3.1.3 Generelle merknader fra Høyre
Komiteens medlemmer fra
Høyre mener at Norge skal føre en streng, rettferdig og bærekraftig innvandringspolitikk
innenfor rammene av våre internasjonale forpliktelser. Disse medlemmer viser til at krigen i
Ukraina fortsatt fører til den største flyktningstrømmen i Europa
siden andre verdenskrig. Disse medlemmer viser
til tall fra UNHCR som anslår at det ved utgangen av 2024 var mer
enn 123 millioner flyktninger og fordrevne i hele verden. Disse medlemmer viser til at per oktober
2025 er det registrert 84 000 personer fra Ukraina bosatt i Norge.
Videre viser Disse medlemmer til at
regjeringen Støre anslår at det vil komme rundt 14 000 flyktninger
til Norge i 2026. 10 000 av disse er ventet å komme fra Ukraina.
Etter at regjeringen Støre la frem sitt budsjett har UDI oppjustert
estimatet for søknader om beskyttelse i 2026 til 16 000. Disse medlemmer merker seg at av disse
er det forventet at 1 200 vil være enslige mindreårige. Disse medlemmer viser videre til at UDI
rapporterer at økningen i ankomster på slutten av 2025 trolig har
sammenheng med at ukrainske myndigheter 26. august 2025 åpnet for
at menn i alderen 18–22 år kan reise ut av Ukraina og returnere.
Disse medlemmer viser
til at svært mange av menneskene som er på flukt, er internt fordrevne. Disse medlemmer viser til at tall fra
UNHCR viser at antallet personer på flukt har økt hvert år de siste
årene. Disse medlemmer er bekymret over
denne økningen i antallet mennesker på flukt. Disse
medlemmer mener derfor det er viktig at Norge fortsatt tar
en aktiv rolle for å begrense behovet for å legge på flukt gjennom
å hjelpe i nærområdene, styrke et felleseuropeisk samarbeid om blant
annet identitetskontroll og returarbeid, og bidrar gjennom FNs kvoteflyktningssystem. Disse medlemmer mener at man må se de
store ankomsttallene fra Ukraina i sammenheng med hvor mange kvoteflyktninger
Norge skal ta imot, og støtter derfor regjeringen Støres forslag
om å redusere antallet til 100 kvoteflyktninger i 2026.
Disse medlemmer merker
seg at flere legger på flukt og at Europa nå opplever det høyeste
migrasjonspresset siden 2015 og 2016. Dette kommer på toppen av at
mange har flyktet fra krigen i Ukraina. Disse
medlemmer mener Norge må forberede seg på en potensiell ny
flyktningkrise, og mener dette krever særlig beredskap fra norske
myndigheters side. Disse medlemmer understreker
at regjeringen Solberg gjennomførte flere tiltak for å forberede
Norge på en ny migrasjonsbølge etter 2015. Blant annet har UDI oppdatert
en rekke beredskapsplaner, det er etablert ankomstsenter i Råde,
økt grad av biometri i utlendingssaker og innvandringspolitikken
er strammet inn. Disse medlemmer understreker
videre at ved en større migrasjonsstrøm til Norge vil det være behov
for gode beredskapsplaner fra myndighetene og kommunenes side, samt
effektiv saksbehandling.
Disse medlemmer viser
til at frivilligheten og idretten vil spille en viktig rolle for
å gi flyktninger en meningsfull hverdag. Disse
medlemmer vil bruke alle gode krefter i samfunnet for å skape
et best mulig tilbud for dem som kommer til Norge. Integreringstilbudet
bør også gi flyktningene fra Ukraina kompetanse de kan ta med tilbake
for å bygge opp Ukraina den dagen det blir aktuelt.
Disse
medlemmer mener det er viktig å holde fast på en styrt bosetting
i Norge. Disse medlemmer merker seg
at mange kommuner fortsatt er positive til å bosette flyktninger,
men at vi nå ser stadig flere kommuner som fatter vedtak om en lavere
bosetting enn det kommunene blir anmodet om. Sarpsborg kommune har
bestilt en utredning om flyktningsituasjonen i kommunen, som skal
behandles før man svarer på anmodningen om bosetting for 2026. I
november 2025 la kommunedirektøren frem en foreløpig rapport som
blant annet konkluderte med:
«Det er kartlagt utgifter til flyktninger
innenfor tjenesteområdene Nav, barnevern, skole, barnehage, PPT og
barn og unge med omfattende bistandsbehov. På disse tjenesteområdene
er det beregnet utgifter i 2024 på om lag 360 mill. kr. Av det Sarpsborg
kommune utbetalte i økonomisk sosialhjelp i 2024 gikk om lag 79
pst. til flyktninger.»
Disse medlemmer antar
at mange kommuner er i samme situasjon. En faktor er at integreringstilskuddet
på få år er redusert fra ca. 97 pst. til anslagsvis under 90 pst.
i 2026. Regjeringen har valgt å ikke øke dette tilskuddet kommende
år. Stor sekundærtilflytting er en annen og viktig faktor for de
store kostnadene mange bykommuner opplever.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen reduserer bevilgningene til mottaksplasser i
asylmottak, stønad til beboere i asylmottak og bevilgningene til
tilskudd til vertskommuner for asylmottak. Ser vi dette i sammenheng
med at antallet ankomster er oppjustert fra 14 000 til 16 000, og
at flere kommuner er skeptiske til å bosette i tråd med anmodningene,
kan vi anta at det vil bety et merforbruk knyttet til asylmottak
i 2026. Disse medlemmer er derfor bekymret
for at regjeringen Støre ikke gjør tilstrekkelig for å holde bosettingstakten
oppe i 2026. Disse medlemmer mener det
er viktig at opphold på asylmottak for personer som skal ha opphold
i Norge er kort, for å sikre at barn kommer i gang med skole, og
voksne kan komme raskt i arbeid. Disse medlemmer mener
det trengs flere tiltak fra regjeringen Støre om kommunene skal
lykkes med sitt bosettingsarbeid.
Disse medlemmer mener
at det er viktig å legge til rette for at innvandrere raskt blir
integrert i det norske samfunnet slik at flest mulig kan delta aktivt
i samfunns- og arbeidslivet så raskt som mulig. Disse
medlemmer mener at det å være i jobb eller utdanning har en
egenverdi for den enkelte, og at det er nødvendig for velferdssamfunnet
at de som kan jobbe, jobber.
Regional utvikling
Disse medlemmer vil
legge til rette for vekst og verdiskaping i hele landet. Disse medlemmer mener at en god infrastruktur,
kombinert med smart arealutvikling for boliger og næringsliv, er
en forutsetning for å realisere vekst. Disse
medlemmer viser videre til at godt utbygde veier, velfungerende
kollektivtilbud og tilstrekkelig flyrutetilbud vil redusere avstanden
mellom by og land og mellom landsdelene, samt gjøre innreise til
regionsentrene enklere. Disse medlemmer viser
til at distriktspolitikk og næringspolitikk henger tett sammen,
og at det viktigste for bosetting i distriktene er å ha gode vilkår
for utvikling av arbeidsplasser i næringslivet og tilgang på riktig
kompetanse. Disse medlemmer mener derfor
at det er viktig å prioritere forutsigbare rammevilkår for næringslivet
ved å redusere skattene.
Disse medlemmer viser
til at det i dag er et stort behov for kompetent arbeidskraft i
Norge. Navs bedriftsundersøkelse 2025 viser at arbeidslivet har
behov for 39 000 personer. Samtidig viser tall fra Nav at 700 000
personer mellom 20 og 66 år står utenfor arbeid eller utdanning
ved utgangen av 2024. Disse medlemmer viser
videre til regjeringen Støres begrensninger i adgangen til innleie. Disse medlemmer viser til at disse endringene
påvirker små og mellomstore bedrifter i særlig stor grad, og spesielt
distriktene. Disse medlemmer viser til
at mange bransjer er avhengige av å leie inn midlertidig arbeidskraft
grunnet sesongvariasjoner, store prosjekter som skal gjennomføres,
produksjonstopper og rekrutteringsutfordringer.
Videre fremhever disse
medlemmer viktigheten av at det finnes en bransje som for
mange fungerer som en inngangsport til arbeidslivet. Målet er flere
i jobb, og flere i hele, faste stillinger. Disse
medlemmer peker på at innleie for mange arbeidstakere er en første
fot innenfor arbeidslivet. For særlig denne gruppen er bemanningsbransjen
viktig. Alternativet for mange arbeidstakere blir ikke en fast heltidsstilling, nettopp
fordi de trenger arbeidserfaring og noen attester å kunne vise til. Disse medlemmer viser til Dokument 8:43
S (2025–2026) om regler for innleie av arbeidskraft som representanter
fra Høyre har fremmet. Representantforslaget tar til orde for et
mer forutsigbart og balansert regelverk for innleie, og understreker
at det i inneværende fireårsperiode ikke bør gjennomføres ytterligere
innstramminger eller utvidede forbud. Disse medlemmer mener
at næringslivet må ha tilgang til nødvendig fleksibilitet, og at
regjeringen derfor bør fremme forslag som gjør det mulig å leie
inn arbeidskraft ved behov, i tråd med reglene som gjaldt fra 2019.
Disse medlemmer peker
på flere andre utfordringer for å kunne skape og opprettholde levende
bygder og distrikter. For det første er tilgangen på nok og relevant
arbeidskraft en gjennomgående utfordring i distriktsområdene. For
det andre står landet overfor demografiske utfordringer med sterk
vekst i antall eldre, og samtidig en begrenset vekst eller nedgang
i yngre aldersgrupper. Disse medlemmer merker
seg at denne utfordringen vil merkes først og størst i kommunene med
lavt innbyggerantall.
Disse medlemmer viser
til de tre strategiene for å skape levende lokalsamfunn i hele Norge
som regjeringen Solberg la fram – en for kysten, en for fjell- og
innlandet og en for småbyer og større tettsteder. Disse medlemmer viser
til at god distriktspolitikk oppstår som resultat av summen av rammevilkår
for kommuner og fylkeskommuner, gode samferdselsløsninger, offensiv
næringspolitikk, en landbrukspolitikk som tar hele landet i bruk,
et godt og desentralisert utdanningstilbud og de særskilte distriktspolitiske
virkemidlene.
Disse medlemmer påpeker
at investeringer i infrastruktur, som vei og samferdsel, vil gi
større bo- og arbeidsmarkedsregioner, og vil gi flere muligheten
til å bo og jobbe i større deler av landet. I perioden 2013–2021
nær doblet regjeringen Solberg samferdselsbudsjettene. I tillegg
flyttet og nyetablerte regjeringen Solberg mer enn 1 200 statlige
arbeidsplasser utenfor Oslo-regionen.
Disse medlemmer påpeker
at digitalisering er et viktig og målrettet virkemiddel for å gi
innbyggere mulighet til å bo og leve i hele landet. Disse medlemmer påpeker at digitaliseringen
av offentlige tjenester i praksis er en desentraliseringsreform,
ved at de offentlige tjenestene flytter nærmere innbyggerne.
Disse medlemmer viser
til at differensiert arbeidsgiveravgift er et av de mest effektive
distriktspolitiske virkemidler som bidrar til å øke sysselsetting
i distriktene og redusere avstandsulemper for næringslivet.
Disse medlemmer mener
at noe av det viktigste for å sikre vekst og gode lokalsamfunn i
distriktene er et privat næringsliv som har gode muligheter for
å vokse. Disse medlemmer mener at regjeringen
Støres næringsfiendtlige politikk har fått store konsekvenser for
distriktene, og viser til at regjeringen har gjennomført flere tiltak
som hindrer vekst og verdiskaping gjennom å blant annet øke formuesskatten,
skape uforutsigbare rammevilkår for bedriftene, og satse mindre på
å bygge vei enn regjeringen Solberg. Disse
medlemmer viser til at det nå er forbundet med politisk risiko
å investere i Norge. Disse medlemmer viser
til at formuesskatten i særlig grad betales av bedrifter i typiske
distriktsfylker, som bedriftene kunne brukt til å investere i nye
arbeidsplasser og i lokalsamfunnet.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen Solberg bidro til at samer og nasjonale minoriteter
kunne utvikle sitt språk, sin kultur og sitt samfunnsliv. Disse medlemmer mener at det er viktig
å fortsette denne satsingen og en forutsetning for det er å prioritere
og utvikle de tre offisielle samiske språkene.
Bolig
Disse medlemmer viser
til at det er en sterk tradisjon for å eie egen bolig i Norge, og
selveierdemokratiet er en av bærebjelkene i det norske samfunnet.
Det bidrar til et mangfoldig privat eierskap, til økt sparing og gode
bomiljø. Det å eie egen bolig gir økonomisk trygghet og forutsigbarhet
for familiene, og kan derfor ha positiv effekt på barns oppvekst.
Omtrent 80 pst. av innbyggerne eier sin bolig, og tall viser at
90 pst. eier sin egen bolig i løpet av livet. Disse
medlemmer viser til at det har blitt vanskeligere for unge
å komme inn på boligmarkedet, særlig i pressområdene. Økte boligpriser
kombinert med utlånsforskriften bidrar til behov for økt oppsparing
av egenkapital. Samtidig er det mange førstegangskjøpere som har
betjeningsevne, men ikke tilstrekkelig egenkapital til å kunne kjøpe
egen bolig. Det er derfor viktig å se på tiltak som kan legge til
rette for at denne gruppen enklere kan komme inn på boligmarkedet. Disse medlemmer viser til Høyres forslag
om å åpne for at midler innenfor Boligsparing for ungdom (BSU) kan
plasseres i fond, etter modell av ordningen for individuell pensjonssparing
(IPS). Dette vil gi unge økt valgfrihet og mulighet til bedre, langsiktig
avkastning. Sparing til egen bolig er for mange langsiktig sparing,
slik at fond kan være et godt investeringsvalg. Disse
medlemmer viser videre til behandlingen av Dokument 8:263
S (2022–2023), jf. Innst. 106 S (2023–2024), der Høyre la fram ti
forslag til ny boligpolitikk.
Disse medlemmer viser
til at befolkningen i Norge øker raskt, særlig i og rundt de største
byene. Det er derfor et stort behov for flere boliger i årene fremover. Disse medlemmer viser til at det i femårsperioden fra
2016 til 2020 ble igangsatt nesten 165 000 nye boliger i Norge.
Man må tilbake til tidlig 1980-tall for å finne en tilsvarende periode
med høy byggetakt. Disse medlemmer mener
at det er viktig å sikre raskere saksbehandling av byggesaker og
forenkle plan- og bygningsloven. Disse medlemmer mener
at det er et politisk ansvar å hjelpe vanskeligstilte med å komme
seg inn på boligmarkedet. Det viktigste virkemiddelet for å gjennomføre
dette er Husbanken, som har en svært viktig rolle som en boligsosial
aktør. Disse medlemmer mener at bostøtten
er viktig for mange med lave inntekter og høye boutgifter. Disse medlemmer peker på at startlånordningen
er en god måte å hjelpe familier og enkeltpersoner som har særskilte
økonomiske utfordringer fra leid til eid bolig. Disse
medlemmer viser til at under regjeringen Solberg ble det lagt
fram en nasjonal strategi for sosial boligpolitikk: «Alle trenger
et trygt hjem – Nasjonal strategi for den sosiale boligpolitikken
(2021–2024)». Denne strategien rettet innsatsen mot de mest sårbare
gruppene: De som står i fare for å bli eller er bostedsløse, barn
og unge samt personer med nedsatt funksjonsevne.
Disse medlemmer viser
til at i perioden 2012–2020 ble antallet bostedsløse nesten halvert,
men det er fortsatt viktig å jobbe for å gi flere et hjem å bo i.
I 2020 var 3 325 personer bostedsløse i Norge, av disse var 148 barn,
og dette var historisk lavt. Disse medlemmer merker seg for øvrig
at i Meld. St. 13 (2023–2024) Bustadmeldinga – Ein heilskapleg og
aktiv bustadpolitikk for heile landet, kan man lese at tall fra
Husbanken indikerer at antallet bostedsløse nå øker etter flere
år med nedgang.
Tall fra Eiendom Norge viser at boligprisene
i Norge har steget med totalt 6,3 pst. så langt i 2025. Økte boligpriser
kombinert med utlånsforskriften bidrar til behov for økt oppsparing
av egenkapital. Disse medlemmer viser
til at hovedårsaken til de økte boligprisene er at det bygges for
få boliger under regjeringen Støre. Disse
medlemmer viser til Høyres merknader og forslag i behandlingen
av Dokument 8:263 S (2022–2023), jf. Innst. 106 S (2023–2024), som
har til hensikt å få opp byggetakten og få flere mennesker inn på
boligmarkedet.
Disse medlemmer viser
til at det er flere ulike boligkjøpsmodeller på markedet. Disse
har til felles at de gir nye veier inn på boligmarkedet for dem
som ikke har mulighet å kjøpe en bolig på den tradisjonelle måten.
De vanligste modellene er ulike leie-til-eie-ordninger og deleie.
Modellene gjør at boligutviklere når ut til flere potensielle boligkjøpere
og kan komme raskere til byggestart. Det er viktig å legge til rette
for ulike boligkjøpsmodeller for å få flere inn på boligmarkedet. Disse medlemmer mener at det i tillegg
til ulike boligkjøpsmodeller må utvikles andre tiltak for å få vanskeligstilte
inn på boligmarkedet, og at det må legges til rette for utprøving
av nye boligmodeller for personer med særskilte boligbehov. Disse medlemmer viser videre til Høyres
merknader i behandlingen av Innst. 33 L (2025–2026), jf. Prop. 158
L Endringer i burettslagslova og eierseksjonsloven.
Disse medlemmer mener
Husbanken har en svært viktig rolle som boligsosial aktør. Under
regjeringen Solberg ble det gjort flere endringer i Husbankens støtteordninger
for å treffe bedre dem som trenger det mest. Disse
medlemmer viser til at målgruppen for startlån ble snevret
inn i 2014 til å gjelde langvarig vanskeligstilte på boligmarkedet,
samtidig som unge med gode inntektsutsikter ble tatt ut. Disse medlemmer viser til at 22 pst.
av dem som mottok startlån i 2013, var vanskeligstilte. I 2017,
etter at startlånsordningen ble mer målrettet, var 98 pst. av dem
som mottok startlån vanskeligstilte. Disse
medlemmer understreker at Husbankens rolle må være et effektivt
og treffsikkert hjelpemiddel for å hjelpe de svakeste inn på boligmarkedet,
og støtter derfor ikke regjeringens forslag om å igjen utvide gruppen
som mottar startlån. Disse medlemmer viser
også til at den gjennomsnittlige utbetalingen av startlån økte under
regjeringen Solberg fra 617 000 kroner til 1,8 mill. kroner. Dette
har bidratt til at flere har fått mulighet til å kjøpe et hjem til
seg og sin familie.
Disse medlemmer peker
på nye anslag fra Husbanken som viser at antallet bostedsløse har
økt med over 40 pst. siden 2020. Den forrige nasjonale kartleggingen,
som ble gjennomført i 2020, viste 3300 bostedsløse – det laveste
nivået som noen gang er registrert. I en egen kartlegging anslår
Husbanken at tallet for 2024 var 4700. Disse
medlemmer mener det er viktig at disse tallene oppdateres
hyppig for å ha et best mulig kunnskapsgrunnlag. På denne bakgrunn
viser disse medlemmer til Representantforslag
23 S (2025–2026) fra representanter fra Høyre, om å utarbeide en
ny nasjonal boligstrategi innen august 2026.
EUs reviderte avløpsdirektiv
Disse medlemmer peker
på at EUs reviderte avløpsdirektiv har som mål å beskytte miljø
og folkehelse gjennom effektiv håndtering av avløpsvann. Direktivet fra
1991 åpnet for nasjonal tilpasning ved å la medlemslandene definere
«tilstrekkelig konsentrert bebyggelse», noe som har ført til ulik
praksis i EU.
Norge har valgt en definisjon basert på avstand
mellom bygninger, sammenkoblingsregel og 400-metersregel, fremfor
å vurdere faktisk forurensningsbelastning. Dette har medført at
områder med lav belastning kan omfattes av krav som er ment for
mer befolkede områder. Det reviderte direktivet (EU 2024/3019) innfører
en veiledende grense basert på personekvivalenter per hektar, og
legger vekt på at definisjonen skal bygge på faktisk forurensningsbelastning
og ikke avstand mellom bygninger. Dette innebærer en betydelig utvidelse av
direktivets virkeområde og gjør definisjonen av tettbebyggelse til
et avgjørende verktøy for å sikre at kravene om avløpsrensing blir
målrettet og tilpasset lokale forhold. KS publiserte 13. august
2025 rapporten «Utredning av Norges handlingsrom i EUs reviderte
avløpsdirektiv – definisjonen av tettbebyggelse». Rapporten konkluderer
med at den norske definisjonen er mer rigid enn det direktivet legger
opp til. Den juridiske analysen viser at direktivet gir medlemslandene
stor frihet til å konkretisere hva som menes med «tilstrekkelig konsentrert
bebyggelse». Rapporten viser også at det reviderte avløpsdirektivet
fra EU kan gi norske kommuner en ekstraregning på nær 80 mrd. kroner
dersom en fortsetter med dagens definisjon av tettbebyggelse. Dette
er et høyere estimat enn det Miljødirektoratet har estimert, en
kostnad som vil sendes direkte til innbyggerne i form av økt avløpsgebyr.
Disse medlemmer viser
videre til Høyres merknader og forslag i behandlingen av Dokument
8:24 S (2025–2026) om å sikre at Norge benytter det nasjonale handlingsrommet
ved implementeringen av EUs reviderte avløpsdirektiv og at definisjonen
av tettbebyggelse oppdateres i tråd med direktivets formål og veiledende
kriterier.