad av samordning av
det forretningsmessige eierskapet, mens selskaper med sektorpolitiske
mål forvaltes av de relevante sektordepartementene.
Regjeringen mener at eierskapet i forretningsmessige
selskaper fortsatt bør forvaltes av den sentrale eierskapsenheten
som i dag ligger i Nærings- og fiskeridepartementet, når ikke særlige
hensyn taler for andre løsninger. Regjeringen vil se nærmere på
muligheten for ytterligere å samle det direkte statlige eierskapet
i forretningsmessige selskaper og eventuelt enkelte andre selskaper
i denne enheten.
Regjeringen vil fortsatt legge til rette for
å videreutvikle og ytterligere profesjonalisere den statlige eierskapsutøvelsen
for å sikre at fellesskapets verdier blir forvaltet på en best mulig
måte. Eksempler på tiltak som er gjort og aktiviteter som gjennomføres
i dag, er omtalt i meldingen.
I kapittel 9 i meldingen omtales statens direkte eierinteresser.
Selskapene som omtales er selskapene med forretningsmessige mål
og de største og mest sentrale selskapene med sektorpolitiske mål.
Selskapene er gruppert i henhold til de fire kategoriene som ligger
til grunn for statens eierengasjement i virksomhetene. For hvert
selskap fremgår overordnet selskapsinformasjon, formålet til selskapet,
beskrivelse av virksomheten og målet med statens eierskap.
Målet med statens eierskap i Ambita AS er kun forretningsmessig.
Selskapet skal drives på forretningsmessig grunnlag og med sikte
på å levere konkurransemessig avkastning.
Regjeringen mener at det ikke foreligger særskilte
grunner til at staten bør være en langsiktig eier av virksomheten
og er derfor åpen for å vurdere løsninger som innebærer en reduksjon
av statens eierandel. Med bakgrunn i dette vil regjeringen i budsjettproposisjonen
for 2015 be om fullmakt fra Stortinget til helt eller delvis å avhende
statens eierskap i Ambita AS.
Målet med statens eierskap i Baneservice AS
er kun forretningsmessig. Selskapet skal drives på forretningsmessig
grunnlag og med sikte på å levere konkurransemessig avkastning.
Regjeringen mener at det ikke foreligger særskilte
grunner til at staten bør være en langsiktig eier av virksomheten
og er derfor åpen for å vurdere løsninger som innebærer en reduksjon
av statens eierandel. Med bakgrunn i dette vil regjeringen i budsjettproposisjonen
for 2015 be om fullmakt fra Stortinget til helt eller delvis å avhende
statens eierskap i Baneservice AS. En eventuell utnyttelse av fullmakten
vil avhenge av forretningsmessige vurderinger bl.a. knyttet til
selskaps- og markedsspesifikke forhold og vil også sees i sammenheng
med utfallet av Samferdselsdepartementets reformarbeid innenfor jernbanesektoren.
Målet med statens eierskap i Cermaq ASA er kun
forretningsmessig. Selskapet skal drives på forretningsmessig grunnlag
og med sikte på å levere konkurransemessig avkastning.
Regjeringen mener at det ikke foreligger særskilte
grunner til at staten bør være en langsiktig eier av virksomheten.
Med bakgrunn i dette har regjeringen i dag fullmakt fra Stortinget
til å «selge, med oppgjør i kontanter og/eller aksjer i et annet
selskap i samme bransje, samtlige av statens aksjer i Cermaq ASA
som en del av en industriell løsning». Regjeringen vil i budsjettproposisjonen
for 2015 be om en utvidet fullmakt som åpner for helt eller delvis
å kunne avhende statens aksjer i Cermaq ASA, i tråd med tilsvarende
fullmakter for de andre selskapene i kategori 1.
Målet med statens eierskap i Entra Holding AS er
kun forretningsmessig. Selskapet skal drives på forretningsmessig
grunnlag og med sikte på å levere konkurransemessig avkastning.
Regjeringen mener at det ikke foreligger særskilte
grunner til at staten bør være en langsiktig eier av virksomheten.
Med bakgrunn i dette har regjeringen i dag fullmakt fra Stortinget
til å «selge samtlige aksjer i Entra Holding AS». En privatiseringsprosess
er igangsatt. Fullmakten ble i 2013 utvidet fra å gjelde «ned mot
33,4 pst.» til å gjelde «samtlige aksjer» for å gi større handlingsrom
for å gi alternativer for nedsalg. Regjeringen vil i den grad det
er nødvendig i budsjettproposisjonen for 2015 be om en videreføring
av denne fullmakten.
Målet med statens eierskap i Flytoget AS er
kun forretningsmessig. Selskapet skal drives på forretningsmessig
grunnlag og med sikte på å levere konkurransemessig avkastning.
Regjeringen mener at det ikke foreligger særskilte
grunner til at staten bør være en langsiktig eier av virksomheten
og er derfor åpen for å vurdere løsninger som innebærer en reduksjon
av statens eierandel. Med bakgrunn i dette vil regjeringen i budsjettproposisjonen
for 2015 be om fullmakt fra Stortinget til helt eller delvis å avhende
statens eierskap i Flytoget AS. En eventuell utnyttelse av fullmakten
vil avhenge av forretningsmessige vurderinger bl.a. knyttet til selskaps-
og markedsspesifikke forhold.
Målet med statens eierskap i Mesta AS er kun forretningsmessig.
Selskapet skal drives på forretningsmessig grunnlag og med sikte
på å levere konkurransemessig avkastning.
Regjeringen mener at det ikke foreligger særskilte
grunner til at staten bør være en langsiktig eier av virksomheten.
Med bakgrunn i dette har regjeringen i dag fullmakt fra Stortinget
til å «selge samtlige aksjer i Mesta AS». Regjeringen vil i budsjettproposisjonen
for 2015 be om en videreføring av denne fullmakten, i tråd med tilsvarende
fullmakter for de andre selskapene i kategori 1. En eventuell utnyttelse
av fullmakten vil avhenge av forretningsmessige vurderinger bl.a.
knyttet til selskaps- og markedsspesifikke forhold.
Målet med statens eierskap i SAS AB er kun forretningsmessig.
Selskapet skal drives på forretningsmessig grunnlag og med sikte
på å levere konkurransemessig avkastning.
Regjeringen mener at det ikke foreligger særskilte
grunner til at staten bør være en langsiktig eier av virksomheten.
Med bakgrunn i dette har regjeringen i dag fullmakt fra Stortinget
til å «selge aksjene i SAS AB i forbindelse med industriell løsning».
Regjeringen vil i budsjettproposisjonen for 2015 be om en utvidet fullmakt
som åpner for helt eller delvis å kunne avhende statens aksjer i
SAS AB, i tråd med tilsvarende fullmakter for de andre selskapene
i kategori 1.
Målet med statens eierskap i Veterinærmedisinsk
Oppdragssenter AS er kun forretningsmessig. Selskapet skal drives
på forretningsmessig grunnlag og med sikte på å levere konkurransemessig
avkastning.
Regjeringen mener at det ikke foreligger særskilte
grunner til at staten bør være en langsiktig eier av virksomheten
og er derfor åpen for å vurdere løsninger som innebærer en reduksjon
av statens eierandel. Med bakgrunn i dette vil regjeringen i budsjettproposisjonen
for 2015 be om fullmakt fra Stortinget til helt eller delvis å avhende
statens eierskap i Veterinærmedisinsk Oppdragssenter AS, i tråd
med tilsvarende fullmakter for de andre selskapene i kategori 1.
Målet med statens eierskap i Aker Kværner Holding
AS er å bidra til at industriell kompetanse innenfor petroleumsrelatert
virksomhet utvikles og at slik virksomhet ledes fra Norge. Selskapet
skal drives på forretningsmessig grunnlag og med sikte på å levere
konkurransemessig avkastning.
Regjeringen viser til at staten har inngått
en aksjonæravtale med Aker ASA om eierskapet i Aker Kværner Holding
AS.
Målet med statens eierskap i DNB ASA er å opprettholde
et stort og kompetent finanskonsern med hovedkontorfunksjoner i
Norge. Selskapet skal drives på forretningsmessig grunnlag og med
sikte på å levere konkurransemessig avkastning.
Regjeringen viser til at en statlig eierandel
som gir negativ kontroll bidrar til dette. Regjeringen vil derfor
opprettholde statens eierandel i DNB ASA, og ser det ikke som aktuelt
å redusere statens eierandel til under 34 pst.
Målet med statens eierskap i Kongsberg Gruppen
ASA er å opprettholde et kunnskapsbasert og høyteknologisk industrikonsern
med hovedkontorfunksjoner i Norge. Selskapet skal drives på forretningsmessig
grunnlag og med sikte på å levere konkurransemessig avkastning.
Regjeringen viser til at en statlig eierandel
som gir negativ kontroll bidrar til dette. På bakgrunn av dette
vil regjeringen i budsjettproposisjonen for 2015 be Stortinget om
fullmakt til å kunne redusere statens eierskap i Kongsberg Gruppen ASA
ned mot 34 pst. Regjeringen anser det ikke som aktuelt å redusere
statens eierskap til under 34 pst.
Målet med statens eierskap i Nammo AS er å opprettholde
et kunnskapsbasert og høyteknologisk konsern med hovedkontorfunksjoner
i Norge. Selskapet skal drives på forretningsmessig grunnlag og
med sikte på å levere konkurransemessig avkastning.
Regjeringen viser til at staten har inngått
en aksjonæravtale med finske Patria Holding Oyj om eierskapet i
Nammo AS. Eventuelle endringer i statens eierandel med sikte på
å styrke utviklingen for Nammo AS må vurderes i lys av bestemmelsene
i denne avtalen.
Målet med statens eierskap i Norsk Hydro ASA er
å opprettholde et kunnskapsbasert og høyteknologisk industrikonsern
med hovedkontorfunksjoner i Norge. Selskapet skal drives på forretningsmessig
grunnlag og med sikte på å levere konkurransemessig avkastning.
Regjeringen viser til at en statlig eierandel
som gir negativ kontroll bidrar til dette. Statens eierandel ligger
i dag nær minimumsnivået som gir negativ kontroll. Regjeringen vil
derfor opprettholde statens eierandel i Norsk Hydro ASA, og ser
det ikke som aktuelt å redusere statens eierandel til under 34 pst.
Regjeringen vil ikke videreføre dagens fullmakt fra Stortinget til
å kunne øke statens eierskap i Norsk Hydro ASA opp mot 39,9 pst.
Målet med statens eierskap i Statoil ASA er
å opprettholde et kunnskapsbasert og høyteknologisk industrikonsern
med hovedkontorfunksjoner i Norge. Selskapet skal drives på forretningsmessig
grunnlag og med sikte på å levere konkurransemessig avkastning.
I samsvar med avsetningsinstruksen avsetter Statoil
statens olje og gass sammen med sin egen. Denne ordningen forutsetter
at staten er majoritetseier i Statoil.
Målet med statens eierskap i Telenor ASA er
å opprettholde et kunnskapsbasert og høyteknologisk konsern med
hovedkontorfunksjoner i Norge. Selskapet skal drives på forretningsmessig
grunnlag og med sikte på å levere konkurransemessig avkastning.
Regjeringen viser til at en statlig eierandel
som gir negativ kontroll bidrar til dette. På bakgrunn av dette
vil regjeringen i budsjettproposisjonen for 2015 be Stortinget om
fullmakt til å kunne redusere statens eierskap i Telenor ASA ned
mot 34 pst. En eventuell utnyttelse av fullmakten vil avhenge av
forretningsmessige vurderinger bl.a. knyttet til selskaps- og markedsspesifikke
forhold. Regjeringen anser det ikke som aktuelt å redusere statens
eierskap til under 34 pst.
Målet med statens eierskap i Yara International ASA
er å opprettholde et kunnskapsbasert og høyteknologisk industrikonsern
med hovedkontorfunksjoner i Norge. Selskapet skal drives på forretningsmessig
grunnlag og med sikte på å levere konkurransemessig avkastning.
Regjeringen viser til at en statlig eierandel
som gir negativ kontroll bidrar til dette. Statens eierandel ligger
i dag nær minimumsnivået som gir negativ kontroll. Regjeringen vil
derfor opprettholde statens eierandel i Yara International ASA,
og ser det ikke som aktuelt å redusere statens eierandel til under
34 pst.
Målet med statens eierskap i Aerospace Industrial
Maintenance Norway SF er å sikre at statsforetaket kan ivareta kontraktsfestede
oppgaver av strategisk betydning overfor Forsvaret på en kostnadseffektiv
måte. Selskapet skal drives på forretningsmessig grunnlag og med
sikte på å levere konkurransemessig avkastning.
Målet med statens eierskap i Argentum Fondsinvesteringer
AS er å få god avkastning på investeringer i aktive eierfond (private
equity), bidra til et mer velfungerende kapitalmarked for unoterte
selskaper gjennom saminvesteringer i slike fond med private investorer
og å bidra som investor til en videreutvikling av private equity-bransjen.
Selskapet skal drives på forretningsmessig grunnlag og med sikte
på å levere konkurransemessig avkastning.
Statens mål med eierskapet ivaretas gjennom
at staten er eier i selskapet og ikke ved særskilte føringer fra
eier på selskapets operative virksomhet.
Selskapets formål er å drive finansieringsvirksomhet.
I virksomheten inngår finansiering til eksportnæringene, samt kommunale
og fylkeskommunale mål.
Målet med statens eierskap i Eksportfinans ASA er
som aksjeeier å bidra til at selskapet på best mulig måte kan forvalte
eksisterende portefølje av eiendeler, gjeld og forpliktelser i samsvar med
inngåtte avtaler.
Målet med statens eierskap i Electronic Chart Centre
AS er å bidra til oppfyllelse av Norges forpliktelser i henhold
til internasjonale konvensjoner om sikkerhet til sjøs, samt dekke
samfunnets behov for økt sjøsikkerhet gjennom å forvalte og tilgjengeliggjøre
autoriserte elektroniske sjøkart eiet av sjøkartverkene. Selskapet skal
drives på forretningsmessig grunnlag og med sikte på å levere konkurransemessig
avkastning.
Statens mål med eierskapet ivaretas gjennom
at staten er eier i selskapet og ikke ved særskilte føringer fra
eier på selskapets operative virksomhet.
Målet med statens eierskap i Investinor AS er
å bidra til verdiskaping i norsk næringsliv gjennom investeringer
i nyetableringer, selskaper i tidlig vekstfase og i noen grad selskaper
i ekspansjonsfasen. I tillegg skal statens eierskap bidra til at
det bygges opp erfaring og kompetanse på eierskap og utvikling av
selskaper i tidlige faser. Investinor skal investere på like vilkår
som private investorer. Selskapet skal drives på forretningsmessig
grunnlag og med sikte på å levere konkurransemessig avkastning.
Staten som eier har i vedtektene angitt særskilte føringer
for selskapets virksomhet. Staten ser det som naturlig å foreta
en evaluering av Investinor AS etter fem års operativ drift.
Målet med statens eierskap i Kommunalbanken AS
er å legge til rette for finansiering for kommunesektoren. Selskapet
skal drives på forretningsmessig grunnlag og med sikte på å levere konkurransemessig
avkastning.
Målet med statens eierskap i NSB AS er å bidra til
effektiv, tilgjengelig, sikker og miljøvennlig transport av personer
og gods på jernbane i Norge. Dette er selskapets samfunnsoppdrag. Selskapet
skal drives på forretningsmessig grunnlag og med sikte på å levere
konkurransemessig avkastning.
Samferdselsdepartementets eiermelding om selskapets
virksomhet ble sist lagt frem for Stortinget våren 2013, jf. Meld.
St. 31 (2012–2013) Verksemda til NSB AS. Samferdselsdepartementet
har siden regjeringsskiftet arbeidet med en reform av jernbanesektoren.
Utfallet av dette arbeidet vil kunne få konsekvenser for selskapet.
Målet med statens eierskap i Posten Norge AS
er å sikre et landsdekkende tilbud av leveringspliktige tjenester
til rimelig pris og med god kvalitet. Dette er selskapets samfunnsoppdrag.
Selskapet skal drives på forretningsmessig grunnlag og med sikte
på å levere konkurransemessig avkastning.
Regjeringen arbeider med ny postlov, der det bl.a.
vil foreslås å gjennomføre EUs tredje postdirektiv. En slik endring
vil få konsekvenser for Posten Norge AS sin konsesjon.
Målet med statens eierskap i Statkraft SF er
å bidra til en lønnsom og ansvarlig forvaltning av norske naturressurser.
Videre skal statlig eierskap bidra til at hovedkontorfunksjoner
blir i Norge og til utvikling av norsk kompetanse innenfor fornybar
energi, som også kan benyttes til å gjennomføre lønnsomme kraftprosjekter
internasjonalt. Selskapet skal drives på forretningsmessig grunnlag
og med sikte på å levere en konkurransemessig avkastning.
Målet med statens eierskap i Store Norske Spitsbergen
Kulkompani AS er å bidra til at samfunnet i Longyearbyen opprettholdes
og videreutvikles på en måte som understøtter de overordnede målene
i norsk Svalbard-politikk. Selskapet skal drives på forretningsmessig grunnlag
og med sikte på å levere konkurransemessig avkastning.
Statens mål med eierskapet ivaretas gjennom
at staten er eier i selskapet og ikke ved særskilte føringer fra
eier på selskapets operative virksomhet.
Målet med statens eierskap i Andøya Space Center
AS er å styrke norsk forskning og høyteknologisk næringsliv gjennom
drift og videreutvikling av infrastruktur for teknologiuttesting
og naturvitenskaplig forskning. Selskapet skal ha effektiv drift.
Målet med statens eierskap i Avinor AS er å drive
og utvikle et landsomfattende nett av lufthavner for sivil sektor
og en samlet flysikringstjeneste for sivil og militær sektor. Dette er
selskapets samfunnsoppdrag. Sammen med andre statlige virkemidler
bidrar det statlige eierskapet i Avinor AS til at hele landet får
et tjenlig flyrutetilbud. Innenfor denne sektorpolitiske rammen
skal selskapet også sikre en god forvaltning av statens verdier.
Selskapet skal ha effektiv drift.
Målet med statens eierskap i Bjørnøen AS er
å forvalte eiendomsbesittelse på Bjørnøya og på den måten også støtte
opp under norske suverenitetshensyn. Selskapet skal ha effektiv
drift.
Målet med statens eierskap i Eksportkreditt Norge
AS er å fremme norsk eksport gjennom konkurransedyktig, tilgjengelig
og effektiv eksportfinansiering. Selskapet skal ha effektiv drift.
Målet med statens eierskap i Enova SF er å oppnå
energipolitiske mål. Selskapet skal ha effektiv drift.
Målet med statens eierskap i Gassco AS er å
ivareta operatøransvaret for transport av gass fra den norske kontinentalsokkelen.
Transport- og behandlingsanleggene skal betjene alle produsenter
av gass og bidra til en samlet effektiv utnyttelse av ressursene
på kontinentalsokkelen. Gassco AS som den ansvarlige for driften
av transportsystemene skal opptre nøytralt overfor alle brukerne
av transportsystemet. Selskapet skal ha effektiv drift.
Målet med statens eierskap i Gassnova SF er
å ivareta statens interesser knyttet til CO2-håndtering.
Selskapet skal ha effektiv drift.
Målet med statens eierskap i Innovasjon Norge er
å bidra til et offentlig koordinert tilbud av bedriftsrettede tiltak
og ordninger som skal utløse bedrifts- og samfunnsøkonomisk lønnsom næringsutvikling,
og utløse regionenes næringsmessige muligheter. Som eier ønsker
Nærings- og fiskeridepartementet å videreutvikle Innovasjon Norge
som en sentral aktør i utforming og gjennomføring av den nasjonale
og regionale nærings- og innovasjonspolitikken. Selskapet skal ha
effektiv drift.
Målet med statens eierskap i Kings Bay AS er
å sørge for at Ny-Ålesund kan videreutvikles som et norsk senter
for internasjonal arktisk naturvitenskapelig forskning på Svalbard.
Videre vekst i forskningsaktiviteten må skje innenfor forsvarlige
miljømessige rammer. Selskapet skal ha effektiv drift.
Målet med statens eierskap i Nofima AS er å bidra
til at Norge har et sterkt og kompetent forskningsmiljø som kan
ivareta matindustrien og fiskeri- og havbruksnæringenes behov for
langsiktig, strategisk næringsrettet forskning. Selskapet skal ha
effektiv drift.
Målet med statens eierskap i Norfund er å bidra til
utvikling av bærekraftig næringsvirksomhet i utviklingsland, gjennom
å finansiere levedyktig, lønnsom virksomhet som ellers ikke ville
blitt igangsatt som følge av høy økonomisk risiko. Virksomheten
skal utøves i samsvar med grunnleggende prinsipper for norsk utviklingspolitikk. Selskapet
skal ha effektiv drift.
Målet med statens eierskap i Norges sjømatråd AS
er å ha et sektorpolitisk virkemiddel som bidrar til å øke verdiskapingen
i fiskeri- og havbruksnæringen gjennom økt etterspørsel og kunnskap
om norsk sjømat i inn- og utland. Selskapet skal ha effektiv drift.
Målet med statens eierskap i Norsk Helsenett
SF er å sikre tilgang til nødvendig helseinformasjon på en sikker
IKT-plattform for forvaltning og kommunikasjon av informasjon og
bruk av telemedisinske løsninger i sektoren. Selskapet skal ha effektiv
drift.
Målet med statens eierskap i Norsk Rikskringkasting
AS er å sørge for god allmennkringkasting i Norge. Allmennkringkasting
er et sentralt virkemiddel i norsk kultur- og mediepolitikk. Statens
engasjement i selskapet er basert på at det skal ha en viktig samfunnsrolle.
Norsk Rikskringkasting AS har et særlig ansvar for å fremme demokratiske,
sosiale og kulturelle verdier i samfunnet. Selskapet skal ha effektiv
drift.
Målet med statens eierskap i Norsk Samfunnsvitenskapelig
Datatjeneste AS er å sikre dataforvaltning og tjenesteyting overfor forskningssektoren.
Selskapet samarbeider med nasjonale og internasjonale aktører for
å drive utviklingsarbeid i tråd med sitt formål. Selskapet skal
være en nøytral aktør overfor sine samarbeidspartnere. Selskapet
skal ha effektiv drift.
Målet med statens eierskap i Norsk Tipping AS er
å kanalisere nordmenns spillelyst inn mot et moderat og ansvarlig
tilbud som ikke skaper samfunnsmessige problemer. Selskapet skal
ha effektiv drift.
Målet med statens eierskap i Petoro AS er å
sikre en best mulig ivaretakelse av Statens direkte økonomiske engasjement
i petroleumsvirksomheten på norsk sokkel. Selskapet skal ha effektiv
drift.
Målet med statens eierskap i Simula Research Laboratory
AS er å bidra til grunnleggende langsiktig forskning på utvalgte
områder innenfor programvare- og kommunikasjonsteknologi. Statlig
eierskap i selskapet bidrar til å sikre et høyt internasjonalt nivå
på forskningen i Norge, samtidig som det utdannes høyt kvalifiserte
forskere. Selskapet skal ha effektiv drift.
Målet med statens eierskap i SIVA SF er å bidra til
lønnsom næringsutvikling i selskaper og regionale nærings- og kunnskapsmiljøer,
gjennom tilretteleggende fysisk og organisatorisk infrastruktur.
Som eier ønsker Nærings- og fiskeridepartementet å videreutvikle
selskapet som en effektiv og målrettet aktør i det næringsrettede
virkemiddelapparatet. Selskapet skal ha effektiv drift.
Målet med statens eierskap i Space Norway AS er
å bidra til drift og utvikling av romrelatert infrastruktur for
å dekke nasjonale brukerbehov og tilrettelegging for verdiskaping
basert på romvirksomhet i Norge. Selskapet skal ha effektiv drift.
Målet med statens eierskap i Statnett SF er
å bidra til en samfunnsøkonomisk rasjonell drift og utvikling av
det sentrale overføringsnettet for kraft. Selskapet skal for øvrig
følge forretningsmessige prinsipper. Selskapet er systemansvarlig
i det norske kraftsystemet og er ansvarlig for kritisk infrastruktur.
Dette er oppgaver som er av stor betydning for samfunnssikkerheten. Statens
eierskap i Statnett SF bidrar til at foretaket oppfattes som en
nøytral aktør i markedet. Selskapet skal ha effektiv drift.
Målet med statens eierskap i Statskog SF er
å sikre effektiv ressursforvaltning til det beste for samfunnet,
legge til rette for allmennhetens behov for jakt-, fiske- og friluftstilbud
mv. En stor del av selskapets arealer er statsallmenninger der de
bruksberettigede i vedkommende allmenning har omfattende rettigheter
regulert gjennom fjelloven, statsallmenningsloven og bygdeallmenningsloven.
Gjennom statlig eierskap har staten mulighet til å nå ulike politiske
mål knyttet til forvaltningen av skog- og utmarksarealer. Virksomheten
skal drives på bedriftsøkonomisk grunnlag.
Regjeringens vurdering er at Statskog SFs investeringer
i fornybar energi ikke er innenfor foretakets kjernevirksomhet og
-kompetanse, og innebærer økt risiko og usikker gevinst. Hoveddelene
av inntektene fra kraftproduksjon vil komme fra utleie av fallrettigheter,
og regjeringen mener derfor at Statskog SF bør begrense virksomheten
til dette.
Regjeringen vil styrke det private skogbruket ved
å selge arealer fra Statskog SF tilsvarende det Statskog SF har
kjøpt de siste årene. Som oppfølging av dette vil regjeringen vurdere
ulike modeller for privatisering av Statskog SFs skogvirksomhet.
Dette omfatter videreføring og eventuelt også utvidelse av pågående
arronderingssalg. Det kan også være aktuelt å vurdere andre former
for privatisering av Statskog SF sin skogvirksomhet. Det skal kartlegges
i hvilken grad allmennhetens tilgang til jakt og vilkår for jakt,
fiske og friluftsliv kan bli påvirket som følge av privatiseringen,
og på hvilken måte en kan sikre at de ikke svekkes.
Målet med statens eierskap i UNINETT AS er å sikre
drift og videreutvikling av et nasjonalt elektronisk tjenestenett
for informasjonsutveksling mellom enkeltgrupper og grupper av brukere
innenfor forskning og utdanning i Norge. Statens eierskap i UNINETT
AS skal sikre ivaretakelse av overordnede hensyn knyttet til samordning
og videreutvikling av den totale nasjonale infrastrukturen for avansert
forskning og høyere utdanning. Selskapet skal ha effektiv drift.
Målet med statens eierskap i Universitetssenteret på
Svalbard AS er å medvirke til at senteret kan gi studietilbud på
universitetsnivå og drive forskning med utgangspunkt i Svalbards
plassering i et høyarktisk område. Forskningspolitisk anses Svalbard
som en viktig arena for internasjonalisering av norsk forskning
og for samarbeid med utenlandske forskere. Selskapet skal ha effektiv drift.
Målet med statens eierskap i AS Vinmonopolet er
å sikre at omsetning av alkoholholdig drikk over 4,7 volumprosent
skjer i kontrollerte former slik at skadevirkningene av alkohol
i Norge for den enkelte og for samfunnet begrenses. På grunn av
det alkoholpolitiske målet om å begrense omsetningen av alkohol
er det ikke satt mål for selskapets økonomiske resultater ut over kravet
til mest mulig effektiv drift.
Målet med statens eierskap i de regionale helseforetakene
er gjennom sitt «sørge for»-ansvar å sikre spesialisthelsetjenester
til regionens befolkning gjennom å yte gode og likeverdige spesialisthelsetjenester
til alle som trenger det når de trenger det, uavhengig av alder,
kjønn, bosted, personlig økonomi, etnisk bakgrunn, samt å legge
til rette for forskning og undervisning. Helseforetakene skal ha
effektiv drift.
Regjeringen ønsker å legge til rette for å styrke det
private eierskapet og redusere statens direkte eierskap over tid.
Samtidig vil Norge i overskuelig fremtid ha et betydelig statlig
eierskap, og regjeringen vil utøve dette eierskapet på en profesjonell
og forutsigbar måte.
Tiltak knyttet til å styrke det private eierskapet vil
bli behandlet i de kommende statsbudsjettene.
I meldingen understrekes det at reduksjoner
av statens eierskap vil skje gradvis og over tid og at regjeringen
i sine beslutninger vil vurdere både markedsmessige og selskapsspesifikke
forhold. Regjeringen vil ikke gjennomføre endringer eller støtte
transaksjoner med mindre dette er økonomisk gunstig for staten i
hvert enkelt tilfelle.
I den statlige eierskapsutøvelsen vil regjeringen legge
vekt på områder hvor staten har gode forutsetninger for å tilføre
verdi, slik som strategisk og økonomisk oppfølging av selskapene, styrevalg
og god eierstyring og selskapsledelse. Dette kan understøtte realiseringen
av målene staten har med eierskapet.