1.1 Innledning

I proposisjonen fremmes forslag til endringer i lov av 17. juni 2005 nr. 62 om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv. (arbeidsmiljøloven) og i lov av 18. desember 2009 nr. 131 om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen (sosialtjenesteloven). Forslagene gjelder endringer i arbeidsmiljølovens bestemmelser om midlertidige ansettelser og endringer i sosialtjenesteloven om innføring av plikt til å stille vilkår om deltakelse i aktivitet ved tildeling av stønad til livsopphold.

Del I i proposisjonen drøfter virkemidler i arbeidsmarkeds- og velferdspolitikken, samt utviklingen av inntektssikringsordningene og endringer i arbeidsmarkedstiltakene. Både Del I meldingsdelen og Del II proposisjonsdelen med konkrete forslag tar utgangspunkt i målet om høy sysselsetting og lav arbeidsledighet.

I proposisjonens Del II Proposisjonsdel foreslås det å innføre en generell adgang til midlertidig ansettelse (uten vilkår) i inntil tolv måneder kombinert med ulike typer begrensninger og reguleringer for å hindre misbruk og beskytte den midlertidig ansatte. Slike ansettelser foreslås å inngå i beregningsgrunnlaget som gir rett til fast ansettelse etter fire års sammenhengende ansettelse (fireårsregelen). Det fremmes videre andre forslag vedrørende reglene om midlertidig ansettelse, blant annet et forslag om å forenkle arbeidsmiljølovens hovedregel om midlertidig ansettelse, uten at det innebærer noen innholdsmessig endring.

Det foreslås videre å innføre en plikt for kommunene til å stille vilkår om aktivitet ved tildeling av stønad til livsopphold. Mange kommuner stiller slike vilkår allerede, men regjeringen vil at det skal stilles vilkår om arbeidsrettet aktivitet i alle landets kommuner og overfor alle stønadsmottakere som er i stand til å delta. Målet er å styrke den enkelte stønadsmottakers muligheter for å komme i arbeid og bli selvforsørget.

I proposisjonens kapittel 1.1 er det redegjort for et inkluderende arbeidsliv og velfungerende arbeidsmarked.

Når det gjelder bakgrunnen for lovforslagene, gjeldende rett, høringer, departementets høringsforslag, høringsuttalelsene, samt departementets vurderinger av lovforslagene vises det til proposisjonens kapittel 5 og 6 der dette er detaljert redgjort for.

1.2 En helhetlig arbeidslivspolitikk

Det arbeides for å inkludere flerer mennesker i arbeidslivet. Forslagene i meldingen inngår i et helhetlig arbeid for økt sysselsetting, et mer inkluderende og mer fleksibelt arbeidsliv.

Samarbeidet for et inkluderende arbeidsliv videreføres og videreutvikles, og en ny IA-avtale for perioden 2014–2018 er inngått mellom regjeringen og hovedorganisasjonene i arbeidslivet.

På trygdeområdet ble det i statsbudsjettet for 2015 lagt frem enkelte forslag til endringer for å bedre arbeidsinsentivene i ordningene. Det er også sendt på høring forslag om flere endringer i overgangsstønaden for ytterligere å styrke insentivene til et yrkesaktivt liv blant enslige foreldre. Det vil bli lagt frem en egen sak for Stortinget om overgangsstønaden, jf. budsjettavtalen i Stortinget.

Videre har regjeringen hatt på høring forslag om visse oppmykninger i arbeidstidsreglene.

For å utrede hvordan arbeidskraften best mulig kan tas i bruk i kommende tiår er det nedsatt et utvalg som skal vurdere de samlede arbeidstidsreguleringene og praktiseringen av disse, i lys av behovet for å mobilisere mer arbeidskraft, herunder å legge til rette for heltid. Utvalget skal levere sin utredning innen utgangen av 2015.

Forslagene i denne meldingen vil forbedre innholdet i flere av arbeids- og velferdsforvaltningens virkemidler. Det er også nødvendig å gjennomgå selve arbeids- og velferdsforvaltningen. Det er satt ned en gruppe som skal se på Nav-kontorene, og identifisere problemer og muligheter, foreslå tiltak slik at Nav-kontoret kan sikre bedre brukermedvirkning, gi gode brukeropplevelser og hjelpe flere fra trygd til arbeid med en effektiv ressursbruk. I proposisjonen blir det opplyst at sluttrapporten skal leveres innen 15. mars 2015. Departementet har 17. mars 2015 orientert om at riktig dato nå er 9. april 2015.

Det er varslet en melding om livslang læring og utenforskap, som skal legges frem for Stortinget høsten 2015. Meldingen vil blant annet se på sammenhengen mellom grunnopplæring for voksne, opplæring i regi av Nav og opplæring i integreringspolitikken.

Det er også satt i gang arbeid med en melding til Stortinget om likestilling og en melding om folkehelse. Begge meldingene handler delvis om arbeidslivet. Likestillingsmeldingen skal etter planen legges frem i 2015 og Folkehelsemeldingen legges frem våren 2015.

Det redegjøres også for den generelle økonomiske politikken, jf. proposisjonens kapittel 1.4.

Videre gjennomgang av inntektssikringsordningene

Det er nødvendig med ytterligere reformer for å videreutvikle inntektssikringsordningene som må innrettes slik at det lønner seg å jobbe. Mange av tiltakene som omtales i meldingsdelen i proposisjonen vil kreve videre oppfølging og konkretisering. Det er behov for mer sikker kunnskap som grunnlag for å konkludere, og i løpet av året vil det bli ferdigstilt en rekke prosjekter og evalueringer. Dette gjelder eksempelvis evaluering av ulike sider ved AAP-ordningen. Det vil jobbes videre med endringer som legger til rette for økt gradering av arbeidsavklaringspenger i tråd med den enkeltes faktiske arbeidsevne, når evalueringen av ordningen foreligger. Dette må blant annet vurderes opp mot jobbmuligheter og eventuelt hvorvidt arbeidsavklaringspenger kan suppleres med andre kilder til livsopphold. En vurdering av arbeidsavklaringspenger vil også omfatte inngangskrav i ordningen, oppfølging og aktivitetskrav og behovet for tydelige stoppunkter underveis i avklaringsløpet. Også enkelte spørsmål knyttet til stønadsnivå og graderingsregler på tvers av inntektssikringsordningene vil bli vurdert.

Ulike forslag vil også kunne ha implikasjoner for arbeids- og velferdsforvaltningen, både ressursmessig og når det gjelder Nav-kontorenes brukerrettede oppfølging. Disse spørsmålene vil bli vurdert av gruppen som skal foreta en gjennomgang av arbeids- og velferdsforvaltningen, og som skal avgi sluttrapport i mars 2015. Departementet har 17. mars 2015 orientert om at riktig dato nå er 9. april 2015.

Det vil bli lagt frem en sak for Stortinget våren 2016, der gjennomgang av AAP-ordningen og oppfølging av ekspertgruppen som gjennomgår arbeids- og velferdsforvaltningen, vil være sentrale tema.