Søk

Innhold

12. Utdanningsstøtte

12.1 Kap. 2410 Statens lånekasse for utdanning

Post 1 Driftsutgifter og post 45–post 90

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2021–2022) og Prop. 1 S Tillegg 1 (2021–2022).

Komiteen vil understreke at Lånekassen er et viktig utdanningspolitisk verktøy. Norge har en av verdens beste studiefinansieringsordninger, som gir muligheter for bred sosial rekruttering på utdanningsområdet. Lånekassen sikrer hver enkelt like muligheter til å ta høyere utdanning, uavhengig av studentens eller foreldrenes bakgrunn eller inntekt. Komiteen vil videre understreke Lånekassens betydning framover, i et mer og mer kunnskapsintensivt samfunn, hvor behovet for både ny og spesialisert kompetanse på en rekke områder vil øke.

Komiteen er tilfreds med at Lånekassen i stor grad har oppfylt kravene som ble satt om å tilby kundene brukervennlige, raske og korrekte tjenester. I tillegg er det positivt at arbeidet med digitalisering er kommet så langt. Komiteen støtter for øvrig Kunnskapsdepartementets overordnede mål for Lånekassen om brukervennlige, raske og korrekte tjenester og effektiv og sikker forvaltning av utdanningsstøtteordningene, og at Lånekassen skal bidra til å utvikle utdanningsstøtteordningene.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til at det i budsjettforliket er foreslått å korrigere en rekke bevilgninger for virkningen av endrede jobbreisevaner, herunder bevilgningen til Lånekassen med 80 000 kroner, og flertallet foreslår derfor at kap. 2410 post 1 reduseres med 80 000 kroner sammenlignet med regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til Hurdalsplattformens mål om at retten til utdanning skal være lik, uavhengig av økonomi og familiesituasjon. Et godt studiested, en trygg økonomi og et rimelig sted å bo er viktig for læringa og livskvaliteten hos studentene, som kan bidra til å øke gjennomføringsgraden.

Disse medlemmer vil fremheve Hurdalsplattformens punkt om å gjennomgå studiefinansieringen med mål om å legge bedre til rette for både heltids- og deltidsstudenter i årene fremover. Disse medlemmer viser til regjeringens forslag til justert statsbudsjett for 2022 i Prop. 1 S Tillegg 1 (2021–2022), der mulige begrensninger av reiseaktivitet i 2022 grunnet covid-19-pandemien er omtalt. Disse medlemmer mener det er viktig å stimulere til utenlandsopphold underveis i studiene, så lenge det er forsvarlig.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre mener det er viktig at låneordningene som er tilgjengelige gjennom Statens lånekasse for utdanning, blir tilpasset fremtidens muligheter og behov for utdanning, og viser til regjeringen Solbergs reform «Lære hele livet».

Disse medlemmer viser videre til at regjeringen Solberg fullførte opptrappingen til 11 måneders studiestøtte i budsjettet for 2020. Den samlede satsingen på å øke utdanningsstøtten siden 2014 har gitt studentene økt kjøpekraft på 15 200 kroner i året. Av dette beløpet er ca. 11 500 kroner knyttet til den 11. måneden med utdanningsstøtte. Studentene har gjennom en økt kjøpekraft kunnet prioritere større tid til studier og fokusere på læring, mestring og gjennomføring i studiet.

Disse medlemmer mener det er viktig at de som forsørger barn gjennom studietiden, skal ha gode vilkår for å kunne gjennomføre. Regjeringen Solberg innførte tilbud om tilleggslån på opptil 50 000 kroner for personer med forsørgeransvar for barn under 16 år fra studieåret 2020–2021. Regjeringen ga også personer i overgangsfasen mellom utdanning og jobb rett til foreldrestipend.

Disse medlemmer viser til at regjeringen Solberg gjennomførte flere endringer i utdanningsstøtteordningene som vil gi større fleksibilitet og bedre vilkår for voksne for å muliggjøre kombinasjon av jobb og studier.

Disse medlemmer viser til at regjeringen Solberg endret lånebetingelsene slik at personer over 30 år i høyere utdanning og fagskoleutdanning kan få et tilleggslån på 100 000 kroner. I tillegg ble aldersgrensen for når støtten til lån reduseres, hevet fra 45 til 50 år.

Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet viser til at mulighetene for effektivisering i offentlig sektor må utnyttes enda bedre. Dette medlem viser til Fremskrittspartiets alternative budsjett, der det foreslås at denne posten reduseres med 20,363 mill. kroner.

Dette medlem viser videre til Fremskrittspartiets alternative budsjett, der det foreslås å sette av midler til en opptrapping av studiestøtten til 1,5 G i løpet av en fireårsperiode.

Komiteens medlem fra Rødt mener lik rett til utdanning gir et mer demokratisk samfunn og utjevner forskjeller mellom folk. Skal utdanning være tilgjengelig for alle, uavhengig av foreldrenes pengebok, må studiestøtten økes. Dette medlem viser til Rødts alternative budsjett, der studiestøtten økes til 1,3 G.

Borteboerstipend og utstyrsstipend i videregående opplæring

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, vil understreke at det er viktig å legge til rette for at alle elever skal ha lik mulighet til å ta utdanning uansett hvor de bor, og uansett økonomisk grunnlag.

Flertallet viser følgelig til budsjettforliket mellom Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, hvor borteboerstipendet økes med 20 mill. kroner, og flertallet foreslår derfor at kap. 2410 post 70 økes med 20 mill. kroner sammenlignet med regjeringens forslag. Dette medfører en økning på 1 760 kroner per elev, gitt at antallet elever er likt som i skoleåret 2019–2020.

Flertallet viser videre til budsjettforliket, der det gjøres en reduksjon på 20 mill. kroner avsatt til systemutvikling på kap. 2410 post 45.

Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet vil understreke viktigheten av at det verdiskapende arbeidslivet får tilgang på nok kvalifisert arbeidskraft. Flere elever må velge yrkesfag, og derfor bør incentivene til dette styrkes. Videre vil dette medlem vise til viktigheten av at norsk ungdom skal ha mulighet til å ta den utdanningen de er kvalifisert for, uavhengig av sosial og økonomisk status og bosted. Dette medlem vil derfor øke utstyrsstipendet og borteboerstipendet til elever i videregående skole. Dette medlem viser til Fremskrittspartiets alternative budsjett, der det foreslås en økning på 114 mill. kroner til utstyrsstipend og 25 mill. kroner til borteboerstipend.

Komiteens medlem fra Rødt mener det er et viktig prinsipp at utdanning skal være gratis og gi like muligheter uavhengig av foreldres inntekt. Dette er ikke tilfellet når dagens utstyrsstipend ligger langt under det reelle kostnadsnivået for nødvendig utstyr. Dette medlem deler Elevorganisasjonens bekymring for at dette fører til store skiller mellom de som kan dekke utgiftene av egen lomme, og de som ikke har de samme ressursene. Dette medlem viser til Rødts alternative statsbudsjet, med forslag om å bevilge midler til økt utstyrsstipend.

Mange elever må eller ønsker å ta videregående skole et annet sted enn der deres foresatte bor, og må derfor bo på hybel. Dette medlem viser til høringsinnspill fra Elevorganisasjonen som påpeker at tusenvis av elever i dag så vidt har råd til husleia og er helt avhengige av enten deltidsjobb eller hjelp fra foreldre, som gjør at forskjellene mellom elevene i skolen øker. Dette medlem viser til Rødts alternative budsjett, der det foreslås å øke borteboerstipendet til 5 500 kroner.

Tilpasning av regelverk for studenter i utlandet

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til Hurdalsplattformen, hvor det å fortsette og utvikle Norges utdannings- og forskningssamarbeid med Europa er et mål. Disse medlemmer viser følgelig til satsing under kap. 2410 i Prop. 1 S Tillegg 1 (2021–2022) knyttet til post 50, hvor regjeringen viderefører tilpasningen i regelverket for studenter i utlandet våren 2022 som følge av covid-19-pandemien. Dette er særlig sentralt for å sikre at norske studenter i utlandet får beholde lån og stipend selv om utdanning som normalt er stedsbasert, kan bli gjennomført digitalt.

Post 75 (Ny) Studentpakke ved høye strømpriser

Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre viser til at vi har en ekstraordinær situasjon i kraftmarkedet med høye strømpriser, og at dette krever ekstraordinære tiltak. Disse medlemmer viser til sitt alternative budsjett, der det foreslås å etablere en strømpakke med målrettede kutt i strømregningen til alle husholdninger avgrenset på husholdningsinntekt, justert for antall husholdningsmedlemmer, i tillegg til egen kompensasjon til borteboende studenter gjennom Lånekassen. Mange borteboende studenter og elever i videregående skole får denne vinteren dårligere økonomi på grunn av høyere strømregninger. Disse medlemmer viser til sitt forslag om å tilføre Lånekassen 220 mill. kroner ekstra til en ekstra utbetaling av stipend til studenter og elever som rammes.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at regjeringen alt har lagt fram tiltak, etter vedtak fattet i forbindelse med finansdebatten 2. desember 2021:

«Stortinget ber regjeringen raskt komme tilbake til Stortinget med mulige tiltak som kan redusere den økonomiske belastningen for husholdningene på kort sikt og spesielt se på tiltak som kan avhjelpe grupper som rammes spesielt hardt av ekstraordinære høye strømpriser.»

Disse medlemmer er glade for at regjeringen har varslet at det vil komme en egen sak til Stortinget i januar vedrørende kompensasjon for høye strømpriser, herunder også for studenter.

12.2 Kap. 5310 Statens lånekasse for utdanning

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2021–2022).

12.3 Kap. 5617 Renter fra Statens lånekasse for utdanning

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2021–2022) og Prop. 1 S Tillegg 1 (2021–2022).