I proposisjonen fremmes forslag til endringer
i lov av 17. juni 2005 nr. 62 om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern
mv. (arbeidsmiljøloven) og i lov av 18. desember 2009 nr. 131 om
sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen (sosialtjenesteloven).
Forslagene gjelder endringer i arbeidsmiljølovens bestemmelser om
midlertidige ansettelser og endringer i sosialtjenesteloven om innføring
av plikt til å stille vilkår om deltakelse i aktivitet ved tildeling
av stønad til livsopphold.
Del I i proposisjonen drøfter virkemidler i
arbeidsmarkeds- og velferdspolitikken, samt utviklingen av inntektssikringsordningene
og endringer i arbeidsmarkedstiltakene. Både Del I meldingsdelen
og Del II proposisjonsdelen med konkrete forslag tar utgangspunkt
i målet om høy sysselsetting og lav arbeidsledighet.
I proposisjonens Del II Proposisjonsdel foreslås det
å innføre en generell adgang til midlertidig ansettelse (uten vilkår)
i inntil tolv måneder kombinert med ulike typer begrensninger og reguleringer
for å hindre misbruk og beskytte den midlertidig ansatte. Slike
ansettelser foreslås å inngå i beregningsgrunnlaget som gir rett
til fast ansettelse etter fire års sammenhengende ansettelse (fireårsregelen).
Det fremmes videre andre forslag vedrørende reglene om midlertidig ansettelse,
blant annet et forslag om å forenkle arbeidsmiljølovens hovedregel
om midlertidig ansettelse, uten at det innebærer noen innholdsmessig
endring.
Det foreslås videre å innføre en plikt for kommunene
til å stille vilkår om aktivitet ved tildeling av stønad til livsopphold.
Mange kommuner stiller slike vilkår allerede, men regjeringen vil
at det skal stilles vilkår om arbeidsrettet aktivitet i alle landets
kommuner og overfor alle stønadsmottakere som er i stand til å delta.
Målet er å styrke den enkelte stønadsmottakers muligheter for å
komme i arbeid og bli selvforsørget.
I proposisjonens kapittel 1.1 er det redegjort
for et inkluderende arbeidsliv og velfungerende arbeidsmarked.
Når det gjelder bakgrunnen for lovforslagene, gjeldende
rett, høringer, departementets høringsforslag, høringsuttalelsene,
samt departementets vurderinger av lovforslagene vises det til proposisjonens
kapittel 5 og 6 der dette er detaljert redgjort for.
Det arbeides for å inkludere flerer mennesker
i arbeidslivet. Forslagene i meldingen inngår i et helhetlig arbeid
for økt sysselsetting, et mer inkluderende og mer fleksibelt arbeidsliv.
Samarbeidet for et inkluderende arbeidsliv videreføres
og videreutvikles, og en ny IA-avtale for perioden 2014–2018 er
inngått mellom regjeringen og hovedorganisasjonene i arbeidslivet.
På trygdeområdet ble det i statsbudsjettet for 2015
lagt frem enkelte forslag til endringer for å bedre arbeidsinsentivene
i ordningene. Det er også sendt på høring forslag om flere endringer
i overgangsstønaden for ytterligere å styrke insentivene til et
yrkesaktivt liv blant enslige foreldre. Det vil bli lagt frem en
egen sak for Stortinget om overgangsstønaden, jf. budsjettavtalen
i Stortinget.
Videre har regjeringen hatt på høring forslag
om visse oppmykninger i arbeidstidsreglene.
For å utrede hvordan arbeidskraften best mulig kan
tas i bruk i kommende tiår er det nedsatt et utvalg som skal vurdere
de samlede arbeidstidsreguleringene og praktiseringen av disse,
i lys av behovet for å mobilisere mer arbeidskraft, herunder å legge
til rette for heltid. Utvalget skal levere sin utredning innen utgangen
av 2015.
Forslagene i denne meldingen vil forbedre innholdet
i flere av arbeids- og velferdsforvaltningens virkemidler. Det er
også nødvendig å gjennomgå selve arbeids- og velferdsforvaltningen.
Det er satt ned en gruppe som skal se på Nav-kontorene, og identifisere
problemer og muligheter, foreslå tiltak slik at Nav-kontoret kan
sikre bedre brukermedvirkning, gi gode brukeropplevelser og hjelpe
flere fra trygd til arbeid med en effektiv ressursbruk. I proposisjonen
blir det opplyst at sluttrapporten skal leveres innen 15. mars 2015.
Departementet har 17. mars 2015 orientert om at riktig dato nå er
9. april 2015.
Det er varslet en melding om livslang læring
og utenforskap, som skal legges frem for Stortinget høsten 2015.
Meldingen vil blant annet se på sammenhengen mellom grunnopplæring
for voksne, opplæring i regi av Nav og opplæring i integreringspolitikken.
Det er også satt i gang arbeid med en melding
til Stortinget om likestilling og en melding om folkehelse. Begge
meldingene handler delvis om arbeidslivet. Likestillingsmeldingen
skal etter planen legges frem i 2015 og Folkehelsemeldingen legges
frem våren 2015.
Det redegjøres også for den generelle økonomiske
politikken, jf. proposisjonens kapittel 1.4.
Det er nødvendig med ytterligere reformer for
å videreutvikle inntektssikringsordningene som må innrettes slik
at det lønner seg å jobbe. Mange av tiltakene som omtales i meldingsdelen i
proposisjonen vil kreve videre oppfølging og konkretisering. Det
er behov for mer sikker kunnskap som grunnlag for å konkludere,
og i løpet av året vil det bli ferdigstilt en rekke prosjekter og
evalueringer. Dette gjelder eksempelvis evaluering av ulike sider
ved AAP-ordningen. Det vil jobbes videre med endringer som legger
til rette for økt gradering av arbeidsavklaringspenger i tråd med
den enkeltes faktiske arbeidsevne, når evalueringen av ordningen
foreligger. Dette må blant annet vurderes opp mot jobbmuligheter
og eventuelt hvorvidt arbeidsavklaringspenger kan suppleres med andre
kilder til livsopphold. En vurdering av arbeidsavklaringspenger
vil også omfatte inngangskrav i ordningen, oppfølging og aktivitetskrav og
behovet for tydelige stoppunkter underveis i avklaringsløpet. Også
enkelte spørsmål knyttet til stønadsnivå og graderingsregler på
tvers av inntektssikringsordningene vil bli vurdert.
Ulike forslag vil også kunne ha implikasjoner
for arbeids- og velferdsforvaltningen, både ressursmessig og når
det gjelder Nav-kontorenes brukerrettede oppfølging. Disse spørsmålene
vil bli vurdert av gruppen som skal foreta en gjennomgang av arbeids-
og velferdsforvaltningen, og som skal avgi sluttrapport i mars 2015.
Departementet har 17. mars 2015 orientert om at riktig dato nå er
9. april 2015.
Det vil bli lagt frem en sak for Stortinget
våren 2016, der gjennomgang av AAP-ordningen og oppfølging av ekspertgruppen
som gjennomgår arbeids- og velferdsforvaltningen, vil være sentrale
tema.