(90-poster behandles av finanskomiteen utenfor
rammesystemet)
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S med
Tillegg 1 (2015–2016) |
Utgifter |
Nærings- og fiskeridepartementet |
917 | | Fiskeridirektoratet | |
| 1 | Driftsutgifter | 359 642 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 10 243 000 |
| 22 | Fiskeriforskning og -overvåking, kan overføres | 57 000 000 |
919 | | Diverse fiskeriformål | |
| 60 | Tilskudd til kommuner | 270 000 000 |
| 71 | Tilskudd til velferdsstasjoner, kan overføres | 2 100 000 |
| 72 | Tilskudd til sikkerhetsopplæring for
fiskere | 3 000 000 |
| 74 | Erstatninger, kan
overføres | 2 100 000 |
| 75 | Tilskudd til næringstiltak i fiskeriene, kan overføres | 26 200 000 |
| 76 | Tilskudd til fiskeriforskning, kan overføres | 18 600 000 |
| 79 | Tilskudd til informasjon om ressursforvaltning, kan overføres | 800 000 |
| | Sum utgifter rammeområde
10 | 749 685 000 |
| | | |
Inntekter |
Inntekter under
departementene |
3917 | | Fiskeridirektoratet | |
| 1 | Refusjoner og diverse inntekter | 105 000 |
| 5 | Saksbehandlingsgebyr | 18 082 000 |
| 13 | Inntekter vederlag oppdrettskonsesjoner
| 540 000 000 |
| 22 | Inntekter ordningen fiskeforsøk og veiledning
| 4 296 000 |
| 86 | Forvaltningssanksjoner | 1 000 000 |
| | Sum inntekter rammeområde
10 | 563 483 000 |
| | Netto rammeområde
10 | 186 202 000 |
II
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Nærings- og fiskeridepartementet
i 2016 kan:
1.
overskride bevilgningen under | mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 917 post 1 | kap. 3917 post 1 |
kap. 917 post 21 | kap. 3917 post 22 |
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal
også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører
derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene
som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med
i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
2. overskride bevilgningen på kap. 919
post 60 med 50 pst. av merinntekt under kap. 3917, post 13.
3. overskride bevilgningen på kap. 917
post 22 og kap. 919 post 76, slik at summen av overskridelser på
kap. 917 post 22, kap. 919 post 76, kap. 925 post 22 og kap. 927
post 22 tilsvarer merinntekter under kap. 5574 post 74, jf. forslag
til vedtak VI i Innst. 12 S (2015–2016).
Ved Stortingets vedtak av 3. desember 2015 er netto
rammebeløp for rammeområde 10 satt til kr 203 359 000. Dette er
17 157 000 kroner mer enn regjeringen Solbergs forslag i Prop. 1
S (2015–2016) med Prop. 1 S Tillegg 1 (2015–2016).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene
og Innst. 2 S (2015–2016) fremmer verdiskaping og økt produktivitet
i norsk økonomi gjennom gode rammebetingelser for næringslivet,
utvikler omstillingsevnen og dermed styrker den norske konkurransekraften.
I budsjettforliket styrkes en rekke tiltak og virkemidler, blant
annet innenfor innovasjon, næringsrettet forskning, tilgang til
risikokapital og tilsyn og overvåkning.
Flertallet viser til at regjeringen
bygger sin politikk på en effektiv bruk av fellesskapets ressurser. Flertallet mener
det også i offentlig forvaltning er et potensial for å bli mer effektiv,
og at regjeringens avbyråkratiserings- og effektiviseringsreform
legger til rette for dette. Flertallet viser i denne
sammenheng til budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene
og Innst. 2 S (2015–2016), der effektiviseringsprosenten heves fra
0,6 pst. til 0,7 pst. Produktivitetskommisjonen var tydelig på at
produktiviteten må løftes også i offentlig sektor. Effektivitetskravet
følger opp dette.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet har merket seg at bioøkonomi er et
satsingsområde, og viser til at regjeringen er i gang med å utarbeide
en tverrdepartemental bioøkonomistrategi og en stortingsmelding
om norsk industri der også bioøkonomiens viktige fremtidige rolle
i norsk økonomi vil bli løftet frem.
Disse medlemmer viser til at
regjeringens forslag til budsjett for 2016 handler om arbeid, aktivitet
og omstilling. Sjømatnæringen er en svært viktig næring som bidrar
til arbeidsplasser og aktivitet særlig langs kysten, og må få gode
rammevilkår til å vokse. Forutsigbar og bærekraftig vekst i fiskeri-
og havbruksnæringene vil styrke norsk konkurransekraft og skape
trygge arbeidsplasser langs hele kysten.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen i mars 2015 la frem Meld. St. 16 (2015–2016) om forutsigbar
og bærekraftig vekst i norsk lakse- og ørretsoppdrett, og til Innst.
361 S (2014–2015) der en enstemmig næringskomité støtter prinsippene
for fremtidig regulering av havbruksnæringen som trekkes opp i meldingen. Disse
medlemmer er svært tilfredse med at grunnlaget for en fremtidsrettet,
bærekraftig og verdiskapende havbruksnæring er bredt forankret i
Stortinget. Dette er viktig for at havbruksnæringens betydelige
potensial kan utløses og realiseres.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen i november 2015 la frem Meld. St. 10 (2015–2016) En konkurransedyktig
sjømatindustri (sjømatindustrimeldingen). Disse medlemmer peker
på at regjeringen gjennom meldingen vil legge til rette for å realisere
mulighetene som er tilstede i den blå økonomien samtidig som ressursene
forvaltes på best mulig måte. Regjeringen foreslår tiltak som kan
gi økt kvalitet, jevnere råstofftilgang og bedre utnyttelse av hele
fisken.Disse medlemmer ser
frem til Stortingets behandling av forslagene, som i stor grad er ment
å skulle gi sjømatindustriens aktører økt frihet og fleksibilitet
til å tilpasse sin virksomhet slik at den samlede verdiskapingen
for landet blir størst. Disse medlemmer har store
ambisjoner for sjømatnæringens plass i fremtidens Norge.
Disse medlemmer påpeker at regjeringens forslag
til statsbudsjett viderefører satsingen på forskning og
utvikling for at de marine næringene skal kunne realisere sitt vekstpotensial.
Bevilgningen til marin forskning og forskningsinfrastruktur økes. Satsingen
følger opp Marin masterplan for forskning som regjeringen lanserte
den 1. september 2015, en plan som skal gi mer kunnskap som grunnlag
for bærekraftig vekst i sjømatnæringen. Prioriterte områder i satsingen
er ressurs- og havbruksforskning, forskningsinfrastruktur,
forskning rettet mot sjømatindustri og teknologi, samt forskning
med sikte på å utvikle nye marine næringer.
Også andre viktige virkemidler rettet mot marin sektor
styrkes. Blant annet økes bevilgningen til Norges Forskningsråds
forskning innen sjømatindustri og nye marine næringer og til Havforskningsinstituttet. Disse
medlemmer vil bemerke at satsingen inneholder en økning
til Veterinærinstituttets innsats innen fiskehelse. Disse
medlemmer vil bemerke også at 100 mill. kroner av regjeringens
tiltakspakke for økt sysselsetting skal gå til vedlikehold og oppgradering
av de marine forskningsfartøyene.
Disse medlemmer mener god fiskehelse
og miljømessig bærekraft er en viktig forutsetning for vekst. Disse
medlemmer viser til at det i næringen og i forskningsmiljøene
arbeides med utvikling av tiltak for å redusere forekomsten av lakselus. Disse
medlemmer vil følge oppdrettsnæringens tiltak for å bedre
helsestatusen til oppdrettsfisk og påvirkning av lakselus på villaks
og ørret nærmere i 2016. Disse medlemmer vil også
med interesse følge utviklingen av nye, innovative tiltak for å
redusere forekomsten av lakselus.
Disse medlemmer vil videreføre
utvikling av kvotesystemet og de årlige fiskerireguleringene og
bekjempelse av ulovlig, urapportert og uregistrert fiske og fiskerikriminalitet
som prioriteringer for fiskerinæringen i 2016.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at Arbeiderpartiets målsetting er at Norge skal være verdens
fremste sjømatnasjon. For å nå dette målet, må det satses i hele
den marine verdikjeden, og man må videreforedle mer av ressursene
her i landet. Disse medlemmer vil satse på de naturgitte
fortrinnene som havet, fjordene og den lange kystlinja gir, for
å sikre verdiskaping og sysselsetting. Den norske sjømatnæringen
opererer i et globalt marked og må være basert på lønnsom drift.
Dette vil Arbeiderpartiet legge til rette for langs hele kysten.
Disse medlemmer viser til at
den totale biomasseproduksjonen innen marin sektor er stor, også
i internasjonal sammenheng, og er kommet langt på visse områder.
Kunnskap om ressursene er avgjørende for å øke bidraget fra marin
sektor innen bioøkonomien. Disse medlemmer er uenige
i regjeringens kutt i statlig finansiering av bestandsforskning. Gjennom
økt forskning innen marin sektor vil disse medlemmer legge
grunnlaget for nye verdikjeder og nye produkter basert på ressursene
i havet. Disse medlemmer vektlegger betydningen av
en sterk og lønnsom bearbeidingsindustri som en forutsetning for
å lykkes. Arbeiderpartiet vil legge til rette for at det offentlige
kan bidra til pilotering og demo-anlegg innen havbruk, bl.a. gjennom
økte rammer til miljøteknologiordningen. Disse medlemmer viser
til at regjeringen har avviklet det marine verdiskapingsprogrammet
i Innovasjon Norge, noe som er beklagelig. Det må satses mer på
forskning, utvikling og innovasjon innen denne sektoren,
ikke mindre.
Disse medlemmer viser til at
sjømatnæringen er avhengig av god infrastruktur rundt om i landet.
Arbeiderpartiet støtter ikke forslaget om at fiskerihavnene skal
overføres til kommunene, men mener at investeringer i og vedlikehold
av fiskerihavner fortsatt skal være et statlig ansvar. Disse
medlemmer viser til at Arbeiderpartiet i sitt alternative budsjett
fremmet forslag om å bevilge 43,5 mill. kroner ekstra til fiskerihavner
utover regjeringens forslag.
Disse medlemmer viser til alternativt
budsjett, der Arbeiderpartiet har foreslått en kraftfull økning
på marin forskning. Blant annet foreslås økte bevilgninger til bestandsforskning
på 30 mill. kroner, føringstilskuddet økes med 10 mill. kroner,
støtte til selfangst gjeninnføres, og det foreslås en øremerket satsing
på marin sektor i Innovasjon Norge til 22,5 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti peker
på at norsk fiskerinæring i generasjoner har vært en viktig næring
som både har stor betydning for lokalsamfunnene langs kysten og
for hele landets velferd. Ikke minst er fiskerinæringen en viktig
verdiskaper og eksportnæring for Norge. Dette medlem mener
det er gledelig at en god norsk fiskeriforvaltning ført under skiftende
regjeringer har gjort at fiskebestandene nå stort sett er høye.
Dette medlem viser til at sjømatnæringen
er viktig både på grunn av den direkte innvirkningen og ringvirkningene
næringen har på lokalsamfunnene langs kysten, men også på grunn
av rollen næringen har som en av de største verdiskapende næringene
i Norge. Dette medlem viser til at norsk sjømat er en
av våre viktigste eksportvarer, nest etter olje og gass, og at Norge
eksporterer sjømat til omtrent 140 land. Dette medlem mener
derfor det er avgjørende med stabile rammevilkår for å opprettholde lønnsomheten
og øke internasjonale markedsandeler.
Dette medlem viser til at deltakerloven
og fiskesalgslagsloven er viktige pilarer for å forvalte felles
fiskeriressurser, og mener kvotesystemet må opprettholdes for å
sikre en langsiktig og bærekraftig avkastning. Dette medlem mener
det bør være et mål at mer av fisken blir videreforedlet i Norge,
og viser til at frakt av fersk fisk til Østen for bearbeiding og
retur til markedet i Europa er både miljømessig feil og dårlig for
distriktsarbeidsplasser knyttet til næringen. Dette medlem understreker
at det må reageres strengt mot dumping av fisk og uriktig rapportering,
samtidig som man legger til rette for levering av bifangst. Straffereaksjonene
for forsettlig ressurskriminalitet må skjerpes.
Dette medlem ønsker å styrke
lønnsomheten i fiskerinæringen, og sikre en fiskerinæring med forankring
i distriktene. Derfor foreslår Kristelig Folkeparti i sitt alternative
budsjett å heve taket i fiskerfradraget fra kr 150 000 til kr 170 000.
Dette medlem mener at det må
satses mer på forskning innen fiskeri og havbruk. Økt forståelse
for næringskjedene i havet er en grunnstein for bærekraftig beskatning
av fiskeressursene. Dette medlem mener bestandsforskningen
i regi av Havforskningsinstituttet må styrkes med 15 mill.
kroner. Dette medlem mener dette vil gi bedre forståelse for
hvordan høsting av ressurser i ett ledd av næringskjeden påvirker
resten av kjeden, og gi bedre grunnlag for bærekraftig forvaltning
og økt verdiskapning.
Dette medlem mener havbruksnæringen
er en viktig næring langs hele norskekysten og gir viktige distriktsarbeidsplasser.
Dette medlem viser til at det
i havbruksnæringen er store utfordringer knyttet til økologisk bærekraft,
med for høye luse- og rømmingstall. Dette medlem mener
disse utfordringene må tas på største alvor. For å styrke forskningen
på bærekraftig vekst i havbruksnæringen foreslår Kristelig Folkeparti,
i sitt alternative budsjett, en økt bevilgning til forskning på
lus på 10 mill. kroner og økte rammer for Mattilsynet for kontroll
av rømming fra oppdrettsanlegg på 10 mill. kroner.
Dette medlem viser til at bestander
av villaks representerer betydelige verdier som næringsgrunnlag
for rettighetshaverne og som grunnlag for turisme i en rekke lokalsamfunn.
Villaksen er også en viktig kilde til rekreasjon og naturopplevelser.
For oppdrettsnæringen utgjør livskraftige bestander av villaks både
grunnlaget for dagens næring og en viktig genetisk ressurs for fremtidig
utvikling.
Dette medlem mener at potensialet
fra havet er større enn bare fiskeri og havbruk og mener det ligger
store verdier i høsting av et større spekter av ressurser i havet. Dette
medlem mener det alltid må ligge et føre-var prinsipp til
grunn for slik høsting og fangst. Dette gjør at forskning og kunnskap
er av den største betydning og at ressurser må investeres i kunnskapsinnhenting. Dette
medlem viser til at kysten og havet har evigvarende og fornybare
ressurser i stort omfang som kan komme alle framtidige generasjoner
til gode. Dette forutsetter at god forvaltning legges til grunn
for all høsting av ressurser. Dette medlem viser
til at Kristelig Folkeparti foreslo at regjeringen ser på muligheten
for finansiering av en krillstudie i områdene rundt Antarktis i perioden
2017–2018. Dette medlem viser til at det er økende
interesse rundt fangst av krill, samtidig som krill ligger sentralt
i næringskjeden i havet. Dette medlem mener at forvaltningen
av krillressursene i havet har stor innvirkning på mange arter. Mer
kunnskap er nødvendig for å sikre at uttaket er bærekraftig, samtidig
som det legges til rette for god verdiskapning.
Dette medlem viser til Kristelig
Folkepartis alternative budsjett, slik det er foreslått i Innst.
1 S (2015–2016), der det foreslås følgende endringer på ramme 9:
Beskrivelse | Mill. kroner |
Tilskudd til bestandsforskning, Havforskningsinstituttet | 15,0 |
Tilskudd til forskning på lakselus | 10,0 |
Videreføring av Sett Sjøbein | 2,5 |
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at Senterpartiet fremmer et eget alternativt statsbudsjett for
2015, jf. Innst. 2 S (2015–2016). Senterpartiets alternative statsbudsjett
tar utgangspunkt i tilleggsproposisjonen fra regjeringen, jf. Prop 1
S Tillegg 1 (2015–2016).
Dette medlem viser til at Senterpartiet
vil styrke Norges allerede sterke posisjon som sjømatnasjon på det
globale markedet, og på den måten ta et ansvar for å øke mattilførselen
og styrke matsikkerheten i en verden med stor befolkningsvekst.
For å klare dette mener Senterpartiet at vi må ligge kunnskapsmessig
i front på områder som bærekraftig ressursbruk, havmiljø, klima,
produktutvikling og marked. Bærekraftig ressursforvaltning er viktig
også for å sikre en lønnsom fiskerinæring. Dette medlem mener
det er avgjørende at fiskeriressursene fortsatt skal eies av det
norske folk i fellesskap, der hvert fylke skal opprettholde sine
tradisjonelle fangstrettigheter, og der fiskerettigheter fordeles
av myndighetene og ikke skal kunne selges eller flyttes ut av det
fylket det tilhører. Videre mener dette medlem at
fiskeri- og havbrukspolitikken skal utformes slik at den kan bidra
til å sikre lønnsomme bedrifter - både på hav og land - konkurransedyktighet
og økt markedsfokus, og dessuten ivareta distriktspolitiske målsettinger
om arbeidsplasser og bosetting i kystsamfunn. Senterpartiet vil
legge til rette for de lokalt forankrede selskapene i fiskeri- og
havbruksnæringen, med mange små og mellomstore bedrifter. Dette
medlem vil fremheve at mulighetene for framtidas havbruk
er store, og er opptatt av at det skal legges til rette for videre
vekst i havbruksnæringen innenfor bærekraftige rammer. Senterpartiet
mener det er avgjørende å sikre videre utvikling i fiskeri- og havbruksnæringen
gjennom forutsigbare rammebetingelser.
Dette medlem mener fiskeoppdrett
er en fremtidsnæring. Næringen har likevel betydelige utfordringer
som må løses knyttet til særlig lakselus og rømming. Senterpartiet
foreslår i sitt alternative statsbudsjett å styrke Mattilsynet for
å sikre tettere oppfølging av oppdrettsnæringen.
Dette medlem viser videre til
at Stortinget har vedtatt at inntekter fra nye konsesjoner og vekst
i eksisterende konsesjoner skal fordeles med 20 pst. til staten
og 80 pst. til kommuner/fylkeskommuner med oppdrettsnæring, jf.
Innst. 361 S (2014–2015). Modell for dette skulle regjeringen ha
klart fra 1. januar 2016. Dette medlem mener regjeringen
har trenert saken. Senterpartiet foreslår at alle betalinger fra oppdrettsnæringen
for vekst etter 1. januar 2016 skal fordeles etter denne nye fordelingsnøkkelen.
Dette medlem vil styrke bestandsforskningen
og vil også legge til rette for et forskningstokt for krill i 2017.
Dette medlem viser videre til
regjeringens drastiske kutt i støtten til selfangst som ble gjort
på statsbudsjettet for 2015. Senterpartiet er uenig i regjeringens
strategi om å legge ned norsk selfangst og bevilger i sitt alternative
statsbudsjett 10 mill. kroner for å opprettholde en viktig næring.
Dette medlem viser til at Senterpartiet
har en satsing på rammeområde 10 som ligger 10 mill. kroner over
forslaget i Prop. 1 S (2015–2016) med Prop. 1 S Tillegg 1 (2015–2016).
Beskrivelse | Mill. kroner |
Tilskudd til næringstiltak i fiskeriene
– selfangst og føringstilskudd | 10,0 |
Økt bestandsforskning | 25,0 |
Sett sjøbein | 3,0 |
Komiteens medlem fra Venstre viser til
at Venstre fremmer et eget alternativt statsbudsjett for 2016, jf.
Innst. 2 S (2014–2015). Venstres alternative statsbudsjett tar utgangspunkt
i budsjettforslaget fra regjeringen, jf. Prop. 1 S (2015–2016).
Dette medlem viser til at Norge
med sin lange kyststripe og fem ganger så mye hav som land, rår over
store fornybare ressurser. Dersom disse utnyttes optimalt, er det
potensial for en verdiskaping som kan være større og mer varig enn
oljeinntektene. Med gode rammevilkår kan sjømatnæringene sikre vekst og
inntektsgrunnlag langs hele kysten vår. Norge har innen fiskeri,
havbruk og marin bioteknologi et stort konkurransefortrinn ut fra
naturgitte forutsetninger og en omfattende kompetanse utviklet gjennom
generasjoner, og gjennom målrettet forskning. Dette medlem vil
utvikle en sjømatpolitikk som sikrer en konkurransedyktig og allsidig
sjømatnæring.
Dette medlem mener det er en
forutsetning at Norge gjennom en aktiv handelspolitikk får redusert
sine handelshindringer og at Norge får fri markedsadgang for sjømat
til EU og de øvrige viktigste markeder på globalt plan. Norge har
i dag ikke frihandel med noen av de 15 viktigste sjømatmarkedene.
En slik friere markedsadgang vil være essensiell for økt verdiskaping
i hele verdikjeden for sjømat. Regelverket innenfor alle deler av
sjømatsektoren må forenkles kraftig, og ha som hovedmål å sørge
for miljøvennlig, bærekraftig forvaltning og lokal verdiskaping.
Dette medlem mener at fiskeressursene
er en nasjonal ressurs og skal forvaltes nasjonalt.
Dette medlem er av den oppfatning
at den tradisjonelle fiskerinæringen skal reguleres gjennom kvotebestemmelser
slik at langtidsbeskatningen ikke er større enn det økologisk bærekraftige.
Det må reageres strengt på overtredelser og andre former for juks
med disse kvotene. Norge må i internasjonale forhandlinger være
en pådriver for å få et mer bærekraftig fiske. Fastsetting av kvoter
må så langt som mulig bygge på økosystemforvaltning, slik at beskatning
av en art ikke truer langtidsutbytte fra andre arter. Internasjonale
avtaler og effektiv kontroll må sikre den økologiske balansen i
Barentshavet og Nordsjøen.
Dette medlem viser til Innst.
361 S (2014–2015) i forbindelse med Stortingets behandling av Meld.
St. 15 (2014–2015) Forutsigbar og miljømessig bærekraftig vekst
i norsk lakse- og ørretoppdrett. Dette medlem er
fornøyd med at det nå settes i gang et arbeid med sikte på å gjennomgå
gjeldende lakselusregelverk for å tilpasse regelverket til næringens
nye rammebetingelser, der hensynet til fiskehelse og fiskevelferd
på den enkelte lokalitet, samt samlet belastning innenfor produksjonsområder,
ivaretas. Videre vil det nå bli utarbeidet en strategi mot rømming
som tar utgangpunkt i en nullvisjon. De ulike vedtak, pågående strategier
og fremtidige nye produksjonsområder med dertil hørende nye risikoprofiler
vil gjøre oppdrettsnæringen mer miljømessige bærekraftig over tid.
Men på kort sikt mener dette medlem at det i høyere
grad enn i dag må gjøres mer for å styrke arbeidet med og kunnskapsnivået
om lakselus. Dette medlem viser videre til forslag under
rammeområde 16, slik det er foreslått i Innst. 2 S (2015–2016),
om å styrke Havforskningsinstituttets overvåkning av lakselus på
vill laksefisk samt styrke nystartede nasjonale overvåkningsprogram for
rømt oppdrettslaks med 20 mill. kroner i 2016 og til forslag under
rammeområde 13 om styrking av arbeidet med bevaring av villaksstammen.
Dette medlem mener at Norge innen
fiskeri, havbruk og marin bioteknologi har et stort konkurransefortrinn
ut fra naturgitte forutsetninger og en omfattende kompetanse utviklet
gjennom generasjoner, samt målrettet forskning. Norge har også et enormt
potensial for å produsere sunn og klimavennlig mat fra havet. Norge
har et potensial til å øke den marine verdiskapingen fra ca. 50
mrd. kroner i 2015 til 150 mrd. kroner i 2030, og videre opp mot
500 mrd. kroner i 2050. Dette mener dette medlem skal
skje gjennom en kombinasjon av vekst på bærekraftige premisser i
fiske og oppdrett, og en sterk satsing på nye framvoksende marine
næringer, blant annet krill, økt algeproduksjon og foredling av
tare til medisiner, kosmetikk og matvarer.
Dette medlem viser til Venstres
helhetlige forslag til budsjett for 2016, slik det er foreslått
i Innst. 2 S (2015–2016), hvor det foreslås tilskudd til Norwegian
Blue Forest Network med 3 mill. kroner for å styrke samarbeidet
mellom Havforskningsinstituttet, Grid Arendal og NIVA. bl.a. for
å øke kunnskapen og sikre bevaring av mangrove-skog, tareskog og
andre «blå skoger» samt øke kunnskapen om fremtidig potensiell verdiskapning
av taredyrkning og tarehøsting. Det vises til rammeområde 16, slik det
er foreslått i Innst. 2 S (2015–2016).
Antarktisk krill er verdens største marine biomasse. Dette
medlem mener at Norge må sikre fremtidige norske næringsinteresser
i Antarktis. I dag er norskeide og norsketablerte Aker BioMarine
verdensledende på krillprodukter, og i dag høster Aker BioMarine
over halvparten av den totale krillfangsten, men den internasjonale
konkurranse blir kun forverret, og det har ikke blitt foretatt noe
helhetlig kartlegging av krillbestanden i Sørishavet siden år 2000.
Derfor viser dette medlem til Venstres helhetlige
forslag til budsjett for 2016, slik det er foreslått i Innst. 2
S (2015–2016), hvor det foreslås at Norge bidrar med 25 mill. kroner
til å gjennomføre et planlagt forskningstokt i Sørishavet og Sør-Atlanteren,
hvilket er viktig for å styrke næringsutviklingen og eksporten samt
bedre kunnskapsgrunnlaget om krillen/marin biomasse. Forskningstoktet
gjennomføres i 2017–2018 gjennom internasjonalt forskningssamarbeid.
Det vises til rammeområde 16, slik det fremgår av Innst. 2 S (2015–2016)
for det konkrete forslaget.
Dette medlem viser til at det
fortsatt er nødvendig og viktig med en høyt prioritert bestandsforskning.
Ved en slik økt prioritering vil Norge kunne få et mer presist grunnlag
for å fastsette kvoter og bedre ressursutnyttelse. Økt bestandsforskning
vil også i fremtiden kunne skape økt vekst og verdiskapning for
fiskerinæringen. Dette medlem viser til at det i
statsbudsjettet for 2015 ble satt av 10. mill. kroner ekstra for
å styrke bestandsforskningen. Hvis man ser på den nåværende og potensielle
totale verdiskapning i fiskerinæringen, og den målrettete prioritering for
å styrke bestandsforskningen, mener dette medlem at
det fremdeles må skje en høyere prioritering til bestandsforskningen. Dette
medlem viser til Venstres helhetlige forslag til budsjett
for 2016, slik det er foreslått i Innst. 2 S (2015–2016), hvor det
foreslås å styrke bestandsforskningen med 25 mill. kroner i 2016.
Det vises til rammeområde 16 slik det er foreslått i Innst. 2 S
(2015–2016) for det konkrete forslaget.
Dette medlem viser til Mattilsynets
og Havforskningsinstituttets rapporter om lakselus og de uløste
utfordringene i oppdrettsnæringen for å holde lakselusnivået nede. Dette
medlem mener det er et behov for hyppigere kontroll av oppdrettsnæringen,
og at Mattilsynet og Fiskeridirektoratet må prioritere dette arbeidet
i 2016. Dette medlem viser til Venstres helhetlige
forslag til budsjett for 2016, slik det er foreslått i Innst. 2
S (2015–2016), hvor det foreslås å øke bevilgningen til Fiskeridirektoratet
og Mattilsynet med henholdsvis 10 mill. kroner hver.
Dette medlem mener at satsing
på føringstilskudd og et godt utbygd nett av mottaksstasjoner er avgjørende
for å opprettholde en differensiert flåtestruktur. Uten dette vil
det mange steder være umulig å være bosatt for yrkesfiskere med
små båter, og det vil igjen føre til at verdifulle fiskeressurser
ikke blir utnyttet. I mange år har det vært en utvikling med nedleggelse
av stadig flere fiskeindustribedrifter. Dette medlem frykter
at denne trenden vil fortsette. For å snu denne utviklingen er både
føringstilskudd og tilskudd til mottaksstasjoner særdeles viktig.
Dette medlem viser til Venstres
helhetlige forslag til budsjett for 2016, slik det er foreslått
i Innst. 2 S (2015–2016), hvor det foreslås at bevilgningene til
«Tilskudd til næringstiltak i fiskeriene» økes med 10 mill. kroner.
Dette medlem viser til Venstres
helhetlige forslag til budsjett for 2016, slik det er foreslått
i Innst. 2 S (2015–2016), der det samlet foreslås følgende konkrete
endringer under rammeområde 10 fiskeri:
| Bokført (mill. kr) |
Sett Sjøbein | 3,0 |
Fiskeridirektoratet | 10,0 |
Tilskudd til næringstiltak i fiskeriene | 10,0 |
Sum ramme 10 fiskeri | 23,0 |
I tabellen nedenfor er de ulike fraksjonenes
primærstandpunkter under rammeområde 10 presentert.
Tabellen viser regjeringens
forslag på rammeområde 10, med budsjettforliket og de alternative
budsjettene til Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Venstre, slik
de framkommer i finansinnstillingen. Bare kapitler/poster med avvikende
forslag til bevilgning er tatt med. Avvik i forhold til regjeringens
forslag i parentes.
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S med
Tillegg 1 | Forlik H,
FrP, KrF,
subsidiært V | A | Sp | V |
Utgifter (i tusen
kroner) |
917 | | Fiskeridirektoratet | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 359 642 | 366 784
(+7 142) | 359 642
(0) | 359 642
(0) | 369 642
(+10 000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 10 243 | 10 236
(-7) | 10 243
(0) | 10 243
(0) | 10 243
(0) |
919 | | Diverse fiskeriformål | | | | | |
| 75 | Tilskudd til næringstiltak i fiskeriene | 26 200 | 36 200
(+10 000) | 48 200
(+22 000) | 36 200
(+10 000) | 36 200
(+10 000) |
| | Sum utgifter | 749 685 | 766 820
(+17 135) | 771 685
(+22 000) | 759 685
(+10 000) | 769 685
(+20 000) |
Inntekter (i tusen
kroner) |
3917 | | Fiskeridirektoratet | | | | | |
| 5 | Saksbehandlingsgebyr | 18 082 | 18 064
(-18) | 18 082
(0) | 18 082
(0) | 18 082
(0) |
| 22 | Inntekter ordningen fiskeforsøk og veiledning | 4 296 | 4 292
(-4) | 4 296
(0) | 4 296
(0) | 4 296
(0) |
| | Sum inntekter | 563 483 | 563 461
(-22) | 563 483
(0) | 563 483
(0) | 563 483
(0) |
| | Sum netto | 186 202 | 203 359
(+17 157) | 208 202
(+22 000) | 196 202
(+10 000) | 206 202
(+20 000) |
Komiteen viser til
Prop. 1 S (2015–2016) med Prop. 1 S Tillegg 1 (2015–2016) og Innst.
2 S (2015–2016).
Komiteen viser til
Prop. 1 S (2015–2016) hvor det foreslås bevilget kr 427 250 000
på kap. 917 og kr 383 505 000 på kap. 3917. Komiteen viser
til at Fiskeridirektoratet er det sentrale rådgivende og utøvende
forvaltningsorganet for fiskeri- og havbruksnæringen. Fiskeridirektoratets
hovedmål er å fremme lønnsom og verdiskapende næringsaktivitet gjennom bærekraftig
og brukerrettet forvaltning av marine ressurser og marint miljø.
De faglige oppgavene i Fiskeridirektoratet er delt i tre virksomhetsområder: havressursforvaltning,
havbruksforvaltning og marin arealforvaltning.
Komiteen viser samtidig til Prop.
1 S Tillegg 1 (2015–2016), hvor det fremgår at ny informasjon innebærer
nye anslag for innbetaling av vederlag fra tilbudet om kapasitetsøkning
på 5 pst. I Prop. 1 S Tillegg 1 (2015–2016) foreslås det derfor
å øke den foreslåtte bevilgningen under kap. 3917 post 13 med kr 180 000 000
til kr 540 000 000.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre,
mener rømming av fisk fra oppdrettsanleggene er en av de store utfordringene
næringen står overfor, og representerer en stor trussel mot villaksstammen. Flertallet mener at
kontrollene med anleggene må bli bedre. Flertallet viser
til at både næringen og miljøvernorganisasjoner har fremmet ønske
om økt kontrollvirksomhet.
Flertallet mener dette også vil
være positivt for de aktørene som i dag gjør en god jobb, men som må
tåle den omdømmebelastningen rømmingen er. Flertallet mener
dette vil styrke næringen på sikt, og trygge arbeidsplasser og verdiskapning.
Komiteen viser for
øvrig til Prop. 1 S (2015–2016) med Prop. 1 S Tillegg 1 (2015–2016)
og Innst. 2 S (2015–2016) og støtter forslag til bevilgning.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til budsjettforliket og Innst. 2 S (2015–2016), og gir sin
tilslutning til den økte bevilgningen på 7,5 mill. kroner til Fiskeridirektoratets
arbeid med kontroll av oppdrettsanlegg for å støtte opp under Mattilsynets
arbeid med lakselus. Sammen med økte bevilgninger til kontroll av
oppdrettsnæringen med 10 mill. kroner til Mattilsynet og økt bevilgning
til overvåking i regi av Havforskningsinstituttet, innebærer dette
at samlet innsats på overvåking og kontroll av havbruksnæringen øker
med 27,5 mill. kroner. Dette følger opp utfordringene med lakselus
og ambisjonene om økt produksjonskapasitet.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre,
viser til Mattilsynets og Havforskningsinstituttets rapporter om
lakselus og de uløste utfordringene i oppdrettsnæringen for å holde
lakselusnivået nede. Dette flertallet mener det er
et behov for hyppigere kontroll av oppdrettsnæringen, og at Mattilsynet
og Fiskeridirektoratet må prioritere dette arbeidet i 2016.
Komiteens medlem fra Venstre viser til
Venstres helhetlige forslag til budsjett for 2016, slik det er foreslått
i Innst. 2 S (2014–2015), hvor det foreslås å øke bevilgningen til
Fiskeridirektoratet med 10 mill. kroner, jf. kap. 917 post 1.
Det foreslås bevilget kr 322 800 000 på kap.
919.
Komiteen viser til
at det foreslås bevilget kr 322 800 000, som skal fordeles som tilskudd
til kommuner, tilskudd til velferdsstasjoner, tilskudd til sikkerhetsopplæring
for fiskere, erstatninger, tilskudd i næringstiltak i fiskeriene,
tilskudd til fiskeriforskning og tilskudd til informasjon om ressursforvaltning. Komiteen viser
til at midlene som er foreslått på post 76 Tilskudd til fiskeriforskning,
ble bevilget over kap. 928 post 21 i 2014 og 2015.
Komiteen viser til at post 60
Tilskudd til kommuner gjelder kommunenes andel av vederlag for tildelte
oppdrettstillatelser. Formålet med tilskuddet er at kommuner som
stiller areal til disposisjon for havbruksnæringen, skal oppleve
ytterligere positive ringvirkninger fra aktiviteten. Komiteen viser
til at alle innehavere av tillatelse til lakse- og ørretoppdrett
ble gitt tilbud om kapasitetsøkning med 5 pst., med strenge krav
når det gjelder lakselus, før sommeren 2015. Vederlaget for kapasitetsøkningen
er satt til kr 1 000 000 per tillatelse, som øker med 5 pst. Kommunens
andel av vederlaget for kapasitetsøkningen i 2015 er 50 pst. Da
søknadsfristen gikk ut 1. september 2015 var det kommet 851 søknader,
tilsvarende om lag 88 pst. Endelig frist for å ta i bruk kapasitetsutvidelsen
og betale vederlag er satt til 1. desember 2016. Komiteen viser
til at regjeringen, ved behandling av Meld. St. 16 (2014–2015), ble
bedt om å legge frem forslag om et havbruksfond som skal fordele
kommunenes og fylkeskommunenes inntekter fra vederlagene fra nye
konsesjoner og vekst på eksisterende, og legge frem en vurdering
av de mest tjenlige fordelingsnøklene for å sikre en rimelig fordeling
av inntektene til alle kommuner og fylkeskommuner med oppdrettsvirksomhet,
i forbindelse med statsbudsjettet 2016.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet, viser
til at regjeringen, ifølge Prop. 1 S (2015–2016), vil følge opp
Stortingets vedtak, og legger til grunn at nye prinsipper og fond
skal gjelde for alle nye utlysninger etter 1. januar 2016 i tråd
med Stortingets forutsetninger. Flertallet viser
til at regjeringen mener en ryddig og god utredning og forankring
av denne saken krever mer tid. Det skal utarbeides fordelingsnøkler
for fordeling av midler mellom kommuner og fylkeskommuner, det skal
foreslås modell for frekvens og størrelse på utbetalingene, og det
skal vurderes hvordan fondet skal administreres. Flertallet har
merket seg at regjeringen med denne begrunnelse vil komme tilbake
med et konkret forslag til oppfølging av anmodningsvedtaket på egnet
måte, senest i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2016.
Flertallet viser til at selfangstnæringen
over lengre tid har vært avhengig av offentlige overføringer. Skiftende
regjeringer har gjennom de siste tiårene gitt tilskudd til drift
av mottak, fartøystøtte, produkt og markedsutvikling. Til tross
for økte tilskudd til næringen, har ikke lønnsomheten blitt bedre.
Det har vært prøvd flere ulike vinklinger på
støtten. I 2014 ble det gitt tilskudd på 8 mill. kroner til fartøyleddet,
1,5 mill. kroner til mottaksleddet, samt 2,5 mill. kroner til enkeltprosjekter
for å øke lønnsomheten i næringen. Det var i 2014 tre båter som deltok
i selfangst med samlet fangst av 11 980 sel.
Flertallet er oppmerksom på at
det ikke lenger gis økonomisk støtte til selfangst, men det er ikke til
hinder for videre selfangst. Det vil imidlertid kreve at selnæringen
omstiller seg og tar ansvar for egen lønnsomhet, utvikler produkter
og bygger markeder.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og fremskrittspartiet merker seg at tilskudd til selfangst
ikke ble videreført i 2015, men at det likevel var et fartøy på
fangst i Vestisen i 2015.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet er bekymret over at regjeringen har avviklet
all støtte til norsk selfangst. For å sikre en god regulering av
selbestanden foreslår disse medlemmer å gjeninnføre
denne støtten.
Disse medlemmer viser til sine
alternative budsjetter og Innst. 2 S (2015–2016), der det er foreslått
å bevilge 10 mill. kroner til formålet.
Disse medlemmer er sterkt kritiske
til måten regjeringen og støttepartiene har håndtert selfangstnæringen
på. Den er uforutsigbar og et klassisk eksempel på hvordan politikken
endres i nærings- og bransjenøytral retning.
Disse medlemmer er kritiske til
at regjeringen ikke har på plass en modell for fordeling av inntekter
fra havbruksnæringen til kommunene. Disse medlemmer la
til grunn at inntekter i 2016 skulle fordeles etter det nye fondet
uavhengig av når tildelingen skjedde.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet, viser
for øvrig til Prop. 1 S (2015–2016) med Prop. 1 S Tillegg 1 (2015–2016)
og Innst. 2 S (2015–2016) og støtter forslag til bevilgninger.
Det foreslås bevilget kr 270 000 000 på post
60.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
at kommunene bør få minst 70 pst. av vederlaget fra havbruksfondet.
Det foreslås bevilget kr 26 200 000 på post
75.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til budsjettforliket og Innst. 2 S (2015–2016), og gir tilslutning
til den økte bevilgningen på 10 mill. kroner til føringstilskudd.
Komiteen viser til at føringstilskuddet
skal bidra til å opprettholde lokale fiskerimiljøer og en variert
flåtestruktur, til at ressursene utnyttes også i områder hvor det
ikke er mottak i nærheten, samt effektiv gjennomføring av fisket.
Styrkingen vil føre til at flere små båter og mottak kan få tilskudd
gjennom fiskesalgslagenes føringsordninger.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre,
mener at satsing på føringstilskudd og et godt utbygd nett av mottaksstasjoner
er avgjørende for å opprettholde en differensiert flåtestruktur.
Uten dette vil det mange steder være umulig å være bosatt for yrkesfiskere
med små båter, og det vil igjen føre til at verdifulle fiskeressurser
ikke blir utnyttet. I mange år har det vært en utvikling med nedleggelse
av stadig flere fiskeindustribedrifter. Flertallet frykter
at denne trenden vil fortsette. For å snu denne utviklingen er både
føringstilskudd og tilskudd til mottaksstasjoner særdeles viktig.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til Arbeiderpartiets alternative budsjett, der det foreslås å øke
bevilgningen til føringstilskuddet med 10 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til Senterpartiets alternative budsjett og Innst. 2 S (2015–2016)
der posten er foreslått økt med 10 mill. kroner. Dette er primært
satt av for å bidra til at den lange norske tradisjonen med selfangst
ikke blir avsluttet, men understreker at ledige midler kan benyttes
til føringstilskudd.
Komiteens medlem fra Venstre viser til
Venstres helhetlige forslag til budsjett for 2016, slik det er foreslått
i Innst. 2 S (2015–2016), hvor det foreslås at bevilgningene til
«Tilskudd til næringstiltak i fiskeriene» økes med 10 mill. kroner,
jf. kap. 919 post 75.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til budsjettforliket og Innst. 2 S (2015–2016), og gir tilslutning
til den økte bevilgningen på 2,5 mill. kroner til Sett Sjøbein,
og foreslår å bevilge kr 8 500 000 på post 77. Flertallet mener
at Sett Sjøbein skal bruke midlene på målrettede tiltak for å øke
rekrutteringen samt styrke kompetansen i sjømatnæringen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet har
merket seg at tilskuddsordningen for sjømattiltak har som hovedmål
å øke sjømatkonsumet og profilere norsk sjømat på hjemmemarkedet. Kostholdsprogrammet
Fiskesprell – som retter seg spesielt mot barn og unge – og rekrutterings-
og kompetanseprogrammet «Sett Sjøbein» er viktige satsinger som disse
medlemmer ønsker å styrke.
Det vises til Arbeiderpartiets alternative budsjett, der
denne posten styrkes med 2 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at regjeringen kutter i tilskuddsordningen for sjømattiltak. Dette
medlem viser spesielt til ordningen «Sett sjøbein» og mener
dette er en viktig satsing for næringen fremover. Det vises til
at Senterpartiet i sitt alternative statsbudsjett styrker posten med
3 mill. kroner.
Bevilgningen behandles i kirke-, utdannings-
og forskningskomiteen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre,
viser til at det fortsatt er nødvendig og viktig med en høyt prioritert
bestandsforskning. Ved en slik økt prioritering vil Norge kunne
få et mer presist grunnlag for å fastsette kvoter og bedre ressursutnyttelse.
Økt bestandsforskning vil også i fremtiden kunne skape
økt vekst og verdiskaping for fiskerinæringen. Flertallet viser til
at det i statsbudsjettet for 2015 ble satt av 10. mill. kroner ekstra
for å styrke bestandsforskningen. Hvis man ser på den nåværende
og potensielle totale verdiskaping i fiskerinæringen, og den målrettete
prioritering for å styrke bestandsforskningen, mener flertallet at
det fremdeles må skje en høyere prioritering til bestandsforskningen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet ser det som uheldig at regjeringen i sitt
forslag til statsbudsjett foreslår kutt i statlig finansiering av
bestandsforskningen. Videre er det viktig at Norge holder
fast ved prinsippet om flerbestandsforvaltning. Gjennom økt forskning
innen marin sektor vil disse medlemmer legge grunnlaget
for nye verdikjeder og nye produkter basert på ressursene i havet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at i sitt alternative budsjett foreslo Arbeiderpartiet å styrke
bestandsforskningen med 30 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser
til Innst. 2 S (2015–2016), der Kristelig Folkeparti foreslår å
bevilge 15 mill. kroner til bestandsforskning. Dette medlem mener
mer bestandsforskning er nødvendig for en best mulig forvaltning
av våre fiskeriressurser. Dette medlem mener vi er
avhengige av å forstå sammenhengene i havet og hvordan beskatning
av én art påvirker en annen. Dette gir bedre muligheter til å sette
korrekte kvoter og oppnå maksimal verdiskapning.
Dette medlem viser til Innst.
2 S (2015–2016), der Kristelig Folkeparti foreslår å bevilge 10 mill.
kroner til forskning på lakselus. Dette medlem mener
lakselus er en alvorlig trussel mot det marine miljøet og setter
næringen som helhet under press. Dette medlem viser
til det økende lakselusproblemet i Midt-Norge. Dette medlem mener
at større innsats må settes inn for å bekjempe lakselus. Dette
medlem mener viktige arbeidsplasser langs kysten vil gå
tapt hvis ikke problemet knyttet til lakselus kommer under kontroll.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre,
mener krill er en art som kan danne grunnlag for betydelig verdiskapning. Flertallet viser
til at krill står sentralt i næringskjeden i havet, og økt kunnskap
må innhentes for å sikre at høstingen er bærekraftig. Flertallet mener
det må gjennomføres en krill-studie i områdene rundt Antarktis for
å øke kunnskapen om krill.
Et annet flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
ber regjeringen legge fram forslag om finansiering og tokt av en
krillstudie i 2018–2019.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet ber regjeringen legge frem forslag om finansiering
og tokt av en krillstudie i Antarktis for årene 2017–2018.
Komiteens medlem fra Senterpartiet er
kritisk til at regjeringen i sitt forslag til statsbudsjett foreslår
å kutte i midlene til bestandsforskning. Dette medlem viser
til Senterpartiets alternative statsbudsjett og Innst. 2 S (2015–2016)
der det er foreslått å styrke bestandsforskningen med 25 mill. kroner.
Senterpartiet foreslår også at arbeidet med å forberede et forskningstokt
for krillstudiet i Antarktis starter opp.
Komiteens medlem fra Venstre viser til
Venstres helhetlige forslag til budsjett for 2016, slik det er foreslått
i Innst. 2 S (2015–2016), hvor det foreslås å styrke bestandsforskningen
med 25 mill. kroner i 2016.
I tabellen nedenfor er det laget en oversikt
over de ulike partienes forslag til bevilgning innenfor rammeområde
10 på kapittel- og postnivå.
I henhold til Stortingets forretningsorden § 43 femte
ledd kan det i fagkomiteene ikke utformes forslag til bevilgningsvedtak
som avviker fra de rammer Stortinget har vedtatt.
Sammenligning av budsjettall,
kapitler og poster. Rammeområde 10.
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S
med Tillegg 1 | H, FrP,
KrF, V |
Utgifter (i tusen
kroner) |
917 | | Fiskeridirektoratet | | |
| 1 | Driftsutgifter | 359 642 | 366 784
(+7 142) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 10 243 | 10 236
(-7) |
919 | | Diverse fiskeriformål | | |
| 75 | Tilskudd til næringstiltak i fiskeriene | 26 200 | 36 200
(+10 000) |
| | Sum utgifter | 749 685 | 766 820
(+17 135) |
Inntekter (i tusen
kroner) |
3917 | | Fiskeridirektoratet | | |
| 5 | Saksbehandlingsgebyr | 18 082 | 18 064
(-18) |
| 22 | Inntekter ordningen fiskeforsøk og veiledning | 4 296 | 4 292
(-4) |
| | Sum inntekter | 563 483 | 563 461
(-22) |
| | Sum netto | 186 202 | 203 359
(+17 157) |