Når norsk sokkel og norsk oljeindustri nå er
moden er behovet, nødvendigheten og ønskeligheten
av et statlig heleiet oljeselskap borte. Nå bør
det være hensynet til selskapet som bør settes
i høysetet idet det bør fritas for mulige samfunnspålagte
oppgaver som samfunnet ikke betaler for da det hindrer en reell mulighet
for å konkurrere. I tillegg kommer et sterkt behov for
en omlegging av betydelige og viktige deler av norsk oljepolitikk
som sådan og den kan lettere gjennomføres om man
i den sammenheng slipper å måtte ta hensyn til
et eget eiet oljeselskap. Både hensynet til selskapets
behov for frihet og myndighetenes behov for en selskapsnøytral
oljepolitikk taler for en delprivatisering og børsnotering
av Statoil.
Endringer i markeds- og konkurranseforholdene, samt ressursbildet
på norsk sokkel, gjør det også nødvendig
at man gjennomtenker statens virkemiddelbruk på nytt. Den
norsk stat spiller i dag tre, nokså forskjellige, roller
i olje- og gassvirksomheten:
For det første er staten
ressurseier, regulator og skattemyndighet med ansvar for de samlede
rammevilkårene på norsk sokkel,
dernest er staten eier av kommersielle selskaper,
og for det siste er staten også en direkte investor og
produsent av petroleum gjennom sitt økonomiske engasjement
(SDØE).
Hver av disse tre rollene er i seg selv krevende og omfattende,
i tillegg er det et viktig politisk spørsmål å avklare
hva som er den riktige balanse mellom disse rollene, samt hindre
en uønsket og kompliserende sammenblanding av rollene.
Statens hovedoppgave er å legge rammebetingelsene til
rette for en forsvarlig olje- og gassproduksjon, samt sikre samfunnet
den best mulige avkastning gjennom en skatte- og avgiftslegging
som medfører færrest mulige skadevirkninger for virksomheten
som sådan.
Fremskrittspartiet mener at leting, utvinning, transport, foredling
og distribusjon av olje og gass bør foretas av vanlige
selskaper, nå når den norske sokkel er moden for
dette. Konsesjon for leting etter, og utvinning av olje og gass
bør nå tildeles etter auksjonsprinsippet. Disse
forhold og andre vil imidlertid Fremskrittspartiet ta opp når
oljepolitikken blir behandlet basert på den varslede melding
som fremlegges samtidig med Revidert nasjonalbudsjett for 1999.
Statoil er blitt et modent oljeselskap, hvilket aktualiserer
spørsmål om eierskap. Det kan være gode grunner
til å beskytte en ung industri, blant annet ved statlig
deltagelse, men det er like gode grunner til å utsette
en moden industri for kapitalmarkedets krav til effektivitet. For
Norge var problemet i oljevirksomhetens barndom i 1960-årene
at internasjonal oljeindustri ikke var preget av åpen konkurranse.
Så sent som omkring 1970 foregikk størstedelen av
internasjonal oljehandel innenfor og mellom et lite antall integrerte
oljeselskap. Viktige deler av teknologien var lite eller ikke tilgjengelig
i markedet.
Samtidig var norsk privat kapital den gang ikke i stand til på kort
tid å finansiere utbyggingen av å utvikle teknologien.
Risikoen var at norsk oljevirksomhet ville bli styrt fra London,
Haag og New York. Alternativet til å bli dominert av utenlandske
interesser var derfor et omfattende statlig engasjement, ikke minst
for å bygge opp en sterk forhandlingsposisjon overfor internasjonal
oljeindustri.
Statlig engasjement eller statsdrift i oljevirksomheten og energisektoren
er intet særnorsk fenomen. Olje og andre former for energi
er ofte blitt vurdert som for viktig til å overlates til
markedskreftene og det private initiativ. På viktige punkter
har det statlige engasjement i oljesektoren vært en suksess,
som ved å sikre forsyninger og å utvikle teknologi.
Så vidt vites har imidlertid intet helstatlig oljeselskap
på lengre sikt vært noen forretningsmessig suksess.
Høye kostnader ved stor bemanning og valg av avanserte og
kostbare tekniske konsepter er et gjennomgående trekk,
samt stadig risikofylt ekspansjon. På denne bakgrunn framstår
statlige oljeselskap vanligvis først som en løsning,
deretter som et problem.
Årsaken er i korthet at staten ikke er en god nok eier
som evner å stille like harde krav til resultater som private
investorer, samtidig som statlige oljeselskap erfaringsmessig utvikler
særlige evner til å manipulere og utmanøvrere
sine eiere, det vil si byråkrater og politikere. Slik er
statlige oljeselskap gjennomgående mer effektive politisk
enn økonomisk. Ledelsens ønsker om makt blir viktigere
enn kravene til lønnsomhet.
Statoil representerer intet unntak fra denne hovedregel. Statoil
har for Norge hatt stor betydning i utviklingen av teknologi og
kompetanse og dermed en sterk forhandlingsposisjon overfor utenlandsk
oljeindustri. Samtidig er det grunn til å sette et kritisk lys
på viktige sider ved Statoils ledelse og flere av selskapets
forretningsmessige disposisjoner. Mongstad er den mest kjente fadesen,
men det er flere lik i lasten som eventuelt kan bli avslørt
ved langvarig lave oljepriser. Olje- og energidepartementet påpeker
i siste oljemelding at Statoils lønnsomhet ligger under
bransjens gjennomsnitt. Det er derfor på høy tid å tenke
nytt både i og om Statoil.
I utviklede land er tendensen å slippe til private for å gjøre
de tidligere statlige oljeselskapene ansvarlige overfor børsen
og dermed mer effektive. Privatiseringen av Total i Frankrike har
vist seg å være særdeles vellykket. I
Italia skal ENI privatiseres. Et generelt inntrykk er at det halvstatlige
Norsk Hydro har en mer effektiv og mer nøktern bedriftskultur
enn det helstatlige Statoil.
Statoils egne ambisjoner er å bli et internasjonalt oljeselskap.
Dette målet står ikke i konflikt med dagens opplegg
for norsk oljevirksomhet etter at EUs lisensdirektiv trådte
i kraft. Dette tillater ingen fortrinnsbehandling av norske oljeselskaper.
På den bakgrunn bør Statoil få utvikle
seg på den internasjonale arena, men under forutsetning
av deltakelse av private investorer.
Et helstatlig internasjonalt Statoil er ingen oppskrift på effektivitet.
Derimot kan et delprivatisert og børsnotert Statoil få viktige
korrektiver fra kapitalmarkedet, i likhet med bl.a. Norsk Hydro.
Dette reiser spørsmålet om organisering av
oljevirksomheten på norsk sokkel. Etter mer enn en generasjon
vellykket virksomhet er det ingen grunn til å bevare et
sterkt statlig engasjement. Modningen av ressursgrunnlaget innebærer
også at grunnlaget for usedvanlig høy fortjeneste
svinner hen. Det er ikke nødvendigvis i norsk interesse å pumpe
oljen og gassen ut så raskt som mulig, men det er klart
i norsk interesse å gjøre det mest mulig effektivt.
I den utstrekning statsdrift virker kostnadsdrivende, er det
ikke i landet interesse, heller ikke i oljevirksomheten. Dermed
er det i dagens situasjon vanskelig å se gode argumenter
for et helt statlig engasjement i norsk oljevirksomhet. Fortidens
argumenter framstår i dag som avleggs ideologi. Staten
kan sikre sin interesser ved konsesjonstildelinger, regelverk og skattesystem.
Statoilkonsernet har også selv erkjent det faktum at
Statoil i dag er et fullt ut konkurranseutsatt selskap som arbeider
i mange internasjonale oppstrømsmarkeder, der Statoil har
viktige nedstrømsposisjoner. Risikobildet er blitt mer
komplisert. Med andre ord er Statoil blitt et selskap som det er
mer krevende å eie og styre. Markedet og konkurransebildet
er blitt helt annerledes enn det det en gang var, ved at det stilles
strengere krav til eierkompetanse.
Videre har Konsernledelsen uttalt at:
«Samtidig er både begrunnelsen for
statens eierskap, og de formelle rammene omkring utøvelsen
av eierskap, forandret. I utgangspunktet skulle Statoil være
statens instrument. Det er ikke lenger verken mulig eller riktig å la
Statoil fylle en slik rolle. Staten har behov for å være
nøytral regulator og konsesjonsmyndighet. Dette må nødvendigvis
påvirke statens rolle som eier.
Over tid vil både innholdet og formen i Statoils eierstruktur
påvirke selskapets utvikling, fordi de begge påvirker
målene for virksomheten, de intenciver som legges til grunn,
hvilken frihet selskapet har til å treffe kommersielle
beslutninger og muligheter til å finansiere nye prosjekter.»
Å eie Statoil er i seg selv en forvaltningsoppgave. Spørsmålet
som Harald Norvik har stilt i den forbindelse, er om dagens eierstruktur
gir selskapet de intensivene og eiermessige virkemidlene som er
nødvendig for at Statoil skal ha mulighet til å tilpasse
seg det forretningsmessige temposkifte som har skjedd i oljeindustrien
de siste månedene.
Videre har Statoil-ledelsen fremhevet de fakta at en utvidelse
av selskapets eiergrunnlag vil kunne føre til at man oppnår
flere ting:
Selskapets mål og incentiver
blir tydeliggjort.
Overvåkningen av selskapet forsterkes, og virksomheten
utsettes for sterkere disiplinerende krefter fra markedet. Dette
vil også styrke den eiermessige styringen av bedriften.
Selskapets eierressurser kan økes, både
finansielt og kompetansemessig, samtidig som risikoen ved eierskapet
reduseres.
Selskapets troverdighet i markedet økes ved at mulighetene
for eiermessig rolleblanding begrenses.
Alt i alt vil en slik endring bidra til å styrke Statoils
konkurranseevne og dermed øke verdien av de betydelige
selskapsmessige ressursene som er bygget opp gjennom årene.
Harald Norvik har videre uttalt at han er overbevist om at det er
mulig å skape en eiermessig «vinn-vinn» løsning,
der statlige interesser kan kombineres med et privat medeierskap.
En slik løsning vil gi Statoil finansielt og markedsmessig handlefrihet
på linje med sine konkurrenter, både i Norge og
i utlandet.
Fremskrittspartiet mener at Statoil bør delprivatiseres
og børsnoteres før eventuell full privatisering gjennomføres
som en del to, slik at en først får noen erfaringer.
Første del bør gjennomføres ved at man
i første operasjon gjennomfører følgende:
20 pst. av selskapet selges,
10 pst. av selskapet overføres til Folketrygdfondet,
15 pst. gis vederlagsfritt til norske statsborgere over
18 år som en såkalt «folkeaksje».
De resterende 55 pst. forblir i statens eie, men forvaltningen
overføres til Næringsdepartementet.
Statoil børsnoteres.
Den planlagte del to vil være å overføre
de resterende statlige aksjer til Folketrygdfondet etter at dette
har etablert en forvaltning som er i stand til også å overta
håndteringen av SDØE-andelene og etter at Folketrygdfondet
er omorganisert til et reelt fond for Folketrygdens pensjonsforpliktelser.
Folketrygdfondet vil deretter få rett til å bytte
aksjene i Statoil og SDØE-andelene i andre finansielle
instrumenter hvis avkastning skal benyttes til pensjonsutbetalinger
dersom fondet anser det for fornuftig. Fondet skal altså drive
en formuesforvaltning basert på normale kriterier for et
pensjonsfonds formuesforvaltning. Dette er imidlertid en større
omorganisering som må ta noen år og baseres på en
grundig utredning, vurdering og bred politisk oppslutning. I tillegg
må det i fase to etableres en såkalt «gylden» aksje
i Statoil som forblir i statens eie og som gis vetorett i vedtektsammenheng
og i eventuelle andre helt avgjørende forhold vedrørende
beslutninger i Statoils generalforsamling.
Statoil hevder å ikke tjene penger på forvaltningen
av SDØE. Selv om utsagnet innbyr til tvil, bør Statoil
i dette spørsmål tas på ordet. Derfor
vil Fremskrittspartiet gå inn for en modell der forvaltningen av
Statens direkte økonomiske engasjement, SDØE, overføres
til Folketrygdfondet, men det bør gjennomføres
i en annen sammenheng og separat fra denne sak.
I denne sak fremmes derfor forslag om å gjennomføre
første fase i den omorganisering som er nevnt idet den
kan gjennomføres isolert og alene uavhengig av om del to
kommer til gjennomføring.