Norges nasjonale institusjon for menneskerettigheter
(NIM) ble etablert ved lov 1. juli 2015. Institusjonen er organisatorisk
underlagt Stortinget, men er for øvrig uavhengig.
Etter lov om nasjonal institusjon § 1 skal NIM «fremme
og beskytte menneskerettighetene i tråd med Grunnloven, menneskerettsloven
og den øvrige lovgivning, internasjonale traktater og folkeretten
for øvrig». Etter lovens § 11 skal NIM årlig avgi en melding til
Stortinget om sin virksomhet og utviklingen av den menneskerettslige
situasjonen i Norge.
Den viktigste grunnen til å ha en nasjonal institusjon
er å belyse de menneskerettslige utfordringene i Norge, overvåke,
samt gi råd til myndigheter og andre og å informere om menneskerettighetene.
Systemene for gjennomføring og overvåkning av våre menneskerettsforpliktelser
er fragmentert, og Norge har så langt manglet et organ som kan gjennomføre
en helhetlig overvåkning av alle menneskerettigheter. Helhetlig
overvåkning er derfor en hovedoppgave for den nye institusjonen.
NIM vil bl.a. dekke oppgaver som faller utenfor de eksisterende
ombudsordningene, men man vil også samarbeide nært med disse for
bl.a. å fremme koordinering og samordning av de ulike overvåkningsorganers
arbeid på menneskerettighetsområdet. En sentral oppgave vil også
være å holde nær kontakt og samarbeid med det sivile samfunn.
Målet for NIM er å bidra til å styrke gjennomføringen
av menneskerettighetene i Norge. Dette krever et faglig solid kunnskapsgrunnlag.
NIM legger derfor stor vekt på systematisk, uavhengig og etterprøvbar
overvåkning av Norges menneskerettslige forpliktelser. Gjennom faglig arbeid
vil NIM gi råd og anbefalinger til ansvarlige myndigheter i deres
arbeid for å sikre respekt for våre internasjonale forpliktelser. Samtidig
skal NIM være en uavhengig stemme og kritisk motvekt til myndighetene.
NIM har en viktig rolle å spille blant annet i å vurdere om lover,
lovforslag og praksis er i samsvar med våre internasjonale forpliktelser,
og skal også være en aktør i den pågående debatten om menneskerettigheter.
I tillegg er det utfordringer på en rekke mer spesifikke områder.
Blant de utfordringene som er nevnt av internasjonale overvåkningsorganer,
kan nevnes diskriminering på etnisk grunnlag, situasjonen for urfolk,
nasjonale minoriteter, behandlingspraksis innenfor psykiatrien,
menneskerettsutfordringer knyttet til asylsøkere, religionsfrihet
og menneskehandel. Den nasjonale institusjonen skal utrede slike temaer,
og være en kunnskapsbasert rådgiver og pådriver overfor nasjonale
myndigheter.
I arbeidet med opprettelsen av NIM ble betydningen
av å sikre urfolks rettigheter viet betydelig oppmerksomhet. Urfolksrettigheter
skal være en viktig del av NIMs arbeide.
I denne sammenheng står Kompetansesenter for urfolksrettigheter,
Gáldu, sentralt. Gáldu er i dag et faglig uavhengig forvaltningsorgan
med eget styre, underlagt Kommunal- og moderniseringsdepartementet.
NIMs styre og direktør er av den oppfatning
at en integrering av Gáldu vil tilføre NIM særskilt kompetanse innenfor
urfolksrettigheter og bidra til å ivareta urfolksrettigheter på
en svært god måte.
Arbeidet med en mulig integrering av Gáldu er derfor
i gang. I prosessen er det lagt vekt på godt samarbeid med Kommunal-
og moderniseringsdepartementet, Gáldu og Sametinget. Videre er Stortinget
tilskrevet, ettersom en integrering av Gáldu i NIM forutsetter en
endring av Gáldus nåværende finansiering. Det er lagt opp til at
det i løpet av høsten 2016 vil bli klart hvorvidt en integrering
av Gáldu i NIM vil la seg gjøre.
En annen viktig arena for en nasjonal institusjon er
samspillet med de internasjonale overvåkningsordningene når de behandler
rapporter om menneskerettssituasjonen i Norge. Nasjonale institusjoner
har over tid fått en særegen tilgang internasjonalt som premissleverandør
til de forskjellige tilsynsordningene. Alle menneskerettslige temaer
som ikke følges opp i tilstrekkelig grad nasjonalt, vil kunne være
gjenstand for diskusjon i ulike internasjonale fora med påfølgende
anbefalinger til norske myndigheter. En nasjonal institusjon vil
også her være en kunnskapsbasert bidragsyter som supplement til myndighetenes
egen rapportering til internasjonale overvåkningsorganer, og derved
gi et kvalitativt bedre grunnlag for internasjonale anbefalinger.
Det internasjonale samarbeidet har flere dimensjoner.
For det første handler det om å styrke informasjonsgrunnlaget som
internasjonale overvåkningsorganer har når de skal vurdere gjennomføringen
av menneskerettighetene i Norge. NIMs supplerende rapporter og andre innspill
til FNs traktatorganer og til høringer av Norge i FNs menneskerettighetsråd
vil kunne bidra til bedre og mer målrettede internasjonale anbefalinger
til Norge.
En annen viktig pilar i det internasjonale arbeidet
vil være samarbeidet med det internasjonale nettverket av nasjonale
institusjoner. NIM skal delta aktivt i dette nettverket. Etter hvert
kan det også bli aktuelt å påta seg verv eller delta i noen av nettverkets
tematiske arbeidsgrupper. Her vil det nok være forventninger både
i Norge og i andre lands nasjonale institusjoner om at Norges nye
nasjonale institusjon vil spille en aktiv rolle.
Paris-prinsippene, eller «prinsipper om nasjonale
institusjoners status», ble vedtatt av FNs generalforsamling i 1993,
og stiller en rekke krav til slike institusjoner for at de skal
kunne oppnå A-status, herunder at de skal være uavhengige, ha et
bredt mandat, med hovedformål å fremme og beskytte menneskerettighetene.
Stortingets vedtak om opprettelse av en ny nasjonal
institusjon for menneskerettigheter trakk opp rammer for institusjonen,
med henvisning til FNs Paris-prinsipper. Presidentskapet legger
i sin innstilling til grunn at Paris-prinsippene er ivaretatt i
forslag til lov og instruks for Norges nasjonale institusjon, og
at institusjonen skal kunne oppfylle de kravene som er oppstilt
for å oppnå den høyeste status, A-status, i det internasjonale nettverket
av nasjonale institusjoners koordinerende råd (ICC). Videre fastsetter
NIMs instruks § 1 at hovedprinsippene for virksomheten er å sikre
gjennomføringen av menneskerettighetene i samsvar med Paris-prinsippene
om nasjonale institusjoners status.
Et hovedspørsmål i forbindelse med tolkning
av menneskerettighetene er hvilken betydning som skal tillegges
praksis fra organer som håndhever internasjonale menneskerettighetskonvensjoner.
Her vil NIM følge nøye med på norske myndigheter og rettshåndheveres
praksis.
De internasjonale menneskerettighetene gir statene
et betydelig rom for skjønn på en rekke områder. Det vil derfor,
naturlig nok, også være ulike syn på hva som er de rettslige skrankene for
vår handlefrihet. NIM tar mål av seg til å spille en viktig rolle
på dette området, både ved å bidra til å definere hvor grensene
går for vår handlefrihet, men også til å finne løsninger som er
godt i samsvar med de høye ambisjonene Norge bør ha på menneskerettighetsområdet. Slik
vil NIM bidra til å forebygge krenkelser av menneskerettighetene.
Årsmeldingen inneholder også en rapport om bruk
av isolasjon i norske fengsler. Tema faller innenfor NIMs mandat,
og det er et område som internasjonale overvåkningsorganer er opptatt av.
Isolasjon er et av de mest inngripende tvangsmidler
samfunnet benytter. Det er et grunnleggende menneskerettslig utgangspunkt
at isolasjon aldri skal brukes mer enn strengt nødvendig. Norske myndigheter
har plikt til å forebygge unødig isolasjonsbruk.
En person som pågripes av politiet og plasseres
i politiarrest, vil normalt sitte isolert i den tiden personen holdes
i arresten. Personen vil ikke få kontakt med andre innsatte. Etter
dagens regler, politiarrestforskriften § 3-1, skal den innsatte overføres
til fengsel innen to døgn etter pågripelsen, med mindre dette av
praktiske grunner ikke er mulig.
Dersom politiet ønsker å holde en person fengslet
over tid, kreves rettens kjennelse for varetektsfengsling. Fremstilling
for retten skal skje så snart som mulig etter pågripelse, jf. Grunnloven § 94.
Etter straffeprosesslov § 183 skal fremstilling senest skje tredje
dag. Av FN konvensjonen om sivile og politiske rettigheter artikkel
9 følger det at fremstilling normalt skal skje innen 48 timer. Det
er derfor i dag en forskjell i fristreglene etter nasjonal lov og
internasjonale forpliktelser.
Ved varetektsfengsling kan retten beslutte både delvis
isolasjon etter straffeprosessloven § 186 og fullstendig isolasjon
etter straffeprosessloven § 186 a. Ved delvis isolasjon utelukkes
den fengslede fra samvær med bestemte andre innsatte. Ved fullstendig
isolasjon utelukkes den fengslede fra fellesskap med alle andre
innsatte.
Bruk av isolasjon reiser menneskerettslige problemstillinger
på flere områder. I årsmeldingen gis det en kortfattet oversikt
over disse. Utfordringene ved isolasjon ved innsettelse i politiarrest
(«glattcelle») og fullstendig isolasjon under varetektsfengsling
behandles grundig, og det foreslås flere endringer i dagens regelverk
på disse områdene.
I politiarresten («glattcelle») brukes isolasjon systematisk
overfor alle innsatte, fordi arresten normalt er utformet slik at
de innsatte ikke har noen kontakt med hverandre. Dette innebærer
at det i mange tilfeller skjer en isolasjon uten at hensynet til
etterforskningen tilsier at isolasjon er nødvendig. Dette kan medføre
en krenkelse av Den europeiske menneskerettskonvensjonen (EMK) artikkel
8 om retten til privatliv. For å unngå slike krenkelser anbefaler
Nasjonal institusjon i rapporten følgende:
Politiet må alltid
vurdere om det er behov for å isolere den enkelte innsatte eller
ikke.
Der det ikke foreligger behov for isolasjon,
bør den enkelte innsatte gis adgang til fellesskap og til å motta
besøk. For å legge til rette for fellesskap og besøk bør det etableres
et fellesskapsrom i alle politiarrester.
Fristene for å fremstille en person for
retten ved varetektsfengsling og fristen for overføring fra politiarrest
til fengsel, bør harmoniseres.
Fristen i straffeprosessloven § 183 for
fremstilling for fengsling bør endres slik at den samsvarer med
fristen i FN konvensjonen om sivile og politiske rettigheter (SP)
artikkel 9. Dette betyr at fristen må være maksimalt 48 timer. Unntak
skal bare være mulig ved helt ekstraordinære omstendigheter («absolutely
exceptional»).
Tilsvarende bør fristen på 48 timer for
overføring fra politiarrest til fengsel gjøres absolutt. Politiarrestforskriften
§ 3-1 bør derfor endres.
Regelverket om politiarrestene bør undergis
en særskilt vurdering når det gjelder forsvarligheten av å anbringe
psykisk syke i politiarrest. I denne sammenheng er det naturlig
å vurdere ansvarsfordelingen mellom politiet og den psykiske helsetjenesten.
Norge har mottatt vedvarende kritikk for at innsatte
blir sittende for lenge i politiarrestene. Den europeiske torturforebyggingskomité (CPT)
har kritisert dette forholdet i samtlige rapporter siden 1993. I
sin siste rapport fra 2011 anbefalte komiteen at Norge måtte «redouble
their efforts to put an end to the practice of accommodating persons
in police establishments after they have been remanded in custody».
I FNs torturforebyggingskomité siste vurdering fra 2012 heter det
tilsvarende at Norge «should abolish the widespread use of police
detention cells beyond the 48 hour term required by the law».
Uttalelsene fra begge komiteene knytter seg
til Norges forpliktelse til å forebygge umenneskelig og nedverdigende
behandling, og komiteenes uttalelser må anses som sterke oppfordringer
om å endre praksis.
I de tilfeller hvor en person er varetektsfengslet av
retten på grunnlag av bevisforspillelsesfare, kan retten også beslutte
at den fengslede skal underlegges delvis eller fullstendig isolasjon.
Delvis isolasjon, hvor den fengslede holdes unna bestemte andre
innsatte, kan være aktuelt der flere personer er varetektsfengslet
i samme sak. Da unngår man at disse oppnår kontakt med hverandre.
Fullstendig isolasjon, utelukkelse fra fellesskap med alle innsatte,
kan benyttes dersom det uten dette er nærliggende fare for at den fengslede
vil forspille bevis ved å fjerne spor eller påvirke vitner eller
medskyldige.
Dagens lovtekst er skjønnspreget. Selv om terskelen
for krenkelse av forbudet mot umenneskelig og nedverdigende behandling
er høy, vil lovens utforming kunne føre til at den samlede bruken
av isolasjon blir for høy, og at konvensjonene i visse tilfeller
krenkes. Norge har over lang tid fått vedvarende kritikk fra menneskerettslige
overvåkingsorganer for bruk av isolasjon. Hensynet til å støtte
opp om og vise respekt for ulike menneskerettslige overvåkingsorganers
internasjonale rolle tilsier at kritikken bør tas alvorlig. På denne
bakgrunn oppfordrer Nasjonal institusjon til at man vurderer å endre lovgivingen
om fullstendig isolasjon i varetekt. Etter Nasjonal institusjons
oppfatning bør
loven gi klarere
uttrykk for lovgivers prinsipielle vurderinger, og mindre bør overlates
til dommerens eget skjønn.
de prinsipielle vurderingene bør ta hensyn
til betydningen av å slutte lojalt opp om menneskerettslige overvåkningsorganers
arbeid.
loven gjenspeile det grunnleggende menneskerettslige
utgangspunktet om at isolasjon bare skal kunne brukes der det er
strengt nødvendig.
utformingen av lovens ordlyd når det gjelder
fare for bevisforspillelse vurderes nærmere.
Som nevnt brukes isolasjon også på mange andre områder.
Etter Nasjonal institusjons vurdering er det et klart behov for
gjennomgang av isolasjonsbruken på alle disse områdene.
Når det gjelder den nærmere menneskerettslige vurderingen
av bruk av isolasjon, vises det til årsmeldingen.